Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Telenet komt beloofde snelheid van 1Gbit/s voorlopig niet na

Het lukt Telenet niet om voor 2019 vast internet met snelheden van 1Gbit/s aan te bieden. De Belgische provider kondigde aan dat die snelheidsboost er 'tegen 2019' zou zijn, maar moet nu toegeven dat die belofte voorbarig is geweest.

Telenet kondigde twee jaar geleden al aan dat klanten vanaf 2019 met gigabitsnelheden zouden kunnen surfen, ongeveer vijf keer zo snel als vandaag het geval is. Tot enkele dagen geleden stond die belofte ook prominent op de website van de operator, maar inmiddels zijn de woorden 'tegen 2019' veranderd in 'in de nabije toekomst'.

Mogelijke aanleiding was een tweet van @ToMiKoN aan het adres van Telenet, waarin de operator geconfronteerd werd met het feit dat 2018 er bijna op zit. "Wij meer betalen en jullie niet opleveren? Houden jullie je aan je belofte?"

In een reactie laat Telenet weten dat 2019 als startdatum wat voorbarig was. "Uiteraard zijn we volop aan het werk om het netwerk klaar te stomen voor gigabitsnelheden, maar een concrete datum kunnen we nog niet geven." Telenet steekt in totaal een half miljard euro in de upgrade van zijn vaste netwerk. Om snelheden van 1Gbit/s te garanderen moet in zo’n tweehonderd gemeenten de apparatuur worden gemoderniseerd.

Screenshot: @ToMiKoN

Door Michel van der Ven

Nieuwsredacteur

21-12-2018 • 09:46

166 Linkedin Google+

Submitter: ToMiKoN

Reacties (166)

Wijzig sortering
Toppunt is dat al hun klanten al 3 prijsverhogingen hebben gehad voor hun grote werf. Stel je voor dat alle bedrijven dat gaan doen, we gaan je iets beter geven maaaaaar eerst gaan de we prijzen jaar na jaar verhogen in afwachting van je verbetering. Dat is enkel mogelijk met een duopoli

Titel; quote uit het artikel, datum, url
+ "Telenet trekt prijzen op" - 14/06/2018 - Vandaag stroomt er 100 keer meer verkeer door onze netwerken dan 10 jaar geleden en dat kost geld. Wij doen vandaag een kleine prijsaanpassing ... https://www.vrt.be/vrtnws...egen-de-croo-minister-is/
+ "Telenet verhoogt prijzen op 19 februari" : Volgens Telenet is de prijsverhoging nodig om te kunnen blijven investeren in zijn netwerk - 10/01/2017 http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170110_02666206
+ "Telenet verhoogt prijzen vanaf 14 februari" : .. Dat vergt een voortdurende investering in de infrastructuur, iets waar de operator momenteel volop aan bezig is met De Grote Netwerf.... 6/1/2016 "
Telenet verhoogt tarieven" http://www.techpulse.be/n...rijzen-vanaf-14-februari/

Om 2019 te starten bij Telenet
- hun onbeperkt is nog steeds niet onbeperkt
- wil je alsnog sneller surfen betaal je 15€/m extra
- een andere provider op dezelfde kabel biedt meer voor minder
- betaal je 16€ voor 1.5GB mobiel

[Reactie gewijzigd door koekoe op 21 december 2018 11:12]

Telenet verhoogt prijzen 'vanaf' 14 februari en dan doodleuk binnen de 5 dagen nog een keer?!

Dat lijkt mij zéér onwaarschijnlijk, vermoedelijk gaat het hier dus om hetzelfde bericht en hebben ze maar 2 prijsverhogingen gekregen. Wat dus feitelijk maar 1 prijsverhoging meer is dan de inflatie die we zoiezo elk jaar moeten incasseren.

Het is nu eenmaal gewoon een duur bedrijf maar er zijn alternatieven genoeg. Uit mijn persoonlijke ervaring blijkt wel dat Telenet nu eenmaal gewoon goed en snel werkt. Heb niet dezelfde positieve ervaringen met Proximus of een andere operator.
Je moet ook even kijken naar de jaartallen :)

Dus 14 februari 2016 en 19 februari 2017.
Proximus is ook geen heilige.. Ze reageren zelfs niet op mijn klacht. Ik vraag mijn verhuis 6 weken op voorhand aan. Vanaf 3 december heb ik de sleutel, vanaf 12 december slaap ik in m'n nieuwe woning.

Krijg een bevestigingsmail, 26 november sluiten we je internet op het oude adres aan. 3 December komen we je aansluiten in je nieuwe woonst. Dus ik neem nogmaals contact op.. Kom mij aansluiten op 12 december, En sluit mij af 11 december zo moeilijk kan dat toch niet zijn..? Bon komt in orde beloven ze mij. (hah).

7 December telefoon, Ja wij hebben een technieker in de buurt, en die kan de fiber vandaag al komen aansluiten. Eu ja ik ben niet thuis, maar ik heb flexibele uren op m'n werk dus ik regel het ff. Mensen komen toe, graven een put, sluiten de fiber aan, zeggen dat er morgen een andere ploeg komt om hun werk verder te zetten en de binnenaansluiting af te werken. Ze zijn dus weg, put ligt open. De volgende dag van thuis gewerkt, niemand gezien.

12 december mijn verhuis, nog steeds niemand gezien. Ik besluit dan maar om te bellen. Ik leg de situatie uit. 'Oh meneer ik zie het al, de eerste ploeg heeft zijn dossier niet gesloten, hierdoor is je installatie onhold gezet ipv door te stromen naar de planning. Maar geen probleem we komen 18 december verder afwerken.

Via twitter een bericht gestuurd naar proximus, maar geen reactie, klachtenmail gestuurd, geen antwoord. Ik vind het zeer triest dat je alles moet opvolgen, controleren, bijsturen en dat het dan alsnog fout loopt en met een 'sorry voor het ongemak' is de kous af.. : )
Ik vond het inderdaad straf, dat ze ons al 3 jaar extra laten betalen voor extra snelheid, maar bovendien, als die extra snelheid er komt (zoals speedboost) dan mag je nog eens 15 euro extra betalen per maand..(bovenop die extra hoge tarieven) wij belgen zijn zot en uit te melken tot er niets meer overblijft. Maar ondertussen geven ze wel monster dividenden aan de aandeelhouders.

