Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Rotterdam overweegt augmentedreality-game om inwoners meer te laten bewegen

Rotterdam overweegt de inzet van een augmentedreality-game om inwoners meer te laten bewegen. Volgens wethouder Sven de Langen wordt momenteel onderzocht of met een dergelijke game ook daadwerkelijk veel Rotterdammers kunnen worden bereikt.

Het idee voor de game kwam naar voren tijdens de Health Innovation Challenge die in oktober werd gehouden. De wethouder legt uit tegenover De Telegraaf dat het gaat om een app die gebruikmaakt van augmented reality net zoals Pokémon Go, gamificatie en belonen door met elkaar te sparen voor 'producten of activiteiten'.

Volgens de Telegraaf liep de gemiddelde sportdeelname in Rotterdam jarenlang fors achter op het landelijk gemiddelde en is de bewegingsarmoede in sommige achterstandswijken nog enorm. Wethouder De Langen zegt tegen de krant dat het verkleinen van gezondheidsverschillen in de stad een belangrijk doel is van het Rotterdamse gezondheidsbeleid.

De game zou voor alle leeftijdsdoelgroepen ingezet kunnen worden. Concrete details over het spel zijn er nog niet. Momenteel wordt volgens de wethouder onderzocht of het een 'toepasbare innovatie' is en of er veel Rotterdammers mee bereikt kunnen worden.

Pokémon Go verscheen in de zomer van 2016 en bracht wereldwijd veel mensen op de been. Niantic werkt samen met Warner Bros. Interactive inmiddels aan een nieuwe ar-game rondom Harry Potter. Dat spel, Wizards Unite, komt in 2018 uit.

Het succes van Pokémon Go inspireerde eerder al de Nederlandse politie. In oktober werd bekendgemaakt dat er gewerkt wordt aan Automon, een app waarbij spelers foto's maken van kentekens, die de politie vervolgens wil gebruiken om gestolen auto's op te sporen.

Door

Nieuwsredacteur

117 Linkedin Google+

Reacties (117)

Wijzig sortering
Damn, vooroordelen much?

Het is wel weer typisch Nederlands, een technische oplossing zoeken voor een sociaal probleem.
Het is ook een technisch probleem, zowel als een sociaal. Technologie en de maatschappij zijn diep met elkaar verweven en verbonden. Waar vroeger iedereen wel bewoog, want werk was fysiek actief, is tegenwoordig zitten de norm. Dat komt doordat onze maatschappij veranderd is en onze werkzaamheden veranderd zijn. Tegenwoordig zijn onze werkzaamheden gericht op kantoorwerk en computers. Iedereen zit dus de hele dag. De meeste kantoorgebouwen zijn dan ook nog eens zo ontworpen dat de liften voor de trappen zitten, kortom, iedereen pakt de lift. De manier waarop we onze maatschappij hebben ontworpen, met en door technologie, heeft er voor gezorgd dat we steeds minder actief zijn (Rotterdam heeft bijvoorbeeld genoeg hoge kantoorgebouwen). Je zou zelfs kunnen stellen dat fysieke activiteit uit ons dagelijks leven is weg ontworpen. Dit heeft grote consequenties voor onze gezondheid op de lange termijn. Juist daarom kunnen we niet zomaar zeggen dat mensen het zelf op moeten lossen. De ontwerpkeuzes in onze maatschappij zijn zo genomen dat deze, onbedoeld, leiden tot een ongezonde en inactieve levensstijl. De mensen in die maatschappij zitten dus automatisch en onbewust in een inactieve levensstijl, zonder dat ze bewust daar voor kiezen, maar ook zonder dat ze op korte termijn consequenties voelen van die onbewuste keuze. Juist hierom is het goed dat ontwerpers en ontwikkelaars goed kijken naar hoe we onze maatschappij vorm geven en hoe we de gevolgen van technologie in onze maatschappij beter gaan voorspellen. Wat je nu ziet is dat onze maatschappij in enkele generaties drastisch is veranderd. Mijn vader zit gemiddeld 4 uur per dag, ik daarentegen meer dan 11. Voor mijn vader is het onmogelijk om meer te zitten tijdens zijn werk, voor mij is het onmogelijk minder te zitten. Een vergadering is in ons referentiekader nou eenmaal iets wat je zittend doet. Dat kan en moet veranderen. Pokémon go achtige spellen zijn leuk, maar blijken geen structurele oplossing te zijn. Het is even leuk, maar dan verwaterd het. Leuk dus dat Rotterdam er iets aan wil doen, maar beter kijken ze ook even naar de wetenschap voor wat er al bekend is over dit soort problemen. Onder Andere de TU Eindhoven en Universiteit Utrecht doen al jaren onderzoek naar dit maatschappelijke probleem en proberen ook ontwerpproposities uit om te kijken wat structurele gedragsverandering naar actievere levensstijlen kan faciliteren. Daarmee bedoel ik niet dat de oplossing er al is, maar deze is niet zo simpel en voor de hand liggend als de gemeente Rotterdam nu denkt (volgens dit artikel). Onderzoek heeft ook al uitgewezen dat sporten geen positieve uitwerking meer heeft op de lange termijn op de gezondheid wanneer men 11 uur per dag of meer zit. (https://jamanetwork.com/j...icine/fullarticle/1108810)

Reacties over mentaliteitsverandering en dat mensen lui zijn onder dit artikel zijn te makkelijk. Dat is ook hoe de overheid lang naar dit probleem heeft gekeken: mensen moeten dit zelf en individueel oplossen. Dat is naďef en kortzichtig, gezien onze dagelijkse activiteit een gevolg is van hoe onze maatschappij, ons werk en onze omgeving in elkaar steken en ontworpen zijn. Bovendien is sporten en bewegen niet de oplossing naast een dagelijkse werkdag met 11 uur zitgedrag. Ik wil de eerste tweaker hier wel horen die een hele vergadering rondjes loopt terwijl zijn collega’s zitten. Dan wordt je toch raar aangekeken.

[Reactie gewijzigd door cmegens op 28 december 2017 12:39]

Prima stuk en je hebt denk ik ook absoluut gelijk als het gaat om de algehele inrichting en ontwikkeling van de samenleving. Tegelijkertijd: er zijn al mogelijkheden genoeg om ook bij kantoorwerk geregeld te lopen, te staan, of zelfs geheel staand te werken. Er is zelfs wetgeving die ondersteunt dat je bij je werkgever aankaart dat er teveel gezeten wordt.

