Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

LG Display mag in China nieuwe fabriek voor oledpanelen bouwen

LG Display heeft van de Chinese overheid toestemming gekregen voor de bouw van een nieuwe fabriek in het Chinese Guangzhou, voor de productie van oledpanelen. LG Display heeft hier al een lcd-fabriek; de nieuwe fabriek wordt naast de bestaande gebouwd.

De nieuwe fabriek is onderdeel van een joint venture die LG Display samen met een onbekend bedrijf heeft opgericht. Voor de investering zal de joint venture een kapitaalinjectie van zo'n 2 miljard euro krijgen, meldt Reuters. LG Display krijgt 70 procent van de aandelen.

In december vorig jaar gaf het Zuid-Koreaanse ministerie van handel al toestemming voor het plan. Het is de bedoeling dat de fabriek vanaf de tweede helft van volgend jaar met name relatief grote oledpanelen gaat produceren. LG Display wil met de uitbreiding van deze productiecapaciteit onder meer inspelen op de snelgroeiende vraag naar oled-tv's in China.

De totale productiecapaciteit van grote oledpanelen voor tv's zal, zodra de nieuwe productielijn in gebruik wordt genomen, stijgen naar 130.000 panelen per maand. De bestaande oledpaneelfabrieken in Zuid-Korea produceren maandelijks al 70.000 panelen en daar komen 60.000 panelen bij zodra de nieuwe fabriek op volle toeren draait. Uiteindelijk moet dit aantal van 60.000 worden opgevoerd naar 90.000, meldt The Korea Herald.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

10-07-2018 • 13:37

53 Linkedin Google+

Reacties (53)

Wijzig sortering
Voordat iedereen direct LG bewierrookt, het is hun greep op o.m. witte OLED patenten die de adoptie van OLED zo traag laat verlopen. Primaire fabrikanten zoals Sony, AOC, Samsung, etc. kunnen niet investeren in productiecapaciteit voor grote OLED panelen investeren omdat ze de witte OLED techniek niet kunnen toepassen en eigenlijk alleen (voor TV) inferieure RGB OLED kunnen gebruiken. Niemand investeert hierin vanwege de hoge degradatie van met name blauwe OLEDs en de hogere variable kosten die dit procede met zich meebrengt. Ze hebben destijds (2009) de OLED patenten portfolio van Kodak gekocht en daarmee het alleenrecht op de meest efficiente productie techniek van OLED verworven. Prima strategische zet van LG, iedere andere TV producent had exact hetzelfde gedaan..

Dus ja, geweldig dat LG eindelijk productiecapaciteit verhoogt. De keerzijde, verschrikkelijk dat ze op dit moment maar maximaal 840.000 OLED units per jaar kunnen produceren die ze ook nog eens deels doorverkopen aan concurrenten. Om die 840.000 in perspectief te stellen, wereldwijd worden er meer dan 200 miljoen TVs per jaar verkocht. Doordat er maar een partij in OLED TV productiecapaciteit kan investeren blijven prijzen veel te hoog en verloopt de de transitie naar OLED veel te traag. Denk hierbij aan PC monitoren die grotendeels nog steeds op volstrekt achterhaalde IPS technologie draaien.

Voor wie het interesseert, de loeder van het witte OLED patent in kwestie:

https://patents.google.com/patent/US7273663

[Reactie gewijzigd door AlainSki op 10 juli 2018 14:12]

Om zo maar te stellen dat RGB OLED inferieur is aan witte OLED is wel erg kort door de bocht, beide methodes hebben hun voor een nadelen.

De nadelen aan RGB OLED is dat de productie daarvan wat complexer is, ipv aan type subpixel te maken op een paneel, en hier een kleurenfilter overheen te leggen moeten er drie kleuren subpixels geproduceerd worden, hierdoor heb je meer productiestappen waardoor zowel de kostprijs als kans op defecten omhoog gaan. Daarnaast is de levensduur voor elke subpixel identiek, en zit je niet met blauw dat bijvoorbeeld sneller verouderd dan groen en rood, dit zou echter gecompenseerd kunnen worden door bijvoorbeeld de blauwe pixel groter te maken en in het begin niet vol aan te sturen. LG had in het begin (net als Samsung) ook een yield om van te huilen, maar heeft gewoon doorgezet en is daardoor op dit moment de enige grote producent van TV formaat OLED panelen.

Voordelen van RGB subpixels zijn heldere kleuren en meer lichtopbrengst.

