Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Microsoft brengt Edge voor iOS uit

Microsoft heeft de Edge-browser voor iOS beschikbaar gemaakt. De softwareontwikkelaar heeft het previewstempel van de browser gehaald en de definitieve versie uitgebracht. Woensdag kwam de versie voor Android al uit.

De mobiele Edge-versie vereist iOS 9.0 of later en is volgens Microsoft compatibel met de iPhone, iPad en iPod touch. Volgens Neowin is er echter nog geen speciale iPad-versie en is de browser ook niet geoptimaliseerd voor het scherm van de iPhone X.

Edge voor iOS beschikt over de Continue on PC-functie, zodat gebruikers hun mobiele browsesessie voort kunnen zetten op een Windows 10-pc en ook kunnen favorieten worden gesynchroniseerd. Daarnaast zijn de functies  Reading List, New Page Tab en Reading View aanwezig en is er de Dark Theme.

De browser is beschikbaar in de VS, China, Frankrijk en het VK maar meer landen volgen belooft Microsoft. Woensdag bracht Microsoft al de Android-versie van Edge uit. De preview daarvan verscheen al voor die van iOS. Begin oktober kondigde Microsoft aan zijn browser naar iOS en Android te brengen. Microsoft gebruikt de Webkit-engine voor de iOS-versie en Blink voor de Android-variant.

Edge iOS

Door

Nieuwsco÷rdinator

130 Linkedin Google+

Reacties (130)

Wijzig sortering
Hoe zit dat eigenlijk met andere browsers op mobiele platformen, stappen veel gebruikers over of neemt de (overgrote) meerderheid toch genoegen met de standaard browser?

Zeker in dit geval vraag ik me af of Microsoft een voldoende grote doelgroep kan aanspreken om de ontwikkelkosten terug te verdienen; om over de support nog niet te spreken.
Het gaat er bij Edge om dat je je gegevens kan synchroniseren tussen apparaten.
Als je Edge op de computer gebruikte, dan zat je met je gegevens vast. Want je kon ze moeilijk op je telefoon zien. En nu kan dat dus wel.
Verreweg de meeste users kiezen de standaard browser. Dit is safari op iOS en Chrome op android.

Dit is duidelijk terug te zien in het marktaandeel op de mobiele markt:
https://www.netmarketshar....aspx?qprid=1&qpcustomb=1
Net zoals de mobiele oorlog gewonnen is door iOS en Android, zo is de browser-oorlog gewonnen door WebKit/Chrome en Safari. Safari doet het vooral goed op de mobiele markt, op de desktop uiteraard minder.

Edge/IE en Firefox mogen strijden om de kruimels voor de 3e plaats. Firefox heeft als vorodeel dat het ook webkit gebaseerd is en de voorliefde van Tweakers heeft, Edge dat het voorgeinstaleerd zit op alle desktop PC's. Maar het blijven kruimels vgl met de grote twee.

[Reactie gewijzigd door Armin op 30 november 2017 18:58]

Chrome draait al jaren niet meer op WebKit, maar op Blink. En Firefox dus zoals door anderen al aangegeven op het eigen Gecko.

Firefox is weliswaar een kleine speler, maar ze onderscheiden zich wel door volledig open source te zijn en zich in te zetten voor een vrij en open web. Met het nieuwe uiterlijk en de nieuwe snelheid is Firefox daarnaast een hele prettige browser geworden die zich goed staande kan houden tegenover de concurrenten. Grote delen worden herschreven voor meer parallellisatie en veiligheid, wat veelbelovend is voor de nabije toekomst. Ze zullen misschien nog heel lang klein blijven, maar voor mij zijn ze zeker niet irrelevant.

[Reactie gewijzigd door makruiten op 30 november 2017 20:01]

Chrome draait al jaren niet meer op WebKit, maar op Blink

Klopt, maar het is gewoon een fork, net zoals Safari's WebKit dat is.

Maar het gaat natuurlijk niet om deze details. Ik herformuleer het dan als: Net zoals de mobiele oorlog gewonnen is door iOS en Android, zo is de browser-oorlog gewonnen door Chrome en Safari. Safari doet het vooral goed op de mobiele markt, op de desktop uiteraard minder.

