Geen indicatie dat webwinkels prijzen massaal verhogen voor Black Friday

Het lijkt er niet op dat webwinkels op grote schaal prijzen van populaire producten verhogen in de periode voorafgaand aan Black Friday. Zowel de laagste als de gemiddelde prijzen vertonen geen stijging in de prijsvergelijker van HWi.

Hardware.info bekeek de prijshistorie van 150 populaire producten in de categorie consumentenelektronica maar trof geen stelselmatige verhoging aan. De site nam de huidige laagste prijs van de producten, maakte daar een gemiddelde van en vergeleek die met de laagste prijzen van tot aan zes weken geleden. Daaruit bleek dat de gemiddelde laagste prijs van het totaal aantal van 150 producten sinds 10 oktober is afgenomen.

Onder de producten zijn bijvoorbeeld de Nintendo Switch, de Google Home mini en de PlayStation 4, maar ook tv's als de Samsung EU50NU7400 en de LG OLED55C7V. Op productniveau blijven de laagste prijzen over vrijwel de hele linie stabiel of ze dalen, op enkele uitzonderingen na. Een van de uitzonderingen is bijvoorbeeld de JBL Bar 3.1, die van 399 euro in oktober naar 444 euro op 21 november ging.

De gemiddelde prijzen van de producten laten eenzelfde beeld zien, waarmee er ook geen indicatie is dat webwinkels die niet voor de laagste prijzen gaan, een verhoging hebben doorgevoerd. Over de hele linie dalen de prijzen, de nodige prijzen blijven stabiel en enkele prijzen stijgen. Een opvallende stijger in de data is bijvoorbeeld de LG OLED55C8, die van 1799 euro op 10 oktober, naar 2149 euro op 21 november ging. Die tv blijkt echter een grillig gemiddeld verloop met tijdelijke pieken te hebben, waarschijnlijk door het lage aantal aanbieders.

Hardware.info benadrukt dat de prijsindicaties niet betekenen dat aanbiedingen op Black Friday altijd goede aanbiedingen zijn. Ook met flinke kortingen kunnen webwinkels op het prijsniveau uitkomen dat concurrenten zonder korting al hadden.

In het verleden werden webwinkels ervan beschuldigd voorafgaand aan kortingsacties de prijzen te verhogen. Onder andere de MediaMarkt kwam zo begin dit jaar onder vuur te liggen met hun BTW Weg Ermee-actie, waarna de keten zich op dergelijke acties ging beraden. Een tweaker zette destijds een site op om de MediaMarkt-kortingsacties te kunnen controleren. Tweakers publiceerde woensdag een artikel met welke producten deze dagen daadwerkelijk goedkoper zijn geworden.

Gemiddelde en laagste prijzen 150 populaire producten HWi-prijsvergeljker

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

21-11-2018 • 18:21

158

Reacties (158)

158
151
103
2
0
16
Wijzig sortering
tot vorige week donderdag was bij Coolblue, de Apple Macbook Pro 2017 (8Gb/256Gb nTB), 1549 euro. Nu in 7 dagen tijd heeft Coolblue geleidelijk de prijs verhoogd met 100(!!!) euro tot 1649 euro.
3x raden wat tijdens BF de prijs van dit model gaat zijn.
Er zijn op deze manier meerdere Mac's in prijs verhoogd afgelopen 7 dagen.

En zo zijn er ook bij Mediamarkt deze prijsverhogingen.

bron: ikzel,f die vanaf afgelopen donderdag elke dag (soms meerdere keren) de prijzen van de Macbook's in de gaten hou ;)

[Reactie gewijzigd door _Bailey_ op 23 juli 2024 14:41]

Heb je dat gedaan van verschillende IP adressen in verschillende browsers incl. incognito mode?

Er bestaat ook een flinke kans dat wanneer je vaker naar een product kijkt hij steeds duurder wordt. Bij vliegtickets werkt dat namelijk al jaren zo en kan me best voorstellen dat grote retailers soort gelijke mechanismes gebruiken om de prijs op te drijven.
nee hoor, geen bijzondere dingen voor gedaan. Gewoon afgelopen 7 dagen paar keer per dag gechecked.
En dus in 7 dagen steeds stapsgewijs de prijs verhoogd tot uiteindelijk 100 euro in 7 dagen tijd.
Anoniem: 1026419 @Standeman22 november 2018 19:04
Wat een logica, "het is ook zo bij vliegticket sites".
Ik heb nog nooit prijzen omhoog zien gaan van electronica door de betreffende site vaker te bezoeken.
Waarom je een +2 krijgt snap ik even niet. Dit is een aluhoedje post.
Dus omdat jij het nooit opgemerkt hebt is het niet mogelijk en gebeurt het dus niet.

Dank je voor oneindige wijsheid en al je bewijs. Ik zat er blijkbaar naast. Shame on me. Sorry voor mijn alu-hoedje post. Blijkbaar zijn alle electronica verkopers goudeerlijk. Daar kunnen vliegtuigmaatschappijen nog wat van leren!
Bij vliegtickets werkte dat volgens mij niet omdat je er vaak naar kijkt, maar omdat de pool van plekken leegraakt.
D.w.z. de pool die ze op dat moment aanbieden.
De pool kan gewoon weer worden aangevuld zodra hij op is.

