Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 70 reacties

Wing Commander Saga: The Darkest Dawn, een vervolg op de space combat-games uit de jaren '90, verschijnt op 22 maart. De makers hebben geen toestemming van EA, hoewel de uitgever ook geen sanctie heeft opgelegd.

Een groep modders denkt op 22 maart klaar te zijn met de ontwikkeling van Wing Commander Saga: The Darkest Dawn, een nieuwe game in het Wing Commander-universum. De game verschijnt als gratis download voor Windows, Linux en OS X en bevat 55 missies, 70 tussenfilmpjes en 11.000 regels tekst die ingesproken zijn door 60 verschillende stemacteurs. Het verhaal in de nieuwe game speelt zich tegelijk af met dat in Wing Commander 3, een game uit 1994. De makers hebben voor het vervaardigen van de game gebruikgemaakt van de engine van Freespace 2, een space combatgame uit 1999, waarvan de broncode in 2002 is vrijgegeven voor niet-commercieel gebruik.

Electronic Arts bezit de rechten op het gebruik van de naam Wing Commander, maar de makers van Wing Commander Saga: The Darkest Dawn hebben de uitgever niet om toestemming gevraagd voor het publiceren van hun game. Volgens de leider van de modcrew, die schuilgaat achter de nickname Tolwyn, heeft EA ook geen contact opgenomen en dus niet geprobeerd om publicatie van de de mod tegen te houden. De makers bedanken de uitgever voor zijn stilzwijgen en maken duidelijk dat hun game daardoor binnenkort te downloaden zal zijn. EA hield eerder fan-projecten als Standoff en Privateer: Gemini Gold wel tegen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (70)

Oeioei, vele uren doorgebracht met de originele spellen. Zelfs 2x gekocht.1e keer op 3.5 disk en daarna op cd-rom.
Damn, waar heb ik mijn joystick gelaten.. :). Ik ga deze zeker downloaden. Knap werk.

De oude spellen blijven door het Modden leuk en bevatten vaak meer gameplay dan de huidige generatie spellen. Het draait niet om de graphics (zien er toch niet uit).
Zo speel ik met een aantal vrienden nog een aantal keer peer jaar Total Annihilation (1997) waarbij het de eerste uitdaging is om de multiplayer games over internet daadwerkelijk aan de gang te krijgen. Maar zelfs onder Windows 7 is het aan de gang te krijgen.
Door de fan-community zijn er compleet nieuwe AI's en Unit packs ontwikkeld waardoor het spel nog steeds heerlijk te spelen is. MP Battle's met 10000 units die vele uren in beslag nemen (en vaak onbeslist eindigen). :P

Het aan de gang krijgen van de multiplayers is de basis geweest van menig ICT carrière. In mijn omgeving iig wel. Zucht, COAX netwerken, UTP, IPX, direct play enz enz. En dan nergens verstand van hebben... :).

[Reactie gewijzigd door Floor op 19 maart 2012 12:53]

de orginele TA heeft ook een remake trouwens:

http://balancedannihilation.org

en... ook zij zijn bezig met het vernieuwen van alle unit models. maar ong 350 modles remodelleren kost eventjes.
In de verklaring staat juist dat EA de ontwikkeling van Standoff en Privateer: Gemini Gold niet tegenhielden.
http://www.wcsaga.com/new...recent-media-stories.html
Volgens de leider van de modcrew, die schuilgaat achter de nickname Tolwyn, heeft EA ook geen contact opgenomen en dus niet geprobeerd om publicatie van de de mod tegen te houden. De makers bedanken de uitgever voor zijn stilzwijgen en maken duidelijk dat hun game daardoor binnenkort te downloaden zal zijn.
Wie weet is EA niet eens op de hoogte. Schijnheilig om ze dan zo in de media te bedanken. Beetje jammer dat mensen zo met de producten van anderen (EA) hun claim to fame proberen te behalen. Nouja wie weet kapt EA het alsnog af.
EA/Mythic, is wel degelijk hiervan op de hoogte, diverse mensen, nu in dienst bij EA overgenomen vanuit origin, steunen de fanbase. Tijdens de ontwikkeling van Unknown Enemy, Standoff, en Saga(1998-2012_, zijn er diverse re-releases geweest(WC5 naar de Gameboy Advance, WC1 naar de PSP, en in 2007 kwam zelfs een compleet nieuw spel binnen de IP uit. In de manual van Wing Commander Arena worden aan fanprojects en de leden van de community verwijzingen naar gemaakt, en naar sommige users zijn zelfs sterrenstelsels op de universe map genoemd. EA heeft ook de fanbase in 2008 toegang gegeven tot hun complete archief.

