Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Sony werkt aan oplossing voor dimmingprobleem op A1-oledtelevisies

Sony heeft te kennen gegeven dat het aan een oplossing werkt voor het verschijnsel dat bepaalde oledtelevisies in zijn A1-lijn na het toepassen van een bepaalde firmware-update te agressieve dimming toepassen. Zijn AF8-model zou niet zijn getroffen.

Het bedrijf zegt tegen Flatpanelshd: "We zijn op de hoogte van het probleem en ons engineeringteam onderzoekt de dimmingprestaties van de A1 om ze in een toekomstige firmware-update op te lossen. De AF8 vertoont het probleem niet." De site schrijft dat het verschijnsel zich bij gebruikers voordoet die de firmware met versienummer†6.2858 hebben geÔnstalleerd. Dat was de update die ondersteuning voor Dolby Vision introduceerde. Gebruikers op Reddit en het Sony-forum melden dat het scherm na verloop van tijd automatisch dimt.†Het is onduidelijk hoeveel gebruikers hiermee te maken hebben.

Volgens Flatpanelshd doet het verschijnsel zich voor als er vaste elementen in beeld zijn, zoals een logo of een hud in games. Sony zou al eerder een update hebben uitgebracht om de problemen te verhelpen. Maar deze update, met versie 6.5603, verhielp de problemen niet. De site stelt verder dat er ook aanwijzingen zijn dat de AF8 met hetzelfde probleem kampt, maar stelt dit model niet onderzocht te hebben.

Sony kondigde de AF8 tijdens de CES aan. Die modellen kwamen in april uit voor 2900 en 3900 euro. De A1 betreft een iets ouder model, dat vorig jaar uitkwam. Sony introduceerde de 55"- en 65"-versies voor respectievelijk vierduizend en zesduizend euro.

Demonstratie van het verschijnsel, vanaf 00:58

Door Sander van Voorst

Nieuwsredacteur

30-07-2018 • 13:04

40 Linkedin Google+

Reacties (40)

Wijzig sortering
Dit nieuwsbericht is veel en veel te goedhartig richting Sony. De eerste problemen zijn in maart 2018 gemeld, dus dik 4 maanden geleden. In de firmware update werd ook niets vermeld over nieuwe (agressieve) dimming. Sony heeft het een tijdje afgescheept als 'working as intended' en 'within specs', maar nadat een aantal klanten had aangegeven stappen te onderenemen hebben ze nu eindelijk verantwoordelijkheid genomen voor het probleem. Dit is een probleem dat gehotfixed had moet worden binnen een week, maar Sony blijft valse deadlines geven en slecht communiceren. Volgens mij is dit het eerste persbericht waarin Sony het probleem officieel erkend.

Op het Sony forum zwerft een topic rond waarin het probleem in April al werd gemeld. Lees vooral even de comments daar voor een beter beeld. In het Youtube filmpje is het vanaf 1:13 goed te zien hoe erg de dimming is. Het speelde ook bij veel mensen tijdens het WK waardoor wedstrijden niet om aan te zien waren; het leek alsof de stadionlampen uit waren.

[Reactie gewijzigd door stin00 op 30 juli 2018 13:22]

Dimming is vaak heel irritant vind ik. Mooie donkere gedimde scene in een film en dan ineens als de ondertiteling in beeld komt wordt al het zwart plotsklaps donkergrijs. Anywhos, ze zullen dit wel snel met een patch gaan oplossen
Vandaar dat het hoogtijd wordt dat alle diensten grijze ondertiteling gaan gebruiken voor HDR materiaal zoals bij UHD Blu Rays. Ik heb dit bij Netflix support gemeld en ook daar vonden ze het een goed idee. Maar zal zeker niet hoog in hun ticketorde terecht komen helaas.
Damn, daar zeg je me wat! Ik krijg altijd hoofdpijn als ik ondertiteling moet lezen met HDR beeldmateriaal. Lekker knijpen met de ogen.. Hopelijk doen ze er op korte termijn iets mee. ;)
Wat ik nu heb gedaan is de ondertiteling in lichtblauw ingesteld. Het was zoeken in het menu van de bravia maar dat kan ook voor alle ondertiteling die lopen via de eigen speler (probleem is dat in de instellingen gewoon de kleurcodes staan, het kan zelfs zijn dat grijs daar tussen zit maar kon het niet volhouden telkens opnieuw te scrollen). Voor Netflix heb ik dat ook gedaan (in het lichtblauw zetten) omdat het toch minder vel werd dan wit of geel, en toch goed leesbaar. Maar transparant zoals Mr Freeze zegt met zwarte balken kan ook wat een beter resultaat geeft. Weliswaar met die zwarte balken.

