Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Microsoft brengt bèta van Edge voor iPad uit

Microsoft heeft een vroege versie uitgebracht van zijn Edge-browser voor de iPad. Een beperkte groep heeft toegang gekregen tot de bètaversie, maar het lijkt er vooralsnog niet op dat alle functionaliteit is ingebouwd.

De bèta is niet publiekelijk beschikbaar gemaakt, maar wordt door Microsoft getest via de TestFlight-applicatie; software waarmee ontwikkelaars vroege versies van hun applicaties binnen een beperkte groep kunnen testen. The Verge kreeg al toegang tot de bètaversie van Edge voor iPad en had de mogelijkheid om de software uit te proberen.

Uit de eerste ervaringen blijkt dat Microsoft nog niet alle functionaliteit heeft geïntegreerd in de browser. Zo is de splitscreenfunctie, die in andere versies van Edge wel is verwerkt, niet beschikbaar. Mogelijk voegt Microsoft dit nog toe in de definitieve versie. Volgens The Verge voelt de browser verder aan als basic. Wanneer de definitieve versie uitkomt is nog niet duidelijk, aangezien Microsoft nog geen releasedatum heeft bekendgemaakt.

Eerder kwam Microsoft al met een variant van Edge voor de iPhone; die kwam in november beschikbaar voor alle gebruikers. Een previewversie kwam toen overigens ongeveer een maand voor de definitieve versie uit.

Door

Admin Mobile / Nieuwsposter

123 Linkedin Google+

Reacties (123)

Wijzig sortering
Is dit Edge op Webkit ?(of hoe die tegenwoordig heet)
Grappig detail; naast het (verplichte) gebruik van WKWebView op iOS hebben ze voor de Android versie gekozen voor Blink.
Bron: https://blogs.windows.com...ge-ios-android-developer/
Zou goed kunnen omdat Blink voor Android gewoon breed beschikbaar is.
Wel handig, want dat is weer een browser erbij die je niet hoeft te testen als webdeveloper.

Om de EdgeHTML layout engine voor Android beschikbaar te maken, daar zou wrs veel meer bij komen kijken, en (voor nu) niet logisch zijn om er zoveel werk in te stoppen.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 17 maart 2018 12:59]

Het hoofddoel van deze actie is denk ik gewoon brand promoten. Dus dan lijkt het me logisch dat ze zo min mogelijk werk aan de implementatie kwijt willen zijn, en zich vooral focussen op het uiterlijk.
"vooral focussen op het uiterlijk" Je doet nu alsof het enkel skinnen is en dat klopt niet. Blink is trouwens een gecleande fork van Webkit. En Als je dan Blink of Webkit gebruikt heb je de egine...Elke vorm van functionaliteit moet je nog bouwen. Van tabs tot next/back buttons, search engine integratie, favorieten, scrollen in browser, reading list, om er maar en paar te noemen.

Al die functionaliteiten bouw je rond de engine heen en net daar kan je het verschil maken. Zelf een browser bouwen met de bedoeling die veliger/sneller/zuiniger is dan Safari/chrome hte maken zou heel naïef zijn.

Microsoft zou extra functionaliteiten kunnen inbouwen om bijvoorbeeld smartphone favorieten te delen met uw windows pc of laptop. Of een Copy/past mogelijk te maken tussen Iphone en Windows laptop, of een downloadfolder in de cloud, cortana, enz enz. Mogelijkheden genoeg wat functionaliteiten betreft. Dus het is veel meer dan wat uiterlijk vertoon. Die features ontwikkelen is het meeste werk en zo kan je ook een eco-systeem bouwen.
Zou wel aardig zijn als we een globale engine bij komt in plaats van de Windows-only insteek die MS nog steeds generiek hanteert. Niet dat de trident nou graag willen, maar zolang IE/Edge Windows-only is kan je er weinig mee (vooral gezien ze op z'n best een 10% van de 50% van het verkeer verwerken, de andere 50% is allemaal mobile)
Edge gebruikt een fork van Trident. Maar EdgeHTML is compleet anders dan Trident. Net als dat Firefox oorspronkelijk ook een fork is geweest van Netscape. Sort of.
Ik denk dat je de plank compleet mis slaat.Ik heb het over MS die z'n engine op andere platformen laat draaien. Lang geleden kon je de IE 5.5 engine (met IE 5.5) op Mac OS draaien (in het Mac OS 8 tijdperk tot aan 9.2.2), maar dat was het dan ook wel. Safari kan je op macOS draaien, maar tot voor kort ook op Windows, met support en periodieke updates. Daarnaast kan je de achterliggende engine op elk platform draien, en zijn er ook gewoon builds voor. Hetzelfde geldt voor Chrome, dat kan je ook nagenoeg overal draaien. Maar Trident en EdgeHTML kunnen dat dus niet, wat het een MS-only feestje maakt. ChakraCore kan je dan wel weer op diverse systemen draaien, maar dat is niet waar je de meeste cross-platform support mee haalt (tenzij je NodeJS op Chakra wil draaien). Als er meer universele engines zijn en er meer kruisbestuiving tussen projecten is profiteren alle gebruikers en developers daar van.