Vliegmaatschappijen en ondersteunende bedrijven werken vreemd.
ALs je weet dat een bepaalde vlucht altijd lege stoelen heeft kun je bellen met de helpdesk en zeggen dat je de helft biedt van de ticket.
Je krijgt dan gewoon nee, ze laten die stoel dan liever leeg zonder inkomsten.

Nu dwaal ik echt af.
Wat ik leuk vind is dat ze "150 populaire producten in de categorie consumentenelektronica" gecheckt hebben.. maar vallen daar ook die 'unieke winkelgebonden sku's' onder zoals laptops met een nét afwijkende configuratie dan anders verkocht word?

Ik geloof niet echt in dit soort reclame stunts. Ben sowieso vrij ongevoelig voor 'SALE SALE SALE' onzin en shop ook eigenlijk alleen voor dingen die ik sowieso al van plan ben om te kopen of op zijn minst zou overwegen te kopen (omdat ik t graag zou willen hebben).
Ik snap ook niet echt de relevantie van een prijsaf- of -toename: het gaat toch om de prijs nu (in vergelijking met andere producten misschien)? Die is immers de enige prijs die je betaalt. Misschien tenzij je al langere aan het kijken bent naar een specifiek product en je je verwachting van de toekomstige prijs baseert over veranderingen in het verleden (trends).

[Reactie gewijzigd door Cerberus_tm op 23 juli 2024 14:41]

Het zegt wel iets over de subjectieve prijs/kwaliteit verhouding natuurlijk. Als een product al goed verkocht is voor een flink hogere prijs, dan zit je dus met 20, 30 of 40% korting dus nog beter. Kleine kans op een miskoop dus.
Hmm dat volg ik niet helemaal. Maar je noemt het subjectief inderdaad.
Ik denk dat Spice bedoeld dat als het bij de oorspronkelijke prijs voor X aantal mensen een goede prijs-kwaliteit verhouding heeft dat die X dan natuurlijk groter wordt als de prijs lager wordt.
Tuurlijk kun je dan alsnog die ene klant zijn die het een overprijst kut-product vind, maar die kans is kleiner.
Ja, ongetwijfeld.

Maar op het moment dat de prijs gezakt is, doet het er toch niet meer toe wat die wellicht ooit in het verleden geweest is? Je maakt je afweging toch puur op de huidige prijs (en mogelijk op je verwachting voor de toekomstige prijzen)?
Dat zou het rationele gedrag zijn om te doen, klopt, maar mensen zijn niet rationeel, of, hebben weinig rationeel gedrag.
Maar wij Tweakers wel! Zou je zeggen.
En je kan natuurlijk ook heel rationeel beslissen om een aankoop uit te stellen tot de "beste" prijs, of iig de beste prijs tot nu toe.
Die snap ik niet helemaal.
Stel je wil een boek of (single-player) spel kopen, zo van, dat verhaal wil ik wel meemaken. Je kan dat nu doen, of over 3 jaar als het spel in de aanbieding is of het boek door anderen aan je uitgeleend wordt. Dus, welke dingen zijn een toevoeging aan mijn leven en wanneer doe ik dat.

Ik denk dat jij meer redeneerd vanuit: wat wil ik nu (wat helemaal niet gek is) en wat is het mij nu waard.

Ik had mij bijvoorbeeld voorgenomen om een nieuwe chromecast te kopen, als hij in de aanbieding is. De oude deed het nog redelijk, maar het kon wachten.

[Reactie gewijzigd door SpiceWorm op 23 juli 2024 14:41]

Dat begrijp ik heel goed: met jouw Chromecast nam jij je voor om te wachten op een lagere prijs in de toekomst (want minder betalen is altijd goed). Zo heb ik ook talloze spellen ingesteld bij Isthereanydeal: zodra een spel onder een door mij bepaalde prijs uitkomt, krijg ik een seintje en kan ik het kopen. En ik snap ook dat je je verwachting van wat de prijs in de toekomst gaat doen mede baseert op wat er in het verleden met de prijs gebeurd is. Dus als je denkt, hé, nu is hij afgeprijsd, en in het verleden was hij altijd duurder, dus in te toekomst zal hij ook wel weer duurder worden: nu is mijn kans! – dan snap ik dat wel (aangenomen dat dat klopt). Maar zodra het niet gaat om je verwachting van wat de prijs in de toekomst zal worden, vind ik de prijs uit het verleden niet meer relevant.
Idd, dat klopt denk ik ook: een kunstwerk kan bijvoorbeeld steeds duurder worden. Dan is het erg kijken: wat heb ik er nu voor over (en de speculatie over de waardestijging natuurlijk).
Tja, puur persoonlijk heb ik nog wel wat producten op mijn verlanglijstje staan die bij een goede black-friday prijs nu aangeschaft worden en anders ergens in de loop van volgend jaar.

