Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Reddit test nieuwsafdeling in iOS-applicatie

Reddit is bezig met het ontwikkelen van een nieuwe sectie binnen zijn iOS-applicatie, waarmee gebruikers het nieuws kunnen volgen. De nieuwsafdeling moet een samenraapsel worden van subreddits waar vaak nieuws wordt gedeeld.

De sociale-netwerksite maakte de komst van de News-tab bekend op zijn eigen website. De nieuwe afdeling wordt opgebouwd uit posts die gebruikers zelf op Reddit plaatsen, en deze posts zijn afkomstig van een aantal subreddits waarin vaak nieuws wordt gepost. Het bedrijf heeft nog een aantal aanvullende criteria opgesteld om in aanmerking te komen voor een verwijzing naar News; zo moeten subreddits onder andere gemodereerd worden naar de richtlijnen van Reddit.

Momenteel wordt de nieuwe tab getest binnen de applicatie voor het iOS-besturingssysteem. Het gaat om een bta, die later voor alle gebruikers beschikbaar komt. Het is mogelijk om binnen de nieuwsafdeling te filteren op het type nieuws, waardoor het bijvoorbeeld mogelijk is om niet alleen te selecteren op 'politiek', maar specifieker te filteren tot bijvoorbeeld alleen 'Amerikaanse politiek'.

Later moet News ook naar de andere versies van Reddit komen, waaronder de desktop- en de Androidversie. Eerst wil Reddit feedback vergaren van zijn gebruikers over de nieuwe feature, zodat het voor de publieke release nog verbeteringen kan doorvoeren.

Door Bauke Schievink

Admin Mobile / Nieuwsposter

23-06-2018 • 13:01

41 Linkedin Google+

Reacties (41)

Wijzig sortering
Ik mis de essentie van deze tab (die er al een tijdje is volgens mij?). Volgens mij is het achterliggende idee van Reddit dat je je als gebruiker je abonneert op kanalen met jouw interesse(s), en met name vooral net op de de kanalen die jouw interesse niet hebben. Doe je dit wel, dan kan je net zo goed naar CNN of soortgelijke nieuwszender met de meest random 'nieuwsitems', lijk mij? :?

Waarom dan een tab introduceren die een soort scraper is met "nieuwswaardige" berichten uit andere kanalen die in principe niet jouw interesses delen? Bovendien moeten deze berichten ook nog eens aan een dozijn voorwaarden voldoen. Ik vind het maar merkwaardig..

[Reactie gewijzigd door Bojan023 op 23 juni 2018 13:21]

Lees even hun eigen announcement post, is echt best wel bizar. Ze willen niks vertellen over welke subreddits in aanmerking komen, wat de criteria zijn, en hoe mensen er invloed op kunnen hebben.

Dus inderdaad, waarom zouden ze niet gewoon een paar multireddits maken (wat elke gebruiker overigens nu zou kunnen doen), die mensen indien nodig handmatig aan kunnen passen? De theorien in de announcement thread zijn dat het is om er zelf meer invloed op te kunnen houden, en om niet transparant te hoeven te zijn—als het transparant was (en je dus hetzelfde precies na zou kunnen bouwen met een multireddit die bestaat uit de subreddits die worden gebruikt) zouden zij niet zelf de kans hebben om er mee te sjoemelen. OK, dat is misschien een bagatelliserend woord, maar daar komt het waarschijnlijk op uit: nog een kans om mensen te laten betalen om hoger in een bepaalde ranking te laten komen, vooral voor de nieuwere soort mensen die reddit (gaan) gebruiken. Het is al lang niet meer de nerderige site die het vroeger was, het wordt steeds meer een soort facebook. En daarbij komen dus nieuwe en aangepaste manieren om geld te verdienen.

