Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Interne Facebook-documenten tonen beleid omtrent haatzaaien

Uitgelekte interne documenten van Facebook tonen aan hoe het team van moderators met haatzaaien om moet gaan. Zo geven de documenten onder andere handvatten voor het definiëren van ongewenst gedrag zoals racisme.

De documenten zijn verkregen door Motherboard, die stelt dat ze door Facebook zijn opgesteld na de rellen in Charlottesville, waar neonazi's vorig jaar een protestmars hielden. Naar aanleiding van de rellen heeft Facebook zijn beleid nog eens tegen het licht gehouden, en moeten de documenten zijn moderators uitleggen hoe zaken zoals haatzaaien, racisme en white supremacy zijn te herkennen, en hoe deze moeten worden aangepakt.

Op het gebied van haatzaaien tonen de documenten een aantal voorbeelden van wat er wel en niet toegestaan is. Zo is het verheerlijken van white supremacy als ideologie niet toegestaan; de documenten geven een aantal voorbeelden van reacties die moderators weg moeten halen. Ook maakt Facebook inzichtelijk welke signalen worden gebruikt om haatgroepen te definiëren. Overigens stelt Facebook ook dat de grenzen niet altijd even eenduidig zijn.

In een reactie bevestigt Facebook indirect dat de door Motherboard geopenbaarde documenten authentiek zijn. Een woordvoerder laat weten dat het haatzaaien en haatgroepen aan wil pakken op de sociale-netwerksite.

Door

Admin Mobile / Nieuwsposter

111 Linkedin Google+

Reacties (111)

Wijzig sortering
De Volkskrant had recent hierover ook een artikel, over een Nederlandse oud-Facebook moderator: De hel achter de façade van Facebook.

Moet zeggen dat het behoorlijk schokkend is als je dat zo leest. Meeste moderators houden het maar een paar maanden vol, daarna zijn ze emotioneel en psychisch helemaal kapot door alle shit die ze langs zien komen.

Ook opvallend dat Nederlanders één van de meest agressieve bevolking op Facebook is, in vergelijking met andere landen is het niveau van agressie en schelden van Nederlanders blijkbaar één van de hoogsten op Facebook :X
Of komt het omdat er een chronisch tekort aan Nederlanders moderators was? Dat las ik namelijk ook wel een beetje uit dar stuk. Maar dan nog, Nederlandse kunnen idd verschrikkelijk lomp en aggresssief zijn op social media en websites. Als je ziet hoe snel een simpel meningsverschil om kan slaan in scheldpartijen, ge-‘kanker’ en persoonlijke aanvallen zit ii wel eens hoofdschuddend achter mijn beeldscherm.

Ik ben gek op scherpe discussies maar dit soort dingen.. bah
Inderdaad, dat heb ik ook al gemerkt. Maar volgens mij heeft het ook te maken met bij welke groepen in de samenleving Twitter populair is. Ik heb de indruk dat in NL Twitter ook populair is bij wat wij in België marginalen noemen. Ik weet niet hoe je die groep moet beschrijven maar dan denk ik aan new kids nitro of hoe heet die bende? Het soort argumenten dat je soms van Nederlanders hoort op Twitter verbaasd me steeds omdat het Nederland er als een dom land doet uitzien maar volgens mij is het zo dat de marginalen in NL ietsje hoger geschoold zijn dan in de rest van de wereld en dat ze daardoor van twitter een instrument hebben leren maken.

Bij ons kan het er heel hard aan toe gaan maar NL lijkt soms een warzone. Het beste voorbeeld is Zwarte Piet. We delen die traditie en delen ook de beschuldigingen vanuit het buitenland dat het racistisch zou zijn. Maar dat debat wordt bij ons op een redelijk beschaafde manier gevoerd. In Nederland vallen er nog net geen doden rond november.

Het lijkt me dus dat Twitter beter verdeeld is over alle lagen van de bevolking in Nederland dan bij ons. Bij ons haken marginalen blijkbaar veel sneller af omdat het op Twitter toch meestal over politiek en actualiteit gaat.
Inderdaad, dat heb ik ook al gemerkt. Maar volgens mij heeft het ook te maken met bij welke groepen in de samenleving Twitter populair is.
Het schelden met ziektes in Nederland is een uniek sociologisch verschijnsel dat al bekend was nog voor er sprake was van Twitter - of zelfs van Internet. Ewoud Sanders en andere taalkundigen schreven er vele jaren geleden al artikels over. Een paar links naar hun werken vind je in het Wikipedia-artikel over Dutch profanity. Een ander verhelderend artikel vind je hier.

[Reactie gewijzigd door Mr777 op 27 mei 2018 11:05]

Het schelden met ziektes in Nederland is een uniek sociologisch verschijnsel
Uniek? Nee hoor, waarschijnlijk slechts beter gedocumenteerd. In andere talen wordt ook met ziektes gescholden. Soms veel; Zo kunnen bijvoorbeeld Oost-Europese talen waaronder Pools, Tjechisch en Servisch er ook wat van.

Ik denk dat het verschil hem zit dat Nederlanders zichzelf sneller eerlijk uiten tegenover vreemden; iets dat in zowel Azie als in Engelstalige landen not done is.
Verwar 'eerlijk' vooral niet met bot.
Doe ik niet; ik zie het daadwerkelijk als eerlijk, maar eerlijk zijn heeft positieve en negatieve kanten. De negatieve kun je vinden in het uiten van je negatieve gevoelens.

Als je in Amerika boodschappen doet, wordt je gevraagd hoe het met je gaat. Het is netjes, maar het interesseert de kassiere niet. Want als je er antwoord op geeft wordt je raar aangekeken. Dan denk ik (als autistische Nederlander): vraag het dan ook niet! Net zo makkelijk.

Een middenweg is hoe men het in Duitsland doet. Daar blijft men beleefd in professionele situaties (waar het hier in Nederland nog wel 'ns aan schort) maar niet zo overdreven nep-vriendelijk zoals in de VS.

[Reactie gewijzigd door Jerie op 27 mei 2018 13:00]

Je geeft je eigen botheid toe met het voorbeeld van de kassiere.

Die dame is waarschijnlijk laagbetaald en heeft een shitbaan. Haar management dwingt haar waarschijnlijke deze vriendelijke toon aan te slaan.

In plaats van je gelijk halen of beseffen dat dit nep is, is dit nou juist een situatie om mee te spelen en iets aardigs te zeggen: "fine, thanks for asking. and you?". Of zeg niets.

Het is een ziekte van Nederlanders om altijd en overal "eerlijk" te zijn of hun mening te uiten. Ga eens op een terras zitten en kijk hoe grof Nederlanders iedereen die voorbij komt dwangmatig moet beoordelen. Hou gewoon een keer je kop en wees respectvol.
Als je een vraag stelt, dan moet je niet raar opkijken als je daar antwoord op krijgt dus er is nog een alternatiefP: of zij zegt niets want ze meent het niet. Dat ze dat moet vragen van haar baas, zit in de cultuur. Hier doen ze dat niet. En dat verwacht ik ook niet van een laagbetaalde kassiere of serveerster; zijn immers geen vrienden. Ik vind het dan ook onprofessioneel. Weet je waarom ze dat ook doen in de VS? Die onmogeljik belachelijke tipcultuur. Lekker slijmen bij de klant. Flikker toch op man, overdreven gedoe.

