×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nederlandse scholier backport functies Android 8.0-launcher naar oudere versies

Door , 56 reacties

De Nederlandse scholier AmirZ heeft een update uitgebracht voor zijn Pixel-launcher, waarmee diverse functies van Android Oreo beschikbaar komen voor mensen met een toestel dat Android 6.0 of hoger draait. Launcher3 is gebaseerd op de launcher in Android 8.0.

AmirZ maakte de release van de update bekend via Reddit. Hij heeft naar eigen zeggen sinds Android 8.0 begin deze week verscheen, non-stop gewerkt om de 2.0-update voor zijn launcher mogelijk te maken. In de update zit onder meer de functie Notification Dots, waarmee gebruikers via een stip bij het icoon zien of een app een notificatie klaar heeft staan. Met een lange druk op het icoon is die notificatie vervolgens te zien. De functie werkt niet alleen op Android 8.0, maar is in de launcher beschikbaar voor gebruikers van Android 6.0 en hoger, dankzij een backport van die functie.

De Nederlandse scholier heeft met deze release ook functies toegevoegd die niet standaard in de Pixel Launcher zitten. Zo kunnen gebruikers naar beneden vegen over het homescreen om de notificatiebalk naar beneden te trekken, iets wat op Pixel-telefoons niet kan.

AmirZ bracht de eerste versie van Launcher3, die de Pixel-launcher op toestellen vervangt, in juni uit. Publicatie in de Play Store is niet mogelijk. Om de weerwidget te laten werken moest AmirZ de package dezelfde naam geven als die van Googles Pixel Launcher en het is niet mogelijk om twee apps met exact dezelfde naam in de Play Store te zetten. Google heeft zijn Pixel Launcher in de Play Store staan, maar alleen voor de eigen telefoons.

Er is geen roottoegang nodig om de launcher te installeren en te gebruiken. De software is voor vrijwel elke Android-telefoon te gebruiken en het apk-bestand is beschikbaar op de GitHub-pagina van het project.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

25-08-2017 • 15:01

56 Linkedin Google+

Reacties (56)

Wijzig sortering
Op de reddit post staat Android 5 of hoger en niet zoals hier 6 of hoger.

Bron:
https://www.reddit.com/r/...her_20_based_on_aosp_800/

Scroll naar FAQ

[Reactie gewijzigd door MightyPig op 25 augustus 2017 15:11]

Ik heb hem gesproken en hij zei specifiek 6.0 en hoger - dat staat ook in zijn post ("Notification dots backported to Marshmallow"). De launcher werkt wellicht op Lollipop, maar dan werken dus niet alle functies vermoed ik :)

[Reactie gewijzigd door arnoudwokke op 25 augustus 2017 15:17]

In de zelfde FAQ staat ook:
Question: Why are my notification dots not working?

Answer: They have been backported up until Marshmallow. If you are running Android 5.1 or older please consider getting a new phone or using a custom ROM. If you are on Marshmallow or newer give the app notification access and if they still are not working reboot your phone
zou je hem ook weer kunnen verwijderen? als ik in aplicatiebeheer kijk kan ik hem niet verwijderen alleen gedwongen stoppen
Kies eerst een andere launcher als de standaard launcher, dan kan je hem verwijderen
Oke thnx, ik moet even wennen misschien. daarna kijk ik wel, thnx
Dit is een mooi project, ik heb hem met gedownload op mijn OP3T. Lijkt prima te werken.
Ja, maar de app-shortcuts werken niet, helaas.
Daarmee bedoel het snelmenu wat verschijnt als je langklikt op een icoon op je home-screen.
Bij Chrome kun je dan direct een incognito tabblad starten (of zoiets), bij ING bankieren direct een overboeking et cetera.
Dit werkt wel in andere alternatieve launchers en zometeen ook in Oxygen OS 4.5.
De app shortcuts werken alleen als de launcher is ingesteld als de standaard launcher en je Android 7.1 of hoger hebt. Dit staat ook in mijn Reddit post.
Top man, goed werk! Erg fijne launcher, dit wordt een blijvertje op mijn 6P.
Jammer dat dit op 7.0 niet werkt :/ dat is de laatste versie op mijn S6. Had het graag willen proberen.
edit: sorry had context uit

[Reactie gewijzigd door AmirZ op 26 augustus 2017 02:13]

Lekker bezig man ga hem testen om mijn Redmi Pro ;) ;)
Dat was me nog niet opgevallen. Ik gebruikte het toch niet, maar alsnog bedankt voor de tip.
Wat een toewijding, hulde! En tevens een mooi voorbeeld van de openheid van het Androidplatform en de bijbehorende community: customizen hoeft niet, maar er is heel veel mogelijk als je er enige moeite in steekt. Zo bewijst deze ontwikkelaar maar weer!
Inderdaad - maar wat betekend dit voor de veiligheid van je systeem?
Zijn al community roms/skins betaald, of is het weer een extra laag met logs en adware die bijhoud en verkoopt wat je doet?
En is er geen risico op (extra) bugs omdat het minder goed/uitgebreid getest wordt als de officiele versies, of is dat te verwaarlozen?

