Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

MIVD ziet stijgend aantal 'be´nvloedingsoperaties' op internet

Door , 112 reacties

De militaire inlichtingendienst, de MIVD, heeft zijn jaarrapport gepubliceerd. Daarin schrijft de dienst dat het aantal 'be´nvloedingsoperaties' via internet toeneemt. Rusland speelt een prominente rol in het rapport. Het land zou meer gebruikmaken van 'hybride oorlogsvoering'.

In het rapport schrijft de militaire inlichtingendienst dat 'steeds meer landen de mogelijkheid hebben om inlichtingen in te winnen via het digitale domein'. Dat komt doordat het een goedkoop middel is dat snel werkt en weinig risico's met zich meebrengt. Volgens de inlichtingendienst zouden 'meer dan honderd landen' de mogelijkheid hebben tot hacken. De beïnvloedingsoperaties zijn niet nieuw, maar de MIVD neemt hogere aantallen waar. "Met cyberoperaties worden accounts gehackt waaruit gevoelige informatie wordt onttrokken die later door een ogenschijnlijk onafhankelijke partij wordt gepubliceerd", schrijft de dienst.

Hackers zouden bovendien steeds betere technieken gebruiken om netwerken binnen te dringen. Daarbij verwijst de dienst naar bekende technieken als spear phishing, geïnfecteerde usb-sticks en watering hole attacks. Daar komen meer aanvallen met malware bij, die bijvoorbeeld wordt 'geïnjecteerd via wifi-netwerken'. Ook ziet de dienst meer aanvallen op hardware. De MIVD waarschuwt verder voor 'de toenemende dreiging van offensieve cyber', dit zijn militaire offensieve capaciteiten in het digitale domein. De initiatieven om een digitale wapenwedloop tegen te gaan zouden bovendien nog niet hetzelfde niveau hebben als die in het fysieke domein.

Over Rusland zegt de dienst dat het land steeds vaker gebruikmaakt van 'hybride oorlogsvoering', waarbij de dienst dit definieert als 'het bereiken van politiek-strategische doelen door gebruik te maken van alle politieke, militaire, economische, informatie, inlichtingen-, en cybermiddelen, zonder dat er sprake is van een openlijk conflict tussen twee staten'. Daarbij zou Rusland sterk leunen op zijn nationale inlichtingendienst en zich richten op 'nationale verkiezingen, het bespelen van de publieke opinie en zet het traditionele media weg als onbetrouwbaar'.

Door Sander van Voorst

Nieuwsredacteur

24-04-2017 • 15:57

112 Linkedin Google+

Reacties (112)

Wijzig sortering
Het is toch een schande dat de Russen zover voorlopen hiermee. Waarom kan de westerse wereld niet de gelijke technieken in te zetten om Poetin ten val te brengen? Een volksopstand in Turkije of Noord Korea te organiseren? Ofwel wij kunnen het niet, ofwel wij doen dat minstens zo goed als de "Russen" en heel dat gemanipuleer heeft maar beperkt effect.
Nou dat heeft de CIA in het verleden gedaan (neem bijvoorbeeld Iran https://www.theguardian.c...ts-role-1953-iranian-coup ) en dat heeft tot op de dag van vandaag nog steeds neveneffecten waar je echt niet blij van wordt.

Grappig dat je Turkije erbij haalt, de grote reden waarom de Turkse bevolking zo argwanend is tegen het westen is onder andere wat de CIA in het verleden allemaal heeft gedaan (ook de vermeende bemoeienis in de coup van 1980 https://web.archive.org/w...arDetay.do?haberno=131291). Misschien als de CIA niet had gedaan wat ze hebben gedaan dan hadden we nu geen Erdogan, wie weet?
The most honored among our presidents by American hosts has been Kenan Evren, who was the leader of the Sept. 12, 1980 coup dEtat. Jimmy Carter was in a concert at the Kennedy Center when Evren and his co-conspirators stepped in to take the reins of Turkey. President Carter was notified during the intermission about the coup by a night-duty CIA officer who happened to be an old-Turkish hand with the jubilant news: "Our boys have done it!"

[Reactie gewijzigd door SizzLorr op 24 april 2017 16:36]

Precies! Er wordt nu gepiept omdat 'wij' nu aan de receiving end zitten, maar de Westerse geheime diensten, Amerika voorop is kampioen landje be´nvloeden. Soms met draconische middelen (Iran, Cuba), soms subtieler.

En zijn we Stuxnet vergeten? Dat was gewoon een flagrante daad van cyberwarfare.
Door deze acties van de EU/US onder de paraplu van de NAVO dan wel willikeurige inlichtigendiensten zijn de eigen burgers, in het eigen land tegen hun eigen land gaan vechten met het enige wat ze kunnen; hun mening.

Wij sponsoren Jihadisten in SyriŰ, wij sponsoren proxy oorlogen. In Oekra´ne hebben wij rechts extremisten aan de macht laten komen puur om de pro-russische Staat in Oekra´ne af te zetten [EU expansie]. LibiŰ no-fly zone ingrijp was onrechtmatig, de dood van Ghaddafi was mens onterend. De bewapening van de jihadisten onder verschillende groeperingen zorgt nu nog voor een compleet instabiel land. De inval van Irak en Afghanistan is gebaseerd op grote leugens. Saddam wordt vervolgens ook weer publiekelijk opgehangen waar nu nog videos van rond zwerven op het internet.

De lijst gaat door en door helemaal tot net na de 2de wereld oorlog waar de US zuid amerika destabiliseerde en grote drugs kartelen aan de macht liet stijgen voor eigen gewin.

Wat zijn wij toch zulk goeds volk. :Y)

Regime change naar regime change, alles lijkt voor Israel haar belang te worden gedaan daar in die zandbak; nooit wordt er gevraagd is dit in het westen haar belang. En dan maar op je hoofd blijven krabben waar deze anti-westerse sentimenten vandaan komen. 8)7
Inderdaad. Uiteindelijk is geen enkel land heilig, maar dit verhaal is echt een gevalletje pot verwijt de ketel.
Het is toch een schande dat de Russen zover voorlopen hiermee.
Ervan uitgaande dat Rusland hier inderdaad achter zit, wat nog altijd niet bewezen is. Je kunt schreeuwen wat je wilt, maar ook al ben je de FBI, CIA, AIVD en weet ik wat nog meer: zonder keiharde bewijzen neem ik het niet zonder meer aan als waarheid. Roeptoeteren kan iedereen. Lever bewijzen aan en we praten verder.
Waarom kan de westerse wereld niet de gelijke technieken in te zetten om Poetin ten val te brengen?
Wie zegt dat de Westerse wereld niet dezelfde tactieken in probeert te zetten in (vijandelijke) landen? Of misschien zelfs wel in hun eigen Westerse wereld? En waarom zou je Poetin ten val willen brengen? Om dezelfde reden als dat Assad weg moet? "Slechte man! Vermoordt burgers!"