Kortom, de middelen zijn aanwezig, wat mist, is de behoefte. Er zijn er veel die die behoefte niet, of nog niet voelen. Voel je 'm echter wel dan is het prima mogelijk om niet 'teveel' te zitten. Dat er wat meer mag worden gefaciliteerd is zeker waar, maar daarvoor zijn al best een aantal stappen gezet. Waar het aan ontbreekt is de motivatie - een terugkerend fenomeen bij 'even sporten'. Ik ken het heel goed.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 28 december 2017 14:25]

Er zijn een paar hele simpele dingen die je op kantoor kunt doen om niet te veel te zitten:
- statafels voor vergaderingen - dat beperkt vaak ook meteen de lengte van de vergadering
- bureaus die ook op stahoogte zijn in te stellen
- zelf koffiehalen, dus niet iemand met zo'n treetje koffie voor de hele groep laten halen
- geen lift meer gebruiken

PS: ik ga tijdens vergaderingen regelmatig staan. En niemand die me raar aan kijkt. Dat is meteen ook een goede manier om meer invloed te krijgen. Je hebt dan meteen de mogelijkheid om je verhaal kracht bij te zetten bij het white board. En al zouden ze je raar aankijken: het is jouw lichaam dat het moet blijven doen, niet dat van je collega's. Als zijn voor hun 50e een hartinfarct willen moeten ze dat zelf weten. Toch?
Je eerste twee punten heeft een gemiddelde werknemer geen invloed op hoor ;)
Zitten is het nieuwe roken.
In zekere zin wel. Ook bij roken duurt het lang voordat je de consequenties gaat voelen van het roken. Het verschil is echter dat er wel ergens een moment is geweest waar je hebt gekozen voor roken, er is ergen een eerste sigaret geweest en die heeft geleidt tot verslaving. Er is niet ergens een eerste stoel geweest. Zitten is gewoon onderdeel van het menselijk lichaam, het is een rusthouding en dus in beperkte mate ook weer goed en gezond. De keuze om overdadig te zitten heeft niemand bewust gemaakt. Architecten denken niet na over gezondheid wanneer ze een lift intekenen in een gebouw en de trappen wegmoffelen achter de lift en een dichte deur. En ook niet wanneer de bureaus en vergadertafels intekenen. In hoogte verstelbare tafels, zoals IngamerX oppert, kunnen al helpen, maar lossen lang niet alles op. We moeten echt anders gaan nadenken over wat werk is. Om terug te komen op jouw reactie: wanneer een werknemer naar buiten gaat om een rondje te wandelen dan is hij lui en dat kan niet in de baas zijn tijd. Dat wordt sociaal gezien niet geaccepteerd. Wanneer een werknemer naar buiten gaat om een sigaretje te roken dan is dat sociaal geaccepteerd.
Tja ik irriteer me daar wel aan hoor. Al zouden er alleen al tafels zijn die op staand niveau gebracht kunnen worden... Maar goed, kost klauwen met geld dus die zullen er niet komen. In plaats daarvan moeten we met een complete afdeling een paar van die skippyballen delen.

[Reactie gewijzigd door IngamerX op 28 december 2017 13:02]

ik reageerde op een stelling en verplaatste toen het maatschappelijk probleem naar een situatie die voor tweakers herkenbaar is. Natuurlijk zijn er in achterstandswijken weer andere dynamieken en ook andere oorzaken van het probleem. Tegelijkertijd zijn daar ook soortgelijke situaties, kinderen worden ook al vanaf jonge leeftijd in de schoolbanken gezet. Wat je ook ziet is dat sportclubs leglopen, gym op school loopt terug, etc. Bovendien kom je daar ook nog culturele verschillen tegen, waardoor het bijvoorbeeld voor vrouwen moeilijk is om te sporten. Alles doet niets af aan mijn stellingen: fysieke inactiviteit wordt de norm en dit is diep verwoven in onze huidige samenleving. Het is niet enkel een kwestie van mentaliteit en luiheid.
Dit is het onderwerp van mijn doctorale thesis, waar ik 4 jaar onderzoek naar heb gedaan en nu nog steeds als assistant professor, waar ik meerdere PhD's begeleid op dit onderwerp, nationale en internationale samenwerkingen heb op dit onderwerp en in verschillende wijken, buurten, bedrijven, etc onderzoek doe en ontwerp toepassingen onderzoek. Ik sta geregeld met mijn 'poten in de modder' in dergelijke wijken en doe in dergelijke wijken vrijwilligers werk voor. Volgens mij ben ik redelijk in staat een dergelijke discussie te voeren. Als onderzoeker moet ik ook juist bewust zijn van welke bias ik kan hebben vanuit mijn eigen perspectief en leefwereld.

Als jij de discussie anders wil richten, open dan die discussie, maar ga iemand niet afbranden en persoonlijk aanvallen. Het is niet chique en doet veel meer kwaad aan de discussie dan jij impliceert wat ik doe. Ik ga graag met je in discussie, ik hoor graag andere inzichten en meningen over dit onderwerp, dus kom maar op. Daar worden we allemaal slimmer van. Wat jij nu doet niet, dus dat vind ik jammer.

[Reactie gewijzigd door cmegens op 29 december 2017 12:06]

Nadruk op de achterstandswijken wil niet zeggen dat het voor geen enkele andere groep toepasbaar is. Dat haal ik zelf ook niet uit het artikel.

Ik vind de toevoeging van @cmegens wel nuttig, ik vind juist de link die hij legt met de technologie in zijn bericht interessant. Daar kan ik mij ook in vinden.

Overigens lees ik zowel in de titel als in de inleiding niets over achterstandswijken, dit wordt pas in het middenstuk benoemt. De hoofdzaak is dan ook geen oplossing specifiek voor achterstandswijken, er wordt enkel benoemt dat de problemen hier meer aanwezig zijn dan de rest.
Dan weet jij ook eenvoudig weg de tekst niet goed te interpreteren.
Jij kijkt teveel naar de titel die eigenlijk slecht gekozen is om lezers te trekken.
Wat een gezever dat dingen pas in het middenstuk word benoemd. Dat maakt helemaal geen bal uit.
Het is sowieso een slecht geschreven stuk. Informatief gezien van slechte kwaliteit.
Het heeft duidelijk een sensatie format om de tongen los te maken en jij tuint daarin.
De nadruk op dit soort spellen is om bep achtergestelde bevolkingsgroepen in lijn te krijgen met de rest van de bevolking. Ga je eens richten op hoe het artikel tot stand kwam. Een gesprek met de wethouder door de Telegraaf. Lees wat de wethouder dan zoal te vertellen had. En zie dat het om achtergestelde bevolkingsgroepen gaat.
Een paar andere bronnen:

https://www.bright.nl/nie...en-pokemon-go-achtige-app

In de bovenstaande wordt achterstandswijken niet eens genoemd.

https://www.google.nl/amp...t-pokemon-achtige-app.amp

In de bovenstaande bron wordt het vermeld, er staat echter nergens dat dit de enige doelgroep zou zijn. Er wordt enkel vermeld dat vooral hier de beweging ondermaats zou zijn. Desalniettemin ben ik tevens van mening dat het artikel iets uitgebreider had gemogen (alle artikels), maar schijnbaar is er niet veel informatie gegeven om het nog uitgebreider te schrijven.

Ik blijf van mening dat de achterstandswijken bijzaak zijn, het wordt immers in het eerste artikel (link 1) niet benoemt, in het tweede artikel (link 2) komt het door het woord vooral die enkel nadruk legt, anders hadden ze specifiek geschreven dat het probleem daar zat, en dat ze dat probleem gaan aanpakken.
Er wordt hier in het artikel gerefereerd naar het telegraaf artikel.
Het telegraaf artikel is een gesprek met de wethouder.
De wethouder wil zo'n spel inzetten om bep groepen op gelijke voet te krijgen met de rest van de Rotterdamse bevolking.

Je weet gewoon net als sommige anderen niet juist te interpreteren en staat te draaikonten om je eigen gelijk proberen te "bewijzen".