Hun wigo product is ook een rattenval, het lijkt interessant, maar owee als je buiten de bundel valt bij mobile of vaste telefonie, dan zijn er woekerprijzen , zoals vaste lijn is 0,8 euro per minuut bellen naar frankrijk,luxemburg,Nederland,etc..... op mobiel is 61 euro per 1 GB extra enzovoort enzovoort

Veel fammilies hebben nu al extra facturen van 100 euro bovenop hun 130 euro wigo

[Reactie gewijzigd door sebastienbo op 22 december 2018 15:22]

Uiteindelijk is voor de particulier 1gb/sec niet zo heel belangrijk. Maar in deze digitale wereld wordt het steeds belangrijker voor bedrijven om mee te zijn met de nieuwste technologie. Zeker als je met honderden of zelfs duizenden mensen geconnecteerd wenst te zijn. Cloud oplossingen zijn een steeds groter wordend gedeelte in de software van alle gebruikers en je wil hier dus niet inboeten van snelheid tegenover lokale servers. Daarnaast zit Belgacom nog ver achter op Telenet en verdere concurrentie is er gewoon niet. We kunnen alleen maar hopen dat er technologieën komen dat hiervoor kunnen zorgen in de toekomst :-)
De nieuwbouwprojecten waar glas van proximus binnen getrokken wordt op voorwaarde dat er een jaarcontract is voor alle bewoners van het pand of wijk (met een mooie korting) voelt telenet wel degelijk.

Zelfs op de koper met nieuwe technieken als 35b supervectoring is er een hete adem. Dit staatje techniek zorgt theoretisch voor 300 Mbps voor de eerste 300 meter, waarbij Proximus mikt op 250 Mbps voor de eerste 350 meter.

Combineer dit met hun boost box project (kleine tussenverdelers die aan de grote kasten hangen via glas of gebundelde koper) geeft aan dat er nog wat rek op zit.

Om een praktisch voorbeeld te geven: Ik woon op een 500m van een verdeler en vooraleer vectoring bestond zou ik een snelheid van 16,5/2 Mbps tot 30/4 kunnen halen. Vorig jaar hebben ze in de verdeler eindelijk nieuwe hardware gestoken, dus vectoring mogelijk : 30/10 a 60/15.

Zelfde jaar hebben ze de techniek softwarematig uitgebreid op het vlak van frequentiebereik en speelt de verzwakking een rol en niet langer de gemeten afstand en kom ik terrecht in 50/15 tot 100/40. Wat een forse vooruitgang is.

Maar omdat het tijdens mijn renovatie 2 jaar terug maar 16,5 was heb ik toen voor telenet gekozen O-) Als telenet besluit dat het geen korting meer geeft op internet only dan heb ik nu dus wel een alternatief om naar over te stappen..
Toch wel een groot verschil als je ziet wat mogelijk is voor gewone klanten :
- Telenet : Fiber 200/20 met eventuele boost x2 mogelijk
- Belgacom : Maxi 100/15 (zie momenteel nergens geen boost optie)
Op vlak van bedrijven is idd wel meer mogelijk als er genoeg geld tegenover staat.

Anyway het neemt niet weg dat we op vlak van internet 5 à 10 jaar achter staan tegenover vele andere noordelijke landen in Europa waar gbit wel mogelijk is en limieten nooit bestaan hebben ...
Bij Belgacom Proximus kan je wel degelijk 220/25 kopen als je voor fiber gaat (en dit is wel degelijk fiber to the home itt de fake fiber van Telenet)
En je kan naar het schijnt zelfs nog een boost optie kiezen waarmee je tot 400Mb (?of zelfs 500Mb?) down haalt. (Dit zie ik enkel op 1 reclame pagina staan, maar niet op de productpagina)
Alleen is dit alles niet direct te vinden op de website: hier de link
(Let wel: de fiber moet reeds aanwezig zijn in uw straat, dus moet je dat eerst checken)

[Reactie gewijzigd door efari op 21 december 2018 12:54]

(Let wel: de fiber moet reeds aanwezig zijn in uw straat, dus moet je dat eerst checken)
Tja en lees je de proximus plannen voor glas, https://www.astel.be/nl/i...aan-50-van-de-Belgen_4624

Dan krijgt maar tegen de 50% max een glas aansluiting.
Bij telenet kan straks iedereen op gb snelheid surfen, als men het nodig heeft.

hier kun je zoeken of glas komt: https://www.proximus.be/n...lasvezel-naar-je-toe.html

[Reactie gewijzigd door bbob1970 op 21 december 2018 13:28]

Neen, daar kun je zien wat er op dit moment in de planning zit, maar dat is geen allesdekkende kaart die aangeeft wanneer er ergens glasvezel zal komen.

En die 50% kan Proximus niet blijven vasthouden. Kabel heeft daarvoor te veel groeimarge ten opzichte van het kopernetwerk. Op termijn zullen ze heel het land van glasvezel moeten voorzien om relevant te blijven. Dat of ze zouden het via mobiele technieken moeten kunnen doen. Maar zelfs 5G heeft daarvoor niet voldoende capaciteit.
Limieten hebben wel bestaan hoor in Nederland. Heel kort bij de introductie van ADSL rond het jaar 2000 denk ik. Maar dat verdween vrij snel door concurrentie.
Ik ben in 2008 nog door de Caiway een paar dagen afgesloten geweest, omdat ik te veel data verstookt had..
Haha je hebt het ook over een waardeloze provider. Ooit customer support aan de lijn gehad? (Als je uberhaupt al door de wachtrij komt)
Ja hoor, 9 van de 10 keer binnen één minuut aan de lijn. 1e lijn is dramatisch, zoals bij elke provider. Op de 2e lijn zitten wel mensen met verstand.
256kbit/s met 250MB limiet :'(

Bij iMode van KPN kostte 5MB GPRS (2g) mobile data toen 25 euro.
Belgacom bestaat al lang niet meer. Geloof je werkelijk dat je 200 Mbps haalt tijdens de piekuren? Download eens een bestand van 10 gigabyte en je zal je zwaar bedrogen voelen door Telenet.

