Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 68 reacties
Submitter: aKeY

ING heeft maandag bekendgemaakt te stoppen met de Nederlandse versie van de betaaldienst Twyp. De bank introduceerde de dienst begin dit jaar in de vorm van een app, waarmee gebruikers geld konden overmaken zonder bankrekeningnummer.

Volgens ING stopt de dienst per 15 december in Nederland en blijft de Spaanse versie bestaan. Daar heeft de app ongeveer 300.000 gebruikers, claimt de bank. In Nederland vielen de aantallen tegen en heeft de app volgens de bank 'geen toegevoegde waarde'. Omdat de dienst onvoldoende aansluit bij de wensen van klanten gaat ING niet door met de ontwikkeling.

In Nederland kondigde ING de app in januari van dit jaar aan, nadat de dienst al een maand beschikbaar was in Spanje. Twyp staat voor 'the way you pay' en stelt gebruikers in staat om geld over te maken naar contacten op hun smartphone. Daarvoor is een account vereist. Het geld van dit account kunnen gebruikers vervolgens weer naar hun betaalrekening sturen. ING bood in 2000 al eerder een dienst onder dezelfde naam aan.

Andere banken hebben vergelijkbare producten uitgebracht, zo kwam onder andere ABN Amro met een dienst onder de naam 'Tikkie'. Daarnaast bestaan Slice van Bunq en GRPPY van de Rabobank. De standaard ING-app heeft al langer een functie aan boord waarmee gebruikers betaalverzoeken kunnen aanmaken en geld kunnen overmaken met een qr-code.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (68)

Dit is hoe de mail eruit ziet die de gebruikers (zonder saldo) hebben ontvangen:

Je ontvangt deze e-mail omdat je gebruikmaakt van de app Twyp. We willen je laten weten dat Twyp helaas afscheid neemt in Nederland. Hieronder lees je waarom en wat dit voor jouw Twyp-account betekent.

Waarom neemt Twyp afscheid in Nederland?
Jullie hebben ons laten weten dat jullie een aparte app voor onderling betalen niet echt nodig vinden. Dit was even slikken, maar we nemen al jullie feedback ter harte. Daarom hebben we besloten om Twyp alleen voort te zetten in Spanje en niet meer in Nederland.

Wat betekent dit voor jouw Twyp-account?
  • Volgens onze gegevens heb je geen saldo (meer) in Twyp.
  • Vanaf vandaag tot 15 december a.s. kun je de functionaliteiten in Twyp nog deels gebruiken. Jouw Twyp-account wordt daarna geblokkeerd. Je hoeft hiervoor niets te doen.
Linkje: Foto mail

[Reactie gewijzigd door larssieboy18 op 21 november 2016 12:07]

Ze zeggen nu wel dat ze in Spanje verder gaan met Twyp, maar het is een kwestie van tijd voordat ze dat ook afschaffen.

Bij ING (Spanje) zijn de betaalrekeningen en overschrijvingen helemaal gratis. Met de Spaanse ING app kun je al gratis overschrijven, en wordt de overschrijving dezelfde dag (urgent) verwerkt.
Bij Twyp moet je het bedrag naar een telefoonnummer sturen, waarna de ontvanger het moet linken aan een betaalrekening en daarna vanuit Twyp naar de betaalrekening moet sturen. Het kost dus meer moeite dan dat je meteen in de ING app de IBAN invult en je zit daarnast bij Twyp vast aan een limiet van 1000 EUR/jaar sturen of ontvangen. Het heeft dus 0,0% meerwaarde.

Sindskort is er in Spanje een nieuwe dienst, bizum, waar al bijna 28 banken op aangesloten zijn. Hierbij kun je ook geld sturen naar een telefoonnummer, maar is de overschrijving tussen banken direct. Je kunt dus geld sturen naar een rekening van een andere bank, en het staat er meteen op! Je hoeft er ook geen domme aparte app voor te downloaden. Het zit gewoon verwerkt in de overschrijvingen-sectie van je bank-app.
Alle grote banken doen mee, BEHALVE ING Spanje. |:( Al zeggen ze nu wel dat ze ook aan het kijken zijn of ze bizum gaan aanbieden, dus vroeg of laat gaat Twyp helemaal weg.