Misschien dat de waarheid niet zo zwart wit is als bijvoorbeeld de NOS ons doet geloven ;)

[Reactie gewijzigd door SomerenV op 24 april 2017 17:14]

Stel je nu echt dat bewijzen geleverd door de CIA, jou van gedachten zouden veranderen? Je vraagt, of roeptoetert om in je eigen bewoordingen te blijven, dus om betrouwbaar bewijs om te kunnen schreeuwen: "Kijk ze geven mij het bewijs niet dus het klopt niet!!11".

Een leuke smoke screen, maar jij en ik zullen nooit overtuigend bewijs krijgen van de inlichtingendiensten. We kunnen dus alleen hopen dat degene die wel de complete rapporten kennen, mensen zijn die hun werk doen waar wij ze voor gekozen hebben.

[Reactie gewijzigd door fsfikke op 24 april 2017 18:32]

Probleem is nederland is falend toezich op diensten, dat is keer op keer bekend.

Dienste maken eigen bewijs. Sadam had een atoombom, de reden voor oorlog. Bewijs er voor is nooit gevonden en ja ook onze geheime diensten namen het over en we moesten het maar geloven. Dit toont voor mij een eigen agenda aan. Dat is heel eng als je er goed over nadenkt, een staat binnen een staat. Hebben wij nog een democratie ?
Dat ;bewijs; kan ook door een andere geheime dienst geleverd zijn aan de VS he. Er zijn genoeg landen die baat zouden hebben bij een Irak dat in duigen valt..
Natuurlijk moet je niet alles wat je hoort klakkeloos geloven, maar je ziet (ook hier op T.net) ook veel van het tegenovergestelde: Mensen die zichzelf zo graag op de borst willen kloppen over hoe geweldig kritisch ze wel niet zijn, dat ze niet merken dat ze zich ook gewoon door de media laten leiden als ze van alle berichtgeving precies het tegenovergestelde aannemen.

Nee de media hier zijn niet perfect, guess what, dat is waarom we alle berichtgeving zien over het falen van de inlichtingendiensten. Maar het is geen vergelijk met de manipulatieve media in sommige anderen landen. Gek genoeg neigen de self-proclaimede kritici hier een stuk eerder naar die 'alternatieve' bronnen ipv daadwerkelijk naar onafhankelijke berichten.
Echte "onafhankelijke berichten" bestaan niet. Elke schrijver heeft zijn eigen context, is afhankelijk van zijn/haar bronnen en maakt gebruik van een platform.

Het enige wat je kan doen is lezen wat de beste "advocaten" van beide kanten van een verhaal schrijven. Neem de mogelijke motieven mee en neem bewijzen met een flinke korrel zout omdat regeringen wel bewezen hebben (no pun intended) dit te willen/kunnen faken.

Zonder het lezen van "alternatieve media" loop je wel al snel in de val van westerse propaganda, die op een andere manier werkt (zelf censuur oa) en veelal subtieler en ondoorzichtiger is dan bv russische propaganda.
bij het lezen van je bericht was ik net dit aan het luisteren, https://www.youtube.com/watch?v=nEpcY5JU120 bericht op niburu . co en vele andere sites,, ik weet dat die mensen die je aanduid nergens van op de hoogte zijn en onder welke invloed ze zijn, hypnose.
Gelukkig is er wel overtuigend bewijs dat de VS zijn bondgenoten bespioneerd. Zie hiervoor de Snowden files en Wikileaks. De echtheid van deze informatie is door de VS bevestigd. (Snowden is als verrader aangemerkt en Wikileaks als een vijandige inlichtingendienst).

I.m.h.o. moeten de Nederlandse inlichtingendiensten hun vizier dan ook de andere kant op richten. We moeten onszelf terdege beschermen tegen cyberaanvallen van alle kanten. In de 'cyberwereld' bestaan geen vrienden.
Rusland Ruslad Rusland Rusland Rusland. Ondertussen staat de CIA met de billen bloot op straat waarvan het wel van bewezen is dat het deze taktieken gebruikt, ook bij bevriende naties.
Precies. Hoe meer feiten er over de CIA worden gelekt, hoe meer onbewezen vermoedens over Rusland rond worden geschreeuwd en door collega-diensten worden overgenomen. Ik snap het wel. Zou ik ook doen. "Hunnie doen het ook!"

Semi-related artikel van Glen Greenwald's The Intercept: https://theintercept.com/...d-the-dnc-its-not-enough/

[Reactie gewijzigd door Redsandro op 24 april 2017 19:51]

Ik lees heel veel reacties met de opmerking met "bewijzen bewijzen..." Wat is volgens jou een overtuigend bewijs? Waarom zou de NL inlichtingendiensten met gedetailleerde uitleg geven zodat de "andere kant" kan leren en verbeteren? Ik heb de indruk dat alleen wat de VS doet in negatieve zin wordt beoordeeld en bij Rusland, China of een ander niet westers land de waarheidsgehalte compleet in twijfel wordt gebracht. Ik denk dat alle grote landen , zonder uitzondering,incluis de westerse landen hacken. Alleen hier in de westerse landen hebben wij nog de luxe dat wij onze mening, ook in negatieve zin, mogen geven zonder te worden ge´ntimideerd of in de gevangenis te worden gestopt. Het is toch toevallig dat de meeste bekende klokkenluiders zoals Snowden, Assange, Manning uit de westerse landen komen en ihb uit de VS... Ik heb nog geen enkele rus of van een chinees gelezen die spionage praktijken van hun landen hebben geopenbaard.... Dus, wie komt met bewijzen???
En waarom zou je Poetin ten val willen brengen? Om dezelfde reden als dat Assad weg moet? "Slechte man! Vermoord burgers!"
Uhmm...ja? Is dat geen gegronde rede dan? Komt hier niet voor hoor.
Als we de maatstaf van alle wereldleiders moeten gaan vergelijken met die van de Westerse wereldleiders dan kunnen er nog wel meer "ten val" worden gebracht. Waarom maakt niemand zich druk over half Afrika of India? Onvoldoende olie misschien?
Sowieso laat de geschiedenis zien dat onze "reddingsoperaties" meestal meer slachtoffers veroorzaken dan redden. Militaire actie is bijna altijd de slechtste optie. (In humane zin in elk geval. Als je economische belangen meerekent verandert er een hoop...)
U wordt wel gedownmod, maar hier een mooie bron met schattingen welke (min of meer) bevestigen wat u zegt, en dat gaat alleen nog maar over Irak: https://www.thoughtco.com...ssein-george-bush-2353716 . De hypocrisie van veel pro-westerse tweakers, en tweakers als organisatie zal zeer zure vruchten oogsten.
Propaganda praaatjes. Als er iemand niet te vertrouwen is. Zijn het die geheime diensten.
Waarom kan de westerse wereld niet de gelijke technieken in te zetten om Poetin ten val te brengen? Een volksopstand in Turkije of Noord Korea te organiseren?
Dat zijn veel geslotener informatiemaatschappijen, de regering controleert daar veel meer wat er gepubliceerd wordt. Wij zijn veel opener wat ons als bevolking ook kwetsbaarder maakt voor dit soort operaties.

