Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Handelsmerken wijzen erop dat Amazon in EU winkels zonder kassa's wil openen

Door , 169 reacties

Handelsmerken die Amazon wil vastleggen in het Verenigd Koninkrijk en Europa wijzen erop dat Amazon zijn Go-supermarkten zonder kassa's wil openen op het continent. Tot nu toe heeft Amazon alleen bij het eigen hoofdkantoor een testversie van zo'n winkel.

Amazon heeft onlangs geprobeerd om de slogan 'No Lines, No Checkout. (No, Seriously)' proberen vast te leggen bij het Euipo, het orgaan van de EU voor intellectuele eigendom. De Britse evenknie heeft de slogan inmiddels toegewezen als handelsmerk, meldt persbureau Bloomberg. Vorig jaar legde de webwinkel Amazon Go, de naam voor de winkels, al vast als handelsmerk.

Het vastleggen van een slogan is vaak een eerste stap in de opmaat naar het openen van winkels. Amazon heeft tot nu toe niet veel bekendgemaakt over de technologie achter de onbemande supermarkt en stelt alleen maar dat het om een combinatie van computer vision, sensor fusion en deep learning gaat. Aan het promotiefilmpje te zien kan de klant 'inchecken' door een Aztec-code op de smartphone tevoorschijn te halen en deze bij een poortje te houden.

Na het inchecken kunnen klanten uit de schappen pakken wat ze willen, waarna het automatisch in een digitaal winkelmandje in de Amazon Go-app geplaatst wordt. Ook een product terug in een schap zetten is geen probleem. Nadat klanten simpelweg vertrokken zijn uit de winkel, wordt het bedrag van hun Amazon-account afgeboekt en krijgen ze een digitaal bonnetje. De webwinkel toonde het concept vorig jaar voor het eerst.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

22-05-2017 • 07:46

169 Linkedin Google+

Reacties (169)

Wijzig sortering
En wat nou als je naar binnen wandeld zonder je aan te melden, kan je dan alles gratis krijgen? Of wat als je naast iemand anders staat en je pakt wat bij hun kant hoe ziet het systeem het verschil? Het lijkt me een toffe winkel maar persoonlijk denk ik dat het nog wel een tijdje duurt voordat het echt aanslaat. En laat staan dat ze snel in de buurt komen in NL ze zullen eerst richting DE gaan kijken is mijn gok.
Dan gaat het poortje niet open en kom je de winkel niet in.

Verder zullen daar ook wel bewakers rondlopen, die via het Amazon camera deep learning systeem automatisch weten wie ze in de gaten moeten houden.
Zou mooi zijn als de deep learning camera opeens (bijv.) donkere mensen in de gaten laat houden omdat vanwege een paar rotte appels. Of gaat dat zo niet werken?

Edit: Snap dat het een gevoelig onderwerp is, maar om het nou -1 te geven. Ik stel gewoon een vraag. 8)7

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 22 mei 2017 08:33]

Het lijkt mij sterk als de software onderscheid maakt in huidskleur. Zaken zoals gedrag, loopsnelheid, gezichtsuitdrukkingen, lichaamstempratuur e.d. zullen waarschijnljk wel deel uitmaken v/h deep learning algoritme.

En als de software een verdacht persoon opmerkt, krijgt 1 v/d bewakers een berichtje die persoon in de gaten te houden.
Als je eerlijk bent over dit onderwerp dan is dat zeker een factor die meegenomen gaat worden. Machine learning kijkt op basis van alle onderscheidende elementen steeds wat de uitkomst is en kan zo steeds beter voorspellen. Door het CBS weten we dat mensen van Noord Afrikaanse afkomst in NL meer crimineel vertegenwoordigd zijn. Als machine learning goed werkt zal dit dus een onderscheidende factor zijn die automatisch wordt meegewogen (er van uitgaande dat de cijfers van CBS correct zijn) gezien de kans groter is tot diefstal. Met automatisch bedoel ik dat dit niet geprogrammeerd wordt maar dat de werkelijkheid zal uitmaken of AI dit verder oppakt bij overwegingen. Of zie ik dit verkeerd?
Dan kunnen we allemaal ophefartikelen verwachten over het Etnisch Profileren door algoritmes.
Het goede nieuws is natuurlijk dat de software veel meer variabelen in de gaten kan houden dan mensen. Dus waar politieagenten misschien geneigd zijn donkere mensen in een dure auto vaker aan te houden, zal een algoritme wellicht vooral geïnteresseerd zijn in donkere mensen in een snelle auto zonder belastingvoordelen van minder dan 5 jaar oud die regelmatig een grens passeert en tussen 23:00 en 0:30 uur zich in een buitenwijk van een middelgrote stad bevinden en langer dan vijf minuten op dezelfde plaats stil staan. Ik geef maar wat willekeurige parameters. Natuurlijk kun je hier een heel privacyverhaal bij bedenken, maar als je hierdoor met het huidige politiekorps en vergelijkbare uitgaven opeens de pakkans met 50% verhoogd vind ik dat een overweging waard.
Je kan ook iedereen zijn privacy overboord gooien, 100% pakkans, niks met 50% verhoogd...
Je kan ook iedere vorm van controle afschaffen. Geen kassa's, geen politie, geen douane. 0% pakkans, een wereld die door criminelen wordt beheerst, maar 100% privacy.

Uiteindelijk zal je tot een compromis moeten komen, vandaar dat ik het over een overweging heb.
100% pakkans, niks met 50% verhoogd...
Volgens mij kan een verhoging van 50% wel degelijk tot 100% leiden.

[Reactie gewijzigd door 84hannes op 22 mei 2017 10:38]

Je kan ook iedere vorm van controle afschaffen. Geen kassa's, geen politie, geen douane. 0% pakkans, een wereld die door criminelen wordt beheerst, maar 100% privacy.

Uiteindelijk zal je tot een compromis moeten komen, vandaar dat ik het over een overweging heb.

[...]

Volgens mij kan een verhoging van 50% wel degelijk tot 100% leiden.
Een kassa is geen controle middel. Daar loop je als klant zelf wel of niet heen. Je loopt als klant wel of niet een winkel in, dat kun je zelf kiezen.

Politie en douane zijn ook niet per definitie privacy killers. Zo'n 15 jaar geleden zat het met dat "compromis" waar jij het over had in Nederland bijvoorbeeld wel snor:
-- Geen ID plicht
-- Geen kenteken scanners op de weg en in parkeer garages
-- Geen mogelijkheid om gefouilleerd te worden zonder formele verdenking,
-- Geen mogelijkheid tot legale razzia's zonder tussenkomst van rechter,
-- Je kon/mocht als burger niet 100% van de tijd exact gevolgd worden. In het openbaar vervoer (op basis van OV chipkaart), in de auto (op basis van kenteken scanners) en zelfs wandelend en op de fiets (op basis van je telefoon signaal en bankgegevens bij afrekenen).
-- Geen geheime diensten en politie die onbeperkt en ongelimiteerd toegang hadden tot al je vakantie fotos, facebook chats, politieke mening, etc etc.
-- Geen politie die je computer legaal mag hacken.
-- Geen automatische gezichtsherkenning in het OV
-- Er bestond nog medisch beroepsgeheim (nu niet meer: nu kunnen verzekeringen en overheid gewoon je medische historie inzien). Voor een kratje bier koop je een student om die bij een instantie stage loopt die met medische gegevens werkt en je kunt willekeurig van wie dan ook de medische gegevens inzien.