Firefox heeft het al jaren moeilijk. Open source en andere openheid ten spijt. De strijd is al enige tijd beslecht ten voordele van Apple en Google Chrome. Microsoft Edge en Firefox kunnen enkel concureren met leuke feautures, maar bepalen niet de standaarden.

Vandaar in deze context: Edge WebKit op iOS is een leuk alternatief voor Safari WebKit op iOS.
OK, cool. Ooit wordt een andere browser de bom. Omdat de grootste denkt dat ie toch de grootste blijft. Maar ondertussen verschuift de markt en sterft Chrome ooit.

Net zoals Nokia
Firefox heeft als vorodeel dat het ook webkit gebaseerd is
Firefox heeft niets met webkit te maken maar draait op de gecko engine van mozilla zelf. En die is sinds versie 57 een heel stuk sneller geworden, waardoor er eigenlijk geen reden meer is om Chrome te gebruiken. Tenzij je het uiteraard fijn vindt als Google alles over je weet zodat ze je kunnen "helpen" met suggesties (ja die mensen bestaan echt).
Firefox heeft niets met webkit te maken maar draait op de gecko engine van mozilla zelf.

Je hebt gelijk, ik was in de war ivm de iOS versie. Maar dat is logisch gezien Apple's restricties.

Maar dat is dan gelijk dus het wegstrepen van het voordeel van Firefox, want dan blijven ze net als Microsoft achter Apple en Google aanlopen, om maar compatible te blijven. Google en Apple bepalen effectief wat standaard wordt.

Niks ten nadele van Firefox, ik gebruik het zelf als tweede browser naast Edge, maar marktaandeel liegt niet.
Marktaandeel heeft anders niks met standaarden of compatible te maken. Ik ken geen enkele site die niet werkt in firefox. Google heeft meer marktaandeel omdat ze het aggressief promoten in hun online producten, zoals search, translate en youtube. Dat is het enige verschil tussen de populariteit van firefox en chrome.
Marktaandeel heeft anders niks met standaarden of compatible te maken.

Dat heeft er alles mee te maken. Google heeft duidelijka an te geven zich weinig van standaarden aan te trekken en zelf te beslissen wanneer beta- of anderzijds experimentele tags in hun browser geimplementeerd worden. Andersom heeft Apple al jaren duidelijk gemaakt zonder moeite allerlei standaard tags en feature gewoon niet naar Safari te brengen.

En net zoals vroeger website makers ontwikkelden voor IE6, ontwikeld men nu primair voor Chrome en Safari. Als daardoor standarad tabs weggelaten moeten worden, geen probleem. Andersom, als op Chrome allerlei leuke features die geen standaard zijn gebruikt kunnen worden, dan doen de ontwikkelaars dat keer op keer op keer gewoon blijkt.

Wie het marktaaandeel heeft, bepaald wat de standaard is.

Google heeft meer marktaandeel omdat ze het aggressief promoten in hun online producten, zoals search, translate en youtube. Dat is het enige verschil tussen de populariteit van firefox en chrome.

Wellicht, maar dat doet niets af aan wat ik schreef. Firefox en Edge mogen nog zo netjes alle standaarden volgen, Chrome is de grote standaard op Desktop en op mobile is dat Chrome Ún Safari. Als het daar op werkt, zjin verreweg de meeste website bouwers reeds ten volle tevreden.
Dus Chrome is de nieuwe IE6? Of ga ik tekort door de bocht? :+
Dus Chrome is de nieuwe IE6? Of ga ik tekort door de bocht?

Nee,ik denk dat dat de spijker op zijn kop is.
Nee, je geeft de situatie exact weer zoals deze is. En waar Microsoft er om verketterd werd dat ze anderen voorschreven wat de 'standaard' was, wordt Google daar nu om bejubeld.
Ik ken geen enkele site die niet werkt in firefox.
Ik kan je er een paar geven: Google Earth en Hangouts werken volledig niet op Firefox, en zelfs de Google Search results op mobile zijn zwaar gehandicapt. In het laatste geval ligt het niet aan ondersteuning, de UA string switchen naar die van Chrome doet alles werken. In de eerste twee gevallen is dit omdat Google zijn eigen (proprietary) NaCl gebruikt, waar Firefox natuurlijk geen support voor heeft (het is geen webstandaard).
Google producten die het best werken op Google browsers.. En dan de andere browser daarop afrekenen....
Uhh ja... Webbased is webbased, als je browser aan de standaard voldoet (waar het dus nog al vaak scheef loopt), hoort dat gewoon te werken.

