Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Video toont Samsung Galaxy A8+ met 18,5:9-scherm

Er is een video op YouTube verschenen waarin de Samsung Galaxy A8+ te zien is. Het toestel blijkt een 6"-oledscherm te hebben met een resolutie van 1080x2220 pixels, ofwel een verhouding van 18,5:9. De telefoon is de opvolger van de Galaxy A7 (2017).

De video van de Samsung Galaxy A8+ is online gezet door een YouTube-gebruiker uit Bangladesh. Hij stelt dat het toestel in zijn land nog voor het eind van dit jaar te koop zal zijn voor omgerekend zo'n 513 euro. In het filmpje zijn ook de specificaties van de smartphone te zien. De A8+ heeft een Exynos 7885-soc, een octacore met twee snelle Cortex A73-kernen op 2,2GHz en zes zuinige Cortex A53-kernen op 1,6GHz.

In het toestel zit 6GB ram en er is 64GB opslagruimte. De accu heeft een capaciteit van 3500mAh en er is ondersteuning voor snelladen via usb-c. De afmetingen van het toestel zijn 159,9x75,7x8,3mm en daaruit is op te maken dat de screen-to-body ratio uitkomt op ongeveer 75,5 procent. De randen aan de zijkanten van het scherm zijn zo'n 4,5mm breed. Het scherm heeft dezelfde 18,5:9-verhouding als de Galaxy S8-toestellen.

Samsung heeft de Galaxy A8 en A8+ nog niet officieel aangekondigd. Eerder verschenen er al foto's en bleek uit een registratie dat het de opvolgers van de huidige Galaxy A5 (2017) en A7 (2017) worden. Waarschijnlijk past Samsung de naam aan om duidelijk te maken dat de toestellen tot dezelfde generatie behoren als de Galaxy S8- en Note 8-modellen.

Of en wanneer Samsung de Galaxy A8+ uitbrengt in de Benelux is nog niet duidelijk. Het toestel is de opvolger van de Galaxy A7 (2017) en dat model is hier niet uitgebracht. De Galaxy A5 (2017) is hier wel te koop. Als Samsung deze naamgeving gaat aanhouden, heet die vermoedelijk Galaxy A8 (2018).

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

12-12-2017 • 13:24

49 Linkedin Google+

Reacties (49)

Wijzig sortering
Even een paar maanden wachten nadat dezd telefoon gereleased is zodat de prijs wat gedaalt is, en je kan dit toptoestel oppikken voor +-350 euro.

Waarom ik nu al zeg dat het een toptoestel is?
Omdat er (eindelijk) gebruikt gemaakt wordt van A73 kernen in midrange toestellen op 10nm wordt het gat tussen high end en midrange prestaties echt gedicht. Deze soc zal zuinig en snel zijn. De schermen van samsung zijn altijd goede en mooie oled schermen, en samsung is vrij leuk aan de weg aan het timmeren qua updates. De galaxy s6 krijgt bijvoorbeeld android 8, nadat deze al 5, 6 en 7 heeft gehad. Grote accu, goed design, IP68 doen de rest, het is alleen afwachten of de camera gaat verassen, of wel erg midrange zal blijven.

Edit:
Voor iedereen die boos is over de consumentenbond en de s7: ik zeg laten we maar afwachten wat samsung doet. Er staat een MINIMALE support op de website van samsung, welke 2 jaar is, dus in maart 2018 stopt. Dit is echter de minimale support, en ik verwacht dat die support nog wel even doorgaat daarna. De s5 en note 4 hebben dit jaar nog meerdere beveiligings updates gehad. En dat zijn phones uit 2014. Ik vind dat de consumentenbond maar om aandacht zit te vragen omdat samsung de grootste is. Er zijn zat merken die stukken minder transparant en stukken slechter zijn qua android updates als samsung, ik vind samsung TEGENWOORDIG zelfs bij de besten horen.

