×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Ajax wint eerste Fifa 17-competitie tussen Eredivisie-voetbalclubs

Door , 68 reacties

Bij het eerste seizoen in de Eredivisie voor clubteams in voetbalspel Fifa 17 is Ajax landskampioen geworden. Dani Hagebeuk won namens Ajax al zijn potjes, en is door de concurrentie in de resterende wedstrijden niet meer in te halen.

Ajax-speler Hagebeuk versloeg in de veertiende wedstrijd SC Heerenveen met 4-0, terwijl de concurrentie niet wist te winnen. Dat betekent dat Ajax landskampioen is geworden in de zogenaamde E-divisie. Het is het eerste seizoen dat deze digitale Fifa 17-competitie wordt gespeeld. De wedstrijden lopen niet gelijktijdig met die uit de Eredivisie: in februari begon de E-divisie en er zijn inmiddels 14 wedstrijden gespeeld.

Wedstrijden uit de E-divisie kunnen bekeken worden via YouTube en Twitch, maar worden ook via de sportzender Fox Sports uitgezonden. In de digitale competitie doen alle eredivisieclubs mee. Momenteel staat Go Ahead Eagles op de laatste plaats, overigens net als in de Eredivisie.

In de digitale voetbalcompetitie hebben de gamers, die daadwerkelijk bij de desbetreffende clubs in dienst zijn, de mogelijkheid om zelf een elftal samen te stellen. Dat betekent dus dat de digitale teams niet per se gebruik hoeven te maken van de spelers die ze in de echte voetbalcompetitie ook hebben. De E-divisie wilde eigenlijk spelen met de originele teams en deze spelers allemaal dezelfde 'rating' te geven, maar dat mocht niet van EA.

Door Bauke Schievink

Admin Mobile / Nieuwsposter

15-04-2017 • 10:52

68 Linkedin Google+

Reacties (68)

Wijzig sortering
Jammer van EA.
Minimaal zelfde rating voor alle spelers zou meest eerlijk zijn. Dan zie je wie echt goed is.

Roda zou trouwens tekenen voor deze stand...
Ik vind het vooral lame dat elke club met namen als Ronaldo, Pogba, Messi en zo speelt. Iedereen heeft veel te goede speler in hun teams. Uit mijn ervaring met Fifa is het veel leuker om te spelen met sub-top (rating 80) of lager en ook te kijken. Dat vereist ook meer skill en ziet er realistischer uit.

Vooral met die goede voetballers ben je veel te afhankelijk van de AI want je bestuurt in 1v1 eigenlijk maar één speler. Dus je flankspeler heeft de bal: L1+pass (één tweetje; de passer loopt diep) naar teamgenoot, en omdat je flankspeler Ronaldo heet en super snel is loopt hij elke verdediger er uit. En omdat de AI zuigt kan je vrij makkelijk een pass naar Ronaldo verzenden die helemaal vrij loopt.

Eveneens zie je nog steeds in Fifa dat als een speler een bepaalde animatie begint hij deze MOET afmaken. En op lager niveau is dat vervelend omdat je keeper bijvoorbeeld duikt op een bal, de bal komt via de paal het veld weer in en dan niet opstaat omdat die animatie 5 seconden duurt en je goal helemaal open ligt.
Met deze goede spelers zie je echter dat ze zo goed zijn dat je de bal niet kan afpakken omdat de bal nog steeds vastzit aan hun voet. De oude Fifa kwaal. Ik kan me Fifa (ik dacht) 2005 nog herinneren waar Ronaldinho een trucje had dat altijd werkte. De bal kon tijdens de animatie niet afgepakt worden. Wat dat betreft is het jammer dat Fifa nog steeds zo gescript is en eerlijk gezegd weinig voortgang boekt. Ja er zit veel verschil tussen Fifa 2005 en Fifa 17 (vooral grafisch) maar we hebben het dan wel over een tijdsverschil van 12 jaar (!).

