Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 56 reacties

Lenovo heeft nieuwe mobiele ThinkPad P-workstations aangekondigd. Het gaat om drie krachtige laptops, die van Intel-processors van de Kaby Lake-generatie of Xeons voorzien worden. De gpu's zijn Nvidia Quadro-modellen.

De ThinkPad P51 is een 15,6"-workstation die in verschillende configuraties beschikbaar komt. Lenovo bouwt met het model voort op de P50 die in 2015 verscheen. Lenovo rust het model onder andere uit met een Xeon E3-v6-procesor, een Nvidia Quadro M2200M-videokaart, maximaal 64GB ddr4 en tot aan 2TB opslag. De meest hoogwaardige keuze wat betreft het scherm is een ips-paneel met een resolutie van 3840x2160 pixels en een helderheid van 300cd/m2.

Het mobiele werkstation bevat vier usb 3.0-poorten, mini-displayport 1.2, Intel Thunderbolt 3, gigabit-ethernet, een smartcardlezer, expresscard en hdmi 1.4. Lenovo geeft de optie om verschillende Windows 10-varianten, Ubuntu of Red Hat Enterprise Linux te installeren. De startprijs bedraagt 1399 dollar, omgerekend en met btw komt dat neer op 1584 euro. In de VS is de workstation vanaf april beschikbaar. Wanneer de Benelux volgt is niet bekend.

Lenovo ThinkPad P51

Van de P51 komt ook een lichtgewicht versie in de vorm van de P51s: waar de P51 een startgewicht van 2,5 kilogram heeft, is dat van de P51s 1,95 kilogram. Ook is de s-variant met 20mm een stuk dunner dan de P51 met zijn dikte van 25,9mm. Lenovo biedt bij de P51s niet de mogelijkheid Xeons te integreren en de videokaart is de Quadro M520M. De accu van de laptop is hot-swappable. De laptop komt in maart in de VS uit voor een vanafprijs van 1049 dollar.

Lenovo ThinkPad P71

De P71 heeft een 17,3"-scherm met full-hd- of uhd-resolutie. De specificaties komen grotendeels overeen met die van de P51 maar de videokaart is de Quadro P5000. Deze kaart beschikt over een Pascal-gpu met 2048 cuda-cores, een 256 bits brede geheugenbus en 16GB gddr5, waarmee de laptop volgens Lenovo 'vr ready' is. De startprijs in de VS is 1849 dollar. Vanaf april is de laptop in de VS beschikbaar.

Lenovo ThinkPad  P51s

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (56)

Ik heb net even de accu's gecheckt. Op de Lenovo site staan voor de P51 workstations accu's beschikbaar van 4 Cell (66 WHr) en 6 Cell (90 WHr). Nu ben ik in een T530 een 6 Cell (90 WHr) en dat was zeker in het begin (~2013) heerlijk, nu wordt het tijd om naar een vervangingsaccu te kijken.

Door de hoge resolutie van het scherm had ik gehoopt dat de grootste accu misschien een tikje groter zou zijn dan die 90 WHr uit 2013. Nu ben ik bang dat ik met diezelfde accu in deze nieuwe laptop minder lange accutijd zou hebben in vergelijking met mijn T530 uit 2013 (1920x1080 TN). Ik ben daarom benieuwd naar de accutijden van deze machine. Al is de T530 voor mij nog niet afgedaan ;).

Een relativering voor mij zorg is trouwens wel de meer efficiënte hardware in vergelijking met Intel Ivy Bridge generatie in de T530. Ook is de accu hot swappable. Er is dus een escape voor mensen die lang zonder stekker moeten kunnen werken. Een grote accu voegt immers ook weer gewicht toe.

Voor wie trouwens echt niet op accutijd wil inleveren, een kleinere resolutie is ook nog steeds mogelijk: (FHD (1920 x 1080) IPS, 250 nits, FHD Touch (1920 x 1080) IPS, 220 nits en dan 4K UHD (3840 x 2160) IPS, 300 nits).
Ik heb T460 met full hd resolutie hier en ook 2 accu's, ik heb er een dag mee gewerkt was 1 accu van de 2 leeg.
Maar het zijn zeker mooie's machines ook zelf ook nog aantal T530 hier in bedrijf, echter gaan de laatste er in mei uit dan loopt leasecontract af.
Ik heb zelf nog een oude t510 mee genomen en aan me zusje gegeven werkt nog prima, ook een x220 op mijn bureau als knutsel laptopje(naast werk laptop).