Een terras of restaurant vind ik iets anders. Dat is meer luxe, maar zelfs dan verwacht ik niet dat me gevraagd wordt hoe het met mij gaat. Terras zit ik nooit, heb ik niks mee. Nutteloos, neem een Dopper met water. Ik ga overigens niet graag naar restaurants in Nederland: duur, niet zo'n goede kwaliteit/kwantiteit-verhouding, en tenslotte de service is ronduit bot. Dan ga ik liever naar Duitsland. En omdat men daar vriendelijk is, ben ik dat ook.
En wederom ga je gewoon door met hetzelfde gedrag: alles beoordelen en er een mening over hebben. Wanneer iemand je begroet, groet je terug. Het maakt niet uit of iemand het meent, het is geen strijd om te winnen, gewoon een simpele sociale interactie. De smeerolie van de maatschappij.

Wanneer een collega vraagt, hey hoe gaat het? ...Da ga ik hem ook geen analyse van mijn dagboek opsommen. Je zegt gewoon "goed" en gaat verder. Er is geen strijd te winnen of een gelijk te halen.

Je lijkt me verder nogal een zwart-wit simpel figuur. Ik ga wekelijks uit eten en stellen dat de service ronduit bot is, lijkt me vooral een dom cliche napraten. Ik wordt overal netjes behandeld en over het algemeen is de service prima. Ik zal wel in een alternatief universum leven.
Die collega meent dat niet. Dus van mij hoeft dat niet. Wie meent dat wel? Een goede vriend. Het is fake gedrag. Ik heb daar niets mee. Daar sta ik voor, dat zal ik niet aanpassen in Nederland. In de VS wel.

"Da ga ik hem ook geen analyse van mijn dagboek opsommen." is gechargeerde onzin, zo overdreven hoeft het niet te zijn. Maar ik zal jou dit vertellen. Als iemand mij vraagt hoe is het met jou terwijl een dierbare net is overleden dan voel ik mij op dat moment best wel klote want dan denk ik daar weer aan. En van de Amerikaanse fake it till you make it cultuur mag je dat vervolgens vooral niet uiten. Nee, mooi weer blijven praten. Fuck dat, acteurtjes.

Verder was mijn vergelijking tov Duitsland. Ik woon niet vlakbij Duitsland, dus ik eet niet (meer) vaak in Duitsland. Maar als ik uit eten ga ik ken ik diverse adresjes. En zelfs zonder adresjes is het prima te doen om er eentje te vinden. Itt Nederland. Niks cliche napraten, eigen ervaring. Zelfde met die tipcultuur. Eigen ervaring.

[Reactie gewijzigd door Jerie op 28 mei 2018 14:27]

Is een taal/cultuur dingetje.

'How are you?' is geen vraag. Het vervult dezelfde functie als het 'goede middag' en 'prettige dag' dat wij tegen elkaar zeggen in de winkel, dat betekent ook lang niet altijd dat we de ander veel goeds toewensen.

In boekjes als The Undutchables wordt er ook voor gewaarschuwd: Dutchies vatten dat op als oprechte belangstelling, en daar kan je spijt van krijgen. 'Alles goed?' wordt als veiliger alternatief aangereikt.
Niet zo uniek meer overigens, heb veel nationaliteiten in games zien schelden met ziektes, vooral kanker. Of het is overgewaaid, of mensen waren zich er niet van bewust dat het elders ook gebruikt wordt.
Er zijn wel nuanceverschillen. In de VS is het tegenwoordig populair om online "X is pure cancer" te zeggen als je je doodergert aan iets of iemand, maar het woord heeft absoluut niet dezefde taboewaarde als hier.
Ik heb de indruk dat in NL Twitter ook populair is bij wat wij in België marginalen noemen. Ik weet niet hoe je die groep moet beschrijven maar dan denk ik aan new kids nitro of hoe heet die bende?
Ah je bedoelt de Kommomaan, ook wel bekend onder de wetenschappelijke naam
"Homo Marginales." daar is de jaren 80 veel onderzoek naar gedaan.

[Reactie gewijzigd door Kain_niaK op 27 mei 2018 14:25]

Aan de andere kant heeft Belgie natuurlijk weer de Congo. Dus die achtergrond verschilt niet zoveel.
Ik zit zelf niet op FB, maar kan mij dit goed dat Nederland lomp is.
Vorig jaar op nujij.nl was het altijd een zooitje kwa comments op nieuws berichten.

Ik ben blij dat ik er in iedergeval niets, of weinig van FB meekrijg :)
Maar shockeert dat nu echt? Als je zo'n tirade ziet krijg je soms een plaatsvervangende schaamte of zoiets, maar juist als nederlander neem je het bij voorbaat al niet volgens de letter serieus. Iedereen weet dat kankerlijer helemaal niets met de ziekte van doen heeft. Dus ik vraag me af of dit nu de factor is waarom mensen het maar een paar maanden vol zouden houden. Wat ik me meen te herinneren uit blogjes is dat het meer op het vlak van gore filmpjes zou zitten.
Spreek voor jezelf. Als je later wat groter bent, en wat meer mensen in je directe omgeving hebt verloren aan kanker, kan je het scheldwoord echt niet meer los zien van de ziekte.
Mensen die in hun argument dat woord ook gebruiken om kracht bij te zetten zijn in mijn ogen dan ook per direct de moeite niet waard.
Ben een hoop familie/vrienden er aan kwijt geraakt, het blijft toch nog steeds een woord voor mij. Begrijp me niet verkeerd, ik snap best dat niet iedereen dat kan, en daar hou ik ook zeker rekening mee, maar niet iedereen is zoals jij.

[Reactie gewijzigd door Seditiar op 27 mei 2018 11:14]

Het K-woord, heeft in iedere context met de ziekte te maken. En het als scheldwoord gebruiken is zeer kwetsend, zeker wanneer je mee hebt gemaakt wanneer er dierbaren aan die ziekte zijn ontvallen. Afhankelijk van de variant van de ziekte maakt het niet uit of iemand 1 jaar is of 80 jaar om weer een slachtoffer te eisen.

Ik verafschuw iedereen die het K-woord ook gebruikt om te schelden. Wat is er mis met klootzak, trut, eikel, sukkel, bitch.....
Het kan best zijn dat je er zo over denkt maar ik heb sterk de indruk dat je daarmee toch echt bij een kleine minderheid hoort. Ik stap even over eerdere flauwe insinuaties heen dat ik nog groot moet worden of zoiets want dat is onzin, maar ook mensen die wel ermee te maken gehad hebben zijn voor het taalgebruik zelf meestal niet zo gevoelig. En sommige mensen zoals jij of @Serotonine wel. Dat kan, geen punt verder.

Ik verdedig het taalgebruik ook niet; ik stel alleen dat dat volgens mij niet echt de oorzaak is dat fb moderators massaal een burn out krijgen. Als je weet dat je zelfs al voor bepaald toch wel vrij gangbaar taalgebruik gevoelig bent moet je simpelweg niet op een dergelijke baan soliciteren.

En als ik heel eerlijk ben lijkt een dergelijke gevoeligheid me ook vooral een symptoom van een nog niet afgerond rouwproces. Ik vind eerlijk gezegd meer dat dat iets is dat bij jezelf ligt dan dat je dat anderen kunt aanrekenen want ongeveer de helft van de nederlandse scheldwoorden is wel voor iemand kwetsend. Het is netjes als anderen daar rekening mee houden maar om ze nu af te fakkelen als ze dat niet doen gaat nogal ver.