[Reactie gewijzigd door Rex op 21 november 2016 17:24]

Hmmm... daar is een rekening kosteloos?

Waarom kost het bij ons dan meer dan §20,-?
Is dat voor iDeal?
Waarom kost het bij ons dan meer dan §20,-?
Omdat het in NL wel kan en in ES niet. In Spanje moest je vroeger -overal- voor betalen. (Zelfs voor het opnemen van geld bij jouw eigen bank als je niet bij jouw eigen kantoor de opname deed! Absurd!) Er heerst er al jaren een cultuur van "wij vs banken".

ING Direct (de Spaanse ING) heeft daar slim op ingespeeld en heeft maar 28 kantoren en ongeveer 100 pinautomaten. Er is een gratis 24/7 klantenservice via de telefoon. Het is soms ongemakkelijk als je geld op je eigen rekening moet storten, maar het geld kun je gratis bij 44000 pinautomaten (van andere banken) opnemen, en je krijgt verder "alles" gratis: rekening(en), gold debit/creditcard(s), EU overschrijvingen, geldopnames, hypotheek (geen commissie!) (rente: 0.99%!), gratis aandelenportefeuille, cheques, leningen (waar je alleen rente betaalt), etc.. Bedrijven kunnen zelfs gratis pinautomaten aanvragen, waarbij je alleen maar 0.5% van het gepinde bedrag aan kosten betaalt.
[Apple Pay wordt volgende maand in Spanje geÔntroduceerd, en wordt meteen bijna in heel het land beschikbaar omdat bijna alle pinautomaten in het land NFC hebben.]

Ik heb bij beide INGs een rekening lopen. Bij ING Direct heb je geen iDeal en ook geen pinpas. Nederlanders kunnen wel een rekening bij ING Direct openen, maar zonder pin en iDeal is het niet echt werkbaar in NL.

Deze overboek-apps zijn wel leuk en aardig, maar het kost vaak meer moeite om het geld te sturen, dan als je het via je bank-app direct naar de andere rekening stuurt. Ik denk ook dat ING.nl in haar persbericht liegt over het aantal gebruikers van Twyp in Spanje. ING Direct heeft 3.5 miljoen klanten. Het persbericht zegt dat er 300.000 gebruikers van Twyp zijn. Ik denk dat ze 300.000 installs hebben van mensen die het ooit hebben willen uitproberen, en dat de meesten erachter kwamen dat het niet werkbaar is. Als 90% van de Spanjaarden geen Twyp heeft, dan kun je ze ook geen geld sturen naar de meesten sturen. En je gaat ook niet vragen of ze even een app downloaden om 20 euro te kunnen ontvangen. Je geeft dan meteen de IBAN en je bent klaar.

[Reactie gewijzigd door Rex op 21 november 2016 22:48]

Aanvulling wanneer je wťl saldo hebt staan:

Wat betekent dit voor jouw Twyp-account?

Je hebt nog geld in Twyp staan. Wij storten dit op 24 november a.s. naar je terug. Je ontvangt je geld in de meeste gevallen de volgende dag, op het rekeningnummer (IBAN) dat je hebt ingevuld in Twyp.
Ik vind dit allemaal verspilde moeite omdat het vanaf dag ťťn al duidelijk was dat dit kansloos was. Nu moet het werk van de ontwikkelaars de prullenbak in omdat ťťn of ander manager een 'brain fart' had.

Een chat applicatie met geld overboeking mogelijkheid is kansloos omdat WhatsApp al de leidende app is op dit gebied. Alleen WhatsApp zal succesvol zijn hiermee, als ze dit ooit gaan uitbrengen. Iedereen die iets vergelijkbaars maakt is de talenten van ontwikkelaars nodeloos aan het verspillen.

Dat is toch al het motto van ING: we maken allerlei appjes waarvan we 99% weggooien, zodat we als relevant gezien blijven worden. Vooral door de aandeelhouders.

