België dient klacht in tegen Google voor niet onherkenbaar maken militaire bases

Het Belgische ministerie van Defensie gaat een klacht tegen Google indienen, omdat de internetreus zou weigeren een aantal gevoelige militaire bases onherkenbaar te maken op Google Maps. In Nederland zijn dergelijke installaties al geruime tijd gewoon zichtbaar op Maps.

Onder andere La Meuse, een Franstalige krant van de Belgische krantengroep Sudpresse, meldt dat Defensie in België een klacht gaat indienen tegen Google, omdat de zoekgigant zou weigeren om gevoelige installaties onherkenbaar te maken op Google Maps. Het gaat hierbij onder meer om de luchtmachtbasis Kleine Brogel, waar NAVO-kernkoppen worden opgeslagen. Als het gaat om militaire installaties heeft België twee jaar geleden van Google geëist dat de locaties onherkenbaar moesten worden gemaakt in Maps. Dat is tot op heden echter nog niet gebeurd, zo bevestigt een woordvoerder van Defensie.

Google heeft in het verleden ook allerlei Nederlandse militaire basissen, kazernes en koninklijke paleizen onherkenbaar gemaakt in Maps. Die zijn sinds enige tijd echter gewoon weer volledig zichtbaar in Maps. Dat komt doordat het Besluit Luchtfotografie in Nederland per 1 juni 2013 is komen te vervallen. Daardoor is voor fotografie vanuit de lucht geen vergunning meer nodig en is luchtfotografie van militaire objecten niet meer strafbaar. Vanaf 1959 was hier wel een vergunning voor nodig, maar sinds juni 2013 is besloten dit te herzien. De gedachte was dat met de verbeterde techniek, zoals fotografie vanuit satellieten, een dergelijk vergunningstelsel hier geen bescherming meer tegen biedt. Aldus vond men het besluit achterhaald en werd het ingetrokken.

Maps Volkel
De Nederlandse luchtmachtbasis Volkel is bijvoorbeeld gewoon zichtbaar in Google Maps.

Door Joris Jansen

Redacteur

28-09-2018 • 13:44

68

Reacties (68)

68
58
34
4
0
15
Wijzig sortering
Meh. Ik denk dat als je intresse hebt in die NAVO kernkoppen dat je op een andere manier ook wel aan die fotos geraakt. Langs de andere kant ook wel normaal dat ze het willen verstoppen, maarja, geblurde gebieden zijn nog duidelijker op te merken dan ongeblurde gebieden.

Security by obscurity :)
Het grootste risico zijn niet de beroepscriminelen met hun andere 'resources' (dit wordt lekker geromantiseerd in films en series), het meest reële risico zijn malloten die in een opwelling besluiten iets doms te gaan doen. Voor die groep is het wegblurren van details al een enorme hindernis.
Ja inderdaad, ik vind het maar een rare klacht. De mensen(/overheden) die er mogelijk interesse in hebben die zullen die beelden toch wel kunnen krijgen op een andere manier. De gewone mens vind het misschien leuk om een keer te bekijken, maar het heeft nou niet echt impact op de veiligheid neem ik aan.
Vermoedelijk wil met de basis beschermen tegen protestbewegingen, idioten die denken de flauwe plezante uit te hangen en mensen met kwalijke bedoelingen.

Ik geloof dat er ooit een protestbeweging is geweest die over de hekken was gekropen om aan te tonen dat men tot aan de kernwapens kon geraken.

Mijn land haar tot het merg doorgedrongen overheidsincompetentie kennende is dat ook volstrekt geloofwaardig.
Gelukkig worden de kernkoppen zelf wel bewaakt door de Amerikanen. Er zijn als ik me niet vergis Amerikaanse militairen gestationeerd in alle Europese basissen met Amerikaanse kernkoppen.

Je kan misschien wel over een hek klimmen. Maar "tot aan de kernkoppen kunnen geraken" is wel kort door de bocht. Voordat je binnen een straal van een kilometer komt ben je al lang neergekogeld door een militair hoor.

