Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

'Nvidia brengt GTX 1060 5GB uit in China'

Nvidia heeft een nieuwe variant van de GTX 1060 gemaakt, die alleen uitkomt in China. Het gaat om een versie met de voltallige 1280 cudacores, gecombineerd met 5GB gddr5. De videokaart zou bedoeld zijn voor gamepc's in internetcafés.

De Chinese website EXPreview bracht de informatie over de nieuwe GTX 1060-variant naar buiten en toont een foto van de gpu, die voluit GP-106-350-K3-A1 heet. Gigabyte heeft op zijn Chinese website kortstondig een pagina online gezet waarop details stonden over de Gigabyte GeForce GTX 1060 5GB WindForce OC. Inmiddels is die pagina weer verwijderd, maar onder andere VideoCardz heeft de specificaties overgenomen.

De 5GB-variant heeft een 160bit-geheugenbus, waarmee de geheugenbandbreedte uitkomt op 160GB/s. Dat is 32GB/s lager dan bij de GTX 1060 met 6GB, die een 192bit-geheugenbus heeft. Op de hoeveelheid geheugen en de geheugenbus na, zijn de specificaties van de videokaart gelijk aan de Windforce OC-variant van de GTX 1060 met 6GB.

Het 5GB-model zal goedkoper aangeboden worden, maar het is niet bekend wat het verschil in prijs is. Volgens EXPreview wordt de kaart alleen in grote oplages verkocht en is deze bedoeld voor internetcafés in China.

Het is de vierde uitvoering van de GTX 1060 die Nvidia maakt. Aanvankelijk verscheen de versie met 6GB gddr5 en kort daarna kwam er een variant met minder cudacores en 3GB gddr5. Dit jaar kwamen er 6GB-varianten met sneller 9Gbit/s-geheugen.

Foto: EXPreview

Door

Nieuwsredacteur

70 Linkedin Google+

Reacties (70)

Wijzig sortering
Ik snap het nut niet echt van deze kaarten? Is er nu werkelijk nood aan die 5gb kaarten? Aangezien de 3gb en 6gb gewoon al beschikbaar zijn? Tuurlijk als de prijzen de 3gb versie benaderen, dan komen we ergens.
Of zijn deze 5gb kaarten feitelijk 6gb kaarten waar er een defecte geheugen lat op zit?
Ze maken een enorme stapel gpu chips, waaronder deze GP106 die's (lees "daai" op z'n engels). Chips waarvan een deel van de gpu cores defect is schakelen ze een cluster van uit en verkopen ze als een gtx 1060 3 gb met minder cores. Een klein deel van de GP106 die's heeft geen defecte cores maar wel een defecte geheugenbus. Door een deel van de geheugenbus uit te schakelen kan niet al het geheugen aangesproken worden. Dus je plaatst minder geheugen op de kaart en zie daar, kapotte chips die je alsnog kunt verkopen.

Het feit dat deze kaarten niet over de hele wereld word verkocht is waarschijnlijk omdat er niet genoeg chips zijn die alleen een defecte geheugenbus hebben om te verkopen.

[Reactie gewijzigd door Bennnie op 28 december 2017 12:05]