[Reactie gewijzigd door Ruw ER op 12 december 2017 16:11]

Samsung A series, mooie telefoons maar toch wel een beetje bang voor de support, Hoor het nog op de Radio dat de S7... ja de S7 al in updates is vervallen, S8 staat net volledig in de markt en dat is hun top segment! Laat staan wat er dadelijk met dit mid/high end segment gebeurd. 1,5 jaar? Zou wel even 2 keer goed nadenken of je je lot in de handen wilt gooien van XDA developers voor je support.


https://www.consumentenbo...axy-s7-s7-edge-of-j3-2016

[Reactie gewijzigd door Kadardar op 12 december 2017 14:05]

Dus de S6 krijgt nog een update (tenminste, volgens sterke geruchten) naar Android 8, terwijl ze de S7 laten vallen? Klopt dit wel? De Consumentenbond is sowieso al jaren geen beste bron als het gaat om eigenlijk alles dat tech-gerelateerd is. Verder, stel dat er geen Android-updates meer komen, dan betekent dit niet dat er geen beveiligingsupdates komen en het toestel dus alsnog up to date blijft.

[Reactie gewijzigd door RaJitsu op 12 december 2017 15:35]

Zolang die versie van Android 8 wordt ondersteund door Google, heb je gelijk in, Nu zie ik 8 niet snel verdwijnen maar goed het gaat meer om het idee dat een fabrikant zomaar na 2 jaar een telefoon kan laten vervallen. Dat Samsung er nog niet tegen in is gegaan heeft natuurlijk wel een vorm van aanname die je mag doen. Als het fake was het Samsung allang gezegd klopt niet, zie ik nergens en het artikel op consumentenbond is ook niet aangepast. Misschien komt het nog naar buiten maar zolang er geen tegen reactie is vooral tegenover de consumentenbond mag je toch wel na gaan denken of consumentenbond misschien toch gelijk heeft.

Voor de rest blijft het open en ik hoop dat er nog een woord naar buitenkomt dat het toch gewoon vals alarm was. Maar ik vind dat mensen dit best mogen weten zodat ze een betere overwogen keus kunnen maken als het toch waar blijkt te zijn.
Als je als fabrikant tegen alle verhalen in moet gaan die niet kloppen, blijf je bezig met reageren op alle opportunistische verhalen. Nu weet ik niet hoe zwaar de Consumentenbond ingeschat wordt, maar het bericht is natuurlijk ook pas vandaag gepubliceerd.
Edit: Tegenover de NOS is er wel gereageerd: https://nos.nl/artikel/22...huwt-tegen-galaxy-s7.html

En als de updates vanuit Google gepusht worden, wat dan nog? Het betekent toch nog steeds dat de S7 met die prestaties, het scherm, de SoC, de camera, gewoon een goede koop is?

[Reactie gewijzigd door RaJitsu op 12 december 2017 15:45]

Ik ook niet maar als ik ga googlen voor een nieuwe telefoon en ik zie bij de consumentenbond staan dat de software updates zijn vervallen en ik kan geen verweer woord vinden ga ik toch even verder zoeken... zover mogelijk bij Samsung vandaan. Cosumentenbond is niet een of andere nieuws or review website wat door Harry de arbeider wordt onderhouden zeg maar
Het klopt dat de Consumentenbond eigenlijk een orgaan zou moeten zijn waar velen waarde aan hechten. Maar ik denk dat hun bereik tegenwoordig toch redelijk beperkt is. Dat het nog altijd een legitiem orgaan is met invloed, klopt. Maar je kan ook zeggen dat ze deze naam zouden moeten opvolgen door daadwerkelijk om een reactie bij Samsung te vragen, zoals de NOS ook gedaan heeft. Maar de toon van het bericht zorgt er ook voor dat er weinig aan wisselwerking mogelijk is en dan is het redelijk kansloos om in gesprek te treden en kun je je afvragen of het Łberhaupt een goede strategie is om met dit soort partijen nog in gesprek te treden, hoe groot ze ook zijn. Je ziet dat veel partijen die regelmatig ook doen als het om iets als Radar gaat.
Ach we gaan het meemaken, zou er bijzonder gelukkig van worden als de consumentenbond en ik ook voor het linken er naast zou zitten want dat betekend alleen maar veiligere en beter werkende telefoons. :) Zoals ik al zei ik geef dit puur als informatie voor mensen in dit artikel mochten zij overwegen dit toestel te nemen en de woorden die nu over de radio en internet heen gaan. Het blijft hun taak om dit uit te zoeken of het waar is en misschien dat er tegen die tijd een weerwoord is geweest en dat het vals alarm is.