Beide win10 t510 met normale schijf, de x220 met ssd erin draait nog als een tierelier allemaal :)
Wat mooie is ik was van t460 vergeten de voeding in de ochtend aan te sluiten, hij heeft volledige installatie via netwerk gedaan op beide accu's(Uurtje of 3 a 4 bezig). 1 accu met nog 40% ongeveer was er over toen die klaar was(Beide accu's waren dag er voor volledig vol).

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 7 februari 2017 12:55]

Ik gebruik ook een X220 als reis- en knutsel-toestel, heerlijke laptops. Op het werk heb ik nu een P50 (voorheen W530), en mijn vriendin gebruikt een Thinkpad Yoga. Geen enkel toestel komt in de buurt van het gebruiksgemak van de X220!
Persoonlijk in het bezit van een X250, ook echt een pracht ding! Alleen wel iets minder stevig dan de X220/X230 die ik voorheen in gebruik had. :)
De X220 heeft nog de fijnste Home/End/Ins knopjes. Netjes bij elkaar. Daarna heeft Lenovo er een rommeltje van gemaakt helaas.
Indien je echt aan je X220 wil vasthouden, zijn er aftermarket upgrade kits uit China beschikbaar.

Iemand uit de community op 51nb heeft LCD & moederbord replacements gemaakt voor de X61, X220 en X230, meer info hier en foto's hier.
:P . Mijn T530 draait met inmiddels een 240GB SSD, ook op W10. De enige trade off die de T530 voor mij heeft is dat het een overgangsmodel was met knoppen onder en boven de touchpad. Dit had als gevolg dat de touchpad oncomfortabel klein werd. Een de processorgeneratie is wat minder zuinig. Verder wil hij maar niet kapot (!).

Deze nieuwe Thinkpads hebben trouwens een prima touchpad. Zal hetzelfde zijn als die in de X1 Carbon van mijn vrouw (Een computer waar ik jaloers op ben trouwens ;) ) .
Inderdaad ze gaan maar niet kapot nee zeker wel fijn, ik heb maar weinig laptops gezien die zakelijk na 4/5 jaar nog zo goed zijn(Niet alleen kantoor personeel ook buitendienstmedewerks monteurs enzo)
We hebben hier de x240 serie ook met een ander soort touchpad, deze vind ik persoonlijk verschrikkelijk.

http://www.umpcportal.com/files/2013/09/x240.jpg

Echt zo papier dun achtig touchpadje(Dus de knoppen zijn weg zit in touchpad), zelf sluit ik iedere keer een muis aan daarop.
Ik vind de gewone touchpads veel fijner van lenovo, zoals de T530 heeft en de T460 nu bij mij op werk.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 7 februari 2017 13:11]

Nee, deze touchpad van die T51 kan niet hetzelfde zijn als die van de X1 Carbon, Ik zie dat ook bij deze apparaten er nog knoppen boven en onder de touchpad zitten, dus geen klik functie in de touchpad, de Carbon , en jouw X240 hebben dat wel.

Ik moet wel zeggen dat die touchpad van de Carbon lichter klikt dan die van de UX305 van Asus, die laatste is hinderlijk zwaar. Maar klikken en slepen is minder nauwkeurig, mee eens.
Over niet kapot gaan gesproken mijn zusje had het gele oplaad blokje gesloopt, of te wel die lag los in de laptop(te hard duwen enzo met de oplaadkstekker).
Ik maak dat ding helemaal open pak het blokje, beetje lijm en plakbandje er om heen even drogen dicht maken en draaien weer haha :P.
Alles kan kapot, althans dat hoop ik wel O-) anders ben ik nog even niet van mijn T530 af. Het laadpunt vond ik in die 530 trouwens wat minder, dat was gewoon een generieke grijze ronde laadstekker (Diameter 5-6 mm). En die begint nu wat losser te zitten.

Deze P51's hebben nog jouw gele blokje (zie artikeltje Notebookcheck), heb ik toch liever dan mijn cilindrische connector.
Dat zijn de nieuwe stekkers van lenovo die vierkante platte blokjes, nee die t510 had nog een ronde

http://www.lenovo.com/sho...eries/gallery/T510-1L.jpg

T510 is gewoon zelde als de T520/T530 alleen waren die wat nieuwer.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 7 februari 2017 13:54]

Dat touchpad op de X240 is inderdaad waardeloos.
Typisch dat Lenovo op de X250 weer fysieke knoppen bij de touchpad heeft zitten. Beter ten halve gedwaald dan ten hele gekeerd... :)
het zijn vast goede en robuuste apparaten, maar nog steeds die muisklit in het midden en verder nog dat oude design, die lelijke muistoetsen.... ik vind ze zo onaantrekkelijk...