Dat "compromis" is nu wel even anders. En er wordt aantoonbaar geen enkele crimineel, terrorist of illegaal meer of minder door opgepakt.

[Reactie gewijzigd door GeoBeo op 22 mei 2017 14:16]

Een kassa is geen controle middel. Daar loop je als klant zelf heen.
Daar heb je inderdaad gelijk in als je bijvoorbeeld alleen naar AH togo's op het station gaat, waar de kassa in het midden van de ruimte staat en je zelf mag afrekenen. Maar je moet voor de aardigehid eens naar een meer traditionele winkel gaan, met name supermarkten of electronicazaken. Meestal zul je zien dat de kassa zo is neergezet dat je er langs moet lopen om bij de uitgang te komen. Dat is niet per ongeluk gedaan.

[Reactie gewijzigd door 84hannes op 22 mei 2017 14:15]

Dat is niet per ongeluk gedaan.
Nee, dat klopt. Dat is in de eerste plaats gewoon omdat dat makkelijk is voor klant en winkelier. Als jij al je spullen gepakt hebt, dan kom je op weg naar de uitgang langs de kassa. Je hoeft niet extra te lopen.

Als de kassa achterin de zaak was en je dus met al je boodschappen naar achter moest lopen om daar af te rekenen, dan is dat niet handig. Toch zie je dat af en toe wel in kiosks en toeristenwinkeltjes. Men wilt zo graag laten zien wat men allemaal verkoopt dat de kassa naar achteren verschuift. De gemiddelde klant koopt daar toch maar een kleinigheid en vindt het geen bezwaar daarmee tot achterin te lopen. Met een volle boodschappenmand is dat wel anders.

Ik ken trouwens ook een elektronicazaak, ja een traditionele, waar dat de kassa achterin is (en nog een andere waar hij niet in de buurt van de deur is) . De reden: De klant kijkt eventueel rond en spreekt dan toch de eigenaar/verkoper aan om geholpen te worden, afspraken te maken over de bezorging en zo.

Dat het kunnen zien wie er binnenkomen en buitengaan en de gehele winkel kunnen overzien ook een belangrijke reden is, is waar.
Beide stellingen kloppen. Ik ken ook van die traditionele elektronicazaken die hun kassa achterin zetten en bij een supermarkt is het wel zo comfortabel als de kassa bij de uitgang zit. Maar dat is geen reden om gesloten kassa's te blokkeren: dat heeft, net als de detectiepoortjes bij de uitgang bij elektronicawinkels en bouwmarkten (hebben ook de kassa bij de uitgang) en kledingzaken en warenhuizen (vertrouwen meer op detectiepoortjes), wel degelijk met preventie van diefstal te maken.
Klopt en hoe groter de winkel, hoe meer kassa's, hoe meer het voorkomt dat kassa-lanen ook geblokkeerd kunnen worden.
[quote]
~
Een kassa is geen controle middel. Daar loop je als klant zelf heen. /quote]
Daar heb je inderdaad gelijk in als je bijvoorbeeld alleen naar AH togo's op het station gaat, waar de kassa in het midden van de ruimte staat en je zelf mag afrekenen. Maar je moet voor de aardigehid eens naar een meer traditionele winkel gaan, met name supermarkten of electronicazaken. Meestal zul je zien dat de kassa zo is neergezet dat je er langs moet lopen om bij de uitgang te komen. Dat is niet per ongeluk gedaan.
Wat ik bedoelde is dat *iets kopen* niet verplicht is en dat het je niet "overkomt". Je wordt dus niet "gecontroleerd" door een kassa of je dat nou wilt of niet.

Je hoeft een winkel niet verplicht in te lopen.

[Reactie gewijzigd door GeoBeo op 22 mei 2017 14:15]

Als je een goede kassamedewerker hebt kijkt die ook wel even naar mensen die niets kopenafrekenen.
Zucht. Wil je het niet snappen? Een winkel staat niet in de openbare ruimte. Je *hoeft* er niet heen. Bij de Aldi bij ons in de buurt wilden ze ineens bij iedereen in de tas kijken... wij gingen er toen niet meer heen. Voor die paar euro minder betalen laten wij ons niet zo behandelen. Als echter de gemeente op straat overal cameras hangt dan kun je je daar niet aan onttrekken.
> Volgens mij kan een verhoging van 50% wel degelijk tot 100% leiden.

https://en.wikipedia.org/wiki/Zeno%27s_paradoxes

[Reactie gewijzigd door Sylph-DS op 22 mei 2017 12:29]

Ik snap jouw paradox, maar ik denk dat hij bedoelt dat op dit moment bijv. 72 van de 108 gepakt worden, dan 50% meer bovenop die 72 en kom je op alle 108.
Ik denk dat hij procentpunt bedoelt. Nu een pakkans van 50%, neemt met 50%-punt toe, is 50+50=100% pakkans. Maargoed, dat terzijde.
Sorry, dat zijn heel veel paradoxen, dus ik ga ze (nu) niet doornemen...
Als er iedere maand 600 artikelen worden gestolen in een winkel, en de politie pakt er elke maand 400 op, dan zorgt een stijging van 50% pakkans toch voor 100% pakkans?
edit:
Dat wat Kyhfin zegt dus

[Reactie gewijzigd door 84hannes op 22 mei 2017 14:15]

Hoewel ik je snap is deze redenatie nu juist de oorzaak dat we dus dadelijk alles maar accepteren en 0 privacy meer hebben.
Te laat! Dat hebben we al jaren niet meer.
Om binnen te komen moet je je al als klant identificeren met een klantenkaart. Als je naar buiten loopt wordt alles wat je uit de winkel mee neemt automatisch verrekend met je account of je bank. Spullen verstoppen onder je jas, geheime zakken enz. heeft geen zin.

