×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Apple brengt iOS 11.0.1 uit met oplossing voor e-mailproblemen

Door , 118 reacties, submitter: ThaNetRunner

Apple heeft iOS 11.0.1 uitgebracht. De update lost het probleem op waardoor gebruikers van de Mail-app die een e-mailadres van Outlook.com, Office 365 of Exchange Server 2016 gebruiken geen e-mails kunnen versturen.

Apple geeft bij de update enkel aan dat deze 'bugfixes en verbeteringen' bevat, zonder verdere details te geven. Op de supportpagina waar eerder melding gemaakt werd van de problemen met de Mail-app staat nu dat iOS 11.0.1 deze problemen verhelpt.

Na de release van iOS 11 vorige week bleek de Mail-app niet compatibel te zijn met Outlook.com, Office 365 of Exchange Server 2016.  Microsoft en Apple bevestigden de problemen en beloofden met een oplossing te komen. Microsoft beval gebruikers aan om de Outlook-applicatie te gebruiken als tijdelijke oplossing.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

26-09-2017 • 22:20

118 Linkedin Google+

Submitter: ThaNetRunner

Reacties (118)

Wijzig sortering
Ik heb ook nog altijd problemen met pushberichten van de mail app. Als ik een bericht ontvang en er op klik, ga ik sinds de update niet direct meer naar de mail maar naar de laatst gebruikte email folder. Aangekaart bij Apple, maar die zeggen simpel "zet maar een backup terug". Lijkt me echter geen apparaat issue, aangezien ik het op meerdere apparaten heb. Zal de update eens testen, hopelijk is daarmee ook dat euvel verholpen.
Ik moet wel zeggen dat het meest vervuilende voor je telefoon 'backups' zijn. Het is eigenlijk niet echt nodig om een backup terug te zetten omdat de moderne apps de instellingen gewoon in iCloud opslaan. Zoveel tijd kost het overigens ook niet om even de apps vanuit de app store te installeren. Bij mij zijn dat er maar 35.

Gewoon met iTunes herstellen. Dan wordt iOS er compleet opnieuw opgezet en de mail er alleen op zetten. Als het probleem zich dan niet meer voordoet: Heeft je backup toch vervuiling.
Ik moet wel zeggen dat het meest vervuilende voor je telefoon 'backups' zijn. Het is eigenlijk niet echt nodig om een backup terug te zetten omdat de moderne apps de instellingen gewoon in iCloud opslaan. Zoveel tijd kost het overigens ook niet om even de apps vanuit de app store te installeren. Bij mij zijn dat er maar 35.
Bij jou ja, maar niet bij iedereen.
Ik ben 1 van de gebruikers met veel meer apps, verdeeld over meerdere pagina's en geplaatst in diverse mappen.
Alles weer zo zetten zoals het was is een flinke klus.
Bovendien raak je alle sms-jes kwijt als je zonder backup je telefoon opnieuw instelt.
sms-jes kan je met de nieuwe iOS 11 in iCloud opslaan, heb je ook geen back-up meer nodig.
sms-jes kan je met de nieuwe iOS 11 in iCloud opslaan, heb je ook geen back-up meer nodig.
Cool, thanks.
Nu nog de schermindeling kunnen terughalen zonder restore te hoeven doen en je telefoon resetten levert niet meer zoveel werk op :-)
Ja maar dan miet je wel eerst een backup terug zetten nadat je iOS hebt geÔnstalleerd.... 8)7

Je kunt ook backups terug zetten en dat je settings & network resetten zou dat niet hetzelfde effect hebben als een verse installatie?
Is dat nu echt het meest prangende? Dat ze eerst eens iets doen aan de manier waarop iOS 11 de batterij leegzuigt. Dat zou ik al veel liever zien!