[Reactie gewijzigd door Boy op 7 februari 2017 12:09]

En ik kan niet zonder het klitje en schakel altijd het touchpad uit.
Ieder zo z'n ding :p

(overigens zie je momenteel op een evenement met veel devs a la FOSDEM zo ongeveer 40% Thinkpads, 40% Macs en 20% overige) dus er is zeker wel een doelgroep)

[Reactie gewijzigd door gekkie op 7 februari 2017 12:18]

Nu nog terug naar de 7-row keyboards en dan zou ik zo maar eens overwegen om weer naar ThinkPads terug te gaan. Na bijna 5 jaar: https://wiert.me/2012/05/...board-layout-lenovo-fail/
Ik zou ook graag weer het oldstyle keyboard terug hebben van m'n X220 en W510, qua feel valt het nieuwe stijl keyboard me nog mee, maar de layout (met name home, end, insert delete en page up pagedown) is inderdaad een behoorlijke verslechtering.
Tevens waren gewoon fysieke knoppen voor audio mute ook wel fijn.

Wat dat betreft zou je toch hopen dat ze daar bij de design afdeling ook af en toe eens fora en blogs lezen met feedback.
Die fysieke knoppen voor audio en mute zitten gewoon op de huidige P50.

Mooi apparaat :)
Yups, dit ging meer over de wat generieke en meer portable thinkpads.
Normaal gesproken hou ik bijvb ook niet van zo'n numerieke keypad op een laptop aangezien je toetsenbord dan excentrisch zit tov je scherm. Maar wellicht dat het voor deze specifieke doelgroep wel handig is.
het is ook bijna onmogelijk om de USB varianten van de oude layout te kopen. Ik heb wat SKU nummers gevonden en de oude zonder trackpad op de kop kunnen tikken, maar die zijn nu ook al niet meer verkrijgbaar. https://wiert.me/2015/12/...r-key-and-6-rows-of-keys/
Toch een echt gebruikers apparaat hoor. Misschien wat minder looks, maar wel gedreven vanuit functionaliteit. Relatief hebben deze Thinkpads nog steeds de beste toetenborden in de markt. Het gewicht is wel een trade off, maar de doelgroep wil ook een apparaat dat gegarandeerde performance levert en dat een werkdag kan volhouden zonder een krimp te geven.

Het apparaat is zo stevig dat het enkele jaren intensief rondsjouwen (want dat is het echt wel met 2,6 kg) goed doorstaat. Je kan haar aan het openstaande schermen optillen zonder dat de openingshoek verandert. Misschien geen consumenten apparaat, nee,. Niet modieus genoeg, voor consumenten best een hele uitgave. En na drie jaar willen de meeste consumenten iets anders. Deze apparaten worden dan net iets minder nieuw. Lenovo heeft deze klasse machines, maar ook Dell (Precision) en HP (Elitebook) vissen in dezelfde vijver.

[Reactie gewijzigd door teacup op 7 februari 2017 12:36]

Om precies te zijn, de HP-concurrent hiervan is niet de Elitebook, maar de Zbook.
edit: Ah, ik dacht je vergist je alleen even in de naam, nou graag gedaan!

[Reactie gewijzigd door N8w8 op 7 februari 2017 22:39]

Dank je! Dat lijkt er inderdaad meer op. Ik vond het al raar dat die Elitebook zo het padje af leek te zijn gegaan. Bestaat ook al sinds 2013 zie ik. Voor het collectief geheugen: (z-book wiki), Elitebook wiki. Zboook is dus inderdaad een rebranding van het vroegere Elitebook merk. De huidige Elitebooks zijn meer business laptops. De z-books zijn de echter mobiele werkstations. In alle vormen en maten van Ultrabook tot een compleet mobiel werkstation.

In die zin spiegelt HP aan Dell met haar 3000/5000 (~Ultrabook) en 7000/M6800 Precision workstations. Hierbij opmerkende dat Lenovo met de T en W series qua behuizing behoorlijk eenduidig zijn. De Carbon X1 moet het Ultrabook slot vullen, met dan de X260 als sidekick.