Dan moet je wel even goed opletten als er staat 20% korting of dat ook echt 20% korting is. Of dat dat gewoon de standaard aktie prijs is waar ik al 2 maanden tegenaan zit te kijken :)
Maar waarom maakt het uit of er zoveel procent korting op zich, als je gewoon de prijs kunt vergelijken? En je kunt toch een prijsalarm instellen op Tweakers? Ik zou zeggen, het gaat erom of het product onder een bepaalde prijs uitkomt, en niet wat het vorige week was.
Let op met die prijs alarmen. Ik weet bijvoorbeeld dat bol.com blackfriday deals werken met een kassa cashback deal en ik betwijfel dat de tweakers prijsvergelijker daar rekening mee houd/kan houden.

Ik snap je punt, maar dat is niet echt helemaal valide. Als je kijkt bijvoorbeeld naar wat geheugen heeft gedaan de afgelopen tijd (alleen maar stijgen non stop) dan snap je natuurlijk wel dat dát niet per se op gaat. :+

Die XX% korting en SALE SALE SALE onzin is natuurlijk ook allemaal psychologische marketing hè, dat weten we allemaal natuurlijk. Iets kopen dat op dat moment '20% afgeprijsd' is geeft je een beter gevoel dan iets kopen voor hetzelfde daadwerkelijke bedrag zónder die korting. Het geeft je namelijk het gevoel alsof je geld hebt bespaard en minder dan wat een product waard is ervoor hebt betaald.

Marketing.. big business. Ik trap er iig niet in. 8)7
Ja, ik dacht al, ik zal zeker ook individuele sites gaan checken, zoals Bol. Verder heb ik nog even bij Azerty en Megekko gekeken, maar daar zag ik zo snel niets speciaals over kortingen. Nog meer tips?

Ja, de prijs in het verleden kan relevant zijn als je daarop toekomstige prijzen kunt voorspellen, van een product dat je eigenlijk sowieso wel zou willen kopen maar niet op een specifiek moment. Maar anders niet toch.

Dat laatste inderdaad. Een trendlijn van het verleden kan nog nuttig zijn, maar verder snap ik niet dat mensen zoveel aandacht schenken aan hoeveel procent iets afgeprijsd is, dat doet meestal helemaal niet ter zake, zelfs als er niet mee gesjoemeld is.

[Reactie gewijzigd door Cerberus_tm op 23 juli 2024 14:41]

Hmm, als je serieus wilt shoppen voor Black Friday zou je eens op https://www.blackfridaynederland.nl/ kunnen kijken.

Al moet ik zeggen dat ik er nou niet echt veel nuttige informatie heb kunnen vinden maar het kan je iig ideeën geven voor (web)winkels om eens te checken.
Dank! Ik heb een paar winkels bekeken, maar het meeste staat al verwerkt in de Pricewatch, en ik zag niet veel interessants ertussen.
Heel goed. De consument bespaart geen geld met sales, je koopt alleen maar meer dan je van plan was. Als uitverkoop echt zo voordelig was voor de klant zouden al die winkels geen geld meer verdienen.
Best wel gek. Apple producten doen namelijk nooit of slechts heel zelden mee aan dit soort acties.
Ik neem aan dat ze gewoon een minimumverkoopprijs hebben op Apple producten waardoor ze eerst de prijs verhogen om hem op BF te kunnen laten dalen.
Zover ik weet werkt Apple alleen met resellers. Ofwel, je koopt het altijd bij Apple, via een andere winkel. Zodoende zouden overal de prijzen gelijk moeten zijn en kan je naar alle Apple resellers voor je garantiegedoe.
Misschien dat ze hierdoor niet met de actie meedoen, maar de winkel zo toch de 'korting' uit kan delen.
Een collega van me had het bij Bol.com ook al opgemerkt bij een tv model... tenminste gedurende 6 uur kwam er elk uur gemiddeld zo'n 11 euro bij de prijs bij. Als verklaring geven ze dan heel schijnheilig dat ze wel vaker de prijzen aanpassen aan de markt en dat het daarom echt niets met de aanstaande Black Friday te maken had... jaja.
Wat strikt genomen best kan kloppen als de concurrentie datzelfde doet.... :)
Klopt - maar het geeft toch wel te denken voor een actie zoals Black Friday ;)
Tjah ik werkte begin jaren 90 bij V&D en toen was het met hun Prijzencircus al niet anders: paar weken voor het prijzencircus waren we alle prijzen omhoog aan het gooien, en tijdens het Prijzencircus werden ze dan in het meest ideale geval iets goedkoper dan dat ze waren, vaak dezelfde prijs, en soms zelfs ietsje duurder :X Maar ja, aanbieding en sale zijn magische woorden, als je het mooi aankleedt verkoop je nog wel "3 voor de prijs van 4"...
Gelijkaardige prijsverhoging merkbaar voor PS4 pro.
3 weken geleden inclusief red dead redemption game verkrijgbaar voor 385 bij Saturn. Nu verkijgbaar aan 439€.
Als je via prijsdalingen in pricewatch willekeurige producten met hoge kortingen checkt, zijn prijsverlopen als bij https://tweakers.net/pric...g-maximus-ix-extreme.html zeker geen uitzondering. Was het tweede artikel in de lijst. Ze gooien bij een hoop producten wel degelijk eerst de prijs weer omhoog, maar dit wisselt sterk per product en per winkel.
Krijg net de mail binnen van CB met de BF aanbieding en verdomd inderdaad.. 1549... 8)7
Waarom gelooft men in die Blackfriday toch....je weet toch dat je genept wordt.
Dit doen de winkels niet voor ons als consument hoor, men wil je naar binnen lokken en dingen kopen die je niet nodig hebt.
Of omdat het zogenaamd zo goedkoop is ineens...
In de VS stelt Black Friday daadwerkelijk wat voor. Je hebt daar kortingen van meer dan 90% op dure en gewilde producten.

