Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

LG presenteert Q6-smartphone met 18:9-scherm en zonder vingerafdrukscanner

Door , 66 reacties

LG heeft zijn Q6-smartphone aangekondigd. Het toestel heeft een 5,5"-lcd met een resolutie van 2160 bij 1080 pixels en een schermverhouding van 18:9 of 2:1, net als de G6. Het toestel draait op een minder krachtige soc en heeft geen vingerafdrukscanner.

De Q6-telefoons, die onderling verschillen in geheugen en opslag, hebben een Qualcomm Snapdragon 435-soc aan boord, met acht Cortex A53-kernen tot 1,4GHz en een Adreno 505-gpu aan boord. Dat is een soc die in toestellen zit die in de budget- of midrangecategorie vallen, met prijzen tot 250 euro.

Behalve een verlengd scherm heeft het toestel ook minimale bezels. Met een grootte van 14,2x6,9cm zijn de bezels iets kleiner dan op de G6, de eerste 18:9-telefoon die LG uitbracht. Aan de boven- en onderkant is in totaal 1,7cm over, aan elke zijkant is dat 3,4mm. Bij de G6 is dat 1,8cm en 3,7mm.

LG heeft de vingerafdrukscanner aan de achterkant weggelaten en hoopt dat mensen de gezichtsherkenning gaan gebruiken. Die plaatste de fabrikant ook op de G6 en is een versie van de functie die al jarenlang in Android zit met een eigen merk en eigen optimalisaties van LG. De gezichtsherkenning werkt met de frontcamera van de telefoon. Dat is een 5-megapixelcamera.

Aan de achterkant zit een enkele 13-megapixelcamera waarover LG verder geen details vrijgeeft. De G6 heeft daar een dubbele camera zitten, waarvan een met groothoeklens. De accu in de Q6 heeft een capaciteit van 3000mAh.

LG brengt de Q6 in augustus uit in de Benelux. Tegen welke prijs dat zal zijn, is nog niet bekend.

LG Q6 Q6+ Q6a G6
Afmetingen 142,5x69,3x8,1mm 142,5x69,3x8,1mm 142,5x69,3x8,1mm 148,9x71,9x7,9mm
Scherm 5,5"-lcd
2160x1080px
5,5"-lcd
2160x1080px
5,5"-lcd
2160x1080px
5,7"-lcd
2880x1440px
SoC Snapdragon 435
8x A53 @ 1,4GHz
Adreno 505
Snapdragon 435
8x A53 @ 1,4GHz
Adreno 505
Snapdragon 435
8x A53 @ 1,4GHz
Adreno 505
Snapdragon 821
4x Kryo @ 2,4GHz
Adreno 530
Geheugen 3GB lpddr3 4GB lpddr3 2GB lpddr3 4GB lpddr4
Opslag 32GB emmc 64GB emmc 16GB emmc 32GB ufs
Camera 13MP
5MP front
13MP
5MP front
13MP
5MP front
2x Sony IMX 258
13MP
5MP front
Accu 3000mAh 3000mAh 3000mAh 3300mAh

Arnoud Wokke

Redacteur mobile

Reacties (66)

Wijzig sortering
Ik vraag me af hoe lang LG het nog volhoud. Biivoorbeeld; ik kon tot mijn verbazing geen g6 bij een abbo nemen bij Tele2. Ze hadden helemaal geen lg toestellen meer omdat die vroeger niet goed verkochten. De MediaMarkt heeft ook geen lg meer. Als je naar een MediaMarkt gaat zie je heel veel Apple, heel veel Samsung en nog wat Sony, HTC, en zelfs general mobile. Maar LG? Nergens te bekennen. :(

Reclame maakt lg ook nauwelijks volgens mij. De G5 was inderdaad een beetje een tegenvaller, maar de G6 is een prima telefoon. Maar op deze manier komt de 'gemiddelde consument' daar al helemaal niet achter.

