Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

EU geeft Japanse condensatorfabrikanten miljoenenboete wegens kartelvorming

De Europese Commissie heeft een boete van in totaal 254 miljoen euro opgelegd aan acht Japanse fabrikanten van condensators. Zij vormden samen met Sanyo, onderdeel van Panasonic, tussen 1998 en 2012 een kartel.

Sanyo hoeft geen boete te betalen, omdat het bedrijf fungeerde als klokkenluider en het de wanpraktijken aan het licht bracht. De bedrijven die wel een boete krijgen zijn Elna, Hitachi Chemical, Holy Stone, Matsuo, NEC Tokin, Nichicon, Nippon Chemi-Con en Rubycon. Het gaat in alle gevallen om Japanse bedrijven en volgens de Europese Commissie hebben ze zich tussen 1998 en 2012 schuldig gemaakt aan kartelvorming. Het onderzoek van de commissie begon in de lente van 2014.

Volgens Eurocommissaris voor mededinging, Margrethe Vestager, hebben de negen bedrijven in de genoemde periode een kartel gevormd om zo veel mogelijk geld te verdienen door onderling afspraken te maken. Daardoor vond er geen concurrentie plaats op de markt voor condensators. De Eurocommissaris stelt dat dit mogelijk niet alleen fabrikanten heeft getroffen, maar ook consumenten. Vestager licht toe dat condensators in vrijwel alle elektrische apparaten zitten, van smartphones tot keukenapparatuur en van auto's tot windturbines.

Verder benadrukt Vestager dat de Europese Commissie dergelijke kartels niet tolereert, ook niet als het gaat om bedrijven buiten Europa. Hoewel het kartel alleen Japanse bedrijven betreft en de afspraken tussen de bedrijven in Japan werden gemaakt, had de kartelvorming invloed op de hele wereld, stelt de Commissie.

Bij het bepalen van de boetes heeft de Commissie rekening gehouden met de verkopen van condensators in de Europese Economische Ruimte. De boetes mogen volgens de richtlijnen die de EU hanteert niet meer dan tien procent van de jaaromzet van een bedrijf bedragen. De boetes die Elna, Nippon Chemi-Con en Rubycon krijgen, zijn daarop gelimiteerd op tien procent van hun omzet.

Sanyo en moederbedrijf Panasonic krijgen geen boete, omdat ze het bestaan van het kartel hebben aangekaart bij de Commissie. Het bedrijf ontloopt daarmee een boete van bijna 33 miljoen euro. Hitachi Chemical, Rubycon, Elna en NEC Tokin hebben een 'korting' gekregen op hun boete, omdat ze meewerkten aan het onderzoek.

Fabrikant Boetereductie Boete
Sanyo en Panasonic 100% ¤0
Hitachi Chemical 35% ¤18.476.000
Rubycon 30% ¤28.424.000
Elna 15% ¤18.162.000
NEC Tokin 15% ¤16.445.000
Matsuo Electric   ¤824.000
Nichicon   ¤72.901.000
Nippon Chemi-Con   ¤97.921.000
Holy Stone   ¤782.000

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

21-03-2018 • 14:02

101 Linkedin Google+

Reacties (101)

Wijzig sortering
Wie ontvangt het geld van de boete? Is dat de EU zelf en zo ja, hoe zorgen zij ervoor dat het geld bij de consument en fabrikant terecht komt die altijd teveel heeft betaald?
Gaat dat geld dan alleen naar EU consumenten en fabrikanten? Hoe zit het dan met de VS, Azie, Afrika etc?
Dat gaat naar de EU, het is immers een boete, geen schadevergoeding. Dat is iets heel anders.

Als consuementen of fabrikanten zich gedupeerd voelen, en schadevergoeding willen, zullen ze zelf een rechtzaak tegen deze bedrijven moeten starten en schadeclaims neerleggen. Dat is geen taak van de EU.

De EU kan overigens van die boete weer hele andere dingen financieren, dus indirect is iedere EU-burger daar beter mee af uiteindelijk, omdat het geld in andere projecten kan worden gestopt.

