Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Dell levert accu van 97Wh bij XPS 15 met Kaby Lake en GTX 1050

Door , 96 reacties, submitter: Chimera

Dell heeft de 2017-versie van zijn XPS 15 officieel aangekondigd. De fabrikant levert configuraties met een Core i3-dualcore en verschillende quadcores van de Kaby Lake-generatie. Ook is er nu optioneel een 97Wh-accu beschikbaar.

Enkele specificaties van de Dell XPS 15 stonden al eerder op een vroegtijdig online gezette productpagina, maar tijdens de CES 2017 heeft Dell alle details bekendgemaakt. Zo is het duidelijk dat de laptop beschikbaar komt met een Core i3-7100H-dualcore, Core i5-7300HQ-quadcore en i7-7700HQ-quadcore. De videokaart is de GTX 1050 met 4GB gddr5.

De hoeveelheid ram is maximaal 32GB ddr4 en wat opslag betreft komen er verschillende configuraties, zoals hybride schijven van 1TB met 32GB-flashcache en pci-e-ssd's van tot aan 1TB. Dell maakt de laptop met twee accucapaciteiten beschikbaar; een met 56Wh-accu die in combinatie met een ssd 1,8 kilogram weegt en een 97Wh-variant die met ssd en touchscreen op 2 kilogram uitkomt.

Nieuw is verder de optionele vingerafdruklezer met ondersteuning voor Windows Hello en de aanwezigheid van een configuratie met Killer AC 1535-netwerkkaart die voor lage latency bij draadloze verbindingen zou zorgen.

De vorige Dell XPS 15 kwam met een maximale accucapaciteit van 84Wh. In combinatie met een 4k-scherm en Intel Core i7-6700HQ hield die laptop het daarmee bij de browsetest van Tweakers nog geen zes uur uit. Dell heeft nog geen europrijzen bekendgemaakt. De startprijs van de huidige XPS 15 is 1499 euro.

 

Reacties (96)

Wijzig sortering
Wat jammer dat Dell steeds het touch scherm verplicht maakt!

Ze zouden een absolute MBP killer hebben als ze 32GB + 97Wh + 1TB + 1080 (zonder touch) scherm uitbrachten..

Nu zit je als developer vast aan een 4K scherm waar je niks aan hebt, terwijl de rest van de specs super zijn. Prijs is logischerwijs altijd beter dan Apple. Ze hadden mij accuut overgehaald als ze zon systeem uitbrengen.

Linux erop en gaan met die banaan :)

[Reactie gewijzigd door DutchKevv op 6 januari 2017 12:25]

Qua touch heb je een punt. Qua 4K ben ik het niet helemaal met je eens. Ik heb zelf de XPS13, die heeft 3200x1800 op 13".

De kleurweergave is fantastisch en je kan ontzettend veel kwijt doordat ik de scaling op 150% heb gezet. Doordat het scherm zo ontzettend goed is, kan ik rustig een dag werken op een laptop zonder vermoeide ogen te krijgen. Als ik even geen inspiratie heb dan kijk ik naar mijn achtergrondje (mooie vakantiefoto) die er echt uitspringt en wordt je weer lekker positief.

Een scherm is net als een voorruit van een auto, je gebruikt het constant maar je bent je misschien niet bewust van het indirecte voordeel van een helder scherm. Een developer zal niet snel een laptop kopen op basis van die specs terwijl ze toch wel belangrijk zijn.
Ik ben benieuwd als je de laptop tegenover een FullHD scherm zet hoe je er over denkt na een week fulltime werken :-), ik ben overgestapt zonder dat ik dat van te voren had kunnen vermoeden.

[Reactie gewijzigd door random op 6 januari 2017 12:29]

Zo'n 4K scherm zal er best mooi uit zien en touch hoef je niet te gebruiken.
Maar op een gegeven moment moet je keuzes maken qua prijs, bruikbaarheid (als je veel applicaties gebruikt die niet schalen) en accuduur (uhd scherm gebruikt meer).

Het is dan redelijk belachelijk dat Dell je praktisch dwingt om het 4K scherm te halen omdat die een 80% grotere batterij heeft en de fhd versie 2.5" aan lege ruimte.
Dit zijn in mijn optiek een soort Apple praktijken van een bedrijf dat niet de reputatie heeft om zich dit soort streken te kunnen veroorloven.
Het oude (huidige) model is wel te verkrijgen met grotere accu en een mat non-touch scherm. Ik heb er zelf een paar weken geleden één besteld. Helaas ben ik nog wel aan het wachten op de daadwerkelijk levering. Overigens is wel de vereisde een SSD te nemen zonder extra Hardeschijf. De HDD bay wordt opgeofferd om daar de grotere accu in kwijt te kunnen.
Vandaar de " 2.5" aan lege ruimte" . Ik koop niet zo'n laptop om er dan een HDD in te zetten.
Dan heb je in tegenstelling tot Apple een ruime keus aan alternatieve modellen. Met minder specs en andere hardware.
Ik begrijp die kritiek op een specifiek model niet zo. Als je wat anders wilt bij Dell heb je keuze.
Touch friendly: Tap, swipe and pinch your way around the screen. The optional touch display lets you interact naturally with your technology.
Maar een touch samen met w10 is een hele fijne combo die erg snel went en waar je op je werk desktop vaak de neiging hebt even het touchscreen te gebruiken. Dat dan helaas ontbreekt.;(
Er is juist een gebrek aan keuze, waar is de optie voor het 97Wh + FHD scherm?
zoals hij al zegt, bij de andere modellen....
Alleen bij de XPS 15, bij de XPS 13 is dit niet het geval. Dell stond er altijd bekend om veel configuratie mogelijheden te hebben, maar dit is de laatste paar jaar aanzienlijk minder geworden.
Ik ben zelf eigenaar van die XPS 15 9550 met mat 1080p scherm en de 84Wh batterij en ik ben er erg over te spreken. Geweldig apparaat. Prachtige kleur weergave en ik vind zelf een mat scherm toch fijner werken.

