Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

HP maakt scanner voor 3d-printen van inlegzolen

Door , 52 reacties

HP ontwikkelt de FitStation, een apparaat dat 3d-scans en drukanalyses van voeten maakt om klanten in winkels van advies over schoeisel te voorzien of om direct op locatie inlegzolen te 3d-printen. HP start in de VS een proef in elf winkels.

De FitStation bestaat uit hardware voor dynamische loopanalyse, die 500 metingen per seconde verricht als een klant er over loopt. Daarnaast is er een 3d-scanner met negen camera's, die lengte, breedte en hoogte van de voet registreert. Winkels kunnen de data gebruiken om persoonlijk advies over de best passende schoenen te geven, maar ook om inlegzolen direct te 3d-printen. De FitStation werkt hiervoor samen met HP's Multi Jet Fusion-printers, die het bedrijf in 2015 presenteerde. HP zoekt al langer naar mogelijkheden om zijn 3d-technologie in commerciële ontwerp- en productieprocessen in te zetten.

Het bedrijf werkt voor zijn aanbod samen met de Amerikaanse aanbieder van inlegzolen Superfeet. In eerste instantie komt het FitStation in elf winkels te staan als proef. Daarnaast is Steitz Secura een partner voor de techniek. Dit is een Duitse aanbieder van veiligheidsschoeisel.

 
 

Door Olaf van Miltenburg

NieuwscoŲrdinator

07-09-2017 • 16:40

52 Linkedin Google+

Reacties (52)

Wijzig sortering
Ik vroeg mij af hoe dat in zijn werk ging en aangezien hier geen filmpje stond heb ik deze op Youtube gevonden. Verder geen mooiere filmpjes te vinden helaas...

Het filmpje word je iets wijzer van maar daar houdt het dan ook bij op, ik ben nu dan ook benieuwd hoe het printen zelf in zijn werking gaat. Welke materialen worden er gebruikt? Etc...

[Reactie gewijzigd door Xm0ur3r op 7 september 2017 16:53]

Ik heb een tijdje bij een 3D scan bedrijf gewerkt en heb daar ook een aantal van dit soort projecten gedaan. Daar gebeurde het nog best omslachtig doordat mensen eerst een afdruk moesten laten maken in een doos met oasis erin (dat spul dat wordt gebruikt bij paasstukjes etc.). Ik vermoed dat ze hier werken met zwart waardes en hierdoor de afstand naar een bepaald punt kunnen meten. 100% zwart is bijvoorbeeld 0mm ophoging waar 80% zwart weer 1mm zou kunnen zijn.

Las erover heen dat ze met 9 camera's werken. Dan maakt het de werking wel duidelijk, achter elk ruit zitten 3 camera's waarvan 1 recht vooruit kijkt en de andere 2 in een hoek staan. Door foto's te maken op hetzelfde moment en deze foto's aan elkaar te linken krijg je een 3D beeld van een object, in dit geval de voet.

[Reactie gewijzigd door DJMickB op 7 september 2017 17:16]

Zoals ik al aangaf ben ik benieuwd hoe het printen in zijn werk gaat. Niet het scannen, dat interesseert mij eerlijk gezegd vrij weinig }:O

In het artikel wordt wel gelinkt naar het Tweakers artikel van 2015, daar wordt enigszins uitgelegd hoe het werkt. Wel interessant, maar nog steeds nergens een filmpje van het ding in actie. Heb hun site globaal afgespeurd, allemaal leuke promo filmpjes en dingen die ze geprint hebben tot key chains waar ze auto's mee kunnen optillen... maar, nergens een filmpje van de printer in actie.

[Reactie gewijzigd door Xm0ur3r op 7 september 2017 18:02]

Hier zie je hoe een andere oplossing het doet. Bestaat al enkele jaren.

http://www.phits.be/nl/rs-print
Jaar of 15 geleden al gezien bij een podotherapeut ergens in Brabant;
Er wordt een virtuele 3D afdruk van een voetzool gemaakt mbv een drukgevoelig vlak, en vervolgens wordt er met een CNC apparaat een steunzool uit een blok rubber of schuim gefreesd.

