Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 40 reacties

Lenovo heeft de dunne en lichte IdeaPad 720s met dunne schermranden en de Legion Y920 voor gamers met een GTX 1070 en mechanisch toetsenbord aangekondigd. Naast die twee laptops brengt het bedrijf meer IdeaPads uit, waarvan modellen in een dunne uitvoering.

Lenovo kondigde zes nieuwe IdeaPad-laptops aan. Het gaat om de IdeaPad 320, 520 en 720 en de dunnere 320s, 520s en 720s, waarbij de s voor slim staan. Lenovo licht de high-end thin & light 720s eruit: deze 13"-laptop met tot aan de uhd-resolutie heeft dunne schermranden, een behuizing van aluminium, dikte van 13,6mm en gewicht van 1,14 kilogram. Lenovo voorziet deze laptop van een Kaby Lake-processor tot aan de Core i7, een thunderbolt 3-poort en een pci-e-ssd met opslagcapaciteit van tot aan 1TB.

Lenovo IdeaPad 720sLenovo IdeaPad 720sLenovo IdeaPad 720s

Over de overige laptops maakt minder specificaties bekend. Wel is duidelijk dat de 520 met 15"-scherm en 520s met 14"-scherm optioneel met een Nvidia GeForce 940MX komen en dat de 520s 19,3mm dik is. De 320 en 320s zijn budgetmodellen met een 14"-scherm.

Lenovo IdeaPad 520 320Lenovo IdeaPad 520 320Lenovo IdeaPad 520 320

IdeaPad-Model Schermdiagonaal Adviesprijs Verschijningsmaand
320 14", 15", 17" resp. €349, €299, €399 Mei
320s 14", 15" resp. €499, €499 Mei
520 15" €649 Mei
520s 14" €699 Mei
720 15" €749 Juli
720s 13", 14" resp. €899, €999 resp. juli, mei

Voor gamers verschijnt de Legion Y920. Dit is een 17"-laptop die Lenovo van een overklokbare Core i7 voorziet, waarschijnlijk de Core i7-7820HK. De videokaart is de GeForce GTX 1070 met 8GB gddr5 en het mechanische toetsenbord is voorzien van gekleurde achtergrondverlichting. De prijs van de Legion Y920 bedraagt 2599 euro en deze moet nog deze maand beschikbaar komen.

Lenovo Lgoin Y920Lenovo Lgoin Y920

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (40)

Een zeer sterke line-up wat mij betreft. Ikzelf heb de voorloper van de nieuwe modellen, de
Lenovo IdeaPad 510S-14ISK. Een mooie en stevige behuizing, een goed 14" full HD IPS scherm, goed backlit keyboard, de i5 6200u en 8GB RAM destijds voor slechts Ą580 weten te krijgen. Voor dat geld krijg je niet beter.

Ook met deze nieuwe adviesprijzen belooft dat weer heel wat te worden. :) Ik zie wel 1 minpuntje bij de nieuwe toetsenborden: de aan/uit-knop boven de delete knop lijkt te zijn verdwenen en is nu ge´ntegreerd in het toetsenbord. :(

[Reactie gewijzigd door Danny.G op 18 mei 2017 19:51]

Jammer dat Lenovo nu niet echt betrouwbaar meer is (no hate). Na meerdere keren malware meegeleverd te hebben, heb ik er geen vertrouwen meer in. Ondanks de mooie laptops die ze maken.
Malware op nieuwe laptops? Ik hoop dat je het hebt over de standaard bloatware die sommigen van ons als malware bestempelen.

