Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

HP introduceert Omen 15-laptop met 144Hz-scherm met smalle randen

HP heeft zijn Omen 15-laptop een update gegeven. De laptop krijgt optioneel een 144Hz-scherm en is compacter van formaat dan het model dat het bedrijf in 2017 uitbracht. De duurste versie krijgt met de GTX 1070 met Max-Q bovendien een krachtiger videokaart.

Volgens HP stond een beter scherm hoog op de wensenlijst als gevraagd werd aan klanten wat er beter kon aan de Omen 15 van 2017. De fabrikant brengt bij de configuraties van de 2018-variant modellen uit met een 1080p-scherm met verversingssnelheid van 144Hz, een 4k-scherm van 60Hz en een 1080p-scherm van 60Hz. Optioneel is er ondersteuning voor Nvidia's G-Sync, dat dan werkt in combinatie met de videokaart. De krachtigste kaart die de Omen krijgt is de GeForce GTX 1070 met Max-Q. De vorige Omen 15 had maximaal een minder krachtige GTX 1060 met Max-Q. De basismodellen van de Omen 15 zijn echter met een GTX 1050 Ti en een GTX 1060 uitgerust.

De dikte van de schermrand is aan de bovenkant afgenomen van 18,86mm naar 12,79mm en aan de zijkanten van 20,10mm tot 7,03mm. Mede hierdoor is de gehele laptop 7,4 procent smaller en 4,6 procent minder diep. Het toetsenbord is in twee zones in het rood en in vier zones met rgb verlicht, afhankelijk van het model, en deze verlichting is te bedienen met het vernieuwde Omen Command Centre. Met deze software zijn ook de temperaturen, ventilatorsnelheden en prestaties te monitoren en te beheren. Daarnaast is er een functie om games draadloos te streamen naar een extern scherm.

De processors die HP gebruikt voor de laptops zijn Coffee Lake-modellen van Intel, waaronder quadcores en hexacores. Er is maximaal 32GBddr4-2666 aan ram en wat opslag betreft gebruikt HP combinaties van hdd's, pci-e-ssd's en Intel Optane-geheugen. Volgens HP is het werkgeheugen en de opslag eenvoudig te vervangen: de plaat aan de onderkant is met Philips-schroefjes bevestigd en is te openen.

De laptop heeft drie usb 3.0-poorten en een usb 3.1 type c-poort die in sommige gevallen gecombineerd is met Thunderbolt 3. Er zijn twee video-uitgangen: hdmi 2.0a en mini-displayport.

Update, 12.00: De Omen 15 verschijnt in juli in de Benelux, voor een startprijs van 999 euro.

Basismodellen HP Omen 15
Scherm 1080p, 60Hz 1080p, 60Hz 4k, 60Hz
Videokaart GTX 1050 Ti, 4GB GTX 1060, 6GB GTX 1060, 6GB
Processors Core i5-8300H Core i7-8750H Core i7-8750H
Ram 8GB, ddr4-2666 16GB ddr4-2666 16GB ddr4-2666
Opslag 128GB pci-e nvme m2 ssd
1TB hdd, 7200rpm
128GB pci-e nvme m2 ssd
1TB hdd, 7200rpm
512GB pci-e nvme m2 ssd
1TB hdd, 7200rpm
Toetsenbord 2 zones 4 zones 2 zones
Prijs in dollars $979,- $1299,- $1699,-

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

30-05-2018 • 09:00

62 Linkedin Google+

Reacties (62)

Wijzig sortering
Tuurlijk, over smaak valt niet te twisten, maar waarom moeten gaming laptops er vaak zo over the top gamer-achtig uitzien?

Flikkerende lampjes, drakenlogo's en grote vents - je kan met zo'n ding eigenlijk niet aankomen in een professionele setting. En dat terwijl ik vermoed dat er (net zoals mijzelf) heel veel ouder geworden gamers zijn die graag een 1060 of 1070 in hun werklaptop willen hebben.

Zijn er eigenlijk apparaten met gamevermogen verpakt in een elegant design? De XPS lijn komt wellicht het meest dichtbij, al is het de vraag hoe comfortabel je een potje speelt met een gethrottlede 1050. De GS65, Aero15, Blade '18, je hebt vrijwel voor alle modellen die ik voorbij heb zien komen een dbrand skin nodig om je te kunnen vertonen in een meeting. Zijn er nog alternatieven, of ben je verdoemd tot een eGPU?
De Aorus X5 v8 heeft een gtx 1070 en tevens een stealth design.