Nog een keer bedankt voor het op het spoor zetten!
Prive gebruik ik een Mac (MacBook Pro uit eind 2013) en zakelijk een Thinkpad (T440 uit eind 2016). De 'klit' heb ik dan ook nodig omdat ik vaak met handschoenen werk. Wat opvalt is dat de Thinkpad toch een minder degelijke laptop is dan mijn Mac. De kieren in de behuizing zijn niet overal even groot. Hij kraakt bij het openen. Met handschoenen aan werkt het touchpad überhaupt niet, die van mijn mac werkt goed en mijn vorige HP Elitebook 8470 was bruikbaar met handschoenen.

Het touchpad (ruw plastic) voelt sowieso niet zo fijn als die van mijn Mac (glas).

Als klap op de vuurpijl heeft deze Thinkpad ongeveer 1 keer per maand een blauw scherm terwijl ik nooit dat soort heftige issues heb op mijn Mac en ook bijna nooit op de HP heb gehad. De systeembeheerders kunnen er niets aan doen zeggen ze.

Nu spreekt een ervaring niet voor een product.
Dat moet ik Apple nageven: nooit afgebroken plastic of moederboarden die het door flexen begeven (ja, je moet je apparaat altijd met 2 handen oppakken, maar je hebt niet altijd 2 handen vrij) of oververhitte onderdelen. Dat kwam bij Lenovo geregeld voor, met name op het grafische deel van de moederboarden.

Nou ben ik na de W701 met ThinkPads gestopt, dus over modernere apparaten weet ik niets.

Het enige wat ik zowel bij ThinkPads als Apple na verloop van tijd beide heb gehad zijn bad pixels. Apple is daar heel makkelijk in met de garantie, maar ThinkPads moet je een minimum aantal slechte pixels hebben. Die hoge-resolutie schermen hebben daar meer last van dan de oude full-HD schermen.

Met een visus van 150% zie ik dat en ervaar het als storend.
Ik snap je punt. Echter de doelgroep van deze machines zijn vooral professionals. Zij vinden het vooral belangrijk dat het goed werkt zonder een kermis aan RGB-verlichting.
Zelf vind ik het machines best mooi en ook tijdloos. Al is dat laatste meer een gevolg naar mijn mening.
Ik kan begrijpen dat de meeste mensen vinden dat ze niet de schoonheidsprijs winnen. Maar ze zijn dan ook niet gemaakt voor de consumentenmarkt. En als zakelijke laptop vind ik ze juist weer erg mooi met hun sobere uiterlijk, en inderdaad erg degelijk. Mijn Thinkpad is op de universiteit toch enkele keren gevallen, pas na 10 jaar begon ik te merken dat de ventilator niet meer soepel loopt, die dingen kunnen echt veel hebben.

De muisklit vind ik zelf heerlijk werken. Er gaat niks boven een muis, maar als die niet omhanden is vind ik dit met afstand fijner dan een touchpad. Ik mis dat ding enorm sinds ik van mijn oude Thinkpad naar mijn Ideapad Y-serie Lenovo ben overgegaan.
Ik ben zelf gebruiker van de Thinkpad T440s. Prima apparaatje voor het werk wat ik er mee doe. De "Nippel" zoals wij die muis noemen gebruik ik inderdaad vrijwel nooit. Toch vind ik de touchpad een van de beste die op een laptop te vinden is.
Nu is mijn laptop natuurlijk niet te vergelijken met de laptop waar dit artikel over gaat, maar ik vind toch dat Lenovo misschien wel het breedste aanbod heeft wat betreft laptops. Voor de mobiele zakelijke gebruiker hebben ze nette notebooks, voor de veeleisende grafisch bewerker hebben ze modellen en voor de thuisgebruiker hebben ze geschikte modellen. Daarnaast is mijn ervaring met de business (en consumenten) support erg goed. Als je eenmaal het correcte telefoonnummer in handen hebt worden je vragen snel en adequaat beantwoord.
Daarnaast hebben veel gebruikers op tweakers het vaak over de fouten die gemaakt zijn in de bloatware die meegeleverd wordt. In de consumentenversies van devices uit hun aanbod ben ik het daar over eens, op de zakelijke laptops echter totaal niet. Aanrader, Echt!
Ik zie ze liever dan vele design notebooks. Over smaak moet je trouwens niet discuteren, we zijn gelukkig allemaal verschillend en houden van verschillende uiterlijken.

