Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 175 reacties

De stad Moskou gaat programmatuur van Microsoft vervangen door software van eigen bodem. Dit doet de stad in navolging van de oproep van Vladimir Poetin om minder afhankelijk te zijn van buitenlandse technologie.

In eerste instantie zal de stad beginnen met het vervangen van Exchange Server en Outlook op zesduizend computers. De systemen van Microsoft worden vervangen door een niet nader genoemd e-mailsysteem dat door provider Rostelecom PJSC geïnstalleerd zal worden. De nieuwe software is ontwikkeld door New Cloud Technologies en wordt wellicht op meer dan 600.000 computers en servers geïnstalleerd, schrijft Bloomberg naar aanleiding van een persconferentie, gegeven door het hoofd informatietechnologie van de stad Moskou, Artem Yermolaev. Wellicht worden ook Windows en Office door Russische software vervangen.

Poetin is al langer bezig om bedrijven en instellingen binnen Rusland zo ver te krijgen dat ze gebruikmaken van zo veel mogelijk Russische software, omdat er twijfels zijn over de veiligheid van software van Amerikaanse bedrijven. In 2014 tekende Poetin een wet die internetbedrijven verplicht om data van Russen binnen Rusland op te slaan.

Communicatieminister Nikolay Nikiforov meldde dat het doel is om de belastingbetaler te laten betalen voor lokale software. Ook zei hij dat de federale mededingingswaakhond zijn grip op staatsinstellingen die niet willen overschakelen naar binnenlandse alternatieven zal vergroten.

Cijfers van de Russische staat laten zien dat er zo'n 20 miljard roebel per jaar aan buitenlandse software gespendeerd wordt, zo'n 280 miljoen euro. Het informatieministerie heeft een lijst van bijna tweeduizend Russische softwareproducten gepubliceerd die door staatsbedrijven gebruikt moeten worden.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (175)

Het informatieministerie heeft een lijst van bijna tweeduizend Russische softwareproducten gepubliceerd die door staatsbedrijven gebruikt moeten worden
Uiteraard met de nodige 'state-approved' backdoors.

Dit lijkt me weer een mooie manier om de grip op het land te verstevigen onder het mom van het stimuleren van de nationale economie.
Niet zo negatief.... :)

E-mail wordt standaard onversleuteld over poort 25 gestuurd. Als ze willen weten wat er gemailed wordt hoeven ze alleen maar te tappen. Interne mail wordt een wat ander verhaal maar het maakt geen fluit uit wat je gebruikt als je extern mailt.

Aan de andere kant, er verdwijnt nu 280 miljoen euro naar het buitenland. Dat lijkt niet zo veel op het totaal maar alle beetjes helpen. Door die 280 miljoen niet te laten wegvloeien maar te investeren in de eigen economie help je je eigen volk aan werk wat aan alle kanten goed is.
E-mail wordt standaard onversleuteld over poort 25 gestuurd. Als ze willen weten wat er gemailed wordt hoeven ze alleen maar te tappen. Interne mail wordt een wat ander verhaal maar het maakt geen fluit uit wat je gebruikt als je extern mailt.
Bijna alle grote e-mailproviders (in ieder geval Microsoft, Yahoo en Google zowel voor consumenten als zakelijke producten) gebruiken standaard SMTP met TLS.
Niets mis met een beetje gezond cynisme. Uiteraard moet alles gerelativeerd worden. Ben het an sich niet eens oneens met het economische verhaal, alleen tja, Poetin.
Poetin doet primair wat goed is voor Rusland. Daar kunnen wij als westerlingen het niet mee eens zijn of zijn methoden niet goedkeuren - maar op zich past deze actie wel in dit plaatje.
Dat is ook relatief.

In een wereld waar grenzen steeds vager worden en steeds meer globalisatie plaatsvind kun je je afvragen of dat wel de juiste instelling is.

Centralisatie is in principe iets goeds. Het is niet voor niks dat we brood bij de bakker halen, groente bij de groenteboer en onze huizen door professionals laten bouwen.. als je zo anti-centralisatie bent moet je maar eens 100% zelf-voorzienend proberen te leven, dan piep je wel anders. Het probleem zit hem niet centralisatie, maar in alle onzin daaromheen... overheden die elkaar niet mogen/vertrouwen, verschillende ideologieŽn van volkeren, kapitalistische hebberigheid en machtsdrang.