De licentie is trouwens redelijk versnipperd;

1 Het intellectueel eigendom, de karakters en grondlijn van het verhaal, alsmede de rechten op de film uit 1999 liggen bij de bedenker, Chris Roberts, die volgens geruchten, met bronvermeldingen zelf aan een nieuwe titel of remake bezig is.
2 De 7 boeken liggen verspreid over twee uitgeverijen, waarvan 1 inmiddels gesloten.
3 De tekenfilm is via via in handen gekomen van een uitgeverij die het ergens in mei op Blue-Ray uit gaat brengen.
4 Gedurende de hele ontwikkeling, alle beta's, en alle andere zaken is er duidelijk vermeld dat Wing Commander een copyright is van EA.

Het enige wat EA bezit is de voorheen uitgegeven titels onder het opgekochte Origin en de merknaam "Wing Commander" voor games, als EA dwars zou gaan liggen kunnen ze de game ook gewoon "Action Stations" noemen oid, of gewoon "Wingcommander", zonder spatie, als ze zin hebben om te stoken. Veel mensen die aan deze game hebben meegewerkt, zijn ondertussen zelf ook gamedesigner geworden, en weten echt wel waar ze mee bezig zijn.

EA heeft hier zelfs een voordeel bij; Het is een gratis marketingonderzoek dat voor hun kan lonen of er weer/nog een markt is voor space combat sims.
Sorry hoor maar EA is de publisher. Niet de maker. Dat was Origin ooit. Ja ok ze hebben de hebben de rechten op die titel. Als EA er dus voor kiest nooit meer een Wing Commander game te laten maken dan mag het dus niet.
Heeft dus niets met fame proberen te behalen. Puur fans die verder in het Wing Commander universe willen gaan zonder dat dit ondersteund word door de rechthoudende.

Het laatste wingcommander spel voor de pc werd in 1997 uitgebracht. Sindsdien heeft EA weinig interesse getoond in deze franchise. Behalve dan om ergens in 2007 nog een xbox titel er uit te poepen wat schijnbaar een dogfight download was zonder verhaal.

Publishers hebben geen interesse in verhaal, nostalgiek en een rijke lore of iets dergelijks. Behalve dan als er flink geld in te verdienen is.

Origin naar mijn mening zette met Wingcommander een ongelooflijke franchise neer. en wie beter dan de fans kunnen dit voortzetten? Ik bedoel.. het is praktisch abandonware...
Ik bedoel.. het is praktisch abandonware...
Maar daarmee maakt het dan nog steeds niet legaal.. Wil je geen gezeik, dan gewoon zorgen dat je toestemming hebt.
Daar heb je in principe gelijk in, echter kan ik me zo voorstellen dat de kans dat je krijgt wat je wil (een vervolg op de wing commander serie beschikbaar voor iedereen) een stuk groter is als je níet specifiek vraagt om toestemming. Dan kan EA het namelijk oogluikend toestaan.
Als je EA specifiek gaat vragen of het mag dan móet EA op dat moment een keus maken en dan gaan ze hoogstwaarschijnlijk niet er voor kiezen om hun intellectual property weg te geven.
Nu kunnen ze denken van ach, we hebben er toch niet echt plannen voor, laat maar lopen. Bedenken ze zich ergens in die jaren dat het kost om het project te volbrengen dan kunnen ze dan alsnog de boel blokkeren. Als ze toestemming gaan geven en ze bedenken zich een paar jaar later (maar dus nog steeds voor deze game af is) dat ze misschien toch liever zelf een game in de serie willen maken dan is het te laat en kunnen ze de fanmade game niet meer stoppen. Om die reden zal een bedrijf als EA denk ik nooit officieel toestemming geven, maar iets oogluikend toestaan is een stuk makkelijker.

edit: Wat het spel betreft, iemand enig idee of je dit fatsoenlijk met een muis zult kunnen spelen? Een joystick heb ik al erg lang niet meer... Ik meen dat WC prophecy wel een goed systeem had waardoor het ook goed te spelen was met een muis (klinkt raar maar het ging echt best goed). Anders misschien met een xbox controller proberen of zo...