Als je op de hoogte was van de achterliggende VDSL Vectoring-technologie en de miljardeninvesteringsprogramma's van Proximus, dan weet je gewoon dat die 100 Mbps van Proximus véél betrouwbaarder en stabieler is dan Telenet die met allerlei slimme trucs zoals traffic shaping en een investeringsprogramma van amper 100 miljoen euro per jaar Vlaanderen hoopt te verleiden om meer te betalen.

Het blijkt ook uit onafhankelijke testen dat toepassingen die stabiele downloadsnelheden vereisen zoals Netflix 4K gewoon véél beter werken via het Proximus-netwerk dan via de coaxkabel van Telenet.
https://ispspeedindex.netflix.com/country/belgium/
Neemt niet weg dat er nog geen enkel gbit netwerk is in België voor de klanten terwijl dit in verschillende Europese landen wel zo is. En wees gerust, voor beiden zijn we als klant een melkkoe :-)
Ik haal hier toch steeds mijn volledige snelheid met Telenet, zelfs tijdens de piekuren. Dat terwijl mijn buren bij Proximus hun tv moesten afzetten omdat anders hun internet maar tegen enkele kB/s ging.
Ja, ik haal wel degelijk bijna 100% van de tijd 190+Mbps en heb echt nog nooit onder de 180 gezien/getest. Veel heeft natuurlijk te maken waar je je bestanden haalt, de meeste servers geven je bij een download niet zomaar volle capaciteit. Bij Steam en torrents haal ik wel steeds minimum 20MB/s ook tijdens piekuren, dus die 200Mbps maken ze bij mij zo goed als waar.

Ik zou zelf liefst van Telenet overstappen naar iets goedkoper, maar in mijn buurt (centrum doorsnee Vlaamse stad) is er gewoon niets anders beschikbaar dat even stabiel en snel werkt. Bij Proximus moet je al niet zijn om iets goedkopers te hebben (wel trager), en Scarlet lijkt wel actief nieuwe klanten te ontmoedigen door lange wachttijden voor installatie en last-minute afzeggen van afspraken.

Bij m'n ouders met VDSL via Proximus niets dan problemen, tv hapert om de minuut als iemand tegelijk aan het surfen is. Dus je verhaal over stabiele verbinding kan ik alvast niet herkennen, maar een een n=2 test is natuurlijk ook weer niet zo betrouwbaar :P

[Reactie gewijzigd door darkjeric op 23 december 2018 12:25]

- Belgacom : Maxi 100/15 (zie momenteel nergens geen boost optie)
Proximus (het vroegere Belgacom) limiteert de uploadsnelheid op 15Mbit/s, maar de syncsnelheid van de upstreambundel kan wel tot 40Mbit/s bedragen, wat bij sommige bedrijven (e.g. EDPnet) gewoonweg volledig kan worden gebruikt door hun klanten.
Lees de plannen van proximus en glasvezel maar eens goed na. Men richt zich vooral op bedrijven, dacht tot 80% wil men op glas kunnen aanbieden.
Consumenten komt men niet hoger dan 50%, dat schiet dus niet op.

Telenet heeft in België zelfs in buitengebieden ook aansluitingen, daar waar proximus niet komt of met een snelheid van 15 jaar geleden. Daar investeert proximus dus ook gewoon niet.

Voor 50% van de consumenten zal proximus dus geen optie zijn en telenet gezien de snelheid wel.
Weet niet of telenet nu echt wakker ligt.
Andersom bestaat ook. Ik ken hele wijken waar gewoon geen coax ligt en telenet wil er niets leggen tenzij de bewoners duizenden euro's ophoesten voor de kabel. Dit betreft vooral voormalige weekendzones die nu permanent bewoond worden. Telefoonlijnen liggen hier wel, incl vectoring en men zit daar massaal op Proximus.
Je kan het dus ook omdraaien. Veel zones hebben vooral geen proximus en je leest proximus gaat glas of fth maar aan 50% aanbieden.

Weekendzones was niet bedoeld voor permanente bewoning en daar investeert telenet nu weer niet ik. Denk echter als je naar % gaat kijken, telenet met hogere snelheid meer dan de 50% bereikt die proximus op glas wil aansluiten.
Alles heeft zijn voors en tegens. Sowieso zullen die percentages mij als klant niet zoveel boeien. Ik ben vooral geinteresseerd in wat welke provider op mijn locatie kan leveren tegen welke prijs. Als ik gewoon toe kom met 70Mbit/s en Proximus is goedkoper dan Telenet, dan kan Telenet hoge snelheden bieden wat ze willen maar dan ga ik er geen dienst af nemen. Waarom betalen voor iets dat je niet gebruikt? Niet iedereen moet direct het zwaarste pakket hebben he :)
Voor 70 mbit praat je over vdsl2. Daarvoor moet de wijkkast aangepast worden zodat je max 500 meter van die kast af zit om die snelheid te halen.

In veel delen van België is dat niet echt een optie.
VDSL2 met vectoring en dat is in een groot deel van Belgie gewoon beschikbaar.
Als je enkel internet wil kan je mischien is naar edpnet kijken, is goedkoper dan telenet en echt ongelimiteerd.
Als je enkel internet wil kan je mischien is naar edpnet kijken, is goedkoper dan telenet en echt ongelimiteerd.
Maar afhankelijk van de koperlijn van Belgacom/Proximus, en als die maximum 16mbit kunnen aanbieden gaat die via EDPnet niet plots hoger zijn.

Dus soms is er gewoon geen alternatief.

[Reactie gewijzigd door tc-t op 21 december 2018 15:42]

Ik ga verhuizen en een snelheidstest voor vdsl geeft aan dat ik 16 mbit kan halen. Het langzaamste abonnement van Telenet is al 50 mbit. Dat is dan geen alternatief.
Hier haalt Telenet makkelijk 200 Mbps. Met Proximus kunnen we •maximum• 1 Mbps halen.
In Belgie kan je gewoon als bedrijf 10Gbit enzo krijgen.