En mensen die het trackpoint in het midden gewoon zijn willen ook niets anders meer. De trackpoint van een TP is uniek en ongeëvenaard. Mijn huidige Dell heeft deze ook maar die werkt gewoon niet even aangenaam imho.
Sinds ik een Thinkpad heb (ruim 5.5 jaar nu) vind ik de meeste andere laptops juist niet meer aantrekkelijk. Vergeleken bij m'n eigen laptop komt het meeste op me over als speelgoed :P. Macbooks zijn daarop qua looks en degelijkheid een uitzondering, maar die hebben weer erg matige toetsenborden.
Ik vind ze veel fijner gewoon een goeie muispad, ook toetsenbord tenminste echte knoppen.
Naast de lenovo t460 die we hier nu hebben zijn er ook aantal hp elitebook 840 G1/G2 series.

Naast het punt dat die dingen achter elkaar defecten vertonen, is het toetsenbord voor mij ook niks.
Veel te dunne en platte toetsen wat tegenwoordig de trend is, je drukt zo vaak mis aangezien je amper merkt dat je nog wat indrukt.
Ik ben blij dat ik op me werk nu weer na de T500/t510/t520/t530/x240 serie weer lenovo's uit geef, tenminste weer echte laptops.
Ja, die nieuwe Elitebook xxxGx zijn andere apparaten dan die HP EliteBook 85xx mobiele werkstations van 5 jaar terug. Ik heb er nog wel eens naar gekeken, maar iets dergelijks is in die G series net echt meer terug te vinden. Wat dat betreft is Lenovo meer trouw gebleven aan een behuizing die wat kan incasseren. Zelf wel eens met een kleinere Elitebook G op pad geweest. Op zich vond ik het een hele nette laptop, maar los van zijn afmetingen herken ik in die systemen niet meer die mobiele werkstations van de 85xx serie

edit : zie reacties herboven: N8w8 in 'nieuws: Lenovo geeft zijn ThinkPad P-serie van mobiele workstations ... De huidige HP workstations worden verkocht onder de vlag van ZBook.

[Reactie gewijzigd door teacup op 7 februari 2017 21:51]

Een Thinkpad koop je niet om de mode bewuste designer uit te hangen, dan moet je bij Apple zijn, waar alles draait om "Form Over Function". Thinkpad koop je omdat je een werkpaard nodig hebt, "Form Follow Function".

Persoonlijk vind ik het wel wat hebben, dat zwart. Niet mee gaan met de mode trend. Gewoon hardcore mat zwart voor de geek.

[Reactie gewijzigd door Cyb op 7 februari 2017 15:41]

Das ook mijn gevoel als ik die foto's zie. Lijkt enorm om een laptop van 1998.
De meeste laptops van Lenovo hebben trouwen nog dit gedateerd uiterlijk.
Ja, ze zien er wat gedateerd uit maar dat maakt het weer 'retro/klassiek' het is nu eenmaal een werkpaard. Hoeft niet persé echt heel mooi en fijn te zijn. Liever eentje dat iets kan hebben zoals juist deze machines. Heb zelf een zbook maar heb lang staan twijfelen over een p50 en een zbook 15g3. Beide hebben gewoon een heel erg goed keyboard. Het was even wennen na mijn MBP maar nu wil ik niks anders meer. Als ik terug ga naar mijn MBP voelt het echt slecht aan. :/

Liever een laptop die "saai" of "oud" oogt dan een die gevuld is met led's op allerlei plaatsen. Een schreeuwend gamer uiterlijk. Nu ben ik ook gecharmeerd van de Spectre serie van HP.
Ik werk momenteel op een ThinkPad T550, van 't werk. Heerlijk apparaat, ontwerp is strak en zakelijk, maar ook zeker elegant. Briljante accuduur dankzij dubbele accu en het ontbreken van een videokaart (die je toch niet nodig hebt voor Outlook, Word en Excel) en het toetsenbord tikt werkelijk ZALIG.
Het lijkt wellicht gedateerd omdat ze nog steeds het rode nippeltje en de muisknoppen boven het touchpad inbouwen, maar van dichtbij zie je echt wel dat dit een modern en goed doordacht apparaat is.
De bedoeling is niet om gedateerd te ogen, maar om uniformiteit aan klanten te bieden. De Think machines zijn zakelijke machines. Deze moeten degelijk en betrouwbaar zijn.