Als je als wanbetaler bekent staat kom je de winkel niet in. Controle is dus niet eens nodig. Dat doet men al bij het aanmaken van een klantenkaart. Van etnisch profileren is geen sprake. Iedereen krijgt met dezelfde controle te maken.
Nee, je ziet het goed. Bijkomend voordeel van computeranalyses is dat je meerdere factoren kunt combineren, en niet subjectief gaat beoordelen zoals mensen dat doen. Na een tijdje van leren kan een computer beter onderscheid maken tussen een criminele Marokkaan en een gewone Marokkaan, doordat ook andere factoren (zoals beweging, gedrag etc) objectief worden meegenomen. Veel mensen hebben die capaciteit niet.
Mogelijk interessant als input op een maatschappelijk debat. Een computer een racist noemen gaat wat lastig. Wellicht draait de discussie dan makkelijker om (gezien niemand direct als racist weggezet kan worden) waarbij de vraag 'hoe kan het dat bevolkingsgroep X' meer crimineel is dan Y en wat doen we hier aan?' sneller serieus genomen wordt i.p.v. zwartmaken van degene die deze constatering maakt.
Een computer een racist noemen gaat wat lastig.
Waarom eigenlijk niet? Een computer is rationeel, maar dat maakt hem wellicht nog veel harder, zakelijker en gevaarlijker dan de ergste Nazi. Naastenliefde is niet een begrip waar een computer wat mee kan.

[Reactie gewijzigd door OddesE op 22 mei 2017 15:12]

Volgens mij is discrimineren niet het probleem. Hoe beter je kunt discrimineren waarbij je verwachtingen ook daadwerkelijk uitkomen hoe intelligenter je bent. Immers, je analyse en toekomstvoorspellingen zijn accurater. Probleem is dat sommige mensen onderscheid in mensen gebruiken om mensen als 'minderwaardig' te behandelen. Daar houd de taak van AI geheel op in dit voorbeeld. Je argument lijkt me daarom niet direct opgaan.

Omgaan met deze feiten op een normale manier is dus het probleem van mensen terwijl je ongeacht de uitkomst iedereen als gelijkwaardig blijft behandelen.

Voorbeeld: genoeg wetenschappelijke onderzoeken waaruit significante verschillen in IQ duidelijk worden per bevolkingsgroep (om maar een segmentering te noemen). Probleem is dat je daar niet normaal over kunt praten. Dat is het probleem. Niet de analyse.
Tja. Maar er zijn zoveel zaken in onze samenleving die voor ons vanzelfsprekend zijn (omdat wij wezens zijn met gevoel) die eigenlijk rationeel gezien niet kloppen.

Neem die priester die zei als je honger hebt mag je een brood stelen.

Ik ben het met die man eens (makkelijk voor mij gezegd, ik ben geen bakker). Niemand zou dood moeten gaan van de honger, Maar welke rationele grond kun je hiervoor bedenken?

Stel de gezamelijke deep learning computers van Aldi, Coop, AH etc weten die hongerige persoon steeds tegen te houden... en hij komt om van de honger... kunnen we dan verwachten dat het deep learning algoritme dat gaat meewegen? Mogen we een humaan menselijk oordeel van ze verwachten? Of zullen ze als boekhouders de waarde van een mens op 0 zetten en die van het brood op 2 euro en steeds opnieuw dezelfde afweging maken, totdat die persoon overlijdt door voedsel tekort?

Het rode kruis? Voedselhulp? Oude kleren inzamelen? Allemaal vanuit ons hart, niet ons hoofd. En gelukkig maar.
Dit gaat meer over meerdere reacties die over het deep learning worden geplaatst maargoed:
Een computer racistisch maken is vrij makkelijk. Probeer maar eens een goede dataset hiervoor te vinden. Als je verkeerde data aanlevert zal de computer verkeerde dingen leren.
Enige manier om evt. goede data aan te leveren is iedereen eerst altijd controleren. Zodat je objectieve data krijgt.
Anders kan je niet zeggen of de output goed is.

Daarnaast, hoe zorg je ervoor dat analyse goed blijft? Als die eenmaal zijn waarden heeft geleerd en komt nieuwe manier om dingen te jatten. Hoe gaat die dat leren? steekproef? gaat niet werken. Aangezien je veel voorbeelden nodig hebt om het goed te leren. Hij gaat zich focussen op wat die denk dat criminelen zijn, dus zijn focus word steeds smaller. (aangezien we niet mankracht (en volgens wet kan het ook niet) hebben om genoeg random tests te blijven doen om dit te voorkomen).

Als je breder zou toepassen is enige wat kan wat ik me zou kunnen voorstellen is dat hij leert hoe de normale Marokkaan zich gedraagt zodat die minder snel eruit gepikt zal worden en dus minder lastig gevallen zal worden. Maar dan nog is de vraag hoe goed werkt. Want als je een crimineel persoon controleert, en die is dan toevallig niet crimineel bezig, hoezeer wijkt zijn gedrag af? Misschien was die wel aan kijken of die wat kon doen, maar heeft die om een of andere reden niet gedaan (omdat beveiliger er al op af was gestuurd om in de gaten te houden).

Dus ja, het zou kunnen werken. Maar daarvoor moeten eerst mensen zolang extreem in de gaten gehouden (zonder fouten te maken) worden om goede data te verzamelen dat het niet doenbaar is.

Deep learning is een mooi toverwoordje tegenwoordig, maar volgens mij vergeten mensen hoe moeilijk het (nog) is en hoeveel data je ervoor nodig hebt.
Nee dat zie je niet verkeerd. Als die kans groter is, dan ziet de computer het gewoon als verhoogd risico. Dit zal leiden tot extra alertheid.
Hoe (welke maatregel(en)) kan een computer de ene klant alerter behandelen dan de ander?

[Reactie gewijzigd door kimborntobewild op 22 mei 2017 09:41]

Waar ik aan denk, is dat een computer door self learning sommige mensen die binnen komen omcirkelt met een rood kader. Dit is te zien op de camera en dan kan de gene in de computer kamer dit doorgeven aan de bewakers op de grond.
Als je eerlijk bent over het onderwerp weet je dat dat slechts een van de vele factoren die meegenomen gaat worden. Dankzij het CBS weten we dat paupers en steuntrekkers ongeacht afkomst, meer crimineel vertegenwoordigd zijn. Zo'n systeem kan veel sneller en dieper onderscheid maken wie zo'n armoedzaaier is, dan een aangeklede primaat (werkelijk, vergeleken met deep learning systemen zijn wij gewoon naakte apen) met een V-tje, die enkel in een halve seconde kan zien wat voor huidskleur iemand heeft, en wat voor jas deze draagt.
Mensen net apen, vergeleken met deep learning?

