Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Sega komt met miniversie van de Mega Drive

Sega heeft aangekondigd dat het een moderne versie uitbrengt van de Mega Drive. Deze nieuwe Mega Drive Mini komt uit ter ere van de dertigste verjaardag van de console en zal een nog onbekend aantal games aan boord hebben.

Dat liet het bedrijf weten tijdens het evenement Sega Fes 2018, zo meldt onder andere Kotaku. De miniversie van de Mega Drive moet ergens dit jaar uitkomen in Japan, maar verder heeft Sega nog geen details vrijgegeven. De originele Mega Drive kwam in oktober 1988 uit in Japan, waardoor een release in het najaar dus aannemelijk lijkt. Of en wanneer de Europese release op de planning staat, is eveneens ongewis.

Het is ook nog mogelijk dat de retroconsole een andere naam krijgt, omdat deze volgens Sega nog niet vast staat. Er worden een aantal klassieke Mega Drive-games ingebouwd, maar het is nog niet bekend om welke het gaat, en hoeveel het er zullen zijn.

Verder gaat Sega een aantal van zijn klassieke games uitbrengen voor de Nintendo Switch. Daarbij gaat het onder andere om Sonic the Hedgehog, Thunder Force 4 en Phantasy Star. Er komen ook games uit voor Android en iOS.

Eerder kwam het bedrijf AtGames al met een nieuwe, compacte versie van de Mega Drive. Sega gaf hiervoor een licentie uit, en ook dit apparaat kwam met een aantal games voorge´nstalleerd. Overigens is het ook mogelijk om de originele cartridges erin te stoppen, al geeft AtGames geen garantie dat ze allemaal werken.

Door Bauke Schievink

Admin Mobile / Nieuwsposter

15-04-2018 • 11:12

92 Linkedin Google+

Reacties (92)

Wijzig sortering
Spijtig dat ze niet het model van de Mega Drive II hebben gebruikt voor de mini versie. En ik had liever een mini versie van de Saturn gezien. De Mega Drive kennen de meeste mensen wel maar de Saturn is echt een ondergewaardeerd pareltje.
Geen Saturn mini omdat de Mega Drive de enige SEGA console is die wereldwijd succesvol is geweest.

En geen MD model II omdat het de slechtere en goedkoper te produceren versie van de originele Mega Drive was.
Ik denk dat je slechter verward met minder storingsgevoelig en meer bij de tijd. Zowel de Saturn als de Dreamcast waren niet heel populair (in vergelijk met de concurrentie uit diezelfde tijd) maar toch populair genoeg om wat hele gave games op uit te brengen.
Mooi lijstje over verschillen in SPECS van de diverse Mega Drive modellen.

http://www.gametrog.com/G..._3_Information_Specs.html

Wat Saturn en DC betreft heb je gewoon helemaal gelijk: Populariteit zegt niets over de kwaliteit van de game library.

Dreamcast is nog redelijke te doen en de exclusives zijn veelal later terug gekeerd op andere systemen maar voor de Saturn zijn veel leuke games tegenwoordig dik over de Ą100,- waard en op andere systemen kun je deze games helaas niet tot nauwelijks spelen.

Zelfs emuleren is (nog) amper mogelijk omdat het maar liefst 20 jaar geduurd heeft om het systeem te kraken.

https://m.youtube.com/watch?v=jOyfZex7B3E
Goede informatie, het was inderdaad vooral het geluid dat op bepaalde vlakken daadwerkelijk minder goed was bij de Megadrive 2 tov Megadrive 1.

-Emulatie van Saturn is meer dan prima, via Retroarch (mednafen Saturn core) is mijn favoriet en speelt bijna alles perfect af. Daarnaast is SSF is al jaren een goede Saturn emulator; niet erg gebruiksvriendelijk, maar wÚl goed en nauwkeurig.
-Emulatie van Dreamcast is helaas niet op het niveau als bijv. Gamecube/Wii (Dolphin). Demul is nauwkeurig en qua compatibility de beste keus op dit moment, maar ondersteunt met de laatste versies geen hogere interne resolutie (native-resolution only). Ik gebruik dikwijls nog altijd nullDC-optimized (r141). Al is er geen ondersteuning voor bepaalde grafische effecten, gameplay is smooth en hogere IR is mogelijk.
Emulatie van de Sega Saturn vraagt om heel wat meer resources en rekenkracht. Ik denk dat het puur een kostenkwestie is en relatief goedkope onderdelen kunnen worden gebruikt.
Mega Drive (en Sega CD) spellen draaien vloeiend (60 fps) met de specs van de Nintendo SNES en NES Classic Mini met een Allwinner R16 SoC, terwijl Saturn emulatie slechts 15-20 fps maximaal haalt.

