Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

AMD brengt Crimson ReLive-driverupdate uit

Door , 50 reacties, submitter: LongBowNL

AMD heeft zoals verwacht een nieuwe Crimson-driver uitgebracht, onder de naam ReLive. De update brengt onder meer videocapturing en streaming voor games met zich mee, naast nog een groot aantal nieuwe functies en verbeteringen.

De zogenaamde Crimson ReLive-update is verschenen op de website van AMD, met versienummer 16.12.1. Een van de belangrijkste nieuwe features voor ondersteunde videokaarten is de mogelijkheid om videobeelden op te nemen tijdens het gamen en deze vervolgens te streamen. Hiervoor komt een speciale toolbar beschikbaar waarmee gamers de functie kunnen besturen.

Verder maakt AMD melding van een functie met de naam Chill, waarmee de videokaart efficiënter met energie moet omgaan. Ook is WattMan aanwezig in de ReLive-driver, waarmee videokaarten overgeklokt kunnen worden. Naast nog een aantal kleinere features die AMD op zijn website uiteenzet, zijn er ook een groot aantal bugs gerepareerd.

De release van ReLive komt niet als een verrassing. Op dinsdag lekte de release van de nieuwe software al uit toen de volledige presentatie naar buiten kwam. Naast alle nieuwe features werd daarin de release op donderdag ook al genoemd.

Bauke Schievink

Admin Mobile / Nieuwsposter

8 december 2016 20:42

50 reacties

Submitter: LongBowNL

Linkedin Google+

Reacties (50)

Wijzig sortering
Gamers Nexus heeft al een eerste review staan van AMD ReLive. De TL:DR vergeleken met ShadowPlay:
  • Ze zijn aan elkaar gewaagd
  • ShadowPlay bestanden zijn iets kleiner bij gelijke settings (375MB/min vs 365MB/min @50Mbps)
  • Het FPS verlies van ReLive is gelijk of lager dan bij ShadowPlay
hier 3 andere games getest

https://i.imgur.com/TQn5Ak9.png

en dat geeft een vrij consequent beeld: shawdow play rond de 4% verlies en ReLive rond de 2.5% performance verlies

[Reactie gewijzigd door Countess op 9 december 2016 09:20]

Iets wat ik daarbij mis is het feit dat AMD ReLive kan opnemen in h265.
Dat zou het geheugengebruik bij dezelfde kwaliteit aardig moeten drukken.
Ik ben wel benieuwd wat de performance impact is bij het opnemen in h265.
x265/HEVC mis ik bij heel veel nieuwe producten en software.. Helemaal met de opkomst van '4K' en dan nog HDR. We hebben x265/HEVC nodig!

Edit: verduidelijking leek nodig :)

[Reactie gewijzigd door Peran op 9 december 2016 10:38]

Je hebt er zeker goede tussen zitten, maar naar mijn ervaring zijn deze snel weer weg. Ik ben stilaan alles aan het overzetten met overwegend positief succes.
Zonder HW acceleratie is h265 helemaal niet zo'n goeie oplossing.

Mijn PC, i7 3770K @ 4GHz, met de test video van Astra (10 bit 2160p50), zit de CPU op constant 80-90%. Dat is toch echt een beetje jammer. NU heb ik ook een GTX960, dus gelukkig ook hardware decode, maar software decoding en encoding is toch nog echt vrij zwaar. Encoding kan dat apparaat van mij ook voor 23.97 fps eigenlijk niet realtime. (x265)

MediaInfo Astra SES file
Mocht iemand de driver in het Nederlands geinstalleerd hebben en opzoek zijn naar de Twitch streaming instellingen... Dat hebben ze echt geweldig gelokaliseerd: Dat zit onder Re-Live > Stromen > Ruk.

Streaming is vertaald als Stromen, en Twitch is vertaald als Ruk, inderdaad... :P

Overigens kreeg ik ook een melding of ik een CD in mijn CD drive wilde steken bij het opstarten van de installer. Gezien de installer zelf 499MB is, heb ik gewoon op Doorgaan geklikt, en kon ik daarna de driver netjes installeren.

De software is prima AMD, maar iets betere testing/lokalisering zou ik wel waarderen.