Black Friday in Europa is gewoon een soort wintersale, beetje korting op troep waar de winkels toch vanaf willen.
In België althans bestaat er een wet die winkels verbiedt met verlies te verkopen (enkele uitzonderingen zoals verhuis of stopzetting bestaan). In Nederland bestaat die wet bijvoorbeeld niet waardoor winkels sommige producten met verlies verkopen als lokmiddel.

Kortingen zoals -90% zal je in België dus al zeker niet tegenkomen tenzij de winstmarge echt zo hoog is.
Je geeft het zelf al aan uitzonderingen, laatste voorraad enz.
Uitzonderingen zijn: solden, uitverkoop (om duidelijk afgebakende redenen), goederen met een bewaardatum, goederen die het niet meer waard zijn (bv voorbijgestreefd), vanwege concurrentie (bv concurrentie heeft lagere prijs).
Voor solden zijn er in België duidelijk afgebakende tijdstippen. Black Friday is geen soldenperiode. In normale omstandigheden mag je dus tijdens Black Friday niet met verlies verkopen.

https://economie.fgov.be/...rkoop/verkoop-met-verlies
Gamemania heeft (toch) een echte goede Black Friday aanbieding -> Xbox One Wireless Controller S - White met een dikke 30% korting. :)
(Witte of Zwarte variant)
Maar het leuke van die black Friday daar is, de kortingen beginnen in veel winkels met meer dan 90% en zakken per X aantal kopers naar beneden. Vandaar die chaos ook.

Dat maakt Black Friday, Black Friday. Echte koopjes kunnen bemachtigen.

Hier is het een soort wintersale.
Ik heb de videos gezien, het is een uiterst vermakelijke youtube-rabbithole. Echte koopjes bemachtigen met gevaar voor eigen leven. Ik beperk me wel tot de filmpjes van de op hol geslagen koopjesjagers die elkaar en een stapel playstations bestormen.
Je kan ook gewoon achter je eigen veilige deuren speuren naar online black friday deals. Het is alleen niet zo interessant als video material voor YT hoe jij zit te browsen.
Dat weet jij helemaal niet. :+
Thanks voor de tip! Die ga ik bestellen! Want ik moet nu veel te vaak rouleren tussen mijn htpc's, gamepc en xbox! (heb 1 goede one controller, 1 gare die in de kast ligt en 1 goede 360 controller bedraad)
Je mag bij Game Mania bijna zeker zijn dat als er een grote korting is, het een korting is van de fabrikant en die dus gewoon in alle winkels terug te vinden zal zijn. Moet het nog altijd meemaken dat Game Mania met iets goedkoper is dan andere winkels.
Ik zie in elk geval zowel PS4 als XBox One controllers ook bij bol.com aan Black Friday prijzen.
Vorig jaar was weliswaar alleen de witte controller in de aanbieding bij Game Mania, maar die was toen toch nog 10 euro goedkoper.
Anoniem: 310408 @batjes21 november 2018 18:53
In de VS stelt Black Friday daadwerkelijk wat voor. Je hebt daar kortingen van meer dan 90% op dure en gewilde producten.
90%? daaar heb je vast wel wat voorbeelden van want meestal is 25 to 30% toch wel wat winkels doen. Als je iets verkoopt met 90% korting is het zeer waarschijnlijk dat de kosten om het te verkopen hoger zijn dan de winst.
https://www.youtube.com/watch?v=sA8DoI6XD4A
0:50 99%
5:00 99cent voor zo'n elektrisch autootje van zeker wel 100USD als ik zo snel ff google.

en nog duizenden van die filmpjes, youtube zit er vol mee. De compilaties van dit jaar verschijnen straks vanzelf weer op o.a. Dumpert.
Dat heb je dus paar producten met 90% korting waardoor je dus filmpjes krijgt waar mensen de gekste dingen uithalen.

Als je verder nadenkt betekend 90% korting gewoon onder kostprijs verkopen en dat zul je ook in de usa maar met een paar producten kunnen doen. Uiteindelijk wil je ook met Black Friday geld verdienen en er geen geld op toeleggen.
90% korting voor de eerste x aantal mensen he.