[Reactie gewijzigd door ArtGod op 21 november 2016 12:53]

Nee. Banken moeten in deze veranderende wereld continue innoveren. Dit betekent dat er een hoop zaken gedaan worden waarvan later misschien blijkt dat het niks wordt. Maar ze steken liever geld in iets wat misschien geen succes loopt dan achter de feiten aan te lopen en er achter te komen dat een of andere hippe snel itererende fintech start-up een oplossing heeft waar je klanten naar over stappen.

Dit is dus gewoon een kwestie van relevant blijven. Daarom maken banken apps die met hun eigen apps concurreren; hier leer je van.
Banken zijn primair een deel van onze betalingsinfrastructuur. Innoveren is leuk, maar de primaire eisen aan elke infrastructuur zijn stabiliteit, betrouwbaarheid, uniformiteit en continuÔteit.

Deze betaalapp. faalde bij het begin al op het punt uniformiteit (propriŽtaire ING oplossing), men had dit dus zeker aan kunnen zien komen. De potentiŽle klanten zagen het wel, maar ING hoopte waarschijnlijk, tegen beter weten in, op een paypal/twitter/facebook effect.

En nu duidelijk is dat dat niet gebeurt faalt het ook op het punt continuÔteit (al binnen een jaar weer afgeschoten, fijn voor je klanten die zich er op vastgelegd hebben), waardoor ING als bedrijf weer een stukje inlevert op het punt betrouwbaarheid, waardoor het volgende product van ING met nog iets meer gereserveerdheid zal worden bekeken dan dit product.

Innovatie is iets anders dan een balletje opgooien en hopen dat het blijft hangen.
Maar ik had ING al meteen kunnen vertellen dat dit verspilde moeite was. Hadden ze zich aardig wat geld kunnen besparen.

Laat ze liever wat managers ontslaan en op zoek gaan naar ideeŽn bij entrepreneurs. Tevens moeten ze ideeŽn kritischer beoordelen. Twypp was gewoon ondoordacht en zinloos.
Als je van alle nieuwe apps met voorspellingen over het succes die voor 90% uit blijken te komen heeft je "Ik had al meteen kunnen vertellen..." enige waarde.
Anders is het wat mij betreft een gevalletje van achteraf voorspellen.

[Reactie gewijzigd door bjamri op 21 november 2016 16:12]

Yep - Rabobank is hier vroegah ooit een keer mee begonnen met 1 of andere opwaardeer mogelijkheid die het zelfs tot Thuisbezorgd gehaald heeft. Weet alleen zo de naam niet meer.

iDeal en Paypal hebben beiden 1 ding gemeen, betaalgemak - vingerafdruk en/of cijfercode en je hebt vanaf je mobiel betaald. Starbucks? Mijn iPhone tegen de kassa en kan met mijn capu gewoon aanlopen.

Ik snap niet dat er een app gekomen is om een gezamenlijke rekening te betalen; a) diegenen waar ik voor zou betalen, ken ik, kennen mijn rekening nummer en staat er vaker sneller terug op dan ikzelf door heb - dan spreek ik over zowel collega's en directe vrienden. Eerst kreeg ik tijdens de lunch nog altijd van tig mensen losse euro's en kon ik vrolijk bijhouden wie wat terugkreeg. Vinger ermee... Hier is het kassabonnetje per mail en kies maar uit welke van wie is > rekeningnummer X

Als ik uit eten ga en ik betaal de ene keer een 100 euro en de andere keer die ander 90 tja, jammer dan - maar ik leef om te leven en als ik in een wereld terecht kom waarin 10 euro op een maand de bank breekt of Łberhaupt op een dag - tja dan heb ik een hele duidelijke afslag gemist. Maar zo denk ik over dit soort app-jes. Er blijft door 'sociale' media en door whatsapp als je daarin doorslaat weinig spontaniteit en ach doe jij eens een rondje en dan de ander-idee over hedendaags. Ik kan me niet voorstellen dat er echt een markt is voor samen een factuur betalen app-je is. Laat ze maar activeren zijn op innovatieve wijzen van betalen. De eerste die zorgt dat ik naast een pasje EN slechts mijn telefoon de wereld over kom en overal kan betalen - juich ik hard toe! - gelukkig denkt de rest van de vriendengroep er net zo over :-)
het idee was wel leuk maar onhandig. je moest er eerst geld met ideal opzetten dan kon je het overmaken en kon de ontvanger het geld weer terug laten storten op je eigen rekening. het is werkelijk sneller om rekening nr te delen in whatsapp en dan gelijk over te maken.

