Sony brengt Xperia X Compact uit in Benelux

Sony brengt de Xperia X Compact vrijdag uit in de Benelux. Het toestel lijkt bij webshops nog niet leverbaar, maar diverse winkels melden wel dat hij snel geleverd zal worden aan kopers. De fabrikant presenteerde het toestel vorige week.

Daarmee zit er bij de X Compact aanzienlijk minder tijd tussen aankondiging en release dan bij de vorige X-toestellen. Sony presenteerde de Xperia X, XA en X Performance in februari, maar de release volgde pas aan het begin van de zomer.

De Xperia X Compact heeft een Snapdragon 650-soc van Qualcomm, met twee Cortex A72-kernen op 1,8GHz en vier Cortex A53-kernen op 1,4GHz. De smartphone is, in tegenstelling tot zijn voorganger Xperia Z5 Compact, niet bestand tegen water en krijgt geen ip-rating mee. Het toestel van ongeveer 12x6,48cm groot heeft een dikte van 9mm, met in de behuizing een 2700mAh-accu. De 4,6"-lcd heeft een resolutie van 1280x720 pixels.

Net als andere recente Sony-toestellen heeft de telefoon een vingerafdrukscanner aan de zijkant. Hij heeft een 23-megapixelcamera aan de achterkant met laserautofocus en een rgb-sensor voor het afstellen van de witbalans. De X Compact krijgt een adviesprijs mee van 449 euro.

Toestel X Compact XZ X Z5 Compact
Afmetingen 128mm
64,8mm
9mm
146mm
71,9mm
8,1mm
142,7mm
69,4mm
7,9mm
127mm
65mm
8,9mm
Scherm 4,6"-lcd
1280x720
5,2"-lcd
1920x1080
5"-lcd
1920x1080
4,6"-lcd
1280x720
Soc SD 650 SD 820 SD 650 SD 810
Geheugen 3GB 3GB 3GB 2GB
Opslag 32GB
micro-sd-slot
32GB
micro-sd-slot
32GB
micro-sd-slot
32GB
micro-sd-slot
Accu 2700mAh 2900mAh 2620mAh 2700mAh
Usb Usb-c
QuickCharge 3.0
Usb-c
QuickCharge 3.0
Micro-usb
QuickCharge 2.0
Micro-usb
QuickCharge 2.0
Camera 23Mp IMX318
Voorspellende autofocus,
ir-autofocus, rgb-sensor
23Mp IMX318
Voorspellende autofocus,
ir-autofocus, rgb-sensor
23Mp IMX318
Voorspellende autofocus
23Mp IMX318
Adviesprijs
bij release
449 euro
Verkrijgbaar
699 euro
Oktober '16
599 euro
Al verkrijgbaar
599 euro
Oktober '15

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Door Arnoud Wokke

Redacteur

09-09-2016 • 11:03

73 Linkedin

Reacties (73)

73
70
33
5
0
30
Wijzig sortering
Ik had veel liever de zuinigere Qualcomm 625 gehad met dit 720p scherm, je levert dan wat performance in voor een cpu die niet zo een heethoofd is en een stuk zuiniger is door 14nm transistors. De Moto Z Play gaat zelfs met full hd 2 dagen mee volgens de review van Michael Fisher.
Vraag mij af of deze specs wel kloppen, onderstaande link staat dat de 650 max 21mp camera ondersteunt :) :)

https://www.qualcomm.com/products/snapdragon/processors/650
Reviews! Benchmarks! Ik wil wel eens zien of dit beestje echt zo "minderwaardig" is als men nu moppert. Volgens mij valt het stiekem best mee, vooral qua accuduur met een niet super-high-end SoC.
De 650 best een goede soc. De Adreno 510 die er in zit is bijvoorbeeld al sneller als de 418 in de SD808 of powerVR in een Mediatek Helio X10. Ook komt de 650 over het algemeeb in benchmarks beter naar voren als bijvoorbeeld een Helio x10 of 808.