Zo niet, clean install. Doe ik altijd, ongeacht de laptop, om de troep permanent kwijt te raken.
Hoeft niet meer. Is standaard in Windows 10 ingebouwd. Zie ook https://www.howtogeek.com...stall-windows-on-new-pcs/
Veel mensen klagen over terugkomst van bloatware bij de 1e check van Windows voor updates, en sommige fabrikanten leveren laptops waarvan zelfs de ingebouwde factory reset image de bloatware al bevat. Een clean install blijft anno 2017 de enige manier, net zoals het in 1997 was. Wat een vooruitgang |:(

Zie bijvoorbeeld dit kleine Reddit draadje, een van honderden.
Koop je een Windows Signature Edition device. Zoals in de US Store of een Surface. https://www.microsoft.com/en-us/store/b/pcsignatureedition
Geweldig concept van Microsoft! Eigenlijk vooral goed afgekeken van de Google Nexus apparaten ;)

Probleem: Bestellen in de US en dan importeren is waarschijnlijk niet (veel) goedkoper dan hier kopen, en de verzendtijd is een beperkende factor. Een RMA bij een defect wordt ook nog een hele toer, laat staan garantie als je machine het na een jaar begeeft.
Niet Bloatware, Spyware! Het is meerdere malen op Tweakers gezet. Jammer dat mensen mij downmodden en niet de waarheid onder ogen kunnen zien.
Zou je een voorbeeld kunnen noemen van Spyware wat wordt ge´nstalleerd? Dit zullen we dan moeten melden bij Lenovo. Ik neem aan dat Lenovo dit ook niet wil. Dit zou een serieuze bedreiging zijn als het klopt wat je zegt.

Graag een voorbeeld.
Is Google geblokkeerd op jouw verbinding ?

Superfish is geen slecht voorbeeld. Of hun Customer Feedback programma dat dagelijks naar verschillende doelen data verstuurde, waaronder een marketing firma. Of niet te verwijderen crapware wat iedere keer opnieuw ge´nstalleerd wordt als je het verwijderd.

En je neemt aan dat Lenovo dat ook niet wil ? Ze hebben het zelf gedaan (hoewel ik niet zeker ben van die Superfish)

Is nochtans redelijk uitgebreid in het nieuws gekomen.
Zie de reactie van Kenhas. Hij omschrijft best accuraat de gevallen.
Jetspiking heeft het wel degelijk over echte malware: het linkje naar het tweakers artikel. Ik begrijp je clean install methode, maar je kan van een doorsnee gebruiker niet verwachten dat hij standaard zijn laptop opschoont bij het eerste gebruik.

On topic: de smalle schermranden trend vind ik, net zoals bij smartphones, een mooie vooruitgang. Maar dat er dan onderaan het scherm een massieve bezel aanwezig is, doet het ontwerp en de compactheid niet veel eer aan.
Dat verwacht ik ook niet, maar wij zijn ook geen doorsnee gebruikers. Een machine koop ik - of raad ik aan anderen aan - voor de hardware en bouwkwaliteit, waarbij garantie en aftersales support niet heel belangrijk zijn, en bloatware, software etc. echt totaal onbelangrijk zijn.
Garantie en aftersales support vind ik wel belangrijk. In tegenstelling tot een gewone pc kan ik voor een laptop niet alle onderdelen zelf vervangen als er iets kapot gaat. Dan ben ik dus wel afhankelijk van hoe het bedrijf zijn support prioriteit geeft.
En mijn ervaring met Lenovo is in deze geen beste. Helaas... Want ze maken wel mooie producten. Maar mijn volgende laptop wordt toch echt geen Lenovo meer, maar toch maar een Dell of Asus.
Nou, bij Dell zijn de zaken ook niet volledig op orde. De nieuwe aflevering van Boos met Tim Hoffman laat dat ook wel zien. (Hoewel de support daar wel iets beter geregeld is, mits je een programma inschakelt).
Nee, hij bedoeld letterlijk malware. Zoek er maar eens op
Bij Xiaomi krijg je daar ook nog een 940MX GPU voor. En SSD.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 18 mei 2017 20:22]

SSD zit hier ook gewoon in, hoor. En ik rekende even geen Chinees goed mee. :)
En waar kwam Lenovo ook alweer vandaan? ;)

Maar ik begrijp wat je bedoelt want de Xiaomi moet je zelf importeren.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 18 mei 2017 20:51]

