Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Afbeelding toont wellicht ZTE-smartphone met twee schermen

Door , 68 reacties

Er is een afbeelding verschenen van wat ZTE's komende smartphone met twee schermen kan zijn. Het toestel zou aan beide kanten een scherm hebben en gebruikers kunnen dan via een scharnier beide schermen naast elkaar zetten, zodat een groot schermoppervlak ontstaat.

De schermen hebben tezamen een diagonaal van 6,8" met een resolutie van 1920x2160 pixels. Dat zijn twee full-hd-schermen van 1920x1080 pixels. Aan beide zijden zit vermoedelijk een 5,2"-scherm. Het is onbekend of het gaat om lcd's of oledschermen.

Het toestel krijgt vermoedelijk de naam Axon M, claimt Android Authority. ZTE heeft op 17 oktober een productpresentatie gepland en de uitnodiging daarvoor toonde naast de naam Axon ook de letter M, waardoor het voor de hand ligt dat de fabrikant op dat moment het toestel presenteert.

Vouwbare smartphones zijn niets nieuws; clamshell-telefoons die door gebruikers moesten worden opengeklapt voordat ze konden worden gebruikt, waren bijvoorbeeld tot tien jaar geleden heel gangbaar. Het idee om twee schermen te plaatsen in een smartphone is ook niet nieuw; Kyocera deed dat enkele jaren geleden met de Echo. Daarbij zitten de schermen echter aan de binnenkant. De NEC Medias W uit 2013 is wel echt een uitklapbaar model als deze ZTE-telefoon. Samsung werkt naar verluidt al jaren aan een toestel met een vouwbaar scherm.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

28-09-2017 • 13:23

68 Linkedin Google+

Reacties (68)

Wijzig sortering
Beetje vreemde constructie, dan klap je dus twee schermen vrij hard op elkaar? Als ik zie hoe de pinpas hoesjes er veelal uitzien geef ik dit weinig kans op overleving ;).
Het scherm zal echt niet direct op het andere klappen. Ik neem aan dat er gewoon een rubbertje tussen zit die dit voorkomt.
Er staat "Aan beide zijden..." De schermen zitten dus niet tegen elkaar, maar aan de voor en achterkant.
Oei. dan moet je dus wel erg voorzichtig zijn met de telefoon. Want hij kan dus aan 2 kanten kapot gaan
Dat kan zonder een scherm ook. Maar als je ziet hoe mensen met hun electronica om gaan...
Het is dan ook een gebruiksvoorwerp. Het is eigenlijk van de zotte dat men overal hoesjes omheen doet ter bescherming want dan gebruik je dus het product niet zoals het oorspronkelijk is ontworpen. Gezien de prijzen snap ik het wel maar als je telefoon niet gemakkelijk vervangbaar is als gebruiksvoorwerp dan is hij te duur. Althans, in mijn ogen...
Als je een telefoon niet normaal kan gebruiken zonder bumpercase dan is het niet goed ontworpen. Dan is het product dus slecht. Om je auto-voorbeeld even te hergebruiken: Je gaat toch ook niet een wrap op je auto plaatsen omdat je bang bent voor krassen of rubberen stootranden tegen deuken?
Gebruiksvoorwerp (als het al zo betiteld zou worden) maakt nog niet dat je het dan maar kapot moet maken.
Hoor je mij dat zeggen? Bij normaal gebruik zou een screenprotector of bumpercase overbodig moeten zijn. Zo niet, dan is het een slecht product.
Het is ook niet nodig bij normaal gebruik (definieer normaal?), maar om dat mensen niet normaal zijn in het gebruik van hun telefoon vinden ze het blijkbaar nodig er wat om heen te doen.

Als je een auto laat vallen of telefoon laat vallen krijg je hetzelfde effect, maar mensen doen voorzichtig met hun auto en niet met hun telefoon.
Tjah, een auto staat op de grond en rijdt met rubberen banden over daarvoor bestemde wegen, en alsnog kun je moeilijk voorkomen dat je een keer een sterretje in je ruit hebt. Ik doe voorzichtig met mijn smartphone, maar ik gebruik alsnog een bumpercase en een screenprotector, omdat ik dat ding toch meerdere keren per dag in en uit mijn broekzak schuif (scherpe knopen, ritsen), geregeld ergens op een willekeurige tafel leg (zand, zooi), uitleen aan iemand met oorbellen, en ondanks dat ik nog nooit een telefoon heb laten vallen kan ik het toch niet voorkomen dat ik 'm een keer onverhoopt tegen de rand van mijn bureau tik.