[Reactie gewijzigd door johnkeates op 17 maart 2018 18:28]

Je zegt dus eigenlijk dat het Microsoft platform best wel een mooi platform is omdat ze daar vrijheid van Browser Engine toegestaan en dat tegenover Google en Apple waar je verplicht wordt om hun engine te gebruiken.

Dus een engine die zich aan de standaarden houd mag niet op Apple draaien en niet op Android draaien omdat de engines daar de standaarden afwijkend interpreteren, of zoals in extremus bij Google, zelfs "standaarden" verzinnen.

Als je er bij nadenkt is dat eigenlijk best wel prijzenswaardig voor Microsoft.

Overigens, de engine zou niks uit mogen maken, het volgen van standaarden zou leidend moeten zijn. En dan maakt de onderliggende engine van ondergeschikt belang. Helaas hebben Apple en met name Google hierin een steeds slechtere reputatie.

Wat wel te zien is, een site met Edge bezoeken welke zich aan de standaarden houdt geeft een goede experience, maar probeer maar eens een site te bezoeken met Chrome waarin alle Chrome specifieke opmaak is uitgezet, of een Site waar de webkit extensies zijn gestript in Safari (Spelen met useragent en je ziet het belabberde resultaat).
Nee, daar gaat het niet eens over. Lees het even nog een keer, denk goed na, en kom er dan nog eens op terug.

Het gaat er om dat je Trident en EdgeHTML nergens kan gebruiken, maar de rest kan je wel overal gebruiken. Net als DirectX.
Nee, daar gaat het niet eens over. Lees het even nog een keer, denk goed na, en kom er dan nog eens op terug.

Het gaat er om dat je Trident en EdgeHTML nergens kan gebruiken, maar de rest kan je wel overal gebruiken. Net als DirectX.
En, dat zeg ik toch ook, goed van Microsoft toch dat ze open staan voor andere Engines, net zoals Linux. Slecht van Google en Apple dat ze andere engines verbieden.

Het is niet dat Microsoft geen cross-platform engine wil. Ze mogen die Engine gewoonweg niet porten naar Android, IOS en OSX. Het issue ligt niet aan Microsoft, het Issue ligt bij Google en Apple.
Je verhaal slaat werkelijk nergens op, en je lijkt het ook nog steeds niet te snappen.

Stel dat je een computer pakt met macOS of Linux, dan kan je alles draaien (bijv. WebKit, KHTML, Gecko, Blink, Presto) behalve EdgeHTML of Trident. Dat is iets wat kan veranderen, maar alleen Microsoft kan dat, want die hebben de broncode.
Stel je pakt een iPhone of een IPad en je zegt, beste Apple, in aantallen is het aantrekkelijk om onze engine te porten.

Dan zegt Apple, je kan je engine geschikt maken voor ons platform, maar je mag het daar niet op draaien.

Mac OSX Markt is (nog) te klein voor het porten van een Engine, net zoals de Linux markt dat is. IOS markt is gesloten dus daar kan het niet, en iedereen weet dat Android zo een chaos is met 30.000 verschillende versies, libraries en andere meuk dat ontwikkelen van een engine voor Android, wat een interessante markt is, gewoon gekkenwerk is.

Maar ik zou geen enkele fabrikant willen die alle platformen beheerst. Voor je het weet is concurrentie weg en staat ontwikkeling stil (Wederom getikt in Edge voor Android).