Qua andersoortige inlichtingenoperaties, zoals (bedrijfs)spionage, doen wij denk ik niet onder voor de Russen.

[Reactie gewijzigd door Iknik op 24 april 2017 17:28]

Omdat dit een 'be´nvloedingsoperatie" van de MIVD is. Zij doen precies hetzelfde maar zijn tegelijk jaloers op de Russen. Misschien liggen de Russen voorop. Maar er is er altijd eentje die voorop loopt. We weten nog maar net dat de Duitsers al JAREN Interpol volgen. Waarom? Het zijn beide westerse Europese belang hebbers.
Whut?

Waarom zouden we ene democratische gekozen president ten val willen brengen? We zijn geen apenland heah.
Lees geschiedenisboekjes over Vietnam en verschillende Afrikaanse landen. :9~
Het gebeurt vaker...
Wat kan ons een democratie die niet de onze is schelen? Het gaat om onze economische en militaire belangen. Dus als er een minder hardliner in het Kremlin zit of iemand met minder grootheidswaanzin in Ankara kan dat in ons voordeel werken.
Amerikaanse operaties om een machthebber te vervangen hebben ons geleerd dat het eigenlijk altijd erger wordt maar dat terzijde. Dat nobele wat jij suggereert, een andere decmocratie respecteren, dat bestaat helaas niet.
Die kan ons misschien weinig schelen, maar daarom kunnen we haar nog wel respecteren. Ik kan zo me voorstellen dat er allerlei internationale regels zijn die het afraden om je met een ander lands politiek te bemoeien.

Dat Amerika in het verleden meer dan eens de fout in is gegaan is juist een reden om nu nog even twee keer na te denken voordat we Gorbatchov terug in het Kremlin helpen.

[Reactie gewijzigd door zovty op 24 april 2017 16:25]

Zo te horen loopt het Westen mijlenver voor met be´nvloedingstechnieken, want als jij na alle openbaringen door o.a. Wikileaks en Snowden nog steeds niet door hebt dat wij in het Westen tot op het bot gemanipuleerd worden, dan heeft de Westerse propaganda machine waarschijnlijk uitmuntend zijn werk gedaan.

Wellicht ben je je nog niet bewust dat deze continu draaiende propaganda machine onderdeel is van een globale geopolitieke machtstrijd, waarin het Westen overal waar wat te halen valt (olie/gas/grondstoffen/mineralen) een vinger in de pap probeert te krijgen.

Landen die niet meewerken worden gedestabiliseerd via NGO's (George Soroz) en speciale operaties door veiligheidsdiensten (zoals C.I.A.) die (kleuren)revoluties in gang zetten en ondersteunen door middel van (smeer)geld, wapenleveranties en trainingskampen.

Leiders die niet willen meewerken en het niet toestaan dat staatseigendommen (zoals een staatsoliebedrijf) worden geprivatiseerd en in handen komen van Westerse Multinationals, worden afgeschilderd als dictators (bijvoorbeeld Chavez, Gadaffi).

De C.I.A. is de meester van manipulatie en heeft met behulp van de Strategy of Tension vele operaties uitgevoerd om regimes omver te werpen en de massa te be´nvloeden dit te ondersteunen, zoals:

Operation Ajax
Operation Northwoods
Operation Mongoose
Operation Gladio
Operation Gladio B (Nu gaande in Europa)
Op zich een goed betoog maar je begint met Wikileaks en Snowdon. Waarom leeft Snowdon nog? Als hij echt een overgelopen spion is die staatsgeheimen publiceert dan had hij Moskou echt niet gehaald. Er is een kans dat al die documenten knappe Russische of Chinese of Belgische (onderschat de Belgen niet) vervalsingen zijn. En waarom is Wikileaks nog niet offline? Je moet er maar vanuit gaan dat Snwodon en Wikileaks de ware propoganda koningen zijn. Mijn punt is, wees altijd kritisch op informatie die je niet kunt toetsen. Wikileaks en de beweringen van Snowdon zijn niet te toetsen dus ik neem ze slechts ter kennisgeving aan.
Nieuws berichtgeving:

Een IP adres van een hacker komt uit Rusland "Dus is het een Russische hacker!!!!!"
Nu hebben we een IP adres van een westers land: en rapporteert het nieuws dat het geen hackers zijn uit westerse landen, maar er wel eens een proxy gebruikt moet zijn. Maar dat kan niet bij het Russische IP adres...


Ongetwijfeld dat de Russen ons proberen te hacken, maar wij zullen ook net zo goed proberen de Russen te hacken, of nouja, misschien laten we dat wel over aan onze Amerikaanse vrienden :X

En zodra het de overheid niet uitkomt, dan zijn de "verkiezingen" be´nvloed.


Maar met bewijs komen ze niet.... en daarnaast hoe dan be´nvloed? Zijn de verkiezingen niet zo gelopen omdat er steeds meer onvrede in de Europese unie is?

Steeds meer mensen lezen op internet hoe er niet naar ze geluisterd wordt door de overheid en doen hun beklag, daarom wil de EU nu ook regelgeving voor 'haatzaaien'. O nee, die lading negativiteit op FB over de overheid komt door de Russen...

[Reactie gewijzigd door mmjjb op 24 april 2017 16:13]

Ik ben het met het eerste deel volledig eens. Ze komen nooit met feiten hoe iets zit. Net als die sleepnetten en het steeds verder afnemen van privacy vanwege terrorisme en pedofilie.

Maar je laatste alinea is wel degelijk waar het her om draait. "Mensen lezen op Facebook" met een link naar een of andere vage "nieuws" website. Nemen een artikel dat ze uitkomt als waar aan en vergeten voor het gemak dat die websites ook artikels heeft waarin ze de maanlanding afdoen als nep of zeggen dat er al een maanbasis is etc.
Daar kun je dus prima "nep" nieuws verspreiden als je het maar goed genoeg schrijft. Als mensen dat gaan delen en dan denken van "ja dit klopt!!" heb je een probleem.

Facebook doet dit ook door hun algoritme, als jij vooral anti-vaccinatie artikels liked komen die steeds vaker terug tot je denk dat dat normaal is. Dit geld echter voor alles. Ik krijg nu veel van Prof. Brian Cox en Neil deGrasse omdat ik een paar dingen daarvan geliked heb.
Nu was er die "wetenschapsmars" en als je leest wat voor dom commentaar daaronder staat van mensen die ja, dan zakt de moed je wel in de schoenen.

Maar Rusland zal dat wel degelijk doen, net als China, Amerika etc etc.