Als dat maar voor 20(0) klanten geldt en er staan er 5000 aan te schuiven vanaf middernacht - die gaan niet allemaal met niets naar huis, hoor.
Precies maar de 4980 die naast de pot pissen zijn toch binnen en zullen dan iets ander kopen omdat ze er toch zijn.

korting als 90% voor paar man is puur om een massa de winkel in te krijgen. Werkt offline nog steeds heel goed.
De producten die met extreme kortingen gedumpt worden op BF in de VS zijn vaak modellen die er al uit zijn of EOL. Kunnen dus best goeie dingen zijn, maar ze zijn niet het nieuwste van nieuwste. De ketens in de VS werken grootschaliger waardoor er ook veel gedumpt kan worden. En opslag van al die steeds ouder wordende tech kost ook handen vol geld. Je zou het het beste kunnen vergelijken met magazijn ruiming.
Een € 3000+ MacBook Pro van een generatie oud kun je voor < $2000 bestellen tijdens BF.
Valt wel mee hoor: tot de voorraad strekt. Daarmee houden ze de kosten beperkt. En is ook de reden waarom mensen met elkaar op de vuist gaan, als er maar 5000 TVs in het magazijn staan wil je niet de 5001ste klant zijn.
heb toch een projector van Optoma die normaal 1600 (soms al es aan 1530 gestaan) kost aan 1200 kunnen kopen bij Amazon. Niet slecht toch? :+
Anoniem: 991847 @batjes21 november 2018 19:08
Ja? Dus een 2080 ti kan ik daar dan voor 200 dollar kopen? Wouw! ;)
Ik word graag genept met een Home mini voor 29 euro.. Vertel mij waar die voor Black Friday goedkoper was (diefstal en louche Chinese namaak niet meegerekend). Er zal vast een nep deal tussen zitten, maar ik heb een aantal producten op een lijst om aan te schaffen, ik zie letterlijk dat die deze week goedkoper zijn met hopelijk vrijdag als dieptepunt.
LOL @ jouw comment aldaar.

Waar het op neer komt is dat je je als Duitser moet voordoen wou je van de korting genieten.

Iets te veel moeite waardoor ik dan liever op Black Friday genaaid wordt.

Sterker nog als er een defect o.i.d. aan is hoef ik niet zo ver te reizen e.d. om het terug te sturen.
Daar gaat het niet om. Hij vroeg waar hij voor black friday goedkoper was. En voor mensen die regelmatig is duitsland komen is dit natuurlijk geen problem. Feit blijft dat 29 euro een erg hoge prijs is gezien je hem kan krijgen voor 10,99
Nou ja dat valt wel mee. Dat was een truukje om gebruik te maken voor nieuwe klanten, net als dat je tijdenlang de Google Home (niet-Mini) voor 51,50 kon krijgen, door telkens een nieuwe klant aan te maken bij Otto en dan elke keer weer 20 euro korting te krijgen als nieuwe klant.
Is zeker een goede aanbieding en mij hoor je over Black Friday oil echt niet klagen maar die Google home is goedkoper geweest. Met wat prutswerk kon je hem voor 10 euro of zo bestellen bij de Duitse Otto. Doordat ze daar een paar keer geprutst hadden kreeg ik hem uiteindelijk gratis toegestuurd. (Ze waren vooral blij eindelijk van mij af te zijn geloof ik..)

Voor dit soort goede aanbiedingen en soms prijsfouten zijn er tegenwoordig enkele sites/apps best handig. :)
Ligt er aan, ik wil detroit become human al een tijd kopen, nu is die 20 euro. Dat is dus wel korting!
Die game is al een tijdje uit en die prijsdaling ligt volledig in lijn daarmee. 20 euro toen hij net uit uit was zou een superdeal zijn, nu niet meer.
En toch was die twee weken geleden overal nog rond de 40. Niet zo zeiken zeg :/
Helemaal mee eens, 20 euro is net een mooi prijs voor die game, ben erg blij met deze actie. :)
Ik vind een Xbox One S met BFV, BF1 en BF1943 voor €166 was echt een koopje.

offtopic:
Nu is de aanbieding verlopen

[Reactie gewijzigd door Dutchredgaming op 23 juli 2024 14:41]

Als je doorklikt kost die opeens 250 euro plus nog eens 11 euro verzendkosten. Nog steeds niet duur maar wel flink meer dan 166 euro.

Die hele Black Friday hype slaat hier in Nederland nergens op. Geen aanbiedingen die je anders niet ziet, alleen zijn er nu meer tegelijkertijd. Daarnaast is het hier opeens een week lang vrijdag, hoe dan...
Daar ben je dan alsnog zelf bij. Je kan het een winkel niet kwalijk nemen dat ze aan marketing doen, toch?
En als je toch al op zoek was naar iets, dan is een beetje extra korting altijd meegenomen :)
Als je goed rond kijkt ziin er gewoon prima deals. Niks genept. Prijzen worden vaak vanuit de fabrikant bepaald.
In je post zeg je 2 dingen:

1.) het is een lokkertje: soms waarheid, maar geen verplichting. Dus gewoon discipline hebben en je niet laten verleiden. Dit geldt altijd, ook als je normaal wat koopt en dan nog ff in de koopjeshoek gaat rondkijken. In sommige gevallen geen waarheid want kan je maar 1 product kopen, bijv. bij softwarebedrijven, die korting is dus niet per se een lokkertje voor andere producten... want die hebben ze niet.

2.) Black Friday is nep: lijkt me sterk, ook bovenstaand artikel toont dit aan. Prijzen blijven gelijk of zakken over de laatste periode vóór BF/CM. De korting van BF/CM zelf die dan nog plaats moet vinden is dus wel extra laag. Dit toont ook veelal Prijsdalingen aan op Tweakers.

