×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

KPN neemt opnieuw beveiligingsbedrijf over

Door , 78 reacties, submitter: Auke 325ci

KPN heeft bekendgemaakt dat het de Nederlandse onderneming QSight IT heeft overgenomen. Dat bedrijf is onder meer actief in managed security. De overname volgt op die van DearBytes aan het begin van dit jaar.

Volgens KPN moet de overname bijdragen aan de uitbreiding van zijn diensten op het gebied van beveiliging en cloud, voornamelijk als het gaat om detectie en voorspelling. QSight heeft ongeveer 250 personen in dienst en behaalde in 2016 een omzet van vijftig miljoen euro. De bedrijven maken niet bekend welk bedrag met de overname is gemoeid. De bedrijven melden dat de ACM nog goedkeuring voor de overname moet geven.

De Nederlandse telecomprovider zegt dat de overname past in de voortdurende uitbreiding van zijn beveiligingsdiensten. Zo nam het bedrijf aan het begin van dit jaar beveiligingsdienstverlener DearBytes over voor een onbekend bedrag. Net als QSight beschikt dat bedrijf over een security operations centerwaarin de beveiliging van klanten in de gaten wordt gehouden. QSight ontstond in 2016 uit een fusie tussen Onsight en Qi Ict.

Door Sander van Voorst

Nieuwsredacteur

03-10-2017 • 09:48

78 Linkedin Google+

Submitter: Auke 325ci

Reacties (78)

Wijzig sortering
Klein verschilletjes tussen de huidige overname en die van Dearbytes is dat nu een toezichthouder groen licht moet geven. Ook is er nog geen informatie bekend over het oordeel van beide OR's.

[Reactie gewijzigd door arnovos op 3 oktober 2017 10:26]

Dank, dat voeg ik nog toe.
zie reactie

[Reactie gewijzigd door homers op 3 oktober 2017 12:53]

"If you can't beat them, acquire (/hire) them"

Dat gevoel krijg ik een beetje bij KPN NV
helaas blijven er dan niet heel veel goede managed security bedrijven over in Nederland.
Wij zijn klant van Qsight, maar stonden niet echt te juichen toen we dit nieuws lazen.
Waarom niet? Lijkt me niet dat KPN er een potje van gaat maken na zo'n investering
Zou niet het eerste bedrijf zijn die compleet opgaat in de belachelijke bureaucratische KPN molen ;) KPN is veel te groot aan het worden met veel te veel kleine onderdeeltjes, die allemaal aan elkaar geknutseld zijn.
Als het zo is zoals je zegt zullen er weer nieuwe bedrijven opstaan om in het gat te duiken als kpn het zo slecht doet.

Maar vooruit onder tweakers is kpn een bedrijf dat je altijd lekker mag bashen. XS4all is ook kpn en doet het nog steeds al jaren goed met eigen uitstraling.

KNP geeft ook niet zo maar geld uit om dan een bedrijf naar de kloten te helpen. Maar goed de toekomst zal het laten zien of het wel of niet goed uitpakt.
Nou heeft XS4ALL dat ook wel erg nadrukkelijk bedongen toen men door KPN gekocht werd. Veel andere overnames verdwijnen (begrijpelijkerwijs) toch echt onder de grote KPN-paraplu.

"En dus gingen we op zoek naar een sterke partner. En eerlijk gezegd: ze stonden voor ons in de rij. Uiteindelijk bleek KPN de meest geschikte partij. Ze bood ons een eigen plek binnen het concern. Met de vrijheid om zelfstandig te handelen, te regelen en te doen. De afspraken over de onafhankelijkheid van XS4ALL werd zelfs op een aantal cruciale punten vastgelegd in een contract, anderen noemden het een verdrag"