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 19 maart 2012 17:49]

Ja dat is inderdaad de tendens. Je hebt gelijk hoor. In deze wereld werkt dat zo. net zoals dat bedrijven andere bedrijven samen met hun patenten kunnen opkopen en daarmee andere bedrijven kunnen aanklagen e.d.

En zelfs patenten opkopen puur om te zorgen dat bepaalde technologieen niet op de markt komen.

Dit is hoe de wereld in elkaar zit.

het probleem wat ik zie however is dat de regels die in het leven zijn geroepen om de individu bescherming te bieden in vorm van bijvoorbeeld het intellectueel eigendom, door mega corporaties misbruikt worden.

Het is een "goed" recht.

Ik neig alleen tot een andere wereld.
Ik en vele anderen verkiezen een leukere wereld die niet alleen om geld draait (en dat betekent niet dat ik vind dat geld en rechten niet belangrijk zijn maar misbruik ervan des te meer).

Ieder zijn keus natuurlijk maar ik hoop dat mensen met ideeen over de wereld zoals jij het uiteindelijk gaan 'verliezen' om legio redenen.
jammer dat mensen zo met de producten van anderen (EA) hun claim to fame proberen te behalen.

1 de engine is NIET van EA,
2 het verhaal is NIET van EA - al is het daar natuurlijk wel opgebaseerd,
3 claime to fame heb je natuurlijk niets aan als je de game niet kunt / mag verkopen, en zelfs al zou het je een leuke baan opleveren dan is dat nog uit eigen verdiensten.
4 er is in ruim 5 jaar al geen woord meer over gesproken, en de kans dat dat ooit nog zou zijn gebeurd, is naar mijn idee ook klein dan kun je toch wel zeggen dat het in onbruik is geraakt en mits deze game de naam / het merk niet beschadigd, er van geen kwaad kan worden gesproken, in tegendeel je zou het als eerbetoon kunnen zien.
5 ik vind het netjes dat ze EA bedanken voor het spel de setting en de wereld en natuurlijk het niet direct tegenwerken, als je iets van iemand leent (ook al is het ongevraagt) dan is toch het minste wat je doet, bedanken...

en hoe had je die toestemming willen krijgen, 5 jaar gelden met een stapeltje papier naar EA stappen mogen wij een gratis vervolg op uw game maken met die en die engine? ik gok dat niemand ze ooit sirieus zou hebben genomen tot het moment dat ze bijna klaar waren.
en hoe had je die toestemming willen krijgen, 5 jaar gelden met een stapeltje papier naar EA stappen
Yep, dat is de manier waarop je het eigenlijk had moeten doen. EA staat nu dus gewoon in hun recht om de 'mod' te sluiten.. Hadden ze een toezegging gehad, dan was dat een heel stuk moeilijker. Wachten totdat je bijna klaar bent en dan pas toestemming vragen, is natuurlijk heel gevaarlijk (tenzij je slim genoeg geweest bent dat je met een paar aanpassingen het als een ander spel kunt laten doorgaan)..
Als EA slim is kunnen ze nu heel makkelijk een stukje gratis pr meepikken door toestemming te geven en daarbij een persberichtje doen dat ze zo begaan zijn met de community. Dubbel win is dat: gratis pr en een goeie naam bij gamers.
Als ze nu dwars gaan liggen dan kost het ze credits en de game komt dan toch wel uit via andere kanalen..
Ik verwacht dat EA zeer binnenkort wel wakker zal worden en het spel zal verbieden. Als ze niet actief hun copyright verdedigen, kan dat gebruikt worden als bewijs tegen ze, en lopen ze het risico het op een later moment niet meer te kunnen claimen. (Amerikaanse wetgeving).

Als het beschikbaar komt zou ik het zo snel mogelijk downloaden, want het is helemaal niet zeker dat het beschikbaar blijft.

