Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nexus 5X- and 6P-smartphones krijgen vermoedelijk laatste beveiligingsupdate

Google heeft zijn Nexus 5X- en 6P-smartphones voorzien van de November 2018-beveiligingsupdate. Waarschijnlijk is dat de laatste update die de toestellen ontvangen; Google zei eerder dat de gegarandeerde ondersteuning in november dit jaar zou stoppen.

Google heeft zijn maandelijkse ota-bestanden en factory images deze week gepubliceerd en daarbij zitten de updates voor de Nexus 5X en de 6P. Beide telefoons draaien op Android 8.1 en ontvangen met deze updateronde de nieuwste beveiligingspatches.

Vorig jaar verlengde Google de officiŽle ondersteuning van de toestellen met twee maanden. De ondersteuning zou eigenlijk na drie jaar in september 2018 aflopen, maar dat werd aangepast naar november 2018.

Op zijn ondersteuningspagina voor Nexus-apparaten schrijft Google wanneer de gegarandeerde ondersteuning afloopt. De fabrikant zou er nog voor kunnen kiezen om door te gaan met beveiligingsupdates voor de toestellen, of om in het geval van een ernstige kwetsbaarheid incidenteel een patch uit te brengen. In het verleden heeft Google langer updates uitgebracht dan op de ondersteuningspagina werd vermeld. Zo kwam er voor de Nexus 5 in december 2016 nog een update uit, terwijl de ondersteuning twee maanden eerder afliep.

De Nexus 5X van LG en de 6P van Huawei waren de laatste toestellen uit de Nexus-serie, waarbij Google samenwerkte met verschillende fabrikanten om toestellen met een schone Android-versie uit te brengen. Daarna is Google begonnen met zijn eigen Pixel-smartphones.

Nexus 6P

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

07-11-2018 • 10:17

105 Linkedin Google+

Reacties (105)

Wijzig sortering
Ik vind dat het update termijn, in dit geval 3 jaar, pas in moet gaan als de telefoon niet meer verkocht wordt. Ik heb mijn Nexus 5x onlangs verkocht, maar hij was net 2 jaar oud en was nog lang na dat ik hem kocht verkrijgbaar in de winkel. Dan kan je zomaar een telefoon kopen die nog minder dan 2 jaar updates krijgt.
Eigenlijk zou de EU hier eens iets moeten verplichten, zou toch beter zijn voor het milieu als telefoons langer gebruikt kunnen worden.
Hij kan toch gewoon nog steeds gebruikt worden? Los daarvan is het probleem is alleen dat Qualcomm al jaren geen driver updates meer doen voor de snapdragon 800/810...

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 7 november 2018 23:01]

En dat is precies het probleem, als Qualcomm geen drivers update kan Google ook geen Android updates maken. Drivers worden namelijk voor een bepaalde versie van de Linux kernel geschreven. Als Google vooruit wil met nieuwe kernels (met nieuwe features, en vooral nieuwe security updates) moeten er ook drivers voor die kernels bestaan.

edit: (al denk ik dat er wel een middenweg bestaat waarbij je security patches uitbrengt zonder meteen een heel nieuwe kernel mee te bakken. Maar dat zal ongetwijfeld arbeidsintensiever zijn, en dus minder interessant)

[Reactie gewijzigd door peterrus_ op 7 november 2018 11:28]

(al denk ik dat er wel een middenweg bestaat waarbij je security patches uitbrengt zonder meteen een heel nieuwe kernel mee te bakken. Maar dat zal ongetwijfeld arbeidsintensiever zijn, en dus minder interessant)
Oplossing: (tussen)partijen verplichten om bij gebrek aan updates hun broncode open-source te maken onder dezelfde licentie(s) als waar het tegenaan linkt. Dat doet eerst even pijn, maar als de EU dat verplicht voor de gehele markt dan gaan de SoC fabrikanten vanzelf mee (of met langer updates, of opleveren van broncode).

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 7 november 2018 12:16]