Overheidsincompetentie akkoord, maar ik heb wel vertrouwen in de professionaliteit van ons leger, en van het Amerikaanse leger zeker.

[Reactie gewijzigd door lazershark op 22 juli 2024 23:45]

Mee eens. Ik doelde meer op het gedeelte dat men over de hekken was geraakt. Niet dat men daadwerkelijk tot aan de wapens kon geraken. Laten we hopen dat dat inderdaad niet kan. Dat zou me heel erg angstig maken.
Klopt, ik kan me ook nog herinneren dat er indertijd mensen tot binnen de basis zijn gedrongen. (meermaals)
Een hekwerk dat je bij de doe het zelf zaak kan kopen is nu eenmaal vrij simpel te beklimmen.
Zie oa: https://www.hln.be/nieuws...p-kleine-brogel~abfeed91/ de foto erbij zegt genoeg...
Die protestbeweging bestaat nog altijd en heet bomspotting, georganiseerd door Vredesactie. Het is trouwens een volledig pacifistische betoging, waarbij je op voorhand een papier ondertekent waarin je belooft geen enkel geweld te gebruiken.
Met bussen worden honderden deelnemers rondom Kleine Brogel gedropt, waar ze dan te voet over het hekken proberen te kruipen. Buiten het militair domein chargeren politieagenten en binnen wachten militairen je op. De politie en leger is goed op de hoogte van de jaarlijkse actie en gebruikt dan ook zelf geen geweld. Gaan lopen mag, maar eenmaal ze je beet hebben, doe je gewoon wat ze vragen en dat is geboeid naar een loods gebracht worden, waar ze je fouilleren en identificeren en 's avonds ben je terug vrij.

In het artikel staat dat er kernkoppen worden bewaard in Kleine Brogel, maar officieel is dat niet het geval. Officieus daarentegen moeten enkel verkozen politici daarover liegen, want niemand die er over twijfelt :P
Anoniem: 105188 @ShaiNe29 september 2018 00:32
In het artikel staat dat er kernkoppen worden bewaard in Kleine Brogel, maar officieel is dat niet het geval. Officieus daarentegen moeten enkel verkozen politici daarover liegen, want niemand die er over twijfelt :P
Officieel mogen wij Nederlanders ook niet zeggen dat er kernkoppen liggen in Volkel (tenzij ze die rare wet hebben aangepast), dus je hebt het niet van mij gehoord.

Die hele situatie is ook redelijk absurd, vanaf het begin was eigenlijk al duidelijk dat de Amerikanen kernkoppen wilde opslaan op Volkel, vanaf het begin was daar verzet tegen en vanaf het begin deed defensie alsof zijn neus bloedt.

Waarom protesteren die mensen hier toch, we snappen er niks van! Heh?! Kernwapens? Welke kernwapens? Wij weten van niks!
Oh je weet wel, de kernwapens die de Amerikanen zelf per ongeluk hebben gelekt met een foto... die kernwapens.
Neuh, dat was waarschijnlijk niet hier.
Maar het artikel gaat over het bezoek aan Volkel.
Neuh, die foto is waarschijnlijk van ergens anders. We zullen het nooit weten.
Maar dat vliegtuig, was ten tijde van het bezoek op Volkel. Hij is gespot door spotters.
Jaaaah, zou wel eens kunnen, we weten het niet. Waarschijnlijk zijn dat nepbommen voor de foto. We weten het niet.

Voormalige Premier Ruud Lubbers heeft in 2013 bevestigd wat wij met zn alle eigenlijk al wisten. Volgens mij was er zelfs spraken van een rechtszaken tegen hem, maar dat is er niet van gekomen want jah wat is het nut?