Of vind jij het normaal dat je voor verschillende sites verschillende browsers moet gaan gebruiken?
Nee, dat vind ik niet normaal, maar Google zorgt er actief voor dat dingen niet werken. Aan Firefox Mobile geven ze bewust crappy HTML (zoals ik zei: de UA string veranderen naar die van Chrome zorgt voor de volledige versie!), en sommige andere services zijn gebouwd op NaCl, wat helemaal geen webstandaard is. Onlangs waren er ook problemen met video previews op Youtube in andere browsers, omdat Google WebP-afbeeldingen doorstuurde naar browsers die het niet ondersteunen. Ik weet niet of dat bewust was, maar af en toe subtiel dingen stukmaken voor een korte periode, zou een slimme (en smerige) manier zijn om gebruikers te laten denken dat hun browser niet te vertrouwen is en hen alternatieven (Chrome) te laten overwegen.
Moet ook eerlijk toegeven, als een klant mekkert dat er iets aan een site niet werkt, raad ik al snel chrome aan, daar werkt het over het algemeen wel goed. Maar het zou heel goed mogelijk zijn dat het niet zo zeer goed werkt op chrome, maar bewust slecht op alle anderen ... Tsja, ik geloof best dat dit gebeurt
als een klant mekkert dat er iets aan een site niet werkt, raad ik al snel chrome aan, daar werkt het over het algemeen wel goed
Welkom terug in 1995! ;)
Firefox draait technisch gezien ook niet meer op Gecko sinds versie 57. Het is nu een engine geschreven in Rust genaamd Quantum/Stylo, in ieder geval voor deze release.
Dat is niet correct. Quantum is geen engine maar de naam van het project om grote delen van Firefox te moderniseren. De engine is nog steeds Gecko. Zie ook hier:
Quantum is Mozilla's project to build the next-generation web engine for Firefox users, building on the Gecko engine as a solid foundation.
Ze hebben in ieder geval de CSS engine Stylo/Quantum CSS genoemd. En de useragent heeft een Gecko versie van 2010, ook zo jammer.
Die gecko versie is al vele jaren vast. Ik vermoed om geen informatie af te geven over specifieke engine versies, maar zo veel zal het niet helpen zolang de browser versie er nog in zit.
Firefox heeft als vorodeel dat het ook webkit gebaseerd is en de voorliefde van Tweakers heeft
Firefox is een uniek product met een compleet eigen engine. Het gaat gewoon goed om met standaarden waardoor het meestal wel werkt met een alleen op Chrome geteste pagina.
De reden dat safari op ios altijd de grootste zal blijven is dat deze default aangeroepn wordt zelfs al kies je voor een andere browser.
Dus ook als je edge installeert zal bij het aanklikken van een link in een tekst bijv. altijd weer safari starten. Geen fijne dwang!
woord de chrome browser op ios niet als ios versie gezien? het zijn bijna hetzelfde...
Chrome is niet op alle android toestellen de standaard, zoals bij Samsung.
Nee, dat klopt, maar wel op het grootste deel van de toestellen. Tot voor kort werkte het bedrijf waar ik nu voor werk hoofdzakelijk met samsungs en zag tot mijn verbazing dat mensen de standaard browser daar wel vaak vervangen. (schatting ca 20% van de users)
ja ik heb het vervangen voor chrome xd
Alhoewel ik het met je eens ben over de keuze van gebruikers (de meeste zullen gewoon de standaard browser gebruiken die bij het apparaat komt), kloppen die statistieken niet. In ieder geval niet voor iOS. Apple staat namelijk geen third party rendering engines toe, dus iedere browser op iOS is eigenlijk Safari met een schilletje er om heen. Alle iOS "browsers" identificeren zich als Safari. Er is ook "Firefox voor iOS", maar dit heeft ook eigenlijk weinig met Firefox te maken (behalve dan dat het van Mozilla komt).
Dat was wat ik hierboven al ergens benoemde. IOS staat geen andere engines toe, maar wel andere browsers. Wil niet zeggen dat consumenten niet voor een andere browser kunnen kiezen qua schil.