Ik neem aan dat dit soort software vrij diep ingrijpt op je systeem en dus voor vrijwel alles rechten wil hebben.
Het is compleet open source en ik heb niks zoals dat toegevoegd. Als je mijn apk niet vertrouwt mag je hem zelf compileren in Android Studio
Een launcher is gewoon een app. Als je deze launcher installeert is hij ook gewoon systemless en heeft hij alleen rechten die je zelf open zet (net als ieder ander willekeurige app). Een launcher zit zeker niet diep in het systeem ;-)
Over bugs, tja...alles software heeft bugs. Aangezien dit een port is van een officiŽle app van Google zal veel gewoon werken. Het blijft echter een stukje software wat je draait op apparaten/OS waar het niet voor gemaakt is.
Leuk voor tweakers, maar fantastisch kan ik het niet noemen.
De overgrote meerderheid krijgt geen updates van de fabrikant en gaan deze update nooit zelf installeren.
Je launcher heeft niks te maken met Android zelf. Je launcher kan iedereen aanpassen op Android, maar de meesten doen dit niet. Als je dus genoeg hebt van je standaard launcher kun je deze installeren.
En tevens een mooi voorbeeld van de openheid van het Androidplatform ...
Eerder een voorbeeld van hoe belachelijk het is dat je niet gewoon zelf je Android telefoon kunt upgraden naar een nieuwere versie.

Technisch is daar helemaal geen belemmering voor. 't Is niet zo dat nieuwere versies andere hardware eisen stellen. Deze apk laat zien dat ook standaard onderdelen van Android prima te upgraden zouden zijn geweest als Google dat had toegestaan.

[Reactie gewijzigd door cdwave op 28 augustus 2017 11:25]

Action Launcher had een hoop van de oreo functies al voordat oreo gereleased werd. De dot-notifications werken inderdaad wel lekker :)

https://play.google.com/s....actionlauncher.playstore
Nova Launcher eveneens.
Maar nog niet de notificaties toch? Ik heb ze nog niet gezien. Vraag me ook af of ik nog Tesla unread nodig heb sinds die Dots er zijn
nope, die kun je veilig verwijderen als je de dots gebruikt en niet meer de getalletjes.
Gaaf. Ergens deze week testen op Note 3 waar cyanogenmod op draait. Ben benieuwd als dat sneller gaat dan flashen voor samsung firmware naar cyanogenmod :+

[Reactie gewijzigd door RobbyTown op 25 augustus 2017 15:22]

waarom draai je eigenlijk nog op cyanogenmod? lineageos de vervanger er van is al uit. op android 7.1.2
Wel? Heeft toch even geduurd alles was er meteen behalve de Note 3.

Even snel getest Launcher werkt direct perfect. Note 3 heeft vriendin even ingepikt zojuist, P9 water laten vallen met als gevolg WiFi kapot rest werkt prima. Daarna sla ik met lineageos aan de slag gaan.

[Reactie gewijzigd door RobbyTown op 25 augustus 2017 23:03]

Ik ben erg tevreden met de Phronesis ROM op de note 3; de tel is 4 jaar oud maar loopt enorm soepel en heeft de functionaliteit van de note 7 (zonder de explosies).
Is het ook mogelijk om de notification dots te ontvangen, maar geen notificaties in de navigation bar? Zoals dat bij iOS ook kan.
Probeer het eens door notificaties in de balk bovenin uit te zetten bij Whatsapp. Als je dan nog Dots krijgt werkt het :)
Helaas werkt dit niet. De launcher vraagt specifiek toestemming om de notificaties uit de balk te mogen lezen.
Is het mogelijk om de icoontjes te stapelen in een ronde mapje op het homescreen? Zoals in de google now launcher zeg maar.
Werkt dat bij jou niet op deze manier?
http://www.tech-recipes.c...escreen-and-launcher-bar/

Gewoon 2 apps op dezelfde plek stapelen op het homescreen en hij maakt er automatisch een mapje van met daarin beide applicaties.

[Reactie gewijzigd door Ekolk op 25 augustus 2017 16:15]

Tuurlijk werkt dat zo. ;)

Maar de Google Now Launcher doet de apps in dat mapje stapelen. Deze launcher (pixel launcher) plaatst
de apps naast elkaar binnen dat mapje. Ziet er tamelijk rommelig uit.

Bij de nova launcher (e.a.) kun je kiezen hoe de apps binnen een mapje getoond worden.
Inmiddels al versie 2.0.2 beschikbaar, zal hem eens testen : )
Leuk, heb hem nu draaiende op mijn OP3. Leuk met die meldingen en dat je App ingedrukt kan houden voor een klein menu. Nadeel is toe nu toe dat alles licht /wit is. Ik heb altijd alles donker/zwart. Als dat niet te veranderen ga ik weer terug, maar 1e indruk is alom lof voor deze launcher!