[Reactie gewijzigd door Elazz op 30 juli 2018 17:33]

Die zwarte balken zijn nodig voor als er op een niet HDR apparaat wordt gekeken, de ondertiteling is dan veel te zacht, maar al met al een prettig compromis zonder dat de tekst oplicht als een tl balk.
Jammer dat er geen optie is om dat te kunnen instellen naargelang de bron.
Ik heb zelf de LG55C7, maar mogelijk dat hier iets in de instellingen te vinden valt. Zwarte balken vind ik maar niets, dan zet ik de ondertiteling wel uit haha.

Maar thanks voor de tip anyway!
Ogen even laten meten, ook op staar evt.. Af- of toename van contrast zou ip niet moeten leiden tot hoofdpijn bij perfect sight, alleen bij (soms subtiele) lens/accommodatie afwijkingen.
Instellen op transparant met een zwart kader doet al wonderen, althans bij mij.
Log even in op Netflix en volg dan de volgende link:
https://www.netflix.com/SubtitlePreferences

Hier kun je het font van de subs aanpassen, ik heb hem op Semi transparant gezet gezien bij OLED het wit bijna pijn doet aan de ogen.

[Reactie gewijzigd door Rexus op 31 juli 2018 11:19]

Dit is een backlight probleem dat je altijd zal hebben als er wordt gewerkt met backlight. Zelfs al heb je local dimming, dan zie je de rand er omheen altijd verder oplichten dan de rest van het scherm. Dat is dan ook mijn verweer tegen Qled. Je kunt zeggen dat je een hogere helderheid hebt, maar je zwartwaarden schieten altijd naar grijs. Dat probleem heb je bij OLED dan weer totaal niet. Nette scherp witte letters zonder enige vorm van grijswaarden er omheen.
Dat is niet waar het in deze over gaat. Wat jij bedoelt klinkt als local dimming op een LCD TV, echter gaat dit over ABL (automatic brightness limiter) bij OLED TV's. Bij een OLED TV wordt de brightness van het scherm gelimiteerd als er een beeld wordt weergegeven wat te fel zou zijn voor het paneel/electronica en zodoende wordt het paneel en zijn electronica beschermd door het benodigde vermogen te verminderen.

Kennelijk gaat hier dus iets fout sinds een firmware update bij Sony OLED TV's waardoor de ABL agressiever werkt dan voorheen.
Dat is nou net iets waar OLED geen last van heeft vanwege de 'oneindige' local dimming zones (per pixel).
Het probleem met firmwares houd maar niet op. Persoonlijk ben ik de slimme televisies beetje beu. Het werkt je gewoon tegen i.p.v. goed en simpel. Alsof je elke keer een beta product koopt.

Ik ben blij dat ik nog een domme televisie uit 2007 gebruik. Ik hou van simpele televisies die gewoon doen waar zij voor bedoeld zijn: Het doorgeven van beeld. Geen ingebouwde meuk, speciale features of reclame.

Ik hoop van harte dat het probleem voor de televisie eigenaren zo spoedig mogelijk wordt opgelost maar ik heb gezien het lakse update beleid van veel fabrikanten er een hard hoofd in.

[Reactie gewijzigd door MoldyInko op 30 juli 2018 14:12]

Dit heeft niks met 'slimme' televisies te maken. Smart TV zegt niets anders dan je er meer mee kan dan alleen TV kijken, bijvoorbeeld apps installeren of internetten. Ook flatscreens zonder netflix en andere toeters en bellen konden al worden voorzien van updates, bijvoorbeeld via een USB stick.
Die domme tv's van 2007 waren ook al te updaten betreft firmware. Althans de meeste wel. Smart TV is niets meer dan een hub voor je entertainment.
Gelukkig nog niet gezien op mijn A1 welke voorzien is van die update.
Als Sony hieraan werkt zal het waarschijnlijk weer lang duren en een aantal keer uitgesteld worden evenals de eerdere updates. Ze zijn wel altijd bij qua meldingen over het uitstel.
https://www.sony.nl/elect...d-65a1/downloads/00015236
Qua update deployment kunnen ze dan ook direct de uitrol fixen want updates verkrijgen via het menu is niet mogelijk. Standaard melding dat de boel up2date is terwijl je met een USB stick de boel bij kan werken naar een nieuwere versie.

