Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 30 reacties
Bron: Yahoo Finance

nVidia heeft vandaag aangekondigd dat zij de nieuwe AGP8x specificatie van Intel gaat ondersteunen in toekomstige videochips. AGP8x maakt evenals AGP4x gebruik van een 32-bit brede bus, maar heeft in vergelijking met AGP4x een verdubbelde kloksnelheid van 533MHz. Dit resulteert in een theoretische bandbreedte van 2,1GB/s. nVidia en Intel zullen samenwerken bij het valideren van de AGP8x specs, waarvan deze maand revisie 0.9 gereleased wordt:

Aug. 24, 2000--NVIDIA Corporation (Nasdaq:NVDA - news) announced today will be the first 3D graphics company ready to deliver a product to benefit from Intel's new AGP8x interface, the next generation of the parallel AGP interface. Like AGP4x it is a 32 bit wide bus, but the new specification allows a doubling in speed to 533MHz. Intel is releasing the rev 0.9 specifications in August 2000. NVIDIA and Intel have been engaged to gather feedback and validate the implementation in the AGP8x specification.

``We are pleased to have worked with Intel to develop the AGP8x specification and intend to fully support it in our future generation GPUs,'' stated Dan Vivoli, senior vice president of marketing at NVIDIA. ``By providing advanced system bandwidth to balance graphics performance, our AGP8x initiative represents a major step forward in the graphics industry.''

``Intel has worked closely with NVIDIA to deliver high-performance 3D graphics capabilities to the desktop PC market segment,'' stated David Fair, Intel Visualization Technologies Initiative manager. ``By combining our two roadmaps, we hope to move consumers, generation-by-generation, closer to Pixar level graphics on the desktop PC.''

Thanks Bob Moret voor de link.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (30)

En waar moet die 533MB/s vandaan komen? De huidige geheugen oplossingen kunnen dat nooit leveren naast het bedienen van de cpu en pci-bus. Wellicht dat DDR-SDRAM het lukt, maar wat dan nog? De hierboven eerder aangehaalde opmerkingen over AGP kloppen wel: je merkt zelfs het verschil tussen AGPx2 en x4 niet, laat dus staan x8. En cyclops, de bottleneck bij videokaarten is niet de AGP poort maar het 'langzame' ram op de kaartjes zelf.
Met AGP fastwrites kan de processor direct in het geheugen van de videokaart schrijven. In dat geval zou de bandbreedte van de AGP8x poort heel misschien ooit een klein beetje nuttig kunnen worden.
En waar moet die 533MB/s vandaan komen?
Quad pumping? AGP 4x is toch DDR? En met de P4 wordt dat ook voor de FSB gebruikt, waarom dan niet ook voor AGP?
AGP 8x icm huidige technologie heeft denk ik weinig zin, zeker bij kaarten met 64MB kan je alles wat je wil kwijt in het on-board memory en is de AGP bus (zelfs op 1x of 2x) geen bottleneck.
Nog even en de AGP bus heeft genoeg bandbreedte om RAM op de grafische kaart overbodig te maken! Dan krijg je voldoende performance voor zwaar grafisch werk waarbij veel data heen en weer gesleept moet worden (video editing bijv.) - SGI had toch iets dergelijks?
Dit resulteert in een theoretische bandbreedte van 2,1GB/s.
Volgens mij heb je hier niets aan, aangezien mijn processor (Duron 600@800) toch niet meer dan 1.zoveel GB/sec aankan!
Daar heb je wel wat aan ... de GPU Moet zijn kracht kwijt kunnen in het systeem en een Duron heeft een band breedte die afhankelijk is van de Bus en niet alleen van de proccesor ... het zou best kunnen dat jou Mobo Proccesor Config er nog nix aan heeft maar je moet ook aan de Toekomst denken 760 met DDR en 266Mhz Bus .... dat is al weer een hele versnelling ! :)
Er zijn ook mensen met een ander systeempje dan jij hebt. Dual-PIII bijvoorbeeld. En denk je dat het daarbij blijft? Beetje verder kijken, dat doen Intel en Nvidia (en de rest van de grafische kaartenbakkers) ook.
ik wil het niet weer verpesten hoor maar, dat 8x agp is bedoeld voor ToeKoMSTiGe
chips en zal ook worden ondersteund later door
ToeKoMSTiGe Chipsets :)

ik vind nu wel dat ik weer puntjes verdiend heb! :P zat te denken aan bevordering naar niveau 2 ? :)
ik ben het helemaal met je eens, dat het bedoeld is voor toekomstige stystemen. Alleen is zelfs op dit moment(een jaar na introductie AGP X4) nog niets te merken van de snellere bus.