[Reactie gewijzigd door Daniel_Elessar op 24 april 2017 19:46]

Net als die sleepnetten en het steeds verder afnemen van privacy vanwege terrorisme en pedofilie.
Dat komt omdat tweakers daar, gek genoeg, niet over bericht. http://www.blikopnieuws.n...an-whatsapp-opgerold.html
Dat heb ik gelezen maar lijkt mij niet te kunnen komen door sleepnet technieken. Dit omdat WhatsApp encryptie toepast. Dit is eerder gewoon hoe de politie nu dient te werken! Ouderwets speurwerk/infiltreren in zulke groepen en dan alles inzetten wat ze kunnen op technisch/IT vlak. Daar ben ik geheel voor als het gericht gebeurd.

Want laten we eerlijk zijn er zijn ook voorbeelden van communicatie die ze NIET zagen of pas achteraf. Aanslagen in Parijs gingen deels over gewone SMS. Dat kunnen ze al een tijd inzien maar gemist. Er is zoveel data en je kunt simpel geheimtaal gebruiken om niet op te vallen.

Dus nogmaals: wat heeft een sleepnet methode al opgebracht ? :p AIVD zegt dat ze dingen hebben kunnen bereiken ermee maar wat mogen ze niet zeggen onder het mom "veiligheid/staatsgeheim".
Er wordt in dit rapport niemand in een staat van beschuldiging gesteld dus "bewijs" is niet direct aan de orde. De missie vande MIVD is o.a. om driegingsanalyses te doen en daarop noodzakelijke maatregelen te nemen om onze (Nederlandse) veiligheid te waarborgen. En naar oordeel MIVD is het hier onder andere belangrijk om te focussen op mogelijke vormen van dreigingen vanuit Rusland.

Valt me op dat hier op Tweakers veel mensen direct beginnen over het leveren van bewijzen terwijl dat in de wereld van inlichtingendiensten en al helemaal cyber natuurlijk bijna onmogelijk is. Je zal je moeten baseren op de informatie die je wel hebt, hoe beperkt die ook is, en daar op moeten acteren.

Let wel dat het hier ook om een land gaat die nog niet zo lang geleden voor bijna 100% zekerheid 298 mensen uit de lucht hebben geschoten waarvan 196 nederlanders. Of wil je daar ook meer bewijs voor.
"Let wel dat het hier ook om een land gaat die nog niet zo lang geleden voor bijna 100% zekerheid 298 mensen uit de lucht hebben geschoten waarvan 196 nederlanders. Of wil je daar ook meer bewijs voor"

Waar is het bewijs? Amerika: we hebben bewijs, maar dit kunnen we niet tonen. EU: we hebben bewijs, maar dit kunnen we niet tonen. Rusland: we hebben bewijs, hier kijk maar.
Amerika en EU: dat bewijs is niet waar. En toen was het heel stil op dat gebied, dat zegt genoeg iets met Oekra´ne.... kan een fout geweest zijn of met opzet maar alles wijst naar Oekra´ne. Misschien iets beter onderzoek doen.
Waar is het bewijs? Amerika: we hebben bewijs, maar dit kunnen we niet tonen. EU: we hebben bewijs, maar dit kunnen we niet tonen. Rusland: we hebben bewijs, hier kijk maar.
Amerika en EU: dat bewijs is niet waar. En toen was het heel stil op dat gebied, dat zegt genoeg iets met Oekra´ne.... kan een fout geweest zijn of met opzet maar alles wijst naar Oekra´ne. Misschien iets beter onderzoek doen.
Ehhh, er was een officieel onderzoek, waarbij alles wees naar Rusland. En dat wat Rusland tot nu toe heeft aangedragen bleek gefotoshopped, gelogen en verzonnen te zijn. Zelfs die laatste radarbeelden waar heel lang op moest worden gewacht omdat ze eerst niet bleken te bestaan waren niet in orde.

Hier nog een stukje bewijs wat naar Rusland wijst. http://www.volkskrant.nl/...s-bij-mh17-ramp~a4490676/ De puzzelstukjes vallen inmiddels zover in elkaar dat er totaal gen reden meer is om te twijffelen.
Zo wordt het een eindeloze discussie. Bewijs van de VS (die ze waarschijnlijk niet hebben) kunnen net zo goed gefotoshopt zijn. En zo gaat het heen en weer, waar bij het toch veel meer naar Oekra´ne wijst. Ik zeg niet dat Oekra´ne het met opzet heeft gedaan waarschijnlijk is het gewoon een fout geweest. ben benieuwd of Oekra´ne het ooit gaat toegeven.
Het Nederlandse onderzoek was prima. Ik vraag me af wat de VS daaraan nog zou kunnen of moeten bijdragen. Ze hebben er ook niets mee te maken. De slachtoffers waren onze landgenoten, omgebracht door een stel Russische criminelen.

Alles wijst in de richting van Rusland. Ik vraag me af, gebaseerd op de onderzoeken die er zijn geweest wat jou kan laten concluderen dat Oekraine er ook maar iets mee te maken heeft.

Heb je het artikel gelezen ? Zelfs de daders (Russische militairen) zijn inmiddels met naam bekend; http://www.volkskrant.nl/...s-bij-mh17-ramp~a4490676/
Let wel dat het hier ook om een land gaat die nog niet zo lang geleden voor bijna 100% zekerheid 298 mensen uit de lucht hebben geschoten waarvan 196 nederlanders. Of wil je daar ook meer bewijs voor.
Ja, daar zou ik wel eens bewijs voor willen zien. Het lijkt me het mneest waarschijnlijk dat het een vergissing geweest is van de vrijheidsstrijders uit Donetsk, omdat er op die route ook Oekraiense militaire vliegtuigen vlogen (waarvan er kort tevoren nog een neergehaald is). Het niet afsluiten van het luchtruim voor civiele luchtvaart kwam de Oekraiense junta natuurlijk achteraf gezien goed uit.
Het lijkt me het mneest waarschijnlijk dat het een vergissing geweest is van de vrijheidsstrijders uit Donetsk
= dus Rusland. De BUK kwam vlak voor het neerhalen van MH17 uit Rusland, en werd na het neerhalen van MH17 direct terug naar Rusland gebracht. Zeker zal het een ongeluk zijn geweest. Maar BUK raketten rij je niet Rusland in en uit zonder dat de Russische overheid hieraan meewerkt.

[Reactie gewijzigd door dimitrivisser op 24 april 2017 20:43]

Of dat heen en weer rijden van die BUK installaties klopt moet eerst eens blijken. Zou best kunnen, maar ik betwijfel het of dat in de chaos daar overtuigend bewezen kan worden. En dan nog, dan zijn het de Russen die de onafhankelijkheidsstrijders steunen, dat wil beslist niet zeggen dat de Russen dat toestel eigenhandig neergeschoten hebben.
Nouja, nog meer nieuws dat het verhaal ondersteunt: http://www.volkskrant.nl/...s-bij-mh17-ramp~a4490676/

De onafhankelijksstijders bestaan overigens voor het grooste deel uit Russische militairen, huurlingen en terroristen.