Voor andere reacties over dat kortingen niks voorstellen:
3.) BF/CM is in NL misschien niet zo groots, maar de invloed is er wel dus. Ook dit toont Prijsdalingen en bovenstaand artikel aan. Had men dan maar niks moeten doen? Het is nooit goed genoeg.
Anoniem: 310408 @vinkjb21 november 2018 18:57
Waarom gelooft men in die Blackfriday toch....je weet toch dat je genept wordt.
Je snapt dat je reageert op een nieuwsbericht dat het tegendeel verteld?

En denk je werkelijk dat de moderne consument die alle prijsvergelijkers met historie kan gebruiken zo dom is? Kan het zijn dat je vorig jaar iets gekocht hebt dat achteraf niet zo leuk bleek te zijn?
Meestal worden de oude spullen te koop aangeboden, maar je zal maar nét wat nodig hebben en je vind het niet erg om een half/jaar oud product te kopen! :)
Genept? Vaak. Maar als je kritisch bent vind je weldegelijk deals. Vorig jaar kocht ik een Motola smartphone voor mijn vriendin met een adviesprijs (ook echt gehanteerd in de periode ervoor) van 280,-. Ik had hem al bijna gekocht maar vond hem net te duur.

Toen kwam black friday; 175,-. Ik had er 50 moeten kopen want direct na BF lag de verkoop-prijs weer hoger (269,-) voor zeker een half jaar.

Er zijn weldegelijk goede deals, maar je moet goed opletten als klant.
Met 'the holiday season' in aantocht weet je dat consumenten veel geld uit gaan geven. Ze kunnen het echter maar één keer uitgeven, dus probeer je zo veel mogelijk binnen te harken. Je beste kans is om dat zo vroeg mogelijk te doen. Dat doe je door te beginnen met een grote uitverkoop de dag na Thanksgiving (altijd de 3e donderdag van November). Eerst een andere feestdag uit de weg. Net zoals bij ons de kerstboom pas opgetuigd wordt op 6 december. Wie in de retail op Black Friday geen vette omzet haalt, sluit het jaar af heeft een magere omzet in Q4. Dus als winkelier in de VS moet je wel mee gaan met de trend.
Gewoon alleen kopen wat je écht nodig hebt en zeker weten dat je een goede deal hebt.

Ik heb twee weken geleden al gekeken wat ik hebben wil en kan zo precies prijzen in de gaten houden.
Ik koop mijn kleding bij onder andere girav, en daar zijn wel degelijk 20% kortingen. Dat weet ik omdat dezelfde soorten kleding die ik heb, nu in prijs verlaagd zijn
Haha, 20% is heel weinig, kijk hier voor kortingen tot 80%+ ;

mandmdirect.nl
sportspar.de
Wat ben jij slim dat je dat helemaal zelf bedenkt.

"Dit doen de winkels niet voor ons als consument hoor, men wil je naar binnen lokken en dingen kopen die je niet nodig hebt."

De Albert Heijn, de Mediamarkt en de Action, die doen het uit liefdadigheid 🤑
Als de prijs lager is dan normaal, dan wordt je dus niet genept... Dat jij geen controle hebt om dingen te kopen die je niet nodig hebt, is jouw probleem, maar dat probleem heb je dan ook wanneer het niet black-friday ofzo is.
Het AD had vd week een opsomming van TV's. Er stond een 10" digitenne TV bij welke volgens het artikel bij Amazon in de 90 euro zou kosten, bij het bezoeken stond daar de prijs op iets meer dan 110 euro. Nu is Amazon geen Nederlandse winkel maar het mag duidelijk zijn dat de (tijdelijke) prijsverhogingen wel gewoon gaande is.
Het dynamische prijsbeleid is standaard bij Amazon. In de PW bij prijzen van Amazon altijd doorklikken naar de website. De prijzen zijn heel vaak toch lager dan in de PW staat vermeld.
Maar ook het omgekeerde is het geval als een artikel gaat lopen past Amazon de prijs omhoog aan. Dat is in jouw voorbeeld kennelijk het geval maar gaat naar enige dagen ook weer omlaag. Het product in de gaten houden is dan het devies.

Of ze prijsverhogingen structureel doorvoeren rondom speciale dagen als Black Friday of Cyber Monday zou me niet verbazen maar ik kan dit niet hard maken. Omgekeerd lijkt het mij niet aannemelijk dat ze in de week/weken voor de Black Friday week de prijzen ineens drastisch laten dalen.
Op Amazon kan je wel echte koopjes halen hoor. Ik vind regelmatig goede aanbiedingen, laatst bijvoorbeeld Samsung 860 evo 500gb voor 70euro, zijn vandaag weer in de aanbieding. Als je een addon zoals Keepa neemt is het heel makkelijk te zien wat de trends zijn van de verkopers, veel verkopers doen 1x in de 20 dagen een lightning deal en dan weet je hoe lang je moet wachten etc.
De kortingen die hier in Nederland gegeven worden tijden Black Friday staan dan ook in schril contrast met de aanbiedingen zoals ze in Amerika zijn bijvoorbeeld. We proberen het hier te imiteren, maar het komt totaal niet uit de verf.
Maar dat is meestal het probleem: men neme iets over vanuit de VS maar giet er dan een echt ouderwets sausje Nederlandse hebberigheid overheen en voila een nieuwe hype. In plaats van de mega-kortingen die men in de VS krijgt op Black Friday mag je hier blij zijn met een paar procent, vaak ook nog op de bruto-adviesprijs waardoor het al helemaal geen zoden aan de dijk zet.
Arbeidsloon is ín de retail sector ook behoorlijk lager. Dus de tijdelijke 'hoge' korting kan ook makkelijker worden gegeven.

