Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 9 reacties
Bron: Thresh's Firingsquad

James Yu van Thresh's Firingsquad heeft een GeForce2 naar de martelkamer gedragen en voerde daar enkele gruwelijke overclocking experimenten uit, waarbij de core clock werd verhoogd naar 240MHz en de memory clock tot 363MHz wordt opgekrikt. Wat blijkt: de 200/363MHz setting blijkt in vrijwel alle benchmarks sneller te zijn dan de 240/363MHz setting. Echt logisch lijkt het niet, maar het geeft in ieder geval aan dat de GeForce2 een zware memory bottleneck heeft. Dit is ook duidelijk te zien in de framerates, die lineair stijgen met de geheugen snelheid:

Firingsquad GeForce2 overclocking - Quake III benchmarks
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (9)

Ik denk dat ik wel ongeveer weet (nouja, ik zie een patroon...) waarom de benchmarks met een overgeclockte core langzamer zijn dan die met de core op standaard snelheid.

Ik heb dit verschijnsel ook gezien bij een GeForce DDR, als de core een stuk werd overgeclocked dan beinvloede dat de snelheid van de kaart negatief. Ik weet niet waarom dit is, maar ik heb verscheidene mensen gezien op internet die dit ook hadden (o.a. bij nvnews en got).

Waarom dit zo is weet ik niet, misschien fout correctie: overgeclocked => kaart maakt meer rekenfoutjes => fout correctie vindt deze fout => laat de berekinging overnieuw doen = slomere kaart.
Het kan zijn dat ik de plank volledig mis sla, maar zou het kunnen zijn dat de snelheid van het geheugen en de core in een bepaalde verhouding tot elkaar moeten staan?
Ik heb zelf ook met mijn GeForce DDR gemerkt dat als ik hem opvoer hij bij een lichte opvoering langzamer wordt ten opzichte van normaal en pas bij zwaar opvoeren weer sneller dan normaal.
DUH! Dit is toch al lang bekend?

[tweakers mode]
bouw een vette waterkoeling op de memorychips!
[/tweakers mode]
Die waterkoeling geeft echt geen bredere databus van en naar het geheugen hoor. En laat dat nou juist het probleem zijn.
Hopelijk wordt dit bij die Nv10 (dat was het toch :9) opgelost (vraag niet hoe :)). Want zo kan het toch eigenlijk niet, koop je een super videokaart haalt ie nog niet eens wat ie eigenlijk kan halen... :o. Hoe zit dit probleem trouwens bij de Voodoo 5 5500 en 6000 ;)
[of topic]
Waardoor wordt je KARMA bepaalt (ik heb er een van 4)
[/of topic]

Ik moest het gewoon ff weten ;)
Foxz
Ik denk dat je de NV20 bedoeld want de NV10 is de Gewone GeForce. de GF2 MX is de NV11 en de GF2 GTS is de NV15.

De 3dfx producten hebben minder last van deze bottleneck omdat ze een ander design hebben:
maar 2 pipelines dus het er is een kleiner verschil tussen MegaPixels/geheugenbandbreedte.

ook heeft elke chip beschikking over zijn eigen geheugen.
Hielko: ik heb dat dus ook.
Standaard (200/333): 6500 3DMarks,
210/350: 6700
220/360: 3500????
hmmm, t'is vreemd....

Bij m'n geforce sdr (asus v6600 deluxe) heb ik dit probleem niet en bij amm geforce ddr wel....

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True