EDIT:

Net wat Overwatch gespeeld (AMD RX480, 1080p @ High); die Chill modus is best wel vet:

Wanneer je stilstaat of geen echte intense bewegingen maakt (bijvoorbeeld niet van kijkrichting veranderen terwijl je loopt), draait het spel op 60fps, maar zodra je ook maar iets van input geeft anders W inhouden bijvoorbeeld, schiet de framecap er vanaf en speel je met 120~180fps. In-game merk je dit echt niet, maar voor de temperatuur van de kaart is het een wereld van verschil:

Mijn GPU fan draait bijna niet en de kaart is maar 65C, terwijl ik op momenten dat de frametimes uitmaken met unlocked framerate speel (en dan schiet de kaart ook kort naar ~70C). Het gebruikt niet alleen minder energie, het maakt je PC ook nog eens een stuk koeler (en daarmee: stiller).

Als andere games er net zo goed mee omgaan als Overwatch, ben ik dik tevreden en mag het van mij prima aan blijven staan.

Overigens vermoed ik dat de AMD driver 'intense actie' meet door te kijken naar de verandering van de projectiematrix; de positie en rotatie van de camera die de scene rendert. Het lijkt erop dat zolang het verschil tussen de vorige frames en de huidige frame vrijwel lineair is, de FPS cap ingeschakeld wordt, en wanneer een verandering wordt geconstateerd deze er tijdelijk weer af gaat.

Misschien dat dit een probleem wordt in race-spellen waar je ondanks de rechte lijnen toch met hogere FPS wilt spelen vanwege de hoge snelheden. Echter, ik heb een 60Hz scherm, dus voor mij is dit een perfecte oplossing. Ik weet niet hoe het zich gedraagt met een 144Hz scherm, bijvoorbeeld.

[Reactie gewijzigd door Laloeka op 9 december 2016 00:50]

Die Stromen is zo Ruk :+

Ik hoop echt dat je kan kiezen om die meuk niet te installeren, ik game niet maar heb wel de driver nodig voor mijn rx480, nu heb ik zo'n vermoeden dat deze niet echt sneller meer gaat worden voor het doel dat ik hem gebruik (OpenCL)
Ja er wordt gevraagd als je Re-Live wil installeren of niet. Niet dat je verschil merkt overigens, als je het wel installeert staat het alsnog standaard uit.
Wat je zegt, de chill-modus is best chill? Ik ga het thuis gelijk testen in ARK :)

offtopic: Een CD? Shit, wat was dat ookalweer?! :+
De chill functie in benchmark gegoten => http://www.tomshardware.c...l-ocat-relive,4846-2.html

Kort samen gevat: je hebt er enkel iets aan als je framerate hoog ligt, het is negatief voor frame rate timing en het kost je uiteraard fps.

Ik zie er persoonlijk het nut niet van in buiten een mooie term die ze op de doos kunnen zetten. Kan je beter de kaart underclocken/undervolten om in eco modus te gamen. Hoef je ook geen support van de games voor.
"Kan je beter de kaart underclocken/undervolten"
Right. Alsof alle gamers verstand hebben van videokaart-tweaks. Als AMD dat on-the-fly voor ze kan doen, via een neat en direct beschikbaar schermpje, bereiken ze mooi die andere 90% van de gamers, die géén verstand hebben van tweaking.
AMD kan dat on-the-fly doen, ze kunnen perfect een max performance en een eco modus knop inbouwen waarbij ze achterliggend de kaart een lagere clock/volt geven. Beter nog die modus is er eigenlijk al, als er geen 3D applicatie draait word de kaart volledig dicht geknepen.
Echter kiezen ze ervoor om een soort van throthling in te bouwen wat in mijn ervaring een laggy ervaring oplevert. De test van tomshardware bevestigd dat ook, de frame rate timings hebben opmerkelijk meer pieken dan wanneer dit uitstaat.
ok, snap ik.
Maar als ik Tom's Hardware er dan bij pak, beginnen zij hun review al met "Just try not to think of this chart as "higher is better," because that's not what we're trying to show.

Right out of the gate, we see the most demanding scene diminishes the impact of Radeon Chill the most, just as we were expecting. Meanwhile, the frame rate drops quite a bit in the sequence with the least amount of motion. That's pretty much what AMD is advertising."

And they end with: "This feature does help supported cards run cooler, and thus quieter. There's not much more we could ask for except a longer whitelist or, better still, an option to enable Chill at our own risk for every game, even the ones not yet officially supported. "

To me that sounds like a recommendation.
Voor mij klinkt het als een hele leuke manier om hier en daar wat framerates eruit te trekken, hier en daar, om zo energie te besparen. Kost niets en de lag is niet aanwezig in motion, enkel in alread-rendered-and-not-moving situations.

