Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Ontwikkelaars brengen Mega Maker voor maken van Mega Man-levels zaterdag uit

Door , 22 reacties, submitter: Zeror

Het fanproject Mega Maker verschijnt op zaterdag 15 juli. Mega Maker is een leveleditor waarmee spelers eigen Mega Man-levels kunnen maken aan de hand van assets uit de eerste zes Mega Man-games. Het fanproject wordt als freeware uitgebracht.

Mega Maker volgt een vergelijkbaar concept als Mario Maker, maar het is een onofficiële game, die niet gesteund wordt door ontwikkelaar Capcom. Of de eigenaar van de rechten zal pogen om de game offline te halen, is nog niet bekend. De ontwikkelaars van Mega Maker melden op de website dat ze geen geld zullen vragen voor het spel. Wel hebben de ontwikkelaars een Patreon-pagina voor donaties, ze stellen dat het ingezamelde geld wordt gebruikt voor het hosten van de servers.

In Mega Maker kunnen gebruikers hun eigen levels maken en die delen met anderen. Er kunnen 46 verschillende vijanden worden toegevoegd, 29 objecten, 12 eindbazen en 24 speciale wapens. Er is keuze uit 40 achtergronden, 129 tilesets en 63 muzieknummers. De game zal een tutorial bevatten met uitleg over het maken van levels. Volgens de ontwikkelaars is Mega Maker sinds september vorig jaar in ontwikkeling. Het begon als een project van één persoon, maar het team bestaat nu uit acht mensen. Na de release op 15 juli wil het team patches blijven uitbrengen en inhoud toevoegen.

Reacties (22)

Wijzig sortering
Dit is een hele mooie hack, een emmer vol kudos aan de auteurs!
Ik vraag me alleen wel af of Capcom dit toe zal staan, ivm copyright.
Nee, want Mighty no. 9 mocht ook de Megaman naam niet dragen.
Mighty No. 9 was een commercieel product. Dit niet.
Goed punt.

Aan de ene kant alleen wel erg jammer. Als ik het zo zie dan denk ik nmlk dat Mega Maker een gigantisch succes zou kunnen worden als het bv naar de Switch zou komen, de retrogame community zal er sowieso al van smullen en een aardige kans dat Mario Maker enthousiastelingen ook aan boord springen.

Van mij mag het dan uiteindelijk ook een commercieel product worden, ik hoop er zelfs een beetje op.

Goed voor de community en leuk voor de devs.
Pokťmon Uranium was vziw ook geen commercieel product, maar toch kregen ze een C&D van Nintendo op de (digitale) deurmat.
zal er omtrent de muziek (rechten) al niet een probleem kunnen ontstaan?
Mega Maker volgt een vergelijkbaar concept als Mario Maker, maar het is een onofficiŽle game, die niet gesteund wordt door ontwikkelaar Capcom.
The project that will never be.
Natuurlijk is het een mooi gebaar van fans naar Capcom dat ze bereid zijn een dergelijk project te steunen. Maar Capcom is vrij ongevoelig want ze hebben alleen afnemers van hun producten, niet fans (vanuit Capcoms perspectief gezien).

Dit project zal nooit een daadwerkelijk product op de markt brengen, Capcom zal een aanklacht indienen nog voor dat gebeurd.

Jammer overigens, ik heb MM altijd erg graag gespeeld.
Capcom staat volgens mij wat meer open voor fan games. Streetfighter X Megaman werd uiteindelijk ook gebacked door Capcom: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Street_Fighter_X_Mega_Man
Het lijkt me gewoon een all-in-1 waar je kunt bouwen, maar ook spelen. Dit haal ik uit de video in ieder geval.

De makers noemen het een spel waar in je kan bouwen, wat in hun "About" staat.

"Mega Maker is een leveleditor" had wellicht beter "Mega Maker is een game met een level-editor en builder" kunnen zijn.