Voor wat betreft het dimming issue lijkt het enkel voor te komen als er een deel op het scherm is wat statisch is. Althans wat ik zo terug lees op de threads van Sony en Reddit.

[Reactie gewijzigd door M.Koers op 30 juli 2018 13:17]

Ze geven het iig meteen toe. Dat spreekt wel voor ze.
Klop, helaas is het wel met elke firmware update hetzelfde verhaal.
De update welke Dolby Vision zou brengen en uiteindelijk heeft gebracht is ook direct na de uitrol weer in de ijskast gezet voor een paar maanden.

Je zou toch zeggen dat ze dan leren van hun fouten en grondiger testen bij de eerstvolgende patch :|

-edit-
Typo...

[Reactie gewijzigd door M.Koers op 30 juli 2018 13:33]

Je zou toch zeggen dat ze dan leren van hun fouten en grondiger testen bij de eerstvolgende patch
Je eerste post heb je moeten "patchen", en nu de tweede ook al weer :P .. je zou toch zeggen......
Ik hoop dat mijn 'domme' TV het nog jaren volhoudt. Prachtig beeld, geen gesodemieter met FW en in combinatie met Chromecast van alle gewenste gemakken voorzien. Als je er over nadenkt is het toch gewoon achterlijk dat je een 'slimme' TV wilt, toch?
Dit heeft natuurlijk niets met domme of slimme tv te maken. Die firmwareupdates zijn niet alleen voor het smart-gedeelte. Ook voor domme tv’s worden firmwareupgrades uitgebracht die dit probleem zouden kunnen veroorzaken.
Precies dit, alleen de oude tv die hier staat (plasma) verbruikt nog wel een stuk meer stroom dan de nieuwere tv's. Verder is er geen echte reden om een nieuwe tv aan te schaffen als de oude huidige het nog gewoon goed doet.
Maar hoe dom is een domme tv?

In tv's zit al 20 jaar of langer beeldbewerkingselectronica en -software. Ooit was het signaal misschien simpel en de bewerking ook. Een domme tv kan ook up- en downscalen, ruis onderdrukken, omgaan met verschillende beeldfrequenties, beeldformaten, geluidsformaten en nog een bak filters, effecten en al dan niet zinnige instellingen.

Een smart TV voegt daar eigenlijk alleen een ingebouwde mediaspeler aan toe. Die inderdaad vrij vaak beperkt nuttig is.

Ik zou ook liever een domme tv hebben, maar hoe dom kan het eigenlijk?
(en mag dat ook in 65 inch ;))
Ik weet wat je bedoelt maar als je wilt genieten van HDR of OLED (of de Samsung quantum dot lcd) dan heb je geen andere keus dan een tv met smartfunctionaliteit kopen.

Ik hang mijn tv nooit aan het internet omdat ik geen gebruik maak van de smartfunctionaliteit echter word het een probleem als er functionaliteit beloofd word (zoals Sony in dit geval met dolby vision) die later middels firmware updates word toegevoegd.
Op de een of andere manier introduceren de meeste fabrikanten problemen bij hun firmware updates (i.t.t de firmware die out of The box aanwezig is)
Philips heeft bv een 43 Inc HDR monitor zonder smart functie. En zo zullen met flink zoeken wel meer zijn.
zonder het specifieke type kan ik dit niet met zekerheid zeggen maar dat lijkt me zon 'HDaRent' tv, veel budget opties hebben bijvoorbeeld wel hdr 10 ondersteuning, maar de kleurechtheid, contrast en piek helderheid zijn absoluut niet genoeg voor een echte hdr ervaring. Zo was mijn vorige tv (sony 49XD7004) wel 'HDR' maar deze had een max helderheid van 320nits (boost naar ~350 bij minder dan 10% in HDR modus).
Een echte HDR ervaring vraagt toch wel om een helderheid zo rond de 1000 nits (behalve bij 0nit zwartwaardes (oled), daar is 5 a 600 wel genoeg)

eigenlijk kan je beter kijken naar de 'UHD premium' klassificering, deze stelt heeft namelijk allerlei voorwaarden aan bijv kleur en contrast.
'HDR' betekend enkel dat de tv een hdr signaal kan decoderen/weergeven.
Tot je je realiseert dat in de 55”+ regio geen monitoren bestaan die soortgelijke features hebben.