[Reactie gewijzigd door Yucon op 27 mei 2018 22:07]

Ja, ik vind scheldwoorden met kanker erin ernstig schokkerend, maakt niet uit hoe vaak ik ze hoor. In sommige regios van Nederland lijkt het zelf verweven in het taalgebruik en valt het woord in iedere paar zinnen.

Ik kan daar niet aan wennen. Personen die op die manier praten heb ik heel laag zitten, en als ik heel eerlijk ben, zou ik ze het liefst fysiek flink even de mond spoelen, zo kwaad kan ik er van worden.

Het is een super grove belediging, lager bij de grond kan haast niet. En het is een Nederlands ding. Ga op een game server en geen enkele nationaliteit zal je op die wijze beledigen, je weet dan meteen dat je een Nederlander te pakken hebt.
Gestolde kroegpraat, grootste deel van FB reacties.
Daarom is het ook zo bijzonder dat we op een pracbtig forum als Tweakers ongezouten doch redelijk de discussie kunnen voeren!
Zonder moderators (zowel de toegewezen mods alsmede de community-based moderators via de gebruikers) was deze website misschien wel net zo'n rommel als 4chan ed. Dat is ook het probleem van Facebook: veel gebruikers, en (te) weinig moderators en bovendien geen community-based moderation zoals Tweakers heeft (en o.a. Slashdot ook al had).
Zolang het bij plussen en minnen blijft kan met dat niet eens veel schelen, ik stel de zichtbaarheid gewoon op -1 in en negeer de moderatie. Zolang artikelen maar blijven staan vind ik het best.
Dat komt misschien ook door al die Belgen die boel wat beschaafd houden ;)
Dat zal je misschien als geintje hebben bedoeld, maar ik heb in meerdere Europese landen gewoond, inclusief België, en de Vlamingen in ieder geval zijn toch wel een volk apart. Zij hebben de vaardigheid om op een hele directe, doch respectvolle manier een punt over te brengen. Als je daar een blauwtje loopt is er eigenlijk weinig ongemakkelijk aan zolang je dat respecteert en je jezelf niet alsnog opdringt. In Nederland kan dat zo lekker denigrerend gebracht worden, met een half theater aan gezichtsuitdrukkingen en bewoordingen waarbij je echt, 100% zeker weet dat wat jij hebt geprobeerd ontzettend raar is.

Het valt me ook op in de media. Even snel wat opgezocht op HLN, een artikel van voetbalgeweld. Heel veel reacties die zeggen dat ze voetbalgeweld herkennen, zich doodschamen, zij een slecht voorbeeld zijn en één reactie van iemand die wil dat ze beboet worden na aanleiding van de videobeelden. In Nederland, valt me op, zijn er heel veel reacties die gaan over buitenproportioneel wraak nemen. Een paar dagen terug een artikel over een verkeersongeluk op een regionale pagina. Dat ging verdomd snel over dat de dader zijn wonden verdiende, dat iemand zijn opa maar eens vergast moest worden en een ordinaire scheldpartij op elkaar.

Ik mag die Belgen wel. Geen enkele wetenschappelijke onderbouwing hoor, maar het gaat er naar mijn idee allemaal wat kalmer en rustiger qua woede en emoties.

[Reactie gewijzigd door Eesti op 27 mei 2018 11:08]

Inderdaad, alleen staat me altijd wel tegen dat er zo veel focus is op de "U" aanspraak in Belgie terwijl die in Nederland vrijwel helemaal is verdwenen.

Kan ook liggen omdat ik heel lang in Engelstalige landen heb gewoond waar dat verschil helemaal niet bestaat, en in Amerikaanse technologie bedrijven gewerkt heb waar iedereen altijd bij de voornaam wordt aangesproken. Maar ik vind het zelf juist nogal vervelend als iemand mij met U aanspreekt. Ook omdat ik het gelijkheidsbeginsel heel hoog in het vaandel heb.

In Nederland wordt dit alleen nog maar gebruikt om hatelijkheid te verbloemen (net als bijvoorbeeld de uitspraak "Ik wil niet hatelijk doen maar..."). Of de extra vormelijke beroepsgroepen als politiek en rechtspraak.

Daarom vind ik dit in Vlaanderen altijd een beetje vreemd/contraproduktief overkomen, terwijl ik weet dat ze het goed bedoelen :)

Maar ze zijn inderdaad vriendelijk en tactvol. Het verbaast me altijd wel, gezien de spanning in het land tussen de Vlamingen en de Walen. Misschien is het anders omdat ik Nederlander ben, maar als ik in Wallonie ben voel ik me niet bepaald welkom :)

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 27 mei 2018 11:54]

Inderdaad, alleen staat me altijd wel tegen dat er zo veel focus is op de "U" aanspraak in Belgie terwijl die in Nederland vrijwel helemaal is verdwenen.
"'s Lands wijs, 's lands eer"; dat zij het anders doen betekent niet automatisch dat onze aanpak beter is! Als deze gewoonte ook maar een klein beetje iets ermee te maken heeft dat de gemiddelde Belg beleefder is dan de gemiddelde Nederlander, dan lijkt het me zelfs te verdedigen dat de Belgische aanpak juist beter is. Misschien moeten wij ook maar eens overwegen om "u" in ere te herstellen? En nee, dat lost haatzaaien en schelden op (het Nederlandstalige deel van) het Internet niet morgen op, maar wie weet, misschien helpt het over tien of twintig jaar...?
Ik vind het zelf ook heel vreemd klinken om leeftijdsgenoten die ik goed ken met "u" aan te spreken, maar laten we eerlijk zijn, voor hen is het waarschijnlijk net zo vreemd om mij met "jij" aan te spreken.
Kan ook liggen omdat ik heel lang in Engelstalige landen heb gewoond waar dat verschil helemaal niet bestaat
Grappig dat je het zegt; in het Engels spreek je namelijk iedereen aan met "u" ("you"); het woord voor "jij" ("thou") is al eeuwen geleden in onbruik geraakt. Dus als je het Engelse systeem prima vindt, dan zou je eigenlijk de Belgen aan moeten moedigen om nog vaker "u" te gebruiken en nog veel minder "jij" (en wij Nederlanders... tja, onbeschofte bende dat we zijn, daar valt niets meer aan te redden).
Ook omdat ik het gelijkheidsbeginsel heel hoog in het vaandel heb.
Als de werknemer / kind / student bij het aanspreken van de baas / ouders / docent "u" gebruikt, maar zelf wordt aangesproken met "jij", dan zie ik je punt, maar in mijn herinnering (kom de laatste jaren veel minder vaak in België), wordt iedereen door iedereen met "u" aangesproken. Dat het je vreemd in de oren klinkt, okee, maar ik zie niet waarom het in strijd is met een gelijkheidsbeginsel.

Edit @ilPazzo:
Vlaams is (in mijn mening / ervaring) wat "platter", meer dialect (dat zit dicht tegen "volkser" aan) dan Nederlands, maar dat Vlaams onbeleefder zou zijn heb ik nog nooit gehoord. (Waarbij ik natuurlijk wel generaliseer; er zijn ongetwijfeld een aantal Nederlanders te vinden die beleefder zijn dan een aantal Vlamingen.)