Ik had op mijn vorig werk ook 2x2Gb ter beschikking.

De tarieven wil je echter niet weten wat het kost per jaar :D
ik denk dat de pijp van het bedrijf waar ik werk 400 Gbit is en zelfs die trekken we op het gemak vol.
Tja, als hoster ofzo heb je nou eenmaal wat meer nodig. Maar 400gbit is niet iets wat je in je bedrijfspand gebruikt. Dat is datacenterspul :p
Dat hangt er dan wel gewoon van af hoeveel gewicht je in de schaal kan leggen.
Als je zulke lijn wil voor slechts 1 site in België betaal je voor die ene lijn idd veel. Als je dit doet voor alle vestigingen over heel europa, dan staan alle internationale providers voor jou in de rij.
Ook dat is niet altijd waar. Wij hebben dit jaar 1 van onze lijnen die we afnamen van 1 van onze 2 wereldwijde providers verwisseld voor die van een lokale aanbieder. Besparen ineens tienduizenden euro per jaar terwijl de nieuwe lijn sneller is.

Die telecom bedrijven durven wel eens contracten binnenslepen door in de eigen regio van het hoofdkantoor zeer scherpe prijzen te bieden, maar als je die contracten dan gaat toepassen op de rest van de wereld gaan ze daar hun kosten recupereren.
Uiteindelijk is het ook gewoon marketing die gigabit/sec. of het nou nodig is of niet het is goede reclame op bushokjes.
Niemand heeft nood of vraag naar 1gbit of meer.

Ik zou veel liever 100/100 hebben dan 1Gb/?? of de huidige 200/20. Download is geen prioriteit momenteel, in tijde van cloudtoestanden en backups wordt de upload steeds belangrijker dan de download.

100Mbit download is is 99% van de gevallen meer dan genoeg
Dat is niet het punt van dit artikel. Als volkswagen belooft een elektrische auto tegen 2019 uit te brengen die meer dan 1000km op een accu loopt, dan is het toch ook niet relevant dat jij vindt dat in 99% van de gevallen 400km genoeg is?
Bij autos is het zo, als ze 1000km zeggen kun je 400km..
Als je een telefoon koopt met 64gb opslag, kun je er ook meestal maar 58gb van gebruiken ipv de volledige 64gb.
Als je een telefoon koopt met 64GB staat er genoteerd dat een bepaald deel hiervan gebruikt wordt voor het besturingssysteem. Dit is heel netjes geregeld en als consument zijnde ben je daarvan dus op de hoogte.

En bij auto's zeggen ze 1000km, maar door diverse factoren haal je dat ook nooit.

Voorheen was 2GB werkgeheugen ook niet nodig, maar kijk waar we tegenwoordig staan.
dat ligt er maar net aan hoe hem hem formateert, en welk besturingssysteem je gebruikt.
fabrikanten van harde schijven vinden dat 1000 bytes een kilobyte is, en 1000 kilobyte een megabyte, en zo verder. de meeste besturingssystemen rekenen met 1024 in plaats van 1000.
taaltechnische gezien hebben de HD-fabrikanten gelijk, een kilo is 1000.

[Reactie gewijzigd door J-roenn op 21 december 2018 11:15]

Voor even terug te keren naar het artikel:

Dat ze hun Gigabit niet halen is wel straf, want ze verhogen hun tarieven al 4 jaar op een rij voor het grote Netwerf, die tot 1gbit ging leiden. Dat klopt dus nu duidelijk niet.De vraag is waar al dat extra geld naartoe gegaan is, het was zogezegd voor het "netwerf" maar als ik naar de dividend uitkering kijk, is het vooral daar dat het geld naartoe gesluisd is sinds de afgelopen 3 jaar.

Bovendien is telenet heel slim geworden, als je hogere snelheden wilt, waar je uiteindelijk wel al jaren opslag voor moeten betalen hebt, dan krijg je dat enkel, als je nog eens 15 euro extra per maand betaald (zie speedboost), ze zijn meesters geworden in Belgen Uitmelken

[Reactie gewijzigd door sebastienbo op 21 december 2018 12:02]

Een TB schijf heeft weldegelijk een TB opslag, tot op de bit. Wat jij leest is 860GiB, een verschil in notatie. Maar ga geen onwaarheden verkondigen aub, opslaggroottes kloppen weldegelijk :)
Nee, de computer standaard was 1024, door de afwijking van de opslagfabrikanten is er een alternatief bedacht voor de 1024.
Ze hebben ons jaren bedrogen en nu de standaard laten veranderen, waar dan weer niet iedereen aan mee doet. Aan de ene kant handig dat kilo nu ook echt 1000 is, aan de andere kant is het nu een nog grotere puinbak. Vroeger was het altijd delen door 1024, nu is het maar de vraag wat je door 1000 en wat door 1024 moet delen tenzij de nieuwe notatie er staat.
Bijna overal in de IT gebruikt men de SI standaarden zoals het hoort. De enige grote uitzondering daarop is Microsoft dat blijft vasthouden aan het gebruiken van de SI eenheden voor binaire waardes.

Je gaat toch ook niet gokken of een kilometer nu 1000 of 1024 meter is? Of dat een kilogram nu 1000 of 1024 gram is? Of een mililieter nu een 1/1000 of 1/1024 van een liter is? Waarom zou je daar dan aan moeten twijfelen als het om bits en bytes gaat?

En zoals @Andros al correct aangeeft heeft men hier reeds 20 jaar terug een oplossing rond uitgewerkt in de vorm van de binaire prefix. Al sinds de jaren 90 staat op de verpakking van zowat alle opslagmedia die je koopt dat 1GB gelijk is aan 1000000000 bytes. Dus 1TB = 931.323GiB.

De enige reden dat men in de begin dagen de SI eenheden gebruikte was omdat het verschil zo klein was. Maar van zodra men over gigabytes aan data begon is men beginnen realiseren dat dat niet goed ging blijven komen omdat de verschillen steeds groter werden.