Het is geen super high end chip maar traag is hij zeker niet. En de Adreno 510 zal ongetwijfeld ook lekker presteren met het 720p scherm. Je ziet de soc ook in veel chinaphones zoals de Xiaomi Redmi Note 3 Pro/Prime.
Je vergelijking zal best wel kloppen, maar de socs die je opnoemt zijn niet de high-end socs van dat moment. Als je het hebt over high-end, dan moet je niet die Snapdragon 808 pakken, maar de Snapdragon 810 (high-end socs uit 2015). De Helio X10 was voor Mediatek de beste processor in 2015, maar in de praktijk presteren die ongeveer net zo goed als de beste soc van Qualcomm van het jaar daarvoor. Dus de Helio X10 presteert ongeveer net zo goed als de Snapdragon 801 uit 2014.
De prestaties uit de CPU tellen ook mee, niet alleen de GPU. Als je beide socs zou hebben met een andere GPU, dan zou je het perfect kunnen vergelijken, maar dat gaat vooralsnog niet. Je vergelijking kan kloppen, maar die gaat niet echt over de snelste smartphone processoren uit 2015/2016.
annihilism beweert juist niet dat het een high end soc is. Staat letterlijk in zijn post. Hij noemt hem "best goed" en "geen super high end". En dat klopt volledig: best goed en geen high end.
Klopt, daarin heb je gelijk. Ik heb hem vooral vergeleken met de enige concurrent die ook nog voor bijna dezelfde prijs verkrijgbaar is: de Xperia Z5 compact. Daarin wint de oude Sony het bijna op alle vlakken. De oude telg verliest het alleen op camera features en het aantal interne werkgeheugen. De rest is eigenlijk beter dan de Xc, zelfs de prijs is voordeliger op dit moment.
Ik heb daarbij ook rekening gehouden met het bericht waar Annilihism zelf op reageerde. Het was van deze persoon namelijk ook een antwoord op de vraag van iemand.
Verwacht dat het scherm ook beter en helderder is. Is de Xperia X namelijk ook in vergelijking met de Z5.
Reviews! Benchmarks! Ik wil wel eens zien of dit beestje echt zo "minderwaardig" is als men nu moppert. Volgens mij valt het stiekem best mee, vooral qua accuduur met een niet super-high-end SoC.
We hebben nog geen reviewexemplaar, maar zodra we er een hebben - en dat is hopelijk binnenkort - gaan we ermee aan de slag. Intussen kun je kijken naar de review van de Sony Xperia X. De Compact is een kleine versie hiervan en de processorbenchmarks zullen dus op hetzelfde niveau liggen. De Compact heeft een lagere schermresolutie en dus zullen de grafische benchmarks hoger uitkomen. Ook van de accuduur verwacht ik dat hij hoger uitkomt dan de X.

Stay tuned!
Ik vind anders 449 euro voor een 720p scherm en een SD 650 aan de hoge kant.

Hij mag dan nog vlotjes draaien, ik verwacht als ik zoveel geld neerleg net iets meer.
ik verwacht anders eerder vooral een batterij die de dag net doorkomt, en dat gaat nu eenmaal beter met zo'n scherm en sd 650. Ik snap heel dat cijfertjes jagen niet. Een toestel moet goed en lang kunnen werken. Welke hardware dat daarvoor instaat, boeit me eigenlijk niet eens. Wat ben je nu met een 800 pk sterke truck als hij maar 50/ km uur kan rijden bij wijze van spreken.
De Z5c kan de dag prima doorkomen en de huidige prijs is hetzelfde, maar prestaties + waterdichtheid beter. Met de laatste updates, zou de telefoon weer langer mee kunnen dan met de release van medio mei. 1,5-2 dagen zou nu wel weer mogelijk moeten zijn met een scherm die 4-6 uur aan staat in die periode. Uiteraard haal je 1 dag sowieso niet als je continu spellen speelt. Het ligt er dus net aan wat je in die 1-2 dagen doet.
Ik wacht mooi tot ergens in oktober, want nu iPhone, maar ik kan er niets aan doen ik blijf de Sony X toestellen alles bij elkaar ook erg mooi vinden. Simonly heb ik toch al.
Waarom gaat dat beter? Sinds wanneer kan een high-end soc niet zorgen voor een lange accuduur.
Precies.