Altans, dat denken mensen. En (heb ik eerder genoemd onder reddit-nieuws hier op tweakers) er zijn al een tijdje geruchten dat reddit een IPO wil ondergaan binnenkort. Dit past wel in dat plaatje, een makkelijke manier voor non-power users om gelijk veel nieuws te zien.
Lees even hun eigen announcement post, is echt best wel bizar. Ze willen niks vertellen over welke subreddits in aanmerking komen, wat de criteria zijn, en hoe mensen er invloed op kunnen hebben.
Om verder te borduren op jouw post: als je in hun announcement doorklikt naar de initial update staat daar het volgende:

"In order to build the tab, we first had to find which subreddits were engaging with news the most. To do this, we looked at the most-clicked posts by domain, limited the list of domains to media and publishers and ended up with a list of ~1000 domains. ..."

Oftewel: niet vertellen welke subreddits nu geaccepteerd worden, geen informatie over hoe men hiervoor in aanmerking kan komen (indien berhaupt gewenst) en wel aangeven dat er 1000 domeinen zijn toegestaan maar wederom niet welke en uitsluitend media en uitgevers (iets met betrouwbaarheid, onafhankelijke onderzoekers/instanties, hallo?). Dit werkt inderdaad letterlijk hetgeen wat jij beschrijft in de hand. Gevalletje wij bepalen, u slikt.

Overigens graven ze direct hun eigen graf door te vragen om feedback welke gulzig wordt gegeven. Het gros van de reacties op deze update is voornamelijk iets in de strekking van "kan dit weer weg/geen behoefte aan". :Y)

[Reactie gewijzigd door Bojan023 op 23 juni 2018 20:12]

Reddit worstelt met zijn eigen succes.. Er moet meer geld worden verdiend, er wordt steeds meer gecensureerd en ze maken zeer impopulaire besluiten zoals de nieuwe layout (wat een gedrocht)..
De redditors geven het zelf ook vaak aan, Reddit wil Facebook worden...

Ik kijk al weer uit naar het volgende platform.
Reddit heeft een fundamenteel probleem. Ze verdienen nauwelijks geld in vergelijking met hun populariteit.

Ze zijn zo populair vanwege alle niches (subreddits) die vrij opgericht kunnen worden. Nadeel is dat er nogal wat populaire subreddits zijn waar geen adverteerder mee geassocieerd wenst te worden.

Dus wat doe je dan:
-foute content bannen
-user engagement verhogen (chat, eigen mobiele app, beter onboarding proces, strakker design ten koste van functionaliteit)
-meer gesponsorde content toelaten in allerlei subreddits en aparte overzichten zoals populariteit en nu dus news. Die laatste overzichten trekken meteen een meer mainstream publiek
Zelf kijk ik meer uit naar een nieuw verdienmodel, want een nieuw platform zal uiteindelijk met dezelfde problemen kampen als ze afhankelijk blijven van adverteerders. Ik zou graag een klein bedrag per maand voor reddit betalen als ze zich hierdoor kunnen veroorloven meer vrijheden op het platform toe te laten, maar helaas biedt Reddit Gold deze garantie momenteel niet.

Ben ik overigens de enige die het nieuwe ontwerp helemaal niet zo storend vind? Z drastisch veel verschil met de oude layout is er nu ook weer niet, en ik vind het wel fijn dat ik nu controle heb over de spacing tussen posts en een duidelijker overzicht van mijn subreddits heb. De irritaties zijn vooral bugs die na verloop van tijd zullen verdwijnen, en niks fundamenteels.

Als ze de balans tussen forum en social network bevriezen waar het nu is, dan ben ik daar best tevreden mee. De nieuwe user profiles voegen wat mij betreft iets toe, want voorheen maakte men simpelweg een subreddit voor zichzelf aan. In de praktijk houdt het ook niemand tegen om ook nog voortdurend op de klassieke subreddits te posten, want daar zal een post het altijd beter doen dan op je eigen profiel. De chat is wat mij betreft een extensie van het direct messaging systeem dat ik toch al een decennia als halfgare chat gebruikte. Het principe van topic-gebaseerde subreddits wordt gewoon volledig in standgehouden, en zodoende vind ik de vergelijking met Facebook erg ver gezocht.