En voor wat betreft VS, Azie, Afrika etc: daar gaat de EU niet over, die hebben daar helemaal geen jurisdictie etc. Dat zullen de vergelijkbare diensten van die landen/regio/s zelf moeten oppakken.
De VS, Azie, Afrika etc zouden eenzelfde boete kunnen uitdelen, wat ervoor kan zorgen dat deze bedrijven ten onder gaan.
Dan zou een boete wereldwijd beter zijn, gezien het ook over de omzet wereldwijd gaat
Wereldwijde boete zou wellicht idd beter zijn, maar volgens mij is er geen wereldwijd orgaan dat dit soort boetes op kan leggen, of op wereldwijd niveau dit soort zaken uberhaupt in de gaten houdt?

Dan houdt het snel op, en moet elke regio (of individuele landen) zelf optreden.

Alternatief zou zijn om de bedrijven die dit soot dingen doen helemaal niet aan te pakken. Ik denk dat iedereen het er wel over eens zal zijn dat dat ook geen optie is, want dan geef je een wel erg fout signaal af richting andere bedrijven om dat soort zaken ook maar te gaan doen.
Bij het bepalen van de boetes heeft de Commissie rekening gehouden met de verkopen van condensators in de Europese Economische Ruimte.
Dus nee, gaat niet om de wereldwijde omzet :)
Mee eens, no borders economie. Even slikken als de helft van je economie over de kop gaat maar daarna is het fair play.
Hij wordt overgemaakt naar de EU, deze verdeeld het bedrag naar ratio van de betalingen die de lidstaten doen aan de EU. Het komt dus niet in de EU begroting terecht, maar in de schatkist van de lidstaten.
Strikt gezien klopt dat idd, maar de lidstaten betalen ook (naar ratio) contributie aan de EU, dus indirect stroomt het wel gewoon weer terug.

Beetje het "vestzak, broekzak"-idee.

Onder de streep worden de Europese inwoners er dus wel beter van. Hetzij op landelijk niveau, hetzij op Europees niveau.
Ik vind het gewoon echt opvallend dat sommige mensen nog steeds dezelfde opvattingen hebben houden over bepaalde zaken zoals monopolisten, boetes/schadevergoedingen en anderzijds waar op Tweakers letterlijk al jaren steevast, vaak en goed over wordt uitgelegd.

Voorbeelden:
- Bedrijf A gevestigd in land B krijgt een boete in land C.. WTF? 8)7

- Bedrijf betaalt boete aan overheid, wanneer gaat het geld naar gedupeerden? WTF? 8)7

- Bedrijf misbruikt monopoliepositie.. Vrije marktwerking in het geding.. WTF? 8)7

- Klokkenluiders zijn verraders WTF? 8)7

[Reactie gewijzigd door Liberteque op 21 maart 2018 17:28]

Wat @wildhagen zegt :)

Daarnaast geeft de Europese Commissie in zijn persbericht nog aan hoe consumenten en bedrijven actie zouden kunnen ondernemen:
The Antitrust Damages Directive, which Member States had to implement in their legal systems by 27 December 2016, makes it easier for victims of anti-competitive practices to obtain damages. More information on antitrust damages actions, including a practical guide on how to quantify antitrust harm, is available here.
En zodra er een rechterlijke uitspraak is over deze boete heb je dan ook bijna 100% kans op succes omdat het daarmee dan al bewezen is bij de hoogste rechterlijke instantie van Europa en jij alleen nog de mate van schade voor jou moet aantonen (ik neem even aan dat de bedrijven wel naar de rechter zullen gaan om te proberen de boete te verlagen).

[Reactie gewijzigd door Darkstriker op 21 maart 2018 16:04]

Hoe worden die boetebedragen bepaald eigenlijk? ik zie (als ik de kortingen wegreken) behoorlijke verschillen in de hoogte. Is het de grootte van het bedrijf of wordt dat bedrag gebaseerd op wat ze er op verdiend zouden hebben?
Daar heeft de EU een hele regeling voor geschreven: http://europa.eu/rapid/pr...P-06-857_en.htm?locale=en

Hangt er dus (o.a.) vanaf of ze meewerken aan het onderzoek, of ze al vaker een overtreding begaan hebben, hoelang het misbruik geduurd heeft, en er zit een limiet in dat het dus niet meer dan 10 procent van de (europese) jaaromzet van een bedrijf mag zijn.