Voorzover ik weet heeft in Rusland behalve het leger niemand BUK raketten. De BUK raketten zijn dus door Rusland (het leger) de grens over gebracht, en direct erna door Rusland weer terug naar Rusland gehaald. Tel het bovenstaande nieuws erbij op, een Russische officier, lid van de geheime dienst. Het valt allemaal in elkaar.
Het Oekraiense leger heeft die dingen ook en de verzetsstrijders hebben er VZIW enkele buitgemaakt.

Maar wie het vliegtuig ook neergeschoten heeft: ik ga er beslist van uit dat het een ongeluk was en men niet opzettelijk een verkeersvliegtuig beschoten heeft. Daar heeft immers slechts een partij voordeel van en dat is de huidige Oekraiense regering. De Russen en het verzet in Donetsk beslist niet.
Het Oekraiense leger heeft die dingen ook en de verzetsstrijders hebben er VZIW enkele buitgemaakt.
Ja, alleen de BUKS van Oekraine werden niet net voor het neerschieten vanuit Rusland naar Oekraine gebracht, en net na het neerschieten weer terug naar Rusland. En het was de Russische BUK die op de locatie stond van waaruit werd geschoten.
Maar wie het vliegtuig ook neergeschoten heeft: ik ga er beslist van uit dat het een ongeluk was en men niet opzettelijk een verkeersvliegtuig beschoten heeft.
Dat zeggen die mensen die zich eerst bezuipen en vevolgens achter het stuur kruipen om iemand dood te rijden ook. Het was een ongeluk...
Daar heeft immers slechts een partij voordeel van en dat is de huidige Oekraiense regering. De Russen en het verzet in Donetsk beslist niet.
Ik weet niet wat jouw reden is om Rusland te verdedigen. Maar je verdedigt een criminele en terroristische organisatie, schuldig aan oorlogsmisdrijven, terrorisme en genocide. Dat wat jij verzet noemt zijn Russische criminelen, huurlingen en het Russische leger.
Ik heb nog nooit iemand van de regering van Oekraine met Nazi vlaggen zien lopen. Source ? Is er niet...

En die staatsgreep... Dat was een opstand van mensen die genoeg hadden van Russische invloed. We weten allemaal wat Russische invloed betekent voor een land, Kijk maar eens naar al die voormalige Oostblok landen en de elende die men heeft gehad van Rusland. Er is in Europe geen land dat verantwoordelijk is voor zoveel doden en elende dan Rusland. Een land waarvan jij denkt dat je het moet verdedigen. Vraag me altijd af hoe het mogelijk is dat mensen dat nog durven te doen na MH17.
Er is natuurlijk een groot verschil tussen het Rusland van nu en de USSR.

Wat betreft die staatsgreep, daar zat flink gestook van de USA en EU achter. De regering en oppositie had al een accoord, maar blijkbaar vond het westen dat niet goed dus moest er een staatsgreep komen. De beelden van Verhofstad en Van Balen daar streken voor zich, en de via Wikileaks gelekte communicatie bevestigd het verhaal. Nu kan de Oekraiense Jan Modaal tenminste kennismaken met de methoden van het IMF (de Grieken weten er alles van) en kan de zoon van de voormalige vice president Biden flink geld verdienen door er gaswinning m.b.v. phracking te exploiteren.

[Reactie gewijzigd door Morgan4321 op 27 april 2017 14:14]

Waar blijft jouw source van "Oekraiense regering noemt is een nazistische club die openlijk met hakenkruis vlaggen loopt" ??? Mag ik bij het ontbreken van een source aannemen dat je dit zelf hebt verzonnen ? Net als de rest van je betoog over wat jij een staatsgreep noemt ?

Steeds als iemand komt met de namen van Verhofstad en van Baalen weet je waar je mee spreekt. Iemand heftig onder invloed van pro Russische propaganda die letterlijk kopieerd wat er op Geenstijl wordt beweerd. Zonder enige nuance, en zonder enige interesse in wat er daar werkelijk aan de hand is.

Ik heb vrienden en familie die daar indertijd stonden te protesteren. Dat zijn mensen die opkomen voor hun belangen. Mensen die in het dagelijkse leven hebben geconstateerd dat leven onder Russische overheersing enkel ellende en armoede betekent. Rusland is niet veel anders dan de USSR van indertijd. Het enige verschil is dat de USSR nog enigszins te vertrouwen was, en het Rusland van nu weinig anders doet dan liegen. De misdaden, onderdrukking van mensen zijn gebleven.

Wat zijn trouwens jouw bronnen voor de bweringen:
*De regering en oppositie had al een accoord (is niet waar)
*blijkbaar vond het westen dat niet goed dus moest er een staatsgreep komen (gaat voorbij aan de wensen van de bevolking)
*Nu kan de Oekraiense Jan Modaal tenminste kennismaken met de methoden van het IMF (is beter dan Russische methodes van corruptie en onderdrukking)
*kan de zoon van de voormalige vice president Biden flink geld verdienen door er gaswinning m.b.v. phracking te exploiteren. (bleek te weinig gas te zijn om winstgevend te exploiteren)
Mijn bronnen dat de huidige Oekraiense regering uit neonazies bestaat zijn veelvoudig op internet te vinden. Bijviorbeeld hier: http://www.huffingtonpost...uestion-in_b_4938747.html en hier http://www.globalresearch...rnment-in-ukraine/5371554.

En hier: https://en.wikipedia.org/...inian_revolution#Overview staat o.a.:
On 21 February, President Yanukovych signed a compromise deal with opposition leaders. It promised constitutional changes to restore certain powers to Parliament and called for early elections to be held by December.
Dat er te weinig gas in de bodem zit is jammer voor Biden, maar dat wisten de Amerikanen nog niet toen ze aanstuurden op regime change.
Je draait er omheen.

Waar blijft jouw source van "Oekraiense regering noemt is een nazistische club die openlijk met hakenkruis vlaggen loopt" ??? Foto's ??? Of wordt het misschien tijd om toe te geven dat je het zelf hebt verzonnen ?

De enige partij die je kunt bestempelen als Neo Nazi kreeg bij de laatste verkiezingen 6 van de 450 zetels. "In the October 2014 Ukrainian parliamentary election the party won constituency 6 seats; the party came 0,29% short to overcome the 5% threshold to win seats on the nationwide list." source: https://en.wikipedia.org/wiki/Svoboda_(political_party)

6 van de 450 zetels, en niet genoeg om de kiesdrempel te behalen. Dat klinkt echt als een regeing van Neo Nazi's :) De meeste EU landen, incl Nederland, doen het in dit opzicht een stuk slechter. Of beter, afhankelijk van waar je politieke voorkeur naar uit gaat.

Jouw bewering dat de regeing uit Neo Nazi's bestaat is dus nergens op gebaseerd. Net zoals je bewering " "Oekraiense regering noemt is een nazistische club die openlijk met hakenkruis vlaggen loopt". Verzonnen en niet te onderbouwen.