Het artikel is slecht geschreven en lijkt dan ook het meest op een soort advertorial om een abbo te nemn op de telegraaf, want je moet nl inloggen om het werkelijke artikel te bekijken. Tweakersnet leent zichzelf hiervoor. Tweakersnet gaat voor de commercie, niet om jou zo goed mogelijk onafhankelijk te informeren.

Ik vind het stuitend dat het tweakers.net publiek hier zo slecht artikelen weet te interpreteren.
Nee, voor een beetje intellectueel niveau moet je niet op tweakers net zijn.
Ik snap niet waarom jij mij nu persoonlijk gaat aanvallen. Het lijkt erop dat jij zelf ook wel weet dat ik hier gelijk heb. Ik heb diverse bronnen vermeldt die over exact hetzelfde artikel gaan.

Jij komt daarnaast enkel met beledigingen en met geen juiste inhoudelijke argumenten (in ieder geval niet in je laatste reactie), of argumenten die ik in mijn vorige reacties al weerlegt had.

Ik vraag mij af waarom je op Tweakers zit als je het niveau van de community zo slecht vindt, of de artikelen.

Dat Tweakers hiermee De Telegraaf zou promoten zie ik ook niet, ze hadden immers dan wel een link erbij gezet naar het bron artikel...

Ik wil het graag hierbij laten, het heeft voor mij geen zin meer om deze discussie voort te zetten.
Wat zijn jullie toch een kleutertjes. Ik gaf gewoon mijn gedachten weer maar mensen zoals jij DENKEN dat ze het beter weten en trachten mijn logische kijk te ontkrachten en nu ga je knullig lopen doen dat ik je persoonlijk aanval. Wat een zwakte . . .

Je ziet niets dat komt omdat je een onvolledige manier van kijken hebt.
Alles ligt opgesloten in je benadering.

Je zoektocht naar externe artikeltjes is een goed voorbeeld van hoe het niet moet.
Jij legt de focus totaal op zoeken naar bevestiging van je eigen gedachtengoed.
Je focus zou echter moeten zijn op purificatie van je gedachtengoed. En dat is heel wat anders.

Je vraagt je af wat ik op tweakers doe als ik het niveau zo slecht vind?
Ik draag visie uit, zouden meer mensen moeten doen. Zoiets als de maatschappij ben jezelf?
Kennelijk heb jij totaal genormaliseerd dat als je het ergens niet mee eens bent dat je je kop dan maar in het zand steekt of totaal negeert. De moderne mens . . . . deze site had potentie maar is toch danig de weg kwijt en behoort hedentendage helaas teveel bij de pulpmedia dan dat ze het verschil maakt. Niet in de laatste plaats door het publiek wat ze aantrekt, het één maakt het ander. Kwaliteit is ver te zoeken. Scroll door het arsenaal suffe comments bij elk artikel en je weet wat ik bedoel. Men moet worstelen om wat normale aan het artikel gerelateerde comments te vinden, er is geen enkele kwaliteitsbewaking. En in mijn ogen (ik kijk altijd verder dan mijn neus lang is) is dit met opzet van tweakers zijde. Jij mist dingen die ik zie en weet. Onwetend hoe commerciële media werkt.

Je mededeling over de bronvermelding is ook weer zoiets . . . .
Misschien moet je toch het artikel nog maar eens bekijken want er staat pontificaal een link naar de telegraaf in het artikel, met de bedoeling dat als je meer wilt weten van de bron je er op klikt.
Met alle respect, maar ik hoor voor de laatste keer gewoon geen juiste inhoudelijke argumenten. Persoonlijk in de aanval gaan is blijkbaar jouw verdediging, het feit dat jij dit niet eens door hebt spreekt voor mij boekdelen.
Je blijft het niet snappen hee. Het artikel gaat inderdaad over bewegen en gezondheidsverschillen in bevolkingsgroepen groepen. Verschillen dus tussen meerdere groepen in Rotterdam. In dus heel Rotterdam, niet alleen de achterstandswijken. Daar komen een aantal reacties op die het probleem op een grotere maatschappelijke en technologische scope bekijken. Dus ik heb een reactie daarop gegeven. Hierdoor wordt de scope dus zeker wat ruimer maar niet off topic:
- bewegen : on topic
- Er wordt letterlijk gezegd: veel Rotterdammers. Het gaat niet allleen over achterstandswijken. Er wordt ook gesproken over een laag gemiddelde sportdeelname, wat dus naar de gehele populatie in Rotterdam kijkt. Ik benoem dus een bevolkingsgroep in dat geheel, wat uit mijn onderzoek ook een nog steeds groter wordende groep is in de steden van Nederland. Deze groep woont in Rotterdam en kun je vergelijken met achterstandswijken, waarmee dus een verschil zou zijn: on topic
- Rotterdam: on topic
- de oorzaak van het niet bewegen, wat veel mensen hier wijten aan luiheid en mentaliteitsproblemen. Dit is ook het kernpunt van mijn comment en een reactie op de vele reacties onder dit artikel. Daarmee ben ik dus volgens mij ook on topic.
- dit probleem werd in een reactie bestempeld als een sociale en vooral niet als technisch/technologisch. Ik heb door middel van mijn voorbeeld proberen te schetsen hoe deze 2 zo complex met elkaar verwoven zijn en hoe dus eventuele oplossingen met technologie gecreëerd kunnen worden. Lijkt me dus ook on topic, zeker hier op tweakers.

Kortom, je zit te zeuren over een on topic reactie dat ie off topic is en je wil het grotere plaatje niet zien. Dat mijn reactie voor jou niet de juiste focus heeft qua doelgroep kan en mag. Ik ben het met je eens dat het artikel een andere groep specifiek benoemt dan ik, maar ik laat alleen maar zien dat de argumenten van luiheid en mentaliteit niet opgaan (door tweakers dus een spiegel voor te houden). Bovendien gaat het artikel over heel Rotterdam, alle inwoners, en benadrukt het alleen achterstandswijken. Deze game wordt niet alleen maar ontwikkeld voor achterstandswijken, maar dit is wel een focus gebied met specifieke uitdagingen.

In het vervolg, open dan die discussie als je het niet met me eens bent, ga dat gesprek met me aan, maar ga niet zeggen dat ik het niet snap. Nu kom je over als vervelend, naar en zuur, in plaats van iemand die een inhoudelijke discussie wil voeren. Mijn punt van mijn comment was dat minder of niet bewegen niet zozeer een kwestie van luiheid of gebrek aan mentaliteit is, dat dat te makkelijk en kortzichtig is om te stellen en dat de oorzaken vaak net zo goed extern als intern liggen, en vooral dat technologie en hoe we daar mee ontwerpen een grote impact op ons dagelijks leven hebben waar we dus verantwoordelijk mee om moeten gaan. Lijkt mij een valide commentaar onder een artikel waar een stad technologie in wil zetten om zijn bevolking te laten bewegen, wat anderen hier wijten aan luiheid en gebrek aan mentaliteit.