[Reactie gewijzigd door landcross op 11 juli 2017 07:43]

De wereld is groter dan alleen de Media Markten en Tele2's in Nederland. M.a.w. die zaken die je hier ziet gebeuren hoeven helemaal geen invloed te hebben op de (rest van de) verkopen.
Oh zeker, dat snap ik heel goed. En misschien gaat het ook wel goed met lg en is mijn opmerking meer uitzondering dan regel. :)

Desalniettemin blijf ik mijn recente ervaring met de beschikbaarheid van de G6 niet al te positief vinden. Maar ik ben ook geen toekomstvoorspeller helaas ;)

[Reactie gewijzigd door landcross op 11 juli 2017 11:05]

Maar in de eerste reactie zeg je dat de G6 een prima telefoon is en later de ervaring niet al te positief, dus wat is het nou? :9 :X
Haha, dat kwam er inderdaad een beetje raar uit. De g6 vind ik als telefoon prima (heb hem zelf (nog) niet, maar wel bij een vriend gezien), maar als het aankomt op beschikbaarheid van de g6 vind ik 't een beetje een rare situatie.
De combi verkopen met abonnementen zijn voor de prijsstunters waarschijnlijk met te weinig marge. Dan vind je dergelijke toestellen of merken dus niet bij zulke winkels of webshops.
Toen ik een aantal weken geleden in de T-Mobile winkel was, zei de verkoper van T-Mobile dat zij op dat moment de exclusieve deal voor de verkoop van de G6 hadden. Of die exclusieve deal alleen gold voor providers of voor alle officiŽle verkoopkanalen weet ik niet, maar het kan wel een verklaring zijn.
Zelfde geldt voor Nokia: alleen te krijgen bij KPN.
Bij resellers zoals Mobiel.nl, GSMweb, belsimpel etc is het geen probleem om een LG te combineren met Tele2 . Vaak nog goedkoper :P
De vraag of de G6 VoLTE doet...

Edit: oke... Wtf?

[Reactie gewijzigd door Richh op 11 juli 2017 13:06]

Geen enkele LG is te verkrijgen met een Tele2 abbo :P

Was 't maar zo, heb een hele tijd geleden op die manier zeer goedkoop een g4 gekocht door een abonnement af te sluiten en dan de toestelprijs per maand op 0 te zetten (oftewel het toestel volledig vooraf betalen). Dan heb je een 'sim-only' abonnement met een extra goedkoop toestel.
Wordt dus een sim only met los toestel.
Er word dan wel weer veel reclame gemaakt door andere providers. HTC is bijvoorbeeld uit de schappen bij T-Mobile. LG is dat weer niet.
Heb ik ook goede ervaring mee. Bij Vodafone kon ik alleen een zwarte XZs kiezen bij verlengen, maar ik wilde de blauwe. Verlengen via Belsimpel betekent gewoon de telefoon kiezen die je wil, in de kleur die je wil, met het abonnement wat je wil, ook verlengen kan. Ik betaal ook nog eens 6 euro minder per maand dan wanneer ik hetzelfde abonnement had verlengd via Vodafone.
Steek de grens dan eens over :D

Hier in Belgie zie ik ze regelmatig liggen
Inderdaad, toen ik voor een LG g6 zocht kon ik die nergens vinden. Ik heb circa 20 winkels afgebeld om te kijken of ze hem hadden met geen succes.
Heerlijk compact, mooi design! Maar dan direct een budget modelletje van gemaakt :(

Had er toch gewoon een Snapdragon 660 in gezet en laat de finger scanner lekker erop!
Die G6 is toch geen budget model?
Dat is het topmodel, dit gaat over de Q6.
Die is de budget variant van het topmodel. Als jij liever een topmodel wilt dan koop je gewoon het topmodel.
Een nieuw topmodel met een nieuwe snapdragon komt later.
Daar heb ik het helemaal niet over.

EINDELIJK weer een mooi compact toestel, eentje van normaal formaat, niet zo'n joekel. ~142mm max lengte en <70mm breedte past heerlijk in de hand en is meestal nog prima met 1 hand te bedienen.

Maar nee, natuurlijk moet een compact toestel gelijk onder de budget noemer vallen. Dus we halen de vingerscanner weg en zetten de 1-na-traagste Snapdragon erin (er was ook nog een 2xx serie dacht ik) ipv een prima 660 of 8xx.

LG had ook gewoon een compact topmodel kunnen introduceren.