[Reactie gewijzigd door dimitrivisser op 27 april 2017 20:47]

Ik vraag me wel eens af hoe het kan dat mensen die Oekraine allerlei dingen (die vaak niet kloppen) in de schoenen schuiven tegelijkertijd wel Rusland lopen te verdedigen. Een land dat zich aan de lopende band schuldig maakt een dingen die je gerust criminele activiteiten kunt noemen. Oorlogsmisdaden, etnische zuiveringen, terrorisme... En omdat jij je zoveel zorgen maakt over Neo Nazi's in Oekraine...Waarom dan wel Rusland steunen terwijl dat land juist net Neo Nazi's in Europe steunt en zelfs van miljoenen Euro's voorziet ?
Bijna 100% zekerheid? Ach.. waarom spreken al die rapporten elkaar allemaal tegen.
Hoezo "al die rapporten" ? Bij mijn weten is er maar 1 echt onderzoek, en dat wijst richting Rusland. Verder wordt er een hoop geroepen, vooral door de (pro) Russische kant. De meeste van deze argumenten bleken pure verzinsels, of enkel en alleen bedoeld om verwarring te zaaien.
Lees maar eens opnieuw de conclusies op een rij:

http://www.ad.nl/buitenla...sies-op-een-rij~a0311132/

Echt heel erg veel zeggend... en daarom lees je op Nu.nl in het recente nieuws ook:
http://www.nu.nl/vliegramp-oekraine

"Rutte moet WOB-weigering MH17 nader motiveren tegenover RTL Nieuws"

Lees het AD er maar eens op na, met de conclusie op een rij... alles is vaag.. behalve dat het een raket is geweest... mooie conclusie is dat
De conclusies op een rij; Afgevuurd uit een gebied in handen van de "rebellen" (lees- Russische leger, huurlingen en terroristen).

En nog meer observaties die het Nederlandse onderzoek ondersteunen: http://www.volkskrant.nl/...s-bij-mh17-ramp~a4490676/
Was het maar zo duidelijk. Er wordt helemaal niks aangetoon, geen ip adres, geen inlognaam, geen rare zinsnedes in virussoftware.
De AIVD zei dat het de russen waren en de mivd zag dat samen met hen.
Niet zomaar een hacker, nee, een staatshacker natuurlijk, want politieke voorkeuren! :+

Lol... De 'hele wereld' zo'n beetje bemoeide zich bijv. met het Trump vs Hillary gebeuren en de exacte oorsprongen van conspiracies achterhalen... tja... succes. Wijs maar in het rond.
Gekte is de wereld nog lang niet uit.

Zal eens een balletje opgooien... 4chan politically incorrect bijvoorbeeld. Maar ook op Facebook of waar mensen dan ook samen komen verschuilend achter een anoniem avatar waar alles, hoe emotioneel en ondoordacht ook, gezegd mag worden.
De hysterie tegen de onderdrukkende "gevestige orde" door de wanorde is groot en er is niet ÚÚn oorsprong maar velen... En ze zijn niet ÚÚn maar het doel is schijnbaar ÚÚn.

Proberen er ÚÚn als dÚ tegenstander aan te wijzen :+
Want een gemeenschappelijke zondebok brengt ook (ff) bij elkaar :+

Vertel mij maar waar de oorzaak ligt, nou, wie? Welk land?
Volgens mij zijn mensen gewoon ontevreden en minder te houden en meer dan ooit eigenwijs tot gekte aan toe over vanalles en nog wat. What's new.

Het internet en de mens proberen te temmen, proberen deksels op te leggen... Succes.
Want "privacy!!!", "vrijheid!!!".

[Reactie gewijzigd door B. Olle op 24 april 2017 17:42]

be´nvloedingsoperaties, is dat niet waar iedereen zich mee bezig houdt tegenwoordig? Immers is alles met een doel geschreven. Niets is wat het lijkt, nu niet, vroeger niet en in de toekomst niet.

Daarnaast heb je buiten het internet ook een hoop mensen die strategisch geld geven aan, om maar een voorbeeld te noemen, groepen mensen die gaan protesteren tegen Zwarte Piet oid. Dit wordt dan weer breed uitgemeten in de media en komt uiteindelijke ook breed op internet en hier passen mensen die daarvoor gevoelig voor zijn hun mening op aan.

Genoeg voorbeelden te noemen in ieder geval.

[Reactie gewijzigd door Waterkoker op 24 april 2017 16:33]

Bijna alle reacties hier op Tweakers zijn bedoeld om andere lezers te be´nvloeden. Als wij dat onderling al zo doen ligt het inderdaad voor de hand dat organisaties en overheden dat minstens net zo hard doen.

Ik vind er eigenlijk maar weinig mis mee. Het is je eigen verantwoordelijkheid om op essentiŰle punten de nodige fact-checking te doen. Zolang een meerderheid van de bevolking dat redelijk kan zitten we goed. Kan een meerderheid dat niet, dan hebben we denk ik een groter probleem dan Rusland.
Als ik alleen al in mijn buurt zie hoeveel mensen hun mening laat be´nvloeden (en die mening ook redelijk agressief verdedigen) door artikelen die zij tegenkomen dat enigzins aansluit aan hun informatiebubbel dan mogen we inderdaad zorgen maken :+
veel zullen zeggen dat Rusland weer aan gewezen wordt als de big bad guy.
maar stel je voor dat het zo is en we gaan richting een Russisch staat...willen wij dat dan wel?
heeft de russisch volk net zo/veel beter dan ons dat wij maar moeten doen als of hun in mening niet erg is?

Edit: het is natuurlijk wel erg dat een onschuldig land voor iets uitgemaakt woord voor wat ze niet doen.

[Reactie gewijzigd door raro007 op 24 april 2017 16:03]

Onschuldig land? Er zijn best wel veel aanwijzingen dat Russische propaganda in bepaalde gevallen best werkt:
https://en.wikipedia.org/wiki/Pizzagate_conspiracy_theory
"The Federal Bureau of Investigation investigated Pizzagate-related threats in March 2017 as part of a probe into possible Russian interference in the 2016 United States elections.[38]"
Of kijk eens naar deze YouTube video van Rachel Maddow voor meer voorbeelden van fake news:
https://www.youtube.com/watch?v=Vy1vk1mZhiw
Propaganda is er altijd.
We vinden het normaal dat we westerse propaganda zien/horen maar vergeet niet dat het wij er net zo hard aan meedoen.
Beetje zielig om dat alles naar een ander land te schuiven.
Meeste mensen delen en doe actief mee in het verspreiden van fake news, dit is ook al jaren aan de gang ( niet perse vanuit Rusland ).
Niet te vergeten dat al die diensten vanuit compromised servers hacken waardoor er geen zicht is op wie dat nou eigenlijk is.
En metadata kan je makkelijk faken...