[Reactie gewijzigd door cmegens op 29 december 2017 09:36]

Oke, nu ga je me persoonlijk aanvallen, aannames over mij maken en me ronduit beledigen. Daarmee diskwalificeer je jezelf voor mij om nog een discussie mee te voeren. Het is dus nu wel klaar. Voor mij is dit niet de toon en vorm om een constructieve discussie te voeren en ik wil je terug geven daar nog eens goed over na te denken. Het is mijn inziens beter een discussie te voeren enkel op de inhoud en niet op de persoon. Dat komt gefrustreerd en zuur over. Succes ermee!

[Reactie gewijzigd door cmegens op 30 december 2017 08:46]

Precies dit.

Het probleem ligt bij de luie mens zelf. Tijd om eventjes de mobiel/laptop weg te leggen en om even iets actiefs te gaan doen. Daar heb je geen verdomde game voor nodig.
Als je kijkt naar het succes van Pokémon Go in 2016, zie je een heel ander beeld.
Mensen komen op de een of andere manier niet voldoende aan hun beweging. Wandelen is saai, fietsen een noodzaak, sporten wordt je moe van...

En ineens was wandelen en socialiseren geen probleem meer met Pokémon Go.

Ik ben het met je eens hoor. Dat veel mensen liever lui zijn dan moe.

Ik geef training bij de atletiek en zie inderdaad dat als de pubertijd begint het afwezig zijn en het afhaken steeds meer wordt.
Misschien moet de gemeente Rotterdam mindfulness training geven ipv het spenderen aan de zoveelste (faal) ICT project. Mensen die te lui zijn om te sporten of wandelen saai vinden... volgens mij is wandelen nog steeds de beste VR ervaring. Je moet de perceptie van de mensen veranderen, dit is als een pil voor overgewicht, korte termijn lost het de symptomen op, maar het onderliggende probleem blijven. (ontevredenheid, trauma, slechte dieet, stress etc)

Nu gaat de gemeente rotterdam een 'game' bedenken, die zowel leuk moet zijn (wat al een hele opgave is) en daadwerkelijk mensen motiveren om te bewegen (zonder een clone te zijn van pokemon) en dit moet dan ook nog is meetbaar zijn. Een gemeenteraads-lid heeft zeker een neef met een beginnende game studio... uitkomst van dit project is gewoon vervelend voorspelbaar.

Pokemon Go was populair omdat het idee van pokemon gewoon nog steeds aanslaat, naamsbekendheid heeft en veel ouders van kinderen ook pokemon hebben gekeken/gespeeld.

Begrijp mij niet verkeerd, ik heb graag dat mensen fanatiek sporten bewegen etc en goede ideeën moeten gestimuleerd worden, maar dit is gewoon te ambitieus en nog steeds een pil tegen de symptomen (twijfelachtige uitkomst, best case scenario -> Na een half jaar ben je wel uitgekeken op een game, dat was met pokemon ook zo, alleen een echt goede games speel ik jaren later nog: Civilization f*ck yeah).

De gemeente moeten mensen niet aanzetten tot bewegen, ze moeten mensen aanzetten om te denken over hun welzijn, laten denken wat de voordelen zijn van bewegen en hoeveel je ervoor terug krijgt. Mensen die achter een pokemon rennen zijn niet bewust aan het bewegen maar zijn volledig bezig met de game, stopt de game stopt de beweging. Niet bezig met het hier en nu maar met je gedachten ergens anders.
All his life has he looked away... to the future, to the horizon. Never his mind on where he was... what he was doing.
Master Yoda... ('Mindfulness' concept uit het Boeddhisme)
offtopic:
Ik zelf train zelf intensief 5x per week, dus ik weet wel wat de voordelen zijn... en de nadelen als je bij een tweakers meet komt, kennelijk denken mensen dat als je atletisch bent, je vast geen echte nerd bent.. :) .

[Reactie gewijzigd door D0gtag op 28 december 2017 12:22]

Na een half jaar ben je wel uitgekeken op een game, dat was met pokemon ook zo, alleen een echt goede games speel ik jaren later nog: Civilization f*ck yeah).
Ik zie hier mogelijkheden voor een werkend concept.... :D
Weer een of andere goerroe die maatjes is met iemand bij de gemeente en flink kan cashen. De overheid moet eens inzien dat niet alle problemen oplosbaar zijn door meer beleid en eens durven zeggen dat mensen dat zelf maar moeten oplossen als ze willen. En als ze niet willen omdat niet iedereen een gezondheidsfreak is, dan ook goed.

[Reactie gewijzigd door Morgan4321 op 28 december 2017 15:24]

Om te bewegen hoef je je mobiel helemaal niet weg te leggen. Koptelefoontje op, Spotify playlist aan en lekker een uurtje wandelen. Onderweg nog wat fotootjes maken zodat je wat anders kunt laten zien op social media dan je boterham met pindakaas :-)
Ik bedoel voornamelijk dat er geen reet meer zonder die ruktelefoon gedaan wordt.
Loop over straat en je ziet verschrikkelijk veel mensen naar hun telefoon kijken.
Zit in de trein of bus en zie iedereen naar beneden kijken, het is gewoon schandalig.
Interessant dat je net die ene plek waar je verder toch meestal geen ene ruk te doen hebt aankaart. Voor de opkomst van de mobiele telefoon zou je een krantje lezen, of doelloos naar buiten staren. Als je vindt dat mensen wat meer zouden moeten praten, heb je zelf dan ook al eens iemand aangesproken? Heb je dan werkelijk ooit te horen gekregen "sorry, maar ik ben even druk met iets totaal onbenulligs op mijn telefoon"?
Onzin, het probleem zit hem meer in het feit dat de tijden veranderd zijn.. zo zijn er meer files omdat de overheden domweg teveel wegwerkzaamheden tegelijk uitvoeren en anderzijds is het moeilijker geworden om een sportschool abonnement te nemen omdat die prijzen als de jeten zijn gestegen.
sportschool abbos gestegen????? sry hoor maar volgens mij zijn die juist enorm gedaald met de walkinn fitness scholen .... vroeger (5-10jaar geleden) betaalde je overal 40 euri .... tegenwoordig betaal je 16 euri per maand vind ik dus geen argument.

Mensen worden gewoon lui en er is altijd wel iets interessanters te doen

[Reactie gewijzigd door WeeDzi op 28 december 2017 12:16]

Juist en die 16 euro is voor mensen in de bijstand een bedrag dat teveel is...
dat is dan wat anders dan dat je zecht dat prijzen als de "jeten" zijn gestegen.....
Tis ook niet direct te duur, het heeft een lagere prio, want de blikken bier bij de aldi en de shag worden gewoon aangeschaft hoor...... en voor meer dan 16 euri per maand

Ff daargelaten dat ik echt wel weet dat het voor sommige mensen echt te duur is, maar dat zijn er maar weinig

[Reactie gewijzigd door WeeDzi op 28 december 2017 12:36]

Als je ECHT in de problemen zit, kun je bij heel veel gemeenten gewoon aankloppen.

Zo lopen er hier genoeg kinderen van minima rond op de zwemlessen, voetbalochtenden, en ook in de sportschool.
( die, in tegenstelling tot grote steden, nog steeds 35¤/m kost )
Dat kunnen ze echt niet zomaar betalen, dat gaat uit de sociale ondersteuningspotjes
Onzin, de gemeente moet er wel budget voor hebben en dat hebben alleen de grote gemeentes en zelfs dan worden er hulpverzoeken vaak genegeerd.

edit:
Traplift nodig? Probeer die maar te regelen zonder camera van NPO programma erbij...