Te deep in het kool-aid glaasje gekeken denk ik. Laat de marketing mensen je niks wijsmaken, computers zijn nog steeds oerdom!
Als ik kijk naar de andere factoren die @Huxley opnoemt, lijkt mij die extra check op huidskleur alleen maar verspilling van je cycles.
Maybe, maybe not. Niet aan ons om te bepalen. Doet AI zelf proefondervindelijk. Ik vraag me zelf ook af in hoeverre DNA in een dubbelblindproef nog te herleiden is in daadwerkelijk gedrag. Aan de andere kant; wanneer je weinig data hebt kan huidskleur in combinatie met andere factoren tot een verhoogd risicoprofiel in grote aantallen wellicht terecht zijn statistisch gezien. Wanneer een Amazon beveiliger daarmee als een taskrabbit vaker succesvol op een case in het pand wordt afgestuurd is DNA (huidskleur) toch echt een onderdeel geweest van de trigger.
Probleem van deep learning is dat je niet weet waarop de software onderscheid maakt.
En dit is een probleem omdat? Je weet toch ook niet van een agent hoe hij onderscheid maakt. Als het systeem zoals @NotCYF suggereerde een bepaalde etnische groep in de gaten gaat houden heeft dat een logische reden, want het is een machine die geprogrammeerd is om patronen te zoeken en niet om op huidskleur te zoeken.

Zoals @Huxley ook al zij het zoekt een patroon niet een kleur
Ik reageerde op
Het lijkt mij sterk als de software onderscheid maakt in huidskleur. Zaken zoals gedrag, loopsnelheid, gezichtsuitdrukkingen, lichaamstempratuur e.d. zullen waarschijnljk wel deel uitmaken v/h deep learning algoritme.
Je weet niet waar een deep learning algorime op leert. Als je hem beelden voedt, dan gaat hij werken met wat daarin te zien is, inclusief de huidskleur. En ja, dat vind ik wel een probleem. We moeten volgens mij niet naar een situatie waarin je "computer says no" zonder meer gaan accepteren. Dit soort technieken zijn niet ethisch-neutraal.
Dus.... als de AI 2 maanden alles in de gaten houdt...
En het resultaat is dat iemand met een petje op 10x meer kans heeft om iets mee te pakken (zonder te betalen) is dat dan discriminatie tegenover petjes dragers? Of vind je het dan wel ok?
Hoe weet het deep learning systeem dat het de goede/foute keuzes maakt? Met andere woorden, hoe krijgt het systeem feedback?
Het personeel van het pand zullen feedback geven op acties van de AI zoals ze nu doen bij de proef bij Amazon HQ
Als het goed is krijgt het systeem een leer periode in het pand waar het gebruikt gaat worden. En als daar zoals jij zegt een etnische groep vaak steelt in die locatie speelt het systeem hierop in. Het systeem heeft echter geen emoties om te vooroordelen maar doet dit uit ervaring met deze groep.

Het enige wat het systeem doet is de bewaking inlichten op verdachten situaties veder niks, wat is hier dan een probleem mee?

Etnische neutraliteit kan ook niet, want er zal altijd een groep zijn die meer steelt dan anderen, wat is hier dan het probleem van?
Holy shit wat is dit voor een big brother systeem? Je wordt constant door de techniek en AI in de gaten gehouden?

Loopsnelheid. Hoezo? Ik loop altijd bijzonder snel door een winkel heen als ik precies weet wat ik moet hebben. Dat is een manier van boodschappen doen voor mij waarbij ik weinig tijd wil besteden, en vooral geen zin heb in allerlei bullshit. (Ook niet in wachtrijen.)

Ik heb ook een modus waarbij ik uitgebreid boodschappen doe, rustig de tijd neem, iets meeneem wat in de reclame is of me graag wil laten verleiden.

Als er iets maar dan ook iets is waar ik in modus #1 geen zin in heb is het wel om als potentiele verdachte te boek te staan.
Software maakt zeker onderscheid naar huidskleur was een bekend probleem bij de eerste generatie gezichts detectie systemen dat die moeite hadden met niet blanke mensen. Een voorbeeld hiervan was Google waar op een gegeven moment bepaalde zwarte mannen niet als mens maar als aap gezien werden door het systeem.
Nee. Een deep learning systeem handelt pragmatisch en niet volgens onderbuikgevoelens. ;)
Computers handelen niet op basis van emotie.

Als uit de statistiek blijkt dat donkere mensen vaker stelen, dan zal het algoritme er uiteindelijk een hoger risicopercentage aan knopen. Net als alle andere eigenschappen die hij kan detecteren, zoals petten, tassen of helmen.
Dat is nou precies wat ik bedoelde. Dat vind ik nou juist echt niet kloppen. Ik hoop echt dat er regels met betrekking tot zulke "deep learning" gaan komen.

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 22 mei 2017 08:52]

Jij vindt iets omdat jij emotie hebt. Een computer kijkt alleen naar cijfers en voorgaande statisktiek.

In zekere zin werken jouw emoties ook op dergelijke manier. Als jij meerdere malen bent beroofd door limburgers, en je komt ineens een groepje limburgs sprekenden tegen, dan zullen je vlucht emoties (angst) erg sterk aanwezig zijn. Het probleem van emoties is dat deze vooraf kunnen worden beïnvloed door nieuwsberichten en stereotypen. En jouw angst gaat waarschijnlijk ook niet meer weg. Statistiek en nummers in een computer hebben dat probleem niet.

De computer analyseert een persoon anders, die kijkt naar de eigenschappen en spullen, en geeft daar punten voor. Meer punten, is meer risico.
Er is niets mis met profileren. Juist een systeem zal daar de juiste percentages aan hangen in tegenstelling tot mensen, die vaak al dan niet bewust subjectief zijn. Vaak zijn het mensen die of niet discriminerend willen zijn, of die die paar procenten in de cbs statistieken van etnische groepen verschrikkelijk opblazen.
Dit is natuurlijk niet gewoon een vraag. Je associeert mensen die in de gaten moeten worden gehouden met donkere mensen. Dat is suggestief en beledigend voor een hele groep mensen. Rotte appels heb je in alle kleuren. Je hebt een slecht voorbeeld gebruikt.

[Reactie gewijzigd door gjmi op 22 mei 2017 08:47]

Ik doelde het meer als als een grote groep van een bepaalde ethische afkomst(zie: hoe je er uit ziet) worden gepakt met diefstal, en dat het systeem daarvan leert, dat anderen die er niks mee te maken hebben als een "risico" gezien kunnen worden, ook al is dit niet het specifiek doel van het systeem. Dat is toch wat ik mij afvraag, want ben best wel bang dat er zulke camerasystemen kunnen gaan bestaan.

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 22 mei 2017 08:50]

Het is misschien geen heel erg slim voorbeeld, maar in mijn ogen mij niet direct suggestief en zeker niet beledigend op te vatten....
De woorden zou mooi zijn, zijn niet zo goed gekozen |:(
Maar ik vind het wel een goed voorbeeld.

We zagen vroeger dat een donkere huidskleur niet goed herkent werd bij facial recognition.
Of bijvoorbeeld de Koreaan waarvan de irisscanner niet werkte op de S8 slechts een maand geleden?