Dit is wel degelijk uit te lezen via de UA string:

Chrome:
Mozilla/5.0 (iPhone; CPU iPhone OS 10_3 like Mac OS X) AppleWebKit/602.1.50 (KHTML, like Gecko) CriOS/56.0.2924.75 Mobile/14E5239e Safari/602.1

For comparison, the Mobile Safari UA:

Mozilla/5.0 (iPhone; CPU iPhone OS 10_3 like Mac OS X) AppleWebKit/603.1.23 (KHTML, like Gecko) Version/10.0 Mobile/14E5239e Safari/602.1

Bron: https://developer.chrome.com/multidevice/user-agent
Gebruik Brave Browser vanwege de add blocker
Adblockers kan je ook gewoon in safari installeren op iOS.
Naar mijn mening werken die gewoon niet zo goed als op een pc en als op Android. Nu moet ik bekennen dat het al een poos geleden is dat ik er erg veel geprobeerd heb. Purify vond ik nog de fijnste blocker.

Tip voor de Android mensen onder ons: Als je Firefox installeert kun je gewoon Adblock Plus of Ublock Origin etc. als extensie toevoegen. Dit werkt gewoon prima op mijn moeder haar Moto G. Zelf ben ik tevreden over mijn iPhone, maar het feit dat andere browsers op een iPhone gewoon een hoop functies missen door de geslotenheid van iOS vind ik wel jammer op zulke momenten.
Die ervaring deel ik niet. Neem bijvoorbeeld de gratis app Adguard. Biedt een goede set filters out of the box en ondersteunt ook andere filterlijsten naar keuze. Binnen in Safari kun je zelf elementen op de pagina blokkeren die jou in de weg zitten en je kan je eigen regels aanpassen of toevoegen in de app.

Een groot voordeel van deze route boven een stand alone browser is dat veel andere apps ook een Safari view openen als je een link aanklikt en dus ook vrij van reclame en trackers zijn.
En wat werkt er dan niet goed?
Dat er advertenties doorgelaten worden of dat je op de plaats waar normaal de ads staan gewoon een blanco blok is.
Die ervaring deel ik niet. Neem bijvoorbeeld de gratis app Adguard. Biedt een goede set filters out of the box en ondersteunt ook andere filterlijsten naar keuze. Binnen in Safari kun je zelf elementen op de pagina blokkeren die jou in de weg zitten en je kan je eigen regels aanpassen of toevoegen in de app.

Een groot voordeel van deze route boven een stand alone browser is dat veel andere apps ook een Safari view openen als je een link aanklikt en dus ook vrij van reclame en trackers zijn.
Die kan ik eens testen dan, weet namelijk niet meer of ik Adguard heb geprobeerd. Thanks.
En wat werkt er dan niet goed?
Gewoon een lokale Pi-Hole als DNS gebruiken, werkt nog beter! En je hoeft niets te configureren op de device zelf!
Ja, leuk idee voor mobiele devices.
Pi-hole is prima voor thuis, bedraad en wifi. Op het werk "al iets moeilijker" en met 4G onmogelijk. Alhoewel, ik heb KPN nog niet gevraagd of ze Pi-hole willen installeren... ;)
(ja, of je moet alles via een VPN doen natuurlijk, maar dan vervalt het argument dat je niet hoeft te configureren op je device natuurlijk).
Dit laatste doe ik zelf, VPN. Mijn telefoon is altijd via VPN verbonden als ik onderweg of op werk ben.
Ingebouwde van Brave is alleen wel een stuk beter.
Ik zou daar graag bewijs van willen zien of heb je daar geen bewijs van? . Ik heb mijn iOS adblocker zelf geschreven en doet precies wat het moet doen, het blokkeert ads, content mits gewenst, custom font indien gewenst, het blokkeert trackers, beacons, custom scripts, cookies. En zo zijn er ook blockers in de Appstore die FB, Twitter, discuss, Twitter, Google plus en soortgelijke widgets kunnen blokkeren,