Wat je ook krijgt, en dat zie je ook terug in die filmpjes/samenvattingen zijn goals die niet zouden vallen met een slechtere speler. Dus zo'n schot dat Ronaldo 90% van de tijd maakt en dat qua schietkracht nog best wat speling heeft. Terwijl een slechtere speler veel minder speling heeft qua kracht en echt maar 20-30% kans heeft dat ie bal dan ook goed gaat. Door dit verschil zie ik heel veel goals uit de tweede lijn, of dat er iemand uitgekapt wordt en dan gescoord. Ik zie weinig mooi uitgespeelde goals. Het is steeds hetzelfde concept.

Omdat de spelers zo goed zijn worden de voetballende oplossingen vaak door de AI van die spelers gegeven. De winnaar, Dani Hagebeuk, is een goede speler want je ziet dat hij best ver vooruit kan denken. Maar ook hij wordt tot een speelstijl gedwongen omdat de spelers waarmee hij speelt zo goed zijn. Ik had hem graag met de Ajax in Fifa zien spelen. En niet 'FC Legendary'.

[Reactie gewijzigd door Fleximex op 15 april 2017 12:04]

Daarnaast even toevoegend op je verhaal: wanneer je tegen een zeer goed team speelt, is het vaak ook zo dat het algemene niveau van het slechtere team iets naar boven gaat. Het gehele concept om Fifa als e-sport in te zetten is denk ik een zeer lastige discussie.

Er zijn gewoon te veel factoren wat er in het spel voor zorgen dat de gameplay niet echt consistent is. Ik hoop dat EA in de toekomst inziet dat er daadwerkelijk potentie zit in FIFA als e-sport en dat ze daarop ook in de ontwikkeling inspelen en de spelervaring een stuk consistenter maken.

Daarnaast ben ik benieuwd hoe het zou zijn als een e-sporter alleen van een select aantal spelers zou mogen kiezen en niet van allemaal. Tot nu vooral veel mooie discussies die gevoerd moeten worden om het gewoon een mooiere e-sport te maken.
eSports werkt gewoon niet als niet beide kanten gelijke kansen heeft. Punt. En zo zie je maar dat een game die niet gemaakt is voor eSports totaal kansloos is.

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 16 april 2017 22:44]

Een spel direct kansloos noemen vind ik ook weer niet echt toepasselijk. De game wordt jaarlijks in een nieuw jasje uitgebracht. FIFA18 of FIFA19 zou best een e-sport waardige game kunnen worden.

Als dat zou moeten gebeuren, betekent het wel dat vanuit EA een modus moet neergezet worden die daadwerkelijk goed voor een e-sport is. En voor mij zou dan de meest 'logische' een Fifa Ultimate Team Competitive zijn.

Fifa zal echt nog wel een e-sport kunnen worden, maar dan moet EA goede stappen zetten en de goede beslissingen maken.
Vrijwel iedere keer dat ik bij vrienden op een console Fifa speel, ervaar ik de problemen die jij hier erg goed beschrijft. Vaak ben ik het om deze reden binnen no time zat. In plaats van écht Fifa te spelen, zit je eigenlijk op de bank af en toe een spelletje Fifa te beïnvloeden.

Zelf speel ik op de PC spellen zoals Battlefield, Dota en Rocket League, waar je volledig afhankelijk bent van jezelf en je (menselijke!) teamgenoten. Af en toe gebeurt er iets geks/vervelends/vreemds, maar dat zijn toch wel uitzonderingen. Individuele kunde en goede teamplay zijn hier veel bepalender zijn voor het verloop van een spel, dan wat Fifa voor jou besluit wat het beste is.

Ook voelt Fifa gewoon erg traag. Je kan geen snelle bewegingen maken omdat, zoals je zegt, die animaties afgemaakt moeten worden. Vlotte acties zijn er daardoor vaak niet bij. En het is echt al járen hetzelfde. De gameplay verbetert bijna nooit. Alleen op animatie en grafisch gebied.