[Reactie gewijzigd door REZE op 24 april 2017 16:54]

Rachel Maddow als al maanden aan een stuk allemaal ongefundeerde conspiracy theorieŰn aan het uitkramen in haar TV shows. Behalve toen Trump ineens kruisraketten afvuurde op SyriŰ, toen prezen ze hem en de Amerikaanse strijdkrachten en hun machtige wapens de hemel in voor een paar dagen.
Rachel Maddow is echt totaal niet meer serieus te nemen.

Weet je wie er trouwens kampioen zijn in het be´nvloeden van bijvoorbeeld verkiezingen in een ander land?? En dat steken ze niet onder stoelen of banken ook trouwens, maar de US state Department(een soort publieke vleugel van de CIA) met alle NGO's die ze financieren zijn daar zeer bedreven in. De zogenaamde soft power. In Oekra´ne hebben ze 5 miljard uitgegeven om de opstand die uiteindelijk uitmondde in een coup van de grond te krijgen. En dat was alleen het geld wat State Department had uitgegeven, EU en vele NGO's deden ook nog een duid in het zakje. Ik zie Frans Timmermans en Guy Verhofstad nog staan op het Maidan plein, broodjes uit te delen. En de afgeluisterde telefoongesprekken tussen Victoria Nuland en de ambassade van de VS in Oekra´ne waar ze de samenstelling van de regering dicteert, en en passant de EU schoffeert ("Fuck the EU" zei ze letterlijk) En de gelekte cable berichten die tussen ambassades en Washington gebruikt worden voor communicatie uit 2006. Daarin word Petro Porochenko onze man in de Oekra´ne genoemd.
In SyriŰ zijn ze ook rond 2004 begonnen media te financieren die oppositie moest kweken. Eerst met enkele 10 tallen miljoen per jaar, wat snel opliep tot 300 miljoen per jaar rond 2008.
GeorgiŰ vermoed ik ook.
In Hong Kong, Zuid Amerikaanse landen, JoegoslaviŰ, alle oude Sovjet staten om ze in de NAVO te trekken.
Of wat aanslagen/politieke moorden plegen in ItaliŰ en de schuld geven aan extreem linkse organisaties om te voorkomen dat de communistische partijen in ItaliŰ niet te populair werden. (Bekend als operatie Gladio B, https://wikispooks.com/wiki/Operation_Gladio/B)
Klok, klepel. Toch je conspiracies beter onderzoeken.
Nuland sprak over Arseniy Yatsenyuk en die is nooit president geworden.
Hong Kong, hoe kom je erbij. De enige manier om te ontkomen aan Russische invloed is NATO te joinen, dat willen die vormalige Soviet landen maar al te graag.
Yats moest op economische zaken, Porochenko president. En hoe kom ik bij Honk Kong? Misschien moet je zelf eerst even wat beter onderzoeken. De VS heeft na WOII zeker in 80 landen de boel be´nvloed.
Als een woordvoerder van de AIVD in het nieuws op de vraag 'Kunt u een voorbeeld geven van Russisch nepnieuws?' antwoord: 'Op internet staan genoeg voorbeelden', dan komt dat bij mij niet over als een overtuigend betoog.

Niet dat ik dan de Russen moet vertrouwen. Verre van. Ik krijg alleen steeds meer het idee dat ( mede door alle recentelijke onthullingen ) ik de statements van de westelijke geheime diensten met een korrel zout moet nemen.
Voor hetzelfde geldt zijn dit soort nieuwsartikelen juist de propaganda en willen de geheime diensten ons laten geloven dat de Russen ons proberen te be´nvloeden. Het is wel fraai roepen dat er op internet genoeg voorbeelden te vinden zijn terwijl het enige wat wij lezen dit soort nieuwsberichten zijn. Dat zijn geen voorbeelden, dat is alleen maar net zo lang hetzelfde roepen totdat het voor waar wordt aangenomen!

Wat is de waarheid in deze zaak? Die ligt waarschijnlijk ergens in het midden. De Russen zullen ongetwijfeld iets proberen, net als dat de CIA, NSA en AIVD dat doen.
Ik wil eigenlijk nog niet zover gaan om te denken dat ze anti-Russische propaganda verspreiden.

Wel vind ik dat ze wat meer mogen vertellen hoe ze aan deze informatie gekomen zijn ( nu moet ik zeggen dat ik het rapport verder ook niet gelezen heb, maar de 'lees meer' knop op de website doet verder niks bij mij ). Nu snap ik dat ze deze informatie liever geheim willen houden ( want geheime dienst ). Maar in deze digitale wereld, waar sinds kort het nieuwe buzzword 'nepnieuws' blijkbaar een ding is, heb ik liever wel wat concrete voorbeelden / bewijzen bij mijn statements.
Mooie ongenuanceerde opmerkingen weer. Ik schat in dat maar weinig mensen de bewijzen te zien krijgen en daarnaast de consequenties daarvan in kunnen zien.

De MIVD is niet zo dom dat ze op basis van alleen IP adresgegevens valse beschuldigingen aan het adres maken van de Russen.

Ik maak me meer zorgen over de hordes mensen hier op Tweakers die liever de AIVD en de MIVD willen bestempelen als de kwadenpartijen. En dat zonder enigerlei vorm van bewijs.
Ik maak me meer zorgen over de hordes mensen hier op Tweakers die liever de AIVD en de MIVD willen bestempelen als de kwadenpartijen. En dat zonder enigerlei vorm van bewijs.
Gek dat je zo selectie bent in wie je wel en niet geloofd zonder bewijs. Heb je daar een rede voor?

Ik zou beide niet geloven zonder bewijs/onderbouwing waar ik wat mee kan ;)
Ik ben sceptisch wat dat betreft. Maar geloof wel in onze rechtsstaat. Kan ook niet anders denk ik.

Bewijs zal geleverd moeten worden. En het moet gecontroleerd worden.
Ik denk dat er veel mensen zijn hier die niets mee hebben gekregen van de koude oorlog en niet begrijpen hoe zo iets werkt, hoe een land op lange termijn kan denken zoals een Rusland (en China) dat doet.

Gezien de spelfouten van bepaalde mensen hier: "rede" "locale"
Dit nijgt in mijn ogen meer naar westerse propagenda.

Edit: De VS als voorbeeld mag legaal gegevens inzien vanwege 'Amerikaans eigendom' of de Patriot Act zonder te hacken. Links of rechtsom, niemand is braaf.

[Reactie gewijzigd door pvink op 24 april 2017 16:07]

Ik snap werkelijk niet hoe je dat met elkaar denkt te kunnen mogen vergelijken. je schrijft het zelf al, de een hackt, en de ander doet het legaal wegens wetten.

Dat is toch onmogelijk hetzelfde?
Hoezo?

Beide is het onethisch gedrag, dat de een de wet aanpast om juridisch te laten kloppen betekent niet dat het netjes is.