[Reactie gewijzigd door Rarz op 20 maart 2012 09:25]

Ze zijn er al 10 jaar mee bezig. EA is echt wel op de hoogte. Andere initiatieven van mods/games gebaseerd op hun IP hebben ze al veel sneller afgeschoten.
Of EA echt op de hoogte is weten we niet, NU zullen ze in iedergeval wel op de hoogte zijn..
Tot de launch date -22 maart- is het dus met zenuwen op de nagels bijten...
Ik ben ook benieuwd hoe EA hierop reageert.
:o Omg, wat ws ik vroeger ziekelijk verslaafd aan Wing Commander. Deel 3, 4 en Prophecy heb ik nog steeds compleet inclusief doos ik de kast staan. Wat een spellen waren dat zeg. Deel 3 was volgens mij op 4 cd's en van deel 4 was er een 6 disk versie en het was volgens mij de eerste game op dvd want die was er ook. Dat waren nog eens tijden. Hollywoodsterren in het film verhaal wat nog eens uitstekend geregiseerd was voor een game met best goede acteerkwaliteit. Mijn 486 maakt in de tijd overuren met die games en keer op keer toch weer uitspelen. Volgens mij heb ik geen game zovaak en zo lang gespeeld als Wing Commander door de jaren heen. Deel 3 met de Behemoth die hele planeten op blies, deel 4 waar je bij de Borderworlds zat, prachtige verhaal en plotwendingen, je kon bij deel van ruiken dat die oude kapiteit van de TCS Victory met iets zat tot hij er vandoor ging naar de Borderworlds en jij natuurlijk volgde. Van dit kaliber worden geen games meer gemaakt tegenwoordig. Leuk om te horen dat deze serie meer dan een decennia na de laatste game nog steeds enorm leeft bij oude generaties gamers. _/-\o_
Deel 4 en 5 zijn de DVD-filmscene's vrijgegeven, zodat je oude games kan patchen en met die FMV scenes in DVD-kwaliteit kan spelen.
EA komt nog wel met hun blok van deze game, uiteindelijk kan EA dat simpel weg net goed keuren tenzij ze de volledige Win commander IP hebben opgegeven en er 100% zeker van zijn nooit meer een spel uit te geven in deze franchise maar dat zullen ze nooit doen. HEt is simpel weg te gevaarlijk als ze van uit EA dit toelaten dan zullen andere mocht het er ooit van komen altijd naar dit precedent kunnen wijzen en simpel weg kunnen roepen zij mochten het ook en dus moeten jullie het in dit geval ook toelaten.

De game lijkt me erg leuk maar ik ben bang dat de naam simpel weg niet mag en referenties naar de bestaande IP in handen van EA waarschijnlijk ook niet dat zou kunnen betekenen dat deze game nooit uit zal komen of meteen weer offline gehaald zal moeten worden. Ik vind het dan ook niet anders dan onverantwoordelijk van de makers dat ze niet even een mailtje naar EA gestuurd hebben met de vraag of het wel mag, als ze dan geen antwoord krijgen kun je altijd zeggen dat stilzwijgen toestemmen is maar je kunt niet van EA verachten dat ze voor de vele franchise's die zij hebben alle fansites en andere verzamel plekken waar zulke project aan kunnen ontspringen in de gaten houden om mensen er op te kunnen wijzen dat het maken van een game met de IP van EA simpel weg niet mag.

Hoe dan ook als deze uitkomt zal ik hem zeker even downloaden :)
Als je op de link klikt dan staat er toch echt:
Mon, Mar 19, 2012 | 02:38 GMT
Fan-made Wing Commander sequel has EA’s greenlight, out March 22