Je kan adblockers voor iOS zo uitgebreid maken als je wilt. Dus om te zeggen dat die van Brave een stuk beter is dan alle adblockers in de store zonder enige vorm van onderbouwing en bewijzen is best oppervlakkig.
Ik kan me een straat interview onderzoek herinneren van enkele jaren geleden waarbij 90% van de mensen niet wisten wat een browser was. Dus dat beantwoord het denk ik wel.
IOS laat de gebruiker ook geen andere standaardbrowser instellen. Het is zelfs niet mogelijk om Safari te verwijderen. Bij het openen van links in andere programma's wordt dus standaard Safari opgestart. Behoorlijk irritant. Ik gok dat de gemiddelde gebruiker geen interesse heeft in dit gehannes en dus gewoon de standaardbrowser gebruikt.
Dit moet wel expres zijn, opzich wel komisch :P
Heel slecht idd :) zulke shizzle zie ik tegenwoordig niet snel. Alleen Samsung vs Apple tegenwoordig...
Continue on PC-functie, Wat een heerlijke functie is dat, read-list, favorieten sync, was an sich allemaal leuk, maar dit werkt toch bijzonder snel en direct. Bonus is dan wachtwoord management, maar dat kon natuurlijk binnen de andere cross-browsers ook al.

Minpuntje is dat bij Edge op WM je stuk makkelijker alle tabbladen kan sluiten (optie bij overzicht van tabbladen), wat ik nog niet bij de Android versie heb kunnen vinden.
Het gaat alleen om Edge functies, net als bij Chrome, iOS ondersteunt alleen de renderengine (webkit) van Safari.
Daarom zie ik ook geen enkele reden een alternatieve browser te gebruiken.
Continuity op Apple apparaten onderling werkt zo mogelijk nog veel mooier. Ik kan SMS-en en de telefoon opnemen op mijn MacBook, iPad en iPhone, wachtwoorden synchroon (sleutelhanger) en geopende tabbladen op elk device doorbrowsen. Mail en agenda enz blijven sowieso synchroon.

Veel mooier wordt het niet. IMHO.

[Reactie gewijzigd door Burgertrut op 30 november 2017 18:28]

Ik had een lange tijd een iPhone, en ik vond de Chrome browser veel prettiger in gebruik. Ik denk dat het allemaal aan voorkeur zal liggen. In combinatie met een Windows PC zou vast edge ook weer z'n voordelen hebben.

Sure de renderengine blijft de rukke engine van apple (features hebben slechte ondersteuning vandaar mijn negatieve toevoeging). Maar de UI en werking kan toch flink verschillen.

Alle features die je nu net opnoemt die je samen kunt met je iPad iPhone e.d. kan ik met een Windows PC, Macbook, iPhone, Android toestel (waarschijnlijk niet met een windows phone). Dit vanwege het google ecosysteem, dat is ook overal beschikbaar. De andere kant op echter niet.
Hoe Airdrop jij dingen van een Android Smartphone naar een Windows PC zonder tussenkomst van een Cloudiesnt of 3rd party programma dan?
Oh dat heb ik inderdaad nog niet nodig gehad. ik heb niet zo veel bestanden op mijn telefoon staan.

Documenten via drive, foto's via google photo's. Wat voor bestanden airdrop jij meestal?
Ik Airdrop niet zoveel. Vooral omdat ik het meeste in de "Cloud" opsla.
Soms wil ik heel veel fotoś en videos snel overbrengen naar mijn Macbook en dan gebruik ik het.
Of tussen een iPad, iPod en iPhone gegevens uitwisselen.
Ik heb geen idee of Android daar iets voor heeft moet ik toegeven. Ik heb 't ook echter nooit nodig gehad en heb ook altijd een USB kabel aan mijn PC hangen. Maar je hebt een punt.
Voordat ik als Apple gebruiker wordt weggezet :P

Als het goed is komt Windows ook met wat.
https://www.theverge.com/...pp-ios-android-windows-10
Heel veel werkt ook sowieso, zoals Mail en Agenda. En ja, mijn primaire e-mail en agenda gebruik ik van Google. Dat is dus ook al zo lang ik me kan herinneren synchroon.