Inderdaad, geheel mee eens. Krijg je ineens voor elke smartphone een Lineage OS of alternatieve variant.
Lineage OS "voor elke smartphone" is heel leuk voor ons, maar Jan met de Pet heeft daar natuurlijk geen reet aan. Die gaat echt geen Lineage OS op z'n smartphone installeren om dat er geen updates beschikbaa meer worden gesteld door de fabrikant.
"Jan met de Pet" en de "gemiddelde consument" hadden ook geen MP3 of digitale TV nodig... Door mensen bewust te maken gaan meer mensen ook een alternatief zoeken. Vroeger had je ook geen virusscanner nodig, tot de gemiddelde consument ook virussen binnenkreeg. Plots vlogen de anti-virusbundels je langs alle kanten om de oren.
Leuk verhaal, maar denk je nou echt dat Jan met de Pet dit gaat volgen? :O
Als alles opensource is kan alles via 1 klik... Man, denk eens even verder dan je neus lang is.
Haha. Het meeste is toch al open source? En welke maintainer zou er baat bij hebben dat "alles met 1 klik" wordt geupgrade? En welke maintainer zou er voor z'n lol support willen bieden aan Jan me de Pet waar de ene magische klik toch niet helemaal lekker werkt? Wie gaat Jan met de Pet uitleggen dat na het flashen van Lineage OS je hele telefoon leeg is en alle foto's van z'n hond weg zijn en de WhatsApp historie met buuf ook verdwenen is? Hoe ga je als fabrikant garanderen dat de telefoon die je koopt blijft draaien als Jan met de Pet met 1 magische klik z'n hele telefoon kan wipen? Hoe ga je als fabrikant garanderen dat je telefoon uberhaupt blijft werken als je de sources van je OS overlevert aan de community?

Ik denk juist verder dan m'n neus lang is. Je "alles via 1 klik" uitspraak getuigd juist van kortzichtigheid. Man, denk eens realistisch!
Pfff, jij wint hoor. Hier ga ik niet meer in mee . 😂
Haha, even goede vrienden, maar bedenk dat een phone OS super ingewikkelde materie is omdat er zoveel devices en zoveel users zijn. Cheers!
Wat de EU eigenlijk moet verplichten is dat consumenten zich eens verdiepen in iets voor ze iets kopen, dat de updates nu (mogelijk) gaan stoppen is al bekend gemaakt toen die telefoon uit kwam...

Ja het is misschien wat kort volgens sommigen maar dit had je zonder veel moeite te doen kunnen weten. Je klaagzang is imho dan ook niks waard als je zelf te laks bent en dan andere verwijt laks te zijn...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 7 november 2018 11:22]

Wat qua autoritair gedoe mss wel zou helpen, is dat fabrikanten verplicht zijn op de doos (ofzo) te zetten tot welke datum ze security updates garanderen.
Mag de fabrikant helemaal zelf weten hoe lang ze dat doen.
En dan mag de consument helemaal zelf weten of ie die periode acceptabel vindt.
Dan is al dat gedoe over oude voorraden en valse verwachtingen etc ook irrelevant, je was geinformeerd, en hoe je dat meeneemt in je beslissing is eigen verantwoordelijkheid.
Of is dat nu ook altijd al van tevoren bekend, of liegen fabrikanten daarover? In dit geval niet dus.
iig, voor niet-tweakers zou het kunnen helpen.
Ik vind het wel een goed idee, echter zien veel kopers de doos pas na het bestellen in een online winkel. Daar is natuurlijk wel iets anders op te verzinnen.

Naast het verplicht vermelden van de ondersteuningsperiode vind ik echter ook dat regelmatige en snelle security updates binnen de wettelijke garantie horen te vallen. Zeker voor een uiterst privacygevoelig artikel als een smartphone moet je uit kunnen gaan van veilige software.
kleine toevoeging: "niet meer door de fabrikant verkocht wordt"
Als Google stopt met de verkoop en een winkel dan een jaar later nog zo'n toestel verkoopt is dat het risico van de winkel.
Uiteraard wel onder voorwaarde dat Google richting de winkels op tijd aangeeft dat ze gaan stoppen met de verkoop op datum X zodat winkels op tijd hun oude voorraad in de uitverkoop kunnen doen.

Verder helemaal eens met je opmerking!
De winkel kan geen updates leveren. Dus aan die uitspraak heb je niet zoveel.
De garantie van een toestel loopt via de winkel waar je het toestel koopt. In veel gevallen is dat niet de fabrikant.
Als je vandaag een nieuw in doos Nexus toestel zou kopen bij www.kooptelefoonmakkelijk.nl kun je niet Google verplichten om support te leveren op een toestel wat ze zelf al lang niet meer verkopen.

De winkel kan niet de updates leveren, maar is wel verantwoordelijk dat jij als consument een goed product in handen hebt. Als je wetgeving gaat maken die gelijk de consument beschermt zal de rest van de supply chain keten automatisch moeten volgen.
Opzich niet oneens. Echter is het voor een fabrikant onwerkbaar om na te gaan of er niet ergens nog een winkeltje is dat die specifieke telefoon verkoopt. Zelfs een 3.5jaar oude Galaxy S6 (2015) word nog gewoon 'nieuw' verkocht door enkele winkels; het is voor een Samsung onrealstisch om dat na te gaan en daarop hun updatebeleid aan te passen.