Bron: https://www.xs4all.nl/over-xs4all/wie-wij-zijn.htm
Misschien heeft KPN wel geleerd inmiddels dat het opslokken vaak geen goed idee is. De bedrijven van de afgelopen jaren zitten allen nog in het eigen pand (Dearbytes, Devider, RouteIT, Argeweb, InternetServices) en dat lijkt dan ook de nieuwe trend. Daarnaast is het hoofdkantoor in Den Haag zo goed als ontmanteld en worden daar appartementen gebouwd. Ik heb juist het idee dat de overgenomen clubs hun ding blijven doen en juist niet worden ingelijfd. En dat zou weleens de nieuwe KPN stijl kunnen worden. Met Software Defined Networks in het vizier is er ook geen drol meer te verdienen aan access, diensten is het toverwoord vandaag de dag.
Ik werk toevallig zelf voor zo'n overgenomen club en weet dat het een aantal jaren duurt voordat KPN echt zijn stempel op het bedrijf gaat drukken en elke weerstand direct dood wordt geŽscaleerd :) In de eerste jaren na overname hebben we eigenlijk niets van KPN gemerkt, anders dan de hoeveelheid klanten die redelijk rap omhoog ging vanwege een actief KPN sales team (wat ook weer andere nadelen met zich meebracht). Hoewel wij tot enige tijd geleden nog in een "eigen" pand zaten, werden wij door KPN gedwongen naar een KPN pand te verhuizen en krijgen we steeds meer te maken met de ellende die een log bedrijf als KPN met zich meebrengt. En dat geldt net zo goed voor bijvoorbeeld Getronics, die tegenwoordig volledig opgegaan is in KPN Zakelijke Markt/Consulting en niets meer van over is.

En uiteraard zijn er een aantal uitzonderingen, waarvan verreweg de grootste XS4All is. Echter hebben die onder behoorlijk andere omstandigheden voor een samenwerking met KPN gekozen, ipv de overname die KPN bij andere dochterondernemingen heeft uitgevoerd. Over een jaar of 5 is er van Dearbytes, QSight, Argeweb, RoutIT en de rest weinig meer over en is het compleet opgeslokt door
KPN moet juist groter worden willen ze overleven. In hun markt is KPN een kleintje.
Omdat er minder keus is en minder onafhankelijke partijen zijn waar je zaken mee kan doen.
We zullen zien hoe het uitpakt.
Wij ook niet inderdaad. Wij doen met opzet geen zaken met de echte grote clubs vanwege de bureacratie en gebrek aan flexibiliteit wanneer het nodig is. Wij springen geen gat in de lucht...
Het is natuurlijk wel een aanname dat het ook gerund gaat worden op de 'KPN-manier' die jij beschrijft. Wellicht blijft jouw contact met Qsight wel gelijk.
Zeker een vraag die we gaan stellen :-)
Wellicht blijft jouw contact met Qsight wel gelijk
De meeste contracten leggen geen bepaalde manier van werken vast. Ik reken er niet op dat het contract bureaucratie en gebrek aan flexibiliteit aanhaalt
Ik schreef ook 'contact' :p
Qua security zou je eigenlijk helemaal geen flexibiliteit moeten willen hebben.
Ik bedoel meer flebiliteit in resources en support, niet qua security niveau.
Klant van beide en stonden ook niet te juichen.

KPN heeft een goeie commerciŽle propositie maar laat in de uitvoering veel steken vallen.
Qsight heeft daarentegen korte lijnen en staat voor je klaar. Ben bang dat dit laatste misschien gaat verdwijnen.
Waarom: Getronics, Reggefiber, XS4ALL, Telfort om maar een paar voorbeelden te noemen.
Dit ligt natuurlijk wel aan de reden van overname. KPN heeft gewoon goede beveiliging zelf nodig en vertrouwt externe partners waarschijnlijk niet (waarschijnlijk ook vanwege staatsveiligheid, daarom mocht KPN ook niet worden overgenomen) In dat geval is beveilingsbedrijven overnemen om je eigen bedrijf veiliger te maken de beste optie. De info die er over je bedrijf gevonden wordt is immers alleen voor jouw beschikbaar en n iet voor evt. externe partners. Ik verwacht daarom ook niet dat KPN kwa bedrijfsvoering hele grote veranderingen gaat doorvoeren. (het zal zelfs nog wel eens een eis van de overheid achter de schermen geweest kunnen zijn)
Uiteindelijk zullen we dit wel merken denk ik.
Helaas hebben wij hier ook software van QSight (F5).
Een product vol met veiligheidsgaten die ook regelmatig in de berichten van NCSC terugkomt.
En dat noemt zich een beveiligingsappliance.....