[Reactie gewijzigd door robvanwijk op 27 mei 2018 23:07]

Als de werknemer / kind / student bij het aanspreken van de baas / ouders / docent "u" gebruikt, maar zelf wordt aangesproken met "jij", dan zie ik je punt, maar in mijn herinnering (kom de laatste jaren veel minder vaak in België), wordt iedereen door iedereen met "u" aangesproken. Dat het je vreemd in de oren klinkt, okee, maar ik zie niet waarom het in strijd is met een gelijkheidsbeginsel.
Als Vlaming die inderdaad altijd met 'U' spreekt, kan ik bevestigen dat iedereen iedereen zo aanspreekt. Het bezittelijke woord is altijd "uw", maar in de spreektaal gebruik je "ge" (=de Nederlandse "je") en niet "U". Zolang je "ge" hoort, is de andere partij dus niet speciaal beleefd ;-)
- "Hebt ge veel file gehad onderweg" (tegen collega) vs "Hebt u veel file gehad" (tegen klant).
- "Doe uw jas aan" (tegen dochter) vs "Hoe was uw reis" (tegen klant)

Overigens begin ik meestal krampachtig "je" te gebruiken als ik een Nederlandse klant/collega spreek, wat dan de helft van de tijd niet lukt waardoor het eindresultaat wss nog vreemder overkomt. :D Reden is juist dat ik dacht dat het Vlaams wat onbeleefder/volkser overkomt... blijkt het dus net het omgekeerde te zijn??

* disclaimer: ik woon in Antwerpen. Mensen uit Oost/West Vlaanderen of Limburg kunnen het niet met mij eens zijn :)
Als een Nederlander een Belg met een Belgisch accent hoort dat hij hem/haar met 'u' ipv 'je' aanspreekt dan zal hij dat waarderen. Want aan het accent kan hij dat opmerken, en zich vervolgens in de Belg verplaatsen: "verrek, da's een andere cultuur aldaar", net zoals het Duits ook 'Sie' gebruikt ipv 'du'. Ik vind het niet overdreven netjes van Belgen; ik vind het slacken van Nederlanders. En ik vind dat jij als Belg jezelf moet kunnen zijn in Nederland zolang je anderen daar niet mee schaadt.

Overigens was het nog niet zo lang geleden dat een Nederlander ook iedereen met autoriteit, die ouder is, of de ouders met 'u' aansprak.
Doe ik nog steeds - mijn ouders zijn 'u' en dat geld ook voor mensen die significant ouder zijn dan ik - ooit iedereen met grijs haar maar ja, dat begin ik nu ook te krijgen... ;-)
Geheel eens met Jerie. Laat U niet van de wijs brengen door die ene vreemde vogel.
Inderdaad, alleen staat me altijd wel tegen dat er zo veel focus is op de "U" aanspraak in Belgie terwijl die in Nederland vrijwel helemaal is verdwenen.
Welkom in de wereld. Er zijn naast die aanspreekformules nog wel meer zaken die in andere landen anders zijn dan in Nederland.
Kan ook liggen omdat ik heel lang in Engelstalige landen heb gewoond waar dat verschil helemaal niet bestaat, en in Amerikaanse technologie bedrijven gewerkt heb waar iedereen altijd bij de voornaam wordt aangesproken. Maar ik vind het zelf juist nogal vervelend als iemand mij met U aanspreekt. Ook omdat ik het gelijkheidsbeginsel heel hoog in het vaandel heb.
Dat klinkt eerder als uniformiteitsbeginsel. Gelijkheid betekent dat je alle mensen als gelijk beschouwt en dus hun typisch menselijke eigenheden en de vele variaties daarop erkent en respecteert. Eisen dat alles hetzelfde is en dat jij wordt aangesproken zoals je in jouw land nu eenmaal gewend bent is vragen om uniformiteit. Dat is geen gelijkheid, dat is regelrecht platwalsen van diversiteit. Standaardisering en uniformiteit zijn leuke zaken voor computertalen bijvoorbeeld, maar voor de menselijke natuur zijn ze alles behalve wenselijk.
In Nederland wordt dit alleen nog maar gebruikt om hatelijkheid te verbloemen (net als bijvoorbeeld de uitspraak "Ik wil niet hatelijk doen maar..."). Of de extra vormelijke beroepsgroepen als politiek en rechtspraak.
Heel fijn allemaal voor Nederland hoor, maar je kunt niet verwachten dat zes miljoen mensen plots allemaal het Nederlandse gebruik gaan overnemen omdat Nederland toevallig X of Y vreemd of vervelend vindt.
Daarom vind ik dit in Vlaanderen altijd een beetje vreemd/contraproduktief overkomen, terwijl ik weet dat ze het goed bedoelen :)
Ach, je wilt niet weten wat ik allemaal "vreemd" vind in de Nederlandse cultuur. Ik heb alleen niet de behoefte dat overal kenbaar te maken en stiekem te verlangen dat die "vreemde" cultuur zich vroeg of laat aanpast aan de cultuur die ik gewend ben.
Maar ze zijn inderdaad vriendelijk en tactvol. Het verbaast me altijd wel, gezien de spanning in het land tussen de Vlamingen en de Walen. Misschien is het anders omdat ik Nederlander ben, maar als ik in Wallonie ben voel ik me niet bepaald welkom :)
Die zogezegde spanning tussen Vlamingen en Walen berust hoofdzakelijk op de opgeklopte mediaverhalen. Zelf werk ik dagelijks tussen de Vlamingen en Walen, en het zou je waarschijnlijk nog veel meer verbazen als je zou zien hoe hartelijk het er soms - om niet te zeggen vrijwel altijd - tussen ons aan toegaat. Ik zou er een heel boek over kunnen schrijven.

Dat jij je niet welkom voelt in Wallonië, tja, daar heb ik geen uitspraak over.
Welkom in de wereld. Er zijn naast die aanspreekformules nog wel meer zaken die in andere landen anders zijn dan in Nederland.
Ja maar met Vlamingen kan je Nederlands spreken. Daarom valt het extra op. Het komt negatief over, dat bedoelde ik. Ondanks dat ze het natuurlijk niet zo bedoelen. Ik begrijp dat het daar anders ligt.
Dat klinkt eerder als uniformiteitsbeginsel. Gelijkheid betekent dat je alle mensen als gelijk beschouwt en dus hun typisch menselijke eigenheden en de vele variaties daarop erkent en respecteert. Eisen dat alles hetzelfde is en dat jij wordt aangesproken zoals je in jouw land nu eenmaal gewend bent is vragen om uniformiteit. Dat is geen gelijkheid, dat is regelrecht platwalsen van diversiteit. Standaardisering en uniformiteit zijn leuke zaken voor computertalen bijvoorbeeld, maar voor de menselijke natuur zijn ze alles behalve wenselijk.
Nee, dat bedoel ik niet. Wat ik bedoel is dat de "U" vorm een manier is om een hierarchie te bevestigen. Waar het nog gebruikt wordt, wordt het onder andere gebruikt om respect te tonen tegen een baas of een oudere. Dat vind ik niet passen binnen het beginsel waar iedereen een gelijke status heeft als mens.