Een realistischere middenweg zou zijn dat de ondersteuningstijd ingaat op het moment dat de fabrikant de productie stopt of wanneer deze zelf het toestel niet meer levert aan de winkels.

Echter is dit ook onduidelijk; stel ik koop een een telefoon op release met een opgegeven ondersteuning van 2jaar zodra de fabrikant het toestel zelf niet meer uitleverd. Hoe moet ik als consument dan weten hoelang deze effectief ondersteund word als de datum waarop de productie/uitlevering stopt uiteraard nog niet bekend is? Terwijl je met '3 jaar vanaf release' als consument zelf de releasedatum kunt opzoeken.
Misschien gewoon verplichten de releasedatum op de doos te zetten? "Editie 2016. Security updates tot 31/12/2018". Nadeel, die gaat op 7 november 2018 niemand meer kopen.. maar het klopt ergens wel, elektronica met software is bederfelijke waar die na de houdbaarheidsdatum slecht voor de ICT-volksgezondheid is.
zou toch beter zijn voor het milieu informatiebeveiliging als telefoons langer veilig gebruikt kunnen worden.
Niet om het milieu als onbelangrijk te bestempelen, maar dit is ook een reden waar de EU op kan inspelen. Al kan het niet onder de milieuvlag, dan kan het mogelijk wel onder een andere. ;)

In de Nexus 5X zit een Snapdragon 808, een SoC die ook in mijn Xiaomi Mi 4c zit. Als derde partijen (LineageOS) hier nog langdurig security updates voor uit kunnen brengen, dan moet Google dat ook zeker kunnen.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 7 november 2018 11:24]

Ik deel je mening. Het zou van den zotte zijn dat je een telefoon nieuw zou kunnen kopen terwijl de updatetermijn afgelopen is of binnen korte termijn afloopt - laten we zeggen de garantietermijn.
Een verplichte 'houdbaar tot' sticker op de doos en advertentie's zou van EU best opgelegd mogen worden.
Neen,ik vind dat niet.
Je moet als koper van hardware, op de hoogte zijn van zoiets.
En hoeveel mensen, geven om die updates?
Enkel maar de mensen die ermee bezig zijn, met hun 'online veiligheid'.
vele van m'n kenissen die android smartphone gebruiken, klaagt en zaagt dat ze 'weeral eens een update moeten installeren'.

Ik daarentegen heb net speciaal voor de oneplus6 gekozen, vanwege de garantie op 2-3 jaar android updates. Da's bijna maandelijks updates, dat ik ontvang. Soms mer betere features, maar ook met beveiligingsupdates.
M'n moeder heeft m'n oude nexus5. Die zal nu bijna 3 jaar oud zijn. En het is eraan te merken. De batterij gaat amper nog 2u-4u mee in SoT.
Iedere dag moet je die heropladen.
Ik zie nog geen limitaties op mijn Nexus 5x en wil hem nog zo lang als mogelijk bruikbaar houden, zijn er alternatieven om dit toestel nog langer te kunnen gebruiken met bijv. een custom rom?
Ja hoor, Nexus toestellen hebben altijd een goede community achter zich gehad. Kijk eens op XDA zou ik zeggen. https://forum.xda-developers.com/nexus-5x
Vaak zijn de PixelExperience ROM's naar mijn ervaring erg bruikbaar en stabiel. Ik heb even een quicksearch gedaan op XDA en deze is ook beschikbaar voor de Nexus 5X. Deze versie is gebaseerd op Android 9.0 Pie :)
Zeker weten. Zet er Lineage op met een Google applicatie pakketje (https://opengapps.org, zelf raad ik aan om Pico te installeren, de rest kan je apart uit de Market halen), en vaak draait ie beter dan nieuw uit de doos want het gros van de Google troep zit er dan niet standaard in.
enige limitatie op de 5X voor mij is de ram geheugen. had nooit met maar 2gb moeten uitkomen maar goed.. daarvoor had je de veel te dure (en voor vele te grote scherm) nexus 6P.
Ik zelf draai nu Pixel 3 Rom, gebaseerd op android Pie best prima rom, ram alleen wat minder.

Nog even afwachten wat lineage os gaat uitbrengen.
Ik heb nog een Nexus 6p. Ik heb recent een nieuwe batterij laten zetten en ben er nog zeer tevreden van.

Omdat ik hem niet wil wegdoen wil ik ook wel een custom rom erop zetten. Maar ik hoor dat dan dingen als mijn Belfius bankapplicatie etc. niet meer gaan werken omdat je toestel dan geroot is?