[Reactie gewijzigd door Sammiejj op 28 december 2017 13:02]

Het idee dat je een sportschool nodig hebt om te bewegen is dan ook per definitie totaal fout.
hopelijk maken ze dan zoiets als sword-art-online ordinal scale.

(geweldige film en een leuk concept, voor toekomstige games)
Sporten kost ook geld, en dat is precies wat arme mensen niet hebben.
En verder nodigt een stad ook niet uit om lekker een rondje te gaan fietsen of hardlopen. Dat schijn je zelfs beter niet te kunnen doen in de vervuilde stadslucht.
Niet alleen dat.. in Rotjeknor is het niet bepaald veilig.. al helemaal niet in het centrum omdat daar alles letterlijk door elkaar heenloopt van trams tot auto's tot voetgangers tot scooters etc aan toe.

LOL.. zeg je de feiten.. wordt je gemind :')

[Reactie gewijzigd door Sammiejj op 28 december 2017 12:06]

Niet alleen dat.. in Rotjeknor is het niet bepaald veilig.. al helemaal niet in het centrum omdat daar alles letterlijk door elkaar heenloopt van trams tot auto's tot voetgangers tot scooters etc aan toe.

LOL.. zeg je de feiten.. wordt je gemind :')
Wait, whut ?

Ik heb er tot mijn 16e gewoon, en kom er nog steeds wekelijks bij familie
Als jij de Lijnbaan / Koopgoot ziet als 'Rotterdam' moet je eens via googlemaps kijken ... er hangt een paar vierkante kilometer omheen hoor ;)
Ik tot mijn 28ste.. dus weet echt wel waar ik over babbel..
Trams, auto's en scooters lopen niet die rijden... dus er lopen alleen voetgangers in Rotterdam centrum rond (eigenlijk waar dan ook, tenzij je 4 voeters geen voetgangers wil noemen)
Verder zijn de meest gevaarlijke dingen in onze samenleving auto rijden en vet eten, autorijden met hoge snelheid dus buiten het centrum.

Het gevaarlijkste dat je kan gebeuren in Rotterdam centrum is dus dat je er vet eet, waarvan ik de kans in andere stads-centra niet meer of minder inschat.
Ik woon zelf in Rotterdam centrum en probeer zoveel mogelijk gezond te eten en kan meestal de verleiding van ongezond eten om me heen wel weerstaan.

Hetgeen waar ik het meest bang voor ben is dat dit daadwerkelijk aanslaat en dat er straks legio mensen naar de stad komen speciaal hiervoor. Laat ze dan in ieder geval de digitale "easter eggs" wel uit de buurt van woonlocaties houden.
Dan woon jij er niet.. want je hoeft maar je fiets te willen stallen en je kan of op de zebrapad/autoweg belanden of tegen een scooterrijder/voetganger aan knallen..
Niet veilig???? Dat klinkt eerder als een slechte smoes om niet te hoeven bewegen. Je kunt 's avonds zo veel hardlopen als je wilt in het centrum zonder maar een trambaan te hoeven kruisen. De Lijnbaan is 's avond de mooiste hardloopbaan van Nederland: geen hond te vinden.
Niet iedereen woont bij de Kralingse Bos ;-)
Stel we zorgen eerst dat het gross de basis behoefte heeft en wat werk. Zullen we dan eens aan fitness zaken gaan denken? Schijnt bij veel mensen namelijk ook zo te gaan. Aldus maslow
Het gros heeft een dak boven het hoofd, inkomen (uit werk) en nog veel meer. Aan de basisvoorwaarden wordt ruimschoots voldaan in veruit de meeste gevallen. Mensen hoeven echt niet op fitness om gezonder te zijn. Je kan gewoon een uur per dag lopen of fietsen en dan kom je al een heel eind qua gezonde lichaamsbeweging, dat kost niets behalve wat moeite. Bij veel mensen moet er echter een mentaliteitsverandering komen, dat los je niet op met een AR app oid. Men doet weer eens aan symptoombestrijding zonder de oorzaak te willen zien.
Basisvoorzieningen ruimschoots voldaan?!
Niet bepaald, zo wordt als je de waterrekening niet kan betalen.. dat gewoonweg afgesloten.. kan jij de huur/hypotheek niet betalen.. uit huis gedumpt.. ja logisch.. maar wat verlies je dan eventueel ook?
Juist.. uitkeringen.. zonder vaste woon of verblijfplaats ontvang je namelijk niets.
Dat is niet het gros en die groep heeft ook niets aan een app. Je kunt voor alles iemand vinden die een uitzondering is.
Maar om te sporten hoef je niet naar de sportschool of een sportclub.
Toen het mij financieel wat minder ging zat ik gewoon op mijn oude herenfiets te trappen. Qua beweging voldoet dat prima. Wandelen of hardlopen idem.

Dus ja, voor het gros niet sportende mensen is het mentaliteit.
Tsja.. een fiets is niet bepaald goedkoop in aanschaf... ik ben als ik zou sparen voor een nieuwe fiets zeker een jaar bezig...
Dit is Nederland, als je op marktplaats, of bij de albert heijn te koop bulletins, geen goede 2e hands fiets voor +-50¤ kan halen doe je iets fout
MP noem ik eerder een maffioso website.. heb al tevaak meegemaakt dat ik met oplichters te maken kreeg..
Kijk mentaliteits probleem.
Jij kunt niet sporten want geen nieuwe fiets.
Ik ben gewoon op mijn oude fiets gestapt om me in het zweet te werken. Voor de duidelijkheid een gewone fiets. Geen racefiets of mountainbike oid.

[Reactie gewijzigd door arbraxas op 28 december 2017 13:02]

dat is geen mentaliteitsprobleem.. ik vertrouw MP gewoon niet meer.. simpel zat..
Simpel als in simpelweg niet verder willen kijken dan je neus lang is?
Naast marktplaats zijn er legio plekken, fysiek en virtueel, waar je prima tweedehands fietsen kunt kopen voor een schappelijke prijs. Probeer je lokale fietsenboer maar eens.
Je kunt beter een oud barrel nemen als het je om je conditie gaat, dan moet je harder trappen.
Nu maar hopen dat al die mensen in die achterstandswijken ook een smartphone hebben, waar de app op wil draaien ;)

De app is de oplossing niet.
Die moet worden gezocht in een mentaliteitsverandering, tegen de culturele achtergrond in (veel mensen van allochtone afkomst, lagere opleiding. En het is al járen bekend uit onderzoeken, dat juist mensen met een betere opleiding, gezonder zijn, en meer bewegen. Het is iets dat wel/niet met de opvoeding wordt meegegeven.)
Die moet worden gezocht in een mentaliteitsverandering
En die verandering kun je op vele manieren bewerkstelligen, een app kan een middel zijn.
De app kan de oplossing wel zijn, maar hang er dan een goed concept aan, ik denk persoonlijk aan een lootbox-achtig systeem waarbij je een kans hebt op vrijstelling van sport activiteiten.

Klap op de vuurpijl: je gaat dit nog kostenneutraal kunnen doen ook.

