Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 22 reacties
Bron: nV News

De nVidioten van nV News hebben eens onderzocht hoeveel de GeForce2 GTS profiteert van het overklokken van het DDR geheugen. Er werd een maximale snelheid van 380MHz behaald, hoewel er toen wel fouten optraden in Quake III. De snelheid nam (tov van 333MHz) toe met een kleine 12%:

As I continue to refine our GeForce2 GTS preview I took the advice of a visitor to nV News and ran a set of benchmarks based on memory overclocking. In these tests, the core clock speed remained constant at 200MHz while the memory clock speeds were increased from the default 333MHz up to 380MHz. Note that in the original preview I was able to reach speeds of 225MHz/370MHz which resulted in 87.1 fps in Quake 3 with High Quality settings at a resolution of 1024x768.

This go around I was able to reach a 380MHz memory clock speed, but artifacts began to appear (there are no memory heatsinks on the reference board). A couple points of interest here. First, and what I expected, is that increasing the core clock speed has almost no effect under the Quake 3 High Quality at 1024x768 on my processor (P3-550E @683MHz). At clock speeds of 200MHz/370MHz, the result was 86.5 fps (compared to 87.1 fps at a 225MHz core clock speed).

GeForce2 overclocking resultaten

Thanks TheFreeZe voor de link.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (22)

Jammer dat de geheugenbandwidth zo'n beperkende factor is voor de geforce2..
Zo ontzettend veel snellere chip maar zonder een vergelijkbare sneller geheugen kun je er geen reet mee. Nee voor het prijsverschil is een gefarce 1 dan gunstiger. Misschien dat de 64 mb versies van de geforce2 wat beter is. Hopelijk komen ze zeer vlug met sneller geheugen.
Je kan 1 set geheugen per chipset geven. Dus bij de voodoo5-5.5k is er dubbel zoveel bandbreedte als bij een voodoo4, dus evenveel als bij de geforce2 (aangezien die DDR geheugen gebruikt). Maar bij de voodoo5-6k (en de meeste quantum3d's) is de bandbreedte van het geheugen dubbel zoveel als bij de geforce2, en aangezien het geheugen het voornamelijkste bottleneck van de geforce2 is kan je ervan uitgaan dat de voodoo5-6k een [i]stuk[//i] sneller is dan de geforce2, voor een prijs natuurlijk :( (ongeveer 1300 gulden).
Qua geheugen gaan we er dus niets op vooruit tov de Geforce DDR . Mijn Asus 6800 draait ook op 380 met fouten , maar 375 draait ie wel in Quake 3 . Als ik dat naast sommige benchmarks van de Geforce 2 leg denk ik dat het voor Geforce DDR bezitters bijzonder weinig zin heeft om 800,- of meer uit te geven voor een Geforce 2 .
Maar ik wil toch even vragen... Wat heeft het voor zin zo hoog te clocken als je artifacts krijg? "Hee ik haal 80 FPS in High Detail in 1280x1024, maar de artifacts vliegen me om de oren!" dit is otch gewoon een beetje absurd?
Mjah, echt klote die bandwitdh, erg jammer...

moet je je voorstellen als het geheugen nog een keer zo snel zou zijn...
Dan zou die Geforce2 met gemak wel 100+ fps halen, zolang je processor dan geen bottleneck wordt natuurlijk.
De Geforce 2 is eigenlijk gewoon heel snel, alleen de techniek laat de snelheid nog niet toe...nou ja, het is er misschien wel, maar we gaan geen kaart kopen die 2000,- duurder is omdat er state-of-the-art geheugen op zit dat pas ontwikkeld is...

Het is gewoon nog even wachten tot het echte snelle geheugen betaalbaar wordt voor ons lieden ;)
Jammer dat ze hier niet gekeken hebben naar hoever de core zich laat overklokken...

Denk je even in :P :9

Core op standaard 200 Mhz = 1,6 gigatexels per seconde. Zou je 250 Mhz kunnen halen ??? Als het goed is schaalt het lineair, dus dan kom je op 2 GigaTexels per seconde (!!!) Binnenkort maar eens kijken naar de GeForce GTS shoot-outs ;)

* DF040F JumpStart
Cyberdeck: Ik ben bang dat je hoop vergeefs is. Wanneer een resolutie/kleurdiepte 'Fill rate limited' is dan is de beperkende factor de doorvoersnelheid van het videogeheugen naar de RAMDAC. Die doorvoersnelheid verhoog je niet door van 32 MB naar 64 MB te gaan.

Het enige wat dit probleem kan oplossen is het toepassen van QDR SDRAM (Quad Data Rate) of sneller DDR SDRAM.

(Dat 32 -> 64 MB wl snelheidswinst oplevert bij een aantal levels met heel veel textures, heeft te maken met het feit dat er tijdens het level geen textures geswapped hoeven te worden van RAM videokaart RAM.)
UT is een van de wienige spellen die erg op CPU snelheid reageren, probeer het zelfde in q3 in hoge reso's en je zult het verschil nauwelijks zien.
Mem 14% up, performance 12%.... ik weet lekker al wat de bottleneck is!
Leuk articel dit legt toch echt de bottleneck van de geforce 2 GTS bloot.
Moet je je voorstellen als ze net als Matrox bij de G800 FC-RAM op 200 MHz(DDR dus 400 effectief) hadden gebruikt dan hadden de resultaten nog veel hoger gelegen(als ze dat gingen overclocken, en het heeft een lage latency). Nou ja laten we maar hopen dat of de NV20(gaan we weer het product is nog niet uit of we hebben het al over de opvolger)of dat een ASUS of zo dat geheugen erin werkt.
Hmm.....en als ze nu net als 3Dfx meerdere chips gaan gebruiken met ieder zijn geheugen??? Of zit ik nu ongelooflijk de verkeerde kant op te denken?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True