De F5 is een Linux gebaseerde appliance, met een verouderde kernel en gedateerde software.
Opensource + eigen webinterface => dure appliance.
Kan best zijn, maar die F5 is denk ik niet van QSight maar van F5 networks. Dat is toch een behoorlijke marktleider in het enterprise-segment, ik kan me niet voorstellen dat ze evt. bevindingen niet oppakken.
"In de blog heeft hij het erover dat het 90-105 dagen kostte voordat er een patch was. En dat het vrij veel moeite was om met ze in contact te komen."

nieuws: Ticketbleed-kwetsbaarheid laat aanvaller geheugen F5-apparaten uitlezen
Beetje suffe opmerking, voordat KPN daarmee begon hadden ze al een puik team.
Wat natuurlijk wel zo is, is dat er met de dag meer geld in te verdienen is. Niks mis mee, met je markt vergroten.
KPN wil waarschijnlijk nu al inspelen op de mogelijke ontwikkeling dat steeds meer beveiligingssoftware in 'Europa' wordt ontwikkeld. Door nu "goedkoop" dat soort partijen op te kopen, heb je straks minder bedrijven meer waar je tegen hoeft te concurreren, of die kunnen worden ingelijfd door concurrentie.
Ik vraag me alleen af of dit ook echt voordelen met zich mee brengt voor "ons". Dat betwijfel ik namelijk. KPN staat er niet om bekend dat ze erg klantvriendelijk zijn. Niet de leukste bedrijfscultuur, vind ik.
KPN staat er niet om bekend dat ze erg klantvriendelijk zijn. Niet de leukste bedrijfscultuur, vind ik.
Ik heb daar zowel zakelijk als privť verschillende ervaring mee. Uiteindelijk is het 1 groene vlag, maar ontelbare afdelingen en minstens zoveel culturen. Hoe het per saldo uit gaat pakken voor ons als klanten... dat moeten we afwachten. Vanuit KPN vind ik de strategie wel heel verstandig.
Je ziet dat grotere bedrijven te kampen hebben met bepaalde werkwijzen, dat is inherent aan hun grootte. Ik heb zelf prima ervaringen met Telfort, XS4ALL en KPN zelf, net zoals ook met bijvoorbeeld Ziggo. Overal werken mensen die zich met ziel en zaligheid inzetten voor de klant en overal zit er wel een hark die net niet mee wil. Maar over het algemeen valt het best wel mee. KPN lijkt kennis en kunde te verzamelen om mee te kunnen in de digitale wereld nu de access gemeengoed aan het worden is, het geld zit straks meer in de dienstverlening en security is nu ťťnmaal een hot topic. En voor de markt ook prima, te kleine bedrijven worden opgekocht en hebben zodoende geld om ook verder te groeien in hun marktsegment.
Het is een bescheiden mening. Heb af en toe mensen ontmoet die in de 'golden cirkel' van KPN zaten, en dat zijn doorgaans mensen die vinden dat ze gelijk hebben. Daar moet je van houden, maar als je met ellebogen naar de top bent gestoten, snap ik dat je je daar misschien ook naar gaat gedragen. Als je op je 21ste 2 secretaresses aangeboden krijgt, dan kan ik me wel inbeelden dat je op je 53ste geen idee meer hebt hoe de gewone arbeidsmarkt eruit ziet..Dat hoeft geen probleem te zijn, maar vormt naar mijn mening wel een beperking om goed in te blijven spelen op de trends.
Ik herinner me een stukje over het KPN kerkhof een jaar geleden, blijkbaar heeft de "golden cirkel" toch een onderbreking :)
Geeft inderdaad mooi aan hoe stug en arrogant ze in de top waren. Dat ze geloofden dat zij de markt stuurden. Maar de Voip-golf zagen ze inderdaad o.a. niet aankomen..
Ik denk dat het eerder te maken heeft dat je in een dalende markt beloofd te groeien in omzet. Dat is wel gewenst, maar als de trend in de wereld qua omzet omlaag gaat kan je je afvragen waarom jouw bedrijf wel de weg omhoog vindt. Dus ik denk dat ze die VoIP golf wel zagen aankomen, maar domweg de andere kant op keken.
De Voip misschien nog wel, maar whatsapp hebben ze volgens mij echt niet zien aankomen, waardoor de SMS inkomsten binnen enkele kwartalen in elkaar storten.
Dus precies hetzelfde wat:

