Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gebruikers Sony Xperia Z5 Compact klagen over slechte accuduur en trage software

Door , 105 reacties, submitter: Hoempfel

Gebruikers van de Sony Xperia Z5 Compact-smartphone uit 2015 klagen dat zij de afgelopen weken te maken hebben gekregen met trage software en een snel verslechterende accuduur. Het is nog onbekend waar de problemen vandaan komen.

De Z5 Compact, die bij een release een prima accuduur had, gaat bij eigenaren zonder enig gebruik binnen vijf uur of een nacht leeg, zo zeggen zij op GoT en het forum van Sony. Waar eigenaren op het Sony-forum er vanuit gaan dat er een verband is met een recente update, blijkt op GoT dat veel gebruikers ook met oudere software last hebben van de problemen.

Behalve een veel kortere accuduur is de software ook traag geworden, waarbij het toestel volgens veel eigenaren zo goed als onbruikbaar is geworden. Zo openen apps langzaam, duurt het lang om terug te gaan naar het homescreen en verschijnen letters bij het typen pas seconden later op het scherm. De Z5 Compact is een toestel dat bij de release in 2015 high-end specificaties had, zoals de toen meest recente Snapdragon-soc van Qualcomm.

Sony ondersteunt het anderhalf jaar oude toestel nog actief. Behalve een update naar Android 7.0 zijn er ook updates naar 7.1 gekomen. Tweakers heeft geprobeerd om een reactie van de fabrikant te krijgen op de vraag of het probleem bekend is, maar dat is tot op heden niet gelukt.

Arnoud Wokke

Redacteur mobile

13 juli 2017 13:45

105 reacties

Submitter: Hoempfel

Linkedin Google+

Reacties (105)

Wijzig sortering
Hey, dat is toevallig.
Sinds ongeveer 1 a 2 weken ervaar ik ook enorme traagheid op mijn z5 compact.
Na wat googlen heb ik mijn telefoon in safe mode gestart, en vanaf dat moment werkt alles weer supersnel. Daarna nog een keer herstart in de "normale" mode, er waren wat widgets uitgeschakeld, maar sindsdien werkt het weer een stuk sneller.

Dus herstart in safe mode, klik wat rond en herstart je toestel weer in normale mode.
Mijn vriendin had ook 2 weken geleden problemen me traagheid van haar Z1 compact. Maar dat werd met de dag slechter. Je kon de telefoon niet eens 5 min aanlaten voordat hij vast liep en een reboot deed. Met de optie 'Alle ANR's weergeven' in onwikkelaars menu kwam naar voren dat veel Facebook (Facebook, Messenger en Instagram) apps onderuit gingen. Door de reboot geen backup kunnen maken.
Ik heb maar met behulp van de Sony Companion applicatie op de pc een repair programma gedraaid. Die flashed wel Android opnieuw, dus je bent alle gegevens kwijt (tip: sla foto's op op de sd-kaart, die word niet gewiped). Daarna draait alles weer vlekkeloos. Vind het wel frapant dat veel mensen rond dezelfde tijd problemen kregen met de Xperia telefoons.

Edit: Heb zelf een Z5 zonder problemen (heb geen Facebook :+)

[Reactie gewijzigd door SuperflipNL op 13 juli 2017 16:10]

Heb zelf een Z1 (Normaal) en had twee week geleden ook dit probleem van rebooten elke 5 minuten.
Het verwijderen van de facebook applicatie was voor mij voldoende om de telefoon weer normaal te laten functioneren.
Ik kreeg daar niet echt de kans voor, vandaar dan maar volledige wipe. Vind het apart dat Android het toelaat dat een app ervoor kan zorgen dat het besturingssysteem om de 5 min vast loopt. Jammer dat je dan als gebruiker niet kan zeggen dat bepaalde apps niet opgestart mogen worden na een reboot. Kan je in ieder geval als gebruiker nog het een en ander testen en uitsluiten..
Bedankt voor je reactie.

Je genoemde tip lijkt te werken. Bij mij zijn geen widgets verwijderd en de Z5c voelt qua snelheid weer aan zoals ik hem een jaar geleden kreeg. Draait sinds een week op 7.1.1.