Als het nieuwe model lijkt op de oude, kun je zelf de accu van het 1080p model vervangen voor de grotere accu. Dit kan namelijk ook bij de 9550. Je verliest dan wel je 2.5inch bay natuurlijk.

Ik ben benieuwd of de 97Wh accu van het nieuwe model ook in de oude 9550 zou passen.
Het gaat ook om het feit dat je glas over het scherm heen hebt dus veel reflecties gaat krijgen.
Ah fijn te horen dat het goed bevalt! :)

Maar waar gebruik je de laptop zoal voor? Zit je er minimaal 8 uren per dag achter de werken, of is het alleen als thuis laptop (omdat je het over foto's hebt).

Zou graag een ervaring willen horen, van iemand die ook het vorige model heeft met een 4K scherm, en hem volop gebruikt voor development

Ook heel benieuwd namelijk hoe goed linux omgaat met het 4K scherm en touch.. Tweakers heeft een test gedaan waarbij hij het 6 uren volhield, maar dat zal op Windows zijn geweest.. Linux zal al snel minimaal 25% korter zijn.

Kan iemand daarin zijn ervaring delen toevallig?? :)
Ik heb zelf het 4k model met touch en ben er erg tevreden over. Zowel het 4k aspect, als de touch. Als ik hierop moet teksten lezen of coderen, is het 4k werkelijk een zaligheid aan de ogen. 4k komt dus zeker bij developers goed van pas. De touch vind ik persoonlijk wel handig in gewoon gebruik (bv. snel intypen van een pin bij het inloggen, i.p.v. die onhandige nummertjes bovenaan, of ik ben aan het studeren en een boek ligt op mijn toetsenbord maar ik wil snel een ander liedje opzetten, etc...) De touch komt ook erg van pas in groepswerken, als je bijvoorbeeld iets gezamenlijk aan het bespreken bent (bv. UML diagrammen) en iemand wil snel ergens iets tonen, dan kan die gemakkelijk inzoomen, swipen, etc... zonder onhandig de trackpad te moeten gebruiken.

Touch werkt geweldig op Windows, en de batterijduur is weldegelijk ongeveer 6uur. Ik raad geen Linux aan als je gebruik wilt maken van touch. Ik ken zelf geen distro's die touch decent ondersteunen.
Ik werk zelf op Ubuntu met de XPS15, de unity versie en nu de gnome versie.
Het touch screen werkt zoals het hoort, multi touch, slepen, klikken, zoomen, gaat allemaal prima.
Ik heb de XPS 15 nu ruim en een jaar en ben er nog steeds super tevreden van! Ik heb lang getwijfeld over het 1080 of 4K scherm. Om dezelfde redenen die telkens weer aangehaald worden. "Je ziet het niet, touch op een laptop werkt niet, het verbruikt meer, ..."

Uiteindelijk heb ik toch voor het 4K scherm gekozen. Ik kan je vertellen dat dit een zaligheid is om op te coderen. Ik heb een extern 25" qhd scherm wat ik regelmatig gebruik om op te werken. Maar soms vind ik het juist jammer om hier op te moeten werken. Het is toch een heel stuk minder mooi! Ook al zit je er verder van af.
Verder vond ik ook een touch-screen geen meerwaarde. Maar dit voegt soms toch echt iets toe. Voornamelijk bij het lezen/bekijken van content even swipen is dit handig.

Om op je laatste vraag te antwoorden, Linux (meer bepaald Ubuntu) werkt zonder problemen met het touchscreen, zowel dual boot als VM. Het werkt zelfs in de bios! Enkel android emulators (die ik tot nu toe heb gebruikt) ondersteunen multi-touch niet :(
Hey super! Dank je wel.

Hoelang doe je ongeveer (tijdens volgas coderen en VM's runnen) met een batterijlading in linux?
Onder Linux kan ik je geen precies antwoord geven, ik werk zelden onder Linux op verplaatsing. Onder Windows haal ik met meerdere zware programma's rond de 3 uur. Met gewoon wat hersenloos surfen/typen loopt dit al snel op naar 6 uur.