Is dit zo, zijn er nog nadelen aan een custom rom?
Vaak zit root in een custom rom, dus vandaar dat sommige applicaties niet werken.
Ik ben al een tijdje uit de ROM scene, maar volgens mij zijn er wel roms zonder root. Ik denk dat lineageOS standaard geen root heeft.

Je kan het proberen en eventueel weer terug naar de google factory images.
let wel op dat bij het unlocken van je toestel alle data, ook die je als gebruiker kan benaderen, verwijderd wordt.

[Reactie gewijzigd door BooYooToo op 7 november 2018 11:18]

heeft meestal niet te maken met root maar juist de boot loader dat is unlocked. Ook hiervoor werkt magisk gewoon perfect maar goed dan ben je ook meteen rooted.
Ik denk dat we hetzelfde bedoelen, wilde het niet te lastig maken voor iemand die nog niet bekend is met het custom rom gebeuren.

Dus even voor de duidelijkheid.
1. Je toestel unlocken (is bootloader unlocken; dit wiped dus je hele toestel, zelfde gebeurd als je de bootloader weer locked...)
2. Custom recovery erop zetten
3. Custom rom erop
4. Eventueel rooten

Ik heb dit ook gedaan op al mijn nexus toestellen, inclusief de 6P. Die heb ik vorig jaar weer helemaal stock gemaakt en aan mijn moeder gegeven.

De eerste keer kan het best eng zijn, maar als je erop voorbereid bent dat je al je data kwijtraakt dan valt het wel mee.
Veel succes!
Alvast bedankt aan voor alle info. Ik wou gewoon weten als ik niets ga kwijtraken. De wereld van lineageOS lijkt me leuk maar chaotisch, je kan bv moeilijk op hun site vinden op welke versie van Android ze draaien etc.

Maar ik denk dat dit allemaal zeker wel zal lukken.
Er zijn zat roms die standaard geen root toegang shippen of waar je root toegang uit kunt zetten in de developer tools. Zie ook Ruvetuve in 'nieuws: Nexus 5X- and 6P-smartphones krijgen vermoedelijk laatst...

[Reactie gewijzigd door thePiett op 7 november 2018 22:10]

Toch jammer, maar aan alles komt een eind. Ik blijf trouw met m'n 5x gezien het voor mij nog een perfect toestelletje blijft, het enigste wat even moet gebeuren is een nieuwe accu erin en dan kan hij alweer een paar jaar verder :)

Verder dan dat is het misschien toch maar verstandig om een custom ROM er op te zetten om bij de tijd te blijven.
Je schijnt ook het RAM te kunnen laten upgraden in china van 2 naar 4 GB: https://forum.xda-develop...pgraded-nexus-5x-t3588743

Of zelf een mobo kopen: https://www.aliexpress.co...+nexus+5x+motherboard+4gb

[Reactie gewijzigd door 12_0_13 op 7 november 2018 10:47]

hoe was jou battery duur dat je tot besluiten kwam hem te vervangen. zelf gedaan etc, hoeveel was je ervoor kwijt als ik vragen mag.

Die van mij gaat nog prima mee voor mijn gevoel. Het is jammer dat je niet zoals op iPhones kunt zien hoe "gezond" je accu daadwerkelijk is.
Je kan het soms merken bij gebruik. Als ik mijn batterij om 0800 100% heb staan:
- Gebruik ik hem tamelijk intensief (periodiek communicatie-apps lezen en web-browsen) dan is hij om 1600 alweer op 20%
- Gebruik ik hem zelden en alleen voor nodige communicatie (Ik heb een smartwatch dat het soms overneemt) dan is hij om 1600 rond de 50%
Alle nummers zijn vrij los geinterpreteerd.

Een vervangende batterij heb ik gevonden voor twee tientjes icm. gereedschap en met een guide van iFixit kom je met gemak binnen het apparaat. :)

Op zich kan ik het prima volhouden op het moment, maar een gloednieuwe accu is geen overbodige luxe.
en is het nu beter dan voorheen? Als ik om 0800 thuis zou verlaten en rond 1600 uur is hij vaak nog rond 60-70%. Tussen doors tijdens reizen gebruik ik mijn Sony wirseless headphones met spotify, whatsapp, allo en browse is wat nieuws o.a tweakers. gedurende dag gebruik ik dan alleen chat apps zoals voorheen gezegd. Gekke hoe dan ook is dat hij soms echt door zijn battery aan het racen is. Zo heb ik vaak inderdaad nog 60-70% over maar ook dagen dat hij dan tegen 30% zit terwijl ik niks anders doe dan normaal gesproken. best apart... komt gelukkig maar heel weinig voor maar toch
Moet ik nog even uitvinden wanneer ik hem bestel en inbouw. Als ik mijn laptop moet geloven (welke uitviel op 50% opgevenement en een nieuwe accu daarin heb gebouwd) voegt het een extra 3 uur op de levensduur per dag, dus het is het waard in elk geval :)

Ik heb gelukkig ook geen bootloops gehad wat schijnbaar vaak voorkomt. Enigste defect wat ik heb gehad was de headphone jack (48v vindt het niet fijn) maar dit werd zonder gemor vervangen.
Uiteraard! sorry ik had het verkeerd begrepen, had vernomen dat het al gebeurd was op een of andere manier :+

Dat is inderdaad niet duur voor een battery EN gereedschap. Dacht dat ze altijd rond de 40-60 zouden liggen.