Overigens had de vorige 15 inch Omen al last van thermal throttling, dus vraag ik me af hoe een kleiner chassis met een hexacore nou zo’n goed idee is.
Aorus levert toch niet in Nederland? Dan zit je weer met een flinke opslag vanuit de Douane.
Je kunt Aorus laptops in Engeland of Duitsland bestellen, bij Scan of Overclockers betaal je ¤16,- aan verzendkosten. Houd er wel rekening mee dat het toetsenbord iets anders is, met US international ingesteld is eigenlijk alleen de enter anders.
De Aorus 15X v8 is wel verkrijgbaar bij azerty met 1070 max-Q. Helaas nog niet op voorraad.
Super! Bedankt
Volledig mee eens. Ik snap dat een dikkere laptop voor koeling nodig is, maar damn... Wat een afzichtelijk ding. Het enige wat in de buurt komt is een Razer Blade. Maar ook daar is jammer genoeg het Razer logo stevig in beeld.

Dat ze bij dit toestel durven adverteren met "dunne randen"... En dan een gigantische rand aan de onderkant maken van 3 cm dik. Wauw.
Niks mis met die rand aan de onderkant, dat het scherm wat hoger staat is beter voor je nek. Liever ergonomisch dan dunne bezels omdat het zo mooi is. Plus de andere helft van de laptop heeft blijkbaar toch een bepaalde diepte om alle hardware erin te passen, en de totale hoogte van de schermhelft moet toch net zo hoog zijn.
Voor je nek wel, je polsen niet.
In de Surface Book 2 zit een 1060. Die ziet er erg zakelijk uit.
Matige koeling en 2x zo duur?
Geen lawaaimakende ventilator en 4 x zo veel functie bedoel je?
Ik heb een omen van de vorige generatie. Wat in feite gewoon een pavilion was maar dan met omen logo en carbon case en een rood toetsenbord. Puur gekozen omdat deze veel voordeliger was. En inderdaad, omdat deze er niet zo idioot uit zag. Een gaming laptop hoeft er niet zo gaming uit te zien om goed te functioneren.

[Reactie gewijzigd door twowheeler op 30 mei 2018 10:36]

Check de nieuwe HP EliteBook 1050 maar eens. Daar heb je de zakelijke uitstraling en voordelen van een EliteBook met hexacore Intel Core-H cpu maar kun je er ook op gamen met die ingebouwde gtx1050. http://www8.hp.com/us/en/...-detail.html?oid=22060470
Alienware laptops lijken me eigenlijk nog te doen als je al de lampjes uitzet. Je zit enkel nog met dat alien logo op de achterkant (dat best klein is).
Heel blij met je post. Ik kan alleen de Dell Inspiron Gaming reeks toevoegen. Die is nog subtiel en betaalbaar.
Anders kunnen mensen niet zien dat het een gamer-laptop is.
:) Ik had zelf dit probleem ook, Ik heb een dell inspirion 5 7000 series gekocht. Vervolgens een zwarte laptop sticker op de bovenkant geplakt en nu heb ik een mooie zwarte laptop! :) Aanrader.
kan je niet gewoon een sleeve gebruiken dan of zo of een hardcase als je professionaliteit zo belangrijk vind. ik weet bijna zeker dat je de lampjes wel uit kan zetten met een setting of toetsenbord combinatie. dan heb je een oplossing hoe je kan gamen en toch professioneel kan zijn voor een paar tientjes.

bijvoorbeeld zoiets als dit

https://www.amazon.com/Ac...le-Carrying/dp/B074DVYD5L

[Reactie gewijzigd door Bartosy op 30 mei 2018 14:08]

Wat ik mij vooral afvraag, heb je je ooit verdiept in het eventueel uit kunnen zetten van de verlichting van een gamerlaptop? voor zover ik heb kunnen zien, hebben alle gamerlaptops deze optie.