@Swooky hierboven: gebruik je dan Firefox? Want als ik enkel wat offline documentjes typ haal ik ook zulke werkdagen. Chrome is inderdaad allesbehalve zuinig. Weet niet of dat aan "het surfen" ligt of aan Chrome op zich.

[Reactie gewijzigd door sam57 op 6 januari 2017 15:32]

Nope, om technisch correct te zijn gebruik ik Chromium, maarja Chrome/Chromium is niet echt zuinig.
Ik heb nog niet Firefox geprobeerd sinds ik linux gebruik, altijd meteen chromium geinstalleerd. De setup van extentions en theme'ing(de hele interface werkt met GTK3, werkt erg mooi met een script die ik heb voor day en night mode) die ik nu heb op Chromium vind ik erg fijn.
Niet bijzonder lang, ik gebruik zelf Manjaro linux op mijn XPS 15(512GB SSD,16GB ram, 84Whr batterij en 1080p scherm).
Met Powertop en TLP goedingesteld te hebben en brightness op 25% krijg ik met mijn dagelijkse workload ongeveer 8-9 uur. Dan heb ik wat chrome tabs een IDE, een SQL of web server en een pdf reader openstaan. Wat vooral er in hamerd is chrome en iets met audio, bij youtube filmpjes dan gaat ie al snel tegen de 6 uur aan.
Het verschilt heel erg qua workload, als ik alleen een IDE heb opstaan kan ik makkelijk de 10 uur halen.
Ik hoop dan ook dat ik misschien in de toekomst die 97Whr batterij in mijn XPS 15 9550 kan doen. :Y)
Windows is in batterijleven toch zeker nog koning.
welke linux kernel heb je in je Manjaro?
4.9.0-1, ik heb tot nu toe altijd de laatste stable kernel gedraait. Met 4.9 draait mijn XPS 15 merkbaar beter tegenover 4.8.
De upgrade van 4.8 naar 4.9 ging ook helemaal goed zonder problemen.
Ik kan Manjaro zeker aanraden, het blijft Arch dus er valt wel wat te tweaken, maar dat is het absoluut waard.

[Reactie gewijzigd door Swooky op 7 januari 2017 16:57]

Je moet eigenlijk zelf de linux kernel gaan compilen als je een goede batterijduur wil onder linux. Zelfs de laatste LTS versie van Mint heeft nog kernel 4.4 waar de laatste Skylake optimalisaties niet inzitten.

Windows geeft je (helaas) meer dan het dubbele aan batterijduur, mijn mijn 1080p scherm kwam ik bij laatst een dag thuiswerken na 13,5 uur op 6% batterij (2016 model)

Ik had daarvoor dus Linux Mint, en dan kwam ik na 5 a 6 uur al onder de 10%

Een kennis van me heeft trouwens zelf een Archlinux heeft gecompiled met de laatste versie van de linux kernel en haalt veel langere batterijduur tijden (en hij heeft wel het 4k scherm)

[Reactie gewijzigd door Artimunor op 6 januari 2017 15:20]

Ik heb nu ongeveer 4 maanden een Dell XPS 15 met 4k in bezit. Op het begin gebruikte ik het touchscreen even omdat ik het wel makkelijk vond voor sommige dingen, maar ik heb het nu helemaal uitgezet omdat ik het er eigenlijk geen meerwaarde meer in zie.

Ik ben student media-design en heb de laptop dus juist gekozen voor het 4k scherm omdat ik zowat elke dag bezig ben met Adobe Photoshop, Illustrator, InDesign en daarnaast ontwikkel ik ook diverse websites.

Voor design in de bovengenoemde Adobe programma's is de laptop echt fantastisch door het geweldige scherm. Toch ben ik niet helemaal tevreden over de laptop en zit ik er nog steeds over na te denken een MacBook aan te schaffen.

Het 4k scherm is dus fantastisch, maar de batterij houdt het helaas maar 4 tot 5 uur vol als ik geluk heb.. Ook ondervind ik in bijvoorbeeld Google Chrome veel scrolling lag, geen idee of dat aan het scherm ligt, maar meermaals opnieuw installeren heeft tot nu toe niet geholpen.

Ook ben ik blij dat het nog geen zomer is, aangezien de weerspiegeling van het scherm echt ongekend is...

Als je dus veel 'on-the-go' werkt is de Dell XPS 15 met het 4k scherm en de huidige accu geen aanrader.

Weet niet of je er wat aan hebt maar dit is mijn ervaring met de 4k Dell XPS 15 ;)

[Reactie gewijzigd door Timoo_FR op 6 januari 2017 13:07]

Ik heb hetzelfde probleem met Chrome om mijn 4k xps 15.
Van het XPS topic op het forum.
Voor de mensen die het scrollen in chrome vervelend vinden werken, heb ik een oplossing zonder de synaptics drivers te installeren. Die trouwens inferieur is tegenover de Microsoft touchpad driver vanwegen de geweldige gestures, precisie en palm-rejection van de Microsoft driver.