Ik zou willen weten hoe iemand dat soort dingen kan voorkomen en een telefoon nog steeds praktisch kan gebruiken. Een telefoon met een scherm aan iedere kant, zonder screenprotector, moet je toch echt als een baby'tje behandelen als je er na een jaar nog iets van over moet blijven.

[Reactie gewijzigd door ThePendulum op 28 september 2017 17:02]

Ik heb eigenlijk alleen twee keer een backcover gehad om de telefoon wat minder glibberig te maken zodat hij niet constant uit m'n zak glijdt. Er liggen hier nu 9 telefoons op de plank, waarvan 4 smartphones die allemaal vrij van barsten of breuken zijn... zo moeilijk is het niet.

Sure, ik gebruik de telefoon dan misschien niet constant terwijl ik loop of fiets of in de auto zit, maar voor de rest gaat zo'n ding overal mee naar toe waar het zin heeft, o.a:

- Festivals
- Concerten
- Op de fiets
- In de auto
- Met het OV
- Naar klanten
- Naar kantoor
- In de lift
- Op de trap
- In de la
- Op het bureau
- Op tafel
- Naar het buitenland
- Naar het strand
- Naar het bos
- Naar de bergen
- Naar de sportschool
- Met hardlopen

Ik denk dat het net zoals veel "slijtage" defecten voornamelijk door de gebruiker komt en niet door het apparaat zelf. Ik heb ook alle headsets die bij die apparaten zitten, en alle opladers, werken ook allemaal nog, geen kabelbruiken, geen breuken in de isolatie, knopjes doen het ook allemaal nog. Op z'n ergst een witte headset die wat minder wit is, maar dat zal dan door UV of vuil komen.
Er hoeft maar n keer iemand tegen je aan te stoten en het kan gebeurd zijn. Of hij ligt op tafel en iemand veegt hem er per ongeluk af. Enz. Ook als je voorzichtig bent kan het gebeuren.
Dat klopt, maar dat is in de laatste 18 jaar nul keer gebeurd bij mij. Zo vaak komt het nou ook weer niet voor. De meeste schade komt puur door onvoorzichtigheid en luiheid.

[Reactie gewijzigd door johnkeates op 28 september 2017 20:54]

Daar ben ik het dus niet mee eens. Het komt heel vaak voor, ook bij mensen die gewoon voorzichtig zijn. Ben zelf extreem voorzichtig met mijn telefoon.
maar mensen doen voorzichtig met hun auto en niet met hun telefoon
Dan ben je nog nooit in Zuid-Europa geweest ;)

Telefoons zijn qua kwetsbaarheid gewoon sterk achteruit gegaan. Waar je een paar jaar geleden je telefoon nog gewoon kon laten vallen zonder meteen een kapot scherm te hebben is dat nu veelal niet het geval.

En het grappige vind ik dat men nu screenprotectors gaat gebruiken die minder krasvast zijn dan de schermen waar ze op geplakt zijn. Hierdoor zit men dus alsnog naar krassen te kijken maar dan op een stuk folie terwijl het zo kan zijn dat het scherm dit prima had kunnen weerstaan. Ook vette vingers gaan veel makkelijker van je scherm zonder screenprotector.

Daarnaast worden telefoons dunner en dunner met vrijwel geen bezels maar dit betekent weer meer bescherming in zin van hoesjes. Wat schiet je er dan mee op?
Ik ken geen enkel apparaat waar mensen zo nonchalant mee omgaan en dan verbaasd zijn als er eens wat kapot gaat. Als je er net zo mee omgaat als met je andere spullen dan heb je geen screenprotector of bumpercase nodig.
"Je gaat toch ook niet een wrap op je auto plaatsen omdat je bang bent voor krassen of rubberen stootranden tegen deuken?"

Dat doet de fabrikant al. Die dingen heten "bumpers".

Maar zelfs op de bumpers zitten vaak kunststof beschermstrips. Op de zijkant zitten ook kunststof strips tegen beschadiging.

En mocht je dat nog niet voldoende vinden, dan zijn er nog accessoires in de handel om de auto extra te beschermen.

Toch noemen we zo'n auto geen slecht product.