[Reactie gewijzigd door ThePendulum op 23 juni 2018 17:04]

Ik vind het nieuwe design veel beter dan de oude. Stoorde me altijd enorm aan Reddits jaren 90 uiterlijk..
Het is gewoon tijd voor een gedistribueerd platform, door (vele) users zelf gehost. Daarmee omzeil je ook de draconische wetten die momenteel worden geintroduceerd door de EU zoals het copyright filter en de link tax. Op het gebied van social media zijn die er al (denk aan Mastodon en de vele spinoffs die allemaal met elkaar kunnen communiceren), alleen voor iets als reddit is er nog niets.

Reclame als verdienmodel is sowieso aan het verdwijnen, gebruikers hebben er genoeg van en al helemaal de bijbehorende tracking.
H dycell heb je al eens van onze Reddit app gehoord? |:(

Echt zonder ublock origin is Reddit niet te gebruiken.
die in principe niet jouw interesses delen
Dat is dus de vraag, ik kan me voorstellen dat het juist wel overeen moet komen met jouw interesses.
Dat zou je verwachten, ja. Echter heb ik sterk mijn twijfels; als ik deze tab even open en geen handmatige filtering kies ("all stories") dan zijn dit de eerste 5 berichten:

- George Will leaves republican party, urges to vote against Donald Trump (uit r/politics)
- Vinnie Paul dead: Pantera drummer dies at 54 (uit r/news)
- It turns out all kinds of tech companies are working with ICE (uit r/technology)
- Trump flips on North Korea, declaring country still an 'extraordinary threat' (uit r/worldnews)
- Anthony Bourdain had no drugs in his system when he died (uit r/television)

Niet om het een of ander, maar ik heb nog nooit van George Will, Vinnie Paul, Pantera en Anthony Bourdain gehoord en ik ben totaal niet genteresseerd in Trump (al ontkom *blijkbaar* je niet aan 'nieuws' over hem :| ). Ik ben dan ook logischerwijs niet geabonneerd op kanalen die iets met bovenstaande zaken te maken hebben.

Een blik op de sources van deze artikelen lijken te wijzen op dat dit simpelweg de meest populaire nieuwsitems uit de grote standaard subreddits in dit overzicht komen. Nu is een steekproef van N=1 natuurlijk nietszeggend, maar mocht hier een algoritme achter zitten, dan slaat die de plank bij mij in ieder geval goed mis. :+

edit: typo
edit2: ik begrijp niet helemaal waarom dit als off-topic wordt beschouwd. Sterker nog, voor hen die de iOS-app niet hebben geeft het naar mijn mening een indruk van de inhoud en voegt dus het wat toe aan het nieuwsbericht. Enfin, even goede vrienden.

[Reactie gewijzigd door Bojan023 op 23 juni 2018 18:41]

Heb je nog nooit van Pantera gehoord?

Dat is wellicht de reden dat je dit soort nieuws krijgt, je mist vitale informatie in je leven! :-P
[quote]
Heb je nog nooit van Pantera gehoord?
/quote]
En je moet wel ernstig doof zijn als je nooit (van) Pantera hoorde. Herrie zat.
je mist vitale informatie in je leven! :-P
Uit nieuwsgierigheid toch even Spotify geopend en het ondertussen 77 miljoen keer beluisterde "nummer" opgezet. Om het zo te zeggen, ik beschouw dit eerder als fatale informatie. :9
Cemetery Gates, legendary. Niks fataal aan :p

Overigens snap ik best dat er weerstand is tegen vernieuwing. Mensen hebben een hekel aan verandering.. Zal wel los lopen.
Reddit news:
Inside Donald Trump’s One-Stop Parties: Attendees Recall Cocaine and Very Young Models


is toch geweldig _/-\o_

edit en deze
Trump admin: https://us-east-1.tchyn.i...ds/2018/05/kidsprison.jpg

[Reactie gewijzigd door icegodd op 23 juni 2018 23:50]