Net als bij apple, zit er waarschijnlijk een soort van timer in die aan en uit knop en houdt het niet in dat als je hem in drukt hij meteen in slaap gaat.
Die aan en uit-knop hoeft in principe geen probleem te zijn. Hij zit weliswaar boven de backspace-knop en daardoor lijkt het een risico om per ongeluk te laptop uit te schakelen, maar hier heeft Lenovo een oplossing voor gevonden. Als je namelijk op de aan- en uitknop blijft tikken gebeurt er niets, hij is zo ingesteld dat hij pas reageert wanneer hij minimaal 1 a 2 seconden wordt ingedrukt. Zo kan de laptop niet per ongeluk uitgeschakeld worden.

Qua design komt het de laptop misschien zelfs ten goede, aangezien er geen knop meer boven het toetsenbord zit en het design daardoor strakker wordt (maar dit is een kwestie van smaak uiteraard).
Het enige wat ik hoop is dat ze wel wat hebben gedaan aan het draadloze kaartje dat erin zit. Dat is met afstand het grootste probleem dat ik heb met mijn Y50...verder is het een zeer fijne laptop, 512gb SSD, 16gb Ram en een ideale processor. Maar internetsnelheid?
Ikzelf ondervind geen problemen met de voorloper van de nieuwe modellen. Zit een Intel Dual-Band Wireless-AC 3165 in en dat is toch best een prima ding. Ik weet niet wat jouw internetsnelheden zijn maar ik haal 100/100 zonder problemen.
Ik heb ook een intel dual band dinges in mijn Dell inspiron 15" 4K zitten maar hetis echt met voorsprong het belabberdste bereik wat ik ooit gehad heb. De kaart is in theorie goed, maar als de antenne/implementatie te wensen overlaat dan heb je daar niks aan. En kan je beter een realtekje hebben (zoals in mijn geval - simpel usb kaartje van realtek ziet c.a. 10x meer lokale netwerkstationnen dan de onboard kaart).
40/5 op een 80/10 netwerk.

Maar das nog niet zozeer het grootste probleem, bij tijd en wijle verdwijnen gewoon alle connectiemogelijkheden en moet ik de laptop opnieuw opstarten of een ethernet kabel inpluggen voordat het weer werkt.

En als het bereik minder dan minimaal word....dus de router zit aan de andere kant van het huis en ik zit aan mijn bureau dan knalt de snelheid omlaag naar 20/1 en das niet meer werkbaar.
Hmmm.
Een standaard (desktop) GTX 1070 heeft een TPD van 150 Watt.
http://www.videocardbench...=GeForce+GTX+1070&id=3521
Ik kan me toch niet voorstellen dat deze laptop dat ook heeft,
dan gaan je vingers verbranden :o .
.
Heeft iemand enig idee wat de GPU Passmark score van dit apparaat gaat zijn?
(Een desktop GTX 1070 scoort ~ 11.000 punten, zo ook mijn nieuwe .... Lenovo :))

[Reactie gewijzigd door Geekomatic op 18 mei 2017 21:25]

Ja, dat vermoedde ik dus wel.
Passmark performance hiervan?
Heb geen Passmark kunnen vinden, maar dit overzicht geeft wel een aardige indruk.

Ik heb zelf ook een dunne laptop met een GTX1070, en alhoewel hij ongetwijfeld langzamer is dan zijn desktop broertje ben ik bijzonder tevreden (en onder de indruk) van de brute kracht van die kaart. 4K met hoge tot zeer hoge details op stabiele console+ snelheden is geen probleem bij de meeste titels. En dat in een apparaat dat makkelijk in de la van mijn koffietafel past (en dat klinkt gezien de slechte verstandhouding tussen koffie en office supplies enger dan het is ;)

[Reactie gewijzigd door w00t00w op 19 mei 2017 01:03]

Aardig artikel. Tis iig snel genoeg om te spelen.
Er staat ook in:
"The performance depends on the cooling solution of the laptop."
en:
"A low power (90 W) variant with less power consumption is rumored to be released early 2017 (with reduced performance)."
Dus ben nog steeds nieuwsgierig...