Het witwassen van data d.m.v. het 5 eyes program is dan misschien wel legaal maar omzeilen van de wet vind ik schijnheilig en heb eerlijk gezegd meer respect voor de Russische aanpak dan dat schijnheilige westerse gedoe.
Dat vind jij misschien neit netjes, maar tis gewoon in een normaal democratisch proces gebeurd, de amerikanen hebben dat zelf gewild. Het is niet aan jouw om daarover te oordelen.
"The patrion act" democratisch?
Je weet toch wel dat de patriot act een impulsieve en tijdelijke oplossing was die vlak na de 9/11 aanslag voorgesteld werd en die zonder volksstemming o.i.d. aangepast en verlengd is?

De verlenging komt ook uit een tijd dat de NSA (James Clapper) het senaat zat voor te liegen over spionage op eigen bevolking...

[Reactie gewijzigd door the-dark-force op 24 april 2017 17:41]

Hoe je het ook wil noemen, in het westen hebben wij geen netwerken die opgezet zijn puur om het verspreiden van propaganda.
Zoals het Russische RT wel is opgezet.
http://explorersnews.com/?page_id=101
En hebben wij ook geen legers van trollen zoals Rusland heeft (al voor MH17).
https://www.theguardian.c...nside-russian-troll-house
Knap dat je het kan uitsluiten dat andere landen dat niet zouden doen, op basis van wat weet je dat zo zeker?

Als je dat al doet om je vijanden zwart te maken, wat dacht je dan van deze truc, om je vijand zwart te maken:
Je huurt een kantoor (of neemt daar iemand voor in de hand uit het betreffende land), je huurt vervolgens locale mensen in die lelijke dingen over (andere) landen schrijven en/of goede over 1 specifiek land. Vervolgens laat je er 1 wat uitlekken wat daar gebeurd, en hoppa het land waarin je dat doet kan beschuldigd worden van trollen...

Dan heb je nog eens het echte nieuws ipv 'nepnieuws' te pakken ook!

PS ik wil niet zeggen dat het zo gaat hoor, simpel voorbeeld dat dingen ook anders kunnen zijn dan ze lijken...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 24 april 2017 16:35]

Dat zou in een democratisch land werken, maar in Rusland verdwijn je dan gewoon.
PS ik wil niet zeggen dat het zo gaat hoor, simpel voorbeeld dat dingen ook anders kunnen zijn dan ze lijken..
Het zou zo maar kunnen. Als jij en ik dat kunnen bedenken, waarom anderen dan niet.

Het vervelende en vermoeiende aan alle zaken als nepnieuws, beinvloeding, spam, spionage en nog zo wat, is dat niets en niemand nog te vertrouwen is op dat gebied.
En het gaat te ver om alles te checken en dubbelchecken.
Bedrijven doen het, politieke partijen doen het en dan zal de staat het niet doen?
Astroturfing bestaat al zolang.

Astroturfing is een vorm van propaganda waarbij gewone mensen leugenachtige uitspraken doen om zo de publieke opinie te be´nvloeden. Het fenomeen zet zich vooral door op het internet: weblogs en discussiefora worden misbruikt om reclamecampagnes voor bedrijven of politici op te zetten.
Hoezo niet? Noem s een westerse netwerk die geen propaganda verspreid?
"die opgezet zijn puur om het verspreiden van propaganda" niemand leest hier?
Nee maar wel nieuws zenders die zich laten omkopen, het hele Clinton gebeuren van afgelopen Amerikaanse President verkiezingen liet wel zien dat ze diep in de zakken zitten bij die mensen.
Anders moet je die emails terug lezen op Wikileaks, en die mails zijn verifieerd.
En dan dat gepush van overal democratie te willen brengen maar er een potje overal van maakt.

[Reactie gewijzigd door REZE op 24 april 2017 17:18]

aawwww, schattig een naiefje die denkt dat er geen westerse propaganda bestaat :D
"in het westen hebben wij geen netwerken die opgezet zijn puur om het verspreiden van propaganda. Zoals het Russische RT wel is opgezet."

LOL, HAHAHAHAHAHAHAHA
in het westen hebben wij geen netwerken die opgezet zijn puur om het verspreiden van propaganda.
Ha. Haha.

https://en.wikipedia.org/...Free_Europe/Radio_Liberty
Helemaal 100% opgezet voor propaganda doeleinden.

Fox News is nou ook niet bepaald neutraal. Uiterst rechtse conservatieve propaganda, die zich probeert te profileren als onpartijdig nieuws. Ja ja. En vergeet niet, Fox News is de meeste bekeken nieuws-zender in de US.

Onze eigen staats-media zijn ook niet bepaald onafhankelijk. Ze vreten uit de staats-ruif, en dat is goed te merken. Onze publieke tv-programmas en radio-zenders volgen braaf de richtlijnen van de staat. Nooit hoor je ooit een tegendraads geluid. Maar dan ook nooit. Daar moet je voor bij echte onafhankelijke journalisten zijn. En daar hebben we er bijna geen meer van over. (Arnold Karskens is er zo eentje).

[Reactie gewijzigd door gryz op 24 april 2017 16:24]

Ik vind Radio Free Asia een mooier voorbeeld: http://www.rfa.org/english/

Volgens de eigen website specifiek gericht op China, Tibet, Noord Korea, Vietnam, Cambodia, Laos, en Myanmar (http://www.rfa.org/about/info/mission.html). En gefinancierd door de Amerikaanse overheid (http://www.rfa.org/about/...rship-10032010211820.html).
Jij ziet het verschil tussen een wet (waar jij het al dan wel of niet mee eens bent) die transparant is en wordt getoetst door een systeem van wetgevers, rechters en rechtbanken en een slinks manier om de publieke opinie te be´nvloeden zodat een handjevol mensen er profijt van hebben niet?

Raar.
I see what you did there :)
Niet-aantoonbare uitlatingen van organisaties die achter de gordijnen werken... Wat zou dat anders moeten zijn dan propaganda? Ik denk dat alleen het doel verschilt. Propaganda elders heeft meestal politieke/maatschappelijke politieke doelen maar hier krijg ik meer het idee dat ze voor de 384e keer in de schijnwerpers proberen te komen zonder iets met bruikbare inhoud te melden, alleen maar om werk te houden.
De "verijdelde aanslag" raakte vast een beetje uitgewerkt. Nu krijgen we weer een "ze hacken ons".
Hoe weten ze nu zo zeker dat het de Russen zijn? De leaks van NSA lieten goed zien dat geheime diensten niet vies zijn om mensen op de verkeerde been te zetten door het doen te laten lijken dat de geschreven code Russisch/Chinees vul maar in is. Doet me denken aan Amerika waar de laatste tijd veel bommeldingen en hakenkruizen werden geschilderd op joodse instellingen en dat de dader uiteindelijk dus gewoon zelf een jood is.
Wat een volledig broodje aap verhaal is dat zeg; fake news. Elk onwelvallig nieuwtje voor links is fake news. Laat mensen zelf bepalen wat ze wel en niet geloven. De NOS doet ook niet aan zuivere berichtgeving. Dat is geen fake-news?