Is die accu dan ook wel officieel?

Ik zelf zat te denken aan 4 GB ram mod maar gezien ik een verzekering op me mobiel heb lopen weet ik niet of dat wel heel erg handig is :Y). ja ik weet het, verzekering op mobiel geen beste keuze etc etc, maar mijn vorige toestellen waren in no time naar de knoppen :p
Dat dacht ik ook, de gereedschap is een welkome bonus (Al werkt een oude cadeaukaart ook) maar of het een officiele accu is zien we wel, in principe zou het niet veel uitmaken naar vorige ervaringen.
De 4 GB ram mod ziet er ook leuk uit maar voor mij is het niet per sť nodig, als je de taakbeheer goed benut blijft 2 GB ruim voldoende. :)
Jep true. Ik heb geen ervaring met niet officiele batterijen. zelfs niet in de tijdperk dat je ze makkelijk kon vervangen :)
Voor mij is 2 GB wel okay, maar sinds ik op android P draai, merk ik gewoon dat het iets minder in background kan draaien dan ik had gehoopt. Ja ok het is geen build van google maar toch :).

Thanks voor de link in iedergeval mocht ik ooit een nieuwe accu nodig hebben dan weet ik waar het goedkoop kan haha. Wanneer verwacht je hem? ben wel benieuwd op zich?! Mogelijkheid om mij een update te geven?
Ik weet niet wanneer ik hem zal bestellen, maar ik kan het wel even delen in de nexus-5x forum topic indien het gebeurt. Relatief druk op het moment. :P
Yup alright! Ik volg af en toe dat forum ook wel hoor maar het is altijd wel geklaag over BLOD etc :p zal het in de gaten houden haha
Het wordt echt tijd voor een systeem als we op de desktop hebben. Het is toch krankzinnig dat toestellen die capabel zijn niet meer geupdate worden. Jammer dat dingen als Ubunti/Linux telefoons niet echt goed van de grond komen.
Helemaal eens. Ik begrijp ook niet dat peperdure telefoons na een paar jaar de prullenbak in kunnen omdat de fabrikant hem niet meer ondersteunt. Ik zou graag een systeem hebben dat je erna erop kan zetten om ten minste te kunnen bellen en sms'en. En dan heb ik het niet eens over het spectrum van apps.

Vorig jaar heb ik de Purism Librem 5 gekocht/gebacked (wordt in Q2 2019 geleverd). Deze runt een basis Linux systeem (gebaseerd op Debian) en heeft open source hardware, waardoor de support een stuk langer zou moeten zijn.
Het is matige hardware en een pittige prijs, maar ik vind het principe erachter veel waard. Het enige wat ik er persoonlijk op zou missen is Whatsapp, maar zonder Whatsapp maakt hem dat wel meteen een redelijke domper. Ik ben niet echt van plan hem als main telefoon te gaan gebruiken maar wil vooral het principe steunen en ermee spelen naast mijn huidige foon. We gaan het zien.. :-)
Helemaal eens. Ik begrijp ook niet dat peperdure telefoons na een paar jaar de prullenbak in kunnen omdat de fabrikant hem niet meer ondersteunt.
Omdat dat in de praktijk dus gewoon niet gebeurd en mensen dat ding verkopen en iemand er gewoon blij mee is die de updates kan missen :)

Ja vanuit security niet heel verstandig, maar de meeste mensen boeit het gewoon niet.

Ik snap dus dat die roep er vanuit hier wel is, maar inlevingsvermogen is er hier dan weer totaal niet bij, het beetje inzicht dat het de massa niet boeit is hier bijna niet te verteren...
Dat het de massa niet boeit is toch eigenlijk niet relevant?
Tuurlijk wel, dat is waarom telefoons uberhaubt gemaakt worden, niet voor die paar nerds hier...

Je zou bijna kunnen stellen dat onze mening niet relevant is (voor fabrikanten) :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 7 november 2018 11:26]

Ah, voor fabrikanten...
het beetje inzicht dat het de massa niet boeit is hier bijna niet te verteren...
Totdat er privťfoto's op internet verschijnen, dan boeit het ineens wel maar dan is het te laat.