Dat gezegd hebbende: ik vind ook dat een telefoon tegen een val moet kunnen. Daarom zie ik een Nokia 8 wel zitten (Cat etc ziet er niet uit).
Precies andreetje, dat is dus mijn punt. Een auto hoef je verder niet aan te kleden en is dus een goed product. Als een telefoon wel extra bescherming nodig heeft (wat bij een auto dus inbegrepen zit) voor normaal gebruik is het product niet voldoende.
Je gaat toch ook niet een wrap op je auto plaatsen omdat je bang bent voor krassen of rubberen stootranden tegen deuken?
Nou, dat is wel precies waar bumpers en diverse strips rondom auto's bedoeld zijn. Dat ze tegenwoordig standaard in dezelfde kleur van de carrosserie zijn, doet misschien anders vermoeden maar het is niet helemaal toevallig dat ze op de plekken zitten waar je het makkelijkst kleine schades oploopt. Denk aan de voor- en achterkant waar een bumper zit die de kleine schade beperkt als je een paaltje over het hoofd ziet of de "sier"strips die aan deuren zitten die de schade beperken als je de deur per ongeluk tegen een muur o.i.d. openklapt.
Die zitten dus al in het product verwerkt. Dat is bij telefoons dus niet het geval dus is het product niet compleet omdat het bij normaal gebruik blijkbaar onvoldoende beschermt is. Het is alsof je een auto gaat kopen zonder de bumpers...
Het aantal auto's met een barst of een ster in de voorruit is best groot. Er zijn zelfs ketens van gespecialiseerde bedrijven die leven van het vervangen en repareren van autoruiten. Die barsten komen toch echt tijdens het normaal gebruik.

Mijn telefoon kwam nieuw uit de doos met een schermprotector er al netjes opgeplakt.
Vallen gebeurt een paar keer per week (ook op de straat) en behalve een klein krasje op n van de hoeken overleeft het ding mijn normaal gebruik al ruim een jaar zonder enige verdere bescherming.
Bij mij niet. Gezien we voornamelijk met anekdotische informatie komen kunnen we wel eeuwig door blijven gaan ;-) Het is gewoon raar om aan te nemen dat mensen hun spullen maar stuk maken.
Ik kan mij niet heugen dat ik mijn telefoon heb laten vallen. Houd jij 'm wel goed vast?
Helemaal mee eens.
Slechte telefoons zijn oa de Samsung Galaxy Edge serie en alle andere merken en typen die het afleggen als je telefoon ff plat op het scherm valt vanaf een paar centimeter.
In mijn optiek zijn de beste telefoons van kunstof of aluminium met voldoende ruimte om het scherm om niet bij de eerste zandkorrel van een paar micron al een barst op te lopen.
Helaas is het gros van de smartphones echter niet zo ontworpen, en kwetsbaarheid is eerder een feature.
ja, maar de meeste mensen hebben een focus op de voorkant netjes houden (inclusief ik). De achterkant is minder belangrijk om netjes te houden bij een regulier toestel, waar dat bij dit anders is.
De meeste mensen kom ik dan blijkbaar niet tegen, want als ik een beetje rondkijk loopt de gemiddelde smartphonegebruiker rond met een gebarsten scherm. Nu zijn dat voornamelijk jonge mensen die ergens tussen de middelbare school en een bachelor in hangen, maar daar hebben we in nederland toch vrij veel van...
Net zoals telefoons met een glazen achterkant.
Beter zou zijn van keramiek, nog beter is aluminium en plastic.
Dat zal best inderdaad. Maar dan nog, knap rubbertje die zo'n klap meerdere keren per dag opvangt. Ook het scharnier krijgt heel wat te verduren. Leuk concept, maar eerst eens zien hoe het zich ontwikkeld in de praktijk.
Er waren vroeger veel klap-telefoontjes die het na vele jaren nog prima deden. Ontwikkelen in de praktijk hoeft niet. De tech is er lang voor. Al met al vind ik het wel een beetje een raar concept. Dit doet mij meer denken aan "We hadden geen ideen meer de laatste tijd." in plaats van "Dit is een nieuw revolutionair concept waar we lang aan hebben gewerkt". Je kan wel zien dat de markt verzadigd is. Er valt weinig te verbeteren en de meeste functies die fabrikanten toevoegen hebben meer weg van gimmicks dan van echte functies die men veel gebruikt. Ik heb het hier natuurlijk over de extra schermpjes, draaibare camera's, extra modules en alle andere fratsen. Het enige waar ik nu op wacht is een telefoon die alles kan wat mijn huidige model ook kan maar dan voor een week lang in plaats van n dag met minimaal gebruik.
Er valt nog zoveel nuttigs aan de huidige smartphone toe te voegen.