//off topic//
Punica denkt te weten, dat het verschil in totale snelheidsverschil op dit mement ongeveer 3 a 4 procent is, tuusen AGP 2X en AGP 4X
//on topic//
Met de huidige generatie 3D-kaarten is het zo dat de bandbreedte van AGP 1X zelfs amper benut wordt en ze beginnen al aan AGP8X!? Ik vraag me af waarom ... waarschijnlijk alleen omdat het beter zal verkopen en totaal niet vanwege het praktische nut, tenzij 3D-kaarten serieus veel sneller gaan worden natuurlijk }>.
Tja, net zoals met ATA-100. Ze zijn druk bezig om de bandbreedte te vergroten van systemen die NIET de bottleneck zijn. Lekker zinnig.
Nee, het is natuurlijk wel raar dat ze het zo ver doorontwikkelen. Maar het zorgt voor prijsdalingen in producten met AGP 1X, en prijsdalingen daar houden we van.

Bovendien zal er altijd wel ergens een bottleneck zijn. Wees blij dat het niet de agp is. Als dat zo was zou je G-forsje niet lekker kunnen blazen! :P
wat een onzin allemaal de AGP bus is wel degelijk de bottleneck bij de video kaarten van nu. Niet bij oude spellen maar als je gebruik wilt maken van T&L dan kan je bij de Geforce 2 al niet eens de volle kracht gebruiken omdat bij bij 5 M poly`s de bus volledig vol zit.
Geen onzin. Niet de AGP bus, maar de bus tussen GPU en RAM op de kaart is de bottleneck die de maximaal haalbare fillrate bepaalt. Voor de GF2 Ultra: 128 bit bus geklokt op 230 MHz DDR, effectief 460 MHz wat een (piek) bandbreedte van 7.36 GB/s oplevert. Dan komt een bandbreedte van 2.1 GB/s al aardig in de richting. Dit alles heeft niets te maken met T&L.

Voordat je onzin roept, eerst weten waar je het over hebt. Volg bijvoorbeeld eens de links in:
www.tweakers.net/nieuws.dsp?ID=12621
Wat nou onzin?
Dat is helemaal geen onzin, agp 4x heeft een doorvoer van 1066Mb/s. Dit trekt je videokaart nog lang niet! videokaarten kunnen nog een stuk verder ontwikkelen op de AGP 4x en dat ze nu bezig zijn met 8x. wil nog niet zeggen dat dit er binnenkort al is, het is gewoon een nieuwe ontwikkeling.
tsja, het verschil tussen 1* en 4* agp is ieg goed te merken,
ik had eerst een FIC SD11 bord, dat ervoor zorgde dat m'n asusV7700 maar op 1x AGP kon lopen, en nu een Abit, waardoor 'ie op 4x AGP loopt, nu weet ik dat het 2 compleet verschillende borden zijn, maar het verschil is toch zo'n 1200 marks, die ik eigenlijk het meeste aan die 4x agp durf toe te schrijven
Ik heb het verschil tussen AGP 2 en 4 nog niet erg gezien
Mijn Geforce DDR DVI (hercules) had op AGP met een beetje tweaken stabiel net zoveel 3dmarks en frames in de games als m`n nieuwe Geforce 2 (32MB) Hercules op een AGP 4 bord
(overegins heb ik me Geforce 2 nog niet getweaked)
Nou maar Hopen dat AGP 8X wel verbetering brengt :)
Wel opvallend dat Nvidia in de boot zit, Dit is een zeer goede zaak, want zij hebben experience met grafische kaarten intel niet echt.. i740 was wel ok, maar bakke traag... maar goed.. ik denk dat het op zo'n manier wel meer kans heeft op een vette performance boost voor je gehele systeem, nou bijna dan :-) ik bedoel meer.. realistische 3D games...
Intel doet natuurlijk de chipsets ervoor... support moet van 2 kanten komen.
i740 was wel ok, maar bakke traag... maar goed
Levert ook problemen op voor OpenGL apps (echt waar, 3D simulatie software op een i740) - BSOD's onder NT als je hem op 16-bit hebt staan!
CAT:

Ja, tuseen 1* en 4* zit er een behoorlijk gat.
Maar tussen 2* en 4* is het al een stuk minder, vrijwel nihil kun je wel zeggen.
Dus wat word het met 4* tot 8* ?

0,05 %?

Nee, laten ze eerst dat geheugen maar es opkrikken, dat loopt behoorlijk achter....
even ter aanvulling

tussen 1x en 2x zit 20%-25%
tussen 2x en 4x zit 8% -15%
dus wat valt dan te verwachten nog eens 4% tot 8% ??
tja en wie gaat dat weer betalen
dit neemt niet weg dat ik blij ben dat er aan de toekomst gedacht wordt natuurlijk.!!!
Wanneer gaan ze de overstap maken naar 64bit bus. Die hoge frequenties blijven toch niet haalbaar. En geheugentoegang gebeurt nu ook al 64bit, er bestaan zelfs al 64bit pci sloten voor servers.
Voordeel is wel dat het op deze manier compatibel blijft met de oude videokaartjes natuurlijk.
Ik wil natuurlijk niet flamen, maar gaat dit niet weer BERGEN problemen veroorzaken met moederborden?

Kijk maar naar AGP4x icm de eerste athlons, en diverse P2/3 borden.

Hopelijk letten ze hier nu wat beter op!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True