Apple
Google
Willekeurige AV bedrijven
Microsoft
Sony

etc
etc

doen? :) Het is gewoon een manier om te groeien, je koopt kennis, patenten etc. En het kost je minder dan alles zelf doen
Vanuit bedrijven gezien is het een logische stap. Neemt niet weg dat het slecht is voor het concurrentielandschap en daarmee niet wenselijk is vanuit de markt gezien.
Mwah. Overgenomen worden door een bedrijf met flink wat cash om te investeren in de verdere ontwikkeling kan juist zeer wenselijk zijn voor de markt. Denk dat dit sowieso zakelijke dienstverlening is, ipv consumenten, daar is het allemaal ook wat anders.
Dat blijkt, want kijk maar naar Reggefiber. Zij werden ook door KPN overgenomgen en daarna is de uitrol van glasvezel tot een zowat stilstand gekomen ten gunste van hun 'eigen' kopernetwerken. Niet echt wenselijk voor de consumentenmarkt . . . :{ :{
Niet helemaal waar, en ook een andere situatie. Glasvezeluitrol is volop bezig, alleen wordt het bij Reggefiber voornamelijk ingezet om eerst de backbone van KPN geheel te verglazen en te upgraden. Het FttH stukje (het duurste stuk) wordt later gedaan; wat ook logisch is omdat de meeste consumenten geen snelle internetverbinding kopen. Nu al is het "gemiddelde" pakket het populairst. (Zit je zo rond de 60 a 80MBit) Pas als de consument er wel geÔnteresseerd in is rol je het uit. Dat heeft voordelen zowel op economisch gebied alsmede door nu de slag te pakken om iig bestaande verbindingen flink te upgraden.

Daarnaast moest KPN het kopernetwerk voor iedereen opengooien, omdat ze dit ooit hebben overgenomen van de staat. De ACM besloot opeens dat dit ook voor glasvezel zou moeten gelden. KPN mag er dus niet mee concurreren, geen winst mee draaien (op eigen klanten na) en ga zo maar door. Concurrenten hoeven dat niet. Ja, dan is het niet zo gek dat KPN opeens heeeeeeel rustig aan gaat doen met FttH m.u.v. nieuwbouwwijken.