Maar het lijkt me sterk dat je vanaf je MacBook of WiFi iPad via je Android kan SMS-en (een functie die ik heel vaak gebruik) Of met je Windows PC een telefoontje van je iPhone op kan nemen (gebruik ik ook vaak)

Als dat wel kan, vertel me hoe, dan neem ik namelijk als volgende telefoon een 3310 kloon :)
Het gaat alleen om Edge functies, net als bij Chrome, iOS ondersteunt alleen de renderengine (webkit) van Safari.
Daarom zie ik ook geen enkele reden een alternatieve browser te gebruiken.
Het werkte lange tijd zelfs enorm averechts als je dat deed. Apple hield namelijk bewust bepaalde functionaliteit van de webkit engine acher als deze binnen andere apps als WebView aangesproken werd.

Een flink aantal optimalisaties aan de JavaScript engine werd bijv. uitgeschakeld, waaronder de hele optimizing compiler. JS draaide daardoor letterlijk (meer dan) 50% langzamer.
Het blijft zonde dat ze geen andere engine mogen gebruiken dan webkit. Zo is er nooit ruimte voor echte concurrentie qua snelheid en dergelijken op browsergebied :(
Dat heeft een goede reden. Apple garandeert een bepaald aantal uur accutijd op een iOS device of een Mac. Je ziet op Mac ook dat je met bijvoorbeeld Google Chrome, Mozilla of enig ander browser dan safari die accuduur nooit haalt. Mijn MacBook pro 2017 haalt onder safari altijd de beloofde 10 uur. Met Chrome of mozilla heb je geluk als je de 6 uur haalt. Dit zijn trouwens bekende problemen van onder andere Chrome en Mozilla. Heel resource en powerhungry. Dit zie je trouwens ook vaker op Android toestellen. De standaard Android brosser is bijvoorbeeld veel efficiŰnter in resources dan Chrome for Android. Dit zie je ook op Windows Edge ga andere browsers. Edge is ook minder resource hungry dan Google Chrome.

Nu maakt dit niet uit en is dit geen Apple vis Google discussie.

Apple dekt zich hier gewoon heel goed in. Nu kunnen gebruikers niet Klagen dat ze de beloofde accuduur niet halen.
Dat heeft niet per se met de engine te maken. Om bij je voorbeeld te blijven: de oude standaard android browser heeft tegenwoordig als standaard engine chromium.
Je opvatting over Chrome en Firefox zijn nogal achterhaalt, twee jaar geleden ging dit misschien nog op maar zeker het afgelopen jaar hebben Chrome en Firefox flinke stappen gemaakt wat batterijgebruik betreft. Bekijk deze video maar eens: https://www.youtube.com/watch?v=q0112lYQBPE.

En wat betreft de verplichting om WebKit op iOS te gebruiken heeft niets te maken met dat ze dan een accutijd kunnen garanderen maar alles met veiligheid. Daarnaast is het verplichten van WebKit voor Apple een manier om te zorgen dat er geen browsers komen die functionaliteit bieden waarmee ze kunnen concurreren met hun App store. Denk hierbij aan ondersteuning van Progressive Web Apps in browsers als Chrome en anderen. Safari is tot op heden zo ongeveer de enige browser die dit (nog) niet ondersteunt...
Als ik moet kiezen tussen webkit en die van Microsoft, dan weet ik het wel. Ik houdt 't lekker bij webkit.

Dit omdat Webkit zowel door Apple als door Google wordt ge´mplementeerd in hun browsers, webkit meestal voor ligt qua ondersteuning van nieuwe technieken, waar Mozilla met Firefox tweede staat, en Microsoft in alle browsers tot nu toch echt laatste.