Hij doelt echt niet op een stereotype, maar hij doelt op de techniek die niet altijd even goed verschil herkent.
Dit is natuurlijk niet gewoon een vraag. Je associeert mensen die in de gaten moeten worden gehouden met donkere mensen. Dat is suggestief en beledigend voor een hele groep mensen. Rotte appels heb je in alle kleuren. Je hebt een slecht voorbeeld gebruikt.
Je doet net alsof etnisch profileren niet bestaat. Hij stelt gewoon een valide vraag. Men moet eens niet overal zo beledigd over zijn. Beledigd zijn is een keuze, ik ben vrijwel nooit beledigd.
Dan ben ik bang dat je straks dit soort taferelen krijgt :+ .
Die bewakers zullen bij de deur staan. Het deep learning systeem zal immers iedereen bij binnenkomst aan zijn account koppelen en alles over iedereen in de gaten houden. Het individuele surveilleren zoals dat nu voor donkere mensen vaker voorkomt is dan overbodig omdat het systeem gewoon iedereen surveilleert. De bewakers komen allen bij het binnenkomen van pas of als het systeem aangeeft dat het een van de klanten is kwijtgeraakt of een aankoop niet goed heeft kunnen volgen (lijkt me sterk dat dit vaak gebeurt)
Of juist andersom. HP heeft een tijd terug een serie notebooks gehad met een webcam met gezichts herkenning en authenticatie. Dit systeem was niet in staat om mensen met een donkere huidskleur te herkennen.
Ga daar maar niet van uit, tenzij zij een bepaalde houding hebben, want daar zijn winkeldieven vaker aan te herkennen. Vergis je niet, ook bij zakkenrollers wordt er juist van deze stereotypering gebruik gemaakt, ofwel men gebruikt de 'allochtoon met een afwijkende houding' juist om af te leiden terwijl de 'autochtoon' zijn/haar werk doet.
... die via het Amazon camera deep learning systeem automatisch weten wie ze in de gaten moeten houden.
Oh, hoe snel onze noordafrikaanse medemens over "raciaal profileren" zal gaan miepen door dit systeem. Mark my words...
Maar goed. Een supermarkt die met een beetje creatief configureren gratis boodschappen geeft. Ik ben voor.
Dat is het leuke juist. Over wie of wat klagen ze dan?
Het zal het zoveelste bewijs zijn, mss kan de politiek en de authoriteiten het beestje nu eindelijk eens bij z'n naam noemen.
Want de Noord-Afrikaan wijkt qua gedrag nogal af van de rest van de samenleving. Maar durf ze eens specifiek Marokkanen te noemen, en je word aangeklaagd.
Kwestie van even uitzoeken hoe die codes gegenereerd zijn/wat voor soort 'id' verwacht word. Geloof maar dat er genoeg mensen zullen zijn die gaan proberen zo'n systeem voor de gek te houden.
Er is helemaal geen poortje! Check 0:31 seconden en je ziet dat ze er niet zijn. Je kan zo doorlopen.
Glazen toeganspoortjes beste Slingeraap2
Fragment uit het filmpje: http://i.imgur.com/lqOkP5f.jpg
Vergelijkbare poortjes: http://i.imgur.com/Pbmv0Jr.jpg

[Reactie gewijzigd door Huxley op 22 mei 2017 13:14]

Aha okee, bedankt. Daar had ik even overheen -nou ja, eerder doorheen- gekeken. :)
Dan gaat het poortje niet open en kom je de winkel niet in.
Dan kom je dus de winkel niet in als je de Amazon Go-app niet hebt (en dus je Aztec-code niet kunt laten scannen) terwijl je misschien juist eerst in de winkel wilt kijken of ze er iets verkopen dat je nodig hebt voordat je die Amazon Go-app installeert (zeker als je daarvoor eerst een of twee andere apps moet deïnstalleren.
Ze zouden eerst naar Duitsland kunnen, maar Nederland is wel weer een mooi test-gebied :p. Heel veel mensen hebben hier ook een smartphone (met goede internet verbinding).
Duitsland heeft ook hele strenge privacy regels en er is meer bewustzijn over risico's rond privacy-issues: mensen pinnen daar ook veel minder, er wordt nog steeds vooral contant betaald. Het lijkt me sterk dat Amazon in Duitsland begint; eerder UK, Ierland of Spanje.
Duitsland is qua supermarkten ook best nog wel ouderwets. In verhouding heeft het land veel supermarkten per inwoners, zijn supermarkten groter qua oppervlakte en assortiment, zodat nadelen als parkeerproblemen en wachtrijen minder groot zijn. Tenslotte betalen Duitsers ook vaker contant.
Bijna alles wat jij noemt heeft niks met ouderwets zijn te maken en alles daarmee dat Duitsland veel minder dicht bevolkt is dan Nederland. Alleen dat contant betalen is ouderwets. Ben je wel eens in Amerika geweest? De supermarkten in de steden zijn daar ook groter dan hier. Om maar niet te beginnen over de afmetingen van de gemiddelde Walmart en de parkeermogelijkheden. Dat heeft met ouderwets zijn niks te maken.
En wat nou als je naar binnen wandeld zonder je aan te melden, kan je dan alles gratis krijgen?
Wat denk je zelf? Wellicht dat je eens naar de IKEA of AH moet gaan in plaats van naar de Boni. Ze hebben er zelfscankassa's.
De zefscankassa bij IKEA is een verkapte bezuiniging ;)
in plaats van 3 cassiere(s) staat er nu één medewerker te kijken op 3 punten.
Die lopen zich het schompes, want de scanners zijn niet 100% accuraat :)

En sneller is het zeker niet, aangezien ook de klant het niet direct begrijpt ( en er te weinig komt om het te leren )

@SuperDre
YMMV natuurlijk, ik had de pech dat de mensen voor mij zelf hun pinpas niet wisten te vinden :(

[Reactie gewijzigd door FreshMaker op 22 mei 2017 10:46]

Nou, de keren dat ik er was liep het harder door dan de gewone kassa's (waar ik dan in de rij stond). Denk dat het allemaal wel meevalt met het trager zijn.
Zelfscankassa's zouden enkel toegankelijk moeten zijn voor mensen met een ECDL (European Computer Driving Licence)

Al die dodo's die uitleg nodig hebben hoe ze zo'n handscanner moeten gebruiken en dan fotootjes voor Facebook maken "Kijk mij eens m'n eigen boodschappen afrekenen"
"Kijk mij eens m'n eigen boodschappen afrekenen"
Veel mensen rekenen hun eigen boodschappen af.

Die handscanners, ach, die hebben hun eigen gebied. Daar heb ik geen last van.
Denk je echt dat ze zoiets doen zonder maatregelen tegen diefstal? Want gratis krijgen is het dan niet, het is dan diefstal.
Maar als je het artikel leest, staat er duidelijk in dat je met je smartphone en een code een poortje kunt openen om naar binnen te kunnen. En dat kan natuurlijk alleen als je een geregistreerd gebruiker bent, met een gekoppelde betaalmogelijkheid.

