Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

ING-klanten hebben te maken met storing bij betaalopdrachten

ING heeft zijn klanten gewaarschuwd dat er vertraging plaatsvindt met het uitvoeren van betaalopdrachten. De bank roept mensen op om opdrachten die niet lukken uit te stellen en niet opnieuw uit te voeren.

ING meldt de vertragingen op zijn website en op Twitter. Daar schrijft de bank dat de problemen gelden voor particulieren en zakelijke rekeningen, naast de Mobiel Bankieren-app. De bank schrijft onder meer: "Als je een opdracht hebt gedaan, houd dan jouw af- en bijschrijvingen in de gaten. Voer de opdracht niet nogmaals uit, totdat we hebben aangegeven dat het probleem verholpen is."

Op Allestoringen maken gebruikers melding van de problemen, waarbij in de loop van de dag twee pieken zijn te zien. Mensen claimen dat ze geen betalingen kunnen uitvoeren, maar dat er ook geen betalingen naar hun ING-rekening plaats kunnen vinden. De klantenservice zegt dat de problemen zich alleen voordoen bij uitgaande betalingen.

Door Sander van Voorst

Nieuwsredacteur

25-06-2018 • 16:32

64 Linkedin Google+

Submitter: GVeen

Reacties (64)

Wijzig sortering
Zelf klant bij ING Spanje en eigenlijk nooit problemen. Valt mij op dat het ING Nederland zo vaak betreft.

Is er iets fout met de infrastructuur?

Wellicht wordt het tijd dat de overheid hier verplichte SLAs gaat hanteren. Halen banken die niet dan kunnen ze een boete krijgen.

O.a. betalingsverkeer zou altijd toegankelijk moeten zijn.
ING klant in Nederland en er sinds de postbank 1 keer zelf hinder aan ondervonden. Ook al is het storingskoning onder de banken, Naar mijn idee lijkt het mee te vallen, maar n = 1.

Verder is ING de grootste bank van Nederland met een stevige internationale voet in de markt. Meeste klanten, meeste transacties, meeste spul.. dus meeste storingen?

De ING heeft ook (net als veel banken) een boel legacy draaien uit het jaar kruik wat op allerlei complexe manieren aan elkaar geknupt wordt.

Ik denk dat de banken in Nederland veel verder gaan en het beter dan een fatsoenlijk wettelijk verplichte SLA. Het is bijna een waar wonder dat het al die jaren juist zo goed gaat. Het storingspercentage bij de banken is echt extreem laag, helemaal als je die gigantisch complexe backend meerekend.
Zelf klant bij ING Spanje en eigenlijk nooit problemen. Valt mij op dat het ING Nederland zo vaak betreft.
Is er iets fout met de infrastructuur?
Of met het aantal klanten ? In NL hebben we ruim 9.000.000 rekeninghouders. En in Spanje ?
Eens, maar de infrastructuur voor Nederland is ook een heel stuk groter. Volgens een overzicht van 2017 (bron presentatie ING Group, DL link: https://tinyurl.com/yct6fpvt ) had ING NL in 2017 8.3 miljoen klanten. ING Spanje had er toen 3.5 miljoen.

Dit kan/mag echter voor een bank geen reden zijn. De infrastructuur moet schaalbaar zijn aan de hand van het aantal gebruikers (intern en extern). Tevens moeten er meerdere backup omgevingen beschikbaar zijn die inspringen indien de eerste omgeving uit de lucht gaat/dreigt te gaan (ook wel "real-time disaster recovery")

[Reactie gewijzigd door Anoniem8891 op 25 juni 2018 19:23]

Niet alleen ING. Alle grote banken in Nederland (ING, Rabobank, ABN AMRO) hebben er vaak last van.
Ik spreek ook in het algemeen. Het betreft nu ING, maar ik spreek over een SLA voor alle banken :)
"Altijd" is vrij veel je kan best een uptime eisen dacht ik zo maar hogere uptimes kosten ook meer geld dus het is en blijft een kosten baten analyse. En een paar uur niet kunnen betalen is ook niet weer zo'n hele grote ramp lijkt mij.
Ik ben het zeker net je eens mbt de uptimes. Indien het een paar uur per jaar is kan dit door de vingers worden gezien (vandaar een minimale SLA. Deze zijn nooit 100% maar meestal 99.95 of 99.5).