Ik snap best wel dat je als 1st person shotter-fanaat hier geen zak aan hebt; als je constant in motion moet zijn binnen een game, heeft dat verder weinig nut. Als je echter ook wat meer intellectueel en toch hoog-visueel materiaal boven tafel gaat halen, waarbij de speler af en toe genoodzaakt is om pas op de plaats te maken, na te denken, strategie te bedenken, etc., kan dat wel degelijk zijn voordelen hebben!
agreed, techpowerup is ook enthusiast:
https://www.techpowerup.c...son_ReLive_Drivers/8.html

The most striking new feature, in our opinion, isn't ReLive, but Radeon Chill. How this thing lowers temperatures and power draw without noticeably affecting gameplay is amazing. I'd like to think of myself as a serious enough gamer to know if my hardware isn't behaving well enough to my gameplay and am happy to report that, while the feature could do with a little more polishing on how to enable and control it, it does simply work, and we have the data to show for it. Something like this right alongside this year's "Polaris" hardware launches could have helped AMD in a big way. It's never too late, though.

overall nette UI, mooie features, ook prettig om een shadowplay concurrent te hebben (welke ik toch wel erg fijn vond, zeker om tutorials op te nemen enzo. goed werk van AMD, ze zijn echt goed bezig, wordt nu toch wel erg benieuwd naar Vega, en kan best zijn dat ik overstap :D

[Reactie gewijzigd door freaq op 9 december 2016 06:26]

Hmm, dacht dat het juist verbetering in frametimes zou moeten geven...
which AMD claims it results in a quicker response time from frame generation to frame output.
Via anandtech

Misschien een flinke bug?
Nee, dit is 'response' time. Dit betekent dat het dus 'minder inputlag' geeft dan bij de normale weergave van de beelden omdat deze anders in een 'queue' staan om uitgevoerd te worden naar het beeldscherm.

Dit is echter wel marketing en zal eigenlijk alleen effect hebben als er 'screen buffers' of 'render ahead' opties worden gebruikt. Zonder V-sync/Freesync/Gsync krijg je al 'tearing' in je beeld omdat het nieuwe frame niet gebufferd wordt maar dat er twee 'halve' frames in je scherm worden getoond.

Dit is echter speculatie en hoe het in het echt werkt zullen recensies moeten uitwijzen.
Thanks voor de uitleg
De chill functie in benchmark gegoten => http://www.tomshardware.c...l-ocat-relive,4846-2.html

Kort samen gevat: je hebt er enkel iets aan als je framerate hoog ligt, het is negatief voor frame rate timing en het kost je uiteraard fps.
Ik wil er wel enige nuance aan geven. Ze hebben de functie maar met 1 spel getest en ook nog eens de Witcher. Deze game is geoptimaliseerd voor de Nvidia, waardoor de Chill funtcie mogelijke extra slecht naar voren komt.
Deze update vind ik geweldig!
Alleen heel jammer dat mijn 280X niet supported is met wattman en dergelijke :(
het ziet er wel iets anders uit maar ik heb nogsteeds de oude overdrive met de oude functies.
Bied het wel meerwaarde op de 285 etc?
En is de 280X niet supported omdat het gcn 1 is?
Ik vermoed inderdaad ook dat het komt Door gcn 1.0. De 270/270x/370 zie ik ook nergens terug. Zelf wel blij met mijn r9 285. Maar een upgrade zit er aan te komen. Heb gewoon te weinig vram. Heb op battlefield 1 1440p medium, net aan 40-60fps. Youtube video's kan ik niet zonder framedorps kijken, ook game begint te stutteren. (dit is alleen tijdens battlefield 1)
Zeker weten dat dat aan je videokaart ligt en niet aan 3rd party drivers, ergens in je systeem, of een netwerklag?

Zelf draai ik 2 24"jes op een 280X en hier gaat alles smooth. Framedrops horen bij mijn systemen al een paar jaar tot het verleden, terwijl ik deze 280X er pas een maand geleden in heb gestoken (ik game niet, dus heb al die raw power niet nodig).
Welke cpu heeft u erin ? Een i5 is niet aangeraden.
Er zit een core i7 4790 in met 8gb ram. Wel blij dat ik een half jaar geleden heb geupgrade. Toen zat er nog een core i3 3245 (3,4ghz) in.