[Reactie gewijzigd door gjmi op 22 mei 2017 08:38]

Het lijkt mij handiger om een soort vitrine te hebben met allemaal deurtjes die pas open gaan nadat je betaald hebt. Je loopt dan langs een artikel die je leuk vind, je scant de QR in van het artikel dat in de hoek van het glazendeurtje staat (staat op een soort e-ink schermje). Zodra je alles hebt gezien druk je op betalen en vervolgens kun je dan alle deurtjes openen met een soort response pincode.

Dat lijkt mij veiliger.
Het schijnt dat de FEBO zulke winkels wil openen...
En hoe moet je een product dan eerst bekijken? want dat is denk ik ook waar deze winkels voor dienen, showroom.
Bij kijkshop kon je alleen maar rond de vitrine lopen, niet aanraken

Pas na afrekenen kreeg je je eigen product.
Kan je daarna gelijk inleveren, als het niet beviel.
In de jaren '90 best goed concept
klopt ja, dat vond ik ook altijd zeer irritant.
Bol.com is niet anders :+
Alleen moet je 24 wachten ;)

Hier in de omgeving geen nu bestellen, na 17u ophalen punt
Sorry, maar ik haat het terug moeten sturen van dingen, naast dat ik als ontvanger ook niet blij zou zijn als ik een door iemand anders teruggestuurd pakket krijg (wat dus wel veel gebeurd).
Dan krijg je per product een transactie, dat lijkt me ook niet voordelig (transacties kosten ook geld ;))
Nee je scant de QR en hij komt in je winkelmandje. Als je alles hebt betaal je pas waardoor je een code krijgt om alle QR code deurtjes te opnemen met een code die voor alle deurtjes dan hetzelfde is.

[Reactie gewijzigd door Sir_Hendro op 22 mei 2017 09:59]

Lekker handig, stuk of 100 deurtjes openen met een code als je de wekelijkse boodschappen doet.
Dit is automatiseren om het automatiseren (en om nog met data te verzamelen) en lost helemaal niets op.
Het hangt er vanaf wat het nu precies wordt. Een soort all round shop met electronica, kleding en andere meuk of een echte supermarkt. Want inderdaad bij een standaard boodschappenlijstje wordt het wel veel gedoe om steeds de code opnieuw in te voeren.
Lekker handig, stuk of 100 deurtjes openen met een code als je de wekelijkse boodschappen doet.
Dit is automatiseren om het automatiseren (en om nog met data te verzamelen) en lost helemaal niets op.
Het oude kijkshop idee ?
qr scannen, en als je klaar bent doorvoeren naar de verwerking.
bij de kassa je doos met producten afrekenen.
Kan zomaar volautomatisch zijn, met een enkele shopkeeper voor kleine storingen
Brrrr, nee dank je. Heb het hele Kijkshop concept altijd als waardeloos ervaren. Maar liefst 1 hele medewerker aan de kassa en maar wachten in een lange rij tot je eindelijk aan de beurt bent en dan te horen krijgt dat het er niet (meer) is. Ik heb er op zich niets op tegen om te wachten in een rij maar er moet wel een beetje (zichtbare) voortgang in zitten.
Ik zie gewoon niet in wat er mis is met een reguliere zelfbedieningswinkel en waarom dat perse geautomatiseerd moet worden terwijl het prima werkt. Moet ik er wel bij zeggen dat wij nooit boodschappen doen met een lijstje, wat we echt nodig hebben zit in ons hoofd en voor de rest pakken we gewoon waar we die week trek/zin in hebben. Een koelkast die gaat bestellen als producten op raken zal voor ons ook nauwelijks werken aangezien er iedere week grotendeels weer andere spullen in staan.
Zelfde idee hier, wij lopen de supermarkt in met het idee 'we moeten eten'
Pas daarna komt het "wat" ... ;)

Zo'n koelkast zou inderdaad niet werken hier
Of zoals bij de Kijkshop. Je tikt aan dat je het product wilt kopen en vervolgens staat het voor je klaar.

Dat vergt wel personeel, maar een horde klanten in een winkel loalaten, betekent eveneens personeel om alles weer op z'n plaats te zetten... plus de beveiliging. Ook al is het systeem redelijk waterdicht, als nieuwe shopervaring zal de beveiliging duidelijk aanwezig moeten zijn om 'klanten' niet het idee te geven dat 'gratis meenemen' makkelijk is of onopgemerkt blijft.
Zoiets wat HomePlus (Tesco) heeft gedaan in Zuid Korea? https://www.youtube.com/watch?v=nJVoYsBym88

EDIT
Schijnt dat Tesco het ook toepast in Gatwick, maar dan ietsje anders dan in Zuid Korea https://www.youtube.com/watch?v=7JItU05mjCk

[Reactie gewijzigd door Huxley op 22 mei 2017 13:24]

Dus van die bedrijven die fout waren in WOII , en er nazi symphatieeen op na houden , mogen een Nederlandse zin "claimen" als hun eigendom ? Wat een doorgestoken kaart Nazi streken zijn dat !
Totaal gestoord.
Beetje wild weekend gehad?
Zo worden binnenkort de slogans en belangrijke speerpunten van een eventuele verzetsbeweging allemaal vastgelegd
Totaal gestoord.
''Wir schaffen das..''
Ik mag hopen dat dit gemodereerd gaat worden door onze overheden, anders verdwijnen dus hoeveel banen van de markt? Nu werken er ongeveer 860.000 mensen in een winkel - als dit ongebreideld een trend word binnen retail, wat te verwachten is gezien 'marktwerking', zal dit grote gevolgen hebben voor onze samenlevingen.
De tijd dat je een baan had voor het leven is voorbij.

/offtopic
Neem aardbeien plukken als voorbeeld. Ik woon in Californie en daar (in de hele westkust overigens) is dit big business maar er is een groot te kort aan seizoensarbeiders voor dit werk. Simpel weg omdat 1) veel (autochtone) mensen dit soort werk niet willen doen 2) voor de illegale arbeider het lastiger wordt te werken dankzij Trump 3) voor de Mexicanen het relatief beter wordt om te werken in Mexico (vergelijkbaar loon, goedkoper wonen enz).
Om die reden wordt er nu flink geïnvesteerd in aardbei robot plukkers (met AI enz). Dit werd eerst voor onmogelijk beschouwd en ook te duur maar nu wordt het een noodzaak voor de boeren voor de toekomst.

Het is dan gemakkelijk om te stellen dat robotten duizenden banen vervangen en daarvan de schuld krijgen maar dat is niet 100% terecht.

/on-topic

marktwerking, de trend naar meer gemak, automatisering, robotisering..... het is de richting die de samenleving heeft gekozen. Immers wie gaat er nog naar de ambachtelijke slager/bakker/schoenmaker/slijter...... aan de andere kant van de stad? Vaak is het product een stuk beter (duurder?) maar toch kiezen we allemaal (uitzondering daargelaten) voor het gemak van de buurtsuper of webwinkel.