Ik ben heel erg benieuwd naar de accuduur. Natuurlijk is de SD650 een lekkere zuinige processor, maar als deze tegenover een SD820 vaker aan z'n max zit te trekken is het de vraag wat het verschil is.

Stiekem zit ik nog steeds te dromen dat Sony een X Compact Performance uitbrengt met een SD820. Dan zouden we een mooie vergelijking kunnen maken en is de Compact serie weer heel aantrekkelijk.

[Reactie gewijzigd door LoeWn op 9 september 2016 21:08]

Mee eens! En dan met IP68-rating en lekker felle kleurtjes... Dan kan ik ten minste nog het gevoel hebben dat de Z5 Compact die ik heb een minstens zo goede opvolger heeft! :9
720p is voor jou dus niet genoeg op een 4,6"scherm? Hij is nu net iets hoger geprijsd dan de Z5 compact terwijl hij op een aantal vlakken toch beter is. En waar hij dat niet is is hij gelijk aan de Z5, ik persoonlijk vind de prijs dus scherp genoeg.
Gelijk of beter?
Waterdichtheid gone
Snelste proc? Het gaat niet alleen om pixels pushen maar ook om de camera en videoberekeningen etc... Die 820 kan echt geen kwaad. En dat voor die prijs. Bon, voor mij is de waterdichtheid de no go.
De waterdichtheid die verloren is inderdaad een flinke afknapper, maar voor de rest is de prijs oke, niet "scherp scherp" maar prima te doen naar mijn idee. Je kan tenslotte niet verwachten dat ze hem "weggeven" want verbaasd was ik niet geweest wanneer dit model voor 549 in de schappen kwam.
Het gaat niet over de prijs maar over de verloren mogelijkheid een kleine high end telefoon te kopen.
Xperia X (van mijn moeder) kwam in benchmarks even goed uit als mijn Xperia Z5. Erg goede processor toch wel, zwaar underrated als je het mij vraagt.
Eens. Maar kijk eens naar het prijsverloop van Sony producten in de Pricewatch en vind het patroon! Advies en introductieprijzen zijn altijd hoog, maar dat daalt in de regel snel naar een reële prijs. Pech voor degenen die op hete kolen zitten en meteen willen of moeten kopen. Zoals zo vaak is geduld je vriend! Bovendien is de kans aanwezig dat als je wat later koopt, je Nougat out-of-box krijgt (en een OS update kan overslaan voor wat het waard is).
Inderdaad, heb twee jaar terug voor 200 euro bij hollandsnieuwe een Sony Xperia Z gekocht. Met een full HD scherm en gaat met mijn gebruik een dag mee. Maar dit is een telefoon van vier generaties terug. Je zou verwachten dat het budget model van nu deze nu wel minstens zou kunnen matchen..
Er zijn genoeg benchmarks te vinden met een Snapdragon 650 vs de Snapdragon 810. Een recente benchmark serie is te zien in de Xperia X review. Daarin komt ook de Z5 voor.
In de meeste benchmarks van Tweakers, is de Z5 de duidelijke winnaar tegenover de X:
reviews: Sony Xperia X: midrange-telefoon voor high-end prijs