Nog zo eentje die me elk potje Fifa wel gebeurt:
Je verdedigt een aanvaller, loopt van de zijkant op hem af, probeert bal af te pakken en je rent opeens tussen de aanvaller en de bal door. Maar bal afpakken ho maar 8)7
Hoog tijd voor PES
Je hebt misschien gelijk. Maar het blijft zo dat de betere spelers altijd beter blijken te zijn. Onafhankelijk van welke Fifa versie.

Als het puur "geluk" zou zijn dan wint niet één speler alles. Dus het is wel voorspelbaar genoeg.
Ik dacht dat elk team met zijn eigen team moest spelen. Raar dat ze het niet zo doen!
De spelers kunnen nu zelf gelijkwaardige teams maken, hoe is dit niet eerlijk?
Omdat persoonlijke voorkeur bij bepaalde namen rol speelt bij kiezen.
Tja, dan moet je je maar niet laten leiden door emoties maar door statistiek of feiten. Als je een speler alleen kiest om de naam ipv de skills ben je natuurlijk dom bezig.
Wacht even, je zegt dus dat het niet eerlijk is omdat je verkeerde keuzes kan maken? 8)7
Dat is mijn reactie verkeerd uitleggen.

;)
Die spelers zijn geen garantie op winst hoor, ik speel FUT met een Ligue 1 team, kom wel eens tegen een team dat helemaal uitgebouwd is.

Ik win vaker wel dan niet van dat soort teams, omdat uiteindelijk het een 1 trick pony team word.

Daar ik met bijna elke speler van mijn squad kan scoren.
Het samenstellen gaat op basis van de game mode Ultimate Team. Hierin moeten spelers gekocht worden met inname coins. Deze kunnen echter weer gekocht worden met real-life geld, dus clubs die meer geld in esports steken hebben een beter team in de competitie. In dat opzicht is het een oneerlijk systeem.
Die accounts worden gelijk getrokken, is onzin waar je over hebt.
Dat is dus in de edivisie niet zo. Iedere club/speler moet z'n eigen team regelen.
Dat is juist goed, want iedereen kan zijn eigen speelstijl spelen. Daarom is het juist eerlijk, niemand wordt geforceerd en heeft niet dezelfde mogelijkheden als de ander.

FUT is nou eenmaal vermakelijker dan de normale Fifa, omdat het veel sneller en arcade is. Je kan daar ook goals scoren die normaal bijna onmogelijk zijn.

[Reactie gewijzigd door Bjorn89 op 15 april 2017 14:06]

Bij dit soort toernooien krijgen spelers volgens mij fut accounts van EA, met een vast aantal coins. Elke spelers heeft dus evenveel om uit te geven aan welke speler hij maar wil.
Wat een onzin. Als jij het fijner vind spelen in een 4-3-3 en de ander een 4-5-1 wil spelen dan moet dat gewoon kunnen en dan kies je ook de spelers die daarbij horen in die formatie. Dat is tweaken en testen. Die jongens hebben allemaal coins zat om de spelers aan te schaffen.

Daarnaast zit er volgens mij nog steeds een leveler in het spel die bij ongelijkwaardige sterren en ratings de teams dichter naar elkaar trekt. Of dat ook voor dit soort vriendschappelijke wedstrijden geldt weet ik niet.
Opstelling is iets anders. Het is totaal suf om elk team met Ronaldo en Messi te zien rondlopen.

Maak alle stats gelijk een het wordt veel leuker.

En als je er beter bij voelt mogen alle buitenspelers wat technischer of sneller zijn.
Als het maar gelijk blijft.
Ben ik het niet mee eens. Je hebt de vrijheid van het kiezen, dus kun je ook je eigen speelwijze of tactiek erbij betrekken.
Heb je liever skilled spelers? Veel snelheid? Of juist grote, sterke spelers? Een mix? Het is allemaal mogelijk.

In het 'echt' is dit ook zo, en bij andere games ook. Speel je in BF1 met een medic met gun A of gun H? Of speel je met een sniper? En een HE grenade of een flashbang?