Geen idee hoe ze dit met een 3D printer willen printen. Ik heb ze metaal, plastic en chocolade zien printen, maar nog geen scuim. Misschien bedoelen ze ook een frees maar gebruiken ze het hedendaags buzzword 3D-printer.

Het idee is dus overigens niet nieuw of vernieuwend, behalve dat je niet het halve land door hoeft om bij zo'n instelling te komen maar dat het in de winkel staat.

[Reactie gewijzigd door Durandal op 8 september 2017 03:16]

Misschien bedoelen ze ook een frees maar gebruiken ze het hedendaags buzzword 3D-printer.
"De FitStation werkt hiervoor samen met HP's Multi Jet Fusion-printers" staat in het artikel...
Flexible PLA is ook als een tijdje te krijgen voor de gewone mens. Denk dat je daar best wel steunzooltjes mee kunt maken die ook prettig aanvoelen. :)
Ik wil er wel een paar. Ik haat de hele romslomp die ik moet doorstaan en het geassocieerde prijskaartje die
ik moet betalen voor slechts therapeutische steunzolen. Een verbruiksartikel met een levensduur van gem 1 jaar.
Denk dat ook mensen zonder afwijkende voeten er baat bij hebben, goed opgemeten en gemaakt moet altijd beter zitten dan one size fits all.

Zou wel mooi zijn als in de toekomst je zo een scan ook kunt uploaden bij Ecco, Zalando of andere website en dat dan de zool geprint wordt.
Beetje offtopic misschien: er was pas een onderzoek van 1 of andere universiteit. Dat uit ging zoeken wat de beste schoen was om te hardlopen. Uiteindelijk kwam naar voren dat je het beste op blote voeten kon lopen en dat schoenen die goedkoop waren daar het meest in de buurt kwamen en je die dus het beste kon kopen.
Dan ben ik wel benieuwd naar je bron als ik eerlijk ben.
Niet op de bouwplaats natuurlijk, maar gewoon in en om het huis zijn er zeker interessante onderzoeksresultaten naar buiten gekomen, de podcast Freakonomics had er laatst een interessante aflevering over.
Daniel Lieberman, Oxford? Ff googlen op barefoot running.
Bij deze uitspraak heb ik grote twijfels...

Misschien dat dit bij de Łbermens zo zal zijn, maar helaas zijn maar weinig voeten perfect anatomisch gebouwd wat resulteert in belasting op andere plekken in het lichaam die dit weer moeten gaan corrigeren. Bij veel mensen zijn dit de knieŽn of rug waardoor mensen op latere leeftijd hier veel hinder van gaan ondervinden. Iets met actie -> reactie. Of te wel de meeste (zeg maar bijna alle) voeten hebben ondersteuning nodig om voor hun zwaktes te compenseren. De meesten van ons lopen ook op een verharde ondergrond 99% van de dag!
Ik geloof best dat je onder normale omstandigheden het best op blote voeten kunt lopen. Maar echt hardlopen is geen normale belasting voor een lichaam en dan heb je wat meer nodig. Als goedkope schoenen het beste zouden zijn zou toch iedere tophardloper op schoenen van Scapino lopen?
Heb zelf ook blokjes gehad totdat ik een fysio kreeg die precies het tegenovergestelde predikte.

In beginsel oefenen zonder schoenen en de voet en bijbehorende spieren sterker en flexibeler maken.

Die had ook een filmpje gemaakt als ik ging lopen en langzaam ging rennen... Was de eye-opener. Benen wieberde alle kanten op. Moest opnieuw mijn voeten op een betere manier leren gebruiken.

Heb vervolgens altijd flexibele standaard inlegzolen gekregen/gekocht. Het moest hooguit ondersteunen en niet overnemen.

Edit;
vraag me dus af wat het achterliggend idee van HP is om hierin betrokken te raken. Medisch <=> meer marge ?