O-)

[Reactie gewijzigd door Vayra op 28 december 2017 11:09]

Ze hebben misschien een week geen eten. Maar een goede smartphone hebben ze echt wel hoor. Daar zorgen ze wel voor.

edit: mijn opmerking was natuurlijk wat kort door de bocht. Zou mijzelf ook een -1 geven.

[Reactie gewijzigd door Deckkie op 28 december 2017 15:41]

Inderdaad, ook roken ze voor 300 euro per maand weg. Eten dat komt ergens op plek 3.
... maar iedereen die een beetje rondkijkt weet dat bovenstaande wel degelijk zo is ... Geldt dat dan voor iedereen? Nee ...
Je begrijp dat je eerst een groep mensen over een kam scheert en dat daarna probeert te ontkrachten, hoop ik?
Misschien ligt het aan mij, maar ik hoop toch altijd op wat meer inspirerends van tweakers in reacties in plaats van het (dertien in een dozijn) stigmatiserend berichten.

Los van of het waar is of niet: zodra de discussie stigmatiserend wordt vanuit een partij, verlies je mijn aandacht.
Als je wilt stigmatiseren, dan denk ik dat je meer effect hebt bij opleidingsniveau of kansen op de arbeidsmarkt of binnen de maatschappij. Ik kan me niet voorstellen dat iemand zich kan inbeelden dat probleemgroepen bestaan uit personen met een hoog opleidingsniveau en/of goede kansen op de arbeidsmarkt of maatschappij. Als maatschappij die kansloosheid benadrukken zal denk ik niet bijdragen aan oplossen van het probleemgedrag. Wat mij betreft is stigmatiseren olie op het vuur gooien.

Ik werk in een omgeving met mensen van vele nationaliteiten (en geloof). Veelal zijn ze hoog opgeleid. Bij weinig tot geen van hen verwacht ik dat ze behoren tot een "probleemgroep". Is dat een representatieve doorsnee van de maatschappij? Nee, want ze zijn relatief hoog opgeleid.

Ik vind het idee van een augmented reality game misschien geen perfecte oplossing, zoals gezegd is, moet het uit de mens zelf komen. Het kan mensen wel over de streep trekken om meer te doen en dat lijkt me wel goed. Ik hoop dat de mensen die het spel spelen, geprikkeld worden meer informatie te zoeken en/of geďnformeerd worden over het effect van bewegen op gezondheid.
Het probleem is dat de oplossing steeds gezocht wordt in de verkeerde dingen, en deze app is daar een voorbeeld van.

Deze app is óók een voorbeeld van de hypocrisie die rondom bepaalde gewoonten en levenswijzen bestaat. Onder de noemer 'vrijheid' is die hypocrisie toegestaan. Maar zodra we het hebben over in hoeverre je wel of niet effectief kan zijn met een bepaalde werkwijze of maatregel, vind ik dat je de zaken bij de naam moet noemen, en vind ik ook dat je de kenmerkende eigenschappen van je doelgroep héél goed moet kennen. Jij noemt die eigenschappen een stigma. Ik noem het stereotypen die elke dag heel druk bezig zijn zichzelf te bevestigen, of beter nog, er zelfs trots op zijn en die uitdragen.

Dit is een app die specifiek op een bepaalde doelgroep gericht is; maar totaal niet bij die doelgroep past. We gaan dus (voor de zoveelste keer) een prestige projectje doen met nul resultaat, dat weet je nu al.

Appen in het verkeer is een ander goed voorbeeld: we willen allemaal maatregelen invoeren tot aan het 'locken' van electronica in de auto, terwijl iedereen weet dat dat A. niets oplost, en B. niet de kern van het probleem raakt. De kern van het probleem is een bepaalde groepsdruk die een verslaving in de hand werkt. Niemand durft te erkennen dat wanneer je dát probleem niet aanpakt, geen enkele hoeveelheid apps, handhaving en bewustwording je gaan helpen. Waarom niet? We doen het namelijk allemaal - oh, sorry! - een groot ongespecificeerd deel van de bevolking doet het (uiteraard nooit degenen die op mijn post gaan reageren).

Helaas raakt het benoemen van de kern van een probleem vaak gevestigde belangen en daarbij, als je de echte oorzaak hebt gevonden word je ook geacht er iets aan te doen. Vind maar eens mensen met gezag die die verantwoordelijkheid op zich willen nemen. Je kunt veel beter om de hete brij heen draaien en dan aanwijzen waarom het niet heeft gewerkt! Dan ben je namelijk goed bezig, met een "verbeterslag"...

Tot slot, je vindt en je hoopt in je laatste alinea en daar doe ik graag met je aan mee, maar die hoop getuigt van bar weinig realisme. Fitheids apps bestaan al even... Dan heb ik liever wat olie op het vuur, laat mensen maar even boos worden op zichzelf, dat kan verhelderend werken.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 28 december 2017 14:31]

Er wordt driftig gemind, maar iedereen die een beetje rondkijkt weet dat bovenstaande wel degelijk zo is.
Als jij regelmatig bij die groep over de vloer zou komen en als je vrienden uit die groep zou hebben, zou je weten dat dat bovenstaande hyperbool is en geen realiteit. Bijvoorbeeld eten dat op plek 3 komt? Nee hoor, hun eetcultuur is heel sterk en belangrijk. Vooroordelen, dus...
De eetcultuur is inderdaad sterk vertegenwoordigd, dat zie je ook, maar het gaat er ook om wát je eet.

Meer hoef ik denk ik niet te zeggen - het is ook niet zo heel relevant; het gaat meer om de alomvattende hypocriete houding die ik hier zie.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 28 december 2017 14:15]

Nee, Nee, Nee laat dat lekker aan game developers over.
Dit soort dingen moet de gemeente helemaal niet doen!
Voor je het weet zijn weer miljoenen weggegooid voor een super slechte game met 45 gebruikers.
Een Game-Developer denkt toch vaak anders dan een gemeente en een organisatie. Dat hij een game kan maken prima. Maar de uitvoering heeft hij totaal geen ervaring mee.
Er zijn genoeg Wii-fit achtige games en is ook zeker een markt voor. Lijkt me handiger een game te maken die via Steam verkocht kan worden over de gehele wereld. Dan voor een heel kleine markt als alleen Gemeente Rotterdam een game te maken. Een beetje goede game (uiteraard zijn er ook goede indie games die veel minder kosten) kost snel paar miljoen vooral met nieuwe technieken als AR waar nog veel getest moet worden.

Kan de gemeente beter kortingsbonnen proberen te regelen voor een bestaand (toekomstige) AR exercise game. En die weggeven via de huisarts ofzo.

[Reactie gewijzigd door kr4t0s op 28 december 2017 10:57]

Ze praten hier over een app |:( op de smartphone, niet over een volwaardige game. Waar een pc van ¤400-¤500,- gekocht zou moeten worden wil je een beetje fatsoenlijk iets kunnen draaien.

Of moet de gemeente volgens jou daar geld aan besteden om ook nog eens voor alle gezinnen een game-pc te geven waarop ze dat ene game kunnen spelen.