Voor consumenten, waar uiterlijk en tierelantijntjes veel belangrijker zijn, bestaat de Idea lijn.
Erg stoere foto's, ben benieuwd hoe het in het echt zal zijn. Gebrek aan vga is nog wel een klein gemis op een zakelijk model.

Overgens: ik wist niet dat we mobiele xeons hadden?
Sinds 2016 pas voor het eerst zo uit mn hoofd. Op de Lenovo P lijn en de Dell Precision, HP zal het vast ook hebben met een Zbook(?) gok ik. Zullen vast nog wel een aantal merken zijn maar deze zijn bij mij bekend.
Ah oke, is dit qua prestaties noemenswaardig anders dan een mobiele I7?
Net als met de desktop WS Xeon E3 varianten zijn ze nagenoek identiek aan de i7 met uitzondering van ondersteuning voor ECC geheugen.
Ah ja ECC is een goeie. Stom dat ik daar niet aan dacht.
Omdat ik al een tijdje zit te loeren naar een P50 doe ik dit zo even uit mn hoofd. Voor de P50 is een i7, of twee verschillende Xeons beschikbaar. Een desktop achtig model i7, een xeon 1505 en een 1535. Het verschil zit in een aantal 100 mhz per model dat je omhoog gaat.
In mijn hp zbook 15 g1 heb ik een i7, ook de hp zbook 15 G2 en de zbook 15 G3 bij mij op het werk een i7.
Maar goed wellicht is er een optie nu voor xeon.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 7 februari 2017 12:57]

HP bied die Xeon's inderdaad ook aan.

Ze presteren inderdaad ongeveer als een i7 maar kunnen ECC geheugen aan en dat is zeker een meerwaarde.
Overgens: ik wist niet dat we mobiele xeons hadden?
Ja hoor, kijk maar eens op https://ark.intel.com/ ;)
Dat is begonnen met deze nieuws: Intel komt met Xeon-processors voor laptops en https://blogs.intel.com/t...tel-xeon-to-notebook-pcs/ via https://arstechnica.com/g...but-dont-get-too-excited/

Ze zijn echt vet, juist in nieuwere generaties. Je kunt ze zelfs in een workstations krijgen (niet goedkoop, maar wel heel zuinig).
Hot swappable batterijen in een laptop ? Dat lees je niet vaak ?

Je laptops zien er niet bijzonder uit maar wel erg stevig :) Ook echt een zakelijke laptop.
Och beetje laptop met twee accu's laat dit vaak wel toe.

Ben wel benieuwd hoe lenovo dit doet, als de machine uit moet dan is t niet hot meer en ik lees niets over n 2e accu
uit product sheet:
Power Bridge technology lets users
hot-swap the rear battery; giving you
freedom from the plug. Power Bridge
uses two batteries to keep you going at
all times.
Ah dus toch twee. Cool
Ik heb op hetr werk x240 en T460 laptops beide met 2 accu's je kan inderdaad gewoon de uitstekende eruit halen.
Alleen vervelende is als die vast loopt gaat die dus niet uit, er zit dan een reset pinnetje die je met een pincet in moet drukken.
Ja ik ken het, maar ik las nergens dat de lenovo er twee had. Maar op hun site stond het wel.
De robuustheid van de oude serie is onovertroffen. Dat stalen chassis maakte die zwaar, maar je kon er een inbreker meer doodslaan.
Xeon's, Thunderbolt 3, Quadro's... mooie upgrades hoor. Best een beetje jaloers op als Macbook Pro gebruiker. Heb dan ook nog niet geupgrade naar de nieuwste Macbook Pro, zou dan ook alleen voor TB3 zijn voor een externe gpu.
Ik gebruik de P50 nu bijna een half jaar en deze gaat zeker voor een workstation lang mee met zn accu. Scherm had last van backlight bleeding dus kwaliteitscontrole mag iets beter.

Grootste bezwaar bij deze laptop is de docking. Dit is dezelfde docking als bij de P51 aan wordt geboden.
  • Geen thunderbolt 3 aansluiting
  • Ondersteund geen 2 4k schermen tegelijkertijd
  • Ondersteund geen 4k scherm met een HDMI scherm tegelijkertijd
  • Heeft geen legacy poorten (rs232,/parallel)
Ik heb hiervoor Dell en HP workstations waar wel alle laptop poorten ook via de dock beschikbaar waren. Ik moet nu telkens los een extra HDMI kabel inprikken naast het docken en als ik vast iets via TB3 zou willen aansluiten dan kan dit ook niet via dock.