[Reactie gewijzigd door Jazco2nd op 11 juli 2017 10:23]

natuurlijk moet een compact toestel gelijk onder de budget noemer vallen
Tja, zo zit de wereld in elkaar. Mensen die heel veel met hun toestel doen en er veel geld aan uitgeven willen een zo groot mogelijk toestel. Mensen voor wie een telefoon gewoon een telefoon is en dat geen §800 waard vinden willen meestal een compacter toestel. Daar richten de fabrikanten zich dan ook op.
Overigens vind ik zelf deze toestellen nog steeds aan de grote kant.
LG had ook gewoon een compact topmodel kunnen introduceren.
Technisch prima mogelijk. Maar kunnen ze die ook verkopen?
Tja, zo zit de wereld in elkaar. Mensen die heel veel met hun toestel doen en er veel geld aan uitgeven willen een zo groot mogelijk toestel. Mensen voor wie een telefoon gewoon een telefoon is en dat geen §800 waard vinden willen meestal een compacter toestel. Daar richten de fabrikanten zich dan ook op.
Je schrijft dat alsof het de conclusie van een onderzoek is. Maar het is puur aanname.
Sowieso kan dit onmogelijk worden onderzocht aangezien er al jaren geen compact topmodel is uitgebracht. De laatste was de Moto X 2013. Ja Sony heeft nog een Compact serie gehad, maar na de Z3 was dat voorbij (de Z5 was een rare eend, je kon beter de Z3 kopen). Daarnaast had Sony altijd de slechtste schermen tov de concurrentie. Raar, want als het om tv schermen gaat doet Sony het prima.

Dus je kan niet weten of mensen die heel veel met hun toestel doen, een zo groot mogelijk toestel willen. Deze mensen hebben namelijk simpelweg geen keuze gehad.

Ik doe verschrikkelijk veel met mijn toestel, het is mijn kantoor, laptop etc. En ik gebruik het prive en ik gebruik het voor het managen van meerdere RPis via SSH (Termius app) en file manager (ES File Explorer Classic). Vorige week begaf mijn HTC M7 het, heb nu een 2ehandse LG Nexus 5X. Lekker snel en prima specs maar echt veeeel te groot, vooral de breedte. Ik hoop dat een Nokia 7 of 8 max 142mm bij max 69,x mm is, dan ga ik daar zeker voor (met minimaal de SD660).

[Reactie gewijzigd door Jazco2nd op 11 juli 2017 10:49]

Je schrijft dat alsof het de conclusie van een onderzoek is. Maar het is puur aanname.
Een gefundeerde aanname. Alle fabrikanten doen dit zo. Die zullen allemaal klanten onderzoeken doen en de klanten vragen "wat wil jij voor toestel".
Dus je kan niet weten of mensen die heel veel met hun toestel doen, een zo groot mogelijk toestel willen. Deze mensen hebben namelijk simpelweg geen keuze gehad.
Uit de eerder genoemde klanten onderzoeken blijkt blijkbaar dat er maar weinig mensen zijn die een topmodel zoeken met een compact formaat. Is natuurlijk ook niet onlogisch om je toestel optimaal te gebruiken is een groot scherm gewoon praktischer. Daar hebben ze zefls de tablets voor uitgevonden.
Ja een paar jaar geleden schreven de product marketing afdelingen van de grote merken dat. Maar dat zijn product marketing afdelingen. Het laatste wat zij doen is consumentenonderzoeken.
Het is gewoon een stuk goedkoper om alle onderdelen in een groot toestel te proppen dan om alles zo compact mogelijk te maken. Dat is de werkelijke reden. Er zijn helemaal geen klantonderzoeken geweest en als die er waren, was het net zoals de GVB in Amsterdam onderzoek doet: er kan maar 1 conclusie zijn.

In werkelijkheid is er zeker een markt voor compacte toestellen, maar dat is duurder dus meer risico.
Voegt weinig toe aan de discussie maar mijn voorkeur gaat echt uit naar compact met high end specs zoals de z3c ze had.
Een Galaxy S8 (5.8") is 148mm lang en 68mm breed. Het is maar iets langer dan wat jij als ideaal ziet en is zelfs smaller dan jij als maximale breedte wenst. Dit is dan zelfs het normale model van Samsung. Een kleinere geschaalde Galaxy S8 op 5" zou zeer klein in omvang zijn...maar dan ook echt heel erg klein.
De S8 is (samen met een reeks Sharp telefoons sinds 2015) dan ook echt een uitzondering.
De S8 heeft ook een 2:1 verhouding dus logisch dat deze smaller is.