[Reactie gewijzigd door g_v_rijn op 23 juli 2024 14:41]

http://www.welingelichtek...is-overal-ter-wereld.html

In de VS is het gemiddelde netto-inkomen 3.258 dollar (3.011 euro) per maand.

En Nederland? Met een gemiddeld netto-inkomen van 2.937 dollar (2714 euro) per maand doen we het iets beter dan Duitsland en Frankrijk en beduidend slechter dan bijvoorbeeld Denemarken.

Ik vind dit niet behoorlijk lager
Het is nog wel slecht omdat zij meer huren draaien 47 uur VS 36 uur Nederland.
Kosten van ziektedagen en vakantie zijn ook voor de baas wat daar veel minder is.
2 weken betaald vakantie in VS is normaal ja doeii..
https://100-salaris.nl/we...van-amerika-vs-nederland/
Ik denk dat weinig Nederlandse winkelmedewerkers in Amerika voor dat salaris aan de slag zouden willen.

Een gemiddelde zegt niks over hoe de inkomens verdeeld zijn over de verschillende beroepsgroepen...
Jij zegt dat een winkel medewerker niet voor 3.000€ NETTO aan de slag wil? Ga toch ff weg man, zijn niet veel winkel medewerkers die dat verdienen, geloof er niks van
Dat gemiddelde van 3000+ is over alle beroepsgroepen... Dus ga er maar vanuit dat een winkel medewerker dat niet verdient. En al helemaal niet netto.

Misschien even verduideljken, met dát salaris bedoel ik natuurlijk het salaris wat je in Amerika voor dezelfde baan krijgt. Nogal wiedes dat ik het niet over het algemene gemiddelde salaris heb.

[Reactie gewijzigd door MN-Power op 23 juli 2024 14:41]

Wat jouw netto inkomen is, is niet wat jouw baas voor jou betaalt. Met de sociale zekerheid hier, kan het zijn dat je alsnog veel meer kost met dat loon, dan in de States.
Ik heb nog nooit zoveel onzin gelezen in één regel tekst.
Ik geloof dat g_v_rijn wil zeggen dat de marges in de retail sector van de US hoger liggen omdat hun loonkosten lager liggen.
En dat alleen op deze zwarte zaterdag?

Niet makkelijk, andermans onverklaarbare tekst te verklaren.
Moet je eens op Duitse sites kijken. De kortingen zijn daar met regelmaat zeer substantieel. Natuurlijk moet je zoeken maar dat moet je in de VS ook.

Wat ik de laatste dagen las op sites voor marketeers was dat er in percentage kortingen niet veel verschil was.
Tjah, daarvoor moet je kijken naar waar Black Friday in de VS vandaan komt. Het is de dag na Thanksgiving, een brugdag voor enorm veel mensen. De start van de eindejaarsinkopen. Winkels willen klanten lokken en gaan dus producten met veel korting aanbieden, sommige gewoon als lokkertje om toch maar die klanten te trekken, de verliezen maken ze goed met al de rest wat wel met winst verkocht wordt.

De term black friday is overgewaaid en we kennen het fenomeen wel vanuit de VS, dus willen de winkels hier ook een kleine poging doen om mensen te lokken door wat korting te geven. Kan het hen niet kwalijk nemen. Al vind ik het persoonlijk wel spijtig dat men het concept hier dan direct beschadigd door er dagen vooraf al aan te beginnen met kortingen te gooien. Sommige gaan voor een black weekend, andere doen een hele week en heb zelfs al reclame zien voorbijkomen voor Black November. Als het maar zwart ziet (behalve zwarte piet dan, want dat mag dan weer niet).
Toch kan ik niet geloven dat ze op een drukke dag op de markt in Stockholm snel zullen zeggen: het ziet er zwart van de mensen.. }:O

(kan niet vinden waar het vandaan komt..)
Ik hoorde dat het black friday heet omdat in een bepaalde stad zoveel mensen naar de winkels gingen voor de aanbieding, dat de lucht boven de stad zwart zag door alle uitlaat gassen...
Het heet Black Friday (aldus correspondent Erik Mouthaan in RTL Late Night), doordat de winkels dankzij die verkopen aan het einde van deze bijzondere maand/kwartaal, niet meer in het rood eindigen, maar met zwarte (=goede) cijfers af kunnen sluiten.

Wikipedia geeft het volgende aan:
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Black_Friday
Oorspronkelijk komt de naam Black Friday uit de Amerikaanse stad Philadelphia en deze werd in de jaren '50 voor het eerst gebruikt door de politie om te verwijzen naar de enorme verkeersdrukte in en rond die stad op de dag na Thanksgiving.