[Reactie gewijzigd door Geekomatic op 19 mei 2017 13:04]

Mijn laptop (Gigabyte P35x v6) is 2cm. dik, wat onvermijdelijk als gevolg heeft dat de koeling er niet voor kan zorgen dat de GPU te allen tijde 100% optimaal presteert (omdat dus wat sneller milde throttling optreedt), maar ik heb nog niet het idee gehad dat de speelbaarheid van games er onder leidt (die games die ik heb gespeeld komen qua fps wel redelijk overeen met wat op de Notebookcheck-pagina beschreven staat).

Een 3-4cm. dikke laptop met dezelfde kaart haalt ongetwijfeld hogere frame rates, maar ik heb bewust gekozen voor deze oplossing: ik zocht een laptop die ik ook zakelijk kan gebruiken (dus geen puberale LED-kermis), een bovengemiddeld goed scherm heeft (ivm. foto-bewerken), en qua formaat/gewicht vergelijkbaar is met zakelijke thin-and-light laptops (denk bijv. Dell XPS). Een wolf is schaapskleren dus ;)
En zelfs met de ietwat onder-gemiddelde fps is de performance van de mobiele GTX1070 (ik heb de full-voltage versie) absoluut verbluffend, en zeker voldoende om er een paar jaar mee vooruit te kunnen.

[Reactie gewijzigd door w00t00w op 19 mei 2017 13:21]

Ik zelf heb een Zotac Magnus EN1070 - met een desktop 1070 op mxm-laptopformaat, maar een 250W adapter en daardoor iets lagere prestaties. De adapter voor deze Legion zal ongeveer gelijk zijn, en de processor zelf sterker. Ik haal ongeveer 10.000 Passmarkjes, dus ik verwacht dat deze ook zo presteert.

In real-world performance uit zich dat in ongeveer 10% lagere FPS dan verwacht ten opzichte van desktopkaarten, en ik heb net zoals op de desktop geen microstutter of terugclocks. Al met al een uitstekende game-ervaring ;)

edit: dit is een reactie op Geekomatic hierboven.

[Reactie gewijzigd door TheGreatAtuin op 18 mei 2017 21:31]

Ja oke, dat is een, wel compacte, desktop.
Mn vraag is meer hoeveel passmarks er uit een gaming laptop kunnen komen.
(En dan niet vals spelen met een externe video kaart ;-))
.
Of zit er de zelfde Notebook GTX 1070 GPU in als in de Lenovo hier?

[Reactie gewijzigd door Geekomatic op 18 mei 2017 22:24]

Exact dezelfde. Een Desktop-1070 op mxm-formaat, wat een insteekkaart ontwikkeld voor laptops is. Zelfs de koeling is in mijn Magnus hetzelfde.
Man man die onderste bezel. Daar kan je zo nog 3cm aan schermhoogte in kwijt. Get the message!!
Dat dacht ik ook. Had die hele laptop nog 3cm kleiner kunnen zijn, of het scherm 3cm groter...
Hmm misschien wel een beetje verwarrend: de 910 en 910s zijn uitgerust met core i en core m respectievelijk, maar zowel 720 als 720s zullen core i's hebben?
Ik dacht eerst 'jaaa' maar toen zag ik boven en onder dikke randen http://www3.lenovo.com/hk...-520S-14IKB/p/88IP50S0825

Zonde!

Edit: en de meeste van de laptops ook verouderde porten n geen snelladen ... mensen het is 2017! Oh en ook geen vervangbare batterij, ook niet echt handig als deze leegraakt of defect gaat.

[Reactie gewijzigd door Da Queen op 19 mei 2017 09:13]

De Ideapads zien er altijd strak uit ook goede specs :p


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn



Nintendo Switch Samsung Galaxy S8+ LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One (Scorpio) Apple iPhone 8