Ik zeg ook niet dat iedereen zich moet gedragen als in Nederland. Ik zeg alleen hoe het op mij overkomt als iemand me met "U" aanspreekt, immers is dat ook een vorm van diversiteit. Dat geldt niet alleen voor anderen. Er zijn trouwens zat Nederlandse gebruiken waar ik een enorme hekel aan heb, zoals de bureaucratische "regels zijn regels" mentaliteit en de calvinistische "iedereen mag alles van me weten" ondertoon.

Diversiteit is mooi en ik sta er ook zeker achter, maar sommige dingen zijn gewoon fout wat mij betreft. Zoals het op een hoger voetstuk stellen van mensen omdat die uit een bepaalde familie komen of meer geld hebben. Denk aan het Indiase kastenstelsel voor een extremer voorbeeld.
Dat jij je niet welkom voelt in Wallonië, tja, daar heb ik geen uitspraak over.
Waar ik daar op doel is de onvriendelijkheid zodra men merkt dat je het Frans niet goed machtig bent. Dat is in mijn ervaring een stuk sterker dan in Frankrijk zelf, waar ik ook veel kom. Terwijl ze in Wallonie ook geacht worden om Vlaams te kennen. Misschien hebben de Vlamingen hier minder last van omdat ze op school meer Frans krijgen dan wij.

Overigens merk ik dat in de werksfeer ook niet. Maar wel als ik op Charleroi vliegveld een kopje koffie wil bestellen bijvoorbeeld. Dat is nota bene een vliegveld waar je niet van iedereen kan verwachten dat deze de lokale taal spreekt. De uitzondering daar is trouwens de politie bij de paspoortcontrole, deze is altijd zeer vriendelijk (wou dat dat overal zo was :) )

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 27 mei 2018 13:18]

Tja, u zou het vousvoyeren ook als een uiting van respect (naar de ander en naar jezelf) kunnen zien. In mijn ogen draagt het juist bij aan gelijkwaardige omgang, en is het een kenmerkend aspect van het gelijkheidsbeginsel.
Hier kan ik het als Nederlander alleen maar mee eens zijn. U is gewoon beleefd. Ik merk dat ik soms per ongeluk je zeg tegen een vreemde in niet-informele situatie en dan baal ik daar een beetje van.
We worden niet voor niets soms aangeduid als 'botte Hollander'.
Dat valt wel even tegen eigenlijk. Op technologisch vlak klopt zeker wat je zegt maar zodra je je begeeft in de topics die betrekking hebben op politiek zie je echt wel dat een bepaalde kant van het politieke spectrum veel zwaarder onder het vergrootglas ligt dan de politieke tegenhanger. Althans zo was het een tijd terug, geen idee of er inmiddels veranderingen in crew heeft plaatsgevonden.

[Reactie gewijzigd door Thorgrem op 27 mei 2018 10:11]

Ik val in het politieke spectrum regelmatig buiten de middenmoot hier op Tweakers.

Ondanks dat mensen het regelmatig niet met mij eens zijn, blijft de discussie altijd wel volwassen. Meningen worden grotendeels gerespecteerd en de discussie blijft ook exact dat, een discussie.

Geen moddergooien, gescheld of gedoe.

Wat dat betreft is Tweakers juist 1 van de weinige plekken waar ik af en toe mijn politieke mening nog wil uiten. Op Reddit ben ik hier snel mee opgehouden (en ook thenetherlands geunsubbed). Op te veel plekken is een politieke mening alsof je iemands geloofsovertuiging aanvalt. Meh.
Wat mij wel opvalt is dat mensen ook hier vaak dingen zeggen als "jij kunt zeker niet lezen", "wat een onzin", "jij begrijpt er echt niks van". In een serieuze discussie vind ik dat ook nogal onbeleefd en vooral onnodig. Als je er echt op uit bent om iemand te overreden, zeg je zoiets niet, want het werkt natuurlijk niet.
Vaak? Het gebeurd, net als elders. Maar vaak is het niet, wat juist niet zoals elders is. Ik vind Tweakers wel 1 van de meest volwassen communities die ik ken, waar mensen overal vandaan komen. Alle hoekjes van Nederland en België, alle leeftijdscategoriëen. De bende blijft over het algemeen altijd erg beleefd en je kunt hier vrij normaal je mening uiten zonder aangevallen te worden.

Het is geen Geenstijl, Reddit, Joop of whatever.

Tweakers heeft een goed moderatie team, en men spreekt elkaar vrij snel aan op ongewenst gedrag.
Het is hier ongetwijfeld beter dan op die andere sites. Maar mijn punt is dat ik dus nog best vaak ook hier (niet "juist hier", maar "ook hier") onnodig onbeleefde opmerkingen zie zoals bovengenoemde.
Mee eens, maar hopelijk gaat het dan nog wel over inhoud ipv random gescheld.Er is trouwens al lang geen sprake meer van links en rechts, tenminste dat vind ik.. Ik spreek eerder over normaal denkende mensen met allemaal een eigen mening en extremistische horken die de ander liever afmaken/kapot schelden (zitten overal in het spectrum).

[Reactie gewijzigd door My Tec Master op 27 mei 2018 10:09]

Waar heb jij het stukje "eigen mening" gemist ? Jij mag natuurlijk vinden dat ik ergens in het spectrum hoor, maar "weten" met feiten doe je dat niet ;-).
Ook opvallend dat Nederlanders één van de meest agressieve bevolking op Facebook is, in vergelijking met andere landen is het niveau van agressie en schelden van Nederlanders blijkbaar één van de hoogsten op Facebook :X
Misschien heeft Nederland een aparte manier van schelden? Zie dit artikel van de BBC waarin Nederlands expliciet wordt genoemd vanwege het schelden met ziektes. Tel daarbij op dat je het met elk [ziekte]zelfstandig [ziekte]naamwoord kunt combineren en je hebt een hoge 'scheldwoord dichtheid'.

In het Engels kun je ook wel overal 'fucking' tussenzetten, maar dan verliest het aan kracht: 'scheldwoordinflatie'. Dat terwijl ziektes die er vandaag de dag nog toe doen minder snel kracht verliezen.

[Reactie gewijzigd door Jb! op 27 mei 2018 09:48]

Bekijk ook eens de docu "The Cleaners", die mensen interviewt in de Philipijnen die dit soort werk gedaan hebben. Interview met de maker: https://www.youtube.com/watch?v=pysyx761Iwc

[Reactie gewijzigd door segil op 27 mei 2018 10:16]

Goed artikel, jammer dat de grootste zelfbenoemde kwaliteitskrant zich hieraan waagt:
Facebook werkt, zo leert Erik, met protected categories (PC) en quasi protected categories (QPC). Een PC is een kwetsbare groep – zoals transgenders, ernstig chronisch zieken, Joden, Ghanese vrouwen, vrouwen in het algemeen. Een bericht mag enkel verwijderd worden als de hele groep aangesproken wordt. Dus ‘alle zwarten zijn lui.’ Staat er bij een foto ‘luie zwarte’, dan is er niets aan de hand. Goedaardig, volgens Facebook.
Eerst een heel verhaal over het grote grijze gebied en dan afsluiten alsof ze bij FB hier de lol wel van inzien.

Terwijl VK ook wel weet dat dit het grijze gebied is waar keuzes moeten worden gemaakt. Want wat als er een foto van een wel echt blanke of zwarte luie arbeider online staat? Mag dat ook niet meer?

Ook had het nog sterker geweest als het artikel niet enkel het racisme vanuit de blanken had benadrukt maar ook andersom. De DutchTurks.nl en Turks.nl fb paginas zegmaar. Evenwichtig laten zien dat racisme uit alle hoeken naar alle hoeken gaat.