De ACM is in dezen dus niet wenselijk voor de consumentenmarkt, dat kan je KPN niet kwalijk nemen.
Die zullen misschien ook wel meer glasbedrijven opkopen puur om zich te beschermen tegen de dreiging van de concurrentie, die vrijspel heeft dankzij de ACM...
dat ben ik met je eens, ik reageerde meer op het idee van "Kpn doet dit!" terwijl KPN alleen maar doet wat veel bedrijven doen :D
Een strategische keuze om te groeien kan ook zijn je over te laten nemen. In deze markt is dat bedrijf wellicht wat aan de kleine kant ...
Niets houdt je tegen om iets op te zetten om de markt concurrerender te maken. De enige manier om een goede markt te krijgen is door te gaan ondernemen.
Jaren geprobeerd (al zij het niet in de beveiliging). Het is echter niet zo eenvoudig ok financiering aan te trekken, zeker in het noorden van Nederland. En ja, personeel moet toch betaald worden he.
Overnames doen is een bewezen strategie om snel in een tak te groeien. Niet alleen verkrijg je producten en ervaring, maar ook een solide klanten base. Zeker als je nog geen naam hebt in een bepaalde sector is dit gewoon de kortste klap.
Prima toch? Waarom zelf investeren in ontwikkeling als je kapitaal krachtig bent om een bestaand bedrijf met veel kennis in huis over te nemen? Volgens mij heeft Microsoft per jaar een budget van een paar miljard om bedrijven over te nemen of in te investeren.
Logisch stap die past bij de strategie om zijn positie in de markt verder te versterken. KPN wil binnen een aantal jaar de grootste ICT dienstverlener zijn en daar heeft security een belangrijk aandeel in.
Deze aankoop komt onder Security Services van KPN te hangen
QSight heeft ongeveer 250 personen in dienst en behaalde in 2016 een omzet van vijftig miljoen euro.
200.000/fte omzet... geen hoogvlieger dus.

[Reactie gewijzigd door totaalgeenhard op 3 oktober 2017 10:36]

Grappig dat jij dat kan bepalen op basis van een enkel getal.

Hou je ook rekening met (omzet)groei, orderportefeuille, marktvergelijking (benchmark), winstcijfer, bedrijfsdoelstellingen et cetera, et cetera?

[Reactie gewijzigd door Rdam op 3 oktober 2017 13:53]

Dat getal zegt genoeg.

Als je echte goede profesionals aan je wilt binnen dan ben je op zijn minst een ton netto of excl. Btw kwijt.

Zie reactie van Houtenklaas 150k marge is echt wat je mininaal nodig hebt.

Zou mij verbazen als KPN er meer dan 100 miljoen voor neergelegd heeft aangezien ze deze partij niet voor markt aandeel / expertise heeft gekocht maar voor de handjes.

[Reactie gewijzigd door totaalgeenhard op 3 oktober 2017 22:43]

Laat de verbazing dan maar beginnen :) Aangezien de toezichthouder er iets van moet vinden, is het bedrag in ieder geval meer dan 30Mio.

[Reactie gewijzigd door Houtenklaas op 3 oktober 2017 18:06]

1 ik maakte een typo. Een 0 te weinig. 2x de omzet is hooguit wat je voor dergelijke toko met zoveel mensen en zo lage revenue/fte.

2 je link staat alleen omzet gerelateerde voorwaarden.
Ik betwijfel dat ook, van die 100Mio, ik denk dat het veel meer in de buurt zit van de helft. 't Laatste kwartaal van 2016 300K verlies lees ik in een FD artikel (Bovenste link, moet even via Google, anders stuit je op de paywall). Die link van me laat zien dat bij een overname waarbij meer omzet dan 30Mio is gemoeid, je toestemming moet vragen. En de omzet is 50Mio volgens het artikel (en FD). Maar dat was even als reactie op de 10Mio van voor de typo :)

[Reactie gewijzigd door Houtenklaas op 3 oktober 2017 22:55]

Denk dat een boekenonderzoek nodig is voordat je een dergelijke kortzichtige opmerking kan staven.

E.e.a. is sterk brancheafhankelijk, zo is een accountantskantoor bij dezelfde omzet relatief meer waard dan een schoonmaakbedrijf.

Een veel gehanteerde methode is tegenwoordig "Discounted cashflow (DCF)"
De waarde is wat de koper maximaal zal betalen of wat de verkoper minimaal moet ontvangen als beiden strikt rationeel zouden handelen. De prijs is het bedrag dat koper en verkoper uiteindelijk met elkaar overeenkomen. De prijs wordt door diverse factoren beÔnvloed:

– De financiŽle positie van de verkoper
– De strategische waarde van het bedrijf voor de koper
– De mate van concurrentie van andere kandidaat-kopers
– De wijze van financieren door de koper
– De fiscale consequenties van de voorgenomen overnamestructuur
– De onderhandelingskracht van beide partijen
– Emotie, hoe graag wil de koper en hoe graag wil de verkoper?