Voorderest, drakenlogo's, heb ik nog niet gezien op een laptop, maar persoonlijk zou ik in een werkomgeving, daar niet zoveel om geven. Het zou tenslotte om het werk moeten gaan, dat je doet.
En de grote vents? waarom je die noemt, weet ik al helemaal niet, koeling is belangrijk bij een model met een lompe videokaart tenslotte ;)

Ik denk dat het ook van belang is wat jij als professionele omgeving ziet. In de audiovisuele wereld zou ik het zeker snappen, tijdens een presentatie al een stuk minder. Als je ziet hoeveel mensen het apple logo niet afplakken, zou een logo geen enkel probleem moeten zijn denk ik dan.
Ik vind hem er erg MSI achtig uitzien.
Herinnert iemand zich de Dell XPS M2010 nog? Een elegantere versie hiervan moet toch te maken zijn?

Ja, dan heb je een lomp apparaat, óf een zeer compacte / draagbare game-pc. Bovendien ben je dan niet zo gelimiteerd qua beeldschermgrootte.
(Hoe vet zou het zijn om een 24" (of zelfs 27"!) mobiele aio-game-pc te hebben? :+ )
Is er een meerwaarde voor een 4k op een 15 inch scherm?
Nee. Die extra pixels zie je alleen als je in je schermpje kruipt. Totale verspilling van centen, performance en batterijduur.
Ik zou persoonlijk niet meer terug willen naar 1080p. Tekst ziet er veel scherper uit, en ook veel websites zijn er tegenwoordig op voorzien waardoor ook afbeeldingen er veel scherper uit zien.
Je hebt helemaal gelijk doe eens "Windows-Toets en +". Dan zie je dat de tekst hier grotendeels bestaat uit blauwe en rode pixels voor font alliasing / cleartype. Bij een 4K scherm is het percentage zwarte pixels veel groter, waardoor veel duidelijker/scherper.
Kwa performance en batterijduur kun je natuurlijk altijd nog de resolutie lager zetting in de fullscreen applicatie of in het OS zelf.
In theorie krijg je netjes FHD aan werkruimte dankzij scaling. In de praktijk is het nog steeds aanklooien en soms zelfs applicaties hacken om het werkend te krijgen.
Waar draai jij op dan? Ik heb een Surface Book 2 (3000x2000) en een Lenovo X1 (2560x1440) en die hebben met geen enkele applicatie problemen met scaling. Alles werkt netjes naar behoren. 1x ingesteld aan het begin en nooit meer naar omgekeken.

We hebben hier ook een X1 staan met 1920x1080 scherm en dat verschil is overigens merkbaar te zien. Net zoals het Surface Book 2 scherm weer beduidend scherper is dan dat van de X1 als je die er naast zet.
Nou om er een paar te noemen: MS SQL Server Manager en Visual Studio 2017 hebben nog problemen met scaling. Er zijn nog zat applicaties die niet lekker werken op 4k. Ik wil eigenlijk zo snel mogelijk terug naar 1080...
verbeter me maar als dit niet klopt, ik heb hier namelijk geen ervaring mee.
Maar met een 4k scherm zou je toch gewoon de resolutie op 1080p kunnen zetten. De pixel ratio is precies 2:1.
Of krijg je dan toch nog een beetje wazig beeld?
Exact dat, het is dan niet meer scherp. Dan heb ik liever een 1080 native
Op een thinkpad met 2660x15nogwat ofzo.

Het werkt allemaal net niet. Zeker als je nog externe schermen aansluit die geen scaling kunnen (standaard FHD scherm bv).

Als je dat aansluit terwijl de applicatie draait werkt het niet en moet je de applicatie herstarten. Vroegah was het helemaal drama en moest je opnieuw inloggen. Dat betekent ook direct dat m’n VPN er mee ophoud en dat is dus niet acceptabel.

Maar een aantal standaard ontwikkel apps werken bijvoorbeeld erg karig onder windows 10 met scaling. Zeker op flexplekken.
Scherper beeld, door de hogere resolutie van 3840 x 2160 pixels.
Ja maar dan draai je er Windows op :+ is gelijk je voordeel weg want of het is te klein of het is verdomd wazig door de nog altijd vrij matige schaling van applicaties.
Dat ligt niet aan Windows maar aan die applicaties. Overigens is het stukken beter geworden.