We kunnen beveiliging toch ook niet negeren omdat het veel mensen niet direct boeit? Al lijkt dat wel te zijn wat je suggereert.
Blijkbaar wel, anders was er al lang een ander systeem geweest die updates tot in de treurnis garandeert ;)
Het idee achter de Librem is leuk, maar ik heb moeite met je redenering. Je steunt een telefoon die qua hardware veroudert is nog voordat deze uitkomt en waarvan de software dergelijke berperkingen kent dat je deze niet als main telefoon kan gebruiken.

Je gooit hem eigenlijk al weg voordat je hem hebt. Is dat dan niet zonde? Daarbij komt dat, zoals @watercoolertje aangeeft, mensen verouderde Android telefoons helemaal niet zo snel weggooien. Dat er geen updates meer voor zijn interesseert een hoop mensen niks, wat wij daar ook van mogen vinden.

Overigens ben ik wel voor een open mobiel platform waarop je zelf je OS naar keuze kan installeren. Maar ik denk dat ik dan beter de volle pond aan een open source project kan doneren ipv iets kopen waar een groot deel van het geld verdwijnt in feitelijk nutteloze hardware.
Dat hebben we. Je kunt er gewoon je eigen OS op zetten. Probleem is alleen dat je kunt kiezen uit Android en.. Android. Maar je eigen rom (met nieuwere security updates) is wel een optie.
Het probleem is dat de fabrikanten van telefoons vaak Android op een diep niveau omhacken met eigen hardware ondersteuning en in sneltrein tempo geschreven drivers (en de mobiele telefoon netwerkproviders vaak ook nog hun eigen aanpassingen / crapware toevoegen), waardoor het veel teveel moeite kost om een update voor een telefoon uit te brengen.

Inmiddels zijn sommige fabrikanten op een iets normalere manier gaan werken (nette drivers schrijven die aan de Linux kernel toegevoegd worden) en Google probeert er ook iets aan te doen met Project Treble, waar ze een hele strikte isolatie aanbrengen tussen hardware support en de rest van het OS (zodat niet alles in 1x geupdate hoeft te worden). Daarnaast dreigt het Europees Parlement al een tijdje met regulering als de fabrikanten hun zaken niet op orde brengen, omdat het niet acceptabel is om mensen te dwingen elke twee/drie jaar een nieuwe telefoon te kopen of met een onveilig toestel te lopen.

Maar voorlopig is het enige goede advies helaas nog steeds: koop een iPhone als je even vooruit wilt kunnen, en zelfs dan is het soms oppassen (bijv toen ze een goedkoop 32 bit model uitbrachten terwijl de rest al 64 bits was; je kon zien aankomen dat die minder lang ondersteund zou worden).

[Reactie gewijzigd door enzozus op 7 november 2018 10:54]

Noem een voordeel vd laatste paar updates die je gehad hebt ?
Op mijn S7 edge was het toch elke keer weer een stapje vooruit, waarom zou ik nieuwe features en beveiligingspatches moeten missen? Het lukt computer bouwers toch ook om ze up2date te houden d.m.v updates aan het OS?

Het is niet zozeer hoe of wat, maar de algehele mentaliteit binnen het Android ecosysteem helaas. Wat dat betreft zit je bij Apple al weer een stuk beter. Als een PC van 10 jaar geleden nog steeds goed draait met alles features en patches van Windows, dan is de wens dat dat ook op mobiele vlak gebeurt. Ook beter voor het milieu. Wat dat betreft is de mobiele markt dus eigenlijk op dit gebied niet volwassen. Ik wil een basis telefoon kopen en daar zelf een OS voor selecteren. Of ik het dan 2 jaar of 10 jaar gebruik, zo lang als het werkt zou het blijven moeten werken in het eco systeem, en niet dat je uitgesloten wordt van de app store of zelfs het gebruik van basale functies (m.u.v speciale vereisten voor dingen die je hardwarematig mischien niet hebt).

Zoals inderdaad eerder aangehaald, het lijkt veel mensen niks te interesseren. Maar dat is juist de bron van vele ellende op het moment, omdat een groep het geen bal kan schelen komen ze er mee weg.
Nexus 5X blijft gewoon een uitermate fijn en goed gemaakt toestel. Schone software, vaak updates en zelfs hele features die het toestel jaren na de release nog flink verbeteren (lees: HDR+ van de Pixel modellen naar de Nexus 5X)

Mijn Nexus 5X is waarschijnlijk de telefoon waarmee ik het meest tevreden ben geweest van alle telefoons die ik ga hebben.

