Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 25 reacties
Bron: Digit-Life

Digit-Life en Guru 3D hebben wat info gepost over de Creative GeForce2 MX DDR. De DDR versie van de Creative GeForce2 MX zal waarschijnlijk niet veel sneller zijn dan de SDR versie, en misschien zelfs langzamer, iets wat je op het eerste gezicht misschien niet zal denken. Het DDR geheugen heeft namelijk wel een veel hogere effectieve frequentie, maar daar staat tegenover dat het geheugen slechts een 64-bit datapad naar de core krijgt tegenover de 128-bit bij SDRAM geheugen. Over de geheugensnelheid die deze kaart gaat krijgen bestaat nog wat onduidelijkheid: eerder stond er bij iXBT Labs dat het geheugen een snelheid van 150MHz zou krijgen, bij Guru 3D wordt een snelheid van 143MHz ge´mpliceerd en bij Digit-Life eentje van 166MHz. Het is dus aardig wazig hoe snel deze kaart precies zal worden, maar ik denk dat het redelijk safe is om te zeggen dat Creative zal proberen de snelheid ongeveer gelijk te houden met die van de SDR versie.

Bij Digit-Life staat een interessant antwoord van Creative die de bovenstaande bewering staaft, op de vraag wat sneller zijn, 64-bit DDR of 128-bit SDR wordt namelijk het volgende antwoord gegeven:

Creative GeForce2 MX doos (klein)Looking at the figures you would assume that because the memory is faster then obviously the card is faster in situations where memory bandwidth is involved. Confusingly this is not necessarily the case. On a 128-bit architecture you take information from memory 128 bits at a time regardless of how much information you actually want. Suppose for example you only want 40 bits of information .. you still have to take 128-bits. So the question is how many of the additional 88-bits are utilized? The answer varies hugely from one application to another but on average one is lucky to get 70% utilization. So for every 128-bits read from memory 26-bits are useless.

Now lets compare this to 64-bit architecture where we read 64-bits at a time ... here there are only 24-bits that are additional to our requirement. So if we again assume that we have a 70% utilization then in this case 7-bits are useless. On the DDR we read memory twice as fast so for the same 128-bit access we have a redundancy of only 14-bits (compared to 26 bits on SDR). In summary, because the memory is more efficient it appears faster, and as a result the apparent slowness of the memory clock is not a factor.

Check Digit-Life en Guru 3D voor meer informatie over deze kaart.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (25)

hmm, da's wel heel vaag...

dat betekend dus dat ze een videokaart uitbrengen, die meer kost, maar die minder snel is...

ligt het aan mij of is dat vreemd :? ?
Wie zegt dat deze kaart meer gaat kosten?

DDR geheugen is helemaal niet zoveel duurder, en als je even bij Guru 3D had gekeken had je gezien dat ze echt goedkoop geheugen gebruiken -> t'is namelijk volgens de specificaties 143MHz geheugen, en dat is vast verre van duur.
Inderdaad. Volgens mij is dat het langzaamste DDR geheugen ooit op videokaarten, GF1 DDR was al 150Mhz.
Die snelheid in MHz maakt nog niet eens zoveel uit. De GF1 DDR bezit namelijk een 128bits datapad en de GF2 MX DDR maar een pad van 64bit, daarom is 64bit DDR ongeveer gelijk aan 128bit SDR! 64bits geheugen is nu eenmaal veel goedkoper als 128bits (denk aan de TNT2 M64)!
Snake: dat is het punt niet. 128 bits geheugen is niet duurder om te produceren dan 64 bits, ze maken het 64 bits om marketingtechnische redenen.
Sterker nog, er is geen 128bit geheugen (tenminste, het wordt niet gebruikt op viedeokaarten, het gebruikte geheugen is 64bits), ze zetten bij 128bit gewoon 2 chippies parallel zodat je een 128bits oplossing krijgt, net als vroeger met SIMM's die ook per 2 geplaatst moesten worden omdat 1 SIMM maar 32bits was en de CPU graag 64bit wilde ontvangen. Bovendien is het belangrijkste nog dat de kosten van de lager worden omdat door een 64bits geheugenbus maar de helft van het aantal sporen en 2x zo weinig geheugenchips (die maar 10% duurder zijn dan SDR chips) nodig zijn, op die manier wordt de kaart een stuk goedkoper en blijft even snel. Matrox heeft de G450 ook van zo'n oplossing voorzien.
Xtrahairy: wel zeker is 64 bits breed geheugen duurder dan 128 bits geheugen. Niet dat je chipjes dat zijn over het algemeen, de meeste zijn 16 bits breed. Maar het mooie is dat je voor 64 bits minder chipjes parallel hoeft te zetten, en bovendien kan de core 64 pinnetjes minder hebben, wat ook behoorlijk geld scheelt.
Echt domme klanten gaan dan nog steeds voor SDR geheugen ipv DDR, de S komt namelijk na de D in het alfabet :)
idd erg raar...
ik heb ff uitgezogt bij de site van groothandel (kwerk bij computerwinkel) dat DDR ram 150 mhz $10 duurder is dan SD ram 150 mhz. dus 143 mhz zal denk ik wel even duur zijn.