Via Google kun je overigens veel meer 1:1 vergelijkingen vinden tussen deze 2 socs.
In die benchmarks wint de A72 core juist vaker. Namelijk elke keer in CPU bound testen. Waar de SoC door de mand valt, is op de GPU intensive zaken, zoals GFXBench. Maar qua CPU kracht ga je die Z5 nipt voorbij.
De X wint in totaal 4x nipt en de Z5 wint 5x met duidelijke cijfers. Als je andere online vergelijkingen erbij pakt, dan is de winst voor de Z5 cpu nog beter te zien.
Heb je het nu over de totale SoC of over de core en GPU apart? Want volgens mij zie ik in die review dat de CPU eigenlijk overal wint, en alleen de GPU inkakt, iets wat op 720p resolutie een stuk minder erg zal zijn.
Ik heb het over de benchmarks = het geheel. Er zijn benchmarks met meerdere tabbladen. Ik kan me voorstellen dat die over het hoofd worden gezien vanaf een mobiele telefoon. Heb je die tabbladen bij de benchmarks ook bekeken?
De A72-kernen zijn van een nieuwere generatie dan de A57-cores die in socs van vorig jaar zaten. In deze test van rauwe processorkracht blijft de X dus de Z5 net voor en dat is een hele verrassing. Als het gaat om prestaties in Java, komt de X ineens een stuk beter uit de verf en doet hij het beter dan menige concurrent. Dat is een knappe prestatie.

Letterlijk overgenomen van die review van Tweakers waarin ze de X vergelijken met de Z5.

De GPU is echter wel een stuk minder krachtig. Is dat daadwerkelijk te merken als je niet zeer intensieve games speelt, vooral omdat deze SoC nu ook nog eens een 720p paneel gaat aansturen? Waarschijnlijk niet.

Persoonlijk vind ik het fijn dat ze een 650 gebruiken. Die SoC scoort ook goede cijfers in veel andere telefoons, zoals bijvoorbeeld de Redmi. Het is geen high-end SoC, maar hij kan prima meekomen, en is net wat zuiniger dan de 820. Koppel dat aan een 720p paneel, en je hebt volgens mij een zuinige midranger.
Het blijft een 23MP camera. En 4k filmen zal nog altijd niet vlot gaan ermee.
Het is denk ik meer de downgrade van de flagship specs naar normale specs. Gelukkig is de prijs wel (iets) meegedaald t.o.v. de flagship voorloper Z5 Compact, maar als je naar de grootvader daarvan kijkt, de Z3 Compact, is de prijs nog steeds aan de hoge kant. Daarnaast is ook het waterproofing weggehaald. Aan de andere kant staat wel dat de 650 even snel is als de 810, hij hoeft maar 1280x720 aan te sturen en de qua featureset lijkt het mij ook prima.
Maar mag je nog spreken van een (flag)ship.

De prijs is gewoon te hoog voor de toegevoegde waarde en dat is hoofdzakelijk de grootte.

Hier een Motorola,
pricewatch: Motorola Moto G4 2GB ram, 16GB opslag Zwart
Kost de helft.
Is iemand bereid om het dubbele te betalen voor wat extra geheugen en betere camera.
En compacter model? Je kunt zo'n "gigant" helaas niet vergelijken met een ""mini". Deze telefoon is voor een specifieke markt die alleen wordt bediend door Sony en Apple onlangs ook weer. Die specifieke markt wil geen grote telefoon meer, maar wil/eist iets kleiners die ook nog up-to-date interne hardware heeft. Hardware die gewoon 2-3 jaar meegaan zonder problemen te krijgen met apps die niet meer werken vanwege de low-end specs. De X (compact) is voor mij (en de markt) geen high-end, maar een mid-range telefoon.
Appels met peren vergelijken doe jij nu vind ik...