Waarde en prijs zijn twee verschillende begrippen. Een waarde baseren op prijzen uit het verleden is daarmee een principieel onjuiste methode.De DCF-methode blikt naar de toekomst en dan met name, de naam zegt het al, naar de kasstromen. Dat is niet voor niks. Belangrijker nog dan de winst – wat ‘slechts’ een boekhoudkundig begrip is en dus manipuleerbaar – is de cashflow van een onderneming. Want alleen als er voldoende middelen de onderneming binnenstromen, is deze in staat om aan zijn verplichtingen te voldoen. En cash is een objectief begrip.
E.e.a. is sterk brancheafhankelijk, zo is een accountantskantoor bij dezelfde omzet relatief meer waard dan een schoonmaakbedrijf.
Hier gestopt met lezen.

Vice versa bedoel je.
Als 200k/FTE een goed getal is kan dat alleen maar met heel goedkoop personeel. En dan kan je je afvragen wat de toekomst van zo'n bedrijf is.
Ik vraag mij af wat jij denkt wat de gemiddelde loonkosten van een werknemer zijn in Nederland omdat je zegt dat het alleen met heel goedkoop personeel kan?
In 2014 https://www.cbs.nl/nl-nl/...gemiddeld-33-euro-per-uur (kan ff snel niet iets recenter vinden maar strekking is duidelijk)
Infosec heeft andere dynamiek.

Als jij aan operationele SIEM medewerkers kunt komen voor 33 euro per uur kan ik er in mijn netwerk wel een paar honderd voor 50 wegzetten.
Ben jij aan het trollen of wil jij het gewoon niet begrijpen, er staat "gemiddeld" als je de link volgt kan je zien waar je jouw gevraagd profiel kan plotten.

De opmerking van reneWouters is dus niet waar: "200k/FTE een goed getal is kan dat alleen maar met heel goedkoop personeel" . Dit kan economisch zeer goed uit met meer dan gemiddelde loonkosten!
In hi-end/tech diensen sector is OMZET van 200.000 / FTE niet bijzonder.

Als ze in systeem/netwerk beheer zitten en mensen voor 50k/fte/jaar kwijt zijn..

Maar ze zitten in Managed infosec waar je aan hardware en licenties de hoofdprijs kwijt bent.

Mbt SIEM operators... zijn er inderdaad honderden nodig en ik zou detacheerder worden indien jij denkt ze voor weinig te kunnen vinden.

Overigens als het een infosec dozen schuiver zou zijn geweest was het een iets ander verhaal maar dan zou ik zeggen dat ze teveel personeel hebben.

[Reactie gewijzigd door totaalgeenhard op 4 oktober 2017 20:21]

En daarom waarschijnlijk ook niet al te duur, wellicht zitten ze net voor de grote groeicurve en heeft KPN daar een goede aankoop mee gedaan. Binnen de ICT wordt 150K omzet per medewerker als laag ervaren, 't is geen topper, maar ook geen tobber :)

[Reactie gewijzigd door Houtenklaas op 3 oktober 2017 18:06]

ik heb van meerdere mensen gehoord dat verschillende medewerkers van QSight ontslag hebben genomen vanwege de overname
KPN zal wel ervaring genoeg hebben (sinds getronics) om overname som deel conditioneel te maken.
Ik hoorde van verschillende mensen dat de lunch duurder werd ...

"hear say" ...... :|
misschien omdat mensen niet voor KPN willen werken zelfs als het indirect is.
QSight IT is niet alleen een beveiligingsbedrijf, het is veel meer dan dat. Zie ook het bericht op inspark.nl
Onder de QSight IT Holding vallen de werkmaatschappijen Qi ict b.v. en Onsight Solutions b.v, (beiden handelend onder de naam QSight IT), InSpark b.v. en Qi4Talent b.v
Qsight IT biedt een breed serviceportfolio op het gebied van managed security services, waaronder 24x7 proactieve bewaking tegen cyberdreigingen, operationeel beveiligingsbeheer en cloud consultancy.