En genoeg mensen die niet weten wat steam is Rotterdam. Een app is toch een stuk toegankelijker ongeacht hoe zeer populair steam is bij de "gemiddelde gamer" ;) en dan is het doel van Gemeente Rotterdam niet om de wereld te stimuleren maar om zijn "eigen mensen" te stimuleren.

[Reactie gewijzigd door theduke1989 op 28 december 2017 11:43]

Einde van het jaar is er vast weer een potje over dat moet worden geleegd. Anders krijgen ze minder budget voor volgend jaar.
Een een aantal maanden later weer een Hart van Nederland-raportage dat Beppie d'r appie kwijt is en nu helemaal het huis niet meer uitkomt met haar kleine keffertje en scootmobiel.
Ik ben vooral benieuwd hoe succesvol dit zal zijn op de lange termijn.
Na een aantal maanden zullen er veel mensen afhaken als ze niet blijven vernieuwen. Tevens zouden ze voor alle leeftijden iets moeten verzinnen!
Mensen meer aan de digitale verslaving helpen..... Mensen naar buiten lokken met nog meer op het scherm te kijken lijkt mij niet handig. Je heb juist nodig dat die lui de schermen loslaten. Er dient een overheids actie komen om schermen los te laten en meer aan sport te doen.

Ik vind dit een slecht middel dat mensen weer meer in de digitale verslaving jaagt.
Er dient helemaal geen overheidsactie te komen, we moeten links en rechts eindelijk eens af van het idee dat de samenleving maakbaar is en te micromanagen is. Als mensen niet willen sporten, dan niet, dat is geen overheidstaak.
Een toekomst creëer je met visie. Een gemiddelde burger heeft een toekomst visie van een kip. Het komt niet verder dan rondscharrelen, geld verdienen en genieten.

Een overheid dient een toekomst visie voor ogen hebben voor het waarborgen van de gezondheid en vooruitgang van zijn burgers. Dat is tot een bepaalde mate, als je niet wil dan moet je het zelf weten zolang je niemand lastig valt. Waar heb je anders een zorgstaat voor?

Wanneer burgers dommer worden, slechtere ogen krijgen, meer zelfmoord plegen en meer doodgaan aan levensgenieten, dan vallen ze de samenleving lastig. Dan heeft de overheid een taak om te kijken naar een mogelijkheid om de last te verminderen. Of die gasten meer laten betalen of hun leren beter om te gaan met hunzelf.

We leven niet alleen op deze wereld dus zijn we eigenlijk verantwoordelijk voor elkaar. Aangezien we te lui en egoďstisch zijn om in het dagelijkse leven over na te denken, dient een overkoepelend orgaan dat maar te doen, zonder een oog op financieel winst.

Wacht maar totdat virtual realiteit ala Matrix beschikbaar komt. We zullen zien wat voor scala aan nieuwe problemen er zullen opduiken die opgelost moeten worden door anderen. Voorkomen is beter dan genezen.

Een goed signaal is een goede investering voor de toekomst, en bevalt je het niet? Dan kan je het altijd gewoon negeren.

[Reactie gewijzigd door clavix op 29 december 2017 11:35]

Overheden met een visie. Die kosten in het beste geval veel geld, en in het slechtste geval veel levens omdat iedereen met een andere ofgeen zin in een visie vijand van de overheid wordt. In het verleden zijn daar iets te veel voorbeelden van geweest.
Sportarmoede bestrijden met een smartphoneapp lijkt me niet de juiste insteek, zeker niet als het met name gaat om achterstandswijken. Dit probleem moet vanaf de jeugd worden aangepakt. Deze kinderen zullen over het algemeen niet rondlopen met een smartphone. Bovendien is een zo'n spel maar een x periode houdbaar waarna er opnieuw aan ontwikkeld moet worden of zelfs een nieuw spel moet worden verzonnen. :money-flying-away:

Als Sven de Langen echt het probleem wilt aanpakken zou hij misschien moeten investeren in sportclubs in de achterstandswijken van Rotterdam.
Hockeyclub Feijenoord is een goed voorbeeld van een initiatief waarbij een hoop kinderen aan het sporten zijn gegaan. Wellicht kunnen ook ouders van kinderen op deze manier uit een sociaal isolement worden gehaald.

Een app is niet een easy-fix voor dit sociale probleem.
Katinka Kühnreich heeft op 34C3 een presentatie gegeven over het op handen zijnde "Social Credit System" dat China voorstaat.

https://www.heise.de/news...Bevoelkerung-3928422.html

https://en.wikipedia.org/wiki/Social_Credit_System

Apps zoals Sven de Langen die wil zullen uiteindelijk gaan om meer controle over burgers uit te oefenen. Voldoe je niet aan de norm van voldoende bewegen dan krijg je strafpunten.

De dystopische samenleving komt steeds dichterbij.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Dystopie

[Reactie gewijzigd door (id)init op 28 december 2017 14:25]

Ik zal later zeker naar de talk kijken, maar is de vergelijking niet vergezocht? China staat erom bekend dat ze extreem veel controle en censuur uitoefenen op burgers, die kunnen zoiets verplichten. Ik ga er vanuit dat de gemeente Rotterdam niet iedere bewoner dwingt om deze app te gebruiken?
alsof het aan de gemeente is hoe mensen zich gedragen. betuttel betuttel
Gezondere mensen wegen minder op de sociale zekerheid. Beweging heeft in het algemeen een goede invloed op deze gezondheid. Dus ja, het is voor een gemeente interessant dat mensen bewegen. Ook haal je hier zelf voordeel uit: minder kosten voor de gezondheidszorg betekent meer budget voor iets anders dat in je voordeel kan zijn.
Het is maar de vraag of overheden zich daarmee bezig moeten houden. Je kan een bewust ongezonde levensstijl ook ontmoedigen door bijvoorbeeld hogere zorgpremies, lagere uitkeringen indien van toepassing enz. Maar ook dat is maar de vraag of een overheid of semi-overheid zich daarmee moet bemoeien.
Belonen werkt beter dan straffen...
Alsof de premies niet al duur genoeg is? Niet kunnen betalen zorgt voor nog hogere premies + boetes + betalen van je achterstand... uitkeringen kan je ook niet verlagen.. want hoe wil je dat checken?

Privacy slopen?
Kunnen we niet gewoon zeggen dat gezondere mensen gelukkiger zijn, zich prettiger voelen en socialer zijn in plaats van er weer alleen maar een kille kosten/batenanalyse op los te laten?
Het zijn diezelfde kosten/batenanalyses die van de gezondheidszorg zo'n zootje hebben gemaakt. De robotreparatiewerkplaatsen met hun trainingen en therapieën zijn daar een rechtstreeks gevolg van. Een behandeling is succesvol afgesloten als de 'client' weer braaf in de pas loopt, geen werk meer verzuimt en daarnaast genoeg heeft aan voetbal, Boer zoekt vrouw en GTA.
Gemeenten die geďnspireerd door laffe onderzoekjes en ICT bedrijfjes met een grote mond "hip" willen doen en daarvoor graag een grote emmer subsidiegeld in de gootsteen leeg gieten.

Geloof me; De mensen daar bewegen niet omdat ze niet -willen- bewegen, ook niet gemotiveerd door een APP die de gemeente toch niet aan de man weet te krijgen. Ik heb jaren in Rotterdam-Zuid gewoond en zelfs met de in grote getale aanwezige crimineeltjes weggestreept hou je mensen over die te dom en/of te lui zijn om zelf te gaan bewegen of de kinderen te motiveren te bewegen.