[Reactie gewijzigd door ariekanari op 15 april 2018 14:16]

De model 2 was net beter dan de model 1, het geluid bijvoorbeeld was mono op de model 1 en stereo op de model 2 ...
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Yamaha_YM2612. Deze guidschip zit alleen in model 1. het model waar boven het cartridgeslot de text "High definition graphics" staat en zorgt voor unieke Mega Drive sound en via de headphone output is model 1 wel stereo.

[Reactie gewijzigd door Consoles4life! op 15 april 2018 22:05]

Klopt, maar ik speel liever stereo op de tv zonder headphone. Dus ik heb nog altijd een voorkeur voor de model 2. Ieder zijn ding.
Daarvoor zijn er tegenwoordig (en volgens mij vroeger ook al) kabels verkrijgbaar waarbij je de headphone uitgang inplugt op de audio ingang van je tv :) .
En dat is dan ook precies de reden dat de MD mini er komt.
Dat begrijp ik. Maar puur vanuit een egocentrische gedachte had ik liever de Saturn gezien. De Mega Drive II en Dreamcast heb ik hier namelijk nog wel staan.
De markt voor dergelijke systemen is al een niche markt. Om dan impopulaire producten als mini variant uit te brengen is een extra risico. Niey vergeten dat een bedrijf geen liefdadigheidsinstelling is.
Kom dan ook niet met onzin als ondergewaardeerd.
De Saturn komt vast wel in een miniversie als die eenmaal 30 jaar of zo is. :)
Saturn is wel wat lastiger omdat het werkt met NURBS voor de 3d beelden.

De games zijn ook nog op cd uitgebracht dus dan moet er een behoorlijk opslag ingebouwd worden.

En dan word het ineens niet meer goedkoop, zeker niet in de kleine oplages die dan geproduceerd worden.
Ik denk dat dat ook een beetje aan je leeftijd ligt. Ik ben zelf 35 en voor mij was de megadrive 1 wel echt tijdens de hoogtijd van mijn gaming periode. De saturn heb ik nooit gehad en de dreamcast heb ik later nog wel gekocht maar niet echt veel mee gespeeld. De megadrive 1 was er echt toen ik een jaar of 11/12 was de periode dat ik het meeste heb gegamed en voor mij persoonlijk de meeste nostalgie heeft.

Ik zie deze dan ook liever, dan een Saturn of DC mini. Maar ik denk dat dit echt voor ieder persoonlijk is en maar net welke console er in je jeugd het meeste is geweest.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 15 april 2018 16:20]

Denk dat dat ook eerder komt omdat de hardware om een Saturn fatsoenlijk te kunnen emuleren een heel stuk duurder is dan om een MD te emuleren. En ga er maar van uit dat als deze MD versie een succes is, er uiteindelijk ook wel een Saturn versie komt wanneer de prijzen van de hardware om die te kunnen emuleren verder gezakt zijn.
Hierin voorzie ik een grote flop voor SEGA.

Al vele jaren geeft SEGA de licentie af voor het maken van Megadrive plug 'n play consoles zonder dat daar een kwaliteitskeurmerk aan vast zit.

Het gevolg hiervan is dat dat er al tientallen Mega Drive plug 'n play consoles op de markt zijn (geweest) met stuk voor stuk een brak geluid aangevuld met half gare emulatie die in de verste verte geen standhoudt in verhouding tot de speelervaring en kwaliteit van de echte Mega Drive.

SEGA heeft haar eigen naam wat plug 'n play consoles betreft al flink kapot gemaakt in het verleden, door licenties te verstrekken zonder dat er een kwaliteits-eis aan vast zat, wanneer je dan uiteindelijk toch zelf maar een plug 'n play console uitbrengt als SEGA zijnde kan het bijna alleen maar floppen.