[Reactie gewijzigd door Malarky op 27 mei 2018 12:05]

Ik vraag me af wat ze zouden vinden als Facebook zou zoeken op anti witte haat, christenen haat, joden haat, anti rechtse haat. Zou waarschijnlijk ook heel veel zijn. Je kunt merken hoe bevooroordeeld Facebook en de Volkskrant zijn. Dacht altijd: "Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld", maar schijnbaar telt dat alleen als je onder de "slachtoffers" valt. Voel me een beetje misselijk nu.
...Ik snap jouw comment niet. Hij raakt nergens aan de inhoud van het Tweakers artikel, noch aan de inhoud van het Volkskrant artikel. Meer nog, wat je zegt klopt gewoon niet: je noemt "jodenhaat" als voorbeeld van iets dat Facebook volgens jou bewust negeert.

Dat slaat echt helemaal nergens op, want Joden vallen volgens facebook in een Protected Category, zoals je zou weten als je het Volkskrant artikel had gelezen. Je roept dus maar wat?

Ik vraag me dus af: waar heb je het in hemelsnaam over? Ik ruik echt een knoert van een slachtoffercomplex in jouw tekst.
Mooie inhoudelijke reactie?

Nogmaals: waar heb je het in godsnaam over? Je noemt geen enkel feit op, enkel wat onderbuikgevoelens van het niveau "da hep gestaan op feesboek"
Dat jij niet vind dat iedereen gelijk behandeld moet worden hoeft niet te betekenen dat iedereen die het niet eens met je is een soort tokkie is. Ik kom over als een tokkie? Jij komt over als een arrogant hoogopgeleide persoon die neerkijkt op alles en iedereen, maar als het gaat om wijsheid veel lager scoort dan de mensen waar hij op neerkijkt.

Inhoudelijk vind ik het een slechte zaak om "beschermde groepen" te maken. Dit is discriminatie en dus niet iets waar ik voor ben. Het is een private bedrijf maar het blijft zorgelijk dat deze grote invloedrijke bedrijven met dit soort dingen wegkomen.
Heavy shit in dat artikel.
Heeft denk ik ook te maken met het feit dat er meer Engelstalige websites zijn die als uitlaatklep gebruikt kunnen worden.

Zo heb je bijvoorbeeld reddit, imgur en om nog maar eens een wat meer obscure website te noemen 4chan. Met name die laatstgenoemde word je niet vrolijk van als je soms reacties leest.

In Nederland zie je dat Facebook meer als uitlaatklep gebruikt word omdat we niet echt wat beters hebben (met name omdat op andere fora vrij streng gemodereerd word. Fok kan soms in de buurt komen maar ook daar zijn ze vrij streng (gelukkig).

Edit: net even het artikel gelezen wat je gelinkt hebt... Wat een zieke geesten. Niets dan respect voor de moderators en schande dat ze het met een minimum loon af moeten doen. Die psychologische schade blijft je je hele leven bij.

[Reactie gewijzigd door Annihilism op 27 mei 2018 10:17]

Ik denk niet dat het opvallend is dat er meer gemodereerd wordt in Nederland. Dat zal echter naar Nederlandse maatstaf (en eerlijk gezegd elke objectieve maatstaf) al snel gewoon over censuur gaan in plaats wettelijk onacceptabel gedrag. Het welgekende niet-politieke voorbeeld is Facebook's geen-blote-tepelbeleid. Ongetwijfeld dat er in Nederland ook mensen zich daar goed in kunnen vinden maar de norm in Nederland is toch dat fotos met ontblote borsten gewoon kunnen.

Puur eigen ervaring, maar ik werk met mensen uit allerlei landen en heb in verschillende Europese landen gewoond. In Nederland spreken mensen veelal gewoon eerlijker en duidelijk hun mening uit, zonder schroom. Ik kom uit Nederland dus heb wellicht een gekleurde mening maar ik denk dat confrontaties/conflicten wel aangaan en gewoon zeggen wat je denkt mensen dichter bij elkaar brengt en houdt en dat dit dus cultureel bezien superieur is aan een cultuur waarin omzichtig over zaken gesproken moet worden.
Ik denk niet dat het opvallend is dat er meer gemodereerd wordt in Nederland. Dat zal echter naar Nederlandse maatstaf (en eerlijk gezegd elke objectieve maatstaf) al snel gewoon over censuur gaan in plaats wettelijk onacceptabel gedrag. Het welgekende niet-politieke voorbeeld is Facebook's geen-blote-tepelbeleid.
Ik denk niet dat censuur betekent wat jij denkt dat het betekent.

Al kan je je (legale) ei (bijvoorbeeld een blote tepel) niet kwijt op Facebook dan staat niets je in de weg om een ander platform te zoeken of een eigen platform op te richten.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 27 mei 2018 12:10]

Censuur is dingen verbieden omdat ze inhoud bevatten die jou niet zint. Dat kan door een overheid gedaan worden maar ook binnen een bedrijf of een online platform plaats vinden. Overheden die iemand het recht van spreken ontnemen (op een bepaald onderwerp) plegen altijd censuur, ze zijn namelijk zelf verantwoordelijk voor het in werking stellen van de betreffende wet (in NL effectief de kamers). De rechter die het verbod daadwerkelijk oplegd is bijvoorbeeld slechts uitvoerend en zou in de normale zin van het woord nooit censuur kunnen plegen. Wanneer Facebook illegale content verwijdert plegen zij geen censuur, dan voeren ze gewoon uit waartoe ze door de wet verplicht zijn. Als het hun eigen politieke/regilieuze/... moraal betreft dan plegen ze censuur.

Censuur is dus niet direct gerelateerd aan vrijheid van meningsuiting zoals dat in veel grondwetten staat, waar de XKCD comic ook over gaat die je hierboven hebt gelinkt.

[Reactie gewijzigd door Jefrey Lijffijt op 27 mei 2018 14:00]

Onze taal is ook 1 van de meest aggresieve talen.

Dat kanker nu in het Engels zo gebruikt wordt, komt gewoon door ons Nederlanders. Dat dingen cancer waren, werd in het Engels op zich wel gebruikt. Maar toen ik 15 jaar geleden ofzo het internet opkwam, mensen in de wereld vertelde hoe wij Nederlanders schelde, was de reactie altijd verbijstering.

Echt niet normaal hoe veel scheldwoorden we hebben en dagelijks gebruiken. De meeste regios komen niet voorbij een handje vol veelgebruikte scheldwoorden (kurwa, fuck, blyat). Wij gebruiken ziektes, gebeurtenissen en alles wat we kunnen vinden. We zijn wat dat betreft een enorm uitzondelijk volk.
Schelden is ook Nederlands eigen.. wij maken zelfs van een pannekoek een scheldwoord.
Ik begrijp dat echt niet. Het is net als YouTube gewoon wildwest...niet iets om je erg druk om te maken tenzij je persoonlijk in een heel klein truttig bubbeltje verblijft.