[Reactie gewijzigd door spNk op 30 mei 2018 09:17]

Die applicaties draaien wel op Windows. Dus het is nog steeds een probleem voor gebruikers van Windows. Dat is dan weer iets wat OSX wel goed voor elkaar heeft en voor mij 1 van de redenen geweest om over te stappen.
Ik zou om die reden ook niet snel voor een 4K scherm kiezen op een Windows bak. Het probleem blijft vooralsnog en is dus een beperkende factor. Hoewel het stapje voor stapje steeds iets beter wordt. Maar snel gaat het niet. Het is wel net wat je op zo'n laptop doet natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door xs4me op 30 mei 2018 09:29]

Sorry hoor, maar dit is totale nonsens van mensen die het niet recent bekeken hebben. Zijn er nog wel eens problemen met scaling? Ja, maar erg vaak kom ik ze niet meer tegen (itt tot een paar jaar geleden; al deden de meeste apps, office, browsers, visual studio etc., het toen ook al prima). En maakt het verschil op een 15 inch scherm: ja, echt een ENORM verschil. Ik dacht dat ik het vooral fijn zou vinden voor de foto's, maar het in de praktijk is het vooral de tekst die zoveel makkelijker leest. Veel minder vermoeide ogen. Echt een plezier om mee te werken. Je levert er wat batterij op in en in kan me voorstellen dat dit niet je prioriteit gaat hebben voor als je vooral een gamer bent, maar ik wil nooit meer terug!

[Reactie gewijzigd door CompFrans op 30 mei 2018 09:36]

Nonsense is het niet.
Natuurlijk is de resolutie fijn en worden de schaal problemen steeds minder. Maar ze zijn er nog wel. En dat is ook recent nog zo. Maar zoals ik al zei, afhankelijk van de programma's die je gebruikt.
En ik werk nog steeds op Windows 10 zo nu en dan. Problemen zijn er nog steeds met bepaalde apps.
Ik zeg nergens dat 4k an sich niet ideaal is qua scherpte. Integendeel. Daarom zit ik nu op Mac met 5k. Ik zou ook niet meer terug willen 😉 behalve voor gamen dan.

[Reactie gewijzigd door xs4me op 30 mei 2018 13:27]

Het is een probleem voor gebruikers van een bepaalde applicatie. Je kan ook overstappen naar een andere applicatie, minder ingrijpend dan het niet te begrijpen MacOS, voor de gemiddelde Windows gebruiker.
Ik zeg ook niet dat het DE rede was om over te stappen. Maar 1 van de...
En er is niet altijd een even goed alternatief voor een applicatie. Of in mijn geval, helemaal geen applicatie die doet wat ik zoek op Windows (sketch). Alleen wat mindere alternatieven.
Schaal problemen bestaan nog steeds op Windows. Dat is gewoon zo.
dan zou ik je aanraden om Ubuntu es te proberen, Heb je en veel meer keuze aan hardware (bv recente processoren, uitbreidbare systemen, etc), en goeie schaling :)
Die draait bepaalde applicaties niet die ik nodig heb. En nog wel meer van redenen waarom t voor mij niet werkte. Zoals loeiende fans die ik maar lastig met fan controller op command line enigszins redelijk kreeg.
Zo kiest iedereen wat t beste bij m past. Niks mis mee.

[Reactie gewijzigd door xs4me op 30 mei 2018 13:24]

Windows is het enige mainstream OS wat niet goed schaalt. Doet er niet toe of dat aan apps ligt, het is een unieke "kwaliteit" van Windows.
Windows als OS schaalt prima. De verouderde software schaalt niet. Doet er dus wel degelijk toe, die dient gewoon nodig geüpdatet te worden.
Punt duidelijk niet begrepen.
Ik heb nu ruim een jaar een 27-inch 4kscherm voor m'n desktop als een 24-inch 4k extern scherm voor m'n laptop. Beide draaien op Windows 10 en gebruiken diverse professionele applicaties, zoals SolidWorks, Adobe CC en diverse IDE's. Ik moet nog een programma tegenkomen wat niet goed schaalt.