[Reactie gewijzigd door xoniq op 30 november 2017 18:41]

Nee, Blink, wat een directe fork is van Webkit, dus Blink is gewoon in de basis Webkit waar Google op verder borduurt. En daar pullt Google ook weer code van Webkit op terug doordat Blink gewoon leunt op Webkit.
Als ik het door @Gopher genoemde Wikipedia artikel goed lees en ook nog dit artikel, dan gebruikt Chrome op IOS dus geen Webkit of Blink; maar "WKWebView". Blink is dus niet voor IOS. Het resource-gebruik scheelt ook voor mij; dus ik gebruik voor het gewone browse-werk Safari en Chrome voor de rest.
Ik haalde even desktop browsers aan, en waarom IE/Edge zulke draken zijn, en waarom ik blij ben dat Webkit enigszins wordt afgedwongen waardoor in elke browser op iOS de ervaring gelijk is qua websites.

MKWebView is een iOS element die een online browser toont ik een app, die gebruikt onder water Mobile Safari en dus Webkit als rendering engine.
MKWebView is een slecht voorbeeld, SafariViewController is hoe apps eigenlijk een browser moet embedden IMHO. Dan werken de adblocks tenminste,.

Daarbij kun je Edge en IE niet echt vergelijken. Alles wat werkt in De grote browsers doet het ook prima in Edge, daarbij is ook IE niet meer zo slecht. We kunnen allemaal haten op IE <=8 zeg maar maar met 9 ging het allemaal al een stuk beter en toen 10 en 11 hebben het bijna gewoon een goede browser gemaakt. Edge doet het alleen nog net even beter.
MKWebView is een slecht voorbeeld, SafariViewController is hoe apps eigenlijk een browser moet embedden IMHO. Dan werken de adblocks tenminste,.
Helemaal mee eens, en niet alleen dat, maar ook extensies als 1Password etc.
Yes, maar dat betekent dus niet ===.
Klopt, meer een "==", maar de insteek van mijn conclusie is dat Safari en Chrome daardoor wel naast elkaar blijven liggen qua ondersteuning. Je kan het ook zo zien, Blink == Webkit, Webkit != Blink. Dit heeft vooral te maken met dat Google werkt aan ChromeOS. Daarvoor hebben ze dusdanig veel ingrijpende wijzigingen die niet binnen het centrale Webkit passen, maar waardoor ze wel slechts ÚÚn rendering engine hoeven te onderhouden, en ondertussen code van Webkit migreren naar Blink.

Maar ondertussen snappen we elkaar wel, we hebben beiden gelijk.
Iedereen heeft altijd een beetje gelijk
Uhm... Apple is de enige grootte WebKit gebruiker. Google gebruikt Blink en ondanks dat Blink een fork van WebKit is is het een totaal andere engine.

Voor de rest ben je duidelijk ergens in de jaren 2006 blijven steken.
Webkit wordt niet door Google geimplementeerd. In 2013 is een fork gemaakt van Webkit (Chromium/Blink) welke onafhankelijk is van webkit. Nieuwe features in webkit komen niet automatisch in Blink, dit wordt geval per geval bekeken.
En de reden daarvoor is?
WebKit is gewoon opensource hoor.
Staat er buiten. Chrome gebruikt ook Webkit. Als web ontwikkelaar blijft het een feit dat Microsoft als enige bepaalde zaken op hun manier implementeert, waar andere browsers dit wel hetzelfde doen. Daarnaast loopt microsoft met hun browsers altijd achter met compatibiliteit voor nieuwe technieken.

Dan kan 't wel een -1 worden, maar het is gewoon een feit. Hoe vaak ik wel niet me door bochten heb moeten wringen omdat Microsoft het perse anders doet waar alle andere browser het gewoon werkend hebben. Dat is gewoon mijn jarenlange ervaring in het vak, en daar kunnen Microsoft aanhangers een hoop van vinden, me downmodden, toont alleen maar jullie zwakte aan om het niet objectief te kunnen bekijken.
Ondertussen is het tegenwoordig wel Webkit die zelf nieuwe dingen introduceert die nog niet standaard zijn, waardoor bepaalde pagina's op andere browsers niet goed werken.

Webkit is het nieuwe IE.