Het is zo makkelijk niet om een tv te vinden (zeker oled) die wel de nieuwste features heeft maar geen smart functionaliteit

[Reactie gewijzigd door mikesmit op 31 juli 2018 06:01]

Ik snap zowiso niet waarom je je tv zou willen updaten wat firmware betreft.
Het sneller maken en veiliger systeem er door krijgen is echt bull.
Ik zelf update never nooit firmware van tv's... Sterker nog.. Ik hang ze niet eens aan internet.
Als het toestel doet wat hij moet doen vanaf de eerste dag dat je het in huis hebt moet je er gewoon niets meer aan verandere.
De meeste zullen toch vanaf externe bronnen afspelen.
Ik vind het toch verdomd handig dat ik bv Netflix rechtstreeks vanaf de app op mijn tv kan bekijken.
Heb zelf slechte ervaring met apps op tv.
Zodoende gebruik ik de Chromecast om de zooi af te spelen op iedere tv. Nooit geen problemen mee.
erg veel mensen gebruiken toch wel de interne smart functionaliteit voor de streaming dingen, verder kunnen firmware updates toch ook wel wat doen aan beeldkwaliteit, verbeteringen (denoise, upscaler etc) en bijv HDR, dingen waar je ook bij externe bronnen iets van merkt.

Zelf verwacht ik toch wel een fatsoenlijke ervaring met de interne apps bij een 1000§+ tv, en die gebruikt ik dan ook gewoon, zonder problemen. Ook hebben veel tv's android tv en dus interne chromecast, welke je blijkbaar gebruikt, dat scheelt dan toch weer 80euro
Het is een beetje off topic maar de nieuwe Sony A9F OLEDs en Z9F LCD zitten eraan te komen.. Er was al iemand met een YouTube review maar dat is al enkele keren verwijderd..
hier is een downloadlink voor mensen die interesse hebben.
https://www40.zippyshare.com/v/2HWptb3e/file.html
Goed dat Sony te kennen heeft gegeven dat er een fout in zit. Zelf heb ik een Samsung 4K HDR TV van 2016 en een Sony 4K HDR TV van 2017. Maar bij beide is het telkens weer afwachten wat updates brengen. Bij Samsung al een keer een update gezien die de hele zwart waarden om zeep hielpen, dat werd later met een update wel weer enigszins opgelost, bij Sony zitten de problemen vaker in het Smart TV deel. En de oplossingen laten vaak veel te lang op zich wachten. Ik weet niet hoe het bij bijvoorbeeld LG en Philips zit, maar ik vind het aantal bugs wat er telkens weer doorheen komt verbazingwekkend bij Samsung en Sony Smart TV's. Samsung geeft helemaal minimale informatie van water in de update zit, en dan ben je dus voor een groot deel overgeleverd aan gebruikerservaringen van anderen. TV's zijn dan misschien uitgebreider en slimmer geworden, maar met het uitrollen van goede updates is nog veel progressie te maken, is mijn ervaring.

[Reactie gewijzigd door Jumpman op 30 juli 2018 14:05]

Mijn ervaringen met Philips zijn zo mogelijk nog slechter. Sinds 2014 een tv waarbij veel dingen (audio over Bluetooth, hdmi-cec, audio sync, beeldverwerking, settings die spontaan resetten, enz.) na 4 jaar nog niet opgelost zijn.
Ik had eigenlijk de hoop dat Sony hier beter in was, en was me al langzaam aan het oriŽnteren naar een nieuwe Sony, maar ik denk dat ik nog ff verder kijk...
Heb een Sony AF8 maar heb geen problemen. Ik denk dat je bij elk merk wel wat kunt vinden.
had na uitzonderlijk slechte ervaring met phillips tv teruggestuurd en een sony gehaald, welke nooit problemen gaf, nu recentelijk toch overgegaan op OLED, en wederom philips geprobeerd. (ambilight spreekt me toch wel erg aan). kwam uit op een 55pos9002
Hier al 3 updates ofzo op gehad, tot nu toe geen problemen gehad behalve dat ik hem een keer in de ~1.5-2 weken een keer helemaal moet herstarten anders wat haperig beeld bij streamen, geen idee wat het probleem daarachter is. na reboot altijd weer als nieuw
Heb al bijna een jaar deze TV en nergens last van.