Een leuke theorie, maar aangezien er een directe verbinding is tussen de geheugencontrollers en de fysieke geheugenmodules lijkt me dit erg onwaarschijnlijk.
De GP106 heeft 6 memory controllers, en aangezien elk defect kan zijn, weet je dus niet welke module je niet hoeft te plaatsen op de PCB. Het productieproces wordt daarmee lastiger, en dus duurder.
Zou het niet zo kunnen zijn dat de kaarten wel zijn voorzien van 6 geheugen chips waarbij er dus 1niet werkt/aan staat? Ik neem aan dat ze pas weten hoe goed de gpu werkt op het moment dat ze hem op een kaart hebben geplaatst?
Als we dan toch met aannames bezig gaan, dan neem ik aan dat ze vast wel een testopstelling hebben waarmee ze elke chip volledig kunnen testen en exact kunnen vaststellen welk deel van de chip of geheugencontrollers er niet werken volgens specificaties. Lijkt me sterk dat ze een chip eerst op een kaart moeten plaatsen om erachter te kunnen komen of de chip het wel doet.
Als we dan toch met aannames bezig gaan, dan neem ik aan dat ze vast wel een testopstelling hebben waarmee ze elke chip volledig kunnen testen en exact kunnen vaststellen welk deel van de chip of geheugencontrollers er niet werken volgens specificaties. Lijkt me sterk dat ze een chip eerst op een kaart moeten plaatsen om erachter te kunnen komen of de chip het wel doet.
Lijkt me vrij logisch dat dat tot zekere hoogte wel kan/moet ; inprikken in een testbank en zoveel mogelijk features in een redelijke tijd testen met benchmark software. Dan moet het ook geen moeite zijn om een lijn te maken die gedownscalede scenarios test, mocht er een defect zijn gevonden in een full scale test opstelling. De chips die men bakt zijn ook generatie zoveel die op veel features van de vorige generatie steunen.

Edit: beetje te snel met de verzend knop geweest

[Reactie gewijzigd door A_in_O op 28 december 2017 22:14]

En dan dus ook zes extra productielijnen (of allicht kunnen imseinen welke chip waar een 'gaatje' moet open laten). Ik vermoed dat je zomaar wel eens de kosten van dat extra DRAM IC er wel eens niet echt meer bijster uithalen gaat, niet gezien deze dingen toch wel weer een slok goedkoper verkocht gaan moeten worden.
Het kan zijn dat het een modulaire architecture is en cores wel ontbonden kunnen worden, net zoals Ryzen.
is exact hetzelfde met CPU's

alle cpu's van diezelfde lijn worden op dezelfde wafer gebakken.
maar van de defecte schakelen ze het defecte gedeelte van uit, waardoor je een dualcore i7 hebt ipv een quadcore i7. met diezelfde snelheid.
hierdoor waren vroeger core-unlockers zo populair.
Daarom werden potloden vroeger ook nog door echte tweakers gekocht: https://hubpages.com/tech...-AMD-CPUs-Pencil-required

Vwb core unlockers. AMD deed het met de X3 triplecores (quads met soms disabled werkende core) en later met de radeon HD 5 of 7000 series (bios flash en je had een tier hoger bij de high end kaarten).
werkt dit ook bij een (HP/DELL) ati/amd radeon HD5450 1GB?

zou wel nice zijn om nog meer power eruit te kunnen halen.
moederbord: ASUS P5G41T-M LX
Nee. Werkt alleen bij GPU’s die eigenlijk een veel sterkere hadden moeten worden maar dat niet konden door lagere Yields in productie procede. Meestal is dit het geval bij de GPU die net onder de topper zit of als productie toch niet helemaal goed uitpakt (lage yields) dan wordt er vaak een iets goedkopere variant gemaakt zoals nu dis het geval met deze gtx1060.
Het zijn overgeklokte kaarten (OC variant) die de prestaties van de 6GB variant benaderen, maar dan tegen een lagere prijs. ;)

De bandbreedte is overigens ook lager, namelijk 160 GB/s, dat is 32 GB/s minder dan het 192b/6GB model.

[Reactie gewijzigd door tweaker2010 op 28 december 2017 12:00]