Overigens zitten we nu in een welbekende discussie loop. Jij wilt niks positiefs horen over Microsoft en ik zie wel wat jij wil zeggen maar ik zie het totaal anders.
Waar heb je het over? Dit gaat helemaal niet over iOS. Verder zijn alle engines voor macOS beschikbaar, met uitzondering van EdgeHTML of Trident. Het verhaal dat de markt niet groot genoeg zou zijn gaat niet op. Hetzelfde geldt voor Linux en tot op zekere hoogte BSD en zelfs AIX.

[Reactie gewijzigd door johnkeates op 17 maart 2018 20:22]

OSX is niet webkit only
Wat wel te zien is, een site met Edge bezoeken welke zich aan de standaarden houdt geeft een goede experience, maar probeer maar eens een site te bezoeken met Chrome waarin alle Chrome specifieke opmaak is uitgezet, of een Site waar de webkit extensies zijn gestript in Safari (Spelen met useragent en je ziet het belabberde resultaat).
De fuck? Webkit is juist een van de voorlopende innoverende engines met ontzettend veel ondersteuning voor nieuwe (experimentele) technieken. Waarbij het in IE een ontzettend drama was, heeft Edge wel eens waar een goede inhaalslag gemaakt, maar loopt het nog steeds flink achter de feiten aan.

‘Chrome specifieke opmaak’ zoals jij het noemt kan ik alleen bedenken in de CSS met een -webkit- prefix en juist dit vaak zijn experimentele implementaties (of een niet standaard). Opmaak op basis van de de useragent string is helemaal belabberde development. Dus ik weet niet wat voor een slechte websites jij bezoekt?

https://developer.microsoft.com/en-us/microsoft-edge/platform/status/
WebKit Zal best aardig in elkaar zitten en de engine(s) in android ook wel maar in Edge op windows phone kon ik zonder problemen berichten versturen in de Facebook webversie en foto's uploaden. Op de "heersende" mobiele os'en MOET ik de apps installeren want de web engines zijn daar niet toe in staat. Ik hoopte dat met de komst van Edge naar Android dit achter de rug zou zijn maar nee hoor Microsoft mag hun eigen webengine niet gebruiken.
Ik denk dat dit meer aan de developers/website ligt, dan aan de engine. Webkit Mobile ondersteunt dit namelijk ook gewoon.

Zit trouwens even in Safari op iOS te kijken, maar daar kan ik bij Facebook gewoon vanuit de browser foto's en video's uploaden?

[Reactie gewijzigd door faim op 18 maart 2018 12:00]

Zal best maar de mobiele platformen van Google en Apple laten geen andere engines toe (waarschijnlijk omdat ze liever hebben dat de apps uit de store gebruikt worden) voor Android 8 uit was kon ik op Android 7 in Edge in ieder geval nog wel foto's plaatsen op Facebook, maar dat kan sinds Android 8 ook al niet meer, oh ja Chrome zelfde verhaal natuurlijk want zelfde engine.
Heb je een bron van waar staat dat Google geen andere engine toe laat op Android?
Laat ik het zo zeggen, Edge in Windows Mobile doet alles wat ik wil in een mobiele browser, mij niet verplichten apps te installeren voor simpele handelingen als het uploaden van foto's naar Facebook of gebruik van de Facebook chat in de browser. Dat zal eenderzijds aan Facebook liggen maar anderzijds ook aan het mobiele platform. Als er de mogelijkheid is om een andere engine te gebruiken hoor ik het graag.
Ik heb mobiele sites gemaakt die ook gewoon met WebKit foto's uploaden. Klinkt meer als een push van Facebook om je de app te laten gebruiken omdat die meer dat van je telefoon kan sniffen dan een webapplicatie dat kan. Oplossing: drop facebook (om deze en nog 20 redenen).
en dat tegenover Google en Apple waar je verplicht wordt om hun engine te gebruiken
Op Android worden app-bouwers niet verplicht de engine van Chrome te gebruiken. Zie Firefox.
Zie ook het (soms grote) verschil tussen Chrome en Samsung Internet en Android WebView.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 19 maart 2018 04:25]

Tot voor kort? Hij is al sinds 2012 niet meer geupdate, en het was altijd al een buggy zooi. Helaas, want op de Mac was het een mooie browser.