Edit : hoezo ongewenst? Dit is echt een probleem, en ik ben heus niet de enige. Dat artikel waar ik naar link is heus niet uit de lucht komen vallen (en er zijn er nog dergelijke als je er om Googled)

[Reactie gewijzigd door Archeon op 27 september 2017 04:16]

De eerste paar dagen is iOS achter de schermen alles opnieuw aan het indexeren.
Dat klopt, ik heb dat ook gelezen. Maar we zijn nu toch wel al een vijftal dagen verder en het is nog steeds hetzelfde probleem. Dat indexeren zal nu toch wel al afgelopen zijn?
Dus niet trager, maar indexeren?
Het indexeren kan ervoor zorgen dat iOS soms iets trager is dan normaal en ook iets meer energie gebruikt dan normaal.
Had ik ook. Om die reden terug gegaan naar IOS 10. Had iets niet goed gedaan met mijn backup en had geen zin alles opnieuw te installeren en heb daarna van een lege 10 maar weer naar een lege 11 geupgrade. Toen de backup gerestored en nu werkt de batterij zoals ik gewend ben.
Goeie tip! Dus als ik gewoon een factory restore doe, en daarna een backup terugzet, zou dat dan ook werken?
Ja als de backup maar in iOS 11 is gedaan. Je kan geen geen iOS 11 backup restoren in IOS 10 of andersom.
Ja als de backup maar in iOS 11 is gedaan. Je kan geen geen iOS 11 backup restoren in IOS 10 of andersom.
Andersom kan wel.
Dat was dus de gouden tip, bedankt!! Ik heb vandaag eerst een backup genomen van mijn 6s, waarna ik hem heb teruggezet naar de factory settings. Daarna de backup er terug op.
Het probleem van de battery drain is volledig opgelost!
Nogmaals dank! We zijn nu 6 uur verder en ik ben nog maar 15% battery kwijt, terwijl dat eerder zeker meer dan de helft was! * Archeon happy! :)
Hoewel ik het met je eens ben dat je reactie geen -1 waard is is het wel volledig off-topic en onnodig geweest om deze te plaatsen in dit artikel.

Er is altijd een kans dat er iets niet 100% goed gaat met een upgrade waardoor een battery drain bug kan ontstaan. In dat geval gewoon terug gaan naar de vorige versie (verwijder eventueel “oude”, ongebruikte apps) en het opnieuw te proberen.

Vele mensen hebben iOS 11 al getest en zijn, in tegenstelling tot jij, tot de conclusie gekomen dat de batterij evenlang meegaat als onder iOS 10.x. Hierdoor had je zelf ook al de conclusie kunnen trekken dat er iets specifiek met jouw upgrade aan de hand is.
Welke "vele" mensen? Hij haalt tenminste nog een bron aan waarin blijkt dat "vele" mensen juist problemen ervaren qua battery drain.
Meer dan 20% van alle iOS apparaten draait momenteel 11. 60% draait nog 10.x

https://data.apteligent.com/ios/

Ik ken ongeveer 40 mensen met een iPhone en geen van die mensen heeft problemen
(Ik weet dat bij zo een kleine poel je niet kan extrapoleren, maar vergeet niet dat mensen pas moord en brand schreeuwen als er iets aan de hand is. Niemand gaat het web op om te vertellen dat er niks aan de hand is. Hierdoor kunnen er helaas geen statistieken gevonden worden over hoe groot het percentage gebruikers nou werkelijk problemen heeft)

Hier een bron die zegt dat er niks aan het handje is:
https://m.youtube.com/watch?v=Qy7_NywBv9g

Overigens zeggen de artikelen die je tegenkom op Google wanneer je zoekt op “iOS 11 battery drain” allemaal dat de beste oplossing voor het probleem gewoon wachten is

Edit: genoeg op internet gezocht voor je?