- Camera met optische zoom
- Thermische camera
- IR thermometer
- Laseraanwijzer
- eSATA aansluiting
- Glucose meter
- Geigerteller
- Zigbee interface
- NOx, stikstof, CO, CO2, methaan sensoren
- Labelprinter
- Ultrasoon afstandsmeter
- Hygrometer
- Flessenopener
- Projector
- Uitklapbare standaard
Er waren vroeger veel klap-telefoontjes die het na vele jaren nog prima deden.
Nu waren dat wel telefoons zonder touchscreen of berhaupt een glazen scherm.
Deze telefoons van vroeger gingen regelmatig stuk.
Vaak sleten de scharnieren op en boden ze geen juiste weerstand meer. Hierdoor klapte ze vaak in bepaalde houdingen dicht of juist open.

Dit was in die tijd ook geen groot irritatiepuntje, want het had verder weinig invloed op het product.
Nu, zijn telefoons echter 200 keer zo breekbaar. Dit neemt ook niet weg dat deze schermen veel zwaarder zijn en perfect op elkaar aan moeten sluiten. Het scharnier zal dus velen malen sneller slijten en dat resulteert dan in dat een scherm constant omklapt...
Heb nog steeds een Motorola A780 in de kast liggen. Doet het nog prima, was mn eerste gps "smart"phone, is toch regelmatig gevallen.
Er waren vroeger veel klap-telefoontjes die het na vele jaren nog prima deden.
Door de jaren heen heb ik eigenlijk wel alle soorten telefoons gehad en allemaal waren ze na 2 a 3 jaar toch echt "op". Die oude dingen gingen echt niet langer mee. Natuurlijk, er zal best nog wel ergens een T28 te vinden zijn die het nog doet maar dat zegt uitereaard niets.
Het lijkt er eerder op dat het scherm weg klapt naar achteren.
Hierdoor zou je dus een scherm aan de voor en een aan de achterkant krijgen.

Wat mijns inziens zeer kras gevoelig is.
Niet veel erger dan een normale glazen achterkant lijkt me :P.
Wat mijns inziens zeer kras gevoelig is.
Het is nog steeds niet ideaal natuurlijk maar eventjes puur technisch over dat krasgevoelig... als ze dat oplossen met goeie materiaalkeuze kan het best wat hebben.

Mijn polshorloge heeft een soort synthetisch saffier met hoge hardheid en het beste bewijs is dat ik deze horloge al 7 8 jaar dagelijks draag, er ondertussen al cht niet meer voorzichtig mee ben en er zit nog niet het kleinste krasje op het "glas" terwijl het metalen body en bandje al vol krassen zitten.

Nu weet ik niet hoe ze dit technisch kunnen implementeren in een smartphone en of het de prijs niet drastisch zal doen stijgen, maar waar een wil is is een weg... Alleen weet ik niet of er een markt voor is. :)
Apple was ooit van plan om saffier te gebruiken op de iPhone. Het is geflopt.

https://www.google.nl/amp...affierscherm-iphone-6.amp
Volgens mij klappen beide schermen juist met de rug tegen elkaar.
In ingeklapte state lijken beide schermen aan de buitenkant te zitten.
Daar zal vast een rubbertje of afstandhouder tussen zitten denk je zelf niet?
Ik heb een tijdje als daily driver een nec medias W gehad, ook een dual scherm.
Het is heel prettig om web pagina's "in het groot" te lezen, tegelijkertijd superirritant om een zwarte streep door je youtube filmpje te zien.
Die was me helemaal ontschoten joh! Thanks, ik heb hem even toegevoegd aan het artikel :)
Waarschijnlijk is die zwarte streep een stuk kleiner met de dunnere bezels, maar zou nog steeds irritant kunnen zijn.
Ik vind een lijn dooie pixels al zeer storend laat staan een bezel van 3 mm, voor fimpjes zou ik het zelf niet gebruiken of eigenlijk voor niks. Aangezien ik zelf ook een 21:9 scherm heb vind ik dual screen setups alleen maar irritant als ik iets meer moet doen dan text bewerken.
Zit over dit model een beetje dubbel aan de ene kant lijkt het me fantastisch. En aan de andere kant lijkt het me een grote gimmick die toch niet echt zal werken.
Ik zou eerder geinteresseerd raken als er een micro-HDMI aansluiting op zit voor een beeldscherm + USB-aansluitingen voor toetsenbord en muis. Ik heb het idee dat de industrie dat collectief dwarsboomt om te voorkomen dat smartphones als submarkt oplost in de computermarkt.
Ik had vroeger een sony xperia neo, met een micro hdmi poort. Werkte echt perfect, je moest alleen nog via een dock een tobo en muis aansluiten of via bluetooth. Helaas was de max resolutie de native reso van de neo. En nu ik er over nadenk, mijn oude samsung jet had tv out via de mini jack.(mini jack>gele tulp aansluiting en rood wit audio).