Waar de wetgever aan moet gaan denken is: als mensen niet meer kunnen werken dankzij robotten, hoe betalen we dan de veiligheidsnetten? Moeten we gaan denken aan belastingen op robot werk? Hoe zorgen we voor vervangingswerk voor deze groep met de daarbij behorende trainingen?

En hoe passen we ons schoolsysteem aan deze feiten? Immers een studie A alleen is ook niet meer genoeg.

Een ding is duidelijke voor mij: De tijd dat je een baan had voor het leven is lang voorbij.
Hoe meld je je aan vraag ik me dan af, is dat dan d.m.v. de App i.c.m. een wachtwoord of pincode?
Persoonlijk zou ik dit het liefst zien d.m.v. een keycard / pincode - nfc / pincode systeem.
Het moet niet zo zijn als iemand mijn telefoon jat,dat hij zo zonder een code oid even boodschappen kan doen . En dan de mogelijkheid in Amazon om dit te activeren / deactiveren. Bij diefstal direct uitschakelen.
Met al die cameras kunnen ze dan ook vast wel uitvinden wie dat dan precies was, zie dat niet als probleem
Aan het promotiefilmpje te zien kan de klant 'inchecken' door middel van een Aztec-code op de smartphone tevoorschijn te halen en deze bij een poortje te houden.
Waarschijnlijk dat die Aztec code door de Amazon app op jouw telefoon wordt gegenereerd.

En als je geen toestel wachtwoord of vingerscanner vergrendeling hebt ingesteld, tsja.
Voor kleine boodschappen ideaal. Maar voor grotere boodschappen zie ik het niet meer gebeuren. Die bestel je nu al vanaf je bank en dat zal alleen maar meer toenemen. Niet zoeken naar een parkeerplaats, geen wachtrijen. Maar wel een groter assortiment, dat door minder medewerkers op peil gehouden kan worden.
Ik ben het niet helemaal met je eens.

Ik heb als proef voor mijzelf enkele weken lang boodschappen gedaan via Jumbo en de AH. Maar je blijft toch bij het punt zitten dat je thuis moet zijn om de spullen te laten bezorgen. Daarnaast vergeet je altijd wel iets, en dan ga je toch weer naar de supermarkt.

Voor mensen die echt altijd 100% zeker weten wat ze nodig hebben en nooit wat vergeten is het een uitkomst. Maar ik denk dat het niet de oplossing is.

Wat amazone wil doen, is ideaal. Vooral op stations zal dit heel erg populair worden. Ik denk dat nederland ook een prima proeftuin is om dit te proberen.
Ik heb als proef voor mijzelf enkele weken lang boodschappen gedaan via Jumbo en de AH. Maar je blijft toch bij het punt zitten dat je thuis moet zijn om de spullen te laten bezorgen. Daarnaast vergeet je altijd wel iets, en dan ga je toch weer naar de supermarkt.
Daarom die je ook steeds meer in binnensteden kleine to-go supermarkten komen, waar je de belangrijkste dingen kunt halen.

Wij doen al een paar jaar boodschappen online. Voor die 3.95 ga ik niet meer op de zaterdagochtend lopen kutten in de supermarkt. Ik kan zelf een tijdvak selecteren en de bezorger is nog maar 1x te laat geweest.
Wij doen al een paar jaar boodschappen online. Voor die 3.95 ga ik niet meer op de zaterdagochtend lopen kutten in de supermarkt. Ik kan zelf een tijdvak selecteren en de bezorger is nog maar 1x te laat geweest.
Ik ga ook niet op zaterdag ochtend naar de winkel, er zijn 6 andere dagen in de week dat je ook boodschappen kunt doen... (ik vind rechtstreeks vanuit het werk het meest ideaal, als wij om 5 uur in de winkel zijn, is het meestal heerlijk leeg!)

En bezorgen is voor ons geen optie, ons lijstje bevat altijd dingen als "iets voor vanavond", of "iets lekkers". En die 50% kortingen zijn ook wel lekker hoor! Oh, en het feit dat er niet veel winkels zijn die bij ons bezorgen natuurlijk :p

[Reactie gewijzigd door Wailing_Banshee op 22 mei 2017 08:45]

Ik ga hier veelal als het kan ergens maandag/dinsdag/woensdag ochtend boodschappen doen. Ook vrijdag avond na het eten dus tussen 7-8 is het prima te doen hier bij ons in de colruyt. Daar loop je rustig rond en pak je alles wat je nodig hebt. Je kunt daar ook online bestellen maar ze brengen het niet thuis dus moet je naar de winkel om het op te halen. Parkeerplaats genoeg :)

Colruyt werkt ook samen met bancontant app en andere mobile wireless pay. En dat werkt ook prima. Ze zijn behoorlijk aan het innoveren daar.

Dit systeem vind ik sinds de aankondiging best interessant natuurlijk gaan er banen veranderen.
ons lijstje bevat altijd dingen als "iets voor vanavond", of "iets lekkers". En die 50% kortingen zijn ook wel lekker hoor!
Juist meer reden om online te bestellen, dan val je niet zo makkelijk voor die "aanbiedingen" en strategisch opgestelde "kassa-koopjes" :)
kassa koopjes val ik per definitie niet voor, en wij kopen nooit iets wat we niet gebruiken. Voordeel van een grote voorraadkast en een grote vriezer :p
Moet er niet aan denken om op zaterdag boodschappen te moeten doen, gelukkig zijn de meeste supermarkten wel tot 21:00/22:00 open tegenwoordig (in iedergeval de jumbo en AHXL). Ik zie het ook meer als er eventjes uit te zijn (rechtstreeks vanuit mijn werk), en parkeren bij de supermarkten waar/wanneer ik ga is toch gratis.
Heb zelf juist dus een hekel aan moeten wachten/rekeninghouden met iemand die aan de deur komt (zelfs met de pizza-bezorger, LOL).
Maar ik zie het fijne er ook wel van in hoor, en zou waarschijnlijk ook wel vaker online boodschappen doen als ik niet in mn uppie was (want dan hoef IK niet op de deur te letten, haha).
En mensen die zeggen, oh maar ik vergeet wel eens iets en dan moet ik toch weer naar de supermarkt, HEL, dat gebeurt me ook vaak genoeg als ik zelf in de supermarkt sta.. LOL..

[Reactie gewijzigd door SuperDre op 22 mei 2017 10:17]

Maar wel gelijk met concurrentie dan, want AH doet dit ook al met wat AH to go winkels, in ieder geval op Utrecht Centraal dat ik weet. Alleen is uiteraard het assortiment wat kleiner als in een normale supermarkt.
Ik heb als proef voor mijzelf enkele weken lang boodschappen gedaan via Jumbo en de AH. Maar je blijft toch bij het punt zitten dat je thuis moet zijn om de spullen te laten bezorgen. Daarnaast vergeet je altijd wel iets, en dan ga je toch weer naar de supermarkt.