Ik vind m nog net te lang maar inderdaad prima in de hand. De G6 vind ik echt nog te groot.
Dat ronde doet me een beetje denken aan de Palm Pre uit vergane jaren. Mooi hoor!
Zeker dat blauw, doet me denken aan mijn eerste PDA.
Ziet er naar uit dat hij goed in de hand gaat liggen!
Hier zelf ook voor de G6 quad-dac versie gegaan,mede omdat oneplus 5 zoveel duurder is en teveel mankementen heeft o.a camera,scherm etc.
Ook precies mijn redenering, ik heb altijd oneplus gehad, maar omdat de OP5 zo slecht is ben ik verder gaan zoeken. Oke slecht is de OP5 niet natuurlijk, maar wel veel te duur!
De lg g6 voor §360 is gewoon beste deal atm!

[Reactie gewijzigd door Mooyal op 11 juli 2017 08:58]

Waar vind je de G6 aan die prijs?
kijk even op het LG6 forum, ik kan/mag hier niet de site geven.
Er zijn 2 dingen die ik niet kan hendelen.

1. De processor, waarom een 435? We hebben het hier over een FHD+ resolutie, als je een beetje wilt gamen gaat dit al een ramp worden. Ik weet dat je geen geweldige prestaties moet verwachten in dit prijssegment maar persoonlijk had ik liever een Snapdragon 625 in dit toestel gezien aangezien die meer op het niveau is van de andere hardware die in het toestel zit.

2. Geen vingerafdrukscanner, really? Er bestaan al 50§ toestellen met een vingerafdrukscanner, no joke. https://www.kimovil.com/en/where-to-buy-doogee-shoot-2

Wat ik wel erg positief vind is dat ze de aspect ratio naar een budgettoestel brengen, dit was momenteel nog alleen beschikbaar op high end toestellen.

[Reactie gewijzigd door Jvann op 11 juli 2017 09:25]

Hoeveel mensen gamen die iets zwaarders dan een 400-serie soc nodig hebben? Ik heb ooit de eerste Moto G gehad en alle populaire Apps gingen als een speer.
Waarom geen vingerafdrukscanner? LG heeft de laatste tijd een handje van het verwijderen van USP's.

Op de G6 hier geen wireless charge en quad dac en nu op deze Q6 een langzamere soc en geen vingerafdrukscanner.. Waarom zou iemand deze telefoon kopen terwijl er veel goedkopere alternatieven zijn met betere specs.
Damn Arnold, wat zijn jouw nieuwsberichten toch altijd fijn om te lezen. Thanks!

(en dat mocht ook wel eens gezegd worden)
Tip: LG G6 voor §370 op eglobal.
Waarom is het zo veel goedkooper?
Check, donderdag besteld en woensdag in huis zonder invoer rechten via Surrey,UK
Ik heb ooit eens mijn Lumia 1520 via eGlobal bestelt. Of het een officiŽle was weet ik nog steeds niet, ik had er in ieder geval een aantal probleempjes mee (heel suf. kwam er later achter dat het mijn eigen schuld was) en heb hem terug gestuurd. Later heb ik er een besteld via Amazon en daar zat een zilveren zegel op, dat de echtheid aanduidde, iets dat de eGlobal versie mistte, waardoor ik twijfel aan de echtheid.

Het was in ieder geval drama om terug te sturen, reacties te ontvangen en geld terug te krijgen. Ze deden zelf heel lang over de status van de reparatie en vervolgens kreeg ik een kras op mijn scherm (die er voorheen niet was) en mijn omruil termijn was verstreken (dat dit door hun trage werk kwam deerde niet). Ik heb gelukkig alles terug kunnen krijgen via PayPal maar ik kan je niet aanraden hier te bestellen :) Al was het maar wegens garantie en de tijd die dit in beslag neemt om het naar Hongkong te sturen.
Op lange termijn gaat LG het op het smartphone markt het ook niet redden. De toestellen hebben gewoon geen kenmerkend karakter.
Misschien ligt het aan mij, maar ik kan sowieso niet enthousiast meer worden van alle huidige smartphones. Ze zijn in 10 jaar tijd volwassen geworden. Voor mij is het een klein beetje afwachten op "het volgende"
Klopt heb ik ook. Alleen Samsung heeft mij vanaf de S6 ieder keer weten te verassen. Vooral met de S8. Alleen de software vind ik jammer maar daar kan Samsung weinig aan doen.
Dus ze hebben je twee keer verast? De S7 was nou niet echt anders ofzo. De s8 was een welkom fris idee wat er idd verassend goed uitkwam.