En ja, de gemaakte winsten worden ook gebruikt voor de bepaling van de hoogte van een boete:
Fines will now be based on a percentage of the yearly sales in the relevant sector for each company participating in the infringement. The Commission may impose a fine representing up to 30% of such sales. In order to fully reflect the duration of the infringement, this amount will be multiplied by the number of years of participation in the infringement.

[Reactie gewijzigd door wildhagen op 21 maart 2018 14:45]

Staat ook in het artikel:
De boetes mogen volgens de richtlijnen die de EU hanteert niet meer dan tien procent van de jaaromzet van een bedrijf bedragen. De boetes die Elna, Nippon Chemi-Con en Rubycon krijgen, zijn daarop gelimiteerd op tien procent van hun omzet.
Ik snap dat de klokkenluider een incentive moet krijgen zodat dit soort dingen nog gemeld blijven worden, maar er straffeloos onderuit komen alleen maar omdat je het aan het licht brengt is toch ook wel een beetje gek? Zo zijn zij eigenlijk de enige winnaar van het hele kartel en komen zij er sterker uit. Dat klinkt voor mij niet helemaal eerlijk.

[Reactie gewijzigd door NoUseWhatsoever op 21 maart 2018 14:40]

Ze komen er dan wel zonder financiele boete vanaf inderdaad, maar qua imago en reputatie levert het natuurlijk wel degelijk schade op. Dit is geen goede reclame voor je bedrijf.

Het zou eventueel ook nog problemen kunnen opleveren bij toekomstige aanbestedingen etc, ik weet niet of daar ook rekening mee gehouden zal worden, maar het zou zomaar kunnen.
Het is niet ondenkbaar dat het een dempende werking heeft op de vorming van nieuwe kartels.

Zou een bedrijf nog wel een kartel aan durven gaan met andere bedrijven als die op ieder moment je kunnen verklikken, terwijl ze dan zelf een boete ontlopen?
Ik snap dat de klokkenluider een incentive moet krijgen zodat dit soort dingen nog gemeld blijven worden, maar er straffeloos onderuit komen alleen maar omdat je het aan het licht brengt is toch ook wel een beetje gek?
ik vind het zo slecht nog niet. op deze manier maakt je kartel vorming heel onaantrekkelijk. Iedereen kan de rest er elk moment bijlappen, en zelf zonder financiele schade weglopen. kartel leden kunnen elkaar op deze manier nooit meer vertrouwen.

De preventive werking hiervan is denk ik dus veel belangrijker als die paar bedrijven die er mee wegkomen.
Ik vind het altijd maar een raar ding als de "EU" een boete uitdeelt aan een bedrijf wat niet in de EU gevestigd is.

Waarom zou zo'n Japans bedrijf aan zo'n boete voldoen, wat zijn de consequenties als ze dat niet doen en wie overziet dat? welke overkoepelende instantie straft die fabrikanten als ze hun boete niet betalen?
Ik vind het altijd maar een raar ding als de "EU" een boete uitdeelt aan een bedrijf wat niet in de EU gevestigd is.
Waarom is het raar? De bedrijven zijn, ook in deze sectoren, ook in de EU actief. Er zijn waarschijnlijk ook EU-bedrijven de dupe van deze oneerlijke concurrentie geworden, en Europese consumenten zijn er mogelijk de dupe van geworden.

Lijkt me voldoende reden dat de EU zich ermee bezig houdt.
Waarom zou zo'n Japans bedrijf aan zo'n boete voldoen, wat zijn de consequenties als ze dat niet doen en wie overziet dat? welke overkoepelende instantie straft die fabrikanten als ze hun boete niet betalen?
Wat de consequenties kunnen zijn? Nou, om te beginnen boetes die nog vele malen hoger zijn dan deze. En eventueel, als men blijft weigeren, een verbod om in de EU te handelen. Dat kost een hele grote veelvoud van die boete, als men de hele Europese markt niet meer kan bedienen.
Hoe wil de EU gaan verbieden aan een fabrikant binnen de EU om Panasonic condensatoren te gebruiken? Daarmee beschadig je direct je eigen industrie en waarom? Omdat men in Brussel wel even wil bepalen hoe de wereld hoort te werken?
Ik vraag me af hoeveel ze er aan hebben verdiend, is hier meer over bekend? Ik ben erg benieuwd of de boete minder is dan de winst die eraan verdiend is.