De X Compact is een high end COMPACTE smartphone. De Moto G4 is een flinke slag groter. Voor wie een COMPACTE smartphone wil is er weinig te kiezen.
je vergelijkt een 5,5"telefoon met een 4,6" telefoon, lijken mij wel twee andere doelgropeen ;)
die zijn niet nodig, dit ding is bijna 2x zu duur als bijv de moto G 4rth Plus, die ongetwijfeld nauwelijks minder presteerd dan dit toestel, en vermoedelijk een vergelijkbaar scherm heeft. ik hoop dus oprecht dat tweakers.net dit ding zal vergelijken met de review die er al was van de moto g 4+ en de p9 lite omdat dit op papier toch redelijk gelijkwaardige toestellen zijn (de p9lite heeft bijv ook 3gb ram) ik gok dat er van dit toestel helemaal NIETS overblijft als je hem afzet tegen bijv de p9, of de moto z play, die beiden wel in dezelfde prijsklasse vallen.

[Reactie gewijzigd door i-chat op 9 september 2016 11:32]

Sony staat er wel om bekend dat ze absurd hoge introductie prijzen hebben maar meestal zie je daar na een poosje niks meer van (2 maand).

Meestal als ik een telefoon uitzoek dan komt Sony ook aardig goed naar voren qua prijs/kwaliteit.

Ondanks dat ik nu een Oneplus heb had ik Sony ook (voor het eerst) serieus in overweging genomen (met name de oudere Z series waren zeer interessant geprijsd)
De accuduur van de Xperia X met dezelfde SOC is al heel goed bij licht gebruik. Redt wel 3 dagen op 1 accu.

De accu van deze telefoon is iets groter en ipv 1080P een 720P scherm, die ook weer minder verbruikt
Ik heb het toestel nu twee dagen in gebruik. Doet absoluut niet onder voor de z3c. Heb nog niet uitvoerig getest.
In combinatie met een abbonoment is het toestel erg goedkoop bij T-Mobile. Ik dacht zelf dat ik een fout gemaakt had in de berekening, maar deze kan ik tot nu toe niet ontdekken. Het lijkt haast te mooi om waard te zijn.
Normaliter neem ik altijd Sim-only's. Maar nu toevallig de prijs met toestel vergeleken met sim-only voor iemand anders. Ook in vergelijking met de Z5 Compact uiteraard.

Sim only:
Abonnement: Stel Samen & Stel Bij

Startabonnement 24 mnd € 10,00
+ 6 GB L € 20,00
+ 120 min in NL & EU € 5,00
24 mnd korting -12,50
Per maand: 22,50

Abbo met toestel:
Abonnement: Stel Samen & Stel Bij

Startabonnement 24 mnd € 10,00
+ 6 GB L € 20,00
+ 120 min in NL & EU € 5,00
24 mnd korting -20,00
Per maand: 34,50

Daarbij is het toestel gratis. Dus als je (34,50-22,50)*24 doet kom je op €288 voor het toestel.

[Reactie gewijzigd door LoeWn op 9 september 2016 11:14]

Dat komt omdat de simonly abonnementen van T-Mobile kunstmatig duur zijn.

Neem de S7 als voorbeeld

Simonly van 6GB +120m is 22,50 per maand voor 24 maanden

Met de S7 edge is het 45 per maand voor 24 maanden. Toestel is dan 540 euro. 179 euro minder dan de adviesprijs van 719 euro. X compact voor 288 euro is 161 euro minder dan de adviesprijs.

Totdat je bij andere providers gaat kijken en ziet dat je bij Tele2 voor 45 euro per maand de S7 edge hebt met 8GB data en onbeperkt bellen+sms.
Ik denk dat je ook naar het totaalpakket kunt kijken. Internet in het buitenland, 4G dekking, eigen netwerk of gedeeld netwerk, korting op abonnement of extra data. wel of geen onbeperkt sms/telefoon (ik kom zelf niet boven de 50min / 5 sms per maand uit).