Grappige is dat we al eeuwen lang deze dingen steeds verschuiven naar een grotere schaal.. ik durf te wedden dat we over 1000 jaar precies zo handelen met intergalactische (buitenaardse) grootheden, terwijl we het dan als normaal beschouwen dat de mensheid, op al haar gevestigde hemellichamen, 'een' is.
In een wereld waar grenzen steeds vager worden en steeds meer globalisatie plaatsvind kun je je afvragen of dat wel de juiste instelling is.
Gaan we nu echt als buitenstaanders zo arrogant zijn om Poetin te beoordelen op zijn beleid? Volgens mij staan we zover van zijn bed dat we dat niet eens zouden kunnen, al zouden we het willen.
Centralisatie is in principe iets goeds. [...]
Allemaal eens, maar dan moeten we ook kappen met nationaliteiten en landje spelen. In feite heb je het hier over soevereiniteit tot in het uiterste doorgevoerd.

Hoe graag ik dat ook zou willen, dat punt hebben we nog lang niet bereikt. In tegendeel, in Europa is al heel wat spanning intern en het is ook niet alsof de USA Mexico al aan het assimileren is. In tegendeel.
Dat is ook relatief.

In een wereld waar grenzen steeds vager worden en steeds meer globalisatie plaatsvind kun je je afvragen of dat wel de juiste instelling is.
Je kunt je ook afvragen of die globalisatie een goed iets is en of je als land niet beter af bent wanneer je daar niet aan mee doet, of probeert alleen de positieve aspecten daarvan mee te pikken door niet klakkeloos mee te gaan in alles. Er zijn een aantal landen die daar heel wel bij varen. Rusland is een groot land en kan in principe zelf-voorzienend zijn als ze daar op in zouden zetten. Helaas gaan de middelen die daarvoor nodig zijn vooral naar onderdrukken in leger, dat is de grootste fout die Poetin maakt. Helaas is zijn heimwee naar de USSR groter dan zijn verstand.
Centralisatie is in principe iets goeds. Het is niet voor niks dat we brood bij de bakker halen, groente bij de groenteboer en onze huizen door professionals laten bouwen.. als je zo anti-centralisatie bent moet je maar eens 100% zelf-voorzienend proberen te leven, dan piep je wel anders. Het probleem zit hem niet centralisatie, maar in alle onzin daaromheen... overheden die elkaar niet mogen/vertrouwen, verschillende ideologieŽn van volkeren, kapitalistische hebberigheid en machtsdrang.
Het merendeel van de mensen koopt zijn brood en groente in de supermarkt. En hoewel dan vaak geroepen wordt dat de kwaliteit daar minder is, is de realiteit dat steeds minder bakkers nog hun eigen brood bakken en veel supermarkten hun brood uit dezelfde mega-bakkers halen als de bakker op de hoek. Centralisatie betekent ook vaak kaalslag en minder keus, dus 100% positief is het niet.
Grappige is dat we al eeuwen lang deze dingen steeds verschuiven naar een grotere schaal.. ik durf te wedden dat we over 1000 jaar precies zo handelen met intergalactische (buitenaardse) grootheden, terwijl we het dan als normaal beschouwen dat de mensheid, op al haar gevestigde hemellichamen, 'een' is.
Mensen blijven zoeken naar verbanden en naarmate de wereld groter wordt, worden die verbanden ook groter. Daar heb je gelijk in. Of dat per definitie iets is wat ons gelukkiger maakt of wat beter is, dat is een interessant discussiepunt. Het wordt uniformer, maar dat is niet altijd beter.
Poetin doet primair wat goed is voor Rusland.
Nee, Poetin doet wat goed is voor Poetin. Sommigen schatten zijn persoonlijk vermogen op +§200 miljard. En dat heeft ie niet zelf verdiend!
Ondertussen zijn de pensioenfondsen leeggeroofd, is de gezondheidszorg verbleekt en geeft hij meer uit aan zijn hobby's (oorlogen) dan aan zijn volk. Het oude recept van creŽer vijanden om zijn eigen populariteit te behouden werkt wel. Ben benieuwd hoelang en hoe groot de schade uiteindelijk zal zijn.
Dat dus. Al die bedrijven die 'Poetin-approved' zijn worden gerund door mannetjes die er voor zorgen dat hij stevig in het zadel blijft en reken maar dat een deel van de winst van deze bedrijven ook rechtstreeks in de kontzak van de heer Poetin verdwijnt.
Inderdaad. Ik vind een aantal dingen die Poetin doet goed, en ook volkomen begrijpelijk, US zou ook nooit Russische software uitrollen op kritische omgevingen (en zie ook hoe ze Huawei buiten netwerken proberen te houden). Als het andersom gebeurd kunnen we dat niet gaan veroordelen.