Helaas zie ik dit soort berichten steeds vaker voorbij komen. Dit jaar al minimaal 5 of 6 keer. En ING werd bijna altijd genoemd ;-)
Mooi de paniek die hier altijd over ontstaat. Is vast zo weer opgelost zoals altijd, no worries..
Twee weken geleden was ik in Duitsland en had ING een storing met pinbetalingen in het buitenland. Je kan je wel voorstellen hoe lastig het is als je net je auto volgetankt hebt langs de snelweg en je betaling geweigerd wordt. Dit is één van de vele voorbeelden die ik op Twitter voorbij zag komen. Het duurde een uur of twee, niet echt lang maar wel heel vervelend op zo'n moment.
En dan er bij na te denken dat de banken alleen maar willen dat je pinpas blijft gebruiken en geen contant geld meer in handen hebt... terwijl het op die momenten juist wel van belang is als je wat geld op zak hebt. |:(
Een cashloze maatschappij is echt een utopie, zeker als je kijkt naar de systemen waar banken op draaien en de betrouwbaarheid daar van. Het viel mij in Duitsland zelfs op hoe ver wij Nederlanders zijn met pinbetalingen en dan met name kleine bedragen. Onder een tientje pinnen in Duitsland is vaak niet mogelijk, buiten dat zie je ook dat grotere bedragen voornamelijk nog contant betaald worden. Daarnaast zijn er ook nog zat plekken waar je buitenlandse pinpas niet eens werkt.
I second that! Nog niet heel lang geleden was ik in Trier wat toch geen dorp is, zelfde verhaal inderdaad.. bij de slager wilde ik een zwik beleg halen maar pinnen kon daar niet.

Toen bij het café wat biertjes gedronken, daar werd die serveerder helemaal zenuwachtig, ja, het kon wel maar dan moest ik 50eu pinnen en kreeg ik het wisselgeld weer terug :+

Het zal denk ik eerder een cultuur ding zijn.

Hier willen we het liefst zo snel en makkelijk mogelijk zo weinig mogelijk uitgeven. Ik kan me voorstellen dat men in Duitsland liever ziet wat je in je handen hebt of eerder in je portemonnee.

De USA is dan weer het andere uiterste, daar kan je je overal en vrijwel alleen met een CC in de schulden gooien (niet per se letterlijk, maar jullie snappen wat ik bedoel).

Als je hier bij een gemiddelde winkel met pinautomaat komt met je CC dan heb je pech.
In duitsland betalen we graag BAR. gemiddelde duitser heeft ongeveer 130 op zak.

Ik was dat ook niet gewend, dat ik onder de ¤10 niet kan pinnen. Want dan rekenen ze een extra bedrag uit.

Ik persoonlijk heb nu ook gewoon rond de ¤80,- in BAR bij me. is een manier,

[Reactie gewijzigd door theduke1989 op 26 juni 2018 05:15]

En dan er bij na te denken dat de banken alleen maar willen dat je pinpas blijft gebruiken en geen contant geld meer in handen hebt
Heb je daar een bron voor? Ik zie altijd dat het aangeraden wordt enig contact geld bij je te hebben (bv nibud (kan geen directe link naar nibud vinden)).