Ik vind het vooral jammer dat ik nu geen Windows browser meer heb met de Mac font rendering, want die vind ik veel mooier. Al is het tegenwoordig niet zo'n punt meer, met de HiDPI displays.
Met tot voor kort bedoel ik dat de officiele ondersteuning beindigd is. Dat er al een tijd geen grote updates zijn geweest klopt inderdaad. Er waren zo nu en dan alleen nog security patches (die ongeveer gelijk liepen met de meeste WebKit security pachtes op andere systemen).
Maar de engine is nooit geupdate, nog steeds die van Safari 5. De Mac zit al op versie 11 :) Dus het is al sinds die tijd geen serieuze browser meer op Windows.

Het was ook duidelijk geport met een of andere automatische tool, want het zag eruit als een naar Windows omgekatte versie van de Mac Safari. Dat in vergelijking met bijv. Firefox die zich op elk platform als een native applicatie gedraagt.
Ja, dat doet Apple wel vaker. Het is niet helemaal machinaal geport, maar het lijkt er wel op. Ze gebruiken een Windows-Objective-C-Cocoa bridge met een custom UI pakket, wat helaas voor geen meter integreert met Windows (wat overigens achterlijk vaak gedaan wordt door grote software bedrijven). Dat zie je ook bij iTunes en QuickTime om maar wat te noemen. Hele oude versies van QuickTime hadden dat, niet, die waren redelijk "native", vooral ook door dat het meer volgens het Flash Player model uitgerold werd (ten tijde van QuickTime VR).

FireFox doet het meer op de Java manier, een skinnable GUI met OS-themed skins by default. Het heeft wat dat betreft ook wel wat weg van sommige 'native' applicaties waarbij je goed kan zien dat het slechts een laagje is, want zodra de windows event loop onderbroken wordt om dat de applicatie blijft hangen o.i.d. en er geen UI updates zijn voor een X aantal seconden klatst windows er weer een standaard Windows 2000 window border om.

Met de huidige stand van webapps-op-desktop (Electron based apps, CEF apps enzo) is het ook weer niet veel beter geworden. Sommige software probeert niet eens meer te integreren (bijv. Slack, die een compleet custom UI heeft).

Chrome doet het dan wel weer aardig, die draait by default native genoeg, maar heeft standaard wel de eigen UI aan staan in plaats van de system window manager UI. Op Linux kan je die naar smaak aan en uit zetten wat afhankelijk van je wm best praktisch is.
Ik denk dat je de plank compleet mis slaat.Ik heb het over MS die z'n engine op andere platformen laat draaien. Lang geleden kon je de IE 5.5 engine (met IE 5.5) op Mac OS draaien
Niet helemaal waar. Het was wel Trident, maar IE 5.5 op Mac is een totaal andere browser en met een totaal andere engine dan IE 5.5 op WIndows. Gezien de grote hoeveelheid bugs op IEMac leek het meer een IE 4.0 equivalent, maar dan met XHR support (daar was IE 5.5 de eerste browser mee).
Alle browsers voor iOS zijn gebaseerd op “Safari webkit”. Apple laat niets anders toe, deze Edge variant daardoor ook.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 17 maart 2018 09:42]

Wat is dan de toegevoegde waarde van Edge op IOS?

/edit
Anders gezegt, moeten de ontwikkelaars nu rekening houden met. Edge op Windows en Edge op IOS?
Zoals de ellende van toen met IE 5.5 op windows en OS9?

[Reactie gewijzigd door wica op 17 maart 2018 10:20]