[Reactie gewijzigd door Iblies op 7 september 2017 18:19]

Ik betaal me blauw aan die dingen. Zelf doe ik met mijn zooltje net geen jaar, maar mijn kinderen zijn fanatieke sporters en die slijten met gemak drie paar in het jaar en van de vergoeding kan ik niet eens ťťn paar betalen. Ik overweeg al om eens een goede scan te maken zodat ik ze zelf kan gaan printen met een flexibel kunststof.
Koop je mogelijk steunzolen bij de Action onder de voetzorg bedrijven??
Je hebt uiteraard verschil in kwaliteit bij diverse bedrijven, goedkoop is vaak duurkoop!
Was dat maar waar.
Waarom niet gewoon een mal van maken? Siliconen mallen gaan eigenlijk oneindig lang mee, gipsmallen zijn iets van 10-20x te gebruiken. Rubberlatex kost niets en is gemakkelijk te verwerken.
Dat gaat niet veranderen hŤ. Ze meten het alleen wat efficiŽnter en vooral preciezer denk ik op. Mijn oom maakt die dingen ook en dat gebeurt nu al met een frees die precies de juiste contouren en hoogtes er af haalt. Je blijft nog steeds met je volle gewicht een product bewerken door staan (druk), lopen (wrijving) en niet te vergeten zweet, warmte en weersomstandigheden. Dat gaat een scanner en 3d printer niet voor je verhelpen.
Helemaal mee eens. Je ben zo 150 tot 200 euro kwijt voor een steunzool.

Maar is dit niet ook meer bedoeld voor een custom voetbed voor in je schoenen? Met wat afwijkende voeten volstaat een standaard voetbed vaak niet. Als je dat op kan lossen met een geprint voetbed lijkt mij best fijn.

En als ze dit ook als basis kunnen laten dienen om uiteindelijk schoenen op maat betaalbaar te maken, dan zijn we natuurlijk helemaal blij.
Ik ken dat.

Hier in Duitsland is het §5,- een wereld van verschil op veel vlaktes.
Vertel, heb je meer info
Vermoedelijk dekking verzekering?
Ik moest alleen §5,- voor een recept bij de dokter betalen en meer niet.

Behandeling en onderzoek is gewoon "gratis" qua zorg is het 100x goedkoper dan in Nederland.
Het lijkt mij erg sterk dat je de volledige waarheid vertelt. Het lijkt mij dat de rest wordt betaalt door je zorgverzekeraar. Zo niet, dan subsidieert de overheid steunzolen daar, wat mij erg onwaarschijnlijk lijkt. Bij mij werden mijn steunzolen ook door mijn zorgverzekeraar vergoed, en er was zelfs een actie bij mijn steunzolenmaker waarbij ik een tweede paar gratis kreeg. Dus hier in NL kan het ook vergelijkbaar net als bij jou in Duitsland.
Denk het niet. Ik heb in Nederland moeten betalen voor mijn zolen §65,- was normaal §130,- verzekeraar vergoedt helft.
Hier in Duitsland precies het zelfde zolen merendeels is alles vergoed alleen wanneer een recept betaald moet worden doe jij dat in mijn geval §5,-

Uiteraard heb je hier geen eigen risico.
En toch werd in mijn geval gewoon de kosten helemaal vergoed. Geen idee waarom dat bij jou hier in NL anders was.

Edit: @theduke1989 nog even nagekeken: om de twee jaar word bij mij 80% vergoed. Voor een enkel paar was ik dan inderdaad duurder uit, maar absoluut geen 100x zoals jij claimt, helemaal als je het gratis tweede paar daar bij berekent.

[Reactie gewijzigd door PostHEX op 7 september 2017 20:46]

Wij hebben dan weer een fatsoenlijk minimumloon, AOW en goede wegen.
Voor dat weet ik niet. Moet uitzoeken!

Qua lonen zit Duitsland hoger 43% en Nederland met 40% . Maar dat kan met de dag veranderen natuurlijk.