/EDIT:

https://www.nrc.nl/nieuws...kken-over-volkel-a1430930
Justitie stelt geen strafrechtelijk onderzoek in omdat niet kan worden nagegaan of de uitspraken van de oud-premiers kloppen. Om tot de conclusie te kunnen komen of beide heren inderdaad staatsgeheimen in de openbaarheid hebben gebracht moet eerst worden vastgesteld of deze juist zijn. Aangezien de regering niet wil meewerken aan dit onderzoek vanwege ‘bondgenootschappelijke afspraken’ kunnen de oud-premiers niet worden vervolgd.
HAHAHA, Typisch Nederlands dit.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 105188 op 22 juli 2024 23:45]

Dat vind ik een redelijk sterk verhaal. Volkel zijn er regelmatig van dat soort protesten en die mensen raken nooit verder als de poort. Daar vernielen ze meestal de intercom waardoor er weer een eenheid naar de poort moet komen om te verifiëren wie jij bent voor hij open gaat. De poort wordt bewaakt door een manschap en zover ik weet hebben ze een staand schietbevel als er iemand over de poort klimt.

Anyweg, de kernkoppen zelf zitten in een kluis onder de F16's en die worden weer continu bewaakt door een Amerikaanse eenheid. De basis is misschien een NATO basis, maar de kernkoppen en de bunkers waar ze in liggen zijn van de Amerikanen dus zij gaan erover. Vrij riskante actie om daar in te breken, want zover ik weet is er een staand schietbevel als het gaat om vreemdelingen en de Amerikanen zijn niet van de vreedzame oplossingen.

https://en.wikipedia.org/...orage_and_Security_System

Ik weet niet hoe de hekken in Belgie of bij andere Nederlandse installaties zijn, maar Volkel kom je ook niet zomaar overheen. Er zijn twee rijen van hekken met veel bewakings- en alarmsystemen. Zodra je over het eerste hek klimt heb je grote kans dat een eenheid onderweg is met geladen wapens.

Als je snel bent dan kan je misschien over het tweede hek klimmen om op het terrein te komen, maar zomaar bij de bunkers en kernkoppen komen dat kan wel eens je leven kosten. Het terrein zelf is niet echt super spannend, er is niet veel wat je van de openbare weg ook al niet kon zien.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 105188 op 22 juli 2024 23:45]

Ja en nee.

Het gros van de bevolking boeit het namelijk helemaal niets of het zichtbaar is of niet.


De bronnen waar het zichtbaar zal zijn, zal beperkt zijn en ook relatief makkelijk in de gaten te houden zijn. Op het moment dat er iets gebeurt hoeft men een relatief kleine groep door te lichten en kijken of daar ongeregeldheden zijn te vinden.


En daarbij hoeft in eerste instantie echt niet worden gedacht aan terroristische acties oid,
grootste risico is diefstal.
Volgens mij zijn dat geen NATO kernkoppen maar US kernkoppen.
Kennelijk zijn er toch nog wat bijzondere plekjes in Nederland. Of Google is deze even vergeten te unblurren...
street view werkt wel ?
Nee, het valt op dat die N748 in Kleine-Brogel niet in streetview wordt aangeboden:

https://www.google.com/ma...!8m2!3d51.17258!4d5.45019
Er zijn wel meer straten in Kleine-Brogel die niet in street view staan. Het is ook maar een klein dorp. Ze zijn er ooit 1 keer doorgereden, maar niet in alle richtingen.

Trouwens de kernkoppen liggen aan de kant van de N747 (amerikaanse stuk van de basis), maar die staat ook niet in street view.
Trouwens de kernkoppen liggen aan de kant van de N747 (amerikaanse stuk van de basis), maar die staat ook niet in street view.
Er zijn vast mensen die zich afvroegen waar ze nou precies lagen, maar jij helpt ze uit de brand.
Veel staten niet aanwezig in die buurt maar op een aantal locaties waar streetview stopt zijn complete huizen geblurd?
Bestaat die mogelijkheid ook in streetview?