[Reactie gewijzigd door mikesmit op 27 september 2017 16:54]

Overigens zeggen de artikelen die je tegenkom op Google wanneer je zoekt op “iOS 11 battery drain” allemaal dat de beste oplossing voor het probleem gewoon wachten is
Dat was in mijn geval dus niet zo. Een volledig factory reset + terugzetten van een backup loste het probleem voor mij ook op. Die "Over The Air" updates zijn toch ook niet alles, zo blijkt...
Best snel opgelost. Wij hadden hier op de zaak EIB er niet bij iedereen last van. Alleen bij de mensen waar we een casus mee uitvoeren!!! Maar 98% draait op WS2012R2

[Reactie gewijzigd door theduke1989 op 26 september 2017 22:24]

Het is wellicht snel opgelost, maar het is vooral vreemd dat je geen gebruik kon maken van een Exchange server / Microsoft mail account. Naar mijn idee is de iPhone een telefoon die zeer veel in de zakelijke omgeving wordt gebruikt. Dit soort toepassingen horen in de standaard testprocedure.

Ik vind het erg vreemd dat veel bedrijven geen (nette) changelog kunnen weergeven, zo weet je dus niet hoe belangrijk (of onbelangrijk) een update is voor jou als gebruiker.
Alsof je foutjes altijd voor kan zijn.. Apple heeft jaarlijks zowel developer beta's als publieke beta's.. sinds dit jaar zelfs voor de tvOS.. dus getest wordt het wel degelijk.
Wat ik begreep dat wat het punt is: Ze hebben ios11 los gelaten terwijl het probleem al bekent was in de beta fase het is dus ook niet snel opgelost ze hebben het vrij gegeven omdat er een deadline stond😕 En zijn verdere gegaan met het probleem verhelpen na release datum.
Het is vrij gebruikelijk dat Apple snel na een major iOS release een update uitbrengt, meestal binnen een paar dagen.

De branch waar iOS 11 op gebaseerd is zal waarschijnlijk al een week of zes geleden gesloten voor alle fixes die niet absoluut cruciaal zijn (denk aan data-loss, bricken van devices etc.). Deze fix was waarschijnlijk pas een paar weken geleden klaar en dus te laat. Ze zullen toen al een branch voor iOS 11.01 klaar hebben gehad waar dat soort fixes in konden, klaar om vlak na de release uitgebracht te kunnen worden. Zo zullen ze ook al een tijdje een 11.0.2 en een 11.1 branch hebben draaien waar fixes op landen die getest moeten gaan worden.

Je kunt wel besluiten om vlak voor een release toch nog even zo'n fix toe te laten maar omdat je dan niet genoeg tijd hebt om te testen is het risico van een ongeteste fix (data-loss?) veel groter dan een paar dagen mensen die geen mail op kunnen halen.
Waarom geeft MS dan aan dat ze samen met Apple werken aan een oplossing?
Je praat recht wat gewoon krom is.

E-mail is een essentieel onderdeel van online werken. En dat werkte dus niet zoals het zou moeten,
Als ze de branch klaar hadden staan, dan had de update meteen na installeren van iOS 11 klaar moeten staan en direct worden aangekondigd door het OS. En dat was niet zo.
Er volgde na de introductie een melding dat er gewerkt werd aan de oplossing. Samen met Microsoft.
Ik was vandaag bij een Exchange sessie op Ignite. Het probleem zat in de activesync software van native mail app van ios. Specifiek de http/2 implementatie. Toen Apple daar achter kwam heeft Microsoft http/2 uitgeschakeld in de cloud diensten om impact voor gebruikers te beperken. Ondanks dat het probleem in de apple native mail app zat straalt het ook slecht af op Microsoft. Vandaar de samenwerking.
Heb je Exchange 2016 op Windows Server 2016 draaien en heb je gebruikers die last hebben van het issue, dan is de workaround om http/2 uit te schakelen. Als je gebuikers over zijn op IOS 11.0.1 zitten kan HTTP/2 weer aan..