Ik gebruik lekker Firefox :)
Firefox gebruik ik ook sinds kort weer.(Quantum, dacht ik).
Deze is echt super verbeterd en sneller dan Chrome tegenwoordig.
Ook de privacy is bij Firefox beter geregeld dan andere browsers.
Je hebt het nieuws van de afgelopen maanden niet meegekregen. De focus bij mozilla lag, begrijpelijk, een jaar lang ergens anders.
Hey even voor de duidelijkheid, ze mogen dan misschien zelf die zaken ontwikkelen. Maar alle partijen, zowel ontwikkeling van Firefox, IE/Edge, Chrome, Safari zitten voortaan wel vaker bij elkaar en het is zeer veel beter dan 10 jaar geleden met compatibiliteit :-).
Die 10 jaar is iewat overdreven. Zelfs in IE10 was de compatibiliteit ontzettend ruk. Afgelopen week nog. Collega op vakantie, ik iets oplossen voor die klant wat hij enkel ervaarde in IE10 en Edge, toch weer zo'n dingetje. Dit keer niet in de rendering engine, maar de Javascript engine, weliswaar verschillend, maar het idee is hetzelfde. Ik oordeel hier ook puur op als developer, persoonlijk voorkeur even helemaal ter zijde.
De realiteit is dat edge tegenwoordig beter bij is dan webkit
Weet alleen dat edge geen achtergrond afbeeldingen / kleuren kan printen 8)7
Ik denk dat het over standaarden implementeren gaat. Zeker de mobiele versie van Safari (Webkit) mist heel veel features welke op vrijwel alle browsers zoals edge (serieus helemaal zo slecht nog niet overigens) wel ge´mplementeerd zijn..
Nee hoor. Linustechtips heeft dit getest en Edge deed vrijwel overal slechter dan andere browsers.
Ik vraag me eerlijk af wie dit van plan is te gebruiken. Op Windows gebruik ik het om Chrome of Firefox te downloaden, maar op IOS wordt het natuurlijk niet eens standaard meegeleverd.

Ik heb eigenlijk nooit op een telefoon dat ik een andere browser download. Tegenwoordig met IOS gebruik ik gewoon de meegeleverde Safari, en vroeger met Android pakte ik meestal ook de standaard browser.
Ik... op W10 gebruik ik al Edge sinds ik win10 kon installeren en heel fijn dat ik dat nu ook kan gebruiken/synchroniseren met Mn iPhone
Ik heb er zelf toch altijd problemen mee gehad. Crashen, freezen en noem maar op. Daarnaast ben ik ook browsers als Chrome en Firefox gewend, dus was het voor mij geen moeilijke keus :+
Ik gebruik Edge al een tijdje op mijn Samsung S8. Vooral omdat ik op mijn PC ook Edge gebruik, vind het een prettige browser.
Enige nadeel van de Android versie, ik weet niet hoe dit op iOS is, is dat de adresbalk bovenin zit. Het is handiger als hij onderin staat, dat maakt het makkelijker te bedienen met 1 hand.
+1

Gebruik ook al een tijdje met Android, dat dark reading mode is super. Maar had inderdaad gehoopt voor een optie om het adres balk naar beneden te instellen.

Ik gebruik nu ook de Microsoft launcher, best wel goed ook.
Ze lichten de send to PC feature uit hier maar dit zou je ook in principe kunnen bereiken met een Extension in Safari. Ik vind nog steeds raar dat men Chrome, Firefox en nu Edge gebruiken op iOS. Waarom?

[Reactie gewijzigd door GeforceAA op 30 november 2017 18:36]

Chromecast besturing, continu´teit op m'n PC browser, gedeelde browse geschiedenis, keyboard shortcuts en tab gestures.

Functioneel is het voor mij uitgebreider, dus verkies ik Chrome boven Safari.

[Reactie gewijzigd door Belecthor op 30 november 2017 23:07]

Edge een paar keer echt geprobeerd, wild ehet een kans geven, maar uiteindelijk is Chrome de beste browser voor mij
Gebruik de beta nu al een tijdje op iOS. Vind er maar weinig boeiends aan to be honest. Safari is fijner. Maar voor Windows gebruikers zullen een aantal functies wel fijn zijn denk ik zo. :)
Wel jammer dat Continue etc geen browser-overstijgende functie(s) zijn, als ik het goed begrijp.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Samsung Galaxy S9 Dual Sim OnePlus 6 Battlefield V Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*