Telefoons zijn niet gratis, daar werken we allemaal hard- of wellicht niet hard voor maar we geven wel onze centen eraan uit. Als je research eerst doet voor de aankoop is het handig dit soort informatie te weten bij je aankoop.
ls je research eerst doet voor de aankoop is het handig dit soort informatie te weten bij je aankoop.
Nou nee, want de info klopt niet.
De S6 gaat niet meer naar Android 8. (bron)
Er is geen bevestiging. Maar ook de Sammobile-tekst zijn slechts verwachtingen. Het is gezegd door meerdere medewerkers van Samsung dat de S6 het wel krijgt, al is ook dat geen beste bron.
De soep wordt niet zo heet gegeten als hij wordt opgediend. Zo heeft de Samsung S5 nog regelmatig beveiligingsupdates. Ik gok dat Samsung met deze 2 jaar update "garantie" nieuwe versies van Android bedoelt en niet beveiligingsupdates. Zoals hierboven aangegeven, worden die laatste met regelmaat uitgerold.
Dus? We krijg in Nederland bijna overal 3 tot 5 jaar garantie op maar op een OS vind iedereen het prima dat je flagship van (tegenwoordig al richting de 900+ bij introductie) binnen 2 jaar eigenlijk afgeschreven is?
Het toestel is helemaal niet afgeschreven, zoals hij al zegt krijgt de 2 jaar oudere S5 nu nog updates. Dan kom je dus op ongeveer 4 jaar, valt toch mooi in de 3 tot 5 jaar die jij noemt dat je wel acceptabel vindt :Y)
Heb je de link van de consumentenbond wel bekeken? Samsung zelf heeft aangegeven dat zij zelf geen software updates meer willen doen op de S7 en J3. Dus leuk dat de S5 uit het jaar kruik nog updates krijgt (zou me ondertussen ook niets schelen als ze die niet meer krijgen) maar als er geen update meer komt op je redelijk recentelijke flagship (De S7) ben je toch goed genaaid want telefoons zijn niet gratis en vooral de flagships niet.

Maar misschien willen ze "the good guy" gaan uithangen en zeggen van.... kijk updates, aardig he van ons. Hadden we niet meer hoeven doen maar nu nadta je weet dat je ze nog krijgt ziu je vast ook wel onze S9 willen kopen. :+
Je stelt het iets te scherp; Samsung zelf zegt dat er MINIMAAL twee jaar support op de s7 wordt gegeven. Dat is iets anders dan dat de support na twee jaar ophoudt.
Een woordvoerder van Samsung heeft tegenover de NOS gereageerd en stelt dat de ondersteuning minimaal tot maart loopt en dat de periode van twee jaar dus een minimum is. Dit zou niet betekenen dat Samsung daarna stopt met het leveren van updates.
nieuws: Consumentenbond raadt koop Samsung Galaxy S7 af omdat updates in maar...
Het niet meer krijgen van software-updates (bijvoorbeeld van 7.1 naar 8.0) is imo iets anders dan het niet meer krijgen van beveiligings-updates om het toestel up-to-date te houden, die blijven wel gewoon doorgaan nar de 2 jaar OS updates.
3 tot 5 jaar garantie? Waar haal je dat vandaan? Of heb je het over non-conformiteit, waarvan de normen redelijk vaag zijn? Verder is het ook onzin dat een flagship na twee jaar afgeschreven is. Je kan het nog steeds gebruiken, beveiligingsupdates blijven komen, alleen (in de meeste gevallen) geen nieuwe Android-versies meer.