Ik heb er op de auto inbraken en 197 gestolen fietsen na heerlijk gewoond, maar de mensen die daar samenklonteren zijn al niet te porren om aan het werk te gaan. Laat staan zich te laten inspireren door de gemeente om van de bank te komen voor een app.
Grappig dat er dan toch weer 2 mensen zijn die jou minnen. Iets met de realiteit ontkennen...

Echter is je verhaal 100% accuraat. Als ze nu al niet bewegen, gaat een Gemeente (of dat nou Rotterdam is of Apeldoorn) daar geen verandering in brengen, en helemaal niet met een App voor op de telefoon. Als dat zo zou zijn zouden die mensen nu allang buiten rondrennen met Pokemon Go of Ingress. Maar meestal zie je ze dan op scooters rondrijden om het te spelen, dus nee, het gaat niet werken.
Ik ben zeker iemand die mensen een tweede, derde en vierde kans gunt. Maar als je daar gewoond hebt en mensen van dichtbij meemaakt zie je dat het vaak (maar niet altijd) mensen zijn met beperkingen en een geschiedenis van problemen in de relationele en financiële sfeer. De kinderen groeien op in een negatieve sfeer en worden door de ouders nauwelijks geďnspireerd en gemotiveerd.

Aan de oudere generatie in die wijken is er dus weinig meer te repareren. Je moet beginnen bij het keihard ondersteunen van de generatie van morgen en dat doe je niet met een suffe app maar met goed onderwijs en steun aan de ouders op een non-invasieve manier. De ouders hebben namelijk niets aan het bureaucratische jeugdzorg of een slappe maatschappelijk werker.

Een idee zou zijn om "probleem" jongeren, net zoals bij de vroegere dienstplicht, een paar jaar weg te sturen naar een campus waar ze, weg van de thuissituatie en verkeerde invloeden, de ruimte krijgen om in een rustige en positieve omgeving de eigen talenten te ontdekken en zich te laten inspireren.
Je hebt er zelf ook gewoond. Je was een van hen.
Toch durf ik zomaar aan te nemen dat al die vooroordelen niet op jou betrekking hebben. En zoals jij zijn er heel veel. Het is ook zonder meer dom te noemen om op basis van een groep(je) opvallende lastpakken de hele omgeving te veroordelen.
Ik ben een geboren en getogen Rotterdammer en wat mij betreft houdt Rotterdam op zodra je in zuidelijke richting de Maas oversteekt, maar die Leefbaar Rotterdam-taal is echt kortzichtig gebral voor de bühne.
Er gebeurt verschrikkelijk veel op Zuid, en de diversiteit is er gigantisch, niet alleen op cultureel maar ook op sociaal gebied.
Die negatieve sfeer waar je het over hebt wordt voor een belangrijk deel gecreëerd en in stand gehouden door mensen die keer op keer hun zwaar bevooroordeelde kritiek spuien en hun volgers die maar al te graag gebombardeerd worden met argumenten die hun dubieuze kijk op (delen van) de samenleving bevestigen.
Ik ben ver van Rotterdam geboren maar ben rond 2000 verhuisd waarbij de huurprijs even belangrijker was dan de locatie. Om te zeggen dat me dat in de context van mijn betoog "een van hen" maakt vind ik wat ver gaan.

En natuurlijk is het geen klein groepje lastpakken dat het beeld in een wijk bepaalt maar het logisch resultaat van het samenklonteren van mensen uit een bepaald sociaal milieu en het wegtrekken van mensen die wél voornemens zijn er iets van te maken.

En ja; Rotterdam is een fantastische stad en Zuid heeft echt zijn charme, maar als je een aantal jaar dicht op de mensen in de kern van de problematiek zit kan je precies benoemen waar de schoen wringt. En dat mag wat mij betreft best benoemd worden. Het onderkennen van de oorzaak is de eerste stap richting een oplossing.
Ik begrijp heel goed om welke specifieke mensen het gaat. Ze worden ook maar een beetje los gelaten, omdat ze zo verschrikkelijk lastig zijn om aan te pakken.
Zelf ben ik meermalig bedreigd om expliciet niet de instanties bij te halen, waardoor ik achter ben gekomen, dat ze letterlijk allemaal een crimineel 'verleden' hebben.

Ze zitten in hun eigen wereldje en gebruiken zo gigantisch veel passie om iets voor hun eigen voor elkaar te krijgen, dat de meeste mensen maar toegeven. Hier hoor ik zelf ook bij.
Als ik ze een keer aanspreek op het late nachtelijke lawaai, dan explodeert het in een dusdanige gil partij, dat ik het moet opgeven voor de rest van de wijk. (dan is de rest van hun familie boos en wilt vechten)

Ik werk zelf ook veel met kinderen en het zijn juist deze kinderen die 's ochtends doodop zijn in de klas. Alle kinderen vragen bijvoorbeeld netjes of ze even iets mogen; zij gaan wachten om de hoek tot je weg bent en gaan er stiekem voor.

Het gaat om een hele specifieke bevolkingsgroep en niet om een afkomst. In een erg diverse multiculturele samenleving lukt het ze om álleen met de eigen om te gaan. Het staat wel los van het Game project, omdat juist deze families fit zijn. Als je alleen maar rent en vecht, dan blijf je opzich wel fit.
Dus je zou ook gewoon meer kunnen bashen op de gevoelige bevolkingsgroepen, ala Wilders. De toenemende criminaliteit zal zorgen voor een gezonder volk.
Ik zou daar niet aan meewerken aan zo'n campus, en weet zeker dat dat echt zou gaan falen.

edit:
Daarnaast zie ik liever dat de toegang tot sportscholen en zwembaden wordt verbeterd door de prijzen daarvan te verlagen.

[Reactie gewijzigd door Sammiejj op 28 december 2017 12:08]

Precies.
De oplossing zit het in het basisonderwijs, waarbij ik meerdere mobiliteitsprojecten goed heb zien verlopen. Ook projecten voor de probleemkinderen, waarvan de ouders niks anders doen dan kinderen maken en deze vervolgens verwaarlozen. Ze hebben wel iets beters te doen, als ze nooit een dag werken. (alleen de moeder werkt meestal een half dagje per week)

Dienstplicht zou ook echt terug moeten komen, maar dat staat los van de mobiliteit. Sommige gastjes moeten simpelweg gewoon even afgeraffeld worden, zodat ze leren dat ze niet de top van de wereld zijn, maar vaker het absolute dieptepunt van de mensheid.

Juist de doelgroepen van dit project vallen naast de boot, omdat dit soort app's totaal niet voor ze bedoeld zijn. Een spelletje is te specifiek; teveel spelletjes onmogelijk. Een soort interactiviteit spaar systeem ga je alleen de Nederlandse oudjes massaal aan de smartphone helpen.
Je kan beter meer geld pompen in dingen als de Rotterdam Pas, die algemener bekend is.

Mensen met een minimum inkomen kunnen zich vaak ook laten subsidiëren, als ze hun kind op een sport vereniging stoppen. Dit soort initiatieven helpen veel meer.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*