BTW 2 keer getankt en dan tot de conclusie gekomen dat ik mijn beurs niet bij me had. De eerste keer heb ik mijn rijbewijs achtergelaten als onderpand. De 2de keer was mijn tank "leeg" en kon ik nog een euro op 7 in alle zakken/vakjes vinden, voordat ik begon met tanken (het contact "nood" geld had ik schijnbaar al een keer aangesproken voor iets anders), was voldoende om bij een bekende geld te halen voor meer.
Tsja, daarom ook gewoon contant geld meenemen. Werkt altijd en vrijwel iedereen accepteert het ook :Y) Daarnaast ook nog fijn voor de privacy bewuste burger :)
Waarom niet een euro of honderd in de knip, een sok of ergens in de auto. Techniek kan falen. Techniek zal falen. Als ik boodschappen haal zorg ik ook als ik ga pinnen, dat ik voldoende centen in de knip heb zitten. Gebeurd me minstens 1 keer per jaar dat de supermarkt zelf een pinstoring oid heeft. Geen zin in gedoe, kleine moeite wat geld mee te nemen.
Het is een bank waar miljarden aan geld ligt, als geen van de klanten hun geld kan verplaatsen, dan lijkt dat me wel nieuwswaardig. Het gaat pas echt mis als we datsoort dingen ok gaan vinden.
Is vast zo weer opgelost zoals altijd,
Het is wel al vanaf 8.37 uur vandaag. Dus zo opgelost is rekbaar.
Je wordt als dagelijkse Tweaker met enige regelmaat gewezen op allerlei nieuwe trucjes die geld van je rekening stelen, dus een beetje argwaan bij dergelijke problemen zijn heel normaal. Ik ga ook direct op onderzoek uit als ik zoiets tegenkom... :/
ik heb zelf geen probleem mee. maar kan me voorstellen hierover gaan panikeren. ooit een keer in Frankrijk heb ik het probleem gehad waardoor ik een hotel betaalde en het lukte niet terwijl geld al uit was gehaald. gelukkig heb ik familie in Frankrijk die mij toen wat kon lenen maar je staat er bij stil als je de mogelijkheden niet had.
Het valt mij inderdaad op dat, sinds ik al bij ING zit toen het nog Nederlandse MiddenstandsBank was( way back, boy) het de laatste 5 jaar steeds meer storinkjes vertoond. Het laatste jaar al 4? 5? maar tien of vijftien jaar terug...
Hoe geavanceerder sommige systemen worden, hoe gevoeliger het wordt voor storingen.

My2cts
Je bent er gok ik ook meer gebruik van gaan maken. Van 1 keer per week je geld van de bank halen of erop storten naar meerdere malen per dag?

De ouderwetse systemen hadden hun problemen en storingen, niets werkt 100%.
Vijftien jaar geleden hadden de banken min of meer gesloten systemen, en (voor de bank) comfortabele openingstijden. Een overschrijving deed er drie dagen over. Nu verwacht iedereen 24/7 direct een betaling te kunnen doen. Het is allemaal wel een tikkie gecompliceerder geworden sindsdien ...
Vijftien jaar geleden hadden de banken min of meer gesloten systemen, Een overschrijving deed er drie dagen over.
Maar Girotel deed het snel genoeg. En daar heb ik nog steeds de papieren TAN-codes van. Nog wel.
Dit betreft ook de creditcard diensten die via de ING lopen. Deze zijn vanaf vanochtend niet beschilbaar, mogelijk door dezelfde problemen.

edit: bij mij dan in ieder geval

[Reactie gewijzigd door Sloerie op 25 juni 2018 17:21]

Dat zou mijn mislukte creditcardbetaling vanochtend dan ook verklaren.
Sinds het internetbankieren de lay-out van de app gekregen heeft, is het sowieso tergend langzaam geworden. Je wil al bijna herladen voor er wat verschijnt. Geen verbetering tov de oude situatie.
Daarom kies ik voor de oude lay-out. Die is sneller, overzichtelijker en verspilt minder schermruimte.
Aha, ik had net via DM een gesprek over een betaling voor een v&a advertentie. Ik vond het al vreemd dat het overgemaakte bedrag nog niet op de rekening van de tegenpartij stond. Inmiddels trouwens wel. Zal hier ook wel mee te maken hebben.
Tja, net i.v.m. een bestelling via Ideal met ING betaald. Geen probleem.
Ook ingelogd om wat anders over te maken -> geen probleem.
Wellicht is de storing over? Of minder.
en wederom geen reden van de storing opgeven!? en het dan raar vinden dat klanten het vertrouwen in de banken verliezen! storing na storing....en de consumenten maar de problemen ondervinden...en de bank krijgt toch gewoon zijn centjes! triest!
Einde van de maand. Alle salarissen, uitkeringen, toeslagen en noem maar op worden nu betaald. Waarschijnlijk kan het systeem het gewoon even niet bijhouden. De meeste "storingen" zijn aan het einde van de maand.