Het begon bij mij 2 weken geleden (al voor de update naar 7.1.1. dus), maar ik dacht dat dat kwam omdat ik in het buitenland zat, de navigatie vaak aan had staan en de nodige foto's maakte. Natuurlijk is de accu dan bijna leeg aan het eind van de dag. De stroperigheid trad ook niet altijd op.
Is 7.1.1 dan al OTA verspreid? Als ik updates zoek, vind mijn Z5C niets nieuws.

Edit: haha, kreeg net 7.1.1 binnen!

[Reactie gewijzigd door barchettanl op 15 juli 2017 09:51]

Ondanks dat ik de issues op dit moment niet had, heb ik toch maar even naar safe-mode en weer terug naar normal-mode gestart, hierna is de load wel van zo'n 11.7 naar zo'n 6.7 terug gevallen.
Dit heeft bij mij de Google Calendar widgets verwijderd van het homescreen na de normale restart.
Ik heb deze zelf teruggeplaatst en alles lijkt nu terug supersnel te gaan.

Na een restart ging alles altijd wel een beetje sneller, hopelijk blijft het nu vlot gaan.

Bedankt voor de tip.
Hmm nu twijfel ik om de xz premium te bestellen misschien toch maar s8
Werkt hier helaas niet. Telefoon is soms te heet om vast te pakken.
Bedankt voor de tip. Enorme verschil op de z3 compact bereikt door even in de Safemode opgestart te hebben en daarna weer terug naar de normale modus gegaan te zijn.
Ik heb dit ook 2 weken geleden gehad.
Telefoon wordt super heet, foto s worden niet opgeslagen, bleutooth spingt aan zouder het te vragen, jack ingang wordt niet herkent bij het aansluiten van de oortjes, micofoon werkt ook niet naar behoren.
Telefoon is Super traag en het typen heeft ook vertraging.
Ik heb mijn telefoon terug in frabieksinstellingen gezet, na een week zonder grote probleme, kreeg ik terug dezelfde problemen.
3 dagen telefoon laten rusten(Sim in andere telefoon gestoken) en nu werkt ie weer zoals ervoor. Juist de jackingang laat het afweten...
Android 7.0 momenteel.
Hier ook prima resultaten na de reboot in safe mode en normale reboot. Al enige tijd werd de Z5 Compact van mijn vriendin erg warm en ging de accu snel leeg. Na de OTA update werd de telefoon onbruikbaar; camera reageerde vaak helemaal niet. Het gebruik van Movie Creator is hier niet bekend. Nu na de safe mode fix is de telefoon al een dag normaal. Bedankt!
Volgens het z5c topic zou het wel eens kunnen liggen aan movie creator. Door die uit te schakelen zou het opgelost kunnen zijn.
Reyals,

Ik heb het op onze telefoons net uitschakelt en dit lijkt inderdaad de oplossing te zijn.
Je weet niet half hoe blij ik ben met deze oplossing. Dit werkt direct. Telefoon koelt zienderogen af zelfs tijdens gebruik vergeleken met voor de fix. Deze oplossing mag wmb wel in het artikel worden opgenomen.

[Reactie gewijzigd door AtlAntA op 14 juli 2017 13:44]

Ik heb het zojuist uitgeschakeld en mijn telefoon werkt weer snel! Prima fix!
Uitgezet op mijn Z3C, so far so good.
Toevallig klaagde mijn vrouw er gisteravond over (Z5 compact) en ik krijg dit bericht vanmorgen via Now binnen :) .
Dus ik zeg: 'Er is iets met een movie ding op je telefoon'. ' Oooh, movie creator bedoel je?' 😅 Die had ze dus al een paar keer voorbij zien komen op de telefoon.

Dus telefoon maar weer van Stamina afgehaald en kijken of deze oplossing een beetje gaat helpen.
En als het dat is, diepe buiging voor reyals _/-\o_
Ik heb een Z3 Compact, en ervaar exact dezelfde problemen. Het is te vergelijken met een vastgelopen proces op je pc dat 100% cpu trekt. Telefoon reageert enorm traag, en een restart helpt even maar na een bepaald moment is het ineens weer bagger. Ik verdenk eerlijk gezegd ook een recente software wijziging, en twijfel om terug te gaan naar fabrieksinstellingen om de boel te herinstalleren.