https://www.google.com/ma...PtqONQ!2e0!7i13312!8i6656
https://www.google.com/ma...JgzMMw!2e0!7i13312!8i6656
Tot 100 meter voor de poort.
Ik denk dat de foto's permanent geblurred zijn ipv met een overlay oid. Daarom zullen ze geblurred blijven zolang er geen nieuwe foto's op staan. De kazerne bij mij in de buurt is ook nog geblurred maar uitgaan van de omliggende herkenningspunten zijn de foto's al redelijk gedateerd.

edit: bij nader inzien, zodra je verder inzoomt kom je opeens wel bij herkenbare foto's
https://www.google.nl/maps/@52.7921244,6.1957309,1323m/data=!3m1!1e3

[Reactie gewijzigd door GWBoes op 22 juli 2024 23:45]

Je ziet de copyright notice onderin ook veranderen zodra je op het goede niveau zit. Lijkt mij dat de bron van de foto's bij die laag nieuwer zijn
Dmv streetview kan je er wel langs en wat zien. Maar deze is ook nog onder een blur https://goo.gl/maps/U5KfT2DmXo72
Bing heeft er ook last van:
https://www.bing.com/maps...le=h&v=2&sV=2&form=S00027

[Reactie gewijzigd door barchettanl op 22 juli 2024 23:45]

maar op google streetview is wel het gewoon allemaal te zien
Zo heel geheim lijkt dit niet te zijn; gewoon op een openbare site te vinden: https://ibb.co/kg3ej9
Gelukkig is dierenpension Max ook geblurred. Ik houd wel van de privacy van mijn dier die ik daar heen breng.
Aldus vond men het besluit achterhaald en werd het ingetrokken.
Dit lijkt me een reëel inzicht gezien de technologie anno nu. Vasthouden aan oude standaarden geeft in dit geval slechts schijnveiligheid dunkt me. Ik denk dat de Belgische overheid er goed aan zou doen dit voorbeeld te volgen.

Overigens wordt ook gesproken over NAVO-bases dus vind ik het ook opvallend dat individuele lidstaten hier hun eigen regelgeving op nahouden.
Aan de andere kant: Als er op GMaps gebieden geblurred worden vallen ze voor sommige snoodaards ook weer te veel op. Als je iets niet mag zien, dan is er juist wat te zien, toch? ;)
Ja, maar weten hoe groot gebouwen zijn ongeveer, waar ze staan, waar je het beste dekking hebt, waar er waarschijnlijk patrouilles kunnen langswandelen, ... geeft je veel meer inzicht dan "dat is blurred, daar moeten we zijn! Gewoon met de deur in huis."
Patrouilles herkennen op GMaps? Je bedoelt via Strava en dergelijke fitnessapps die gps-data lekken! :D
Moet je het alsnog ergens overlayen anders ben je met een 'rare omloop' niet veel :D
Weet iemand waarom Google deze locaties weigert te verbergen?
Omdat daar geen wettelijke grond voor is.
Google biedt een dienst aan die als doel heeft zo veel mogelijk informatie aan z'n gebruikers te geven.

Des te meer info het kan aanbieden, des te beter de service.
Aangezien er nu geen wettelijke grond meer is waarop deze moeten geblurrd worden, zal Google dit ook niet doen.
Omdat daar geen wettelijke grond voor is.
Waar haal je dat vandaan? Dat staat in elk geval niet in het artikel; in Nederland is de wet die dit vereist ingetrokken, maar ik zie nergens staan dat de soortgelijke wet in België niet meer van kracht zou zijn (en, om heel eerlijk te zijn, als ze een klacht in gaan dienen, dan zou je bijna denken dat ze gecontroleerd hebben dat die wet inderdaad nog bestaat).
Had ik inderdaad verkeerd gelezen. Thx!
Ehm.. wat is voor België dan de wettelijke situatie? Op grond waarvan eist dat ministerie dat?
Gaat België dan ook een klacht indienen bij Microsoft?
De vliegbasis Kleine Brogel is bijvoorbeeld bij Bing Maps gewoon te zien: https://binged.it/2xRB9Fq
Er zijn in Nederland nog altijd dingen 'geblurred' op maps. Kijk bijvoorbeeld maar eens ten zuidoosten van de kruising tussen de N310 en de N344 tussen Apeldoorn en Voorthuizen bij Stroe.