[Reactie gewijzigd door Relatief op 21 maart 2018 14:09]

Dat is inderdaad interessant(er).
Zo is het eigenlijk best schofterig van Sanyo/Panasonic. Ze deden wel mee aan het kartel (en hebben er ook van geprofiteerd) maar komen er nu (relatief) schadeloos vanaf.
En eigenlijk naaien ze hun concurrenten dubbel: ze aangeven terwijl ze er zelf net zo hard aan meededen en er nu nog zonder extra lasten vanaf komen (die de anderen dus wel op de balans zullen moeten zetten).
Klopt maar zonder had niemand er hinder van gehad, behalve de consument!

Door deze regel je automatisch dat die oplichters elkaar ook niet meer (kunnen) vertrouwen en geeft dat meer effect naar de toekomst toe. Op lange termijn is dit dus wel prima, je weet (vanaf nu iig) van te voren wat voor risico natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 21 maart 2018 14:16]

Ben van mening dat het dan ook niet straffeloos moet gebeuren maar op z'n minst tegen een (veel-) lager percentage.
Lijkt mij dat je koste wat kost wilt voorkomen dat dit als (zoals Relatief al aangaf) "een goed pan" (lees: een optie) gezien wordt.
Hetzelfde geldt bijv. ook voor de boetes die banken gekregen hebben voor oa. hun gesjoemel met rente-tarieven. Dat soort zaken schikken ze dan (stapje erger nog: kopen er hun schuld mee af) tegen een fractie van het bedrag dat ze er mee verdiend hebben.
Da's geen straf, da's (voor hun) een investeringsmogelijkheid!

Ere wie ere toekomt: ze naaien daarbij hun directe concurrenten niet zo hard als Sanyo/Panasonic hier doen...
Ja precies, eerst vorm je een kartel en als het op het punt staat uit te komen dan verraad je snel al je medeleden zodat je zelf niet hoeft te betalen. xD En je verminderd ook nog eens de winst en status van je concurrentie. Klinkt als een goed plan.

[Reactie gewijzigd door Relatief op 21 maart 2018 14:14]

Het alternatief is natuurlijk dat niemand meewerkt, maakt onderzoek denk ik dermate lastiger dat er dan helemaal niks uitkomt. Zonder een incentive wil natuurlijk niemand meewerken. En ja dat je er je concurrenten (vriendjes) mee benadeelt is mooi meegenomen. De boetevermindering met 100% is wel cru, maar beter 1 partij 100% korting op de boete geven en de meewerkende 35% als in het geheel geen boete geven. In een ideale wereld zou ieder bedrijf netjes volgens de regels werken, helaas leven we niet in een dergelijke wereld.

Maar wat gaat de EU doen als ze niet betalen, een importverbod op alle apparaten waar deze producten in verwerkt zitten? Dan zitten we hier zonder mobiele telefoons, voedingen, moederborden, bijna alle electrische apparaten.. Ook geen best alternatief denk ik zo.
Je weet wat ze zeggen snitches get stitches. panasonic en sanyo lekker van 1998 tot 2012 lekker profijt gemaakt van alles en zo er van afkomen.
Stel Sanyo/Panasonic wellicht anders een boete had moeten betalen van ¤253.935.000 of meer. Als je van te voren weet hoe de calculatie gedaan word, dan kun je uiteraard ook gewoon de partijen mee laten werken die het meeste hadden moeten betalen. Vervolgens krijgen die de "korting" en van die korting kunnen ze dan links om of rechts om wellicht sneaky the anderen weer terug betalen.

Soort van "Verzekerings constructie " als we gepakt worden dan spreken we af (omdat we weten wie meeste voordeel en verkopen heeft gehad etc) dat de gene met de meest hoge boete alles verklikt..... Geld dat daar bespaard wordt kan dan weer terugvloeien in het kartel in plaats van te betalen aan de EU.

Wellicht helpt het verklikken ook nog eens mee aan een positiever imago, en stijgen de verkopen....?