Download de Chrome extention genaamd SmoothScroll. Ga dan naar de instellingen van de extention, zet hem eerst op "Opera" en doe daarna "Pulse algorithm" en "Touchpad support"(deze is het belangrijkst!) aan. Scroll naar beneden en klik op Save en BOEM touchpad scrollen zoals het hoort!
Kijk daar hebben we wat aan. Heb overal al gezocht maar niks kunnen vinden, heel erg bedankt! ;)
Ik geef @DutchKevv gedeeltelijk gelijk. Inderdaad niet vanwege de touchscreen, maar vanwege resolutie.
Zeg niet zomaar 4K tegen een QHD scherm!
Voor alle duidelijkheid 4K = UHD = 3840x2160

Zo'n 3200x1800 QHD is qua productiviteit inderdaad minder dan een 1080p scherm vanwege de scaling.
Optimale scaling is 2:1 en daardoor kom je bij een QHD scherm uit op een "werk" resolutie die gelijk is aan 1600x900, maw de resolutie gebruikelijk bij low-range laptop modellen...

Foto's zijn bijzonder scherp op QHD schermen, maar effectieve horizontale en verticale ruimte gaat erop achteruit.
900p is juist standaard op 15", niet alleen op low-range. Je kunt 1080p wel normaal vinden maar daar wordt software niet voor geoptimaliseerd. Bijvoorbeeld de 15" MBP heeft ook een 1800p scherm.
Je zit helemaal niet vast aan een touchscreen...
Je kan deze prima configureren met een matte 1080p scherm, welke ik heb in de 2016 variant.. ik had 4k genomen als deze niet glazend geweest was, touch maakt me niets uit.

[Reactie gewijzigd door Artimunor op 6 januari 2017 12:42]

Wel als je 97Wh uur wil en 32GB geheugen...
Zeker de accu is fijn. Ik zocht een soortgelijke laptop als jou met de zelfde doeleinden. Voornamelijk VM werk, scripting etc. Dan heb je, imo, helemaal niets aan een extra GPU en touchscreen.

Maar inmiddels heb ik de eisen iets minder hoog gemaakt. Ik kan een boel vm's kwijt op het esxi cluster op werk waar je een VPN naartoe opzet. En tja... De extra grote batterij is zeker fijn. Maar achteraf gezien ligt dat ding toch voor 95% van de tijd aan de lader.

Desondanks een hele mooie laptop om naar te kijken met flinke hardware. Ook 16gb voldoet voor mij met een extern cluster ;)
De 97Wh is alleen bij het nieuwe model verkrijgbaar, maar de 80+ Wh bij het huidige model is ook te verkrijgen met een mat non-touch scherm en 16GB (de extra 16GB) kun je ook zelf bij steken. Dit betreft dan de XPS 15. Ik heb er zelf één in bestelling staan. Wel kun je er dan alleen een SSD in laten plaatsen en nog een extra HDD.

[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 6 januari 2017 13:17]

Exact, en als je je ergert aan aanrakingen kan je het touch input device in device manager gewoon disablen. Dan doet die touch laag niks meer.
Hij zal ook wel uitkomen als zakelijk model, dan heet hij de Precision. Zelfde laptop, maar dan net wat anders van binnen. Zo heeft die bijvoorbeeld een Nvidia Quadro en heb je meer opties om uit te kiezen.

EDIT:

Yep, komt er ook aan :) Met 1080 scherm, 32GB en M.2 PCIe 1 TB SSD.

De kleinere accu heeft overigens nog wel een voordeel. Er kan dan een tweede SSD bijgeplaatst worden.

[Reactie gewijzigd door PWM op 6 januari 2017 12:33]

Hey super! Heb je een bron en/of volledige spec lijst?
Je vergeet het belangrijkste: de processor. De rest kan je namelijk zelf wel regelen, maar het zou jammer zijn als de non-touch-variant (ervanuit gaande dat die er komt) niet met de snelste processor leverbaar is. Ik heb zelf de 9550 non-touch met i7. Grootste batterij is eenvoudig te bestellen en te plaatsen; upgraden naar 32GB RAM en 1TB SSD kan je ook zelf. Maw, de MBP killer is er al!
De macbook pro komt met een oudere generatie (HQ) processor ben eigelijk wel benieuwd hoe de 6920HQ het doet tegen de 7700HQ
Er zit bijna geen verschil tussen die processors. Het IPC van Kaby Lake (7700HQ) is hetzelfde als dat van Skylake (6920HQ), en gezien de kloksnelheden van de processors die je daar noemt bijna dezelfde zijn (2,8-2,9 basis klok, 3,8 turbo klok, zelfde TDP) gaan ze dus even snel zijn. Kaby Lake ondersteunt verder miniem sneller RAM en kan wat meer videocodecs hardwarematig verwerken, maar gezien beide laptops een dedicated GPU hebben, betekent dat niets. Apple heeft voor de MBP met GPU dus weinig reden om zich te haasten voor een update

De grootste upgrade van de nieuwe XPS 15 is de GPU, GTX 1050 tegenover de GTX 950M die er voorheen in zat is een grote sprong vooruit.
Hoezo heb je als developer niets aan de 4k scherm? Echt wel!