Rond 1981 werd voor het eerst melding gemaakt van een alternatieve theorie dat op die dag de winkeliers voor het eerst "in het zwart" komen te staan, dat wil zeggen winst beginnen te maken voor het jaar. In de Verenigde Staten is het bij de boekhouding namelijk de gewoonte om verliezen in rode inkt in de boeken te schrijven. Uiteraard is dit onjuist, omdat de detailhandel wel degelijk winst maakt gedurende andere tijden van het jaar. Het illustreert echter hoe belangrijk de kerstperiode is voor het jaarlijks eindresultaat.
Beide theorieën kunnen kloppen:
Ik houd al een tijdje de Sonos prijzen in de gaten. Deze dalen nauwelijks. De Beam blijft op 449 en One op 229.

Vandaag zijn de Ones 199 per stuk en bij een bundel 30 bundelkorting bij Bol. 368,- voor 2 Ones is echt een mooie prijs. Dat is maar 20 euro totaal duurder dan de Play 1s zonder korting. Heb ze dus wel gekocht.

De Beam sla ik over maar is voor 404 te koop bij 50five.nl met de code preblackfriday. Ook nu dus erg goed geprijst.
Het is een mooie prijs. Maar vergeet niet dat het maar 10% korting is. Daar ga je natuurlijk niet je leven voor wagen zoals die amerikanen dat doen.
Nee dat zeker niet. Maar als je specifiek op zoekt bent naar een product die maar niet in prijs daalt, en er toch wat van af gaat tijdens een 'Black Friday' weekend wanneer je ze toevallig nodig hebt, is dat wel mooi meegenomen :)

Het is ook een beetje een bevestiging op de titel van dit onderwerp, namelijk dat prijzen niet kort voor de actie omhoog zijn gegaan. In dit geval klopt het dus.
Men spreekt hier in de reacties negatief als maar kan over onze afgezwakte versie van Black Friday en Nederlandse hebberigheid, terwijl juist dit laat zien dat sommige mensen nooit genoegen nemen met iets. Wees gewoon blij dat er rond deze tijd flinke kortingen geboden worden of ga in Amerika wonen.
Het hele punt "er is geen daling/korting" hier in Nederland. Ze hebben het overgenomen van de US om mensen dus zoals jouw te lokken.
Het hele punt "er is geen daling/korting" hier in Nederland.
Grappig dat je dat zegt, terwijl ondertussen het tegendeel al is bewezen. Ook door HWI.
Op hwi is bewezen dat het njet stijgende is. Want dat doet mm heel goed. Zogenaamd de dagprijs berekenen en dan aankomen met het ISS goedkoper. Dit soort taferelen gebeurd helaas bte veel in Nederland
Wat blijkt: bij die 150 producten zien we een continu dalende lijn, die vermoedelijk komende vrijdag nóg verder doorgezet zal worden. Oftewel: dat shops stelselmatig hun prijzen verhogen in aanloop naar Black Friday blijkt absoluut niet waar. Het zal wellicht incidenteel voorkomen, dat zien we ook sporadisch wanneer we inzoomen op individueel productniveau, maar het is zeker niet iets wat veel gebeurt. Voor de incidentele gevallen is niet uit te sluiten dat het een andere reden heeft.
Bron
Dat kan niet het punt zijn want dat klopt niet.

Er zijn weldegelijk kortingen.

Sommige winkels meer dan anderen maar dat ze er zijn is een feit.
Klopt weinig van dit verhaal vwb de genoemde LG OLED55C8 TV.
Deze TV is juist behoorlijk in prijs gedaald de laatste maanden geheel los van Black Friday.
Zie ook het topic op GoT hierover.
[Zero Tolerance]\[Prijs-discussie] OLED Televisies - deel 2
De straatprijs ja, de geadverteerde prijzen is wat er wordt vergeleken. Met lg tv's is dit ook wel een uitzondering. Daarbij verloopt de cashback nu ook, wat ook grote invloed heeft.
Adviesprijzen vergelijken is zinloos.
Het gaat erom wat er werkelijk betaald wordt, deze prijzen staan onder druk onder invloed van concurrentie. Black Friday heeft daar weinig invloed op hoewel er bij andere producten wel voordelen te behalen zijn. Verder loopt er bij LG al maanden een cashback actie maar andere fabrikanten doen dit ook.
Ik was wat onduidelijk, maar ik doelde op winkel verkoopprijzen vs geadverteerde prijzen
In amerika worden de consoles voor weinig verkocht. Hier in Nederland om je kapot te lachen.

Jammer dat je veel moet betalen qua verzendkosten en Importkosten wanneer je iets uit US besteld.

[Reactie gewijzigd door theduke1989 op 23 juli 2024 14:41]

Heb net bij BCC een Lenovo Legion 530 gekocht voor 799. Dat is 130euro minder dan hij in price watch staat en het was ook geen specifieke Black Friday advertentie. Bij MediaMarkt was gisteren de Sony 1000xm2 voor 229, ook een leuke deal.
Voor mij is het een goede week in ieder geval.
Anoniem: 574346 21 november 2018 19:03
Die reacties hier echt beschamend. Er wordt gewoon aangetoond dat prijzen wel degelijk dalende zijn in aanloop naar black friday en straks dus echt wel goede deals zijn. En het enige wat je hoort is booehooee ik wil 90% korting net als in amerika!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.