Het is de vrijheid om te zeggen wat je denkt, iets wat veel mensen niet aankunnen omdat ze dat niet geleerd hebben en omdat er geen cultuur buiten internet en besloten kringen bestaat waar dit soort vrijheid op prijs gesteld wordt. Radio, kranten en TV doen erg veel aan zelfcensuur. En heb je een grote mond dan kun je in om het even welk land zomaar de politie aan de deur krijgen.
Net het hele stuk ook gelezen, direct een +3 met boost gemodereerd omdat ik van mening ben dat dit een must reed is (zowel in combinatie met dit artikel als daarbuiten) en laat zien wat voor een bedrijf Facebook nou eigelijk is. Hoe het met zijn personeel omgaat.

Te bizar voor woorden dit.
Tja als je je wat aan gaat trekken van comment ben je gewoon emotioneel niet stabiel.
Je moet het objectief bekijken en je er niets van aan trekken.
Je drukt op delete of blocked het hele account of er is niks aan de hand maar als je het persoonlijk gaat maken dan zoek je problemen en dat is gewoon dkm ook in het dagelijks leven.
En tja ondanks dat we het in nederlamd relatief goed hebben hebben we ook een hoop te klagen en zien we al sinds de start van de eu in velen manieren onrechten en belasting verhogingen en prijsverhogingen en is de standaard van leven toch echt wel achteruit aan het gaan door haags beleid. En dat zie je terug in aso gedrag op internet en op de web in de supermarkt enz.
De nederlander is het beu om steeds maar bende te moeten slikken en den haag begrijpt het niet met hun dikke salaris en vervanhunbedshow.
Niet alleen dat wat is volgens hun haatzaaien, "het verheerlijken van white supremacy als ideologie niet toegestaan" dus het verheerlijken van Antifa en Black Lives Matter mag natuurlijk wel, want ja ver links mag wel, zolang het maar niet ver rechts is.

Ja kan dit, dit is ook aan de gang op YouTube en Twitter, rechtse (Republikeinen) woorden veel verwijderd, en Linkse (Democraten) woorden niks mee gedaan, maak niet uit wat ze zeggen.
Heftig stuk uit de Volkskrant. Is wat mij betreft een must-read aanvulling op de gelekte documenten van Facebook. Dit geeft inzicht in wat het werk op de werkvloer inhoudt; it aint pretty...
Ook opvallend dat Nederlanders één van de meest agressieve bevolking op Facebook is, in vergelijking met andere landen is het niveau van agressie en schelden van Nederlanders blijkbaar één van de hoogsten op Facebook


Verbaasd dit gegeven je?

Wij Nederlanders zijn tevens zowat het enige volk ter wereld dat elkaar dodelijke ziektes toewenst bij het schelden, nergens anders ter wereld worden ziekteverwensingen gedaan bij het vloeken zoals binnen de Nederlandse cultuur.
Ik geloof er niet meer in bij facebook.
Jaren geleden had ik een account en toen waren er al hele duidelijke regels omtrent racisme e.d.

Er waren meerdere posts die volgens mij 100% racistisch waren en waaraan niets werd gedaan, ook niet na het herhaaldelijk rapporteren hiervan.
Posts als "laat die zwarte ratten maar verzuipen" als het over afrikaanse bootvluchtelingen ging, om maar een voorbeeld te noemen.

Ik heb echt wel geprobeerd om dingen aan te kaarten, maar er werd gewoon niets mee gedaan. Altijd weer hetzelfde antwoord, het is niet racistisch.
Voor mij nooit meer facebook.
Maar noem dan niet alleen white supremacy maar alle extremen. Ieder ras heeft zo zijn extreemheid. Noem ze allemaal bij het beestje.
Bedoelt u met "ras" in uw post misschien cultuur. Of vindt u het blanke ras een (superieure) afsplitsing binnen het menselijke ras... en om de suggestie verder te wekken dat u een hekel heeft aan alles wat niet blank is het wel heel typerend dat u het aangehaalde punt in het artikel bagataliseert (Trollmodus off)

Maar zonder gekkigheid op een stokje, ik ken u niet en heb geen idee van uw geloofs- en of ideologische overtuigingen en is mijn bovenstaande post slechts een frame.

Wat ik gewoon niet snap is waarom je onderscheid zou moeten maken in het soort supremacy, alsof zwarten/witten/etc een speciaal soort selectieve verontwaardigingskaart mogen uitspelen tov de andere soort/ras/cultuur/persoon/whatever die argumenten en fatsoen overtroeft.
Precies door dit soort nuances in het artikel te benoemen versterk je m.i. polarisatie i.p.v. aan de kaak te stellen. Just put in back in the deck.
"Wat ik gewoon niet snap is waarom je onderscheid zou moeten maken in het soort supremacy, alsof zwarten/witten/etc een speciaal soort selectieve verontwaardigingskaart mogen uitspelen tov de andere soort/ras/cultuur/persoon/whatever die argumenten en fatsoen overtroeft."

Toch wordt dit onderscheid veelvuldig gemaakt.

Zo is het absoluut volledig geaccepteerd om blanken te discrimineren. Of alle mannen, of specifiek alle blanke mannen. Op social media is deze demografie vogelvrij en wordt structureel gediscrimineerd en beledigd als grote groep.

Deze vorm van racisme (en seksisme) wordt dus een heel stuk minder erg bevonden dan het omgekeerde.
Als je niet snapt waarom je onderscheid zou moeten maken in het soort supremacy, dan is zijn vraag toch juist DE vraag die ertoe doet, waarom Facebook beleid maakt specifiek voor de witte variant en niet andere? Ze hadden het ook algemeen kunnen maken.
Als het benoemen van zulke polariserende "nuances" de polarisatie versterkt, wat dan te denken van die nuances zelf? Want die gaan wel even iets verder dan alleen maar iets benoemen, namelijk censuur deels op basis van ras.

Fijn dat iedereen die het met hen oneens is dat dan niet meer hoeft te zien, maar dat drijft die groep juist nog verder weg van communicatie die kan leiden tot een oplossing.
Als je niet eens meer mag bekennen dat je gelooft in white supremacy, hoe kan iemand je denkbeelden dan nog op de proef stellen met goed onderbouwde argumenten?

Maar goed, ik denk dat het niet racistisch bedoeld is en men dat beleid ontwikkelt adhv praktijkvoorbeelden, waarvan er mss meer zijn aan de witte kant. Als eoa black supremacy groep ook gaat organiseren en moorden plegen, zullen ze daar als ze consistent zijn ook eenzelfde beleid voor maken.
Grenzen rondom racisme zijn ook moeilijk te bepalen. Over 95% procent zal er wel consensus zijn, maar een deel is altijd politiek en cultureel bepalend. Kijk maar in Nederland naar de zwarte piet discussie of dat je wit of blank bent. Dat zal overal wel hetzelfde zijn. Overigens vraag ik mij af of er niet bewust gelekt is? Beetje goodwill kunnen ze wel gebruiken!
Iedereen met een 'mening' die meer gebaseerd is op onderbuikgevoel dan of feiten zal schreeuwen dat het regels voor censuur zijn. En schreeuwers worden over het algemeen goed gehoord.
Ik weet dus niet zo zeker hoeveel goodwill dit zal kweken.