Ik ben developer, en ik kan bepaalde dingen niet goed testen juist omdat ik geen 4k scherm heb. Ik kan niet zien hoe e.e.a. er uit gaat zien op een hoge resolutie scherm. En scherpere fonts is voor een developer ook fijn.
Ja, het slaat nergens op om te zeggen dat je niets aan een high-res scherm hebt. Het enige type gebruik waar je niets aan high-res hebt is gamen wanneer de graphics kaart het toch niet aan kan. Alles is op high-res gewoon makkelijker en sneller te lezen , je wilt gelijk nooit meer terug.
Een mac-killer moet toch echt OSX draaien imo. Want anders ben je verplicht tot dual-boot/VM (wat funest is voor workflow) en draai je alsnog in 9 v.d. 10 situaties meer productiviteit met een Macbook. (om iOS/OSX development nog maar even buiten beschouwing te laten)

Linux heeft wel de workflow a la OSX, maar niet de app-compatibiliteit van windows. Windows heeft weer niet de workflow van OSX/Linux. OSX heeft zowel app-support als goede workflow mogelijkheden.

En zolang windows niet fatsoenlijk kan schalen (a la OSX), wat heb je dan aan een 4k scherm?

Edit @ DutchKevv

Gebruik dagelijks windows en osx, af en toe linux.

Windows schaling huil ik elke dag om (game vanaf de bank op een 32" 1080p T.V. en dat is lastig te gebruiken.) DPI-schaling aanpassen zorgt er helaas voor dat ik uberhaupt niet meer kan gamen. Dat doet mijn macbook stukken beter, of ik het nu op 1280, 1440 of 1650 schaling zet, de desktop blijft haarscherp, leesbaar en gaming werkt gewoon naadloos (als in, wordt niet onmogelijk gemaakt door de schaling zoals bij windows het geval is, ik weet dat Mac gaming verre van naadloos is, om bijv een 360 controller aan de praat te krijgen moet je 'hacken' ;))

Feit blijft dat op linux dat een serieus aandeel van de applicaties niet worden ondersteund op Linux (en nu niet zeggen dat GIMP == Photoshop). Wil je dus de app compatibiliteit van Windows met de workflow van Linux/Unix dan kun je mijns inziens niet om een Mac heen imo.

Dat je ze het niet gunt snap ik, zo dacht ik ook jarenlang. En ik vind Apple ook smerig bedrijf.
Maar als ik in 1 uur op een mac meer gedaan krijg dan op een linux of windows pc, dan zou ik als ondernemer wel gek zijn om iets anders te gebruiken. Bij de meeste mac users die ik ken verdient de meerprijs zich ruimschoots terug in de 2 a 3 jaar afschrijving die wordt gehanteerd. Laat staan als je er 5 jaar meedoet (wat ze technisch vaak ook nog volhouden i.t.t. heel veel andere laptops).

Tuurlijk voor huis-tuin-en-keuken-gebruik heb je zeker geen Mac nodig, maar voor Pro's zie ik zeker wel in dat de aanschafprijs bijna irrelevant is en dat productiviteit veel belangrijker is. Als ik op een productiemiddel van 50.000 euro 12 maanden werk in 1 week gedaan kan krijgen is dat productiemiddel dan duur? Ik zie het als een geweldige investering waardoor ik nog maar 2 weken in het jaar hoef te werken, of nog maar een paar jaar full-time en met pensioen kan.

En veel succes met native iOS development vanaf een niet OSX/Mac-os

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 6 januari 2017 16:22]

Iets doet mij vermoeden dat je al heel lang niet meer serieus buiten OSX geweest bent..

Heb zelf al jaren OSX en ik kan uit ervaring vertellen, het begint sluggish te worden, heeft een heerlijke terminal maar dat heeft Linux ook (en weet zeker dat MS er nu ook veel mee bezig is) en ze bieden totaal niks extra''s behalve vendor locker's.

Buiten dat, heel eerlijk gezegd, al was OSX beter.. ik gun het ze niet, puur om dat ze je dus zo gelokt willen houden en ze te beroerd zijn om bijvoorbeeld OSX apps te signeren zonder je eerst even 2000,- te laten Lappen voor een officieel Mac device..

Hou ik persoonlijk niet zo van. Vind het dan ook niet raar dat het het bedrijf is met het meeste geld op de bank

[Reactie gewijzigd door DutchKevv op 6 januari 2017 14:10]

Je kunt tegenwoordig gewoon een Bash terminal installeren in Windows 10. Zit ingebakken in het OS. Bron: http://www.howtogeek.com/...bash-shell-on-windows-10/
Gebruik dagelijks windows en osx, af en toe linux.

Windows schaling huil ik elke dag om (game vanaf de bank op een 32" 1080p T.V. en dat is lastig te gebruiken.) DPI-schaling aanpassen zorgt er helaas voor dat ik uberhaupt niet meer kan gamen. Dat doet mijn macbook stukken beter, of ik het nu op 1280, 1440 of 1650 schaling zet, de desktop blijft haarscherp, leesbaar en gaming werkt gewoon naadloos (als in, wordt niet onmogelijk gemaakt door de schaling zoals bij windows het geval is, ik weet dat Mac gaming verre van naadloos is, om bijv een 360 controller aan de praat te krijgen moet je 'hacken' ;))

Feit blijft dat op linux een serieus aandeel van de applicaties niet worden ondersteund(en nu niet zeggen dat GIMP == Photoshop). Wil je dus de app compatibiliteit van Windows (of iig benaderen) met de workflow van Linux/Unix dan kun je mijns inziens niet om een Mac heen.