En nu heb ik daar een vraag over, over de bandbreedte van gfx kaarten.
Ik zit hier zelf namelijk nog met twee nodig te vervangen gtx 760'jes met hun huge hoeveelheid aan 2GB aan video geheugen.
En wil deze dan ook in het nieuwe jaar gaan vervangen door één GTX 1070Ti met 8GB aan videogeheugen.
Alleen wat is er nu eigenlijk zo "belangrijk" aan de bandbreedte van een gfx kaart, aangezien de twee GTX 760'jes hiero nog beiden over een bandbreedte beschikken van 192,3 GB/s per stuk, met een geheugen bus van 256 Bit.
En met Assassin's Creed-Origens begint i hier toch aardig lastig te krijgen inmiddels, al werkt de game toch nog met een best nette +/- 55 fps, maar daar blijft het dan ook wel bij.
Maar vraag mij al tijden af waar de bandbreedte van zo'n kaart nu eigenlijk voor staat, want als ik lees dat een GTX 1060 op 160GB/s zit, dan lijkt mij dat sowieso geen goeie opvolger van de kaarten die ik nu heb, of zie ik dit nu totaal verkeerd.
Hoor het graag, alvast bij voorbaat dank :)
Het geheugen is minder belangrijk dan de hoeveelheid en de kracht van de GPU. Zelfs een 1050ti zal een beter resultaat geven op AA titels op de hogere settings dan jouw 760's in SLI. Een GTX690 (SLI 680) gaf meer ergernissen van inspringende textures en een minder vloeiend beeld dan een 1050ti 4GB doet. Dit verschilt natuurlijk per type game-engine en jouw gewenste texture setting. Vanaf SLI 760 zie ik niet echt een reden om naar een 1070ti te springen, een 1060 zal geheid volstaan met zijn lagere bandbreedte.
Hoge bandbreedte is voornamelijk interessant bij hogere resoluties (en hogere resolutie van de textures), dan moet er meer data overheen.
Zie het als een autobaan, voor een enkele auto maakt het niet zoveel uit voor je snelheid of je op een enkelbaans weg rijdt of op een dubbele baan. Maar naarmate er meer autos overheen moeten kom je op een gegeven moment op het punt dat de enkele baan vol loopt.

[Reactie gewijzigd door Oraijon op 28 december 2017 13:16]

De bruikbare bandbreedte van nieuwere generaties ligt veel hoger dan de oudere generatie door verbeterde compressie. Zo heeft 1000 serie videokaart 20% meer bandbreedte dan een 900 serie videokaart bij dezelfde bandbreedte dankzij compressie.

Bron: https://nl.hardware.info/...dr5x-en-betere-compressie

Een 1060 zal een flinke upgrade zijn voor je 760 SLI
Freesync of G-sync helpt enorm als je de 60FPS niet haalt. Overweeg het eens als je het nog niet gebruikt.
Het probleem is dat je óf freesync pakt, en dan vast zit aan een 580 of Vega, óf een 1070 oid koopt (¤80 oid goedkoper en vrijwel even snel, en véél minder heethoofd - ook wat waard!) en je het schompes betaalt aan een G-sync monitor.
Daar komt nog bij dat niet iedereen om de paar jaar uberhaupt een nieuwe monitor koopt en dan verschuift het prijskaartje nogal. Daarbij doe ik meer op m'n PC dan alleen maar gamen en is het gewoon lastig om een scherm te vinden wat ???-sync ondersteunt én aan al m'n andere eisen voldoet - allicht zonder (zelfs voor freesync!) een stevig grotere zak geld op tafel te moeten gooien.
Uiteindelijk kun je dan ook gewoon net even wat meer aan je GPU uitgeven en opeens lijkt dat dan niet eens zo'n ongunstige keuze.

Freesync is in theorie erg aantrekkelijk maar totdat het in een meerderheid van niet specifiek gaming georienteerde schermen ondersteund wordt en AMD niet meer zo pijnlijk achterloopt in GPU-aanbod komt het voor mij gewoon steeds niet uit (ik waardeer stilte zonder nóg veel meer geld aan een toch al relatief onvoordelige GPU te hoeven besteden). Kan me zo voorstellen dat ik daar niet de enige in ben.
@Neallord @Bennnie @Oraijon @Compuse