[Reactie gewijzigd door MB76 op 27 september 2017 03:08]

Ik snap niet goed waarom dat antwoord van Apple en Microsoft niet zou stroken met hoe Maurits het beschrijft. Dat is exact het antwoord dat je in zo'n situatie zou verwachten.
Daar kan ik in komen voor kleine probleempjes. Maar ik vind dat in deze Apple nalatig is geweest. Dit omdat voor zakelijke gebruikers mail en mail op de telefoon tegenwoordig essentieel is. Voor particulieren Minder maar juist in de zakelijke markt is Apple veel gebruikt. Dan kun je het niet maken om hem vrij te geven met z'n bug als je dat al wist in de beta fase. Als de mail niet werkt is mijn telefoon binnen 5min rood gloeiend van alle belletjes.
Apple test eerst alle updates, en je hebt een keuze... is een bepaalde bug groot genoeg om een officiele release van een nieuw OS uit te stellen?
Ik zelf zeg van niet omdat het slechts voor bepaald groepje mensen zichtbaar was.

edit: Kijk hierom heb ik niet op tweakers gestemd.. ben ontopic en toch gedownmod..

[Reactie gewijzigd door Sammiejj op 27 september 2017 08:15]

wat kan tweakers daar aan doen?
Het systeem aanpassen zodat dat dus niet meer kan?
De community kan er niet mee omgaan, dus moet het eruit worden gesloopt.
Misschien wordt het tijd dat Apple net als Microsoft (Windows 10 mobile) en Android gewoon de mail applicatie out of band kan updaten als gewoon een app update.
Daar ben ik het helemaal mee eens!

Aan de andere kant heb je op systeemniveau al je accounts (Outlook, Gmail, Apple, ...) die breder zijn dan alleen mail, omdat er bv ook contacten en agenda's worden meegenomen, waardoor de kans dan nog steeds groot was dat je er met een update van alleen Mail nog niet uit de problemen was.
Daar kan dan een mail.app toch via api's gebruik van maken? Zou dan nog steeds een losse app kunnen zijn. Persoonlijk vind ik het stom dat anno 2017 je een mobiel OS moet updaten om een wijziging te doen in de mail applicatie.
Precies, ik spreek je ook niet tegen, ik ben het met je eens!

Alleen was er in dit geval waarschijnlijk nog steeds een iOS update nodig geweest, omdat het probleem niet in Mail zat, maar in de Microsoft / Exchange / Outlook communicatiemodule.
En tijdens deze testen is deze bug al naar voren gekomen, maar toch is het gepushed zonder een directe fix...
Kan zo zijn, maar dan moet je gaan afwegen hoe groot de impact is.
Als de impact klein is, dan ga je geen OS release uitstellen.
Maar de impact was wťl groot: mailen is zeker voor de vele zakelijke gebruikers een van de belangrijkste apps en veel van de gebruikers zullen een Exchange-server gebruikt hebben.

Ik had iOS11 ook te snel geÔnstalleerd. Ik dacht geen last van de bug te hebben, maar ik kreeg pas vier uur na het verzenden van mails een bericht dat de mail niet verstuurd kan worden. In mijn geval allemaal niet zo erg, maar ik kan me voorstellen dat mensen belangrijke zakendeals gemist hebben hierdoor. Of je denkt bijv. een sollicatie verstuurd te hebben, die vervolgens nooit aangekomen is.