Dat je ze het niet gunt snap ik, zo dacht ik ook jarenlang. En ik vind Apple ook een smerig bedrijf.
Maar als ik in 1 uur op een mac meer gedaan krijg dan op een linux of windows pc, dan zou ik als ondernemer wel gek zijn om iets anders te gebruiken. Bij de meeste mac users die ik ken verdient de meerprijs zich ruimschoots terug in de 2 a 3 jaar afschrijving die wordt gehanteerd. Laat staan als je er 5 jaar meedoet (wat ze technisch vaak ook nog volhouden i.t.t. heel veel andere laptops).

Tuurlijk voor huis-tuin-en-keuken-gebruik heb je zeker geen Mac nodig, maar voor Pro's zie ik zeker wel in dat de aanschafprijs bijna irrelevant is en dat productiviteit veel belangrijker is. Als ik op een productiemiddel van 50.000 euro 12 maanden werk in 1 week gedaan kan krijgen is dat productiemiddel dan duur? Ik zie het als een geweldige investering waardoor ik nog maar 2 weken in het jaar hoef te werken, of nog maar een paar jaar full-time en met pensioen kan.

TL:DR
CLI en schaling op windows zijn nog steeds huilen met de pet op.

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 6 januari 2017 17:14]

Je kunt de touch optie uitzetten in de bios. Ikzelf heb de xps uit 2016. Top laptop, alleen had ik liever een mat scherm gehad.
Linux support is ook goed want is ook leverbaar met Ubuntu. Vorige/huidig model was Ubuntu niet leverbaar in combinatie met 4k scherm.

Als je de 91kwh accu optie neemt past er geen 2,5" hd of ssd meer in. Alleen 1x nvme m.2 opslag

[Reactie gewijzigd door kr4t0s op 6 januari 2017 14:05]

De vorige XPS 15 was er ook met een 1080p scherm, de kans is groot dat dit weer zo zal zijn.

Vooral de vingerafdrukscanner was een groot gemis op de 2016 versie, altijd maar weer dat wachtwoord intikken, dit voelt net wat minder snel. Een camera met Windows Hello ondersteuning zou nog beter zijn.
Ze zouden een absolute MBP killer hebben als ze 32GB + 97Wh + 1TB + 1080 (zonder touch) scherm uitbrachten..
De XPS 15 9550 is te krijgen in de configuratie met 16 GB, 1 TB NVME SSD, 1080p en 97Wh. Zelf heb ik de 4k+touch variant, maar op zich is hij er ook in een 1080p uitvoering.
Maar nu baseer je je op één artikel dat het aanraakscherm verplicht zou zijn voor de 97Wh batterij. Bij het vorige model was de verplichting voor de grote accu dat je een PCIe SSD neemt, het scherm kon een mat FHD scherm zijn. Dus die MBP killer waar je van droomt bestond al gewoon (zij het dan met 84Wh batterij). Dat dat bij dit model niet meer zo is, leid ik eigenlijk nergens uit de specificaties af, en is af te wachten tot je het model ook echt kunt configureren en bestellen.

En als de combinatie dan toch niet mogelijk blijkt, is er ook nog de Dell Precision 5000 reeks, zelfde chassis als de XPS 15 maar nog meer configureerbaar (de Precision 5510, gebaseerd op het huidige model, kun je zelfs bestellen met Ubuntu 14.04).
Iedereen is anders, maar ik zou graag een 4K laptop willen. Ik ben geen programmeur, mijn dagelijks leven bestaat uit terminal vensters en Linux. Ik zou dan ook zo een sticker over het scherm plakken om de glans weg te halen. Verder zijn dit gewoon geweldige laptops. Financieel niet haalbaar op dit moment, maar ik hoop toch wel een keer een XPS te kunnen aanschaffen.
http://www.dell.com/nl/p/xps-15-9560-laptop/pd

Die met 1080p en zonder touch screen is bestelbaar.
Ah thanks dat je er aan denkt!!

Ik ga hem deze week bestellen, je hebt mijn dag gemaakt :)

[edit]
Zoek nog even om de 32GB + 1TB SSD

[edit]2
http://configure.euro.del...=nl&l=nl&s=bsd&cs=nlbsdt1

Precision line is nu ook te koop :) Dat zal hem voor mij worden

[Reactie gewijzigd door DutchKevv op 17 januari 2017 12:42]

De volledige spec sheet is hier te vinden.