Die tijd is (grotendeels) achter ons. Browser bouwers werken alsmaar meer én beter naar de W3C standaard toe. Internet Explorer was vroeger vaak het vreemde eendje in bijt, maar met Edge gaan ze nu toch de goede richting uit. Met andere woorden: als web ontwikkelaar wordt het alsmaar eenvoudiger als je voor moderne browsers een website wil maken. Het is veel minder vaak nodig om allerhande hacks of polyfills te gebruiken om je website op moderne browsers hetzelfde te laten gedragen.
Vreemd geoeg kom ik meer quirks tegen op Chrome de laatste tijd
Dat komt door de velocity die Google hanteert (en waarom ze WebKit geforkt hebben en Blink gebruiken). Het is heel makkelijk om even wat toe te voegen, maar documenteren, overleggen en samenwerken kost veel tijd. Daar door heb je bijvoorbeeld ook veel CSS prefixes bij verschillende browsers.
Vendor prefixes worden praktisch niet meer gehanteerd voor nieuwe features, het systeem werkte totaal niet. In plaats daarvan zitten experimentele features achter een flag.
Ik doelde puur op de CSS opties die nog geen standaard zijn en dus geen enkele standaard naam hebben en per browser nog verschillen. Niet zaken als WebGL of CSS transformations die wel standaard zijn maar nog niet (goed) geimplementeerd.
Daar geldt hetzelfde voor. Prefixes hebben een averechts effect en alle browser vendors hebben ze afgezworen.
Lang niet zoveel als op Safari. Safari wordt ook niet voor niets de nieuwe IE6 genoemd :Y)
Door wie? Ik ben nog vijr weinig dingen tegengekomen met Safari waarvan ik denk hee dat is stom. Waarom werkt dit niet?
Die van Microsoft wel, maar gek genoeg lijkt het erop dat Google precies de andere kant uit gaat en steeds meer dingen inbakt die niet meer overeenkomen met de standaarden, of in ieder geval Google's eigen interpretatie van de standaarden zijn.
Syncen met (windows) desktop. cortana integratie
Indien je ook edge op je Desktop gebruikt natuurlijk, anders zou Chrome + Chrome hetzelfde voordeel bieden en Cortana lijkt me aardig vleugellam als je d'r alleen mag gebruiken in de browser (lijkt me dat ze geen agendas of andere elementen op je telefoon mag beheren)
Ik heb de Intune managed browser op mijn iphone staan door bedrijfspolicies. Hierdoor worden alle links die ik open vanuit de Outlook app geopend in deze browser. Ze kunnen hier vast policies op zetten die niet in Safari werken, prima hoor. Maar deze browser lijkt op een rechtstreekse port van IE uit Windows Mobile, echt een verschrikkelijke app om mee te werken. Als ze dit straks op EDGE kunnen is dat wmb een welkome aanvulling.
Opzich ook wel logisch dat het er veel op lijkt. Intune managed browser wordt bijgehouden door..(insert tromgeroffel)... Microsoft Corporation!!
Misschien wel MS Office integratie. MS is in de business wereld nog steeds groot maar medewerkers lopen nog vaak met een iPad rond. Die willen dan wel support voor hun data access op de tablet. Als de ketting van browsen t.a.v. Office/OneDrive/Sharepoint/Teams helemaal MS is zal het mogelijk net lekkerder werken en te beheren zijn.
Wat is dan de toegevoegde waarde van Edge op IOS?
Dat je je instelling en favorieten van een ander apparaat kan synchroniseren.
Wat is dan de toegevoegde waarde van Edge op IOS?
Synchroniseren van je bladwijzers enz.
Mag ik afvragen waarom je iedereen graag een eigen browser voor verschillende eco systemen uitbrengt.
Zit de meerwaarde echt in het door verkopen van gebruikers data of mensen overhalen om alle producten van (windows/apple/google) te gebruiken ?
Voor Microsoft kan ik het me heel goed voorstellen dat ze Edge graag op andere platformen willen laten draaien. FireFox en Chrome kan je op elk apparaat gebruiken. Met de synchronisatie functies kan je de bookmarks, (zoek)geschiedenis ed. ook op elk apparaat gebruiken. Als je (zoals ik) de ene keer met een laptop werkt, de andere keer met een desktop, op de zaak eens met een Mac en onder weg op een Android telefoon, is de synchronisatie erg handig en voor mij meer een voorwaarde.

Edge biedt dat niet, dus zou ik dat nooit als hoofd browser gaan gebruiken. Ik ben geen fan van Edge, maar het is in de loop der tijd wel een stuk beter geworden. Wat snelheid betreft is er niet heel veel verschil tussen de grote browsers. Uiterlijk zijn de verschillen evenmin groot. Alleen in functies loop ik bij Edge net even vaker tegen dingetjes aan die daar niet werken en in Chrome en Firefox wel. Safari geef overigens ook wel eens problemen. Als Edge ook de ontwikkelaars tools van Chrome en Firefox zou bieden zou ik het in de toekomst misschien wel vaker gebruiken.
Edge biedt dat niet, dus zou ik dat nooit als hoofd browser gaan gebruiken.
Edge heeft wel degelijk een synchronisatiefunctie en dat is ook de reden dat Microsoft Edge op de andere platformen ook een browser wil. Mijn favorieten, geschiedenis, wachtwoorden en dergelijke worden keurig gesynchroniseerd. Koppeling met je Microsoftaccount is daarvoor wel een vereiste, maar dat is niet anders dan bij andere browsers...
Ik bedoelde eigenlijk de synchronisatie over verschillende OS-sen. FireFox en Chrome werken op windows, Android en de Mac. en daar kan ik gewoon alle voorkeuren meenemen. Met Edge ben je nog gebonden aan Windows. En inderdaad via het Microsoftaccount worden de instellingen en voorkeuren netjes gesynchroniseerd van laptop naar deskop en omgekeerd. Maar op de telefoon en op de Mac op het werk moet ik alles weer uit mijn eigen geheugen opdiepen.
Met Edge ben je NIET gebonden aan Windows...
Edge for iOS uses the native iOS rendering engine but offers features such as access to your Edge bookmarks and synced passwords, and the ability to easily push a web page to your desktop via the Continue on your PC feature.
From PC to mobile, you can browse seamlessly across your devices, while your information syncs in the background. Go anywhere and pick up where you left off by easily moving content between your mobile device and your Windows 10 PC**. Your passwords and favorites are synced across your devices so your browser is always personalized to you.