Zeker nu ze de fix binnen een week na de release van iOS11 blijken te hebben, hadden ze m.i. gewoon die release een week moeten uitstellen. Tenminste de release naar de oudere toestellen (ik snap dat ze de release van de iPhone8 er niet op wilden tegenhouden).
Maar het ondersteunen en correct verwerken van de grootste communicatie vorm tussen bedrijven (e-mail) lijkt mij toch om dit goed uit te voeren. Niet alleen bij beta's, maar vooral bij het eind product.
Een beetje fatsoenlijk bedrijf test eerst zelf de update voordat de werknemers zelf gaan updaten, dit gaat wel zo bij de bedrijven waar ik werk/ gewerkt heb.
In de Apple filosofie is iedere update belangrijk voor de gebruiker.
Apple zegt niets over security patches totdat de root cause volledig gedocumenteerd is en vastgelegd is. Dit zodat mensen die nog niet hebben kunnen upgraden om wat voor reden dan ook, niet vulnerable zijn in de tussentijd.
ik ben dus ook tester geweest,
en heb dit probleem wekelijks gemeld.
oa ook het starten van de Outlook app duurde heel lang en het scherm bleef wit.
terwijl de eigen mail app wel werkte.
het verbaasde mij dan ook dat het na de release niet opgelost was.
1. Bronnen?
2. Dat kunnen ze ook weten zonder het in een update te zetten
3. Waarom? Ze weten exact met welke servers hun mail wordt verbondenn.
Wat zijn jouw bewijzen hiervoor? :l
Als 200 mensen er last van hadden, is eerder JOUW bedrijf en het personeel 100% FOUT bezig omdat beetje bedrijf eerst een update/upgrade intern test.
Voordat personeel over mag gaan.
Ik zeg toch ook dat wij 200 medewerkers hebben laten werken met de nieuwe software.

Wij hebben 3500+ medewerkers. Denk je echt we gaan alles meteen updaten??

Ook met de surface 4 doen we ook test met 100-200 medewerkers

[Reactie gewijzigd door theduke1989 op 27 september 2017 07:47]

Hoezo ;)

Op 10 mensen controleren die misschien het zelfde handelen nee daar doen we niet aan.
De impact is niet zo groot aangezien ze gewoon hun surface of laptop altijd bij de hand hebben.
En bedrijes met 50-500 man bijvoorbeeld ga je natuurlijk niet meer dan 50% je mensen stil leggen ;) Maar bedrijf wat meer dan 3500+ dan kan dat wel een del.

Juist met een grotere schaal kom je problemen tegen die je met minder mensen niet misschien tegenkomt.

[Reactie gewijzigd door theduke1989 op 27 september 2017 08:53]

WMB test je met niemand, maar zou je eerst een test doen van alle kritieke functies, zoals dus bijvoorbeeld email.
Ik kan er best in komen dat ze met een diverse gebruikers groep testen. Immers Apple is vrij agressief met het pushen van updates dus je moet snel weten hoe en wat. En gebruikers allemaal meteen gaan updaten omdat het rode update knopje jeukt.

Voor mij is de telefoon als werk gereedschap erg belangrijk. En sinds iOS 8 heeft Apple een aardig track record opgebouwd wat mij betreft dat je de eerste releases beter links kunt laten liggen omdat het nog bŤta's zijn. Dat ik de 7 kreeg heb ik een half jaar lang last gehad dat de telefoon app vast liep. Op een gegeven moment was dit met een update niet meer en deed hij het goed. Alle updates er na heb ik niet meer gedaan hij werkt dus blijf er nu af.
1. Beta's testen wij niet puur omdat het OS helemaal buggy is ;) dat is jou fout meteen al.

2. De afdeling risk-test team bestaat uit 30 man, met daarbij +/- 15 HD mensen.
3. De mensen als ze willen tekeken zelf een petitie ;) van ons met daarbij groot LET OP het kan niet allemaal evengoed werken.

4. De tests worden uitgevoerd op een bepaalde groep mensen jong/oud/technisch niet technisch ;) dus we kijken ook moet het wel-geupdate worden.

De impact is niet zo groot. Want ze kunnen alsnog hun mail dienst op hun surface4 of laptop gebruijen
En ja dat kun jij bepalen aan de hand van alleen dit voorbeeld. Natuurlijk... |:(
Volgens mij loop je een beetje naast je schoenen.
Tsja, bij gebrek aan argumenten de persoon aanvallen, een beproefde taktiek. Goed bezig!
top dat Apple dit snel oplost, maar vergeet niet dat er bij (bijna) elke mayor release weer exchange problemen in zitten en dat deze al in de beta bekend zijn..