In de telecomindustrie werkt men trouwens ook met de SI eenheden. Een gigabit lijn heeft ook effectief 1000000000bits per seconde aan capaciteit. Omdat die lijn zich niets moet aantrekken van welke data er over de lijn gaat, hoe deze geëncodeerd is of welke overhead erbij komt kijken.
De nieuwe ‘standaard’ is er 20 jaar, maar wordt niet 20 jaar gebruikt, daarnaast is er meer dan 20 jaar voor de ‘standaard’ een andere standaard door een groter percentage gebruikt dan de nieuwe ‘standaard’ nu.
Dat ligt eraan hoe je het bekijkt. Als je alleen het woord Kilo pakt, wat letterlijk 1000 betekend in het oud-Grieks dan wordt Kilo al wat langer dan 20 jaar gebruikt. Het is gestandaardiseerd op 1000 in SI. Dat een stelletje nerds 20 jaar lang 1024 gebruiken voor kilo omdat 1024 toevallig dichtbij 1000 ligt doet daar niets vanaf.

Voor netwerken is eigenlijk altijd al gewoon gerekend in 1000-tallen. Bij harde schijven enzo wordt er ook al jaren met 1000 tallen gerekend. Een kilo in KHz betekend ook gewoon 1000, wat handig is als je data snelheden moet berekenen. Het enige wat eigenlijk nog over is is Windows en computergeheugen. Het wordt hoog tijd dat we daar ook een normale kilo gaan gebruiken.

Dat mensen niet in 1024 tallen kunnen rekenen was al duidelijk met de 1,44 MB floppy's, die 1000 x 1024 bytes bevatten. Laat de computer lekker het werk doen zou ik zeggen, en reken zelf verder in het tientallig stelsel.
Welke "computer standaard"? We hebben daar gewoon SI eenheden voor en kilo is een factor 1000, niets meer, niets minder. Dit is later uitgebreid met binaire voorvoegsels als kibibyte, gibibyte etc om duidelijkheid te scheppen omdat het zo vaak fout ging. Het verschil is blijkbaar al bekend sinds 1998.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Veelvouden_van_bytes
Als deze partij de mogelijkheid ziet om 1 gbit snelheden aan te bieden dan zijn ze natuurlijk vrij om dat te doen. Snelheid van het internet heeft ook invloed op de economische groei natuurlijk.

Terug naar je punt waarom je in godsnaam 1 gbit zou willen hebben. Simpelweg om voorbereid te zijn op de toekomst. 4K TV's zijn nu gemeengoed en 8K TV's staan voor de deur, als je een 100/100 lijntje hebt dan zit die snel vol. (8K zit tussen de 50 en 100 mbit met compressie volgens mij).

Verder werken er steeds meer mensen thuis, ik zelf ook, het gebeurd regelmatig dat ik eens een data database van bijv. 40 GB of andere grote bestanden lokaal nodig ben. Dan is het wel zo handig om dat lekker vlot naar binnen te kunnen trekken.

Ik ben het eens dat upload veel te weinig is op de kabel maar daarvoor hebben we straks DOCSIS 3.1 neemt niet weg dat extra download snelheid overbodig zou zijn.
Het is niet omdat jij 1gbit download hebt, dat het bedrijf waar je werkt ook 1Gbit upload heeft :) Zijn volgens mij maar weinig bedrijven die zich 1Gbit upload kunnen veroorloven in Belgie
(72000€ per jaar/ 6 jaar geleden).

JA tis leuk om bestanden binnen te harken tegen 1Gbit, zolang het maar 1 richting is, als je dan die 40Gb weer terug moet sturen, ja dan duurt het wel eventjes. :D

Imho ligt prioriteit eerst op upload momenteel, natuurlijk 1Gbit download klinkt leuker :)
Prijzen van 6 jaar geleden zijn niet meer relevant.
Een goed voorbeeld is, dat men 6 jaar geleden dacht dat je naar cat7 of fiber moest gaan voor 10gbit te kunnen ondersteunen.
Maar nu zijn er switchen die toelaten om gewoon over cat5e 2,5/5/10gbit te laten lopen aan een lage prijs dus zonder fiber of speciale technologie.
De kans is dus groot dat je 72000 euro nu al rond de 10.000 euro per jaar zal liggen en dat is voor een bedrijf niet zo hoog +-900 euro per maand

Telenet bied dat trouwens al, het is gewoon niet gemeen geweten.
Je kan namelijk tot 3 modems op 1 installatie adres installeren (op speciale aanvraag), als je turboboost hebt, heb je dus 500/50 en als je twee modems dan loadbalanced heb je 1000/100 voor 250 euro per maand (ok je zal niet 1 stream aan 1gbit kunnen laten werken, maar vanaf 2 streams haal je het dus zonder probleem)

[Reactie gewijzigd door sebastienbo op 21 december 2018 11:58]

1000/100. Leuk als voor particulier of kmos, met die 100mbit upload kom je er niet als x aantal gebruikers hebt waarvan er nog een hoop via thuis werkt
Telenet kan gewoon glasvezel aanbieden in zo'n gevallen hoor ;)
https://www2.telenet.be/n...diensten/internet/ifiber/
Ik heb 750 Mbit/s, en loop tegen problemen aan met Firefox ( alle addons verwijderd )
Speedtest.net gaat in Firefox maar tot 370Mbit/s als ik het zelfde doe in Chrome
krijg ik een nette 810Mbit/s. Een paar versies terug was het met Firefox ook goed.
Net eens een test gedaan, Firefox 64.0 en ik haal hier 474mbps. Dat is relatief dicht bij mijn 500mbps lijn. Dus ik denk dat er toch iets mis is met jouw Firefox installatie.
Ik heb nog een oude configuratie I7 930, vermoed dat dit ook invloed heeft maar ik vermoed dat ze het in Firefox niet meer zo efficiënt geïmplementeerd hebben. Zal nog eens op mijn ook niet zo snelle I5 laptop proberen.
Ja maar als je die 1GB/s deelt door 200 gebruikers die aan het werk zijn dan is het prima.
En met dit soort snelheden gebruik je over het algemeen ook beter niet de browser om iets te downloaden maar een IDM of iets dergelijks.
Dat kan werkelijk overal in de chain aan liggen. Zelfs je eigen netwerk adapter zou moeite kunnen hebben met die snelheden in de praktijk.
Echt als Chrome geen probleem heeft en Firefox wel, gaan we de hardware de schuld geven.
Hierzo 1 Gbit up and down als bedrijf al 5 jaar voor 1500euro per maand. Dat is nog steeds stevig maar wel een groot verschil met de 6000 euro die jij zegt te betalen.
Daarenboven gaan bedrijven die grote bestanden aanbieden dit niet zelf hosten maar gebeurd die door partijen die gigantische hoeveelheden bandbreedte Hebben