De software kan samsung overigens exact alles aan doen.
Met software bedoelde ik android blijft android.
Was Android op een Samsung maar Android.
Ik vind anders dat sommige aanpassingen verdomd goed zijn, die zullen we waarschijnlijk in een komende versie weer terug zien in de officiele Android.
Touchwizz draaid tegewoordig wel soepel, enige nadeel wat mij betreft is alleen nog dat ze een hoop eigen versies van apps aanbieden waar niemand gebruikt van maakt omdat de standaard google/'of andere merken' versies beter werken.
Touchwizz draaid tegewoordig wel soepel, enige nadeel wat mij betreft
Soepel is het wel gewoon, maar gezien de hardware die samsung daarvoor gebruikt mag dat ook wel. het grote probleem wat ik tegen ben gekomen is nog steeds het geheugen management. dat is nog steeds behoorlijk ruk wat er voor zorgt dat applicaties snel uit het RAM worden gezet. Raar als je ziet hoeveel ram deze apparaten vaak hebben.
Zolang de meeste androidgebruikers nog denken dat het allemaal van Samsung is... }:O
Let op de Samsung Note 8 en Huawei Mate 10. Komen over twee, drie maanden uit, worden mooiste phones ever, totaal bezelless.
Note 8 lijkt inderdaad een baas van een toestel te worden. Zie ook https://boygeniusreport.f....jpg?quality=98&strip=all

Shit is aan als dat de nieuwe standaard wordt (wat het qua display wel gaat worden). Ik ben alleen bang dat reparaties vrijwel onbetaalbaar gaan worden en dat is voor mij wel een punt om het toestel niet aan te raden direct bij launch. Je betaald namelijk de hoofdprijs voor het toestel en als je hem dan laat vallen kost een reparatie je rustig 500 pleuro's.

Bij samsung loont wachten echt heel erg in de aanschaf.

Van de mate 10 kan ik helaas vrij weinig "goede" release pics vinden.
Dit is huawei in 2014 al!
Die Mate 10 wordt een top phone.

https://www.androidheadli...-Ascend-Mate-7-AH-211.jpg
En toch vind ik dit een kei van een design. Straight to the point, no nonsense bezelthin. Een heel hoog less is more feeling. Ik hou er wel van.
Daar geloof ik niks van, ik denk dat de g6 een hele mooie comeback is voor LG. En deze q6 ziet er ook gewoon erg goed uit. Sinds de g2 heeft LG juist een goeie tegenhanger van de S lijn van Samsung, met minimale bezels en een eigen karakter.
Wat? Dit is het eerste budgettoestel met een 18:9 display. En de G6 is her goedkoopste toestel met zo'n scherm.
Sorry!? :)

Ik vind een 18:9 scherm en een super goede dubbele camera toch behoorlijk kenmerkend, en dan heb ik het nog niet eens over het design.

HTC, OnePlus, Xiaomi maken allemaal iPhone klonen. De G6 ziet er echt heel anders uit.
Nou mijn Xiaomi Mi6 lijkt niks meer op een iPhone dan deze LG Q6.

https://www.youtube.com/watch?v=t6KGVH5AEeg
Mijn LG G6 H870DS 64GB Dual Sim wordt deze week aan mij geleverd! :)
deze heeft 64gb ipv 32 gb en het bezit ook nog eens een quad-DAC :)
voor mij is de LG G6 atm prijs/kwaliteit gezien de beste high end toestel van 2017 (atm)
Ben wel heel benieuwd wat de prijs wordt voor de Q6

[Reactie gewijzigd door Mooyal op 11 juli 2017 08:31]