Ik denk dat ze het gewoon doen voor de onwetende klanten, die zien zo'n kaart liggen: WOOW MX met DDR ram dan is hij het zelfde als een 2 GTS die neem ik... Terwijl ze niet in de gaten hebben dat het gewoon slecht is, of gewoon even nakijken op internet over prestaties.
DDR staat gewoon duur en snel dus verkoopt het beter (denk ik)
Ik wil ff ingaan op creative antwoord over wat sneller is:
Ze suggereren dat de DDR versie sneller is bij reads die klein zijn. Nou zijn de reads bij games juist onwijs groot; er moeten grote textures gegrabt worden uit het geheugen en daarbij zal een 128Bits bus sneller zijn.

Misschien iets anders maar wat dit ook laat zien is de benchmark linngraph. Deze test de snelheid van de CPU door steeds grotere packets naar de CPU te sturen je ziet daar dat de coppermine met z'n 128Bits cache bus langer standhoud dan de Thunderbird maar dat de thunderbird uiteindelijk hoger eindigd doordat er een snellere FSB is. Dit is iets heel anders maar laat toch een beetje het verschil zien tussen busbreedtes.
:? ehh waarom is de G-Force 1 ddr dan wel sneller dan de sd-ram versie?
Geforce1 SDR memsnelheid in MB/s= 128xMemsnelheid in MHz/8
Geforce1 DDR memsnelheid in MB/s= 128x2xMemsnelheid in MHz/8
Geforce2 MX SDR memsnelheid in MB/s= 128xMemsnelheid in MHz/8
Geforce2 MX DDR memsnelheid in MB/s= 64x2xMemsnelheid in MHz/8
Waarom maken ze dan een DDR-versie als ie toch niet sneller is of zelfs langzamer

Lijkt mij eingelijk logischer dat SDR-geheugen goedkoper is als DDR, dus het heeft totaal geen nut :+
Misschien omdat ze dan meer DDR ram afnemen waardoor het geheugen in geheel goedkoper wordt?

Ik kan me voorstellen dat Creative voor z'n GTS (pro|Ultra) snel geheugen moet hebben. Nou, dan sluiten ze een deal met een mem-producent dat ze niet alleen het goede spul kopen (200+ Mhz DDR) maar ook het "mindere". Dus de algehele prijs zou dan lager kunnen zijn dan dat ze DDR en SDRam zouden moeten kopen.

Verder heeft Gillish het helemaal bij het rechte eind:
Op een kaart met een 128bit bus moeten veel meer draden naar het geheugen lopen. [...]Minder draden=minder ruimte=minder layers=goedkoper.
--Hmmz.... quote werkt niet---
Misschien omdat je dan op de doos in grote letters DDR kan zetten zodat de niet al te slimme koper hun kaart koopt in plaats eentje van de concurrentie die 'slechts' SDR geheugen heeft?
DDR geheugen mag dan iets duurder zijn, maar een een kaart die maar een 64bits datapath heeft is een stuk goedkoper dan met 128bit.
Op een kaart met een 128bit bus moeten veel meer draden naar het geheugen lopen. Ook de behuizing van de chip wordt er bepaald niet goedkoper op.
Minder draden=minder ruimte=minder layers=goedkoper.

Gillish
Alleen staat het niet met koeieletter op de doos dat ie maar een 64 bits is ipv 128 ;) En daar zit 'm de kneep. Dit geintje hebben ze ook al geflikt met de TNT2 M64. Daar deden ze dan meer geheugen op (32MB). Het kreng is even snel als een (gewone) TNT2 met 16MB.


* 786562 Vrep
Door gebruik te nemen van deze andere geheugensoort, zullen deze budgetkaarten nog goedkoper worden.
Da's een lekker vooruitzicht met de feestdagen voor de boeg. :)

Het lijkt mij wel logisch dat 64bit ddr geheugen goedkoper is dan het sdr geheugen, anders zouden ze niet deze stap nemen.
Wat een onzin! De Geforce MX is een van de best verkopende videokaarten op dit moment. (het zal met die m64 versie wel anders zijn omdat 64 bits gewoon bagger is in hogere resoluties)

Ga nou niet vertellen dat hier geen markt voor is.
is het ook niet zo dat omdat je maar 64bits hebt en dus minder draadjes, je eigenlijk ook minder warmte hebt en dus beter kan oc'en?
Was dat maar waar.....

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True