[Reactie gewijzigd door klakkie.57th op 21 december 2018 11:26]

2x2gbit voor dat bedrag. Niet voor een enkel gigabit lijntje dus bedrag komt min of meer in buurt.

Bandbreedte was nodig aangezien er niks extern gehost werd plus het aantal gebruikers. (Vadertje staat ;) dus toch andermans geld)

[Reactie gewijzigd door SadisticPanda op 21 december 2018 12:47]

Een beetje game is tegenwoordig 100GB. Dan ben je nog steeds bijnq 3 uur aan het downloaden... 1 gbit is dus wel een welkome verbetering. Al zou ik zelf nooit geen kabel meer willen. Wat dat beteft is glasvezel echt een heel stuk beter en minder storingsgevoelig
Dat het leuk is zeker. Niet veel mensen zullen 1Gbps op zich weigeren of teveel vinden.
De vraag is of je ook elke maand de meerprijs wil betalen om enkele keren een game iets sneller te kunnen spelen. Ik alvast niet.
4K tv's gemeengoed? Dat valt reuze mee of tegen. Hoe je het ook wilt zien.
Uiteraard er staan meer dan genoeg Full-HD TV's bij de mensen thuis of zelfs lager en ze zijn nog steeds te krijgen. Maar als je bijvoorbeeld in de webshop van Mediamarkt kijkt dan zijn er 30 TV's Full-HD, 27 HD ready (1366x768) en 199 4K TV's. Grootste deel van de TV's die over de toonbank gaan zullen dus 4K zijn. ISP's moeten natuurlijk niet achteraf pas hun snelheden hoog genoeg maken om met 4K IPTV overweg te kunnen.
4k is inderdaad gemeengoed geworden, ze smijten er mee. Tegenwoordig is het HDR waar iedereen over praat, 4K is niet meer de belangrijkste verkoopsargument, net vanwege het feit dat het gemeengoed is geworden in de winkels
4k mag dan wel gemeengoed zijn. HDR of 10bit is dit alles behalve.
De lijst met films is niet zo groot. Idem met beeldmateriaal op youtube in hdr.
Ik heb tweak in Almere en heb 1000mbit up en 1000mbit down. ik moet zeggen dat die 1000mbit down wel heel erg lekker is. Zeker met grote games van tegenwoordig (die vaak niet eens helemaal op de cd staan) en updates van 10 a 20 gb die niet gek zijn is het best heel lekker om die snelheid te hebben kan ik je zeggen. De upload snelheid gebruik ik bijna niet, maar wie weet in de toekomst.
Ik ben relatief recent van ~3 Mbps naar >30 Mbps upload gegaan en als je toevallig een paar GB aan bv. foto's, video of Docker images wilt uploaden is het een gigantische verbetering dat je de computer niet de hele nacht aan moet laten staan. Om het nog verder omlaag te krijgen naar minuten i.p.v. een half uur zou heel leuk zijn, maar niet leuk genoeg om extra te betalen zolang het vooral incidenteel blijft.
Ik zou liever hebben dan ze wat aan hun prijzen doen.

[Reactie gewijzigd door DoomSayerSantos op 21 december 2018 10:28]

Yups, ik haal nu maximaal zo een 34-35mb/seconde als ik wat groots ga downloaden. Das vlot genoeg
Nu ik woon wel op de "boerenbuiten", dus niet in een stad ofzo. Daar zijn de snelheden tijdens pieken nog altijd echt ronduit belachelijk laag

De upload is nog altijd wel een pak trager, dat zouden ze gerust wat mogen versnellen. Maarja dat kost hun meer. En als je wat serieus gaat uploaden dan zie je de downloadsnelheid zo zakken. Nuja er zijn niet veel andere keuzes ... En dan heb ik nog de grote fout gemaakt voor bijna alles een email adres van mijn provider te gebruiken. Dat allemaal omzetten zie ik niet zitten ... zou natuurlijk wel een hele hoop spam oplossen :)
Wanneer stoppen mensen eens met het roepen dat het nu niet nodig is.
Inderdaad heb ik met mijn huidige 200/20 verbinding genoeg voor mijn behoeftes op dit moment.
Maar als je enkel naar vandaag kijkt kom je nooit verder.
Zeker als je nu ziet hoe hard de ontwikkelingen gaan moet je als provider wel gaan investeren voor de toekomst. Helemaal als je bedenkt dat de overboeking bij de meeste providers rond de 1:25 ligt. Ze kunnen dan niet anders dan de capaciteit voor de toekomst gaan verhogen.
4K begint nu steeds meer mainstream te worden. Een FHD tv kan je bijna niet meer kopen. Een dienst als Netflix wordt steeds populairder en steeds meer zaken verhuizen naar de cloud.
En die ontwikkelingen kunnen ook harder gaan als steeds meer mensen toegang krijgen hogere snelheden. Gelukkig gaat hier het klassieke kip-ei verhaal niet op.

Maar dat Telenet correcte informatie moet geven aan hun klanten lijkt mij logisch. Ze hebben het nu gecorrigeerd dus ze luisteren wel als iemand ze er op wijst.