[Reactie gewijzigd door Swerfer op 17 maart 2018 17:04]

Nooit te oud om te leren.
Ik zal het eens proberen.
Wel voor desktop en laptop.
En mijn favoriete functie, continue reading.. Op android kan je daarna direct de pagina op je PC openen, precies waar je was.
Dan moet het natuurlijk wel correct werken. Ik heb zelf Edge een tijdje gebruikt en op zich voldeed het wel tot een bepaald punt waarbij het synchroniseren niet meer werkte en ik kan er maar niet achter komen waarom synchroniseren in Edge en Windows niet meer werkt.
Dat is wel anders want bij Firefox kan je gewoon je eigen synchronisatieserver en authenticatieserver draaien en ben je niet afhankelijk van (en geen je geen privacy op aan) de Mozilla cloud.

Bij Edge en Chrome kan dit helaas niet.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 17 maart 2018 20:58]

Omdat de functionaliteit verdergaat dan alleen een beetje browsen.
Zoals de functie om verder te gaan met browsen op een ander apparaat. Dat vind ik een van de pluspunten van Edge.
Dus browsen in de auto (als passagier), Thuis je laptop opstarten en verdergaan waar je bent gebleven.
Dat willen ze graag op ieder platform aanbieden.

En data verzamelen doen ze allemaal. En het overhalen heb je gelijk in. Ze willen hun marktaandeel vergroten en mensen binden aan hun producten. Maar dat is een normale gang van zaken voor bedrijven. ZE doen het echt niet om mensen naar de concurrentie te jagen.
Nee. Apple is daar zelfs op tegen. Sterker nog, in Safari staat het "volgen waar je net bij coolblue op gezocht hebt en dat op bijna alle sites in banners laten zien" standaard uit.
Alleen een beetje suf van Microsoft om nog geen versie van Edge beschikbaar te maken in Nederland en wel de testflightversie te verwijderen. Zo bouw je geen vriendenkring op.
Het browser beviel me prima totdat ik er niet meer bij kon doordat ie verwijderd was. Nergens meer terug te vinden, dus nu maar Firefox gebruiken op de iPhone.
Wat is voor jou de meerwaarde van FF ipv Safari op een iPhone? In de basis is de engine Safari, alleen gebruiken chrome, edge en firefox een eigen schil en een paar kleine functies.

Op android heb ik bij mijn moeder Firefox geïnstalleerd zodat ik ublock origin kon installeren :)
Misschien syncen passwords enzo en favorieten met windows pc, anders zie ik er ook geen meerwaarde van in zo snel.
Klopt, dat is het wel zo’n beetje. En in chrome had ik wel eens gezien op iOS dat je gemakkelijker google translate kan gebruiken.
Dit dus en dat bevalt me wel prima + de schil is best wel fijn eigenlijk.
Hij is hier gewoon beschikbaar in Testflight hoor. Versie 41.12, hebben ze eergister beschikbaar gesteld.
Ik weet niet waar 'hier' is, maar in de Nederlandse winkel is ie er niet meer. En ook via de weg die Microsoft aanraadt kom ik niet verder.
Hier is Nederland, maar in TestFlight. (Beta systeem op iOS) Ik dacht dat je dat bedoelde, maar blijkbaar had je t over de normale store :)
Nee, ik bedoelde ook TF. Daar is de beta bij mij niet meer beschikbaar.
Oh he, dat is wel heel raar. Hij is hier gewoon beschikbaar op iPhone en iPad in TestFlight. Gewoon Nederlandse settings en alles :P

