Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

nVidia GeForce2 Ultra overclocking

dEjAvU schrijft dat er bij Tweak 3D eens werd gekeken naar de overklokbaarheid van nVidia's verse GeForce2 Ultra chip. Na het aanbrengen van de nodige koeling in de vorm van Card Cooler XT en Honeywell SuperTurbo fans, een thermal probe en het editten van het register om de overklok-sliders tevoorschijn te halen kon het feest beginnen. Als maximale core-speed werd 265MHz behaald (standaard was 230MHz) en het geheugen strandde op 500MHz (standaard was 460). Deze tweak-actie resulteerde in een snelheidswinst van 11.8% onder Quake III Arena in 1600x1200x32bit:

As I clicked the speed up a few MHz at a time, I would start up Quake 3 and run the 1600x1200 timedemo. I had a feeling it would crash sometimes but it seemed stable. At 260 Mhz core / 480 MHz memory I decided to run the demo twice just to make sure it wasn't going to crash. The temperature on the probe still read only 90.9F. After the second demo completed without problems I looked down at the probe -- 94F. So, the chip was heating up. No problem there -- I figured another 10F or so shouldn't be a problem. I kept the memory at 480 because I knew it was safe for now. I cranked the core to 270 MHz. Quake 3 ran horribly sluggish -- 23 FPS. What the hell?

I set the clock speed back to default, and I achieved 20 FPS on the test. I was worried, so I shut the PC down for 30 minutes. When I rebooted, all was fine. So I decided the core would remain at 265 MHz regardless of the memory clock. At 490 MHz memory clock, the card managed 60.1 FPS in the 1600x1200x32bpp test -- my mission was complete. But I decided I shouldn't stop -- in the name of tweaking, and that I could reach higher speeds than ever imagined! Maybe I was delirious, but anyway, I decided to bump the speed up a bit more.

It's often somewhat difficult to tell when the core clock speed is set too high, but figuring out the memory is set too high is usually easy. You'll notice visual artifacts almost immediately. Using this logic, I pushed the memory speed higher. At 500 MHz everything seemed fine. However, I noticed artifacts at 505 MHz and the PC froze at 510 MHz. So it looks like 500 MHz is the most you can get out of this ram (or so).

Door

5 Linkedin Google+

Bron: Tweak 3D

Reacties (5)

Wijzig sortering
Klopt, Anandtech haalde trouwens 285 core, dus het kan nog beter, al denk ik niet dat dat zin heeft, aangezien ook de Ultra met zijn 7,36 gb (of 8 gb bij 500 mhz :)) geheugen, nog last heeft van een te kleine bandbreedte.

ps, ik zou wel eens een stukje willen lezen hoe je de theoretische benodigde geheugencapaciteit kan bepalen voor een bepaalde chipset op een bepaalde resolutie en kleur.
Reactie op ondertsaande posting:
Interresant Vink, eens kijken of ik het kan volgen :)
Framebuffer write 1024 x 768 x 32bit =3MB x 2.5 (Overdraw) =7,5MB x 40 (FrameRate) = 300MB/s

Z-Buffer 1024 x 768 x 32bit =3MB x 3 (Overdraw) = 9MB x 40 (FrameRate) = 360MB/s + 100MB /s(correctie Z-buffer write) = 460MB/s

Texture read 8 texel/pixel = 24MB x 3(Overdraw) = 72MB x 40 (FrameRate) = 2880MB/s x 0,5 (cachehits) x 2 (multitexturing) = 2880MB/s

Framebuffer read 1024 x 768 x 32 =3MB x 75 (BeeldschermFreq. 75Hz) = 225MB/s

Totale benodigde bandbreedte voor een resolutie van 1024 x 768 x 32bit, minimaal 40fps bij een 75Hz vernieuwingsfreq. = 300+460+2880+225= 3865MB/s
Tom's Hardware heeft mooi op een rijtje gezet hoe de verhouding van bandbreedte per theoretisch mogelijke aantal pixels per seconde is. Staat in dit artikel:
www.tomshardware.com/graphic/00q3/000814/index.html

Daar wordt overigens hetzelfde resultaat als bij Anandtech gehaald, 285/500 Mhz.

[update]
De mensen van Bitboys rekenen in onderstaand artikel wat dingen voor; ze komen op 12 bytes per pixel, plus wat voor refresh en het lezen van textures.
www.bitboys.com/a_xba.html
[/update]
Als maximale core-speed werd 265MHz behaald (standaard was 230MHz)
Ik geloof dat dit 250 MHz standaard was.
Heeft iemand eigenlijk dat geheugen al door de magische 500MHz grens gekregen.....

Deze kaart kan volgens Tom nog met twee soorten geheugen geleverd worden..een 4ns en een iets langzamere...ik geloof 4,4/4,5ns.. Dat zou de reden zijn waarom dat geheugen (af fabriek) redelijk bescheiden geklokt is. 4ns geheugen moet dus moeiteloos op 500 kunnen draaien...maar geheugen is toch meestal wel een stukkie boven spec te krijgen (+/- 5% ofzo)?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*