Overigens zijn er nog steeds meerdere bedrijven bezig met de ontwikkeling van groot formaat OLED panelen:
  • CSOT is een fabriek aan het bouwen en wil in 2020 of 2021 beginnen met leveringen.
  • AU Optronics schijnt ook nog altijd bezig te zijn met de ontwikkeling van TV formaat panelen.
Overigens voor de mensen die hopen op kleinere/goedkopere panelen volgend jaar: De bouw en inregelen van een dergelijke fabriek kost zo 3 jaar, en het gaat hier alleen nog maar om goedkeurig, de bouw is nog niet eens begonnen.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 10 juli 2018 15:15]

Wellicht iets te sterk aangezet dan. RGB OLED is economisch inferieur tbv de productie van OLED panelen voor TVs. Samsung pusht al jarenlang AMOLED panelen voor mobiele toepassingen die op RGB OLED zijn gebaseerd. Dat werkt prima omdat mobiele telefoons een korte vervangingscyclus dan TVs hebben en gemiddeld minder intensief worden gebruikt (scherm staat per dag minder lang aan). Er zijn ongetwijfeld tweakers die de hele dag op hun S9 zitten en ieder jaar een nieuwe OLED kopen, maar die zijn niet representatief.

De hogere lichtopbrengst komt overigens omdat RGB oled een 4e witte subpixel hebben zonder filter. Hiermee kun je serieuze hoeveelheden licht produceren. LG's witte OLEDs worden allemaal door een kleurfilter heengeperst waarmee je altijd lichtopbrengst verliest.
AOC is geen primaire fabrikant maar een handelsmerk (wel ooit voortgekomen uit de overzeese vestiging van een Amerikaanse televisieboer). TPV is de bijbehorende primaire fabrikant en die komt op panelengebied eigenlijk nog maar net kijken. Is dus volledig afhankelijk van andermans patenten of het overnemen van fabrieken die toevallig eigen techniek of een licentie hadden, en dat is natuurlijk nooit makkelijk.

Het verschil tussen Samsung en Sony is dat Sony ueberhaupt niet meer in de panelenfabricage zit dus volledig afhankelijk is van inkoop - onder andere van primaire partner Samsung die zelf druk bezig is met de eigen gepatenteerde panelentechnologie. Hun versie van OLED is niet persé inferieur zoals jij stelt, maar zij zien op het moment wel meer heil in het doorontwikkelen van QLED, iets dat LG dan weer niet heeft. Ik denk dat jij er een beetje zwartwit tegenaan kijkt (pun intended).

Verder vraag ik me af waarom IPS volstrekt achterhaald zou zijn, en hoe je erbij komt dat de meeste PC monitoren dat gebruiken. Ik kom in bestaande opstellingen heel veel TN en VA tegen, hoewel ik voor veel doeleinden opzich wel IPS aanraad. Als je het persé over een verouderde techniek wilt hebben denk ik dat TN en VA betere kandidaten zijn. Ik heb het liever over mainstreamtechnieken, want dat zijn het. Volwassen en in de loop van de jaren nog steeds evolutionaire verbeteringen.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 10 juli 2018 15:19]

Terwijl TN en VA beiden ook weer hun sterke kanten hebben op welk vlak IPS niks tegen ze in kan brengen... TN blijft het snelste met de beste motion clarity, VA blijft veel beter contrast kunnen bieden. Dus ook die kun je niet zomaar wegzetten als verouderd.
Sony maakt deel uit van JDI en die maken wel hun eigen panelen nog, alleen volgens mij op dit moment geen grote TV panelen.
Yes, Dan heb ik verzamel object een zeldzaam exemplaar in de woeste wereld van tv.

Ik snap je punt maar natuurlijk probeert LG de kosten voor een pannel naar benden te brengen. Ze verkopen echt liever 100miljoen keer een tv van 500 euro dan 840duizend keer een tv 1000 euro. Dus dat het goedkoper wordt als meer bedrijven zelf de techniek kunnen maken geloof ik niet.

Oled kosten ect niet zo veel meer en dat hebben we toch echt wel aan LG te danken. En dat andere fabrikanten de schermen van LG gebruiken is ook niets nieuws dit gebeurt al 10tallen jaren ook met beeldbuizen veel fabrikanten gebruikte gewoon Philips/LG beeldbuizen. Ze hebben bij LG toen nog Philips echt wel geleerd dat de prijs expres hoog houden en productie beperken geen goed bedrijfsmodel is. Met de hoogste Kartel boete ooit tot die tijd.
https://www.ad.nl/economi...onder-megaboete~ac431757/

En de eerste lcd kwamen uit de LG/Philips lcd fabriek. En werden gewoon door andere gebruikt in de tv. Vaak wel met een eigen stukje software.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/LG.Philips_Displays