Het zal zeker de rechterkant van het politieke spectrum, waar de white supremacy en het racisme vandaan komt extra ammunitie geven in hun paranoia tegen links politieke correctheid.
Het probleem van het aanpakken van 'haatzaaien' is dat het publiek niet kan inzien welke berichten er geblocked zijn. Past Facebook onterechte censuur toe? niemand die dit kan controleren.
Wordt black supremacy ook aangepakt? Volop aanwezig en vaak minstens net zo racistisch als de 'witte' variant.
Wordt black supremacy ook aangepakt? Volop aanwezig en vaak minstens net zo racistisch als de 'witte' variant.
Wellicht moet je wat andere Facebook vrienden uitzoeken. Waar 'white supremacy' een wel gedefinieerd begrip is, is 'black supremacy' dat absoluut niet.
Wellicht omdat blanken in hun algemeenheid een groter zelfreinigend vermogen hebben op lange termijn?

Bezoek Turks.nl of DutchTurks.nl maar eens (op fb). Websites die al vele jaren de supremacy van de Ottomanen niet onder stoelen of banken steken, zonder een greintje zelfkritiek en uitsluitend vernietigend uithalen naar Hollanders en andere blanken. Noem het zoals je het wil noemen maar de uitwerking is legio: meer Nederlandse (en Europese) Turken stemmen voor Turkse verkiezingen (+50%) dan voor het land waar ze geboren en getogen zijn, Nederland. Slecht 2% gaat een gemend huwelijk aan, zelfs de 3e generatie. Ook dat is een zeer sterke vorm van racisme vooral beleefd in eigen groep op eigen kanalen.

En waar Europeanen een sterke neiging hebben de voornaamste schuld bij zichzelf te zoeken (discriminatie op de arbeidsmarkt, etc) kunnen ze beter stilstaan bij het feit dat elk Europees land te maken heeft met dezelfde problemen. Maar wat verwacht je ook anders van felle aanhangers van een leider die consequent de supremacy van het Turkse ras prolongeert op TV. Toegejuicht door duizenden aanhangers.

[Reactie gewijzigd door Malarky op 27 mei 2018 12:14]

Jij houdt het lekker bij je definities. Ik ga af of wat er speelt in de samenleving. En black supremacy is wel degelijk aanwezig.
De white supremacy beweging heeft recentelijk in de VS een moordaanslag gepleegd en (moreel) gesteund. Dat lijkt ook de aanleiding voor dit beleid.
Van andere rassen hoor ik vrijwel nooit over zulke incidenten, of wat hebben de blacks gedaan?
Er zijn wel wat joden die zich superieur wanen en oorlogsmisdaden goedpraten. Maar dat is niet zo openlijk georganiseerd op expliciet racistische basis, wordt vaak gesluierd onder terrorismebestrijding, en speelt aan de andere kant van de wereld.
Maar ja idd is het in de kern wel racistisch om specifiek 1 ras aan te pakken, hebben die lui weer een reden erbij om zich onderdrukt te voelen (maar daar hadden ze vast al geen gebrek aan).
Moordaanslag? Bedoel je die kerel in die auto die bedreigd werd door lui die een demonstratie wilden verstoren, ging rijden en toen iemand overhoop gereden heeft die dat nmiet overleefde? Dat noem ik geen moordaanslag maar zelfverdediging, op z'n best een ongeluk.

Als er een hele bende agressieve antifa's om mijn auto staan ga ik er ook vandoor, desnoods door de antifa's heen. En zoals een van de hoogst gegradueerde jiu jitsuka's ooit op een centrale training zei op een vraag over proportionaliteit in de verdediging: "ik zit liever in de cel dan tussen 6 planken".

[Reactie gewijzigd door Morgan4321 op 27 mei 2018 16:33]

In die video zie je iemand met een honkbalknuppel voor de eerste keer op zijn auto slaan, je kunt het zelfs horen, en vrijwel onmiddelijk daarna geeft hij gas. Dus moord acht ik uitgesloten. Ik denk dat ik ook in blinde paniek gas had gegeven. Ik zou daar alleen nooit aanwezig geweest, aan beide kanten niet.
Nou, om te beginnen zijn er heel wat meer etniciteiten dan blank en zwart. En als we even kijken naar alles wat niet blank is, vele rassen dus, dan vind onderling ook racisme op grote schaal plaats.
''volop aanwezig'' lol vergeleken met de schaal waarop witte superioriteit zich mainfesteert zijn zwarte superioriteit uitingen echt een lachertje. Je zit hier echt te overdrijven.
Met alle respect, maar ik zie even het nieuws niet in dit nieuwsbericht.

Facebook heeft beleid mbt haatzaaien. Zou eerder nieuws zijn als dat niet zo is :?

edit: en voor de mensen die maar al te graag een -1 geven: leg mij eens uit wat nou precies de nieuwswaarde van dit artikel is. Want als je goed leest staat er feitelijk niks in het artikel.

[Reactie gewijzigd door beany op 27 mei 2018 09:17]

Het nieuws is dat er nu details rondom het beleid naar buiten komen die de gebruikers meer inzicht kunnen geven over hoe het platform omgaat met de materie. Nieuws hoeft niet altijd sensationeel te zijn.

En ondanks dat je het geen nieuws vindt, vond je het toch nodig om het artikel te lezen.
Ja, maar de details ontbreken nu juist in het artikel. Het artikel zegt nu dat er details naar buiten zijn gekomen zonder de details te benoemen. Dus is het artikel enigsinds 'leeg'.
En ondanks dat je het geen nieuws vindt, vond je het toch nodig om het artikel te lezen.
Ik kan een artikel pas beoordelen als ik het heb gelezen.
Ben ik niet helemaal met je eens... OK, het is misschien niet van de categorie 'Breaking News', maar wel relevante achtergrondinformatie die past bij de recente discussies over Facebook...
Niggermania is gewoon puur racisme. Van een van hun pagina's:
Further Proof That Niggers Are Not Human

Inferior Nigger Genes are the Cause of their Aberrant Behavior
Ja, laten we dat maar gewoon accepteren als samenleving. En nee, die pagina is overduidelijk geen satire.
Moet kunnen. Zelfde mag gedaan worden mbt blanke mensen. Who cares. Pas als we cartoons niet meer gaan tekenen (hint) dan moeten we ons echt afvragen of deze mensen wel welkom zijn in ons midden.
Ik zie geen meerwaarde in het verspreiden van dit soort meningen. Deze groepen luisteren niet naar debat en conversatie, en het heeft dus ook weinig zin om dit soort groepen een luisterend oor te bieden naar mijn mening. Je kan beter de verspreiding minimaliseren.
Nee, niet middels censuur. Middels geen platform bieden aan. De overheid hoeft het niet te verbieden (alhoewel ik dit vrij duidelijk haatzaaien vind), maar ik wil geen sites gebruiken die een platform bieden aan dat soort walgelijke websites. Dus als FB dat verwijdert, heb ik er geen enkel probleem mee.
Nee, dank je, maar censuur is een dolk in de rug van de democatie en de vrije samenleving.
Een vrije samenleving kan alleen maar bestaan en vrij blijven wanneer deze vrijheid wordt beschermd. Onder het beschermen van vrijheden valt ook het beschermen van minderheden. Om vrij te zijn, moeten zij zich immers een volwaardig onderdeel van de samenleving voelen. Dat kan dus betekenen dat je ervoor kiest sites als dit te censureren, omdat het een gevaar is voor een echte vrije samenleving.
Maar het is toch laster?
Ok, ik dacht dat smaad en laster alleen op een rechtspersoon van toepassing is en niet op een groep mensen.
Ok, dat weet ik dus ook niet zeker. Maar ik kon me voorstellen dat dit onder dezelfde categorie kan vallen.