Helaas nog geen releasedate of enige indicatie van wanneer we deze kunnen pre-orderen.
56Whr or 97Whr Battery (built-in)*
*Battery is built-in to the laptop and is not replaceable by the customer.
Dit staat toch wel een beetje uit, want naar mijn weten kan je de batterij van de XPS 15 9550 wel zelf vervangen. De monteuren van Dell zelf kunnen bij je thuis in ieder geval wel de batterij vervangen, dus moet dan je het zelf ook kunnen doen met de goeie schroevendraaiers. ;)

Zouden ze hem er nu in hebben gezet zodat je hem alleen kan laten vervangen bij Dell zelf, net zoals bij Apple?
Zou erg jammer zijn want die 97Whr batterij zou erg mooi zijn in mijn Dell XPS 15 9550. :Y)

EDIT: Niet getreurd, op de spec sheet van de 9550 staat het zelfde. https://www.hardsoftcompu...16/pdf/XPS15SpecSheet.pdf

Dell heeft zelf een tear down guide van de 9550 op hun website staan waarin staat hoe je de batterij kan verwijderen en vervangen. http://www.dell.com/suppo...A-6DA9FA993555&lang=en-us

Apart dat ze op de ene plek zeggen dat het niet kan en op de andere ze je vertellen hoe je het moet doen. 8)7

[Reactie gewijzigd door Swooky op 6 januari 2017 15:03]

Medewerker van Dell Sales Chat vertelde mij dat hij over 1 a 2 weken te bestellen zou zijn.

[Reactie gewijzigd door Executor16 op 6 januari 2017 16:06]

Jammer dat het geen 1050ti is geworden.

Weet iemand waar die 32GB RAM limitatie aan ligt? Chipset? SODIMMS van de juist maat bestaan (nog) niet? Of levert Dell het gewoon niet maar kun je het er zelf wel in zetten?

Ik wacht nog even rustig de reviews af van de zeiksnorren van /r/dell. De XPS15 staat op mijn verlanglijstje, maar ik wil wel eerste weten of coil whine eindelijk opgelost is en of de TB3 connectie full speed is (nieuwe XPS13 en oude XPS15 hebben half speed).
2 SODIMM sloten, dus 2x 16GB is maximaal 32GB, tenzij er 32GB DDR4 1,2V SODIMM modules uitkomen :).

http://core0.staticworld....-specs-100689210-orig.jpg gezien dit overzicht, lijkt het er eerder op dat het de 1050ti is en niet de 1050.
In theorie zou dit dus kunnen?

http://eu.crucial.com/eur/en/ct2k32g4rfd4213

Als je die 1050ti baseerd puur op de 4GB VRAM dan kom je overigens bedrogen uit - de laptop versie van de 1050 non-ti kan ook 4GB hebben.
Theorie? Ja, praktisch? Nee, is DIMM, desktop, past niet in een laptop ;).

De 4GB versie NIET Ti zijn we in laptops nog niet tegengekomen..
Mooie laptop! Ik hoop echt dat deze serie niet zoveel last heeft van coil whine zoals de xps13 serie.
Dus zo heet dat, weer wat geleerd. Mijn XPS13 van juli 2016 heeft hier behoorlijk last van, ook na 2x een nieuw moederbord en scherm :(
De Coil Whine van de XPS 13 heb je in principe alleen bij een reboot/koude start. Na een keer slapen is het weg.

Ik heb zowel de XPS13 (voor mij) als de XPS15 (voor mijn vrouw). Beide hebben een 4K touchscherm. Echter, het XPS13 scherm is veel fijner. Scherper, fijnere kleuren, beter wit. Ben benieuwd of dat bij deze is aangepakt.
Helaas zit dit vaker in videokaarten, dus scherm/moederbord vervangen zal daar weinig aan doen.
Dit verschilt ook echt per exemplaar, maar als je het hebt is het echt naar.

Soms wordt dit onder garantie opgelost:
http://forums.evga.com/Is...er-Warranty-m2498805.aspx
Maar dat hangt af per fabrikant :s

Moraal van het verhaal:
Als je nog garantie zou hebben, vraag eens of ze dit oplossen :)

[Reactie gewijzigd door Simii op 6 januari 2017 12:25]

Mijn XPS13 heeft er weinig last van. M'n oude XPS12 had het wel erg. Toch raar dat dit probleem zo vaak voorkomt..
Ik heb de XPS-13 al ruim een jaar, en nooit vreemde geluiden vernomen.
Ook de eerste keer dat ik lees dat iemand überhaupt last van coil whine heeft bij een XPS-13.
Of was dit ooit bij een ouder model XPS-13?
Hmnm, ok, zal eens m'n oor boven het toetsenbord houden, misschien dat ik het dan hoor...
Alhoewel het een vreemde werkhouding is, dus echt last zal ik er niet van hebben als het zo is.
het is wel duidelijk hoorbaar als je gewoon normaal zit te werken bij mij hoor. lijkt net alsof je een harde schijf hoort ;) (zit ssd in)

[Reactie gewijzigd door jochem1998 op 11 januari 2017 14:40]

Ik heb nu net even goed geluisterd, ik hoorde niets tot ik met mijn oor aan de onderkant ging luisteren. Met video aan inderdaad een heel zacht brommetje, maar ook wel héél zacht. Normaal heb ik altijd geluid aan bij het afspelen van video, en zit ik ook niet met mijn oor aan de onderkant van mijn laptop te luisteren.
Maar ok, het is inderdaad waar te nemen. Misschien heb ik gelukkig een XPS-13 waarbij het nauwelijks hoorbaar is, kan mij wel voorstellen dat als het harder is onwijs irritant is.
Mooi dat de specs zo'n gave update krijgen.. Maar waarom zijn de upgrades niet zelf te kiezen?