Daarnaast is het ideaal dat er hier baantjes zijn de zogenaamde (mini jobs) §450,- zonder belasting daarop te moeten betalen. Dit kan je dan goed combineren met je echte baan bijvoorbeeld. Het gaat om baantjes als schoonmaakster, of winkel vooral.
Ik heb nu al 20 jaar steunzolen. In die tijd heb ik ongeveer 5 keer een nieuwe gehad. Indien nodig werden ze aangepast. Als jij er maar een jaar mee doet, Dan heb je of een slechte podotherapeut die slechte materialen gebruikt. Of je klachten veranderen erg snel waardoor je steeds compleet nieuwe steunzolen nodig hebt.
Dat verschilt nogal per persoon, de manier van lopen heeft een grote invloed op de snelheid van de slijtage. 5 paar in 20 jaar is erg netjes, de meeste mensen doen er niet zo lang mee. En uiteraard zijn veranderende klachten en bouwkwaliteit van grote invloed op de levensduur.

Zelfde geldt voor schoenen, een enkeling loopt er na 5 jaar nog op, het gros van de mensen doet er 1 a 2 jaar mee en een enkeling verslijt ze binnen een half jaar.

Bron: vader is orthopedisch schoenmaker. :)
Wat bij veel uitmaakte is dat ik overstapte van leren deklaag na de kunststof versie. Betere draagcomfort en minder slijtage. En ik heb inderdaad complimenten gekregen dat ik er netjes voor zorg.

De schoenen die gaan inderdaad ongeveer een jaar mee. Sinds dit jaar orthopedische schoenen en daar kan ik nog niet over oordelen.

[Reactie gewijzigd door TurboTon1973 op 9 september 2017 13:25]

Ik heb ook een ondersteunende spalk, die onder de steunzolen geschoven wordt. Dus
er is wel een heleboel meer frictie bij mij dan bij anderen.
Dus medische/materiaal oorzaak van extra slijtage.
De mensen die mijn spalk en steunzool maken zijn dezelfde. Maar ook daar ik doe 1,5 jaar met mijn spalk en ik zou er 5 moeten doen.
Soms kloppen de tijden niet waar je ergens mee moet doen volgens de zorgverzekeraars.

Ik heb apneu die maskers moeten volgens de fabrikanten afhankelijk van eens in de 3 maanden of 6 maanden vervangen worden. Omdat de siliconeranden hard worden en niet goed afsluiten waardoor het niet goed meer werkt.

De verzekeraars zeggen dat je er een jaar mee moet doen.
De verzekeraars zeggen dat je er een jaar mee moet doen.
Gadver, en dan laten ze indirect de geirriteerde dokters zeggen "In het vervolg wat kalmer aan". Dit terwijl ze voorts in heel dat revalideringsziekenhuis het tegenovergestelde preken: "Meer sporten, meer bewegen, ..." :S. En ze hebben gelijk ! Je kan die laatste spieren echt niet kwijtspelen.
Ik ben ook wel benieuwd naar het materiaal want dat moet behoorlijk wat kunnen hebben met het oog op slijtage en aantasting door zuren in het menselijke zweet en daarnaast moet het flexibel zijn

[Reactie gewijzigd door RoamingZombie op 7 september 2017 19:00]

Dat zijn doorgaans meestal composieten.
Doet mij denken aan de EXO-L (heb ik stage bij gelopen). Daar maakten we van de enkels een 3d scan zodat we een brace konden maken die perfect paste. (Deze braces voorkomen verzwikken)
Dit heb ik enkele jaren terug ook laten doen bij een sportwinkel, voet op een scanner gezet en een gepersonaliseerde schoen gekregen. Was Oasis als ik mij niet vergis.
Hier ben ik helemaal voor te vinden.
Dit gaat de goede kant op met 3D printers en de zorg sector.
Gedaan met slechte steunzolen.

De vraag is hoe snel dit betaalbaar en geÔntroduceerd zal worden in het hedendaagse leven. Hopelijk zo snel mogelijk tbh.
ideaal voor orthopedische schoenen en afo's.
Ah, hun flatbed scanners werden steeds minder vaak verkocht en ze hebben er nu een nieuwe afzetmarkt voor gevonden... :)

Wie maakt er een homebrew versie van die werkt met elke oude HP scanner die je voor een paar Euro op marktplaats kunt kopen?