Deze vorm van kiezen/tactiek zit toch in elke game. Ook in online gaming. Zolang men met dezelfde console en controllers speelt is er dus niks aan de hand als men ook zelf de opstelling en speelwijze mag kiezen.
Eens over tactiek. Maar als bij BF speler A en B dezelfde rol kiezen zijn ze gelijk.
Ja, KIEZEN idd, dus men is er toch vrij in? Bovendien kun je binnen die rol ook nog allerlei wapens enz. kiezen.
Maar goed, het gaat er om dat je de keuzevrijheid hebt, waardoor het gewoon eerlijk is (aangezien iedereen uit hetzelfde kan kiezen).

Dat maakt online gamen juist leuk imho; de een is beter met die gun/speler/class en de ander weer met iets anders. Laat dat dus maar 'competen' met elkaar :)
Het wijst op een ongebalanceerde game.
De echte e-sports modus in Fifa heet "Pro Clubs", met meerdere personen (tot 11, iedereen bestuurt z'n eigen mannetje) in één team tegen een ander team. Een stuk meer skill-based en gericht op teamwork, en een stuk minder onzin met die overpowered spelers uit de Ultimate Team modus. Zou ook veel leuker zijn om naar te kijken als je echt teams zag strijden in plaats van twee gasten. Eeuwig zonde dat EA hiervoor heeft gekozen maar het zal vanuit commercieel oogpunt vast veel beter zijn om het met Ultimate Team te spelen.

[Reactie gewijzigd door Sebastiaannn op 15 april 2017 22:41]

Of een soort mod er overheen waarbij technisch gezien beide teams identiek zijn maar dan met de namen en textures gelijkend de echte competitie.

Ik denk dat ik, en dit is echt geen grap, voor het laatst ergens in 1995 een voetbalspel heb gespeeld, en gezien heb. Nu ik het filmpje kijk denk ik; behalve 3d oogt het nog net zo kunstmatig en houterig als dik 20 jaar geleden.

Waarom is dit spel in hemelsnaam zo populair? Er lijkt amper vooruitgang geboekt.

[Reactie gewijzigd door BenVenNL op 15 april 2017 20:24]

Iedereen speelt met bijna dezelfde spelers, hoe eerlijker wil je het hebben?
Ok, ik begreep bijzonder weinig van dit artikel maar na wat gegoogle denk ik dat ik het snap. De ere divisie clubs hebben werkelijk zelf gamers aan zich verbonden (e-sporters). Die gamers spelen dan FIFA matches voor hun club, hoewel ze zelf de spelers kunnen selecteren (om te voorkomen dat de gamers van de topclubs in werkelijkheid voordeel hebben omdat de stats van hun poppetjes beter zijn). De winnaar van deze e-divisie gaat vervolgens ook weer door naar de finales in Spanje (voor Europa dan denk ik) en van daaruit eventueel weer naar het wk, maar daar is het de standaard esports setup, alleen hier zijn blijkbaar alle deelnemers ook aan een irl voetbalclub verbonden.
Niet alleen hier, gelukkig is de e-sports eindelijk door aan het breken in Europa.

In mijn ogeen VEEL te laat(haha, had het graag in mijn eigen pro tijd gehad), maar het komt er eindelijk aan.

In Duitsland zijn enkele clubs die meer-voudig e-sport teams aan het opzetten zijn, en ook 1 of 2 auto fabrikanten zien eindelijk de kansen.


Vind het nog steeds enorm jammer, dat het zo laat gebeurd. Maar beter laat dan nooit, Korea en Japan moeten we eens gaan inhalen qua populariteit van professioneel gamen.
Ik begrijp niet helemaal waarom je vindt dat wij die landen in moeten halen. Op wat voor manier worden wij daar als land beter van? Vergis me niet: ik game ook graag. Zelfs meer dan me lief is. E-Sports blijf ik echter iets compleet vreemds vinden, met name omdat het draait om platformen van een enkel bedrijf (zoals FIFA van EA) incl de fouten en commerciële beslissingen die leiden tot bepaalde keuzes voor de gameplay.