Edit: Herstarten in safe mode en daarna terug naar normaal herstarten lost het probleem tijdelijk nu in ieder geval op. Maar dat was bij een normale herstart ook vaak al zo. De vraag is nu of dit permanent is of alleen tijdelijk. Ik vrees het laatste.

Edit2: Men zegt dat de Sony standaard app Movie Creator ook de boosdoener kan zijn. Ik heb hem iig uitgeschakeld staan nu, maar het probleem heb ik ook niet meer gezien na gisteren safe mode te proberen.

[Reactie gewijzigd door FoOnEeN op 14 juli 2017 12:53]

Hier nog een Z3c , zelfde ervaring. Onmogelijk om te gebruiken, dingen die normaal in enkele seconden laden duren opeens minuten. Keyboard? Niet vandaag. Een ommetje langs de safe mode helpt totnogtoe wel. Ik verdenk ook een SW update, maar de Z3c ontvangt er geen meer.
Enige wat ik me kan bedenken: "What's new" heeft pas nog een update gehad. Jammer genoeg een niet-verwijderbare app..
Hier ook een Z3c en had laatst geen tekstinvoer op het keyboard maar hoorde wel de aanslagklik. Nu al verscheidene malen gehad.
Hier iemand ook nog last van een niet naar beneden te swypen notificatie balk? Schermgevoeligheid test gedraaid en dat geeft aan dat het scherm goed werkt. :?
Keertje rebooten in safe mode en ... wat het ook is, is misschien weer een paar dagen weg. Safe mode: powerknop even inhouden tot je het menu krijgt, enkele seconden op "power off" duwen, dan vraagt ie om in safe mode te booten.
Hier idem met een Z3 Compact. Precies zoals jij beschrijft: alsof er een process blijft hangen dat de hele boel vertraagt. Iconen laden dan opeens langzaam, alles gaat enorm traag. Een restart helpt (meestal voor een aantal dagen), maar na een tijdje treedt hetzelfde op.

Dus niet alleen een Z5 probleem.

[Reactie gewijzigd door Beempje op 13 juli 2017 15:30]

Ook hier heb ik vergelijkbare problemen. Laatste weken herstart ik mijn Z3c opvallend regelmatig en met vlagen is hij erg traag.
Ook een paar keer opvallend warm geworden, dit heb ik tot nu toe gekoppeld aan een App van Senstion, die stond dan open en na het sluiten leek het over. Maar of dat 1 op 1 klopt, meestal ook andere programma's gesloten.
En ja hoor, ook ik heb dit sinds een kleine twee weken op mijn z3 compact. Kon er niet over vinden dus heb zojuist de Concept ROM maar geīnstalleerd in de hoop dat daar de problemen niet optreden.
Mijn vriendin heeft sinds enkele dagen hetzelfde met een Z1 Compact van nu 2 jaar oud. Ineens een flink slechtere accuduur, trage telefoon en resets.
Er zijn al een tijdje geen software updates meer voor uitgekomen, maar zou het iets te maken kunnen hebben met de softwarepakketten van Sony zelf? Van software zoals Lounge, Lifelog en Amazon Shopping blijven ze naar alle toestellen nog updates pushen.
Z1c is wel wat ouder, is het niet een Z3c?
Nee een Z1 uit maart 2015, het staat niet voor niets dikgedrukt ;)
Vandaar ook mijn verdenking op pakketten als What's New en Lounge. Heb zelf ook een Z1c en heb nergens last van, maar heb het updaten van die bloatware van Sony uitstaan.
Accu kan ook naar zijn mallemoer zijn. Vervangen door origineel en grote kans dat hij weer goed draait.
Ik zelf ervaar een aantal van deze verschijnselen ook, maar dan al wat langer dan een aantal weken. Zo een aantal zaken die voorkomen of opvallen en meestal los van elkaar:
- in de auto, met Waze en FM aan, soms best warm en tevens niet of nauwelijks bijladen op een 2A lader,
- traag reageren, iconen van het home scherm verschijnen betrekkelijk langzaam etc,
- foto app neemt foto, maar deze komt niet aan in de gallery (thumb in de app), whatsapp, zelfs niet op de flashcard.