Echter, gisteren op 6 november maar de OnePlus 6T gekocht, als vervanging. Zal nooit meer hetzelfde zijn. Maar heb goeie verwachtingen van OP. De Pixel toestellen waren mij te duur :(
Wat was er zo speciaal aan de 5X dat het nooit meer hetzelfde zal zijn? Ik zit trouwens nog altijd met een gewone nexus 5. Volgende zomer koop ik een nieuw toestel. Zoals ik het nu bekijk, zal het wellicht ook een OnePlus worden.
Voor mij voornamelijk de prijs, de ports die beschikbaar zijn zoals hdr+ vanuit google waardoor je mooie foto's kan krijgen, voor een toestel dit oud gaat hij nog prima mee met hede daagse telefoons die uitkomen.

Ik loop nog met een 5X en heb hierop android Pie, ben er te vrede mee en hopelijk kan hij nog minimaal een half jaartje mee, is al een keer gerepareerd voor bootloop of death.

Ook hier in de kast nog een nexus 5 liggen :)
Waarom eigenlijk een OP en niet een toestel met Android One? Met Android One heb je waarschijnlijk dezelfde software ervaring als je ook op de Nexus 5X had voor ongeveer ook hetzelfde geld. Ik zie Android One dan ook meer als opvolger van de Nexus lijn dan de Pixel telefoons.
Mijn vriendin heeft een 5X. Prima ding! Ik heb een OP6. Je gaat het geweldig vinden :)
Toch jammer, einde van de Nexus serie. Was volgens mij ook succesvoller dan de Pixel serie.
De hoofdreden is volgens mij toch de absurde prijs van de Pixel serie en de teleurstelling van het doelpubliek omdat ze Nexusprijzen gewoon waren. Daarnaast was de Nexus lijn overal beschikbaar, de eerste reeks Pixels waren wereldwijd moeilijker te verkrijgen.

[Reactie gewijzigd door FreVDP op 7 november 2018 10:41]

De Nexus was ook moeilijk verkrijgbaar. Waar ik woon alleen via parallel import te krijgen.
Raar, mijn Nexus 6P heb ik gewoon via de officiŽle Google Store gekocht. Ik weet nog dat ie razendsnel geleverd werd, en gewoon in Nederland. Iets later de Nexus 5X voor mijn moeder gekocht via een online winkel, dat ging ook prima. Ik hoor dat de Pixels slecht verkrijgbaar zijn in NL (ik woon inmiddels in de VS), maar nooit iets over de Nexi(?) gehoord.
Pixels zijn voor Belgie in elk geval nooit rechtstreeks via Google leverbaar geweest. Niet dat ik er behoefte aan had, de prijs is gewoon veel te hoog. Ik ben nu een beetje aan het uitkijken naar een vervanger voor mijn Nexus 5X en ben hard in de richting van Xiaomi aan het kijken, ze zijn niet perfect maar je lijkt daar wel the best bang for your buck te krijgen.
Voor mij is de reden om niet over te stappen naar de Pixel serie inderdaad de prijs. Ik wil geen +800 euro betalen voor een telefoon die na 3 jaar niet meer gesupport wordt.
En er zijn inderdaad andere goedkopere alternatieve zoals Xiaomi, Oneplus en meer. Maar die gooien er vaak een skin overheen of voegen extra feutures toe die ik niet wil/ga gebruiken op mijn telefoon.
Maar Nexus en Pixel toestellen hebben goede support vanuit de ROM/mod community. Als je lange support (al dan niet officieel van fabrikant) dan zijn dit toch de toestellen.
Naast de absurde prijs is ook het gemis van een headphone jack bij de laatste modellen nogal een minpunt denk ik.
Pff en dan probeer ik nou net de vriezer truuk vanwege bootloop problemen met de 5x van mijn vrouw 8)7 Kan ze beter een andere telefoon halen dus. Had hem aangeraden vanwege ze goede ondersteuning qua updates vanuit google....tot nu dan blijkbaar....

(typend op mijn nog oudere en probleemloos werkende Nokia 930 :X )

[Reactie gewijzigd door SB[NL] op 7 november 2018 11:14]

Je kan beter kijken naar reviews vd phones dan naar t update beleid ;p
Het update beleid zou deel moeten zijn van diezelfde reviews, maar zoals altijd zijn reviews ogenschijnlijk diepgaand, maar eigenljk vrij korte persoonlijke eerste impressies van de auteur.

Pas als je een product voor lange tijd echt gebruikt en zelf in huis hebt kan je er pas een echt oordeel over geven en dan nog slaat het alleen op jouw gebruik en situatie.