[Reactie gewijzigd door Consoles4life! op 15 april 2018 11:43]

Juist niet toch, aangezien ze zelf de kwaliteit gaan bewaken. Ik schaf 'm in ieder geval aan!
Deze is ook gewoon geproduceerd door AtGames.. de eerdere clones gebruikten allemaal dezelfde brakke emulatie code waar blijkbaar de source code van verloren was gegaan, waardoor het geluid nooit is gefixed. Laten we hopen dat ze over zijn gegaan op andere software voor deze.
Als ik het artikel lees krijg ik toch de indruk dat SEGA deze MD mini zelf gaat produceren en het deze keer niet overlaat aan Tectoy of AtGames.

Heb je een link waaruit blijkt dat Atgames deze mini MD zal gaan ontwikkelen ipv SEGA zelf?

Het maakt namelijk nogal een verschil in de kwaliteit die we kunnen verwachten.
Zie het twitter bericht van AtGames: https://twitter.com/ATGFl...a-drive-mini-genesis-mini

"powered by the latest AtGames technology" waarschijnlijk dan toch iets nieuws

Heerlijk ook al die reacties daar :+

[Reactie gewijzigd door Cooler_King op 15 april 2018 12:36]

anditsgone.jpg

Linkje naar de Google Cache versie:
https://webcache.googleus...atuses/985158110837911552

De bijbehorende Facepook post is ook verdwenen:
https://www.facebook.com/ATGFlashback/posts/569040440124610

Zouden ze dit gedaan hebben vanwege de reacties, of omdat Sega mogelijk toch met een andere fabrikant in zee gaat vanwege de feedback?
Ik kan nog enigszins glimlachen om de reacties maar eerlijk gezegd heb je wel m'n hype nu volledig weggenomen.

AtGames heeft genoeg kansen gekregen en ze zijn wat mij betreft onwaardig.

Erg jammer want IMO verdient de MD mini dezelfde kwaliteit als de SNES mini heeft.
Zelf wil ik hem ook wel hebben hoor :)

Wij (de ge´nteresseerden) weten natuurlijk dat SEGA er deze keer gelukkig zelf achter zit maar geldt dat ook voor de grote massa?

Met name Tectoy heeft IMO de naam van SEGA mbt clone consoles behoorlijk geschaadt.

We kunnen er denk ik iig vanuit gaan dat het (nu SEGA het zelf gaat doen) wel een kwaliteitsproduct zal gaan worden, ik zal de MD mini iig aan gaan schaffen maar ik ben een kenner en een fan en niet de grote massa waar dit product op gericht is.
At games zit hierachter...
Slim. Graantje mee pikken van de trend die Nintendo heeft gezet.
Nintendo heeft niet echt een trend neergezet, ze hebben op de al aanwezige trend van retro--gaming ingespeeld met een product. En zelfs daar waren ze niet de eerste in, de Sinclair ZX Spectrum Vega is bijvoorbeeld in 2015 (beperkt) te koop geweest.
Zelf heb ik een C64 joystick met games ingebouwd en bij 't Kruidvat ooit een Atari 2600 heruitgave gezien. Dat was 8 jaar terug of zo.
Sega laat AtGames en anderen al jaren van die mini consoles maken, en ze zijn altijd rommel.. (Dus eigenlijk is het Nintendo die een graantje meepikt van de trend die door Sega jaren geleden gestart is met console hardware licenties toen ze zelf gestopt waren met hardware maken)
In dit geval "pikt Nintendo geen graantje" mee. Ze spelen in op een nostalgie behoefte, ja, maar ondertussen is er aan alles gewerkt om het een volwaardig product te laten zijn! (afwerking, software, controllers, de doos, geluid & graphics emulatie)

Degelijke kwaliteit komt niet uit de lucht vallen.
Nou, zo moeilijk is het niet om hedendaags zo'n mini emulator op de markt te brengen.
uhhh.. alleen waren er al langer gelicenseerde "sega drive mini's", ruim voordat Nintendo er mee kwam.
nee hoor, die mini versies waren er al langer, misschien heeft nintendo een graantje meegepikt?
Nu verwacht ik ook de add-ons: Sega CD en Sega 32X. :+

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 15 april 2018 16:00]

Als ze inderdaad gewoon plastic behuizingen maken met gewoon een SD-kaart of USB aansluiting en gewoon alleen extra games er op die manier bijprikken, zou dat zeker wel briljant zijn.
Zodat je een echte SEGA tower of power kan maken! En dan ook graag een Sonic & Knuckles tussenstuk gewoon omdat het kan.
waarom niet eerst de master system en daarna eventueel mega drive?
Omdat de Master System alleen in Europa en Zuid Amerika een goed marktaandeel wist te behalen.
Ja en? dat wil niet zeggen dat de MS-mini niet ook een succes zou kunnen zijn. Die had een hoop leuke games.
Oude Master System games zitten veelal verwerkt in de diverse MD compilaties en plug 'n play consoles.