[Reactie gewijzigd door Macsylver op 21 maart 2018 14:34]

Zo is het eigenlijk best schofterig van Sanyo/Panasonic. Ze deden wel mee aan het kartel (en hebben er ook van geprofiteerd) maar komen er nu (relatief) schadeloos vanaf.
Ik vermoed dat die regel niet alleen dient om bedrijven aan te moedigen kartels aan te geven, maar ook om te zorgen dat deelnemen aan een kartel riskanter wordt. Als je in een kartel zit moet je op deze manier continu overwegen of de andere deelnemers meer baat hebben bij het in stand houden van het kartel, of bij het ontlopen van de boete als het uitkomt. Met andere woorden, als Jantje denkt dat Klaasje op het punt staat de boel te verraden, dan heeft Jantje zelf er opeens een enorm belang bij om de hele boel te verraden voordat Klaasje dat doet... waarbij ze misschien de situatie verkeerd inschatten en Klaasje helemaal geen plannen had om klokkenluider te worden. En voor Pietje, de grootste deelnemer van het kartel, maakt het niet uit wie de zaak verraadt; zij zijn hoe dan ook de sjaak. En als je nou denkt "weet je wat, ik heb helemaal geen zin in al die paranoia, laat dat hele kartel maar zitten, we concurreren wel op de gewone manier": bingo, da's precies de bedoeling.

[Reactie gewijzigd door robvanwijk op 22 maart 2018 04:01]

Hadden ze dan maar boefje moeten blijven voor de status quo?
Waarschijnlijk heeft er een verschuiving plaatsgevonden binnen de gelederen en had de ene werknemer meer principes en integriteit dan de ander. (stel ik me zo voor, lekker naďef uiteraard).
Of is het in de zakenwereld toch meer een piratenbende? Naaien of genaaid worden?
Sneue realiteit...
http://www.chemi-con.co.jp/e/ir/ird_annual.html

Hoeveel ze eraan verdient hebben dat weet je natuurlijk nooit. Maar goed.. hoop dat ze dit ook bij de andere bedrijven gaan doen.
Wat ik me daarnaast afvraag.. waar gaat die boete naartoe?

[Reactie gewijzigd door PThijssen op 21 maart 2018 14:27]

In ieder geval niet naar diegenen die er door zijn gedupeerd: de consumenten

Dit is gewoon een leuk extraatje voor de EU.
En als de EU minder inkomsten uit boetes haalt, dan moeten ze ofwel meer belasting heffen (die voor een groot deel worden betaald door consumenten) of ze kunnen minder nuttige dingen doen (waar consumenten voordeel van gehad zouden hebben). Heel indirect komt het dus wel degelijk bij de gedupeerden uit.
Chinese fabrikanten zijn geen concurrent voor de Japanse fabrikanten. De kwaliteit van die onderdelen is niet vergelijkbaar. Wil je een goede elektrolytische condensator? Pak een Panasonic of Rubycon en look no further. De tijd dat er in Europa nog condensatoren gemaakt werden ligt al weer ver achter ons, Philips en Siemens hebben hun handel al lang geleden doorverkocht aan TDK en Vishay. Die Japanse elko's zijn nog altijd goedkoper dan de waar van Europese bodem. Dit zijn gewoon onzinboetes bedoelt om de schatkist van de EU te vullen. Walgelijk want iedereen weet dat de burger dit gaat ophoesten.
Het zou me niks verbazen dat de Europese bouwers juist uit de markt gedrukt zijn doordat dit kartel onderling afspraken maakten om onder de Europese prijzen te blijven.
I dunno, die japanners zijn al echt een hele poos masters of capacitor.
Zo hebben ze hun 'monopolie' gevestigd.
Alleen maakten ze op een gegeven moment dus misbruik van hun positie.
Ze hadden niet strategisch onder de prijs van europeanen kunnen blijven omdat er erg veel condensatoren worden verkocht. Dan zouden ze al decenia geleden over de kop zijn gegaan. Ze maken blijkbaar dus nog goed winst terwijl japan geloof ik een duurder land is om te produceren dan een willekeurig europees land.
Misschien handig om eens iets over economie en Europese politiek te lezen. Zoals je in al je posts laat blijken weet je er niets vanaf en begrijp je er, volgens je eigen woorden, nog minder van. Waarom reageer je dan met ononderbouwde onderbuikgevoelens terwijl je in andere posts gewoon kunt lezen hoe de werkelijkheid in elkaar steekt. En dan nog meerdere onzin posts ook. Sorry, maar vind ik zeer irritant om het topic zo vervuild te zien met geblaat waarvan je zelf weet dat het geblaat is. Doe het dan niet.
Ik begrijp best het nodige van de economie maar uit sommige reacties blijkt duidelijk de foutieve gedachte dat economische regels de enige regels in het spel zijn. Wat betreft mijn posts er zijn mensen zoals jij die het als onzin bestempelen dat mag maar om het vervuiling te noemen vind in nogal denigrerend en dus per definitie een stropop.
Je dropt conspiracy theorien en andere "alternatieve" oorzaken van deze boete. Maar uitleg daaraan geven doe je niet..Als iemand je uitlegt hoe het itt tot jouw onderbuikgevoelens in werkelijkheid in elkaar zit, dan ontwijk je het en ga je weer door met vage beschuldigingen of onmogelijke alternatieve waarheden. Je bent hier niet om in discussie te gaan en er eventueel wat van te leren, je bent aan het ventileren en/of je hebt wat propaganda opgepikt van bepaalde politieke partijen. Dat is gewoon vervuiling.
dat andere landen geen kwalitatief materiaal produceren opd at gebied, wil niet zeggen dat je een kartel moet tolereren als EU zijnde. Dat de Japanse elco's nog altijd goedkoper zijn dan de Europese wil ook niet zeggen dat je een kartel moet tolereren in je handelsgebied.