Beide schermen staan op 150%, waardoor ik 2560x1440 beeldpunten aan effectieve werkruimte heb. Maar dan met alles veel scherper, sinds 1 beeldpunt nu uit 2,25 pixels is opgebouwd. Tekst is veel vloeiender, afbeeldingen zijn scherper, symbolen (en sub- en superscript) veel beter leesbaar. Ik wil echt niet meer terug.
Ik heb alleen origin wat niet goed schaalt... :) maar 4K is wel degelijk stukken scherper en rustiger aan de ogen!
Er zijn smartphones met 4k op een scherm van nog geen 6 inch. Daar kan je inderdaad afvragen of die resolutie nog zinvol is. Op een 15 inch scherm is dat zeker het geval. Het beeld kan een stuk scherper zijn. Vooral bij foto's met veel detail is dat verschil duidelijk. Teksten zijn ook een stuk prettiger te lezen.
Een aantal programma's en websites maken echter gebruik van grafische elementen ipv tekst op een achtergrond. Die worden dan naar de hoge resolutie geschaald en worden daardoor juist minder scherp. Op een smartphone schermpje zie je daar niet veel van, maar op een 15 inch scherm wel. De meeste moderne software zal gewoon gebruik kunnen maken van de verbeterde resolutie.

Er zijn dus voordelen, maar ook nadelen.
Bij telefoons is het vrij simpel, als je ze in zo'n VR bril zet is 4k toch wel wat fijner. Maar bij normaal gebruik... Nah.
Je kan gebruik maken van Windows ingebouwde upscaling 200-300% en kijken welke elementen nog niet goed ervoor afgesteld zijn. :)

Daar zullen vast veel mensen op kicken, want het gebeurd steeds vaker

Maar ff anders. Het geeft gewoon scherpte. Het verschil is zodanig klein voor mij dat als je kijkt naar full hd op 15,6 inch er vlak naast, dat ik liever full hd heb. Ze zeggen accuduur verbeterd en het is zeker gemakkelijker voor je gpu met een game even tussendoor

Het verschil is er wel, want een mede-student heeft nml een Dell XPS met 4k en die ziet er toch echt prachtig sherp uit. Zelf van superdichtbij (geen use-case, maar als in oog bijna tegen het scherm ;) ) vrijwel niet te zien.

[Reactie gewijzigd door Bastian1 op 30 mei 2018 13:04]

Persoonlijk zie ik niet zoveel verschil tussen full hd en 4k op een 15 inch scherm (ik zet de laptop wel ietsjes verder weg dan de gemiddelde persoon denk ik, iets fijner voor de ogen naar mijn gevoel). Op 4k gamen is ook veel zwaarder en bij de zwaarste spellen en toekomstige zware spellen zul je niet (altijd) die 60 fps gaan halen met een 1060 (en de laptop wordt warmer natuurlijk). Batterijduur is ook merkbaar lager bij 4k (ongeacht of je de resolutie lager zet).
Aan de andere kant hoor je weleens dat fabrikanten meer bezuinigd hebben bij de full hd schermen op andere scherm features zoals lagere contrast oid (maar dit kan verschillen per model dus altijd de reviews checken).
Welk van deze modellen heeft dan een 144Hz scherm? degene in het overzicht zitten nog op 60, zullen de opvolgers hiervan dan 144 zijn?
De tabel zijn specifiek de basismodellen. Het 144Hz (G-Sync) paneel zal een upgrade zijn ten opzichte van deze modellen.
Kan niet wachten tot 144hz een standaard wordt op laptops. Wat een heerlijkheid in gebruik :)
Mijn laatste HP laptop met dikke specs had mijn been verbrand. Had een bruine been een jaar lang. Gelukkig is dat verdwenen na een tijdje.

Je merkt er niks van in de winter, je denkt lekker warm op je schoot.

Maar mijn lesje heb ik geleerd. Geen gaming laptop op mijn schoot meer! behalve een MSI met turbo cooling. Die heb ik nu en dat koelt als een beest. Maar die is ook wel 5cm dik ofzo :D
Geen laptop op schoot als je kinderen wilt als man.
Of invriezen voordat je een laptop koopt.
Kinderen invriezen? Immoreel maar ik ben denk ik wel voor.
Als je daarover begint kun je jezelf beter bedenken dat je helemaal geen kinderen wilt, want in 1950 waren er circa 2 miljard mensen op aarde, nu zitten we ver boven de 7 miljard, terwijl de aarde geen capaciteit heeft voor hoe de gemiddelde westerling leeft ;)
Ik heb m’n hele leven al bruine benen. Niets mis mee hoor. :P
Ik wacht op een Omen laptop met Ryzen processor en 17" scherm. Ik las dat HP binnenkort veel Ryzen laptops gaat aankondigen, maar dat zijn deze duidelijk niet.