[Reactie gewijzigd door chrisborst op 21 december 2018 10:43]

Nu spreek je voor jezelf. Ik durf te stellen dan 20mbit voor de meeste mensen in de meeste gevallen genoeg is. Maar ik wil zo snel mogelijk internet. Heb ik dat nodig? Nee 90% van de tijd niet. Meer elke keer als ik een OneDrive synchronisatie moet doen of GTA V downloaden of iets in die richting kan het mij niet snel genoeg gaan. En TV wordt steeds meer via IPTV aangeboden. Meerdere hoge kwaleitsstreams hebben meer bandbreedte nodig. Wat mij betreft kan 1000mbit niet snel genoeg komen.
"640K ought to be enough for anybody" Dan had mijn pc nu ook niet 32 Gb ram.
Trouwens vorige week foldertje in de bus.
Proximus komt met fiber naar de woning gratis aansluiting.
Met de optie Fiber Boost 400/50, die compatibel is met onze Tuttimus- en Familus Fiber-packs, kun je deze snelheden zelfs opdrijven tot 400/50 Mbps.
Dus telenet 20 jaar markt leider in snelheid komt onderdruk te staan.
Boven op denk dat zo al moeilijk zal zijn als proximus echte fiber gebruikt en niet de nep coax fiber van telenet :+
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20110224_142

[Reactie gewijzigd door Exitz op 21 december 2018 14:12]

Nou als je 32 Gigabit ram hebt dan ga ik me zorgen maken ;-)
Het zou zomaar kunnen, met 4 GB ram kom je nog wel ergens als je niet teveel eisen stelt.
Amd threadripper 1920x met :
https://www.corsair.com/u...lack/p/CMK32GX4M4B3200C16

Loopt als een zonnetje.
Kan je nog lekker gamen met vm draaiende in backgroud.
:+
Wij als studenten huis zijn toch echt wel blij met onze gigabit
Ben het wel met hem eens, vroeger downloadde iedereen alles maar nu met de Netflix generatie en cloud toepassingen worden muziek, films etc vooral gestreamed en dan is 50-100 mbit ook meer dan voldoende. Ik ken maar weinig consumenten die op een gigabit zitten te wachten.

Ik heb Proximus glas 500 mb ook terug laten schroeven naar 250 en zelfs dat gebruik ik niet.

Uitzonderingen heb je altijd natuurlijk he, mensen die hun verbinding zwaar en volle bak gebruiken maar een provider speelt normaal in op de noden van 98% van de gebruikers en voor die groep lijkt mij gigabit totaal overbodig.

Telenet zou beter datalimieten verruimen of opheffen voor de lagere snelheden, daar zou een grote groep juist meer aan hebben.
Tjah, ik ben jarenlang klant geweest bij Telenet, wat een maatschappij man man.

Uiteindelijke druppel was een brief met de titel:

"U krijgt vanaf nu meer voor minder!"

Realiteit => De prijs steeg en er verdwenen zenders. Gewoon het omgekeerde van wat ze beweerden. |:(

Ik heb toen gebeld en om uitleg gevraagd en eigenlijk zeiden ze "ja we hebben gewoon gelogen in die brief". Toen ben ik overgestapt naar Orange, daar op korte tijd al verschillende kleine geschenkjes gehad terwijl hun service goedkoper is en geen datalimiet. :)
Meer voor minder klopt taalkundig nog steeds. Je betaalt meer en krijgt minder.
Nee, ze zeggen "je KRIJGT meer voor minder".

Dus nee, taalkundig klopt het nog steeds niet.
Meer kosten voor minder zenders. Soit..
"U krijgt meer voor minder" klopt dan niet meer ;)
Je krijgt een duurdere factuur, voor minder goed
Orange is voor mij nu niet echt goedkoper. Als je enkel internet neemt heb je data limieten, zelfs minder data dan Telenet. Proximus heb ik ook naar zitten kijken maar die hebben BBC One niet in HD. Dat is zo'n beetje de belangrijkste zender hier samen met La deux en Eurosport.
Ja het hangt van je situatie af natuurlijk.

Ik en vriendin hebben alle 2 gsm abbonement van Orange ook dus ons internet & Tv = € 49/maand, geen datalimiet, 100mbps.

Bij Telenet zaten we vaak te kijken naar de limiet, zeker na onze aanschaf van Netflix.

Misschien is de situatie ondertussen anders. Vergelijken is ook moeilijk vanwege de bundels en verschillen in limieten, snelheden, zenders, bijhorende mobiel pakket veranderd dan ook nog eens de voorwaarden.
Heeft Telenet die 1000 extra masten voor mobiele communicatie nog gebouwd? Want da's nogal een aantal. Hebben ze zelfs de 500 gehaald? Of de 250?

En verder off-topic, ik dacht altijd dat het woord "tegen" in het Vlaams in deze context "in" betekende. Dus "tegen 2019" betekent dan "in 2019". Maar het is "vóór 2019" dus?

En maar denken dat ik dat ik goed Nederlands spreek, maar Vlaams is nóg anders dan ik al dacht dus :p
Hehe, Vlaming zijnde kan ik zeggen dat het wel degelijk "voor" betekent :+ Als je je baas hoort zeggen dat "Dat werkje moet klaar zijn tegen eind deze week", haast je je maar beter :P
Oké, maar in die zin/context zou mijn interpretatie ook kloppen :D
Verder neem ik aan wat je zegt gezien je een Vlaming bent en bovendien de als-zijnde-constructie vermijdt ;)
Sowieso, België en snel internet.. Ik weet dat 'vroeger' in ieder geval België wel een beetje de gebeten hond was op dat vlak in ieder geval.
Ben ik niet eens me je.
Wij hebben hier geen "buitengebieden". De dekking van Telenet voor 200 Mbit is echt wel goed, en hun netwerk is stabiel.
Spijtjg genoeg weten ze dat zelf ook, en laten ze daar grof voor betalen.
Dan heb je vroeger toch echt niet goed opgelet. Met de snelheid van de Belgische verbindingen is nooit iets mis geweest. Snelheidsverhogingen werden meestal geïmplementeerd voordat dit in Nederland het geval was. Je mocht ze alleen niet echt gebruiken want dan liep (loop) je tegen datalimieten aan.