Het belangrijkste is dat je rondkijkt en nadenkt over de aanschaf van een abonnement zonder of met toestel. Sony + T-Mobile is vaak wel een goede combinatie door hoge kortingen, goedkoper dan bij de meeste concurrenten (sim-only is vaak ook duurder bij een nieuwe Sony).
Mijn punt was niet dat Tele2 beter was of goedkoper was dan T-Mobile, maar dat als je hun simonly abonnement vergelijkt met + toestel abonnement het lijkt alsof je heel veel korting krijgt op een toestel, maar dat komt omdat hun simonly kunstmatig duur is. Dit zie je bij bijna alle grote providers de afgelopen 2 a 3 jaar.

Wie vaak binnen de EU reist en weinig belt en liever 6GB heeft dan 8GB, kan beter voor T-Mobile kiezen ipv Tele2.
Persoonlijk vind ik dat sim-only de laatste 5-6 jaar enorm hoog is. Voor die tijd was een sim-only 50% goedkoper dan een abonnement + toestel. Tegenwoordig is dat geslonken tot een korting/lager maandbedrag van zo'n 30-40%. Waarom dat is gebeurd, geen idee.
Verder krijg je vaak minder privileges als je een sim-only afsluit. In het verleden was de hoeveelheid data of snelheid minder. Tegenwoordig krijg je (bijvoorbeeld bij T-Mobile) minder korting tijdens de huidige actie weken. Dit fenomeen zie ik bij meer providers voorbij komen.
Alles is nu in principe sim-only.
De prijs voor je afbetaling van je toestel krijg je apart op je rekening.
Providers trucken nu de boel door aan beide kanten korting te geven zodat het allemaal niet zo doorzichtig wordt.
Ooit heb ik voor 9,50 euro per maand een abonnement genomen met 330 bel/sms + 1GB data (3G). Denk dat het 7 jaar geleden was. Het was toen goedkoper om een telefoon te kopen van 400 euro + sim-only abonnement. Voor 24 maanden was het 628 euro, wat neerkomt op 26,17 per maand als je inflatie niet meegerekend. En dit was Vodafone, via een prijsvechter kon het goedkoper.

Maar providers waren niet blij. Ze verdienen meer aan abonnementen + toestel. Dus 2 jaar later werd mijn simonly 330 bel/sms + 500MB data 16 euro per maand.

Toestel van 400 euro kunnen zij inkopen voor 300 euro en voor 30 euro per maand aanbieden. Consument kijkt naar sim-only van 16 euro per maand en toestel van 400 euro en ziet dat het beter is om een toestel + abonnement te nemen, anders zijn ze 32,67 euro per maand kwijt. Scheelt wel 64 euro in 2 jaar.

Afgelopen 2 a 3 jaar is dit verschil groter geworden. 7 jaar geleden was het 9,50 voor 1GB data + 330 bel/sms. Dataverbruik is heel sterk toegenomen. 1GB data in 2009 is 3GB nu en bij Vodafone kost een simonly met 5GB en onbeperkt bel/sms 30 euro per maand. Wil je het met de S6 wat een toestel is van 410 euro. Dan is een simonly helemaal niet meer interessant. 30 euro per maand + 410 euro = 1130 of 47,08 per maand. Via Vodafone heb je het voor 42 euro per maand. Scheelt 122 euro om geen sim only te nemen.

Simonly is veel minder interessant geworden.
Ik heb afgelopen maand een sim only bij ben afgesloten voor 9 euro: maandelijks opzegbaar, 1gb, 300 min, 1000 sms. Het kan nog steeds. Je moet je alleen niet laten wijsmaken door de grote 3 dat een dergelijk abo 25 euro moet kosten.
Opzich valt dat best mee. Want als ik het vergelijk met mijn huidige SO van KPN:

KPN Vooral Internet Standaard
200 min of sms
5 GB
voor € 25,00

T-Mobile Stel Samen & Stel Bij
120 min
6 GB
voor €22,50

beide in 'aanbieding'.
Ehrm, maar dan is het toestel toch niet gratis?
Dat kost je nl. €288.
Daarmee bedoel ik dat je niet eenmalig hoeft bij te betalen voor het toestel ;) Uiteraard is het toestel niet gratis aangezien dat gewoon verwerkt zit in je hogere maandlasten