De fabrikanten kunnen verder ook niets doen aan de opzet van Android en dat bijv. niet-64 bit SoC's niet meer ondersteund worden.
Over het algemeen is 3 jaar garantie (zowel via fabriek) gewoon een eis in Nederland.
Dit is niet waar. Er is geen wettelijke garantietermijn in Nederland, omdat de regels omtrent de non-conformiteit al beter waren dan de Europese richtlijn van twee jaar. Verder gaat het niet om fabrieksgarantie, maar om garantie die je vanuit de retail mag verwachten.

Daarbij is het zo dat het maar zeer twijfelachtig is om te stellen dat garantie hier relevant is. Garantie gaat immers over een goed wekend product. Werkt een product opeens niet goed meer wanneer er geen Android-updates meer komen? Zoals je zelf al erkent, blijven er beveiligingsupdates komen. Zelfs met de S5 is dit nog zo, zo lees je in de reacties van anderen.
Tenzij jij al in April 2018 zit is er nog helemaal niks vervallen :Y)

Daarnaast (gaan we weer), gaat Samsung veel langer door dan die 2 jaar dat ze beloven (als 1 van de weinig die er uberhaubt uitspraken over doen). Oftewel de zekerheid die je bij andere fabrikanten die niks zeggen altijd hebt, heb je bij Samsung pas 2 jaar na het uitkomen van het toestel :)

Daarna gaan ze bij voorgangers meestal tot ongeveer 4 jaar door met het leveren van updates (niet upgrades!).
Er is vanuit Samsung geen officiŽle bevestiging dat de Galaxy S6, Android 8.0 zal krijgen. Enkel een aantal toezeggingen vanuit de klantenservicemedewerkers, en die zitten er wel eens vaker naast.

Meer dan geruchten zijn het momenteel dan ook niet.
Dat ‘minimale’ support is nou precies zo jammer. Je weet niet waar je staat als consument.

Ander voorbeeld: Telfort beweerde dat ze perfect binnen hun voorwaarden van hun tot 100Mbps abo leverden met een 5 Mbps verbinding. Ik kon mn vriendin niets anders adviseren dan over te stappen.

Als Samsung voor sommige van haar 20+ modellen besluit geen update te leveren, dan sta je ook nergens.
Geen dual cameras op de achterkant maar wel op de voorkant, voor groothoeklens? of zou eentje zijn voor het unlocken van de telefoon (infra rood oid) ?
infrarood + normale camera lijkt mij voor de hand liggend.
Ondersteund android dat uberhaubt? Ik heb het nog niet eerder gezien
De S8 heeft dezelde opstelling. Daar kan je je mobiel ook met de iris scanner unlocken.
Iris scanners gebruiken vaak een IR schijnwerper samen met een IR camera, zie bijvoorbeeld de S8.

[Reactie gewijzigd door TommyboyNL op 12 december 2017 13:44]

Misschien, maar dat maakt niet uit, er word genoeg aangepast aan standaard Android om dat er ook mogelijk te maken ;)
Lg gebruikte infrarood voor auto focus als het goed is
Video unavailable... (video has been removed by user), geen mirror gemaakt tweakers?

[Reactie gewijzigd door bones op 12 december 2017 14:04]

Jawel :) Mirror ipv YouTube nu in het artikel gezet.
Waarom 18,5:9? Mijn suggestie zou zijn 37:18, zoals we het op school geleerd hebben. :)
Gemakkelijker te vergelijken met de 'standaard': 16:9
Ik dacht precies hetzelfde!
Leuke smartphone en lijkt veel op de S8 generatie en zelf gebruiker van de S8 Plus, al zijn de randen bij de S8 generatie nog iets dunner. Wat me opvalt is de vingerafdrukscanner nu verplaatst lijkt te zijn bij de A8+ en dat is wel erg goed. Dubbele camera is leuk maar vraag me af of dat echt nodig is. 18:9 beeldverhouding is leuk maar soms snijdt je in video's

[Reactie gewijzigd door van der Berg op 12 december 2017 13:32]

Dit laat echt zien hoeveel/weinig kennis menig tech-website heeft tegenwoordig. Of ik nou kijk op gsmarena of hier, ze praten allemaal over de exynos 7885 met 2x A73 en 6x A53. Dat kan simpelweg niet kloppen:

- Big.little heeft een limiet tot 4 cores per cluster
- Big.little kan maar 1 core variant in een cluster hebben.