Thx voor jullie reacties, verklaart het een en ander.
En had dus serieus even zoiets van huh, heb ik de Bus breedte, het aantal bits verbinding, het nut hiervan nu al die tijdverkeert begrepen, maar gelukkig niet.
Dat met die snelweg gebruik ik ook voor de uitleg van bandbreedte naar het geheugen overigens, ideaal voor een uitleg daarvan :)
"Hoe hoger het aantal bits, hoe breder de snelweg, des te meer er door kan in eenzelfde tijd/periode"
Maar als ik het dus goed heb, is het aantal Bit (256 Bit) gekozen voor de GTX 760 wat vreemd gekozen.
Aangezien het mij toch lijkt dat het aantal bit gekozen hier (256 Bit), dikke overkill is voor de GTX 760 Video Chip (GK110 / GK208, een refresh van de Kepler microarchitectuur, video geheugen type GDDR5, 6008MHz / 6.0 Gbps)

[Reactie gewijzigd door SSDtje op 28 december 2017 20:12]

En nu heb ik daar een vraag over, over de bandbreedte van gfx kaarten.
Ik zit hier zelf namelijk nog met twee nodig te vervangen gtx 760'jes met hun huge hoeveelheid aan 2GB aan video geheugen.
En wil deze dan ook in het nieuwe jaar gaan vervangen door één GTX 1070Ti met 8GB aan videogeheugen.
Alleen wat is er nu eigenlijk zo "belangrijk" aan de bandbreedte van een gfx kaart, aangezien de twee GTX 760'jes hiero nog beiden over een bandbreedte beschikken van 192,3 GB/s per stuk, met een geheugen bus van 256 Bit.
En met Assassin's Creed-Origens begint i hier toch aardig lastig te krijgen inmiddels, al werkt de game toch nog met een best nette +/- 55 fps, maar daar blijft het dan ook wel bij.
Maar vraag mij al tijden af waar de bandbreedte van zo'n kaart nu eigenlijk voor staat, want als ik lees dat een GTX 1060 op 160GB/s zit, dan lijkt mij dat sowieso geen goeie opvolger van de kaarten die ik nu heb, of zie ik dit nu totaal verkeerd.
Hoor het graag, alvast bij voorbaat dank :)
Bandbreedte is een belangrijke component in de fps die je kunt behalen met een videokaart. Kijk anders een naar de review van de 660 Ti: https://www.techpowerup.c...GTX_660_Ti_Power_Edition/ . Deze kaart was identiek aan de GTX 670, maar dan met minder bandbreedte.

Aan het eind van de dag kun je als consument natuurlijk net zo goed direct naar de fps kijken (en frametimes) en de inhoudelijke details laten voor wat ze zijn.
Het zijn ook geen consumenten kaartjes maar voor internet (gaming?) café’s in China.
Ik zie het nut er ook niet echt van in, maar goed.

“The new variant of GTX 1060 is an exclusive model for the Chinese market, where the popularity of Internet cafés is booming. These cards are to be sold in bigger quantities, hence no fancy packaging to be expected”

https://videocardz.com/74...-gtx-1060-with-5gb-memory
@Xtuv
Op de hoeveelheid geheugen na, zijn de specificaties van de videokaart gelijk aan de Windforce OC-variant van de GTX 1060 met 6GB
Dat lijkt mij sterk aangezien dat zou betekenen dat het een perfect werkende GTX 1060 6GB is waarvan alleen 1GB softwarematig is uitgeschakeld. Totaal onlogisch aangezien je de kaart dan beter als 6GB kunt verkopen, er kan in zo'n geval namelijk niet iets stuk en hardwarematig uitgeschakeld staan.
Ik heb wat meer details toegevoegd over de geheugenbus, of doel je ergens anders op?
Ik heb geen idee heb er niks over opgezocht of gelezen behalve dit artikel. Hierin stond dat er qua specificaties niks veranderd was, maar dan zou zeer onlogisch zijn en is dus schijnbaar ook niet zo.
En wat als er van 1 cluster cuda-cores de geheugenbus defect is? Juist ja dan kan je daar nog een mooie kaart van maken met 5GB :) Die je duurder kan verkopen dan de grotere downgrade (de 3GB versie).