Maar Poetin de hemel in prijzen gaat me te ver. Hij houdt Assad in het zadel, heeft een vliegtuig neergeschoten en zijn hele eigen land leeggeroofd. Met Rusland als wereldmacht gaat het onder zijn bewind een stuk beter, maar met de gewone Rus absoluut niet.
Net als Amerika dus (en wij rennen ook hard die kant op).. Ben je daar ook zo negatief over?
Nee, niet 'zo' negatief. De VS heeft heel veel fout gedaan en zal ongetwijfeld nog veel fouten maken. Maar de grondslag is geheel anders, nl defensief en voor het behoud van vrijheid en democratie (ja, hoe krom dat ook mag lijken), niet om andere landen te veroveren of de eigen bevolking te knechten. Dat geeft ook aan hoe belangrijk het motief voor daden zijn.

Bovendien ben ik sowieso erg positief met alle ontwikkelingen omdat naar mijn mening op de langere termijn geen andere mogelijkheid is voor een werkelijke open, vrije en democratische samenleving dan (F)OSS.
It'll come :)

[Reactie gewijzigd door snaf op 28 september 2016 14:54]

Oei, als je het zo stelt is de VS een grotere schurkenstaat dan Rusland.

- de VS valt veel meer landen binnen dan Rusland
- de VS voert veel meer oorlog
- de VS heeft een veel groter defensiebudget
- de VS heeft Rusland omringd met legerbases
- de VS wil boycot van Rusland

Op democratisch gebied doet de VS het beter dan Rusland. Maar dat in zo'n groot land de vrouw van de oud-president ook president wil worden vind ik weer bedenkelijk.
- de VS valt veel meer landen binnen dan Rusland
Als het (direct of indirect) is aangevallen of om humanitaire redenen of om vredesverdragen.

- de VS voert veel meer oorlog
Als het (direct of indirect) is aangevallen of om humanitaire redenen of om vredesverdragen.

- de VS heeft een veel groter defensiebudget
Gelukkig maar. Mijn Russisch, Chinees of Arabisch is niet zo goed.

- de VS heeft Rusland omringd met legerbases
Neen, dat is de paranoide interpretatie van Rusland. De VS heeft gewoon relatief veel legerbases, vaak trouwens op verzoek van de landen zelf (bv. Zuid-Korea, Philippijnen). En gelukkig maar.

- de VS wil boycot van Rusland
En terecht. Het land is een zeer agressief, dictatoriaal, ondemocratisch en gevaarlijk land nu. En pleegt oorlogsmisdaden. En genocide.

-Op democratisch gebied doet de VS het beter dan Rusland.
Op alle vlakken.

-Maar dat in zo'n groot land de vrouw van de oud-president ook president wil worden vind ik weer bedenkelijk.
Waarom niet?
- Als het (direct of indirect) is aangevallen of om humanitaire redenen of om vredesverdragen.

Praat eens met de mensen in Laos zou ik zeggen

-Gelukkig maar. Mijn Russisch, Chinees of Arabisch is niet zo goed.
Deze landen tonen geen agressie en expansie drift.

-Neen, dat is de paranoide interpretatie van Rusland. De VS heeft gewoon relatief veel legerbases, vaak trouwens op verzoek van de landen zelf (bv. Zuid-Korea, Philippijnen). En gelukkig maar.
Euhm bekijk de kaart van navo bases eens zou ik zeggen. Trouwens niet op verzoek van de VS, de VS eist dat gewoon

Op alle vlakken.
- Zo naÔef
Democratie is ook niet alles.

simpel uitgelegd. 3 wolven en een schaap moeten beslissen wel vlees er vanavond op tafel komt.