DynamIQ (de opvolger van big.little) zou dit toelaten met een limiet van 8 cores per cluster en het gebruik van verschillende cores in een cluster.

Het moet gezien de Geekbench scores bijna wel 2x A73 en 4x A53 (vanwege de lage multi-core score) zijn.
Disclaimer: Ik ben echt een totale leek op dit gebied, dus correct me if I'm wrong :)

Zou deze opstelling (2x A73 en 6x A53) dan niet Heterogeneous multi-processing zijn?
https://en.wikipedia.org/..._(global_task_scheduling)
Wat jij beschrijft (clusters van max 4 cores/ 1 variant per cluster) klinkt voor mij als leek dan meer als Clustered switching, 2 kopjes hoger op die pagina weer. Of zie ik dan iets over het hoofd?
Beide clusters zijn altijd actief (met in theorie 1 core), alleen normaal staat een little core "verbonden" met een big core en kunnen alleen die direct communiceren met elkaar. HMP zorgt ervoor dat beide/meerdere clusters kunnen functioneren alsof het 1 cluster is en verwijderen het bovenstaande limiet, waardoor alle cores op gelijkwaardige wijze kunnen communiceren met elkaar.

De enige manier is een 2-3-3 of 2-4-2 configuratie, wat mij in ieder geval onwaarschijnlijk lijkt. Daarnaast zijn er ook berichten dat de exynos 7885 2x A73 + 4x A53 zou hebben. (Meen dat die informatie kwam toen ook info over de exynos 9610 en 9810 vrijkwamen)
En je krijgt er waarschijnlijk updates bij voor een periode van 2 weken en dan stopt de support weer :z
A5 2016 draait nu op beveiliging update van december dus het valt best mee.
Waarom heeft deze 6gb ram terwijl de S8 'slechts' 4gb heeft?
18,5:9? Dat is toch gewoon 2,06:1, waarom niet gewoon 2,06:1 zeggen. /s
Omdat er wordt afgestapt van 16:9 en 18,5:9 daarom makkelijker te begrijpen is voor de gemiddelde consument.
Als Samsung zijn lineup kleiner zou maken zouden ze 1. goede update support kunnen leveren op hun hele range, 2. meer winst maken, 3. de functies die ze in een toestel stoppen beter uit kunnen werken, en niet halfslachtig zoals de meeste 'geniale' features, 4. betere (kwaliteits)controles hebben zodat fails uit het verleden niet meer voorkomen.
Volgens mij wordt iedereen daar beter van....
Niet dus. Er is geen enkele logische reden te verzinnen voor Samsung om minder modellen te brengen.
De kans dat ze marktaandeel verliezen is heel reŽel. De meeste toestellen bedienen een segment, anders bestonden ze niet. Als het economisch interessant was om minder modellen te brengen deden ze het wel. Geen enkele fabrikant zet producten in de markt waar geen vraag naar is.

Apple maakt met die paar toestellen eveneens blunders dus minder of meer toestellen doet weinig af aan de kwaliteitscontrole.

Er is voor Samsung ook geen logische reden te verzinnen om meer android OS upgrades uit te brengen. Financieel gezien compleet niet nuttig en zelfs erg risicovol, bij iedere upgrade kan er potentieel wat fout gaan.
Toestellen verkopen als een gek en de meeste mensen kopen toch na 2-3 jaar een nieuwe of het interesseert ze niets want hun toestel doet het gewoon. Ook marshmallow draait alles nog prima hoor.

[Reactie gewijzigd door brammieman op 13 december 2017 00:51]

Ik bedoelde niet alleen de verschillende model series maar ook nog eens de verschillende versies van ťťn model. Van bv de S7 zijn er geloof ik al 15 verschillende modellen...

Kijk maar hier onder varianten:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Samsung_Galaxy_S7