[Reactie gewijzigd door KingHorse op 9 december 2016 18:28]

wattman is volgens mij enkel voor polaris geschikt.
Uit de release notes:
Radeon WattMan:
Added support for AMD Radeon R9 Fury series, R9 390 series, R9 380 series, R9 290 series, R9 285, R9 260 series, R7 360, and R7 260 desktop graphics products
Dus ja, voor de 280x is het idd. helaas (is GCN 1st gen).
GCN 1 kaarten zijn niet in WattMan ondersteund omdat ze minder DPM states hebben en veel minder snel kunnen wisselen tussen die DPM states. WattMan is oorspronkelijk gemaakt voor Polaris, dus het zou veel werk kosten om GCN 1 kaarten te ondersteunen. Het zou ook weinig voordeel bieden, aangezien veel functies die WattMan onderscheidt van Overdrive niet mogelijk zijn op GCN 1 hardware.
maar wat voegt het toe op de kaarten die het nu dus wel ondersteunen?
Alles wat met de 480 ook kon/kan?
meer mensen die de update gedaan hebben en nu de temp van de gpu niet meer kunnen uitlezen via rivatuner/afterburner? Ik gebruikte deze combi om info op mijn g510 lcd te krijgen, maar kan nu met geen mogelijkheid de temp van de gpu terug krijgen :-(

nou dat gaat hier geweldig. update gedaan van driver en van afterburner. nu krijg ik wel weer de temp te zien maar veel hoger dan hoort te zijn in idle :-( en bij opstarten van afterburner gaat mn beeldscherm flink gek doen. ben benieuwd of ik daar nu de enige in ben, of dat er meer mensen last van hebben? gebruik afterburner/rivatuner al geruime tijd en hou de videodrivers altijd bij en nooit problemen gehad, tot nu toe.

[Reactie gewijzigd door huntedjohan op 8 december 2016 22:42]

Heb wel een ouder soc maar misschien " Core temp" gebruiken ? deze is naar mijn wete up to date en accuraat (sorry voor mijn slecht nederlands)

Hoop dat dit voor je werkt, met nieuwe socs heb ik altijd netjes (zoals in bios wordt aangeven) de temperaturen netjes kunnen uitlezen.. Hopelijk werkt dit ook voor jou

( ik heb logitech G510s en alles werkt hier maar ook bij andere i.s.m deze tb )
Deze nieuwe driver geeft kennelijk problemen in combinatie met afterburner. Voorlopig (via safe mode) afterburner gedeinstalleerd. Systeem crashde volledig elke keer na inloggen.
Vind het wel een toffe feature en ook dat er veel te eenzijdig en negatief over word gedaan.

No doubt, AMD would have rather have us use a less demanding detail preset to show Chill pumping the brakes on 100 FPS+ performance. Frame times would have looked better in absolute terms. However, we want to represent real-world game play and not some hypothetical case.

Is ook al een foute insteek. Alsof het spelen van oudere spellen "hypothetical" is, spellen die dik 100 fps scoren over zelfs 2x zoveel. Denk dat velen ook wel eens oudere spellen spellen, toch?

Nee, als je er een objectief oordeel over wil vellen, pak je niet één van de zwaarste games en ga je daar niet je oordeel aan hangen. Het klinkt mij allemaal net iets té vooringenomen en kortzichtig.
Wellicht het meest interessante is dat FreeSync nu ook werkt in borderless windowed; hiermee bereikt FreeSync een steeds groter publiek, waar ik persoonlijk zeer blij mee ben.
Al is het natuurlijk alleen van toepassing op gebruikers met een FreeSync scherm, dit vind ik toch de meest zinvolle toevoeging aangezien dit in tegenstelling tot de opname mogelijkheden voorheen onmogelijk was.
Betekent dit dat 24fps content van youtube judder free op bijv. 48 fps afgespeeld kan worden?
Volgens mij is FreeSync nog steeds beperkt tot games, nog los van het feit dat je bij zo'n lage fps LFC nodig hebt. Echter zal ik het als ik jou was nog nazoeken.
Normaal had ik een systeem icon recht onder maar die is verdwenen ? 8)7 lijkt wel of Radeon niet automatisch start.

Staat wel tussen de processen van taakbeheer.

Hmm ik lees net dat DDU een conflict kan veroorzaken.

https://community.amd.com/thread/208895

[Reactie gewijzigd door Huib_Bloodstone op 9 december 2016 09:50]

Geinstalleerd, clean installation gekozen in de setup.
AMD FX8350 + R9 290 Tri-X Sapphire:
Radeon Host crashed elke dag wel een paar keer

[Reactie gewijzigd door six-shooter op 12 december 2016 08:55]

nog niet geweldig veel gebruik kunnen maken. maar ik merk dat als ik ALT+TAB gebruik tijdens games en ik ga weer terug het spel in dat het even freezed for een seconde of 2. voor de rest werkt het wel lekker met 390's in Crossfire, geen klachten voor Crossfire met deze drivers ;)