Voor mensen die echt altijd 100% zeker weten wat ze nodig hebben en nooit wat vergeten is het een uitkomst. Maar ik denk dat het niet de oplossing is.
als deep learning ook je boodschappenlijst mag bekijken, dan kan het ook adviezen geven over de vergeten producten. Mensen zijn erg voorspelbaar en kopen vaak dezelfde dingen of combinaties. Als iemand bloem en melk koop dan kan DL/AI advies geven om ook eieren te kopen. Of nasi groeten, nasi mix maar geen vlees(vervanger)....
En toch shopt het voor veel mensen lekkerder als je gewoon door de winkel zelf loopt. Ik bestel regelmatig online, maar het gemak en vooral het overzicht dat je hebt op het moment dat je door gewoon door een fysieke winkel loopt is vele malen groter dan online.
En de wachtrij problematiek halen ze er juist uit met dit concept.
Sowieso, klagen over wachtrijen :|

Alles moet snel, sneller snelst ...
Je moet zo snel mogelijk de locatie uit, stel je voor dat je iets of iemand tegenkomt.

Maar vervolgens wel commentaar op iedereen in de omgeving die op zijn telefoon aan het staren is, en die contactgestoord noemen ;)

Ik hou ook niet van treuzelen, maar de gemiddelde wachtrij is zo'n 5 minuten, anders heb je de verkeerde rij gekozen ;)
Mijn strategie voor het kiezen van een rij is dan die met leukste cassière O+
Het inschatten welke rij het langste gaat duren heb ik toch meestal fout, en zo heb ik intussen iets leuks om naar te kijken :P
Je kent je 'eigen' supermarkt natuurlijk prima, ook ik kijk wie er zit.
Zo zit er hier één, die een handje heeft aan extra service .... die staat rustig op, en gaat een product ruilen, of de prijs zoeken in het schap :|

Die sla ik zeker over ...
De strategie is dat je altijd in de linker rij moet gaan staan. De meeste mensen gaan namelijk rechts staan namelijk. Zelfs al is de rechter rij korter, dan nog wil links vaak sneller zijn.
Sorry, maar verse groenten en fruit koop ik toch liever zelf in de winkel. Indertijd al besteld via collect & go maar is toch niet hetzelfde. Zo als ik bijvoorbeeld paprika's koop zoek ik er de vrouwelijke uit omdat die zoeter zijn.
Daarvoor gaan we naar de markt. Twee keer per week, drie straten verderop :-)
Dus bestel je toch niet alles online 😉
Dat is zo. 98% van alles wat we nodig hebben kopen we online.
Laat dit de eerste stap zijn in zorgeloos boodschappen ontvangen.

Als Amazon eenmaal weet wat ik wanneer nodig heb, kunnen ze dat ook via een autonome drone naar mijn balkon bezorgen.

Ideaal.
Ik schat in dat dit meer kan van slagen heeft wanneer dit systeem in de reeds bestaande supermarkten wordt ingevoerd. Je loopt de AH of Jumbo binnen, activeert je Amazon Go-app en winkelt er lustig op los.

Ik vraag me af hoe zo'n systeem bijvoorbeeld werkt wanneer ouder-met-kind de AmazonMart in wil. Het kind pakt snoep uit een vak, wordt dit dan geregistreerd in app van pa of ma?
Flink off-topic, maar de reacties onder dit artikel zijn schrikbarend. Er worden een aantal verkeerde aannames gemaakt, ik zou graag op het belangrijkste willen inhaken.

Data, cijfers en statistiek zijn niet objectief of vrij van onderbuikgevoelens, zoals sommige mensen dat hier hebben genoemd. Het zijn namelijk mensen die de dataverzameling vormgeven. Welke data vinden mensen belangrijk om op te slaan, hoe wordt de data gecodeerd etc. worden gekleurd door mensen. Onbewust kan de dataverzameling dan al bevooroordeeld zijn door degene die het bepaalt. Google hier maar eens gerust op. Er is genoeg theorie (o.a. hier of hier) en er zijn helaas ook genoeg praktijkvoorbeelden, o.a. hier.

Dit is een al oud concept overigens, eenvoudig samengevat in garbage in, is barbage out. Oftewel, geef een fancy methode zoals machine learning subjectieve data (want dat is het vaak!) en er komen subjectieve conclusies uit.

Als laatste wil ik nog even kwijt dat een significante associatie tussen parameters (bijv. ethniciteit en criminaliteit) geen causaal verband hoeft te impliceren. Zoek daarover maar eens op causal inference.
Dit is pas echt een vet concept, moet het wel goed werken natuurlijk...

Geen zelfscan meer, hoewel ik dat ook al een sterke verbetering vind... Hoewel dat niet overal kan omdat er altijd mensen zijn die er misbruik van maken.. :(
Ik weet uit bronnen dat er ergens hier in Nederland een groot magazijn uit de grond gestampt word, voor Amazon. Dit is nog allemaal "hush hush". Het is niet in het noordelijke deel van het land in ieder geval.
Kan je die bronnen eens vermelden?
Hij zal wel Sittard bedoelen. Die geruchten gaan al een jaar lang rond.
Ik ken wel een aantal plannen voor een magazijn in Nederland, maar daar gaat het nog om de aankoop van een terrein. Er zijn voor zover ik weet nog minimaal twee opties. Van bouw is dus nog geen sprake, maar misschien is Amazon elders al verder.
Vrienden van mij die in de buurt wonen. Die al een poosje de boel tot stand zien komen.
Achja, mooi toch, kun je eindelijk ook producten bestellen op de Nederlandse site inclusief gratis verzenden.
Dit is nog allemaal "hush hush".
Mwoh... Het is een gerucht, maar wel een sterke.

Vanuit een geografisch oogpunt zou een distributiecentrum ergens in Limburg ook niet gek zijn. Als je vrachtwagens 's ochtends vroeg op tijd de weg op zijn kunnen ze heel Nederland bedienen, een groot deel van België en een deel van Duitsland (om zo distributiecentra elders te ontlasten).

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 mei 2017 09:32]

Doe maar in Amsterdam, uurtje en de winkel is leeg. In de VS kan je 30 jaar brommen voor zoiets, hier eerder een tikje & 'niet meer doen he?' ;(

Prachtig concept maar ik zie het in onze regio grandioos falen door een paar etters |:(
I call bullshit.

De AH heeft overal zelfscankassa's. Dat werkt kennelijk prima. Ik maak er ook veel gebruik van, en ik heb nog nooit iemand over het hekje zien huppen.
Dat is de kunst .... je moet hoppen als niemand kijkt :+