EA has agreed to rein in its legal eagles, allowing the squeaky rabbit that is Wing Commander Saga: The Darkest Dawn to roam freely. This analogy could use some work.
EA weet hier al 10 jaar van. Ze hebben alleen nooit officieel toezegging of afkeuring gegeven. Dat zullen ze inderdaad niet doen. Ze hebben de IP trouwens in 2010 weer verlengd, en de licentie nooit losgelaten, die xboxlive game is er waarschijnlijk ook alleen maar gekomen omdat als je op een licentie gaat zitten, je er ook iets mee moet doen.
Gaaf! Ik heb begin jaren '90 nog Wing Commander I en II gespeeld. Deel II heeft m'n broer gekocht en daarbij kon je apart een speech kit kopen, die 5 (of 6) 3,5" diskettes bevatte met alleen spraak.
Het halve dorp kwam toen bij ons kijken en luisteren naar het spel. Muziek via de Roland LAPC-I (32 kanaals MIDI) en spraak via de Sound Blaster Pro. :+
Ik kan me herinneren dat ik inderdaad speciaal voor WC ][ op de PC-Dumpdagen in Amsterdam RAI destijds een Soundblaster kaart heb gekocht voor mijn 386DX/40.
Kabeltje naar de stereo, en de hele flat was wakker.
Heb indertijd ook speciaal een Soundblaster voor gekocht... wat een pret.
Met mijn fijne analoge Logitech joystick was het echt smullen.
Een joystick lijkt me ook wel weer een vereiste om dit spel te spelen.
De analog pro... volgens mij heb ik hem toch helaas wegegooid...

Neem aan dat een xbox controller ook zal werken...
Maar voor het nostalgische gevoel is het jammer...
Graphics zijn niet state of the art, maar voor een fanmade game zeker goed te noemen. Al lang geen goede spaceflight sim meer gespeeld (of uit gekomen) dus ben reuze benieuwd, aan de prijs zal het niet liggen.
Ik zag even een poppetje en zo te zien had deze meer facial expression dan welk character dan ook uit Mass Effect 3 :P
Dat poppetje is uit de briefing (animated briefings is trouwens NIET een feature van de Freespace 2 engine, dat moeten ze van de grond af zelf gebouwd hebben! _/-\o_) dus dat heeft weinig met het spel zelf te maken.
Waar je naar moet kijken zijn de scenes met ruimteschepen. Al is het moeilijk te zeggen welke scenes ingame zijn (met de HUD uitgeschakeld) en welke cutscenes zijn (die heeft de FS2 engine altijd al ondersteund; hoewel ze in de originele game grotendeels met de engine zelf gemaakt lijken hoeft dat niet persé)., dus het is nog even wachten hoe het er echt ingame uitziet.

(Van de andere kant, ik geef meer om het verhaal en gameplay dan om de graphics; ik speel liever X-Wing (enkele tientallen polygonen per schip) of Freespace 1 en 2 dan sommige moderne games die bijna foto-realistisch zijn, maar waar geen lol aan is.)
Ik zal er alvast de nieuwe gtx 680 voor bestellen! Ziet er grafisch zeer zwaar uit 8)7
Ooh, eerst XCOM dan baldurs gate en nu wing commander al mijn oude favorieten komen terug.
Inderdaad, het wordt een zwaar jaar. Zag ook dat er een remake van Syndicate was. Nog even alle Leisure Suit Larry's en aanverwante Sierra RPG's en we zijn geloof ik klaar?
Wel benieuwd of de remakes minimaal dezelfde kwaliteit als het origineel zullen hebben.

Wat te doen, WC spelen of toch mijn CPU inzetten voor de Stampede ? WC dan maar in een marathon uitspelen?

De WC serie is in ieder geval naast XCOM de serie waarvan ik het meest genoten heb. Damn, WC1 speelde ik nog op een monochrome monitor (oranje) van Tulip. Zelfs dat zag er nog goed uit. Zou er geen problemen mee hebben om dat nu weer te spelen in monochroom, zo goed was het.
hoe heet die remake van baldurs gate?
Paseerde hier een paar dagen geleden, het is de oude versie herwerkt

nieuws: Baldur's Gate I en II krijgen Enhanced Edition
Als dit een mod is, is het heel erg professioneel aangepakt! Ziet er erg goed uit!
Oh geweldig het komt eindelijk uit. Deze jongens zijn al bijna 10 jaar keihard bezig om deze mod te maken.

Er is vooral veel tijd gestoken in het modden van de freespace engine om klassieke wing commander features als autopilot te laten werken. Daarnaast vliegen de scheepjes ook helemaal alla wing commander III en IV.. God wat mis ik de wing commander serie :(

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True