[Reactie gewijzigd door LoeWn op 9 september 2016 14:52]

Bij een 2jarig contract geeft de carrier simpelweg korting.
Toch duur voor een smartphone met een 720p resolutie dit had ik jaren geleden al op mijn S3 en ik kon de pixels goed zien het minimum is toch full hd voor mij.
De ene 720p is de andere niet. Het is algemeen geweten dat Samsung schermen had/heeft die door de opstelling van de pixels niet zo goed performen als de resolutie laat uitschijnen. Als de X compact een goede techniek gebruikt heeft FD eigenlijk geen toegevoegde waarde, zeker al niet in combinatie met de SoC.
720p pentile is wel wat anders dan een "normaal" rgb scherm. Mijn moeders oude Galaxy S2 had ook een 720p pentile scherm en dat was idd pixels tellen. Op mijn iPhone heb ik saar echter totaal een last van.
Galaxy S2 had een RGB matrix 800x480 pixels, niet PenTile 720p. Niet toevallig in de war met een Galaxy S3?

[Reactie gewijzigd door Frietsaus op 9 september 2016 11:32]

My bad, je hebt gelijk.
Mijn moeder had een S2 en ik een S1, beide 480p AMOLED (rgb vs pentile).
Was best een verschil, alhoewel 480p sowieso wel iets te laag is.
iPhone 6s lijkt me een betere keuze als je het mij vraagt. Sowieso nu het geheugen is verdubbeld voor het zelfde geld en die is ook 4,6inch.

Natuurlijk wel duurder maar tegen die tijd dat je hem weg doet is hij ook meer waard dan de Sony als je die weg zou doen
Die Apple is 4,7" en is ongeveer zo groot als een 5" telefoon. Voor mensen die een kleine telefoon zoeken, is die telefoon wellicht te duur, maar waarschijnlijk ook nèt te groot. Daarom is het voor mij geen betere keuze, zelfs incl. de verdubbeling van het opslaggeheugen. De Apple lijkt echter waardevast te zijn, maar in de praktijk valt het wel mee. De telefoons zakken eigenlijk allemaal net zo snel (over 2 jaar gezien), maar de aankoopwaarde is ook anders. De afschrijving in procenten is hetzelfde. Ik heb de berekening vast nog wel ergens in een blog staan als je interesse hebt :D

Hier een vergelijking in formaat tussen een 4,6", 4,7" en 5" telefoon:
http://www.phonearena.com...ct/phones/9994,9501,10217

http://www.gsmarena.com/c...Phone2=8292&idPhone3=7962
Buiten dat, een iPhone is per definitie nooit te vergelijken met een Android telefoon.

Ik kies bewust voor Android. iOS vind ik ontzettend akelig en bekrompen werken. In een selectieronde voor een nieuw smartphone zal iedere iPhone dus per definitie al nieteens m'n 'long list' halen, laat staan m'n 'short list'.
Toch jammer van die midrange SoC. in een telefoon van 450 euro. Had deze telefoon een 1080p scherm dan was de prijs redelijk te noemen.
Dit toestel geeft mij mixed feelings.

Dat de SoC minder is dan die in de voorgaande "-compact" modellen, dat hoeft nog nieteens per se onoverkomelijk te zijn. Ook omdat hij in ieder geval wel iets meer RAM heeft.

Maar dat hij geen IP-rating mee krijgt vind ik wel teleurstellend. Sinds toestellen 'waterdicht' zijn vind ik dat een geruststellende feature, zeker omdat ik veel loop en fiets en dan nogal eens een regenbui tegen kan komen.