Dat het een onzinboete is om die redenen die je geeft is vooral onzin: de EU doet precies wat 1 van haar taken is: de Europese markt en haar consumenten beschermen.
En ik snap niet dit hersenloos verdedigen van corporaties niet omdat je toevallig een product van hun geweldig vindt.
Dus omdat ze goede elco's maken mogen ze er illegale praktijken op nahouden?

Bedrijven die handel drijven in Europa moeten zich aan Europese regels houden. punt.
doe je dat niet, dan krijg je een boete. hoe goed of slecht je producten ook zijn want dat is compleet irrelevant.
WIMA produceert toch nog steeds in Duitsland?

Hoe zou je dergelijke kartelvorming alternatief, zonder boetes, het beste kunnen aanpakken?

[Reactie gewijzigd door begintmeta op 21 maart 2018 15:06]

Wima maakt geen elko's, die doen alleen foliecondensatoren.
De kwaliteit is niet te vergelijken nee, maar vrijwel alles zit tegenwoordig vol met CapXon en andere Wan Hung Lo rommel. Het is zo goedkoop dat ook A-merken hun handel vol drukken met die rommel, want winstmaximalisatie.

Wat dat betreft zijn ze dus zéker wel een concurrent voor de Japanse fabrikanten.
Het lijkt in jouw ogen een idiote boete omdat je niet in staat bent te overzien wat de impact is van kartelvorming. Dat hoeft ook niet, want daar hebben we instituten voor met honderden tot duizenden mensen die zich daar in specialiseren.
Misschien heb je in de afgelopen jaren wel 0.01% meer voor je elektronica betaald vanwege deze prijsafspraken. Op Europese schaal gaat het dan om miljoenen tot miljarden euro’s die bedrijven onterecht hebben gerekend...
Stel je voor dat dat zou mogen, prijsafspraken, en alle tandartsen in je stad gaan je twee keer zoveel geld reken voor je controle. De bakkers rekenen vier keer zoveel voor je brood. Jij kunt als consument nergens anders terecht en dus word je geforceerd om onnodig veel te betalen. Begrijp je dan dat het einde zoek is en dat je er als consument extreem slecht vanaf komt?
Je opmerking over gemeente Almere zegt meer over jou dan over je gemeente.
Wat heeft Almere hier mee te maken?
Ik begrijp heel goed de noodzaak voor de boetes enzo, maar 10% van de jaaromzet is toch wel héél veel :o
Dat is het maximumbedrag he, in veel gevallen zal dat maximumbedrag niet worden opgelegd.