Zo ook met deze snelheidsverhoging, Heeft Ziggo al Gbps snelheden op de kabel? Als Telenet deze upgrade alsnog relatief snel doorvoert is België weer sneller dan Nederland in het upgraden van de verbinding.
Voor mij hoeft die snelheid ook niet, persoonlijk heb ik daar geen nood aan, heb ruim voldoende snelheid voor streaming op verschillende devices met UHD, dat een download 5x sneller binnenkomt is voor mij niet zo belangrijk, gaat nu al snel genoeg voor mijn gebruik.
...maar ik ben idd. niet alleen, misschien zijn er genoeg mensen die hier wel op zitten te wachten, best mogelijk... en uiteraard mogen ze niet achterblijven op technologie, kwestie van concurrerend te blijven.

On a different note:

Ik ben blij niet dezelfde negatieve ervaringen te hebben met Telenet, wellicht is het regionaal afhankelijk maar ik ben al een tiental jaar Telenet klant en alles heeft altijd supervlot gelopen. Ik lees weliswaar veel klachten over problemen en slechte service... heb ik zelf nog niks van ervaren, behalve één keer een miscommunicatie i.v.m. kabelaansluiting nieuwbouw-woning... waarvoor ik dan ook gecompenseerd werd.

Enige negatieve -dat ik vind- zijn idd. hun hoge prijzen. Ik zou kunnen veranderen naar goedkopere provider maar ga ik dan even weinig problemen ondervinden? Regelmatige prijsstijgingen heb ik bij Belgacom ook ervaren en persoonlijk vond ik hun service én performantie een pak minder. En na al die jaren is hun DigiTV-interface nog steeds irritant traag, merk ik telkens ik bij m'n ouders ben.

[Reactie gewijzigd door YourMom op 21 december 2018 10:25]

Hier ongeveer hetzelfde al ben ik nog niet zo lang lid.
Proximus heeft nog altijd niet BBC one is HD. Iets dat voor ons bijzonder relevant is gezien we al heel weinig tv kijken moet het geen je kijkt wel goed zijn.
Over de service, ja ze zouden wel eens iets extra mogen doen voor bestaande klanten. Maar ik heb ondanks de prijs geen zin om over te stappen. Orange is in zijn geheel misschien 2-5 Euro goedkoper maar dan moet ik daar wel een mobiele telefoon in onder brengen.
Kan iemand uitleggen waarom bij kabel/adsl de upload niet gelijk staat met download?
Dat heeft een aantal redenen, ik zal het versimpeld uitleggen:

- Gebrek aan beschikbare bandbreedte. Even een hypothetische standaard waarbij er 12 MHz beschikbaar is en op iedere Megahertz 10 Mbps mogelijk is. Dan kun je als provider bijvoorbeeld kiezen voor 100 Mbps down en 20 up omdat klanten hier meer op zitten te wachten.

- Beperking van thuisapparatuur. Voor uploaden via kabel en dsl moet het modem aan de klantzijde een signaal terugsturen naar de dichtstbijzijnde verdeler. Je snapt wellicht dat er een krachtiger signaal nodig is voor een hogere snelheid. Zo is het bij VDSL2 in theorie mogelijk om een symmetrische verbinding aan te leggen, maar is het risico dat dit vanwege fouten voor een instabiele verbinding zorgt, erg groot.

Daarnaast is er in het geval van kabelinternet nog een beperking in de standaard EuroDOCSIS 3.0, zoals die nu wordt gebruikt door de grote providers. Pas bij EuroDOCSIS 3.1 is een Full Duplex standaard gelanceerd, die in theorie symmetrische verbindingen tot 10Gbps mogelijk maakt. Maar wil je dat halen, dan kom je wel weer uit bij het eerste voorbeeld. Je hebt daarbij namelijk bijna de gehele bandbreedte van je kabelnet nodig. En aangezien daar ook televisiezenders op worden uitgezonden, is dit voorlopig niet mogelijk.
Het is tegenwoordig in landen zoals Spanje beter geregeld. 7 bedrijven die elkaar de pan uit concurreren en glasvezel aanbieden voor al vanaf €12,95 excl. BTW per maand voor 100Mb. Ik betaal €49 incl. BTW voor 500Mb symmetrisch en mobiele telefoon met 5GB data en onbeperkt bellen binnen Spanje. En voor elke klant die ik aanbreng krijg ik een maand gratis dus betaal hooguit een paar euro per maand voor gesprekken buitenland.

http://www.speedtest.net/result/7900040302.png

En naar NL XS4All https://xs4all.speedtestc...b8-11e9-98f4-091f7e324df9

[Reactie gewijzigd door mstam op 22 december 2018 08:08]

Is dat op de vaste lijn? Ik heb onbeperkt op 4G. Databundels heb ik sowieso nooit begrepen. 100 Mb is meer voor pinautomaten. Dat kost bij RoutIT nog geen 5 euro per maand.
En dan een fupje zodat je na een uurtje door je maand limiet heen bent :9
Heb je die in België?
Als je de huidige snelste consumenten internetlijn neemt bij Telenet, heb je een maandelijkse FUP van 750GB tussen 12u en 23u59. Daarbuiten is het onbeperkt.
Wat gebeurd er als je daar overeen gaat dan? Moet je dan meer betalen? Gaat de snelheid omlaag?
Tussen 12u en middernacht wordt je snelheid verlaagt naar 10 Mbps downloaden en 1 Mbps uploaden tot het einde van de maand.
Daarbuiten kan je nog steeds onbeperkt downloaden/uploaden aan volle snelheid.

[Reactie gewijzigd door SmokingCrop op 21 december 2018 11:29]

Op zich wel schappelijk dat ze dan alleen binnen FUP tijden de snelheid verlagen.

Maar 750GB klinkt niet als veel...
Persoonlijk ben ik nog niet aan die 750GB geraakt.
Behalve die ene maand waar ik m'n gegevens encrypted laten back-uppen heb, maar die heb ik ingesteld om in de daluren te laten runnen.