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 28 december 2017 13:25]

Dan veranderen er dus wel specificaties, terwijl er gezegd wordt dat die niet veranderen.
Ik vraag me dan 2 dingen af:

1: Waarom alleen in China?
2: Waarom eigenlijk een 5gb versie? Een 6GB is volgens mij in verhouding niet heel veel duurder.
Ik vraag me dan 2 dingen af:

1: Waarom alleen in China?
2: Waarom eigenlijk een 5gb versie? Een 6GB is volgens mij in verhouding niet heel veel duurder.
China is een opkomende markt in PC gaming, maar een markt waar men weinig geld te spenderen heeft. Momenteel is er op Steam een grote influx van Chinese gamers gaande, Chinees is nu na Engels de tweede taal voor systemen in de survey van Steam. Je ziet ook dat deze systemen vooral uit oudere hardware bestaan. Veel Xeons van een paar generaties terug en ouder Nvidia kaarten.

Een budgetkaart kan voor Nivida dan interessant zijn om deze markt te bedienen en tegelijk de minder gelukte kaarten te verkopen. De 1070 Ti is ook een 1080 chip die net niet goed genoeg was om een 1080 te worden.
Ik weet dat China inderdaad een opkomende markt heeft, maar dan snap ik niet waarom Nvidia deze stap doet. De 1060 3GB of RX470/RX570 lijken mij namelijk goed genoeg voor die systemen in die internetcafés.
Waarom zou Nvidia op die manier rekening houden met een AMD kaart die vergelijkbaar presteert?

Ze willen toch juist met AMD concurreren (hoewel dat, wat ik lees in China niet echt nodig is).

De 3GB heeft niet enkel veel minder geheugen maar is ook slomer doordat er minder (cuda) cores aan staan.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 28 december 2017 13:24]

In de praktijk is een 3GB niet veel langzamer dan 6GB. Pas bij 2160p en Ultra instellingen wordt het verschil zichtbaar met hooguit 10%.

Enigste wat ik kan bedenken is dat 3GB misschien in de toekomst wat aan de krappe kant wordt maar voorlopig zie ik het nut niet in van een 6GB kaart.

https://nl.hardware.info/...b-review-afgeslankte-1060
Toch zijn er best wat games waar bij de 6gb flink wat sneller is vanaf 1080p.
Ik weet dat China inderdaad een opkomende markt heeft, maar dan snap ik niet waarom Nvidia deze stap doet. De 1060 3GB of RX470/RX570 lijken mij namelijk goed genoeg voor die systemen in die internetcafés.
AMD heeft geen tot nauwelijks marktaandeel in China. Vrijwel de hele GPU markt in China is van Nvidia, al is het met oudere kaarten dan voornamelijk.
Misschien niet genoeg aanbod om ze wereldwijd te releasen.
En 5GB, misschien zijn het kaarten waar iets beschadigd is en was het de keus tussen weg gooien of toch nog met mindere specs verkopen.
Wat ik heb vernomen is dat deze nieuwe variant minder geheugenbandbreedte heeft dan zowel de 6GB als de 3GB varianten. In sommige taken zal deze kaart dus het minst goed presteren van alle varianten.

Edit: dit stond eerder nog niet in het artikel vermeld.

[Reactie gewijzigd door BlooDbeak op 28 december 2017 14:59]

Door dit soort fratsen betwijfel ik dat de prijs zo hoog is, omdat de vraag groter is dan de aanbod.
Ze houden de aanbod mooi aan de grens voor winst maximaliseren.
Ik geloof dat je de theorie omdraait. Als de vraag groter is dan het* aanbod, gaat de prijs logischerwijs omhoog. Als het* aanbod hoger zou zijn dan de vraag, gaat de prijs logischerwijs omlaag.

Daarnaast is dit waarschijnlijk een iets aangepaste kaart, waarbij weinig tot geen R&D nodig is om hem te produceren. Dus de winstmarge zal an sich wel hoger liggen dan bij de introductie van de 1060.
Dat geldt in een markt waar veel concurrentie is.
Kijk maar naar Apple elke jaar verhogen ze de prijs beetje bij beetje.
dat kunnen ze omdat ze weten dat ze geen echte concurrentie hebben, mensen gaan het toch wel kopen.