Het eerste punt, schrijf ik eigenlijk altijd toe aan FlitsMeister, deze wil nog al eens extreem veel batterij nuttigen, had dit ook wel eens na updates (van FM) op m'n S4 Mini. Het tweede punt verdacht ik in eerste instantie Kaspersky van, maar met de introductie van het derde punt, begin ik de flashcard te verdenken.

Over het algemeen verhelpt een herstart van het toestel alledrie de problemen voor enige tijd....
Ik ervaar soortgelijke problemen als MDKlapwijk. Bij mij moet ik hem gemiddeld iedere dag opnieuw opstarten omdat de camera app de genomen foto's in de vergetelheid stopt.
Dit probleem speelt ook al een tijdje op mijn Z5 Premium. Het gaat voornamelijk gepaard met een zeer warme SoC en een zichzelf resettend toestel. Kenmerkend bij de reset is dat het beeld zich niet meer ververst en vervolgens hetgeen op het display steeds lichter wordt met strepen erin (display controller geeft geen "reset frame" signaal meer door). Hierna gaat het display uit en knippert de rode LED 3x. Vervolgens wordt het toestel herstart.

Issue is ontstaan na een update rond februari ergens, en tot op heden nog niets mee gedaan...

Op het forum een tijd terug al gereageerd, maar geen zinnige reactie van Sony kunnen ontvangen.
Geplaagde S810 SoC ....
Misschien door slijtage an de geheugen.
Mijn Nexus 7 is daardoor ook onbruikbaar geworden.
Een van de redenen dat ik de Nexus/Pixel lijn geen koop meer gun. De Nexus 7 2012 was een misbaksel, en een schande dat Google die bleef verkopen. Na een half jaar compleet onbruikbaar, omdat er geen TRIM werd toegepast op het geheugen. Na x aantal keren het geheugen te hebben beschreven, stortte de performance finaal in elkaar.

En werd er een recall uitgevoerd, of kregen klanten geld terug? Denk het maar niet. So far de "nexus" experience.
Dus terugbrengen naar de verkoper? Reparatie of geld terug.
Bij een softwarefout krijg je een toestel terug met dezelfde software en dezelfde gebreken. Ik zou het wel alvast aanmelden, maar aangeven dat je hoopt op een downgrade of dat je wacht op een nieuwe release. Dat scheelt je een rma procedure, tijdelijk inrichten van een andere telefoon, wachttijd en erachter komen dat je opnieuw geīnstalleerde telefoon hetzelfde probleem heeft.
Ik begrijp uit het relaas van @Jeroenneman dat er geen oplossing is geboden en hij dus met een onbruikbaar toestel zat. Immers, als er wel een update bijvooorbeeld was uitgebracht, zou hij hier niet zijn beklag doen over iets wat reeds is opgelost toch?
Ik ben in het bezit van een X Compact eerst de Z1 gehad toen de Z3 en nu met smart aan het wachten op de ZX Compact (als die al komt). Maar ik ervaar ook sinds twee weken enorme vertragingen... foto's worden niet genomen. WA wil niet openen of dat duurt extreem lang. Ik draai nog op 6.X?? Systeem zegt dat hij up to date is?? nog geen 7.X ontvangen voor mijn X compact
Hier wel een X Compact met 7.0, beveiligingspatch van mei 2017, geen problemen mee. Is de jouwe gelockt door je provider?

Overigens, een familielid klaagde bij mij ook over haar Z5 Compact dat deze heel warm word, snel leeg loopt en onbruikbaar is. Inmiddels is zij overgestapt naar een iPhone SE gezien ze mocht verlengen. Sony verliest op deze manier dus wel klanten gezien zij bereikbaar moet zijn.

[Reactie gewijzigd door Djonny op 13 juli 2017 14:05]

Nee niet gelocked dat ik weet? ding komt bij Tmobile vandaan maar dit kom ik verder in de telefoon nergens tegen. En er zit een Vodafone sim kaart in.
XDA forum bekijken. Zal ongetwijfeld een EU X Compact stock ROM zijn. Even flashen. Het pushen van de updates kan vertraging op lopen. Combinatie van provider en land van herkomst toestel.

[Reactie gewijzigd door chimnino op 13 juli 2017 15:08]

Verwacht niet naar een nieuwe ZX compact of een nieuwe compact telefoon in de toekomst van Sony.