nu heeft ing betaalverzoek in hun app dat je een qr code kan laten zien om gelijk over te maken of betaaling met ideal kan maken. veel makkelijker en handiger.
Vooral nu er Tikkie is, waarmee je een iDeal betaal link kan sturen via Whatsapp of andere chat diensten. Helemaal makkelijk en wordt erg snel afgehandeld.
Hier heeft ING ook een mooie oplossing voor, dit kan namelijk gewoon in de ING app zelf.
Gewoon een linkje creŽren en die kan je versturen met whatsapp enzo, geen aparte app nodig hier voor :)
die functie vind ik helemaal niet handig eigenlijk. Via een iDEAL link moet ik altijd (ABN) mijn identifier gebruiken. Gewoon overmaken naar iemand naar wie je de afgelopen 1,5 jaar hebt overgemaakt is dan makkelijker, dat vereist geen additionele verificatie.
Volgens mij is er ook een instelling om, tot een bepaald bedrag, in de app een iDEAL betaling te doen zonder identifier.
Dat klopt. Je kunt zelf in de ABNAMRO app instellen of je alleen wilt overboeken naar iemand waarbij je al (anderhaf jaar?) eerder een overboekening hebt gedaan of gewoon iedereen. Stomme hiervan is wel dat je dit en ook de limiet met de app. pincode kunt aanpassen zonder e.dentifier. Op de site is wel de identifier nodig :?
Dat komt doordat ABN 3 lagen van identificatie heeft:
1. Ingelogd met E-dentifier
2. Ingelogd met pincode op geregistreerde mobiele telefoon
3. Ingelogd met pincode.

Optie 2 is weer een slag veiliger dan optie 3 omdat je je telefoon fysiek in bezit moet hebben. Dit is voldoende voor deze handeling. Op de website is optie 2 echter niet mogelijk, dus moet je inloggen met de E-dentifier.

[Reactie gewijzigd door millerman_sf op 21 november 2016 16:12]

Ja, dat werkt als je geld overmaakt naar een rekening (dus een reguliere overboeking). Via ideal moet je altijd je edentifier gebruiken voor zover ik weet.
Ik heb net nog mijn eten afgerekend met de app zelf... Staan je instellingen wel goed.. Zowel vanuit Safari als Thuisbezorgd werkt dit prima. (lees zonder ons groene kastje dus betalen, want hij opent dan de bankieren app)

[Reactie gewijzigd door logix147 op 21 november 2016 22:07]

ik begrijp ook niet dat de ABN dit niet in hun bankieren app integreeert
Om niet-ABN klanten te bereiken. Het is dus deels marketing en de app werkt ook nog goed.

Ik heb bv Rabobank, GRPPY van hen gebruik ik niet omdat ik het niet kende. Net even gekeken, maar het aanmelden is een ellenlang proces. Tikkie was zo klaar.
ow ja, natuurlijk :D

dat is juist de kracht van Tikkie...wat stom van mij...vind het echt een super dienst en je hebt de app niet nodig om te betalen, je krijgt gewoon een link naar een iDeal transactie en kan via de browser afgehandeld worden
Inderdaad! Maar dat is helemaal niet in de media geweest, waardoor het niet echt bekend is.

Gebruikte eerst tikkie hiervoor, ben nu over naar de ING oplossing :)

[Reactie gewijzigd door BobV op 21 november 2016 12:21]

Inderdaad heel handig. En je hebt het geld direct op deze manier als iemand bij een andere bank bankiert.
Ja, beetje jammer dat wat er in het artikel vermeldt wordt niet volledig is. QR code kun je voor ING gebruikers onderling gebruiken. Je kunt echter ook het betaalverzoek delen (over whatsapp, hangouts etc) en gebruikers van andere banken kunnen dan in een generieke gratis ideal webstore de betaling voldoen. Werkt perfect.
En je hebt sinds kort ook de app "Slice" van bunq
Slice is iets heel anders. Dat is meer een balansprogramma ŗ la wie-betaalt-wat, waarin je bonnetjes en betalingen voor gezamelijke uitgaven kunt verzamelen. Snap ook niet helemaal dat het artikel Slice aanhaalt.