Zo krijg je de 97Wh batterij alleen als je genoeg geld uitgeeft voor een 4k scherm met touchondersteuning. Iets wat lang niet iedereen nodig heeft, of wil. Zelf zou ik graag een i5 of i7 configuratie zien met de grotere batterij maar met de normale 1080p panel. Ook een beetje jammer dat het toch een 1050 is geworden IPV een 1050ti, maar dat zullen ze wel gedaan hebben omdat de TDP van de 960m en 1050 (nagenoeg) gelijk zijn. Op die manier is het heatsink design van de vorige XPS 15 voldoende.

Desondanks dit alles ben ik wel hyped voor de XPS. Laat maar komen 8-)
Ja inderdaad, vroegah was dell juist zo'n fijne webshop omdat je zo even een reepje geheugen extra, full hd scherm ipv hd ready, andere/grotere hdd, allemaal los kon aanvinken.
Tegenwoordig gaat dat helaas niet meer..
De XPS15 komt ook als Precision-workstation-lijn beschikbaar en daarbij kun je wel alles aanvinken zoals vroeger.
waarom brengen ze niet nog een versie uit zonder touchscreen? Ik snap echt niet de toegevoegde waarde daarvan.
De Dell Precision 5000 is (bijna) hetzelfde als de XPS, die heeft 4k mat scherm. Is wel nog niet geupdate weet niet hoelang dat nog duurt. Is ook net geupdate zie ik, submit gedaan naar tweakers :) Let op, de mobile Xeon's zijn ook ge-update van v5 naar v6, 2.8ghz naar 3.0ghz en van 3.8ghz boost naar 4.0ghz boost. (model naam is hetzelfde van de Xeons)

[Reactie gewijzigd door kr4t0s op 6 januari 2017 22:30]

Geheel offtopic maar wanneer maakt Dell die site eens bruikbaar voor een Tweaker, ik wil een 13-14 inch laptop met quad core i5 of 7, 1 pcie ssd, 1 harde schijf en minstens 1 Thunderbolt 3 poort, met IPS 1080p, non touch, non glance scherm.

Ze hebben het vast wel, maar vind het maar eens zonder filters tussen honderden varianten...

[Reactie gewijzigd door Flaat op 6 januari 2017 12:52]

Ik zou eerder beginnen met zoeken in de Pricewatch van Tweakers, dan zie je ook welke andere opties er nog zijn in de markt. Maar verder ben ik het met je eens dat de website van Dell niet goed filtert.
ja maar daar staan dus niet alle opties van dell tussen...
Ben ik de enige die zich zorgen maakt over de Killer AC 1535-netwerkkaart? Uit het verleden blijkt dat die implementaties niet erg succesvol zijn. Zoals bijvoorbeeld de afwezigheid van Windows ingebakken drivers.
Deze network kaart wordt ookal geleverd in het huidige model (geen andere optie), ik heb daar niets bijzonders over gelezen in mijn zoektocht naar een nieuwe laptop. Ik heb een huidig model XPS 15 in bestelling staan.
Goed om te horen. Voor moederborden blijf ik er wat huiverig over maar misschien is dat inmiddels achterhaald.
Het blijven mooie dingen die XPS-serie, mijn broertje(XPS13) gebruikt er al langer een en heb hem nog nooit horen klagen.
Heb hem zelf ook een dagje kunnen gebruiken en werkt ook nog fijn ben alleen geen van van de touchscreen.
Misschien een rare vraag, maar waarom ben jij(en anderen) geen fan van het aanraakscherm? Als je het verder helemaal niet gebruikt, zijn er dan nog nadelen?
De nadelen zijn:

- Glossy scherm
- Accu drain
- Meer prijs
- Voor veel mensen onzinnig op een normale laptop zonder tablet functie.

[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 6 januari 2017 15:19]

Gebruik zelf meestal gewoon mijn eigen muis en dat zal ik blijven doen.
En soms als je lekker aan het weg typen bent schiet ik nog wel eens uit en met een touch ben je opeens op een andere regel waar je niet moet zijn.
Moet ik wel zeggen dat ik soms wel 'lomp' type
Oh oké, dus als het uitschakelbaar is, dan is het weer geen probleem.
Ik las net ook iets over een matte optie. Dus ik denk dat dit wel zo'n beetje alle minpunten zijn.
Nadeel is ook dat je er voor betaald en het dan niet gebruikt dus een (goedkopere) optie zonder touch zou mooi zijn.
Als er een 1050ti in had gezeten had ik nog wel overwogen om te upgraden.
Maar nu is die ongeveer hetzelfde aan de 960m

Zou de 97Wh accu ook in een 9550 passen ? :)

[Reactie gewijzigd door N. Meijer op 6 januari 2017 12:51]