Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nintendo maakt tweetrapsauthenticatie mogelijk bij accounts

Nintendo heeft ondersteuning voor tweetrapsauthenticatie toegevoegd aan Nintendo Accounts. Wie de beveiligingslaag wil activeren, moet een authenticator-app downloaden, die gebruikers van de benodigde codes voorziet.

Nintendo heeft de komst van two factor authentication niet officieel aangekondigd, maar Nintendo Life heeft de toevoeging opgemerkt. Op zijn Amerikaanse ondersteuningspagina legt Nintendo uit welke stappen gebruikers moeten doorlopen om de beveiliging te activeren.

Bij de 'Sign-in & security settings' is '2-Step Verification' toegevoegd. Bij de instellingen van dit onderdeel kunnen gebruikers hun e-mail opgeven. Na verificatie van dit adres moeten ze een authenticator installeren; Nintendo adviseert de Google Authenticator, die beschikbaar is voor Android en iOS. Hiermee kunnen ze QR-codes scannen die door het Nintendo Account worden gegenereerd om een zescijferige code te verkrijgen. Na invoer van deze code bij hun account, krijgen ze toegang.

Veel diensten gingen Nintendo voor bij de ondersteuning van tweetrapsauthenticatie. Blizzard heeft het al sinds 2008 voor World of Warcraft, Valve voegde de bescherming in 2015 toe aan zijn mobiele apps en Sony's PlayStation Network kreeg vorig jaar ondersteuning voor de beveiligingslaag.

Door

Nieuwsco÷rdinator

12 Linkedin Google+

Reacties (12)

Wijzig sortering
Is er een reden dat de Google Authenticator app moet worden gedownload? Of klopt die regel niet en is een andere Authenticator app die TOTP ondersteund ook goed? Ik vraag dat ook omdat je ook een Code-less tweestaps verificatie hebt welke misschien specifiek gebruik maakt van de Google Authenticator App.
Geen idee. Heb het zojuist ingesteld met de authenticator app van Microsoft en dat werkte prima.

Vreemd dat Tweakers dit zelf niet even heeft gecontroleerd.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 25 september 2017 11:07]

Waarom zouden ze (Tweakers)? Het staat op de KB pagina van Nintendo zelf dat je Google Authenticator moet gebruiken. Ze wilde denk ik de keus weghalen bij de eindgebruikers en hebben blijkbaar geen zin om een eigen TOTP app te maken.
Waarom zouden ze (Tweakers)?
Hierom:
Wij stellen technologie op de proef
Anders zijn ze niets meer dan een copy-paste blogje.

[Reactie gewijzigd door Arrogant op 25 september 2017 13:04]

Ik gebruik Authy en dat werkt ook op alles die Google Authenticator gebruikt. Handige is dat de app alles sync'd tussen toestellen. Dus als je een phone verliest/reset staan alle codes nog op het andere toestel.
Klopt, het is dan ook een open techniek (als er gebruik wordt gemaakt van bijv. TOTP) waarvoor ik zelf de Microsoft Authenticator gebruik. Google en Microsoft hebben echter allebei ook een code-less signin mogelijkheid in hun authenticator apps waardoor je een van de twee specifiek nodig hebt. In het geval van Microsoft kun je bijv. inloggen zonder wachtwoord door met de app de login te bevestigen met de login van je telefoon (bijv. TouchID op de iPhone), en bij Google heb je ook een dergelijke functie: https://www.howtogeek.com...wo-factor-authentication/
Maar zover ik kan zien wordt er gebruik gemaakt van het Timebased One-Time Password algoritme welke op vrijwel elke app gedaan kan worden. Dus vroeg me vooral af waarom er specifiek Google Authenticator wordt genoemd, of dat het vooral als voorbeeld is bedoeld.
Ze (Nintendo) hebben denk ik geen zin om zelf een app te ontwikkelen. En dan kan je maar beter de keus maken voor je klanten en ze naar een veelgebruikte variant sturen. Maar zoals je zelf zegt, er zijn zoveel apps die TOTP implementeren. Het had dus elke andere kunnen zijn.
Misschien hebben ze geen zin... misschien snapt Nintendo gewoon dat gebruikers niet zitten te wachten op telkens weer een andere authenticator en dat je er straks 20 hebt, terwijl 1 met open protocol gewoon ook zou werken (ik kijk naar jullie.. DigiD met jullie eigen QR zooi)
Ik denk dat ze best zin hebben om zoiets te maken, maar ze moeten zoiets ook testen. Is het een succes bij de gebruikers. En wat is nou makkelijker dan een bestaande methode pakken die al goed werkt. Dat zullen ze dus nu met de Google app doen. Als het ze bevalt kunnen ze alsnog de stap zetten een eigen methode in te voeren.
Bij het instellen van de tweestapsverificatie geeft Nintendo zelf aan dat het een voorbeeld is en dat voor het voorbeeld de google-authenticator wordt gebruikt. Ze geven zelfs expliciet aan dat andere authenticators ook zouden kunnen werken. Bij mij werkt de Microsoft Authenticator in ieder geval wel.
Is meer een mainstream aanduiding van het protocol.
Zelf gebruik ik Lockdown (https://itunes.apple.com/...perience/id916054132?mt=8), voordeel is dat het zowel op iphone, pad als macbook werkt en de data naar icloud gesynced word, dus bij nieuwe telefoon hoef ik niet weer alles opnieuw erin te zetten :)

[Reactie gewijzigd door tcviper op 25 september 2017 13:12]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*