[Reactie gewijzigd door TheBorg op 25 juni 2018 17:32]

Einde van de maand. Alle salarissen, uitkeringen, toeslagen en noem maar op worden nu betaald. Waarschijnlijk kan het systeem het gewoon even niet bijhouden. De meeste "storingen" zijn aan het einde van de maand.
Ik heb even ING als steekproef genomen: keurige spreiding over de dagen van de maand. (Wel een schrikbarend aantal, trouwens). Rabo dito.
We beoordelen deze stelling als ongefundeerd. :)
Ongefundeerd? Ehh, nee. Kijk maar eens naar deze data:
https://tweakers.net/zoeken/?keyword=ing+storing

De laatste 5 nieuwswaardige storingen waren rond het einde van de maand. Het uitkeringen en toeslagen feest begint altijd rond de 20ste.

Daarnaast zie je extra vaak problemen ontstaan na lange weekeinden. Bijv. met pasen.

[Reactie gewijzigd door TheBorg op 25 juni 2018 20:34]

Dat soort betalingen gaan allemaal via batches en worden in de nacht verwerkt, om 07.00 is dat allemaal klaar inclusief de bijbehorende rekening mutaties.

Deze storing is daarna ontstaan en heeft waarschijnlijk een hele andere oorzaak. Kan van alles zijn zoals een haperende verbinding met Equens/EBA, een SAN die ineens kuren vertoond etc. etc.

Voor de klanten ook helemaal niet relevant wat de oorzaak is, zolang het maar a.s.a.p. opgelost wordt.
Misschien in dit geval ook vanwege vele uitbetalingen van vakantiegeld etc... denk toch dat er in deze maanden veel transacties plaatsvinden.
"Mensen claimen dat ze geen betalingen kunnen uitvoeren, maar dat er ook geen betalingen naar hun ING-rekening plaats kunnen vinden."

Ik vond al dat mijn salaris wat laat binnen kwam. Dit verklaart dat!
Dat was dan niet alleen bij de ING. Bij mij(ABN AMRO) was het salaris ook een paar uur later dan normaal binnen;)
Mijn salaris is al een paar dagen binnen! En ik zou niet eens weten op welk uur dat binnen gekomen was....

En jouw rekening kan wel ABN/AMRO zijn, maar die van de verzendende kant?
Mijn salaris komt altijd op de 25ste(mits dit niet in het weekend valt) en dan altijd tussen 12.00 en 13.00(dit zie ik aan de hand van de betaalalert). Niet dat het wat uitmaakt.

Verzendende partij heeft RABO.

[Reactie gewijzigd door H.Boss op 25 juni 2018 16:49]

Mijn Salaris ook komt de 25ste idd altijd, maar ik had het gewoon tussen 12:00 en 13:00.
Alleen wat ik wel apart vond ik wou wat overstorten na de spaarrekening, daar kreeg ik wel een rare fout.

Betaal verzoek die net ontvangen heb is ook gelukt.
Ben ik de enige die het gek vind dat jullie precies weten op welke dag en welk uur je salaris binnenkomt?

Alsof jullie hijgend op jullie telefoons elke minuut de bankieren-app verversen?
Ik weet het uur niet maar keek wel toevallig tussen 12 en 1, maar dat je precies de dag weet is niet zo gek.
Ik krijg altijd de 25ste mijn salaris, valt het op een zaterdag dan de dag er voor valt 25ste op zondag dan vaak de dag erna op maandag.

Dus als je de dag al weet kijk ik eens of het gestort is, zodat gelijk wat na de spaarrekening kan storten enzo(nu toevallig ook vakantiegeld erbij).

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 25 juni 2018 19:53]

't zelfde hier!
Ik heb nog steeds last van de storing bij ING. Ik zou vandaag m'n salaris krijgen maar heb nog steeds niks binnen gekregen. Zwaar frustrerend dit. Ik zou het een en ander moeten doen vandaag maar omdat ik niks heb gekregen viel mn hele dag in puin. Jullie worden bedankt ING