Je kan nu eventueel wifi display gebruiken, maar door de lag niet te vergelijken met een bekabelde oplossing. Imo mag dit inderdaad wel weer vaker terugkomen. Via usb 3 zou je makkelijk een dock moeten kunnen aansluiten met usb poorten en hdmi.
Lijkt me dan handiger om dit gewoon allemaal via de USB3 poort die er toch al op zit te doen, Volgens mij zijn er al voldoende oplossingen om een scherm via USB3 aan te sluiten, hubje erachter en je kunt van alles aansluiten.
bluetooth? en usb 3 voor de HDMI out!

[Reactie gewijzigd door bArAbAtsbB op 28 september 2017 15:06]

Ik vind dit soort dingen toch iets voor de categorie "we weten bij god niet meer wat we moeten maken dus laten we dit maar een keer proberen zonder er een diepere gedachte bij te hebben".
Leuk idee maar het lijkt mij niet zo prettig om te gebruiken. Als je een grotere scherm wilt kun je misschien beter een tablet gebruiken.
maar een tablet past niet in je broekzak
vouwbare schermen....zijn echt de toekomst hoor...dat dit relatief ouderwets uitgevoerd is....dat klopt...maar in de toekomst zullen we allemaal onze mobieltjes kunnen uitvouwen tot tabletformaat.
Dat zou wel een vlekkeloze samenwerking moeten worden tussen de schermen, het liefst zonder bezels er tussen...

De battery life word dan waarschijnlijk ook nog wel goed gehalveerd... hmmm

Maar, eerlijk gezegd klinkt het meer als een irritatiepuntje waar nog vl meer aan stuk kan dan aan elke andere telefoon... Of het scharniertje slijt weg en het scherm klapt steeds weer naar beneden, of er blijft steeds net een gleufje tussen staan... Of er is geen fatsoenlijk hoesje voor te krijgen....
Ik kan me de mogelijkheden van stuk krijgen enkel inbeelden met zo weinig informatie!

[Reactie gewijzigd door babydead op 28 september 2017 13:26]

lijkt op een scharnier, dus dan heb je (bijna) sowieso wel een bezel. Daarnaast zouden beide helften een accu kunnen hebben dus dat zit wel goed.

Het kan vooral handig zijn om te multitasken, iets waar meerdere beeldschermen (op kantoren) heel erg handig voor zijn. Maar dan moeten apps dat wel kunnen ondersteunen, dan krijg je meer een soort van DS gehalte
Wel handig voor emulatoren!
Interessant concept, weet niet of het gaat aanslaan maar toch, pluspunt voor innovatie. Mss dat na ettelijke iteraties alle minpunten die in de comments worden aangehaald verholpen gaan worden.
Lijkt me handig om twitch en een game te combineren, bijv.
Interessant maar als de schermen inderdaad met de ruggen tegen elkaar dichtklappen dan moet er toch ook een nieuw innovatieve hard case of hoesje komen want anders vrees ik voor de 'levensverwachting'.
Waarschijnlijk gewoon soft close/soft open scharnieren. Rubber is heus niet nodig bij marginale spacing en kwalitatief hoogwaardige bezel zeker waarin het scherm zelfs een soft embedding heeft in het frame. Een honderste mm per part is tegenwoordig zat om schade te voorkomen.

Denk eerder dat het model weinig geschikt zal zijn om dagelijks in een broekzak te hebben op lange termijn.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*