Kan wel zijn dat je eruit getrapt bent als je t niet had geïnstalleerd.
Ik gebruikte het als standaardbrowser, dus dat kan het niet zijn.
Leuk, maar Edge is nog steeds niet te downloaden voor iphone. En beta is gesloten.
Wat is de strategie hierbij van Microsoft? Apple dwingt alle browsers webkit te gebruiken, dus het is puur het schilletje met wat randfunctionaliteit. Kan edge (of een andere browser) nu echt een verschil bieden tov de standaard browser?
Man man man, zelfs als de screenshot van een iPhone was dan beslaat de browser balk nog steeds gigantisch veel ruimte. Waarom een tab en titel balk zo designen als ie 90% lege ruimte bevat 8)7
Als je op een iphone of ipad verder naar beneden scrolt dan verdwijnt die balk. Net als in andere browsers (bijv. Safari en Chrome). Dit is wel zo handig om de URL in te geven of om nieuwe tabs te openen.
Als ik dan een adres invoer en op ga druk verdwijnt dan het meeste? Want als deze ruimte overblijft na het laden (nog zonder te scrollen) van de pagina dan is dat wel een zeer matige beleving van je wat je ziet binnen de 'fold'.
Goh, wist helemaal niet dat edge een splitscreen functie had op windows, weer wat geleerd.
Ik kan die functie ook niet vinden. Splitscreen is wel een Windows feature, maar ik zou niet weten waar een dergelijke feature in Edge zelf verstopt zit.
Er zit ook helemaal geen splitscreen functie in edge in windows.. enige manier is om de tab los te trekken en dan links en rechts van het scherm te snappen, maar dat is IMHO geen splitscreen functie.
Als microsoft nu eerst eens zorgt dat alles perfect werkt in edge i.p.v gelijk op andere devices dumpen.
Maar edge werkt toch goed, het houdt zich netjes aan de vastgelegde html5 standaard, in tegenstelling tot chrome wat zich tegenwoordig meer gedraagt al waar IE6 altijd van beschuldigd werd, maarja chrome is de favoriete webbrowser van veel webdevs, dus dan maakt het hun nu ineens niet uit.
Edge werkt helemaal niet goed. Ik zie op werk veel compatibility issues met pdf’s, linkjes uit mail en nog wat rand zaken.

Wat mij betreft is er nog een hoop werk aan de winkel voordat het een deglijke browser is die zakelijk kan worden ingezet.
Uhh, alsof chrome zo pergect is met pdf's, dat gaat daar ook vaak genoeg fout. Probleem ligt vaker aan de verkeerd opgezette pdf dan aan de browser (in beide gevallen). Zelf zie ik eigenlijk amper tot geen problemen bij ons waar ze edge dus zakelijk gewoon veel gebruiken. En zoals ik al zei, ook chrome heeft genoeg problemen.
Naast dat bijna niemand edge gebruikt op windows.
https://netmarketshare.com/browser-market-share.aspx
Kan ik me moeilijk voostellen dat iemand dit op de ipad zou willen gebruiken.

Ik snap natuurlijk wel dat ze dit doen voor ofwel de jongere of oudere generatie,. en om te kunnen zeggen "dat het bestaat", maar verder gebruikt iedereen safari, danwel chrome / chromium, of danwel firefox of zelfs opera op de relevante platformen.

IE / Edge, mja.
Concurrentie is belangrijk,. laten we het daar op houden.

[Reactie gewijzigd door bbr op 17 maart 2018 20:28]

Uhh, dat jij geen edge op windows gebruikt wil nog niet zeggen dat anderen dat ook niet doen. Zelf schipper ik tussen edge en chrome, soms is chrome fijner, en soms is edge fijner. Probleem bij chrome is dat ze zich voortaan meer gedragen als IE6 vroeger, waarbij juist edge zich beter aan de standaard houdt, maarja voor veel webdevs maakt het niet uit omdat chrome hun favoriet is, maar als ms zich zo zou gedragen tegenwoordig nog, dan zou de hel losbreken, maar google mag rustig afwijken.
Pfff, net op tijd aan de lader! Of zou de iPad uit een stoffige la gekomen zijn, waarna-ie eerst aan de lader moest voor deze screenshot? Dat is ongeveer mijn ervaring met tablets... :D

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 17 maart 2018 10:46]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*