De betaalverzoeken heeft bunq sinds het begin al gewoon in de eigen app zitten. Nu ING dat ook overgenomen heeft, is het aanhouden van een extra app daarvoor idd volledig overbodig en onhandig.

[Reactie gewijzigd door mcDavid op 21 november 2016 13:31]

Kan iemand mij eens vertellen wat die iDeal juist is? Als belg heb ik geen flauw idee maar zie het wel op veel (Nederlandse) online shops!
Google weet het en via deze weblink: https://www.ideal.nl/betalen
Wat je inderdaad terecht zegt is dat het via whatsapp veel beter werkt, zoals bijvoorbeeld Tikkie van ABN Amro.
Met betaalverzoek in de ing app maak je gewoon een gratis ideal link die kan delen via whatsapp
Die barcode hoeft je niet meer te gebruiken.
Twyp is ook overbodig geworden nu de optie 'Betaalverzoek' in de ING-apps zit. Werkt prima en scheelt weer een account :)

Bij een betaalverzoek geef je een omschrijving, het bedrag en de iban-ontvanger op. Dan komt er een qr-code uit die andere ING-apps weer kunnen scannen. Of je deelt de iDeal-link voor andere banken via WhatsApp, Telegram, email, etc. De link blijft 14 dagen actief.

edit: thanks voor de tip pascal!

[Reactie gewijzigd door Jelv op 21 november 2016 13:14]

Is inderdaad erg handig voor overboeken tussen ING-ers. Klanten van andere banken kunnen niks met die QR-code volgens mij, zou wel handig zijn als daar min of meer een standaard voor zou komen. Scheelt tikfouten/tijd :)
Geen ING klanten kunnen dan betalen via iDeal. Heb het al een aantal keer gebruikt en werkt echt super! Staat direct op je rekening!
Hoe werkt dat dan? Hebben andere banken ook apps met QR scanners die op een of andere manier compatible zijn?

Edit: Laat maar, ik ben erachter! Onder de QR code en onder het bedrag heb je een knop "Deel betaalverzoek". Ik dacht dat dit de QR code door zou sturen, maar in plaats daarvan stuurt het een iDeal link door via je gekozen programma.

Wel handig inderdaad!

[Reactie gewijzigd door thefal op 21 november 2016 12:21]

Je stuurt gewoon een weblink op, de ontvanger kan dan met ideal betalen.
Die qr-code is een generieke sepa-code. Je kunt die prima scannen met apps van een andere bank (mits die dat ondersteunen, volgens mij doet momenteel alleen Bunq dat) maar dan wordt er een gewone SEPA overboeking gedaan die dus een werkdag kan duren.
Begrijp niet waarom ING met de App Twyp kwam, vond het een zeer rare stap, bepaalde functies zoals overmaken via contactlijst is wel handig maar dit hadden ze beter kunnen integreren in de ING App.
Maar als ze dat hadden willen doen, hadden ze bijvoorbeeld een adresboek moeten bijhouden met telefoonnummers en rekeningnummers en die eens in de tijd moeten uploaden, zoals bijvoorbeeld Whatsapp dat doet. Aangezien met er al moeite mee had een naam te kunnen zien bij een rekeningnummer, denk ik dat men hier niet blij van zou worden.

Binnen de ING app kan je een QR code maken of een iDeal link sturen, dat werkt erg goed en biedt in de basis dezelfde functie als Twyp. Ik ben het met je eens dat het maken van Twyp een rare stap was.
jah heb hier ook mixed feelings over, ene kant vrijwel iedereen gebruikt Facebook, Google etc en deelt hier vrijwel alles daarnaast beschikken banken natuurlijk al over deze info en weten ze toch al waar wij ons geld aan uitgeven en naar wie wij overmaken, matching voor alleen dat doel einde vind ik niet zo erg. Maar als we dit nu zouden toestaan zullen we waarschijnlijk geleidelijk meer accepteren. Het is denkbaar dat een bank besluit deze gegevens voor meer en andere doel einde gaat gebruiken.