Kun je daarom uitleggen wat het belang is om dit in Nederland zo veel te gaan stimuleren? Ik zou liever zien dat we jongeren meer stimuleren om te programmeren of iets anders creatiefs te doen, als we ze achter een scherm gaan zetten.
Hetzelfde als bij elke sport, en bovendien zijn er kleinere accomodaties voor nodig. Fifa, counter strike, en Starcraft / Leagoe of legends zijn zo immens populair dat er genoeg playerbase is om het competatief te maken.

Ik speel zelf ook om beter te worden als ik een multiplayer game speel, ben oud pro cod 4 speler. Ik zou het mij niet kunnen indenken om een competatieve game casual te spelen.

Betekend niet dat ik niet kan genieten van een single player game, maar als ik tegen een ander persoon speel wil ik winnen en de beste zijn.

Ik heb verschillende vaardigheden geleerd tijdens het gamen o.a: Leiderschap, samenwerken, doelen stellen, mijn Duits ging 3 punten (middelbaar) omhoog toen ik met een Duits team speelde, mijn Engels is aanzienlijk verbeterd. Ik heb de kans gehad om te netwerken met geweldige gasten, ik snap organisatie structuur etc etc.

Ook het analyseren van gebeurtenissen, en elke iteratie van die situatie jezelf verbeteren.

Momenteel is deze passie overgevlogen op Powerliften, en game ik nog wel maar niet meer met een focus op de top (kost toch z;n 6-7 uur oefenen per dag, en dan 3-4 uur per dag om het op peil te houden).

Al deze investeringen, zie je ook terug bij andere sporten. Het is geen fysieke sport, maar je ontwikkeld verschillende vaardigheden.

1. Vooruitdenken (Wat gaat de tegenstander doen).
2. Snel in een situatie beslissen wat je moet doen(Hoe win je een 1 tegen 3, als je alleen over bent).
3. Je wordt stressbestendiger in dat soort situaties, puur vanwege de exposure.


etc etc.
Vind het maar een aparte competitie en heeft op dit moment niks met het team te maken waar je voor speelt.
Het is dat je in dienst bent van Ajax of Feyenoord, maar verder doe je helemaal niks met het team waar je voor in dienst bent. Je speelt onder hun naam en speelt in hun tenue, maar verder helemaal niks.

Ben je in dienst van Ajax, dan moet je ook met alleen maar de spelers van Ajax spelen. Vervelend als je dan in dienst bent van Go Ahead Eagles ofzo, maar dan moet je maar meer je best doen :+
Maar internationaal is het niet anders, dus nationaal dit veranderen zal geen effect hebben.

Verder vind ik bij de wedstrijden de commentatoren die erbij zitten verschrikkelijk irritant. Hebben letterlijk de gehele wedstrijd hun mond open en proberen leuke opmerkingen te maken(die altijd mislukken). Het zijn ook nog eens bij elkaar geraapte Youtubers. Nee, ze moeten van mij nog wel wat dingen aan het concept gaan veranderen.
Kan best begrijpen dat het niet makkelijk is om commentaar te leveren bij een wedstrijd, maar je hoeft echt niet na elke pass naar een speler de naam er van op te noemen.
Hoevaak speel jij FUT? Dan snap je dat je niet ineens met bronzen spelers aan kunt komen tegen een top team. Het is veel eerlijker alles gelijk te trekken en de keuze te geven.

Dan kun je ook alleen maar de schuld bij jezelf leggen als je een verkeerde keuze maakt, niet al starten met een handicap.


Gewoon lekker eigen teams maken, en zo eerlijk mogelijk. Verder zijn die potjes ook veel interessanter, vanwege de mogelijkheid tot individuele skills en acties.


Het is weer duidelijk dat de helft hier amper beseft heeft wat eSport inhoud :/
Dat betekent dus dat de digitale teams niet per se gebruik hoeven te maken van de spelers die ze in de echte voetbalcompetitie ook hebben. De E-divisie wilde eigenlijk spelen met de originele teams en deze spelers allemaal dezelfde 'rating' te geven, maar dat mocht niet van EA.


Dit is gewoon een gemiste kans om 'esport in de echte sportwereld' serieus te nemen.
Belachelijk gewoon dat EA hier de boeman speelt.
Dit is nu niet meer dan een match tussen 2 speler. Elk met hun eigen dreamteam. Zie er echt het nut er niet van in, om hier dan veel aandacht aan te besteden. Zielige competitie als je het zo bekijkt. Straks speelt iedereen met een team met ronaldo/Lukaku/De Bruyne/Courtois/... in.
Aan de ene kant snap ik wel dat ze niet met het team van de club waar ze voor uitkomen hoeven te spelen omdat ze op deze manier echt kunnen laten zien hoe goed ze zijn maar toch ziet het er maar raar uit. Elia moet toch ook gewoon met Kramer spelen bij Feyenoord.

Overigens denk ik dat dit toch wel de beste manier is, omdat goede E-Divisie spelers van degraderende teams nog steeds in de competitie kunnen blijven en EA Nederland echt te weinig boeit om een Jupiler League te maken.

Ik vind de E-Divisie sowieso maar een beetje raar geregeld. Ik weet dat de YouTube style populair is maar professioneel is het gewoon totaal niet. Het ziet er allemaal erg "zolderkamer" uit. Waarom zit de presentator sowieso in beeld achter de mensen? Hij kan toch ook naar een ander scherm kijken of vanuit een andere hoek om hen te zien spelen?

Ik denk dat het misschien een goed idee is om dit soort dingen te doen in een ruimte binnen het stadion van de thuisclub en dat er misschien nog een publiek bij kan zijn om hen te zien spelen (op geruime afstand natuurlijk).

[Reactie gewijzigd door EpPart op 15 april 2017 20:09]

EA doet het zelfde dus als MaFIFA :)
speel dan tenminste met het zelfde team waar je voor uitkomt.
en geen messi,ronaldo,zlatan,robben etc in de spits van sv bal op het dak..

als je echt goed bent win je ook met mindere clubs ipv barca,real,chelsea,bayern waar je standaard tegen speel online..
Ik betwijfel zoals velen of FIFA UT geschikt is voor e-sports. Hoewel skills vaak wel het resultaat bepalen lijkt het spel soms een voorkeur te hebben aan een team.

Het komt vaak voor dat ik echt unstoppable ben, en dat elk schot er in gaat, en alle duels win. Dit gebeurt meestal in een bepaalt deel van de wedstrijd. In dezelfde wedstrijd worden de rollen ineens omgedraaid. Het is dan onmogelijk om de bal terug te winnen. Ik kan me goed herinneren dat insigne (kracht rond 50) een fysiek duel won van chiellini (kracht rond 90). Dit soort dingen gebeurt regelmatig. Mening van een division 1 speler met meer dan 1000 potjes FUT17 ervaring.
ik hou niet echt van voetbal maar heb toch even het filmpje aangezet om eens te kijken hoe dit in elkaar steekt. Maar ligt het nou aan mij of is de framerate van het spel (of het filmpje?) tergend laag? ik zou dit niet fijn spelen vinden als het aan het spel ligt.
Wat heeft het met Ajax te maken als je een allstar team kiest? Beter is om alleen ajax spelers te kiezen, hoe moet dit aanslaan onder de Ajax fans?
Slechts 11793 nieuwsberichten in de categorie games op tweakers.. categorie: Games
Games zijn al lang onderdeel van tweakers, zowel met nieuwsberichten als met reviews.

[Reactie gewijzigd door SmokingCrop op 15 april 2017 12:08]