Om te voorkomen dat iedereen in een echokamer komt lijkt het me niet echt goed dat alles maar gebaseerd is op ieders interesses.
Aangenomen dat je stelling klopt (zet een paar mensen met dezelfde interessen in dezelfde groep en je hebt een ‘echokamer’), is het voorkomen van echokamers een verantwoordelijkheid van Reddit? Naar mijn mening slechts in bepaalde hoogte: geen extremistische subreddits toestaan en niet meer dan dat. Een subreddit over engineering, gaming of landschapsfoto’s zou ik niet bestempelen als echokamer maar eerder als fantastisch middel om met gelijkgezinden dingen te delen.

Los van het feit dat ik het dus niet geheel eens ben met jouw stelling, ben ik van mening dat deze groepen met gedeelde interesses (en enkel dat!) de kracht van Reddit als platform is. Zonde als dit een opstapje is naar een sociaal platform zoals meeste anderen op dit moment met de gewoonte om in grote mate de gebruikers te overspoelen met elke willekeurige vorm van content en inhoud (tenminste, dat is mijn ervaring).

edit: rare zin aangepast

[Reactie gewijzigd door Bojan023 op 23 juni 2018 17:08]

Ik mis de essentie van deze tab (die er al een tijdje is volgens mij?). Volgens mij is het achterliggende idee van Reddit dat je je als gebruiker je abonneert op kanalen met jouw interesse(s), en met name vooral net op de de kanalen die jouw interesse niet hebben. Doe je dit wel, dan kan je net zo goed naar CNN of soortgelijke nieuwszender met de meest random 'nieuwsitems', lijk mij? :?

Waarom dan een tab introduceren die een soort scraper is met "nieuwswaardige" berichten uit andere kanalen die in principe niet jouw interesses delen? Bovendien moeten deze berichten ook nog eens aan een dozijn voorwaarden voldoen. Ik vind het maar merkwaardig..
Ik kan me daar wel in vinden.
Als je in jouw interesse-bubble blijft hangen, zal je nooit het hele verhaal te zien krijgen.

Zie het op GoT als "actieve Topics" en "bookmarked"
Ik heb een setje bookmarks, die ik dagelijks doorloop, en niet altijd 'nieuwe' dingen bevat.
Toch ga ik vrijwel altijd naar 'actieve topics' omdat er ook daarin vaak mooie / interessante onderwerpen voorkomen, ik heb geen Mac / *nix, maar lees wel de topics mee
Ik ben het helemaal met je eens, maar er zit wel een cruciaal verschil tussen de news-tab en jouw voorbeeld. Dit kaart je nota bene zelf aan:
Toch ga ik vrijwel altijd naar 'actieve topics' omdat er ook daarin vaak mooie / interessante onderwerpen voorkomen, ik heb geen Mac / *nix, maar lees wel de topics mee
Hierin kies jj (dat is de essentie) dus wederom op basis van jouw (mindere) interesses (wat niet onder jouw vaste kanaal/kanalen valt) welk actief topic je gaat doorspitten. Je gaat mij niet wijsmaken dat als er een actief topic over hamsters met lippenstift (om even iets extreem specifieks te bedenken) zou zijn, je deze gaat lezen omdat deze zogenaamd actief is. Er moet nog steeds een link zijn tussen het topic en jouw interesses.

Bovendien heb ik de indruk dat f het algoritme dat deze nieuwsitems scraped nogal broken is (zie mijn andere comment) f er berhaupt geen algoritme achter zit (maar een betalende uitgever o.i.d.).
* Hamster e.d
Juist wel, maar dat zegt meer over mijn instelling, dan de noodzaak.
Als 'iets' ineens veel aandacht zou krijgen, wil ik weten waarom.
De link zal dan wel zijn "zo achterlijk, waarom zijn er actieve gebruikers )

Ik weet niet of je /r/poop wel eens bekeken hebt .... maar het heeft iets 'raar-interessants'
Waarom zou je dt willen delen met de buitenwereld ...