[Reactie gewijzigd door Xfade op 11 juli 2017 21:15]

Inderdaad, je kan de levels ook spelen (zoals overigens ook in de trailer te zien was). Anders was de game niet bepaald nuttig :P
Mega Maker volgt een vergelijkbaar concept als Mario Maker, maar het is een onofficiŽle game, die niet gesteund wordt door ontwikkelaar Capcom. Of de eigenaar van de rechten zal pogen om de game offline te halen, is nog niet bekend. De ontwikkelaars van Mega Maker melden op de website dat ze geen geld zullen vragen voor het spel.
Je kunt het artikel nogmaals lezen, maar dit staat er in de tekst...

2 keer het woord game en 1 keer spel...lijkt me duidelijk zo denk ik...

[Reactie gewijzigd door jqv op 11 juli 2017 20:00]

Omdat anders game modding helemaal stil zou staan? Dit is niet zomaar "een nieuwe game" maar een level editor van heel erg oude games, met gebruik van deze assets, die door capcom toch nooit verder gebruikt zouden gaan worden. Om Capcom om toestemming te gaan vragen heeft sowieso geen nut, want die zullen gewoon altijd nee zeggen omdat je anders "je IP in gevaar brengt" zoals bij Blizzard het geval was.

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 11 juli 2017 19:21]

Developer van de game hier. We jagen geen winst na met de Patreon. Deze is alleen om de servers te kunnen betalen; als hobbyisten kunnen we geen $50 per maand missen om de servers voor level sharing online te houden. We betalen onszelf niet voor het ontwikkelen van de game en al het geld wordt in de server gestopt, zoals uitgebreid beschreven op de Patreon-pagina: https://www.patreon.com/WreckingPrograms

Capcom heeft natuurlijk al het recht op Mega Man, maar ze zijn erg soepel wat fan games betreft. Ze hebben nog nooit een Mega Man fan game uit de lucht gehaald tenzij het winst probeerde te maken, wat hier niet het geval is (zie boven). Ze hebben zelfs een fan game (Street Fighter X Mega Man) officieel gemaakt. Ik zou me dus niet zoveel zorgen maken.
Ik vind het erg tof en super sportief van je dat je reageert om het even verder op te helderen.

Ik maakte me inderdaad een beetje zorgen; Maanden lang ploeteren en investeren zonder toestemming van Capcom en dan achteraf wordt je werk neergehaald door de game gigant zelf en is al je werk en tijd voor niets geweest, dat zie ik (te) vaak bij dit soort initiatieven gebeuren.

Van Street Fighter X Mega Man had ik nog nooit gehoord en ga ik straks even opzoeken.

Ik hoop voor jullie dat Capcom Mega Maker ook officieel zal maken uiteindelijk want ik moet toegeven dat het er wel erg vet uitziet.
Ik maakte me inderdaad een beetje zorgen; Maanden lang ploeteren en investeren zonder toestemming van Capcom en dan achteraf wordt je werk neergehaald door de game gigant zelf en is al je werk en tijd voor niets geweest, dat zie ik (te) vaak bij dit soort initiatieven gebeuren.
Als je een beetje slim bent dan maak je het zo generiek mogelijk zodat je 1-2-3 de assets kan vervangen door copyright free exemplaren.
Als je dat doet dan haal je de Mega Man ziel et toch uit?

En dit lijkt me nou net zo'n fans voor fans project waarbij je dat niet wilt.

We moeten gewoon hopen dat WreckingProg gelijk heeft wat betreft de houding van Capcom.

Heb al flink wat romhacks van de 8-bit Mega Man games gezien maar deze springt er toch op alle fronten ver bovenuit.
Als eerste erg tof dat jullie dit doen, helemaal zonder winst doelmerk.
Ik vraag me echter tof af of capcom dit zal laten bestaan, volgens mij verdienen ze nog aardig met bijvoorbeeld virtual console releases van mega man, en zelf heb ik laatst nog de mega man collection voor de 3ds aangeschaft. Ik kan me voorstellen dat als dit heel populair wordt, dat capcom er dan een stokje voor zal steken.

Of de sf x megman route, het is een geniaal idee dus waarom niet officieel? Succes gewenst in ieder geval.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*