Gebruik die functie regelmatig, werkt zeer prettig, zou het wel fijn vinden als er ook een sort van "split bill" functie zou komen met de mogelijkheid voor meerdere accounts.
Dit is overgekomen van ING Spanje, waar het volgens mij een groot succes is. In Spanje gaan ze voor zover ik weet gewoon door met deze app, maar in Nederland niet meer.
In BelgiŽ heb je de bankcontact app. Direct gekoppeld aan je bankrekening, eenvoudig via een QR code. in enkele seconden kan je geld overmaken. Dit systeem werkt onafhankelijk van welke bank je ook hebt.

Superhandig..
Het is bancontact :-) zonder de K :p
En is inderdaad zeer handig. Veel bank apps hebben dezelfde mogelijkheid ingebakken. Betalen via QR codes.
Helaas beginnen de banken hier ook hun eigen apps te pushen met eigen manieren van betalen... zoals payconiq. Die werken dan weer enkel bij ing en kbc (voor zover ik zie toch)
Payconiq werkt met alle Europese banken, want is gebaseerd op SEPA. Je kan kiezen: ofwel koppel je het rechtstreeks aan een KBC- of ING-rekening, ofwel via domiciliŽring voor andere banken.

https://payconiq.com/termsNL.pdf
Heb je misschien een link met informatie over deze app? :-)
https://www.bancontact.com/en/bancontact-app

Werkt inderdaad zeer goed. Gewoon kiezen om geld te geven of te krijgen, bedrag ingeven, QR code (laten) scannen, done! Beschikbaar voor Android, iPhone, Windows, en werkt bij iedereen met een bankkaart, los van welke bank dan ook. Het enige jammere is dat ik het niet werkend krijg op mijn gerootte Android :(
hier werkt het met de belfius app. Krijg wel melding dat mijn toestel geroot is, maar kan er gewoon mee werken.
Ik vind het wel bijzonder dat omdat we in Nederland al zo snel goed werkende bankier apps hadden, de hele sociale geld app cultuur hier nog niet echt wil aanslaan. In Amerika in Venmo onder mensen tot 30 best een fenomeen. Als je hoort waarom, kom je erachter dat hun banksysteem zo traag en ouderwets is, dat er een groot gat zat tussen de plastic wereld en sociale interactie. In Zweden hebben ze een soort iDeal uitgebouwd wat ook mooi werkt, Swish. Maar in NL is er geen echte behoefte. Blijf het interessant vinden.
Ik zie bij mijn vrienden dat Tickie ondertussen zťťr veel wordt gebruikt! En niet alleen bij jongeren ook maar ook bij 50-ers.

Ben vooral benieuwd hoe Slice opgepakt gaat worden, lijkt echt een verademing te worden voor op vakanties en in vriendengroepen.
Ik zal wel ouderwets zijn, of te weinig vrienden hebben. Alle genoemde namen zeggen mij helemaal niets. Als ik iemand iets moet betalen, maak ik dat gewoon over...
Ben vooral benieuwd hoe Slice opgepakt gaat worden, lijkt echt een verademing te worden voor op vakanties en in vriendengroepen.
Ligt misschien aan mijn vriendengroep, maar betalen en vereffenen is nog nooit een probleem geweest.
Ben klant bij ING maar heb hier nog nooit van gehoord. Misschien dat tekort aan marketing ook niet heeft geholpen.
inderdaad. Ik ben ook klant van ING maar nog nooit hiervan gehoord
Twyp? nog nooit van gehoord eigenlijk :)
en ik gebruik ING als hoofd rekening

[Reactie gewijzigd door Mooyal op 21 november 2016 12:00]

Betaalverkeer werkt omdat het een de facto standaard is.
Als elke bank met een eigen app afkomt, kan het nooit een succes worden.

Jammer dat Quilt-worldwide-consultancy niet over de salescapaciteit beschikt om deze twee zinnen in een rapport van veertig pagina's te gieten, en dit rapport x keer te verkopen aan de grootbanken.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2