Het zullen geen daily topics worden, maar de interesse kan zomaar aangewakkerd worden.
( Nu is dit n van de extremen, maar er komt dagelijks genoeg wereldvreemds voorbij, waar zo nu en dan ook wel eens iets bruikbaars tussen blijkt te zitten, zo kwam ik gisteren /r/cutouts tegen )
reddit is/was mooi maar ze gaan hard richting facebook de laatste tijd..
Ik zal het wel zien.. als ze het verpesten komt er vanzelf weer een andere site voor in de plaats. En anders is 4chan er nog/
Lol ja internet. Laten we gewoon copypasten van die sukkels die nog wel journalisten in dienst hebben. Old media am I right? En alle advertentie geld is voor Bassie ha ha ha! :Y) }>
Zit helaas een grote tak van waarheid in. Als je verschillende sites vergelijkt, zie je dezelfde persberichten met dezelfde teksten.
Dat is nogal simpel gezegd zo. Heb je enig idee hoeveel luie nieuwsartikelen er tegenwoordig op basis van een originele Reddit post worden geschreven?
Andersom niet anders, ANP brengt berichten uit, die dan n op n op andere sites gezet zijn.
Of AD.nl met hun headlines, die tegelijkertijd op HLN.be en BNdestem.nl staan ...

Er zullen best 'goede' journalisten zijn, maar het merendeel profiteert momenteel al een paar jaar van de eenvoud van digitale verspreiding.
Zolang ze de lijst van approved subreddits niet openbaar maken (in plaats van het 30-regels niets-zeggende marketingpraatje over een evolving list), is het niet meer dan een filter bubble onder controle van een commercile organisatie...
Politiek nieuws uit /r/politics krijgen zeker, lekker gekleurd lel.
Het bedrijf heeft nog een aantal aanvullende criteria opgesteld om in aanmerking te komen voor een verwijzing naar News; zo moeten subreddits onder andere gemodereerd worden naar de richtlijnen van Reddit.
Slecht voorbeeld. Volgens mij moet elke subreddit gemodereerd worden naar de richtlijnen van Reddit, omdat anders die subreddit snel zal verdwijnen wanneer deze gerapporteerd wordt. Bij nieuws subreddits zal dat heel snel gaan.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 juni 2018 13:11]

De officile Redit App al snel ingewisseld voor Apollo. Zeker het bekijken waard.
Ik heb dit al 4 weken geleden in Reddit iOS gehad?
Dat kan heel goed kloppen, Reddit is toen bij wijze van alpha testing begonnen met de uitrol naar 10% van de iOS gebruikers, en heeft dat percentage voorafgaand aan de publieke beta test telkens met 10% per week opgehoogd.
Het vraagteken drukt verwarring uit? En dat zn stem aan het einde van de zin omhoog gaat?

[Reactie gewijzigd door Origin64 op 23 juni 2018 13:43]

Ondanks het mening-modden van een grote groep, ben ik het wel met je eens.
Ik heb regelmatig wat dingetjes ingezonden, die dan niet 'doorkomen'
Prima, als het niet nieuwswaardig genoeg is, kan ik het begrijpen.
Maar vaak genoeg komt zoiets dan een week of 2/3 later alsnog naar boven, met een andere "submitter" als bron.

Net zo goed, prima ... boeit me verder niet, maar ik ben er mee gestopt.
Daar betalen de abonnees (niet ik) en reclame kijkers (ook niet ik) toch voor? Waarom moeten wij de kas van de Persgroep spekken door gratis journalistiek te bedrijven?
:')
:+

Ik wil ook geen gratis werk doen voor gratis nieuws, er is genoeg gratis nieuws op het internet.

[Reactie gewijzigd door Origin64 op 24 juni 2018 23:29]