[Reactie gewijzigd door xbeam op 11 juli 2018 12:21]

PC monitoren gebruiken volgens mij vaak nog geen OLED vanwege het inbranden. Op een tv en mobiel heb je niet langdurig hetzelfde beeld staan. Op een pc monitor wel, zeker op delen van het scherm zoals. Zeker mensen die bv de hele dag met dezelfde applicatie werken zoals Photoshop of bv de startbalk onderin het scherm. Dat zullen elementen zijn die erg snel inbranden.
Als ik zie dat Samsung voor sommige QLED's nog meer vraagt dan de concurrentie voor OLED, lijkt OLED me helemaal niet te duur.
Sowieso zijn ze ondertussen al voor minder dan 1k te krijgen als je goed shopt naar een overjarig model.
Wat is je punt eigenlijk? Hetzelfde geldt voor iedere andere fabrikant die een patent heeft op een bepaalde techniek, zo ook Samsung, AMD etc..
Zo gaat dat met technologiepatenten. Het is niet zo dat LG een patent troll is die dit patent bezit en er niets mee fabriceert.
Dus ja, laat ik LG maar eens bewierroken, omdat zij wel geloofden in het witte OLED patent van Kodak en die opkochten, terwijl o.a. Samsung en Sony in hun hoogmoed dat wegwuifden en dachten het blauwe OLED probleen wel even zelf op te lossen. LG heeft dat patent namelijk niet voor de anderen weggekaapt of zo.
Wellicht dat de prijs van zeg een 55 inch OLED tv (4K) hiermee ook onder de ¤1000,- komt, over een jaar of 2!
Ik hoop eigenlijk dat er nu ook 42 en 49 inch oled schermen komen.
Ben ik helemaal eens, al die belachelijke grote schermen die in de meeste huiskamers misstaan...
Wil best Oled tv 49inch, zit in flatje 1 hoog achter..waarom dan 55 inch of 65 inch
Ik heb een woonkamer van zo'n 50 vierkante meter en vind 42 inch groot genoeg, 49 inch echt de max. Het ligt natuurlijk aan je inrichting van de TV hoek en smaak. Maar grotere schermen hoeven van mij echt niet.
Allemaal een kwestie van smaak :)
Mijn huiskamer zal niet heel veel groter zijn dan de jouwe denk ik, maar ik vind 55 inch echt te klein, en 65 eigenlijk ook. Momenteel kijk ik dan ook naar een 92" beamerscherm, maar ik wil die beamer uiteindelijk toch weer vervangen door een TV. Maar dan kijk ik waarschijnlijk naar 70 of 75" LCD, want OLED is op dat formaat voorlopig echt onbetaalbaar.
Ik kan me ook voorstellen dat er wellicht relatief minder vraag is naar superieure beeldkwaliteit op kleinere formaten. Waarschijnlijk zullen de meeste mensen die echt om beeldkwaliteit geven ook een groter formaat willen. Ongetwijfeld voeren de fabrikanten in ieder geval onderzoeken uit naar of er vraag is naar kleinere OLEDs.
Ik denk al eerder. Ik hoop juist dat met name groter dan 65" eens betaalbaar gaat worden. Daar zitten de grote prijsverschillen.
Dat zou een hele mooie ontwikkeling zijn! LG is lekker bezig met het uitbrengen van OLED tv's, prijzen dalen steeds verder en de kwaliteit gaat ook steeds verder omhoog
Reken er niet op. Ze hebben vrijwel een monopplie en ze gaan die ook uitbuiten tot de laatste snik.

Waarom zouden ze tegen afbraakprijzen verkopen als ze ook dikke winsten kunnen maken?
Waarom niet?
De eerste LG OLED was tegen de 10.000 euro. voor een gewone 55"curved en dat was ong. 5 jaar geleden.

De prijzen zijn dus enorm gezakt en het zou dus best mogelijk kunnen zijn dat door schaalvergroting, productie optimalisatie en verzadiging van de markt het ooit onder de 1000 euro komt. Misschien wel, misschien niet...
O dat is heel eenvoudig: High-end televisies vormen maar een klein deel van de markt. Hoe lager je kwa prijs kan, des te groter de markt voor je televisies wordt. OLED vaagt LCD weg, kassa voor LG. Daarom zal LG ook zonder noemenswaardige concurrentie proberen OLED naar de massa te brengen.