Het bedrijf is in september 2016 ontstaan uit de fusie van Qi Ict uit Delft en Onsight Solutions uit Arnhem. Holland Venture, de investeerder die medio 2015 instapte in Qi, ondersteunde de transactie maar verkoopt nu zijn belang aan KPN, net als de overige (management)aandeelhouders

Sinds 2014 hield Qi ict een strategisch belang in Microsoft-clouddienstverlener Inovativ. Dat bedrijf fuseerde in maart 2017 met Sparked tot Inspark. KPN neemt het belang van Qsight IT over, evenals dat van de managementaandeelhouders. Bij Inspark uit Amstelveen werken zo'n honderd mensen.
Gebruikten ook de KPN spamfilter echt een drama. Gaan over op andere nu. Hopelijk veel beter.
Mmmm. blijkbaar is de spamdetectiemachine gereboot en heeft wat nieuwe definities gedownload aangezien KPN aangeeft dat het alweer veel beter moet gaan.
Dat is helemaal geen rare reactie. Een bedrijf heeft toch ook geen verschillende imago's per afdeling? Misschien wel binnen het bedrijf zelf maar zeker niet gezien vanaf de buitenwereld.
Toch is het een rare veronderstelling dat een bedrijf geen enkele actie of overname mag doen vůůr ze een bepaalde dienst hebben geŁpdatet.
Inderdaad. Net zo als de regelmatig terugkerende discussie over mobiele netwerken. Een provider zou niet naar 5G mogen kijken omdat iemand in een hoekje van z'n achtertuin nog geen optimale 3G dekking heeft.. .
Dat zeg ik niet.
Maar een beveiligingsbedrijf overnemen, terwijl een ander bedrijfsonderdeel al maanden slecht werkt en dat onderdeel ook over een vorm van veiligheid gaat, komt op een heleboel mensen gek over.
Laten ze eerst eens het oude probleem oplossen of kom ervoor uit, dat ze het zelf niet alleen kunnen en daarom misschien wel het andere bedrijf inlijven om het op te lossen

@toet-toet verwoord dat ook aardig. Als ze het al niet voor de gewone burger kunnen oplossen/regelen kunnen ze dat dan wel voor een bedrijf?
Een consument kijkt heel anders naar een bedrijf dan een MKB of Corporate klant. Dus ja, ze hebben wel verschillende imago's.
Das lekker makkelijk gesteld. Dat komt niet doordat de consument er anders tegenaan kijkt. Dat komt omdat het dienstverlenende bedrijf een verschil maakt in behandeling. Er is dus een relatie van imago in het verschil in dienstverlening en de klantbehandeling of klantbeleving. En waar houdt dat dan op volgens jou? Want als ik me als individuele consument niet happy voel bij de KPN zal ik wel happy zijn als ik er mijn diensten van geleverd wil hebben met mijn klein / MKB bedrijf? Ben ik dan wel groot en interessant genoeg voor zo'n conglomeraat** als KPN. Komen ze echt uit de stoel als ik wat aan de hand heb? Waar ligt de grens want er is schijnbaar een grens waar het imago ineens veranderd. Moet ik dan een heel groot bedrijf zijn die veel knikkers aan de KPN betaald voor de services? Kijk en daar gaat het fout.... killing voor ieder dienstverlenend bedrijf verschil maken in je klanten. Ik ben het met je eens, er zullen dan best verschillende imago's zijn, maar ik als CTO bekijk het simpel. Als ik thuis al waardeloos wordt behandeld met mijn internetvoorziening dan loop ik wel even door naar de volgende partij.

** lees in de link waarom die opzet meestal niet werkt

[Reactie gewijzigd door toet-toet op 3 oktober 2017 23:02]


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8