Ergens doet Apple toch iets niet goed na mijn idee.
Bij elke major release Exchange problemen? Nog nooit last van gehad. Ook bij iOS 11 werkt dit bij mij gewoon.
Het treft ook niet alle exchange gebruikers, maar in bepaalde situaties.
Neemt niet weg, dat dit van ios9 t/m 11 weer gebeurd.

dit keer heb ik er ook geen last van gehad.
Was dit het niet? :) https://litwinsaid.blogsp...ility-that-apple-and.html
So back in February I discovered that an iPhone was sending usernames and passwords unencrypted to an exchange server even when SSL was enabled. I reported my discovery to Apple and Microsoft however they have not acted to fix this vulnerability.

[Reactie gewijzigd door Felix op 26 september 2017 22:32]

Nee, Microsoft vond dat dat geen probleem was.
Gewoon via de outlook app mailen echt een prima app!
Maar die kan niet niet goed overweg met ios11 contacten.
Precies. Gebruik zowizo wel altijd de originele apps van bepaalde diensten.
Idd, stukken beter dan de standaard mail app.
Voor Exchange maak ik gebruik van een Outlook cliŽnt. Werkt net iets fijner.
Voor Exchange maak ik gebruik van een Outlook cliŽnt. Werkt net iets fijner.
Dan krijg je dus niet je agenda in de agenda app en de contactpersonen in de contactersonen app.
Dat laatste is wel zo handig als je apps hebt die je adresboek lezen (whatsapp, telegram, viber).
Hopelijk is hiermee de verdwenen klok en de pushberichten op het homescreen ook opgelost. Ik ben niet de enige die er last van heeft:

http://shudhtech.blogspot...een-disappears-after.html
https://discussions.apple.../8077508?start=0&tstart=0
https://www.reddit.com/r/...ate_on_lockscreen_ios_11/

Edit: Lijkt nu goed te gaan. Laten we het hopen.

[Reactie gewijzigd door Napsju op 27 september 2017 02:50]

Nope, is er nog steeds niet uit. Super vervelend.
Lijkt me eerder een feature, kan je meer genieten van je wallpaper :p
Hier ging het helemaal mis. Probeerde iPad Air te updaten via iTunes, maar er treedt een fout op. Nu is hij niet meer te updaten en niet meer te restoren. Krijg steeds die USB kabel op het scherm. Melding: “The iPad could not be updated. An unknown error occure (9)”. Dus ik raad aan dit niet te doen.
Krijg nu steeds plaatje van USB kabel op de iPad als ik hem aanzet. Hij blijft dus in herstelmodus maar kan niet herstellen. Was een prima iPad, nooit problemen mee. Updaten naar iOS 11 ging ook goed. Iemand een idee?
Google eens op DFU mode iPad Air.

Zet de tablet in DFU mode, herstel hem via iTunes. Zou moeten werken.
Bedankt! Ik ga het proberen.
Geprobeerd, lukt niet. iTunes zegt uiteindelijk: restoring iPad, en vervolgens: waiting for iPad, maar iPad is zwart een geeft geen sjoege.
Toch gelukt. Na weet ik veel hoeveel keer opnieuw proberen, toetscombinaties, herstel pogingen, wilde het ineens wel. Nu is hij met fabrieksinstellingen. Maar in elk geval doet hij het weer en nu kan ik alles er weer opladen.
Prima update. Niet alleen het mail probleem opgelost (waar ik overigens geen last van heb gehad) maar m’n iPad Pro werkt ook minder schokkerig en het multitasken gaat nu zoals bedoeld.
Hopelijk heeft Apple ook iets gedaan aan het energieverbruik.
11.1 BETA is net uit en wordt in Oktober verwacht. Houd dus hoop. Ik ben ook niet zo te spreken over de batterij duur van mijn 1ste generatie 12,9” iPad pro.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8