Het verschil tussen wel en geen concurrentie is dat bij gebrek aan concurrentie LG meer maatregelen zal nemen om zijn premiumlijnen te beschermen, bijvoorbeeld bepaalde functies uitschakelen op goedkope televisies.
Die zit nu al op 1300¤, dus ik kan je wel bijna garanderen dat die vrij snel onder de 1000¤ gaat komen. Binnen 2 jaar al helemaal.

Dat model had een introductieprijs van 3000¤ 2 jaar geleden, en is dus nu 1300¤. Die gaat nog wel naar de 999¤ toe.
Inderdaad ja, al moet daarbij wel gezegd worden dat je dan genoegen moet nemen met een ouder model.
Overigens heb je al 4K oled aanbiedingen voor 1180,- (plattetv.nl) , wel een 55B6V, maar op zich niets mis mee.
Ik verwacht gezien de prijsontwikkelingen dat er binnen het jaar 55"4K oleds onder de 1.000 euro schieten.
Denk het ook.

Zelf wacht ik met smart op de Philips 803. Voor mij de perfecte TV (geen logo! :-)). Kan niet snel genoeg komen.
Dit zal eerder gebeuren
In de mediamarkt vorig weekend stond de 55B7V aan ¤ 1183:
https://nl.pepper.com/aanbiedingen/lg-4k-oled-55-55b7v-70960

De gemiddelde 4k oled (afhankelijk van het merk) staat te koop voor ¤1300-1600.
De prijzen zullen volgend jaar al onder de ¤1000 gaan denk ik!
Ik hoop nu echt dat er OLED-panelen worden geproduceerd die meer geschikt zijn voor in de slaapkamer. Dus het liefst tussen de 40-49 inch in met deze nieuwe fabriek.
27-30'' 4k OLED-schermen voor de computer (liefst met FreeSync) zou erg leuk zijn, als je dat als tweede monitor kan kopen voor videos...
Ik heb niet zo'n behoefte aan een groot televisiescherm in de living/slaapkamer, zolang ik het maar met dezelfde kwaliteit kan zien door wat dichterbij te zitten.

[Reactie gewijzigd door CHBF op 10 juli 2018 14:57]

Ik geloof dat ik juist expliciet gelezen heb dat het grote schermen gaat in de nieuwe fabriek.
Sinds wanneer is 40 tot 49 inch niet groot?
Al best een tijdje. Als je kijkt naar alle OLED TVs die sinds 2018 verkrijgbaar zijn, is het allerkleinste model 55". En wat ik begrepen heb, is dat de grootste groep koper momenteel voor de 65" versie gaat. Dat maakt 65" eigenlijk gemiddeld tot groot, 55" relatief klein en de 77" die er ook nog is heel groot.

Maar je mag ook 10" als klein zien (heeft Sony gehad als OLED TV) en 32" als groot (vonden mijn ouders enorm groot). Het is natuurlijk je eigen indeling.

Maar ik kijk naar wat de markt koopt. En daarin is 42" bijvoorbeeld echt niet meer 'groot'.
Het ging over de panelen. Een 40-49 inch paneel is gewoon groot. En hoort daarbij onder de noemer van "grote panelen" te passen. En voor een slaapkamer tv is 55 inch absoluut nog niet gangbaar.
Maar dat doet er toch allemaal niet toe? Het gaat om OLED panelen, en die worden überhaupt niet meer door LG gemaakt kleiner dan 55". (behalve voor smarphones)

Misschien dat er niet zo heel veel mensen zijn die per se OLED willen in hub slaapkamer? Ik gooi straks mijn huidige 42" naar de slaapkamer, en dan komt er een 65" in de woonkamer.
Dat doet er absoluut toe. Aangezien LG van plan is om "kleinere" OLED-panelen te gaan produceren.
In het nieuwsbericht staat dat het om TV's gaat, en letterlijk staat er bij:

"Het is de bedoeling dat de fabriek vanaf de tweede helft van volgend jaar met name relatief grote oledpanelen gaat produceren".

Gezien het kleinste wat ze nu maken 55" is, en het grootste 77" voor zover ik weet. Denk ik dat 'relatief groot' minimaal 65" zal zijn, en wellicht nog groter.

Maar goed. Ik denk dat we af moeten wachten wat er uit de fabriek rolt, om te zien wat ze zelf relatief groot noemen.
Dat mag voor een paar kamers hier ook wel vanaf 32 beginnen :(
Goed nieuws! Ik hoop zelf dat dit de deur opent voor iets kleinere OLED's van tussen de 46-50 inch. Het gros van de modellen zit nu op 55 of 65 inch, maar dit is simpelweg te groot voor mij. Fingers crossed!
Daar zal te weinig winst te behalen zijn. De markt vraagt overwegend om grote TVs (10 jaar geleden moest ik met veel gedoe mijn vrouw overhalen om 42" te kopen. Nu wil ze zelf een 65", minstens....)