Aan de andere kant: De adviesprijs van dit toestel ligt ook een stuk lager dan ie van de voorgaande "-compact" modellen. In vergelijking daarmee zijn de mindere specs dus misschien ook wel gerechtvaardigd.

Los van het feit dat Sony gewoon ieder toestel nogal hoog geprijst introduceert....

Stiekem hoop ik in ieder geval dat ze ergens in het komende half jaar, of anders in het voorjaar, ook nog met een compacte versie van de XZ gaan komen :)

[Reactie gewijzigd door eymey op 9 september 2016 11:20]

Ik verwacht meer dat het een juridische kwestie is dan een technische kwestie. De Z3 Compact en de Z5 Compact waren uiteraard al waterdicht. Maar aan de ene kant waren er gevallen waarbij het toestel dit niet waar kon maken. En aan de andere kant waren er natuurlijk mensen die denken dat de telefoon op alle momenten en manieren tegen water kan. Daarom heeft Sony bij de Z3 Compact de waterdichtheid teruggetrokken en adviseren ze niet meer om het toestel met water in contact te laten komen.

Daarom is mijn gedachte dat ze technisch op het zelfde niveau zitten als de Z3 Compact, maar ze deze IP-rating niet meer durven te garanderen. Ik zeg niet dat ik het aan zou durven om een X Compact onder water te houden, maar ik gok wel dat het gewoon kan (mits je weet hoe je er mee om moet gaan)

[Reactie gewijzigd door LoeWn op 9 september 2016 11:27]

Tsja, ik zou het er niet op durven gokken, in ieder geval. Ik wil het toestel gewoon onbezorgd in de regen op de fiets gemonteerd kunnen hebben, of dat het een flinke hoosbui in m'n broekzak overleeft.

Dat heeft de z1c ruimschoots waar gemaakt.

Overigens, als jouw mogelijke (juridische) reden de verklaring zou zijn, dan zou Sony ook de XZ niet een IP-rating hebben mee gegeven, en zouden andere fabrikanten dat ook niet meer doen ;)
Hij kan wel meer RAM hebben, maar dit RAM is traag RAM. De 650 SOC kan DDR4 geheugen niet aan, zoals de 820 dit wel kan. De vraag is dus of dit er is ingestopt vanuit marketing oogpunt of dat het echt nuttig is.
Naar mijn mening is het nog steeds nuttig.

Ook in 'langzaam RAM' kunnen programma's prima in de achtergrond actief blijven, zonder dat ze hoeven te worden ge-killed en later dus weer meer tijd kosten om te openen, zoals nu op toestellen met 2 GB of lager zoals mijn Z1c vaak gebeurt.
Ten opzichte van oudere compacte telefoons is deze Compact echt totaal niet interessant. Bijvoorbeeld vergelijking met de Moto X 1st gen (van 2013!):
  • Het scherm doet flink onder voor het sublieme OLED scherm van de Motorola
  • De boven en onder bezels zijn best flink, jammer
  • Achterkant van glanzend plastic. Ook glas of metaal vind ik erg onhandig. De stroeve, rubberachtige achterkant van de Moto X 2013 is vrij van krasjes, vingerafdrukken en glijd niet uit de hand.
En ook nog:
Tov de vorige Compacts niet meer stof/waterdicht.

Hopelijk houdt de Moto X die ik nu heb het nog wat langer uit..

De enige reden om de Sony X Compact te kopen is gewoon een compleet gebrek aan (Android) alternatieven.

[Reactie gewijzigd door Jazco2nd op 9 september 2016 11:58]

Oneplus 3 of Sony x Compact? :P
Klinkt als een ideaal toestel voor mijn vriendin. Relatief klein, snel zat, goede camera en fatsoenlijke batterij. De rest boeit haar niet echt. Voor mij is het belangrijk dat er usb c op zit en de software in orde is(samsung en huawei wijkt teveel af van stock android)

Jammer dat er zo weinig te kiezen is met dit formaat.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee