Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

'Screenshot toont concept startmenu uit volgende versie Windows 10'

Door , 185 reacties

Er is een screenshot online verschenen van wat het startmenu zou zijn uit de volgende versie van Windows 10. De update, die nu nog bekendstaat onder de codenaam Redstone 3, bevat naar verluidt een startmenu met halftransparante live tiles.

Twitteraar Tom Hounsell publiceerde het screenshot en volgens The Verge gaat het inderdaad om een intern screenshot van Microsoft dat een concept toont van het startmenu in de volgende Windows-versie. Het gaat om het zogenoemde 'Neon'-startmenu met halftransparante live tiles, terwijl huidige live tiles niet doorzichtig kunnen zijn. Het concept toont een Snapchat-icoon in het startmenu, maar dat betekent volgens The Verge niet dat er een Snapchat-app voor Windows 10 komt.

Deze Windows 10 Redstone 3-update draait met name om Project Neon, de verzamelnaam waaronder Microsoft animaties, eenvoud en consistentie naar de interface van Windows 10 wil brengen. Daarnaast wordt het waarschijnlijk mogelijk om de achtergrond en de navigatiebalk te laten vervagen, zodat het huidige geopende scherm of de app er meer uitspringt. Deze update is er ook op gericht het besturingssysteem uniform te laten werken op alle platforms, zoals bijvoorbeeld bij de HoloLens. Waarschijnlijk zal de update ook de People Bar introduceren, waarmee de gezichten van recente contacten worden weergegeven rechtsonder in de taakbalk.

De volgende versie van Windows zou later dit jaar moeten uitkomen. Daarmee gaat het om de tweede grote update van Microsofts besturingssysteem voor dit jaar. Sinds woensdag is de Creators Update te installeren en die update komt volgende week automatisch binnen op alle pc's met Windows 10.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

06-04-2017 • 06:50

185 Linkedin Google+

Reacties (185)

Wijzig sortering
Laten ze eerst maar 's richten om de settings eenduidig te maken en vriendelijker in te richten. Nu zit je in 2 werelden te rommelen. Zo'n interface change is leuk, maar gezien de context van wat er nog aan het nieuwe windows mankeert toch niet de hoogste prioriteit. Maargoed, dat nieuws komt misschien nog. Dit vind ik niet zo boeiend eerlijk gezegd.
Dat ze veranderingen aan het startmenu maken zegt natuurlijk niet dat ze zich niet op belangrijkere zaken richten. Aan dit soort software werken een heleboel teams tegelijkertijd, allemaal in hun eigen area of expertise. Een UX team gaat natuurlijk niet ineens aan de kernel werken.
Hoe ze hun teams indelen weet ik niet, maar binnen het team wat verantwoordelijk is voor het startmenu was dit blijkbaar belangrijk genoeg om tijd in te steken. De reden waarom weet alleen MS.
Waarschijnlijk heeft de creaties update ook features gehad die het, door tijdsgebrek, niet gehaald hebben. Sommige daarvan zijn nu misschien al af en kunnen dus bekent gemaakt worden
Zie m'n laatste zin. Had je een post kunnen besparen ;-)
Gelukkig zijn er in de Creators update wel wat dingen uit de oude Config scherm gehaald en in het nieuwe gezet.

Persoonlijk vindt ik die afscheiding niet eens zo heel erg, maar dat zal gewenning zijn.
Alles went. Ik vind m'n weg ook wel. Ik snap dat ze 't in stappen doen. Maar vind dit persoonlijk geen wijziging die nou zo nieuwswaardig is.
Drie. Klaarblijkelijk kan je als 3e partij geen settings integreren met Windows settings. Misschien moeten ze eens naar de Eclipse development omgeving kijken hoe je vanalles kan integreren met elkaar (component gebaseerd, Help, Settings, Keyboard Shortcuts, allemaal met elkaar en de plugins verweven. Oh, en settings die je kan doorzoeken.
De volgende versie van Windows zou later dit jaar moeten utikomen. Daarmee gaat het om de tweede grote update van Microsofts besturingssysteem.
Er wordt bedoeld "de tweede grote update van dit jaar" dan, neem ik aan? Want Windows 10 heeft immers al 3 grote updates gehad: Threshold 2 uit november 2015, de Anniversary Update (aka Redstone 1) uit juli 2016 en de Creators Update (Redstone 2) die net klaar is.

Deze update wordt dus de vierde grote update die Windows 10 krijgt.
Uiteraard, dank voor de opmerkzaamheid. Ik heb het gelijk toegevoegd, het gaat uiteraard om de tweede grote update van dit jaar :)
Er zijn al meer screens online te vinden van bijvoorbeeld groove! Ziet er allemaal mooi uit
jup ze zijn de goede kant aan het opgaan :) modern fris sausje
Ondanks dat dit Windows 10 er best blits uitziet is het ook nog verbazend rap mag ik wel zeggen.

Wat ik niet wist en waar ik onlangs achter kwam, ik vond een cd rommetje terug met allerlei programmaatjes erop uit de tijd dat net Windows XP uit was.

Nu zou je zeggen, geen een van die aps gaat nog werken met Windows 10, dat dacht ik dus ook. —Best jammer want dat was nog in de tijd dat er geen rommel/ spyware en andere gekkigheid in zat.— Maar ze doen het dus allemaal! Al die ouwe meuk is compatible met Windows10.
Je bedoelt andersom: Windows 10 is compatible met alle oude meuk.
Ik vind die vierkantjes/blokjes niet echt fijn. Ben ik de enige die het altijd weer omzet naar een windows xp/7 uiterlijk? Ik heb dit ook voor mijn schoonmoeder gedaan omdat die niks snapte van het menu van Windows 10. Veel te druk en te dynamisch
Je zal vast niet de enige zijn... maar wat betreft het druk en dynamisch zijn, dat is geheel afhankelijk van hoe je er als gebruiker mee omgaat. Live tiles uit scheelt al een hoop aan drukte en een beetje organisatie in de tiles doet ook al een hoop. Zeker voor de minder ervaren gebruiker is het kunnen plaatsen van die tiles voor makkelijk en overzichtelijke toegang imo best een uitkomst... het werkt beter dan het zoeken door een lijst van alle geïnstalleerde programma's en scheelt een hoop troep op het bureaublad. Ik heb niets meer op het bureaublad staan en de meest gebruikte apps pin ik vast, super snelle toegang... sneller zelfs dan via de zoekfunctie wat voorheen mijn geprefereerde methode was.

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 6 april 2017 07:30]

Ik vind die tiles nog steeds helemaal niks. En in zakelijke omgevingen zit letterlijk niemand daar op te wachten. Tegenwoordig open ik de meeste programma's door start te tikken en een paar letters te typen. Word Excel Outlook en Chrome pin ik in de taakbalk. In XP en 7 wist iedereen waar waar hij geïnstalleerde programma's kon vinden. Tegenwoordig moeten we voor bijna alle klanten de desktop weer vol plempen met icoontjes omdat ze anders hun programma's niet kunnen vinden. Windows 10 is prima, maar het startmenu is nog steeds geen verbetering...
Ik deed voorheen ook meestal typen, maar twee klikken is nu toch een stukje sneller. Ik deel overigens je mening dat in XP en 7 iedereen alles snel kon vinden niet zoals ik al had opgemerkt. Ook een bureaublad vol iconen is helemaal niet nodig omdat je die nu netjes georganiseerd kan vastpinnen in het startmenu. Dat niemand in zakelijke omgevingen erop zit te wachten ben ik ook niet met je eens, want 80% van de personen die met een desktop/laptop moeten werken in een zakelijke omgeving zijn vrijwel totale digibeten en dan is juist het overzichtelijk kunnen aanbieden van de nodige apps een uitkomst.

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 7 april 2017 10:10]

Dat is juist mijn punt. Het is niet overzichtelijk. Je kunt het overzichtelijk maken, maar dat betekend dat je voor elke klant gepersonaliseerd zijn start-menu moet gaan zitten configureren. Een fatsoenlijke startmenu configuratietool ontbreekt. Aangezien het Win7 startmenu WEL voor iedereen overzichtelijk was, is het nieuwe start-menu dus géén verbetering.

Gisteren nog voor een klant een RDP configuratie opgeslagen naar zijn bureaublad, maar mevrouw wilde dat graag in het startmenu (want Win10 tablet). Het kan dus gewoon niet... bij het contextmenu van een link op het bureaublad ontbreekt gewoon een mogelijkheid om het aan je startmenu toe te voegen. Je kunt mstsc wel toevoegen aan je startmenu, maar dus zonder de vooraf geconfigureerde settings. Knap waardeloos...
Wat maakt het Win7 startmenu dan wel overzichtelijk? Je hebt in Win10 net zoals in Win7 een complete applijst tot de beschikking en daarbij de mogelijkheid om veelgebruikte apps vast te pinnen... dat vastpinnen was er overigens in Win7 ook al maar in een meer beperkte vorm. (Overigens ga je wel erg ver als je voor je klanten het startmenu gaat inrichten)

Wat betreft het niet makkelijk kunnen toevoegen van aangepaste snelkoppelingen via rechtermuisknop, daar heb je absoluut een punt, maar dat voeg je nu toe en staat los van het wel of niet overzichtelijk zijn van het Win10 startmenu. Het kan overigens wel... windows+r -> shell:programs -> daar je snelkoppeling plaatsen en het verschijnt in het startmenu.
Overzichtelijker aan het win7 startmenu is dat er na o.a. het installeren van Office, een startmenu met de naam Office verschijnt, met daarin koppelingen naar alle Office programma's. Nu in Win10 verschijnen alle losse applicaties op hun eigen plek alfabetisch gerangschikt. Dat lijkt handig maar is het niet want de lijst die je zoekt is veel te lang omdat alle apps daar in staan. Ennuh hoe heet dat programma in Office ook alweer waar je zo'n leuke uitnodigingen kunt maken?

Goede tip van die shell:programs, maar dat bevestigd mijn bevinding dat dat voor gebruikers ondoenlijk is.
Behalve office doet geen enkel ander programma dat... maar daarbij kan je de office apps wel heel mooi bij elkaar pinnen in het startmenu, tegenwoordig zelfs bij elkaar in een 'mapje' stoppen.

Het is maar hoe je het bekijkt én hoe je ermee omgaat, ik vind het huidige startmenu absoluut een verbetering op vele vlakken, waarbij het lastig toevoegen van snelkoppelingen 1 van de weinige noemenswaardige minpunten is. Persoonlijk zou ik de app lijst ook wat compacter willen zien... verder heb ik moeite om echte minpunten te kunnen noemen.
Ik heb exact hetzelfde hoor. Ik heb alle tiles weggegooid/uitstaan op de 'weather' tile na omdat dat me daadwerkelijk info oplevert. De meestgebruikte applicaties zitten vast aan de taakbalk en de rest zoek/tik ik wel na de windowstoets gevolgd door [Enter]
Op de enige Windows machine die ik bezit draai Windows 10. Daar heb ik het Start-menu geheel uitgekleed. Met de Anniversary Update werd het allemaal nog wat strakker. Persoonlijk gaat mijn voorkeur ook naar een minimalistisch Start-menu zonder allemaal toeters en bellen die afleiden van hetgeen dat ik wil doen.
Same here, ik ben echt wel tevreden over mijn Windows 10 laptop van mijn werkgever, maar ik betrap mezelf erop het Start menu totaal niet te gebruiken. Het is een extra stap die totaal niet nodig is. Wel mooi om te zien dat Microsoft goed bezig is, met veel updates. Het sentiment is zo omgedraaid sinds het debacle met Win8... Knap
Die vierkantje blokjes zijn optioneel je kan ze gewoon weg klikken, dus dat je gewoon een start menu met alleen de applicaties over houd.
Zelf vind ik het wel handig had ook nooit problemen met het 8/8.1 start menu, nu ook maak ik gewoon een paar groepjes games/tools/office etc hoef ik niet alles meer in te tikken en het systeem te laten zoeken.
Ik ben ook niet gecharmeerd van dat tablet uiterlijk.

Maar ben al lang blij dat ze het nog niet in hun kop gehaald hebben om er een radiaal menu van te maken.
Ik heb voor mijn moeder het startmenu ook moeten vervangen in Windows 10, want ze snapte er helemaal niets van. Ik krijg het ook niet uitgelegd. Inderdaad te druk en onoverzichtelijk.
Ligt toch echt aan de leraar lijkt mij dan.
Unpin en uninstall om de boel herkenbaar te maken en iedereen snapt het.
Blokjes??? Jij hebt geen idee wat de bedoeling van Windows nu is ofwel?
Zou liever een inklapbaar middengedeelte willen (daar waar alle apps in staan), dat die continu te zien is stoort mij enorm.
Rechter muis knop op de taakbalk, Settings. Dan kies je in het nieuwe venster voor 'Start" en deselecteer je "Show App list in Start Menu" en tadaaaaaa :)
Waarschijnlijk een instelling die je pas binnenhaalt met de Creators Update? Zit er nu (hier) nog niet in, maar het bestaat blijkbaar wel sinds een Insider Build. Je geeft me enorm veel zin om de laatste versie binnen te halen. :)
Als die optie er nog niet ziet moet je alle apps apart losmaken van het startmenu en vervolgens de zijkant naar links slepen totdat alleen overblijft wat jij wilt. Omslachtig maar beter dan steeds al die apps te moeten zien.
Ik vermoed dat je dan juist het rechter gedeelte kwijt bent (met de iconen die je vast en los kunt maken) en juist die wil ik wel behouden.
Nee alleen die rij met alle apps.
Oke. Morgen eens proberen.
Dat is juist het punt: je moet van alles doen om het handig te krijgen, dat is onhandig.
Ah ja, ik had de Creators Update al geïnstalleerd in die korte tijd dat hij online stond :p
U kunt nog steeds de Creators update binnenhengelen als je de download tool daarvan hebt, windows10upgrade.exe oid? Tenminste, 2 dagen geleden wou het nog.
Ik heb niet de Insider build, maar een "normale".

Maar dan heb ik zo te zien iets om naar uit te kijken met toekomstige updates.
Dankje! Dat is de reden dat ik de anniversary update gedeïnstalleerd had..
Dacht dat ik de enige was:p
Microsoft is gewoon helemaal de weg kwijt wat betreft Windows. En dit is geen rant.

Op een tijdsbestek van 4 jaar weten ze de eindgebruiker in vertwijfeling te brengen met: Wel of geen goede Windows Phone en het Windows Phone OS, integratie van tiles en Metro (Modern UI) in hun deskop. Integratie met OneDrive en andere Microsoft services, een langzame geforceerde push naar de cloud. Reclame in Windows Verkenner. De major updates en ondersteuning hiervan.

Mensen zijn zoveel wijzigingen niet gewend om bij te houden. De jongere generatie wellicht wel, maar de ouderen hebben hier steeds meer moeite mee.

Dan komt daar vanuit zakelijk oogpunt nog de volgende malaise bovenop:
Elk jaar 1 of 2 major updates, ondersteuning van max. 3 updates en je valt buiten Support (zie CB, CBB en LTSB). Dan in beginsel bij de release van Windows 10, roaming profiles en mandatory profiles wat niet werkt (dan denk ik WTF! dat hadden ze daar niet getest) MS wil adoptie het liefst zo snel mogelijk, je weet dat de zakelijke markt altijd sceptisch is. Al jaren wordt er traditioneel gewacht op SP1 (want dan zijn de kinderziektes er wel uit) dan zorg je toch dat zoiets cruciaal werkt. Ondertussen hebben ze mandatory profiles aan de praat, maar in beginsel sloop je de Microsoft Search en Cortona functie die een belangrijke rol vertegenwoordigen in het OS. (Cortona niet zo zeer maar MS heeft hier dus wel een afhankelijkheid aan gehangen)

Het start menu en dan met name de tiles zijn niet fatsoenlijk te roamen met een user environment manager (zoals RES ONE Workspace of AppSense IVANTI). En dan heb ik het nog niet gehad over de nutteloze apps die in het OS standaard opgehaald worden. Dan denk ik "wake-up".

Ten slotte Windows 10 i.c.m. AzureAD, zelf meegemaakt bij een klant. Automatische uitrol op basis van de Microsoft Deployment Toolkit, in een domein structuur kun je volledig geautomatiseerd uitrollen, echter tegen AzureAD aan is er geen auto enrollment functionaliteit (AFAIK) mogelijk. Je rolt het OS uit, en dan heb je nog 10 handmatige acties (muisklikken etc.) te gaan, waaronder het invullen van AzureAD account, two factor auth. Met andere woorden elke uitrol richting de cloud duurt op dit moment weer 15 minuten langer vanwege handmatige configuratie, en we waren net op het punt gekomen dat er geen vinger meer aan te pas kwam.

Microsoft moet gewoon terug naar de basis. Een doorontwikkeling van Windows 7 op het gebied van stabiliteit, beveiliging, performance en een modernere UI en voor de rest niets. Geen tiles, geen reclames, geen opdringerig gedrag.

edit: automatisering drijft op constanten, zaken waar je vanuit kan gaan en waar je op kan vertrouwen. Als 'alles' 'elke keer' wijzigt kun je niet meer automatiseren. Microsoft weet het elke release opnieuw voor elkaar te krijgen om registersleutels en waardes aan te passen waardoor de zakelijke mark met GPO's en user environment managers achter de feiten aan lopen en het is dweilen met de kraan open. Elk jaar een major upgrade daar zit geen enkel bedrijf op te wachten. Microsoft heeft alleen maar nagedacht vanuit het oogpunt van de consument in Windows 10. De zakelijke markt hebben ze volledig buiten beschouwing gelaten.

[Reactie gewijzigd door loewie1984 op 6 april 2017 09:53]

Microsoft is gewoon helemaal de weg kwijt wat betreft Windows. En dit is geen rant.
Het lijkt toch verbazend veel op een rant...
Op een tijdsbestek van 4 jaar weten ze de eindgebruiker in vertwijfeling te brengen met: Wel of geen goede Windows Phone en het Windows Phone OS, integratie van tiles en Metro (Modern UI) in hun deskop. Integratie met OneDrive en andere Microsoft services, een langzame geforceerde push naar de cloud. Reclame in Windows Verkenner. De major updates en ondersteuning hiervan.
Windows Phone/Mobile werkt nog steeds gewoon naar behoren. Ja, de laatste grote feature update stamt af van augustus 2016 (want dat is o zo lang geleden), maar ze blijven het ondersteunen. Ik ben niet zo zeker waarom het gebruik van een design language gebruikers "vertwijfelt", idem dito voor OneDrive integratie. Wat bedoel je met "push naar de cloud"? Behalve dat je profiel nu kan worden gesynchroniseerd (en de voorgaande OneDrive integratie) is er niet veel "cloud" aan Windows. Wat betreft die "reclame" in de verkenner: dit is "reclame" die wordt gegeven door je cloud host provider en andere cloud hosts kunnen dit waarschijnlijk gewoon overnemen. Als jij Google Drive gebruikt zal Google waarschijnlijk gewoon banners kunnen tonen om je te waarschuwen dat je abonnement verloopt, etc. Dit is gewoon een stap om dit soort services meer native in de verkenner te integreren.
Mensen zijn zoveel wijzigingen niet gewend om bij te houden. De jongere generatie wellicht wel, maar de ouderen hebben hier steeds meer moeite mee.
Denk je dit echt, of is dit gewoon Windows-specifiek? Wil je me wijsmaken dat ouderen geen moeite hebben met hun smartphone die nieuwe updates (en een nieuw design) krijgt, met apps die updates krijgen en met websites die constant veranderen, maar als Windows wat transparantie toevoegt aan de UI is het plots een stap te ver en zijn mensen niet gewend aan wijzigingen?
Dan komt daar vanuit zakelijk oogpunt nog de volgende malaise bovenop:
Elk jaar 1 of 2 major updates, ondersteuning van max. 3 updates en je valt buiten Support (zie CB, CBB en LTSB). Dan in beginsel bij de release van Windows 10, roaming profiles en mandatory profiles wat niet werkt (dan denk ik WTF! dat hadden ze daar niet getest) MS wil adoptie het liefst zo snel mogelijk, je weet dat de zakelijke markt altijd sceptisch is. Al jaren wordt er traditioneel gewacht op SP1 (want dan zijn de kinderziektes er wel uit) dan zorg je toch dat zoiets cruciaal werkt. Ondertussen hebben ze mandatory profiles aan de praat, maar in beginsel sloop je de Microsoft Search en Cortona functie die een belangrijke rol vertegenwoordigen in het OS. (Cortona niet zo zeer maar MS heeft hier dus wel een afhankelijkheid aan gehangen)
Jij hebt duidelijk geen idee hoe de release cycle werkt voor Windows 10. Als zakelijke gebruiker hoef je niet mee te gaan met iedere upgrade. De CBB-branch voor versie 1507 bijvoorbeeld wordt tot vandaag nog steeds ondersteund (ondersteuning eindigt eind mei 2017). Deze mensen kunnen in theorie gewoon van versie 1507 naar 1703 upgraden.

Als ze kiezen voor de LTSB-versie (wat, eerlijk is eerlijk, niet echt de bedoeling is, maar kom...) kunnen ze nog jaren op versie 1507 blijven hangen (of 1607). Momenteel ondersteund Microsoft alle 4 versies van Windows 10. De eerste versie die volledig zonder ondersteuning zal vallen is versie 1511, waarschijnlijk in 2018 (maar dat is afhankelijk van wanneer 1703 naar CBB gaat, wat ongeveer in augustus/september 2017 zal zijn).
Het start menu en dan met name de tiles zijn niet fatsoenlijk te roamen met een user environment manager (zoals RES ONE Workspace of AppSense IVANTI). En dan heb ik het nog niet gehad over de nutteloze apps die in het OS standaard opgehaald worden. Dan denk ik "wake-up".
Omdat jij een app nutteloos vind wilt nog niet zeggen dat dat voor iedereen zo is. Andere mensen hebben andere vereisen. Als jij een Windows-versie wilt die specifiek toegespitst is op jezelf, dan zal je daar zelf voor moeten zorgen. Windows is bedoelt voor iedereen, niet voor 1 specifiek persoon/onderneming.
Dus jij vindt het normaal? Elk jaar (give or take) een major update, de laatste 3 updates worden gesupport, dus maximale ondersteuning van je build is 3 jaar. Bedrijven wisselen doorgaans elke 6 a 7 jaar van OS. MS dwingt je hele ICT organisatie dus elk jaar of elke 3 jaar tot minstens één migratie. Dat vind ik gewoon een kortzichtige gedachte. De helft van alle features in Windows voegen niets toe of worden niet zakelijk gebruikt. Mijn post is voornamelijk gericht op het zakelijke gedeelte, en het beheer van Windows vanuit zakelijk perspectief.

ps. slappe moderatie, zijn gewoon valide en feitelijke argumenten die ik aanhaal hierboven, but do as you like.
Microsoft moet gewoon terug naar de basis. Een doorontwikkeling van Windows 7 op het gebied van stabiliteit, beveiliging, performance en een modernere UI en voor de rest niets. Geen tiles, geen reclames, geen opdringerig gedrag.
Gaat niet gebeuren. Dat zou hetzelfde zijn als Samsung vragen om mobieltjes met Stock Android uit te leveren zonder bloatware. Gaat ook niet gebeuren.
Ik kan ik me zo voor stellen dat wanneer met dergelijke push en feedback constructie werkt dat je een bepaalde rumoerige periode met trial and error aan Major changes zo kort mogelijk wil houden om zo een koers te bepalen en zo grote logge(traag) ontwikkelende applicaties niet te veel dwars te zitten, echter vrees ik dat ik gedurende het bestaan van win10 dit zo door gaat...

*Bereid zich mentaal voor op weer een start menu reset to crap. en het patchen van de LogonController.dll om die tablet vergrendel meuk er weer uit te krijgen, en al die andere config zooi weer na te lopen met reg fixes(als die nog werken)...
Ik merk aan mijn ouders dat ze steeds meer moeite krijgen met het begrijpen van Windows. Niet alleen door het startmenu maar ook door bijvoorbeeld het Outlook uiterlijk. Eerst hadden ze een computer met Windows 7 en Office 2010, dat ging vrijwel altijd goed en nu hebben ze steeds meer vragen van hoe en en wat ze kunnen vinden.
Klopt, dat merk ik ook. Ik vind het zelf al steeds lastiger om zaken terug te vinden. Veel ouderen in mijn omgeving laat ik switchen naar OSX. Dat is al 15 jaar heel consistent in zijn werking, dat maakt het gebruik ook prettiger.
En dat is helaas de reden waarom technologische vooruitgang langzamer gaat dan noodzakelijk.

Te veel mensen die verandering zien als zijnde 'Hé, het ziet er anders uit', in plaats van 'Ik ben benieuwd wat er allemaal nieuw is'.

“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” - Henry Ford

Persoonlijk vind ik MacOS er echt zwaar out-dated uit zien, met genoeg verbetermogelijkheden voor de UX. Maar dit kan niet worden doorgevoerd, wegens bovenstaande argumenten...

Daarom vind ik het zo tof dat Microsoft gewoon tegendraads wel er voor kiest om te experimenteren met nieuwe UX ideëen.

[Reactie gewijzigd door Sinraed op 6 april 2017 07:32]

“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” - Henry Ford
Snellere paarden was dan ook beter voor het milieu geweest. Helaas hebben we daar niet voldoende invloed op en was het dus geen optie.

Een verandering is prima, zolang de verandering voordelen met zich meebrengt. Microsoft probeert gewoon steeds een andere UI zonder dat die echt voordelen heeft. Dat wekt weerstand op, want overstappen kost energie, daar moet wel wat tegenover staan.

Wat MS doet lijkt gewoon vooral op mode. Iets anders doen wat niemand op dat moment mooi vind en sowieso geen voordelen heeft, maar wel hopen op voldoende trendsetters die als missionaris gaan fungeren.
anders doen wat niemand op dat moment mooi vind en sowieso geen voordelen heeft, maar wel hopen op voldoende trendsetters die als missionaris gaan fungeren.
Missionarissen genoeg hier op Tweakers.
Een OS als osx moet er voor mij niet fancy of modern uitzien; ik werk er alle dagen mee. Ik heb meer dan 25 jaar intensieve Windows-ervaring en merk dat ik iedere versie meer en meer op zoek moet gaan tussen opties. Dat is geen vooruitgang maar puur een kostenpost voor mijn zaak.

Ik ben het met je eens dat je bij moet blijven, maar ben nu eens eerlijk Microsoft heeft geen koers met zijn uiterlijk; van 3.11, Me, XP via Vista en Windows 8 naar dit. Dat is een gebrek aan visie.
Laten we voorop stellen dat de opmerking omtrent gebrek aan visie vooral een mening is van jou en in de verste verte niet gebaseerd is op feiten.

Ik, persoonlijk, heb geen moeite met het vinden van dingen in Windows en mocht ik iets toch onverhoopt niet kunnen vinden, dan zijn er altijd hulpmiddelen in de buurt om iets toch te vinden.

Als het niet kunnen vinden van onderdelen van een OS een kostenpost is voor je zaak, dan lijkt het alsof een aantal andere dingen wellicht niet helemaal op orde zijn in je onderneming.
Mijn zaak draait perfect, en er is ook niks mis met mij, dank u wel mede-tweakers voor de bezorgdheid ;-)

Mag ik u dit boek eens aanraden, zeker als business-consultant. Geeft je veel inzichten in hoe UI-design en workflows werken.

Een goed en doordachte en consistente UI hoeft echt niet iedere Windows-versie op de schop. En dat is wetenschappelijk te onderbouwen.

Echt een aanrader om te lezen: https://www.bol.com/nl/p/...stionType=suggestedsearch
Topboek inderdaad. En als je toch aan het lezen bent, dan is 'Design of everyday things' ook een aanrader

https://www.bol.com/nl/p/...y-things/9200000010922484
Het start menu gaat ook niet elke keer op de schop, maar wordt elke keer in iteraties aangepast... sommige iteraties zijn een stapje vooruit, sommige iteraties zijn een stapje achteruit. Microsoft had in Windows 8 een verkeerde keuze gemaakt met het start menu en heeft dat in Windows 10 naar eigen inzicht gefixt door een combinatie van beiden te proberen.

Overigens, het boek over UX is een interessante, maar hoewel psychologisch onderbouwd is het ook niet een regelboekje waar niet vanaf geweken mag worden.
Kudo's voor het aanraden van "Don't Make Me Think"!
Niemand zou iets mogen zeggen over de UI/UX en voordat je dat gelezen hebt. :+
Je vergeet alleen geheel hiermee dat Windows opnieuw is ontworpen om ook (fatsoenlijk) op tablets te kunnen draaien evenals andere touchscreen devies. Daarmee is het stukken beter geworden.
Ik ben het volledig met je eens. Het veranderen van het uiterlijk van het menu is nog niet zo'n probleem, maar de manier waarop alles gesorteerd word is nu volledig ondoorzichtig.
De veranderingen in het menu zijn wel snel geleerd (of weer aangepast) maar het spontaan veranderen van instellingen na een grote update, het verplaatsen van functies ed, maken het dat je na een grote update toch weer even bezig bent om alles weer goed te krijgen en naar minder gebruikte functies blijf je zoeken. Ook de virtuele machines blijken na een update vaak niet meer te werken. Al met al gaat daar toch wel wat tijd inzitten.
De grote updates leveren mij door het update proces en het gebrek aan consistentie elke keer een kostenpost van zo'n twee uur per computer op. Ik werk met drie computers. Voor een één mans bedrijfje kan het zeker een kostenpost.
Iedere gebruiker gebruikt Windows op een andere manier, daarom zou het m.i. goed zijn dat MS Windows modulair zou maken. Bij installatie van het besturingssysteem zou je dan alleen kunnen kiezen wat werkelijk voor jouw van belang is, zo hou je het OS klein, snel en gebruikt het wellicht ook minder resources zonder overbodige ballast mee te slepen.
Iedere gebruiker gebruikt Windows op een andere manier, daarom zou het m.i. goed zijn dat MS Windows modulair zou maken. Bij installatie van het besturingssysteem zou je dan alleen kunnen kiezen wat werkelijk voor jouw van belang is, zo hou je het OS klein, snel en gebruikt het wellicht ook minder resources zonder overbodige ballast mee te slepen.
Ik weet niet welke Windows 10 jij hebt maar je hebt binnen Windows 10 al verschillende versies:
  • Windows 10 (OEM) Home
  • Windows 10 (OEM) Pro
  • Windows 10 Enterprise
  • Windows 10 Enterprise LTSB
  • Windows 10 Team
  • Windows 10 Education
  • Windows Mobile
  • Windows 10 Mobile Enterprise
  • Windows 10 IoT Core
Daarnaast kan je binnen Windows 10 nog bepalen welke onderdelen je wilt installeren:
  • LegacyComponents
  • DirectPlay
  • SimpleTCP
  • SNMP
  • WMISnmpProvider
  • Windows-Identity-Foundation
  • MicrosoftWindowsPowerShellV2Root
  • MicrosoftWindowsPowerShellV2
  • Internet-Explorer-Optional-amd64
  • NetFx3
  • IIS-WebServerRole
  • IIS-WebServer
  • IIS-CommonHttpFeatures
  • IIS-HttpErrors
  • IIS-HttpRedirect
  • IIS-ApplicationDevelopment
  • IIS-NetFxExtensibility
  • IIS-NetFxExtensibility45
  • IIS-HealthAndDiagnostics
  • IIS-HttpLogging
  • IIS-LoggingLibraries
  • IIS-RequestMonitor
  • IIS-HttpTracing
  • IIS-Security
  • IIS-URLAuthorization
  • IIS-RequestFiltering
  • IIS-IPSecurity
  • IIS-Performance
  • IIS-HttpCompressionDynamic
  • IIS-WebServerManagementTools
  • IIS-ManagementScriptingTools
  • IIS-IIS6ManagementCompatibility
  • IIS-Metabase
  • WAS-WindowsActivationService
  • WAS-ProcessModel
  • WAS-NetFxEnvironment
  • WAS-ConfigurationAPI
  • IIS-HostableWebCore
  • WCF-HTTP-Activation
  • WCF-NonHTTP-Activation
  • WCF-Services45
  • WCF-HTTP-Activation45
  • WCF-TCP-Activation45
  • WCF-Pipe-Activation45
  • WCF-MSMQ-Activation45
  • WCF-TCP-PortSharing45
  • IIS-CertProvider
  • IIS-WindowsAuthentication
  • IIS-DigestAuthentication
  • IIS-ClientCertificateMappingAuthentication
  • IIS-IISCertificateMappingAuthentication
  • IIS-ODBCLogging
  • IIS-StaticContent
  • IIS-DefaultDocument
  • IIS-DirectoryBrowsing
  • IIS-WebDAV
  • IIS-WebSockets
  • IIS-ApplicationInit
  • IIS-ASPNET
  • IIS-ASPNET45
  • IIS-ASP
  • IIS-CGI
  • IIS-ISAPIExtensions
  • IIS-ISAPIFilter
  • IIS-ServerSideIncludes
  • IIS-CustomLogging
  • IIS-BasicAuthentication
  • IIS-HttpCompressionStatic
  • IIS-ManagementConsole
  • IIS-ManagementService
  • IIS-WMICompatibility
  • IIS-LegacyScripts
  • IIS-LegacySnapIn
  • IIS-FTPServer
  • IIS-FTPSvc
  • IIS-FTPExtensibility
  • MSMQ-Container
  • MSMQ-Server
  • MSMQ-Triggers
  • MSMQ-ADIntegration
  • MSMQ-HTTP
  • MSMQ-Multicast
  • MSMQ-DCOMProxy
  • NetFx4-AdvSrvs
  • NetFx4Extended-ASPNET45
  • MediaPlayback
  • WindowsMediaPlayer
  • Printing-PrintToPDFServices-Features
  • Printing-XPSServices-Features
  • RasRip
  • MSRDC-Infrastructure
  • SearchEngine-Client-Package
  • TelnetClient
  • TFTP
  • Xps-Foundation-Xps-Viewer
  • WorkFolders-Client
  • SMB1Protocol
  • Microsoft-Hyper-V-All
  • Microsoft-Hyper-V-Tools-All
  • Microsoft-Hyper-V-Management-Clients
  • Microsoft-Hyper-V-Management-PowerShell
  • Microsoft-Hyper-V
  • Microsoft-Hyper-V-Hypervisor
  • Microsoft-Hyper-V-Services
  • Printing-Foundation-Features
  • Printing-Foundation-LPRPortMonitor
  • Printing-Foundation-LPDPrintService
  • Printing-Foundation-InternetPrinting-Client
  • FaxServicesClientPackage
  • ScanManagementConsole
  • DirectoryServices-ADAM-Client
  • ServicesForNFS-ClientOnly
  • ClientForNFS-Infrastructure
  • NFS-Administration
  • RasCMAK
  • TIFFIFilter
  • IsolatedUserMode
  • Client-EmbeddedShellLauncher
  • Client-EmbeddedBootExp
  • Client-EmbeddedLogon
  • Client-KeyboardFilter
  • Client-UnifiedWriteFilter
  • MultiPoint-Connector
Ik bedoel het intern bij Win 10.
Heb geen zin om alles wat ik er niet in wil hebben omdat er weer handmatig uit te moetsen slopen. Vandaar mijn reactie op het artikel.
90% staat al uit, moet je alleen aanzetten :)
Nou inderdaad dat klinkt op zich best wel als een goed idee, gewoon keuze wat je wil.
Eventueel standaard wel alles als je gewoon next next als een malle klikt(Eigen schuld dan), maar als je alle stappen doorloopt dat je dingen weg kan laten.

Ik ben met windows steeds meer dingen bezig om aan te passen/verwijderen, aangezien ze niet optioneel maken nee je krijgt gewoon steeds meer naast het huidige erbij.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 6 april 2017 10:14]

Dank u !!
Het enigste nadeel zou zijn, voor zover ik het kan zien, is dat je langer bezig bent met het installeren van het OS door het aantal keuzes die dan moet maken, maar dat is waarschijnlijk maar eenmalig. Je zult dus goed moeten weten waar je mee bezig bent .. goede uitleg en uitvoerige help bestanden zijn dan ook een must.
Dus wellicht alleen weg gelegd voor de tweakers en niet de huis/tuin en keuken gebruiker, die leest niet eens iets bij het installeren van een programma.

Maar achteraf wel zeuren pff wil je eens kijken mijn pc is zo langzaam haha :+ , dan geef je ze uiteindelijk maar unchecky enzo(Maar eigenlijk moet je ze gewoon leren lezen).
Het lijkt dat jij moet leren je taalgebruik niet zo neerbuigend te formuleren. Feit is dat het start menu in Windows 10 standaard druk en onoverzichtelijk aandoet met advertenties/promoties voor apps en bewegende tierelantijntjes die werkelijk niets praktisch toevoegen. Feit is ook dat de organisatie verminderd is (zeker in het begin). Ene vermindering van functionaliteit wordt door jou neergezet als een verbetering. Technisch is het start menu ook al een rommel. Een 20 MB grote db per gebruiker die niet te beheren is puur voor wat tiles? Wow...
Wat een mooie conclusie na 1 bericht, wellicht moet jij leren dingen niet direct persoonlijk op te vatten? lange tenen? Als je mijn bericht nog eens goed terug leest zie je dat ik iemand z'n persoonlijke mening formuleer als mening en niet als feit, want het bericht waar ik op reageer laat zijn mening namelijk nogal over komen als feit.

dat jij dat interpreteert als neerbuigend is jou probleem, zo is het niet bedoeld en staat het ook niet omschreven

[Reactie gewijzigd door Carino op 6 april 2017 10:04]

Als je zo redeneert moet je OS9 natuurlijk ook meenemen :)
Lol, inderdaad. Heb ik ook nog veel mee gewerkt; en dat was verschrikkelijk vanwege de stabiliteit. Veel start-up errors, problemen met moderne hardware. Overigens OSX is ook pas vanaf 10.3/ 10.4 echt werkbaar.

Ik vind het prima dat MS zaken veranderd, veel zaken zoals bijvoorbeeld het configuratiescherm zijn hetzelfde gebleven sinds Windows 95 en zijn inderdaad aan een update toe. Echter door het volledig weglaten van icoontjes en alles in een lange lijst van knoppen en text te plaatsen duurt het langer voordat je zaken kan vinden. Dat is pure psychologie en UI-design, dat ziet het er wel mooier uit, maar ben je meer tijd kwijt om zaken te vinden. Dat kan beter, vind ik.
Sinds Windows Vista kun je gewoon zoeken in het startmenu, wat véél sneller is dan die lijst doorlopen. Lekker dat gebruiken, dan werkt zelfs het menu van Windows 8.
Het settingspaneel is dan ook nog in volle ontwikkeling. Zolang blijven het settingspaneel en het configuratiescherm langs elkaar bestaan: rechtermuisknop op de startknop en daar vind je het configuratiescherm.
Echter met de creators update wel weer wat veranderd, hier voor had je programs en features oude scherm, nu tonen ze het scherm om applicaties te verwijderen met het nieuwe scherm.

Dus ze veranderen ook daar langzaam dingen, persoonlijk heb ik liever oude remove programma en niet de nieuwe die win10 bij settings heeft.
Ik heb me eigen verplicht het nieuwe scherm te gebruiken sinds de creators update want je weet dat het er gewoon uit gaat. Het instellingen menu is ook eigenlijk veel fijner dan configuratiescherm. Een stuk moderner, geen kleine instelling schermpjes en heel erg snel.

Eerst was er de klacht dat er twee plaatsen zijn. Ga nu alsjeblieft niet klagen dat er geen twee plaatsen zijn :'(
Ik verplicht mij zelf niet om het te gebruiken, wil alleen weten hoe het werkt indien nodig.
Ik blijf gewoon oude program en features menu gebruiken zo lang het er is, omdat ik het gewoon fijner vind werken.
Het instellingen menu is ook eigenlijk veel fijner dan configuratiescherm. Een stuk moderner, geen kleine instelling schermpjes en heel erg snel.
Klopt en bepaalde cruciale instellingen die ontbreken dus na die snelle aanpassing daar moet ik in 90% van de situaties alsnog naar het oude configuratiescherm. Sterker nog in veel gevallen moet ik nog naar de nog oudere ManagementConsole achter deze computer/beheren.
Eerst was er de klacht dat er twee plaatsen zijn. Ga nu alsjeblieft niet klagen dat er geen twee plaatsen zijn :'(
Ik hoop vooralsnog dat ze die oude schermen er niet uithalen voordat ze die instellingen ook in het nieuwe scherm toevoegen.
Doen ze dat echter dan gaat dat nieuwe scherm niet meer zo overzichtelijk en snel zijn (maar wel beter als het oude).

Er in laten zitten is ook een optie maar waarom maken ze die oude schermen dan steeds moeilijker bereikbaar terwijl je er toch naar toe moet.
Valt opzich mee hoor. Computerbeheer, schijfbeheer, Apparaatbeheer, systeem, alles zit achter het rechter-muisklik menu van start (win+x)
Het is gewoon wennen. Als we blijven stilstaan (allemaal een oude nokia 3310?) gaat het ook niet werken. Er is vooruitgang nodig, Microsoft heeft aangekondigd dat 'settings' het nieuwe configuratiescherm wordt. Het is dan ook niet onlogisch dat bijvoorbeeld nu programma's naar settings zijn verhuist. Dat was aangekondigd.
Configuratiescherm is inmiddels verwerkt in de app ''Instellingen''. De doelgroep zoals hier eerder aangekaart zal in Windows 10 nog amper gebruik maken van het Configuratiescherm, want deze dient nog vooral voor de geavanceerde instellingen.

Wanneer je op Start klikt kun je direct beginnen met typen, als je van snelheid houdt hoef je die lijst dus helemaal niet te gebruiken. Met die methode kun je iedere app binnen een paar seconden vinden en opstarten. Die mogelijkheid wordt ook duidelijk gecommuniceerd in Windows.

Voor iemand met 25 jaar intensieve ervaring met Windows mag je dit opzich best weten Finder. ;-)

[Reactie gewijzigd door Papadopulos op 6 april 2017 09:46]

Inderdaad en ik merk ook niet alleen steeds meer moet zoeken, ik moet ook steeds meer dingen gaan aanpassen aan het systeem.
Met OSX verander ik geen enkele instellingen zelfs muis scrol functie niet, het werkt gewoon in 1 keer zoals het moet.

Ik zit ook laatste tijden met een veel rustg evender gevoel achter een mac dan een windows, vooral als ik er 1 nieuw uit doos moet inrichten.
Ik ben een beetje klaar met het hele knutselen gedoe constant, zelfde met android om het een beetje up2date te houden zoveel uitspoken root etc.

Nu Iphone 6 werkt nog steeds heerlijk al meer dan 2 jaar, nog lang updates en hoef er niks aan te doen.
Het feit dat jij gewend bent aan hoe de oudere Windows-versies werkten wil niet zeggen dat de nieuwere versies slechter zijn, alleen dat jij moeite hebt om met je tijd mee te gaan.
Wat heeft dit met het functioneren van Windows 10 te maken? Tevens was DOS ook niet stuk, en Windows 3.11 ook niet dus "if it ain't broke don't fix it" gaat in dit geval niet op.
Of misschien zijn sommige veranderingen gewoon geen verbeteringen? Je besturingssysteem is een productiviteitstool, geen speeltuin. Altijd vasthouden aan het oude is niet goed, maar veranderen om het veranderen is nog veel slechter.
Hier sluit ik me bij aan, Het veranderen lijkt bij Windows (maar ik zie het overal in het bedrijfsleven) inmiddels tot doel verheven. Terwijl veranderen niet meer dan een middel zou moeten zijn.

Je veranderen iets omdat je het beter wil maken, niet omdat het al zolang het zelfde is.

Ik zie die change cultuur ervoor aan binnenkort met een vierkant wiel te komen omdat een rond outdated is. En vervolgens hoor je overal roepen dat het een flinke verbetering is. Want kritiek op veranderingen is not done, dan ben je een ouderwets.
Zoiets als een 3,5mm jack weghalen?
De veranderingen waren nodig, het moest namelijk ook geschikt worden voor tablets, convertables, telefoons, Xbox, hololens, etc...

En zie daar: het mooie UWP platform

[Reactie gewijzigd door xFeverr op 6 april 2017 12:11]

Met 8 en 8.1 was dat nog niet het geval, ik snap ook niet hoe je daarbij komt. Die versie van Windows had nog niks te doen met UWP.

Ik snap je probleem ook niet zo met die lijst. Wat staat er nu eigenlijk? Dat als er een app crasht dat ze kunnen zien welke app, welke versie er van en op welk apparaat met welke Windows versie het is. Hoe moeten ze anders überhaupt weten dat er iets mis gaat? Of wil je weer terug naar het 'Rapport verzenden / niet verzenden' van Windows XP? Ik liever niet hoor.
Evolutie ja, dat is dus niet hetzelfde. Je zou kunnen zeggen dat de stap naar Windows 8 nodig was om op Windows 10 uit te komen.

En nee, ik wil niet dat ze een half afgewerkt product afgeven, maar met een oneindig aantal verschillende configuraties, zowel software als hardware, kan er wel is iets over het hoofd gezien worden. Het hoeft dan ook niet perse de schuld van MS te zijn dat iets fout gaat.

Ik snap ook niet waar je het vandaan haalt dat creditcard gegevens etcetera meegestuurd worden. Dat staat niet eens in de door jou aangeleverde link.

Maar ik merk dat je zo goed bent dat je nog nooit fouten hebt gemaakt. Ik zou daar solliciteren, neem er nog een paar mee die ook nooit fouten maken en de hele zooi kan uitstaan. Immers crasht het nooit meer...
Helemaal mee eens. Ik gebruik zelf vooral MacOS en Windows ernaast, en waar ik MacOS ben beginnen te gebruiken 'omdat het anders werkte' en 'omdat het er mooier en doordachter uitzag' weet ik dat nu niet helemaal zeker meer. Een ding is wel zeker: Windows moet iets doen aan die afschuwelijke mix van alles OS elementen/stijlen door de jaren heen. Al fixen ze dit, denk ik er serieus overna om terug te stappen op alleen Windows.
Jouw reactie kan eigenlijk samengevat worden als: "ik hou van nieuw en verandering dus moet iedereen maar mee". Maar een hoop computergebruikers kan dat nieuwe en verandering-omdat-het-kan gebeuren helemaal niet boeien en wil alleen een computer waarmee ze kunnen internetten, mailen en een briefje tikken. Wat dat betreft is MS helemaal het spoor kwijt en luistert niet naar wat gebruikers écht willen. En de meeste willen gewoon een desktop met een icoontje voor het internet, want dat is wat ze het meest nodig hebben, en geen fancy app-shit in het start menu, bewegende blokjes en reclamepopups voor microsoft-diensten. En al helemaal niet iedere 2 jaar wennen aan een totaal nieuwe interface. Als ze bij auto's ineens de pedalen om zouden draaien levert dat toch ook alleen maar ongelukken op? Niets mis met een vertrouwde interface.
En dat is helaas de reden waarom technologische vooruitgang langzamer gaat dan noodzakelijk.
Sorry hoor, maar dit soort UI geneuzel kan ik toch echt moeilijk als 'technologische vooruitgang' bestempelen.
Ik denk niet dat iedereen daar de tijd in wil stoppen om na elk jaar weer het OS opnieuw te moeten ontdekken. Zeker niet voor de generatie 50+ die zo af en toe hun PC gebruiken voor standaard dingen.

Maar ik deel wel je mening dat je niet moet vast houden aan een oude UI omdat .... Een nieuwe UI bied weer nieuwe mogelijkheden en verbeterd de work-flow, als het goed is ;)

Maar misschien zouden ze bij Windows het meer open moeten maken zodat je de UI helemaal naar eigen smaak kan aanpassen. Vond dat namelijk ook altijd wel een fijn iets bij Linux.
Langzamer dan noodzakelijk..jaja.

Windows wordt zo breed gebruikt dat het een maatschappelijk fenomeen is. Dat betekent dus ook mensen die er niet mee zijn opgegroeid. Het betekent ook bedrijven die helemaal niet zitten te wachten op UX experimenten, omdat ze wel wat beters te doen hebben.

Geen rekening houden met dat soort gebruikt betekent een gebrek aan empathie.

Dit nog even los van het feit dat al deze "innovaties" helemaal niets innoveren. Windows is Windows en wezenlijk niet anders dan Windows 95. Het aantal betekenisvolle "innovaties" sindsdien benadert het getal nul.
Alsof een switch naar OSX minder in ingrijpend is dan een paar veranderingen in Windows zelf. 8)7 Wat een achterlijke beweegreden. Over 1 of 2 jaar verandert OSX en dan staan je ouders voor hetzelfde probleem.
Je hebt geen virusscanner meer nodig hoor, dat zit al in Windows 10.
Welke OS X versie dan?

Want het is systeem erg onoverzichtelijk geworden!
Snow Leopard was prima
Inderdaad, alleen betaal je daar natuurlijk veel meer voor.
Windows is niks mis mee alleen dit soort dingentjes zorgen er wel voor dat gebruikers afhaken.
Je drukt op de windowsknop en typt in wat je zoekt. Word Excel Internet. Veel makkelijker kan het toch niet?

En anders alleen de tiles van die apps tonen....
In een bedrijf is het andere koek. Die zoektermen verschillen per toestel. Wij gebruiken een zelfde image voor een groot deel van onze systemen en stellen vast dat de één wel calc kent, bij de andere moet het rekenmachine zijn. En enkele dagen wachten is niet de oplossing. De indexering doet zijn werk niet altijd zoals het moet. Idem voor printmanagement of afdrukbeheer.
Ik help heel veel oudere mensen en ik herken helemaal niet wat je schrijft. Ik zorg dat het bureaublad en de taakbalk leeg zijn en maak een klein tegelmenu van de tien apps en belangrijkste mappen. Alles gaat dus over start, als ze het niet weten hoeven ze maar 1 handeling te onthouden: Start start start.
Ja ik begrijp je en ook fijn dat er mensen zijn die er minder moeite mee hebben.

Dat is inderdaad misschien nog een idee om dat te doen. Ik zelf ben een persoon die veel vanuit het bureaublad en de verkenner werkt. Ik ken daar de opbouw en heb ook alles netjes gestructureerd.

Misschien dat ik dat bij mijn ouders ook kan gaan doen! Dat is een goeie :D
Ik heb hetzelfde hier ook. Ik gebruik alleen maar windows 7 en moest laatst een collega helpen met windows 10. Werd er helemaal kriegel van. Ipv dat windows een middel is is het een doel geworden. Moest echt gaan zoeken naar de opties. Die hele windows interface is net zo een teringzooi geworden als op de xbox one...
Mja, iedereen die (geforceerd) op Win 10 is terechtgekomen vinden het allemaal fantastisch. Mensen beginnen er een hobby van te maken en 'kijken uit' naar de eerste en beste 'update' alsof het OS en hobby is geworden haha.

Ben 28 en ik ben blijkbaar al een oude knar.
Ik ben een groot voorstander van Classic Shell. Dat geeft je in elk geval de keuze over het uiterlijk van het menu. Al die grafische rommel in het menu neemt alleen maar ruimte in en het overzicht is compleet verdwenen. Voor wie een touchscreen gebruikt zijn de grotere knoppen wel handiger.
Ik hou het bij een mix die nog het meest lijkt op het Windows 7 menu.
Laat ze dan de mail app eens proberen ipv outlook. Lekker simpel en snel. Veel functies van outlook ga je nooit nodig hebben
Ja inderdaad hebben ze nu ook, werkt overzichtelijker
Ehm ik vermoed dat hij het over de Windows mail app heeft, geen idee hoe jij opeens bij Apple mail komt.
O zou ook kunnen ach apple mail app is ook simpel en overzichtelijk :)

Wellicht vroeg had de 1ste bak koffie nog niet op op mijn werk, misschien komt het daar door:P

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 6 april 2017 10:08]

Waarom koop je Microspft producten terwijl een mac gebruikt? -_-
Kan toch en ik dacht voor die 16 euro kan ik best kopen, mocht ik denken eens word, excel ofzo nodig hebben.
Zou dit niet gewoon bewerkt zijn, met een screenshots van een telefoon? Deze transparante tile functie zit namelijk al heel lang in de telefoon versie van Windows. Zie het ook niet snel gebeuren dat we een telefoon app krijgen op laptop of desktop(zie linksboven start menu)

[Reactie gewijzigd door Chrisitan op 6 april 2017 08:17]

Mijn laptop met Windows 10 had de telefoon App anders standaard geïnstalleerd.
Leuk zo'n doorzichtig Start Menu, maar echt heeel spannend is het niet (Windows heeft al vaker doorzichtige zaken gehad, het begon met de Aero Interface). Ik hoop dat ze de prioriteiten op grafisch vlak leggen op het eenduidig maken van de Windows menu's, er zitten nog heel veel 'oude' interfaces in.
daar zijn ze al vanaf het begin druk mee bezig.
met elke grote update verdwijnen of verhuizen weer een paar control panel pagina's/functies om vervangen te worden door items in de settings app.
Ik moet zeggen dat ik Windows steeds meer vind lijken op de Linux Cinnamon / MATE desktop.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*