Ik vind het relevant omdat deze mensen echte teams vertegenwoordigen. De spelers staan onder contract bij de betreffende clubs. Racing coureurs oefenen ook vaak op racing sims, is dat niet gaming dan? Jij ziet denk ik zelf ook wel dat dit anders is dan CSGO of een DOTA.
Heb je de video bekeken? Volgens mij voetbalt geen enkele speler in het team van Ajax daadwerkelijk bij Ajax. Hij heeft bijvoorbeeld Ronaldo in de opstelling staat.
Zo'n toernooi is leuk, maar lijkt me toch veel leuker als het met de clubs gespeeld wordt zoals ze ook daadwerkelijk zijn.
Leuker, misschien... Maar niet voor de spelers. Nogal oneerlijk als jij wellicht beter bent als speler maar verliest omdat jij met de poppetjes van Roda tegen de poppetjes van Ajax moet spelen die sneller rennen, betere bal controle hebben, dat soort dingen (ik ben geen FIFA speler maar hier zal het op neer komen). Vooral het feit dat dit ook de voorronde is voor de officiële EA wereld kampioenschappen waar veel geld mee gemoeid is zou dat problematisch maken.
Oneerlijk misschien, maar waarom dan jezelf aan een club verbinden? Speel dan gewoon onder je eigen naam, en niet met de naam van een voetbal club.
Omdat ze meer mainstream publiek willen aantrekken en de clubs een vertegenwoordiging willen in een competitie die potentieel een groot voetbal publiek bereikt waaronder veel jongeren.
Er is veel geld gemoeid met online FIFA spelen hierin zie je dat er verschillende teams zijn met meerdere spelers (bijvoorbeeld epsilon of hashtag united) maar ook real life clubs verbinden spelers om hen te vertegenwoordigen op grote toernooien.
"jezelf" aan een club verbinden? Dit wordt vanuit de Eredivisie geregeld he. Ik begrijp dat jij nee zou zeggen als een club jou benadert om voor hen uit te komen in een e-competitie, volgens de regels van die competitie?
Er is een selectie toernooi geweest, daarna is er een contract getekend.

Ik weet dat de meeste niet alleen 'spelen' . Ze hebben ook plichten met hun contract (Zo wordt bij AZ, geen idee bij andere). De Fifa speler een sociale functie toegewezen. Zoals sport promoten onder games op middelbare scholen etc.

Het is niet de competitie alleen, ze hebben eigenlijk gewoon een (bij)baan.
is ook een stukje strategie, welke spelers je opsteld. Er is nl. niet zoiets als de "11 beste spelers".
Jullie hebben geen kaas gegeten van eSport.

Ze kunnen ook gewoon elke splers 99 skils geven, en alles gelijk trekken dan maakt het inderdaad niks uit wie je kiest.

In dit geval is het zo eerlijk mogelijk dat jeje eigen team kunt samen stellen met de beste spelers. Hoe beter, hoe minder randzaken mee gaan spelen.


Als je gaat schaken laat je toch ook niet ineens de helft van de schaakstukken weg bij een speler?

Het enige wat telt is de persoon en de club waar hij voor speelt, wat er op het veld staat daar heeft elke speler evenveel toegang toe. Mocht je mets clubs spelen, dan speelt de helft al automatisch met een handicap.

Onzinnig, en verdiep je aub.
Omdat het start is van technologische ontwikkeling.
Begrijp ik......maar vergeet niet dat deze tijd aan verandering onderhevig is waardoor wij (ik iig als 40-jarige) bepaalde zaken maar raar vinden....terwijl de gastjes van nu ermee opgroeien.
En? Je kunt hier ook een gefundeerde mening posten over de twee panda's die naar NL zijn gehaald, maar dat heeft net zo min enige relatie met de inhoud van het artikel.

Het is ongewenst (en dus -1) omdat dergelijk geklaag in Geachte Redactie hoort. Enige onderbouwing doet daar niets aan af.

My 2 cents: wat mij betreft staat Nederlandse en Belgische e-sports prima op de front page van tweakers.net. Keep 'm coming :)

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 15 april 2017 12:31]

Precies. De benelux eSport sites zijn allemaal vrij dood(Gamelux, Tek-9, cs.nl).


Ben blij dat Tweakers er aandacht aan besteed, dit stimuleert alleen maar de lokale eSport groei. Iets wat men al jaren probeert op te zetten. Mensen vergeten dat wij in een paar games extreem goed zijn/geweest.

Vrij weinig mensen kennen onze Nederlandse helden als Grubby, Vo0, en een handje vol CS:GO spelers.
Euh, nee? Suggereer ik van wel dan?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*