En dat zelfde geldt voor nvidia, als ze vandaag niet kopen doen ze het morgen wel.
Ik ben benieuwd in hoeverre deze producten via alternatieve routes (lees alixpress etc) toch hun weg naar het westen weten te vinden.
Ik denk dat de prijs dan niet meer zo interessant is tegenover hier een 1060 6GB kopen, en dan krijg je er garantie en eventuele service bij.
Inderdaad, helemaal mee eens. In die zin is de nieuwswaarde hiervan ook beperkt. Leuk dat er in China een afgeknepen variant met 5GB ipv 6GB komt maar dat is hooguit tientjeswerk qua prijsverschil.

[Reactie gewijzigd door tweaker2010 op 28 december 2017 12:00]

Denk dat dat sterk in de gaten wordt gehouden.
Door wie? En hoe? Dan moeten ze alle pakketjes van die kant gaan openen.
probeer het gerust maar de douane zal er vast nog een rekening bij sturen gezien je boven de 22 euro zal zitten
deze webshop is zo netjes alles compleet uit te leggen http://chinesewebshop.nl/special-douane-invoerrechten-china/

Voor pakketjes boven de 22 euro moet je betalen. Je hebt hier 2 gevallen:

Pakketjes met een waarde tussen de 22 en 150 euro. Hier moet je omzetbelasting over betalen. In de meeste gevallen is dit 21%.
Pakketjes met een waarde van meer dan 150 euro. Hier betaal je zowel douanerechten als omzetbelasting voor.
Let op:

– Je betaalt ook BTW over de verzendkosten!
– Naast de standaard tarieven brengen postbedrijven extra inklaringskosten in rekening. Dit zijn de kosten die ze maken, door jouw pakket bij de douane aan te melden. Deze kosten bedragen 13 euro (voor PostNL) en 17,50 euro voor EMS zendingen!
Het zal eraan liggen of het gecontroleerd wordt. Ik heb ook verzendingen > 50 euro besteld uit China, en verder niets extra voor betaald buiten aan de webwinkel.
Valt mee, je kunt ook hier en daar wel eens pre-productie processoren kopen.

Vaak de moeite niet waard, soms wel voordelig als je 'm stabiel werkend krijgt.
Waarom zou de 6 GB versie niet voldoen en een 5 GB versie wel? Of is het prijsverschil dan zo groot?
En waarom zouden ze China-exclusief zijn?
De Gigabyte GeForce GTX 1060 6GB kost hier ongeveer 320 euro. De Gigabyte GeForce GTX 1060 3GB kost rond de 240 euro. Daar zit nog een gat tussen, kennelijk is er in China een markt voor. ;)
It provides some extra Full HD gaming performance for popular MMOs versus the cheaper 3GB variant. https://www.dvhardware.net/article67957.html

[Reactie gewijzigd door tweaker2010 op 28 december 2017 11:57]

geheugen is pokkeduur en voor WoW heb je niet zoveel geheugen nodig.
Niet eens Everquest?
Ja, maar 1 GB VRAM meer is niet veel duurder hoor.
Maar de 3GB versie voldoet toch gewoon in WoW?
Waarschijnlijk word de 5gb versie niet in het westen uitgebracht, omdat de vraag in China groter is i.v.m. internet cafés.
Heb je nog meer loze vooroordelen die je kwijt wil? Wat een onzin, man man man.
Geen idee of er vraag is naar zoiets, maar misschien een manier om niet volledig werkende (processor of geheugen) chips toch nog te verkopen. Zoals voorheen de triple core CPU's van AMD.
Misschien hebben ze deze in het leven geroepen om gamers te voorzien en het voor miners een minder interessante kaart te maken.
5GB vram is eigenlijk best een mooie hoeveelheid.

Breng dat hier ook maar uit, ik vind het zo gek nog niet.