Een beetje als bij smartphones. De kleinere modellen die toch snel, goed en dus duur zijn verkopen gewoon slecht. Dus tja, dan maar niet meer maken denken de fabrikanten.
Ik ben het volledig met je eens dat dit hoogwaarschijnlijk een kleiner deel van de markt is. Het is ook puur vanwege praktische redenen, ik heb een nis waar max 50 inch in past. Als 55 inch had gepast was ik daarvoor gegaan.
:-) de nis vergroten wordt het dus ;-)
Bezels worden kleiner, mijn 2008 50" was even groot als mijn 2016 55" .
Wel FullHD en van plasma naar LED als dat uitmaakt
Ach ze zijn nu al ¤1300,- de B6 en B7 modellen, wat mijn Samsung UE40B6000 koste in 2009, en dat was de goedkoopste variant van die televisies, dus de prijs is nu al hartstikke goed en normaal.

Grotere TV's waren altijd al duur, was ook met beeldbuis tv's en ook met LCD TV's.

En hoop dat de OLED monitors een keer komen, die niet extreem duur dan zijn.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 10 juli 2018 13:52]

Via het OLED prijzentopic is de 55C7 ook al voor 1369 euro te krijgen. Ik vind het alsnog best veel voor een 55" TV, maar je krijgt er een pracht TV voor terug. Ik heb deze nu een paar weken in huis en het bevalt uitermate goed.
Vergeet niet dat een 40" LED TV van Samsung ook ¤1300,- koste in 2009, en als je een 47" kocht je ¤2000,- kwijt was.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 10 juli 2018 14:15]

Kun je nagaan dat ik een LG 42 normale LCD TV kocht in mei 2008 2010 voor 269¤ :-) als ik het me goed herinner.

[Reactie gewijzigd door Arokh op 11 juli 2018 09:43]

Ik zeg ook LED TV, die heeft Ledjes als achterlicht, die van jou had dat niet en was oud aan het woorden omdat LED TV's er bijna waren.
Dat is inderdaad correct.

Maar toch. De goedkoopste LG of Philips TV die ik nu nieuw kan kopen (ook LCD, met edge verlichting) is 299¤... 8 jaar later!!!! (het was mei 2010, niet 2008)
Dan klopt het wel ja dat hij zo goedkoop was, LCD tv's met Led verlichting was al in 2009 uit gekomen.

Als straks weer een nieuwere techniek uit komt zo als Micro-OLED panelen volgende jaar zullen de OLED schermen helemaal goedkoop woorden, net als wat jij had in 2010.
Ja dat snap ik wel. Maar toch vind ik het zelf frappant dat je 8 jaar geleden blijkbaar goedkoper aan een 42" LCD TV kon komen dan nu. Zelfde fabrikanten, zelfde techniek. In 8 jaar is op dar gebied dus helemaal niets gebeurt. Dat had ik gewoon niet verwacht.
Aha ja je hebt een 43" 4K TV al voor ¤388,- nu.

Dus weet niet pressies waar je het over heb, en dat is met de nieuwere 4K resolutie, en die kost ook bijna wat jou TV koste in 2010 maar dan 4K.
Dus het contract ligt nog steeds bij LG?

Hopelijk wordt de LG 55OLEDC7 goedkoper over een jaartje
eee oled c7 is al paar keer onder de 1000 euro geweest in duitsland.Check het topic
Blijven fabrieken opendoen zodoende de prijzen blijven zakken. Dan gaat het ook ineens zijn met de dure FALD's neem ik aan. Hopelijk komt (gerucht) Samsung op de proppen volgend jaar met QD-OLED dan wordt het weer wat interessanter.

https://www.flatpanelshd....on=showfull&id=1519215439
Samsung mag er eerst wel eens voor zorgen dat hun QLED TV's veel fatsoenlijker geprijst gaan worden.. Hun Q9F 55" is op dit moment 700 euro duurder dan de vergelijkbare LG 55" OLED C8, wat natuurlijk helemaal nergens op slaat voor een LCD TV..
Natuurlijk mogen ze dat.
Werkgelegenheid,plus de mogelijkheid om bv tijdens de periodieke controle welke natuurlijk verplicht is lekker te kunnen afkijken hoe ze de dingen doen bij LG.
Win WIN voor de Chinezen,stelen schaamteloos alles wat los of vast zit in de industrie!