"Sony to discontinue ‘Premium Standard’ smartphones; don’t expect a successor to Xperia X and X Compact" zie link:http://www.xperiablog.net...o-xperia-x-and-x-compact/
De z3c krijgt ook geen 7.X .....helaas
Terug gaan naar de oude software is zeker geen optie vanwege veiligheidsrisico's?
Niet alleen veiligheidsrisico's. Als je een Android-telefoon updatet naar een nieuwere versie (als in: een hoger API-level, zoals nu van 24, 7.0, naar 25, 7.1) kān je niet downgraden zonder een fabrieksreset te doen. En daar zitten veel gebruikers niet op te wachten natuurlijk.
Bij een downgrade is een fabrieksreset altijd aan te raden. Doe je het niet, dan kun je tegen veel vreemde problemen aanlopen.
Downgrade = factory reset.
Nieuwe type rom (naar AOSP rom bijvoorbeeld) = factory reset.
Upgrade naar nieuwere Android release = het aanbevolen om een factory reset uit te voeren.
Upgrade naar nieuwere Android release = het aanbevolen om een factory reset uit te voeren.
Wat eigenlijk ook niet normaal is. Vervang 'Android' met Windows/macOS/iOS en dan denken we ook wut?
Het hoeft ook niet. Ik raad het mensen ook aan, bij Windows ook trouwens hoor :)
Dit ^

Het is ook gewoon lekker om weer eens met een frisse installatie te beginnen. Gooi je files op een NAS of wat je dan ook voor backup storage gebruikt. Ik zie dit voor een telefoon niet anders. Naast dat ben ik zoveel bezig geweest met ROMs dat het voor mij eigenlijk standaard procedure is. Ik zou het wel alleen doen als je van Android L naar M of N gaat ofzo. De kleine updates niet. Op een PC gooi je liever ook geen OS over elkaar heen.
Zonder root is dat vaak een vervelend proces waarbij je gegevens van apps kwijtraakt.
Stock ROMs flashen heb je niets voor nodig behalve FlashTool en de ROM. Gegevens van apps, tja. Is maar waar je waarde aan hecht. Whatsapp maak je even een backup. Je adresboek, kalender, foto's, videos. En dan vind ik t wel weer gescheten persoonlijk.

[Reactie gewijzigd door chimnino op 13 juli 2017 15:10]

Mijn hiscores van een hoop spellen, WhatsApp wens ik geen cloud backups van te gebruiken, en Signal blokkeert actief backups, dan moet je of root zijn of een aangepaste build draaien met full backup ingebouwd zoals ik wel doe. Viber is zeer irritant om terug te zetten, dat vereist root + handwerk. En de rest van de instellingen is vaak enorm veel werk om handmatig terug te zetten.
Aanraden wil niet altijd zeggen dat het echt nodig is. Veel mensen die geen problemen kunnen oplossen of te lang moeten wachten op een aangedragen oplossing doen dit vrij snel.

Uiteraard mag je het niet zeggen en hooguit denken.... Alles wat een internetverbinding heeft kan op afstand gemanupileerd worden en bij zoiets gaat bij mij de gedachte dat er wel eens bewust op de end of life gespeeld wordt in de hoop dat mensen weer impulsief iets neuws kopen.
Lijkt erg op een combinatie van s.w. update en veroudering van de accu, of zijn er ook meldingen van gebruikers met een nieuwe accu ?
5 Uur is wel erg weinig en accu degradatie gaat sowieso geleidelijk. Het is waarschijnlijk iets in Android dat via een update veranderd is waar de Z5 niet goed mee werkt en waar een oplossing voor gevonden moet worden.
Het kan de Play Services weer zijn. Ik heb al diverse malen gehad dat die na een update van de Play Services opeens de telefoon snel leegtrokken. En ook wel dat ze na een update opeens heel veel data gebruikten, was mijn bundel opeens op.
Ik heb ook een Z5 compact en kreeg wel de indruk dat de accu iets minder lang mee gaat de laatste paar maanden, maar zeker niet zo ernstig als hier wordt beschreven.
Volgens mij zijn er door Sony ook wat nieuwe applicaties naar het toestel gepushed van Wind (Italiaanse provider?), zoals Windtalk. Misschien dat die apps het probleem veroorzaken?