Gebruiker reviews van iemand die net iets gekocht heeft kunnen heel anders zijn dan na een half jaar intensief gebruiken....als de romantiek er vanaf is zeg maar :*)

Ik neem reviews dan ook met een korrel zout. Opzich is 4 jaar probleem loos gebruik van de 5x niet slecht toch?
Nee, das super hoor, bij veel phones heb je in t eerste jaar al problemen.
Zoals zo velen vorig jaar in de zomer ook de bootloop gehad. Ik heb hem nu 2.5 jaar en zoals bij alles met een batterij begint deze ook dood te gaan. Het is nu eenmaal de maximale levensduur van deze dingen. Ik ben stilaan ook aan het rond kijken wat een waardige vervanger is.

Vooral dingen zoals Android One, een goede kwaliteit camera en een mid range prijs van 300-400§ zijn heel belangrijk voor mij. Aangezien het ook de 5X bij mij is, ga ik terug voor het zelfde formaat, rond de 5 inch.

Naar welke smartphones zijn de andere Nexus 5X gebruikers zoal aan het kijken als nieuw toestel ?
Ik heb een Mi A2 Lite gekocht als vervanger voor mijn 5X, en best veel Nexus 5X gebruikers zijn overgestapt naar de Mi A2 en Mi A2 Lite als ik zo de Tweakers forums heb gevolgd.

Mijn tip: Bedenk hoe belangrijk Android One voor je is, en bedenk hoe belangrijk het formaat van de telefoon voor je is.
Want ik ben nu ik aan de crappy camera gewend en ben best tevreden over de Mi A2 Lite (en ik heb het idee dat de meeste Tweakers forum gebruikers dat ook zijn, de tevredenheid lijkt groter dan bij de reguliere Mi A2, bij de Mi A2 Lite heb je geen NFC en crappy binnen foto's maar de rest werkt ok).
Maar ik zou zelf nu niet meer opnieuw voor een Android One toestel gaan, niet omdat ik geen Android One wil want dat wil ik wel heel graag, maar met het huidige aanbod ga je gewoon compromis-land in.Ik heb het idee dat alle Android One toestellen beperkingen hebben, juist ook op het gebied van de camera dat je als belangrijk noemt (de camera's van de Mi A2 en Nokia 7 Plus zijn blijkbaar wel goed, maar die zijn mij te groot, mensen die grote telefoons accepteren hebben het makkelijker).

[Reactie gewijzigd door SanderBos op 7 november 2018 15:42]

De camera is juist iets dat ik nu enorm top vindt aan mijn 5X. Voor een toestel dat in smartphone-land al zo "oud" is presteert deze nog steeds top. Ik denk dat dit 1 van mijn belangrijkste punten zal worden. Het is idd momenteel zo dat ik met Android One nog geen topper gezien heb. Ben zo wat de Nokia releases aan het bekijken, maar deze zijn zoals je zegt ook een compromis. Het zal nog wat zoeken worden denk ik, momenteel werkt hij nog perfect dus ik kan nog wat d kat uit de boom kijken en eventueel af en toe een hands-on doen met leuke toestellen bij vrienden :-)
Fijn toestel de 5X (ook de 5 gehad), tot dat die van mij (en net zoals velen) in bootloop terecht kwam...
Eens, de Nexus 5 was een heel fijn toestel, maar helaas te vroeg, na 3 jaar, heen gegaan (bootloop vanwege vastzittende power button, schoonmaken mocht niet meer baten). Daarna naar de Nexus 5X overgestapt en dezelfde fijne ervaring gehad, maar helaas wederom veel te vroeg, na 2,5 jaar, in een bootloop terecht gekomen. Deze keer kon ik het nog een half jaar rekken met een custom rom die de bootloop fixte, maar daarna in brick state terrecht gekomen.

Dus ja, hele fijne toestellen, maar hardware levensduur wat mij betreft erg dramatisch, aangezien ik normaal mijn oude phone nog bewaar als reserve / backup / doorgeven aan familie en dat is helaas nog niet gelukt met een Nexus 5(X).
Jep, mijne is onder garantie gerepareerd (was na een jaar gebruik al).
Daarna problemen met ontvangst (3G en 4G viel regelmatig weg, alleen GPRS was nog stabiel).
Die van mij (zwarte 5x) deed al vanaf het begin raar en viel al binnen 1 maand in bootloop. Daarna met moeite uiteindelijk gratis omgewisseld door de leverancier voor een witte.

Die viel binnen een jaar ook in bootloop en toen was ik er klaar mee. Toestel opgestuurd voor reparatie en in de tussentijd een S7 gekocht. Zo tevreden mee dat ik de 5X na reparatie van het moederbord heb verkocht via V&A.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.