https://goo.gl/maps/WcP8n8ZRyP22
Generaal-majoor Kootkazerne. de Wittenberg.
Bevoorrading en transport. Is trouwens maar een gedeelte van geblurred. Boven de E30 is de helft van de kazerne te zien in de maps-app.
Een kwaadwillende kan op genoeg andere manieren informatie verzamelen, waaronder kleine drones en eigen, (al dan niet micro) sattelieten.

Heeft defensie iets te verbergen wat tóch toegankelijk blijkt, dan heeft defensie gefaald in hun taak: zelfbescherming.

Net zoals je een gebied ontoegankelijk maakt voor horizontaal gluren, kun je dat ook doen voor verticaal.

[Reactie gewijzigd door Mocro_Pimp® op 22 juli 2024 23:45]

Net zoals je een gebied ontoegankelijk maakt voor horizontaal gluren, kun je dat ook doen voor verticaal.
Hoe zie je dat precies voor je? Een camouflagenet boven een landingsbaan lijkt me niet helemaal handig...
Zoals bijvoorbeeld bij Vliegbasis Soesterberg: https://goo.gl/maps/43H2puXMD6T2
Van bovenaf zie je alleen bomen, maar daar staan verschillende munitiedepots en bunkers.
Muren en overig hekwerk, heuvels, bossen, etc.
Een kwaadwillende kan op genoeg manieren informatie verzamelen, waaronder kleine drones en eigen, (al dan niet micro) sattelieten.
Google Maps blurren helpt idd. niet tegen een vreemde mogendheid.

Maar tegen de "lone wolf" terrorist lijkt me het toch wel dat je meer kans hebt dat ze opvallen, wanneer ze met drones lopen te spelen rondom een mogelijk doelwit.

Aan de andere kant, de moderne terrorist lijkt vooral interesse in 'soft targets' te hebben, zoals treinstations en vliegvelden. Daar heeft blurren geen enkele zin.
Terreur zaai je ook niet door militaire installaties aan te vallen, maar door de bevolking rechtstreeks aan te vallen.
Is een van de grote verschillen tussen een terreurgroep en een leger.

"Terrorism is, in the broadest sense, the use of intentionally indiscriminate violence as a means to create terror among masses of people; or fear to achieve a financial, political, religious or ideological aim."
Ik citeer: "heeft België twee jaar geleden van Google geëist dat de locaties onherkenbaar moesten worden gemaakt in Maps. Dat is tot op heden echter nog niet gebeurd"
Ik ben het ermee eens dat als je na 2 jaar wachten geen antwoord krijgt, je verdere stappen neemt. Als het Belgische leger dit wilt, dan heeft die elk recht om dit te vragen. Ik mag mijn huis tenslotte ook laten blurren.
Houdt dit terroristen of dergelijks tegen? Neen, evenzeer als dat een slot dieven tegenhoudt. Het maakt het gewoon moeilijker.

Nergens in het bericht staat overigens dat ze wel of niet acties ondernemen naar andere partijen. Mogelijk hebben ze dezelfde zaken richting Microsoft gestart; ik kan dit niet bevestigen noch ontkennen, dus ik maak er geen uitspraken over. Vreemd dat andere tweakers wel deze besluiten nemen... (dit laatste even niet naar _Thanatos_, maar meer generiek op de thread)
Vroeger (2014) was het Nederlandse Volkel (op het voorbeeld plaatje) wel blurred overigens.
edit: typo

[Reactie gewijzigd door jaenster op 22 juli 2024 23:45]

Klopt, en dan ging je in Bing Maps kijken en kreeg je de basis gewoon in volle glorie te zien. Tegenwoordig is het dus precies andersom :D

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.