De Master System heeft dan ook nog nooit een eigen compilatie disc of Clone console gehad, het is altijd een MD compilatie disc of plug 'n play console aangevuld met wat Master System en Game Gear games.

De Master System heeft niet de naamsbekendheid om er vandaag de dag een eigen produkt van te maken:

In Zuid Amerika zou het aan kunnen slaan, in Europa misschien een beetje maar in de VS weten velen bijvoorbeeld geeneens dat de NES een tegenhanger had en leven ze in de waan dat de NES de wereld uit een wereldwijde videogame crash zou hebben gered.
Hopelijk worden Desert Strike, Castle of Illusion, Ghouls 'n Ghosts en Ranger X in ieder geval toegevoegd aan de line-up.

Toen ik nog een X-Box 360 had, was ik nog in het bezit van de Mega Drive Ultimate Collection. Op zich een leuke collectie spellen (bijvoorbeeld Alex Kidd in the Enchanted Castle, meerdere delen van Golden Axe, Phantasy Star en Sonic) maar echt lekker speelde het niet met een 360 controller.

Ik wacht in spanning af! :Y)
Een EA game, een Disney game, een Capcom game en een game van GAU entertainment.

Dankzij licentie rechten hoef je op geen van deze 4 titels te rekenen net zoals bv de SEGA develloped games zoals Rambo III, Ghostbusters en Moonwalker niet terug zullen keren wegens exact dezelfde reden.

[Reactie gewijzigd door Consoles4life! op 15 april 2018 13:35]

Goed om te weten.
Jammer maar begrijpelijk; had ik ook nog niet bij stilgestaan. Dank voor je reactie!
Ga er maar in iedergeval van uit dat die Mega Drive Ultimate collection gewoon op dat ding zal zitten. Het lijkt er op dat dat namelijk de enige games zijn waar ze zelf nog de rechten van hebben oid.
Nu Philips nog met een mini Videopac,.. :+
Inclusief de 256 bytes RAM geheugen. :P

Producent Philips
Periode 1978 - 1986
CPU Intel 8048
Frequentie 1,78 MHz
ROM 1 KB
RAM 256 bytes
Grafisch 128 x 64
Tekst 40 x 20
Kleuren 8 (16 kleurtonen)
Geluid 1 kanaal
I/O tv, cartridgeslot, bij latere versies 2 joysticksaansluitingen
Prijs 325 gulden (in 1983)

[Reactie gewijzigd door tinoz op 15 april 2018 19:34]

haha, dat zou koel zijn, en dan gewoon met ALLE games, want zoveel waren er niet. Voor het geval je het nog niet wist, er is iemand die nu nog steeds daar games voor maakt en deze ook via een echte cartridge levert.
Als Sega dezelfde kwaliteit weet aan te houden die Nintendo heeft met zijn console re-releases dan kan Sega hier zeker geld aan verdienen. Helaas staan Sega en kwaliteit niet zozeer meer samen in hetzelfde boekje.
Het zijn toch puur collecters items? Na een week is de fun er denk wel vanaf mbt gamen :P
Sega mega drive II + stapel games liggen hier al jaren op zolder stof te happen :P
Nou, ligt er aan, als deze wel via HDMI en hopelijk ook draadloze controllers te spelen is, en de collectie behoorlijk, dan zal het toch wel interessant kunnen zijn.
Bij mij is de reden dat ik em niet aansluit omdat die gewoonweg niet met fatsoenlijke beeldkwaliteit aan te sluiten is (alleen nog via de gele tulpplug en dan moet je dus behoorlijk inleveren). Daarom speel ik de games ook liever gewoon via een emulator op mn huidige console (en zodat ik dus niet al mijn oude consoles hoef aan te sluiten).