Andere factoren die de hoogte van een boete bepalen zijn o.a. de ermee gemaakte winsten, hoelang het misbruik al duurde, of het bedrijf al eerder (in andere zaken) misbruik gepleegd heeft, of men meewerkte aan het onderzoek (als klokkenluider of anderszins) etc etc.
Ze zeiden wel dat de kleinste bedrijven minder dan het geschatte bedrag verdienden binnen hun 10% marge, dus dat ze daarom 10% kregen, dus het lijkt mij voor de kleinsten echt heel zwaar qua impact.
Dan mogen ze nog blij zijn dat het op de jaaromzet is en niet op de geschatte omzet in de periode dat het kartel bestaan heeft want dan zou dat vandaag mogelijks om meer dan de jaaromzet gaan.
Maar kan goed dat ze door deze kartelvorming meer dan 10% meer winst gemaakt hebben, dan is de boete weer niet zo groot.
Waar gaat die kwart miljard eigenlijk naar toe wanneer het geďnd wordt?
Naar de algemene middelen van de EU(-lidstaten), die dat weer voor andere zaken kan inzetten.

Het is een boete, geen schadevergoeding. Dat laatste is aan de individuele bedrijven of consumenten (of samenwerkende organisaties die deze groepen vertegenwoordigen), ze zullen dan een civiele zaak tegen deze overtredende bedrijven moeten starten om schadeclaims neer te leggen.

[Reactie gewijzigd door wildhagen op 21 maart 2018 15:08]

Dus eerst meespekken met het kartel en dan 0,0 boete moeten betalen omdat je het meldt? Kassa!
mooi zou ik zeggen, en dat het maar vooral veel mag voorkomen.

Op die manier denken bedrijven wel 2 keer na voor ze zich bij een kartel aansluiten, aangezien ze elk moment verraden kunnen worden, en de klokkenluider komt er dan zonder kleerscheuren vanaf.

Op deze manier kunnen de kartel leden elkaar nooit vertrouwen.

[Reactie gewijzigd door Countess op 21 maart 2018 14:46]

Veel gehannes met condensators geweest in die tijd & region. Kijk eens naar "Capacitor plague" waarbij naar alle waarschijnlijkheid espionage en het foutief hanteren van een elektrolyt formule , de wereld markt overspoeld werd met condensators met verhoogde lek kans. Zelfde bedrijven bij betrokken.

https://en.wikipedia.org/wiki/Capacitor_plague

Prima dat gepoogd wordt kartelvorming aan te pakken.
Die condensatoren die het begaven waren bijna allemaal van Chinese oorsprong. Best begrijpelijk dat Japanse bedrijven zich tegen de concurrentie uit China wilden beschermen. Al die consumentenelektronica die faalde zat vol met Chinabrol condensatoren. Als de EU echt wat nuttigs wil doen voor de Europese consument dan nemen ze de productiemethode van China eens onder de loep. Die fabricage voldoet zelden aan de normen die landen als Japan wel naleven. Als er iets oneerlijk is dan is het vanuit China de markt laten overspoelen door goedkope en kwalitatief inferieure producten. Daarmee maken we niet alleen bedrijven kapot maar ook het leefmilieu van miljoenen mensen.
Het boek "Poorly Made in China" is een leuk geschreven en interessante blik in de wereld van Chinese productie. Aanrader.
Ik heb zelf wel wat ervaring met uitbesteden van elektronica productie in China en je moet overal bovenop zitten want iedereen probeert overal een paar centen te verdienen door je niet te leveren waarvoor je wel betaald.

Consumentenelektronica zit vol met componenten van lage kwaliteit omdat men weet dat deze producten niet lang mee hoeven te gaan. De fabrikant maakt een kosten/baten analyse en baseert zijn keuze daarop. Hoe hoger het volume en hoe korter de verwachte levensduur hoe eerder men overgaat tot het gebruik van componenten van lage kwaliteit en kostprijs. Vaak begeven apparaten van honderden euro's het omdat de fabrikant een elco van 3 cent heeft gebruikt i.p.v. eentje van 5 cent.
Het gevolg is een enorme verspilling van energie en grondstoffen maar daar horen we de EU nooit over want het is tenslotte economie.
Dat is ook precies wat er in dat boek beschreven wordt :)
Nu de geheugenfabrikanten nog.... Hynix, Micron, Samsung.
De Chinese overheid heeft al een onderzoek in gang.