Je weet wel democratie = meeste stemmen winnen...

Als je naar de beurs kijkt van de laaste 16 jaar is er geen land dat het beter doet als Rusland. cq Poetin.
Democratie is veel meer dan dat. Het is juist die simpele voorstelling van zaken dat het in prille democratieŽn als Egypte compleet mis ging. Een democratie is niet de dictatuur van de meerderheid, en dat is juist wat we hier zo goed begrepen hebben.
IDD als je een definitie gaat zoeken heb je er al gauw een stuk of 25, en de meeste gaan dan over een regering die door het volk gekozen is en dat op die manier het volk regeert. Dat hebben "we" dan goed gedaan vandaar ook dat er van die referend komen omdat "we" het er zo mee eens zijn en dat Rutte dan reageert dat hij het zo tegen referenda is en dat hij dat in het Europees parlement wel drie keer herhaald. (zie joeptoep). En dus sec komt het erop neer dat de meeste stemmen zouden gelden. Dus toch die wolf en het schaap.
Maar ja achterkamertjes, commissie stiekem enz.
Om een voorbeeld te geven. Volgens "onze' regering hebben we al jaren last van vergrijzing, die zouden dan dus de meeste stemmen hebben, maar daar zie ik niets van terug. Maar ook dat is een leugen kijk maar naar de CBS cijfertjes, zijn "we' allang overheen.

En dat 'we' geld niet voor mij want mijn mandaat hebben zie niet gekregen, ik vind dat aanmatigend als iemand mij een mening aanmeet. Zeker als ik er niet achte sta. Er is momenteel geen partij die niet misdadig/ gewelddadig is ergo het is misdadig om te stemmen. op ťťn na daar moet je om lid te zijn en geen individu, groep of overheid geweld mag initiŽren tegen een ander individu, een andere groep of een andere overheid.

Nu heeft de overheid het gewelds monopolie, probeer maar eens geen belasting te betalen, kijk hoe snel je in het gevang beland.
200 miljard? Dan zou hij de rijkste mens op aarde zijn terwijl ik hem in die lijstjes nooit in de hoge top aantref. Heb je een bron?
Poetin doet primair wat goed is voor Rusland.
Volgens mij doet Poetin primair wat goed is voor Poetin. ;)
Maar je kunt die 280 miljoen ook investeren in nieuwe technologie. Dan is de ROI veel hoger dan nu een email systeem te maken.
Hmm, 280 miljoen lijkt veel maar in software termen is het (vanuit het oogpunt van mijn 12 jaar als ontwikkelaar bij grote bedrijven) niet genoeg om een serie producten te ontwikkelen waarmee je Exchange, Outlook, Office en Windows kan vervangen. Zelfs als je begint met Linux en Open Office heb je heel erg veel werk te doen.
Ik kan me voorstellen dat je liever dat hebt dan potentiŽle Amerikaanse backdoors.
Ik ben wel erg benieuwd hoeveel deze omslag nou precies kost. Een compleet e-mail systeem vervangen voor een stad zal vast niet heel makkelijk zijn.
Ik kan me voorstellen dat je liever dat hebt dan potentiŽle Amerikaanse backdoors.
Voor de gewone Russische burger denk ik juist van niet. De VS is een land dat voor de gewone burger weinig invloed uitoefend in hun dagelijkse privťsfeer lijkt me (hooguit indirect via beÔnvloeding van de Russische staat/politieke niveaus etc).

Als de Russische overheid daarintegen mee kan kijken kan dit veel directere gevolgen hebben op je leefomgeving (denk o.a. aan strafbaarheid van homosexualitiet etc).

[Reactie gewijzigd door menne op 28 september 2016 08:51]

Tja, dat is de keerzijde. Op zich kan ik me helemaal vinden in de opvatting dat we hier in Europa (en ook AziŽ in het geval van Rusland) veel te afhankelijk zijn van Amerikaanse software. Maar gezien de algehele houding van Poetin ben ik bang dat er dubbele motieven zijn in dit geval.
Tsja, ik kan me niet echt zorgen maken over het verplaatsen van de informatie van de NSA naar de KGB. Of de ťťn het nou heeft of de ander maakt in de praktijk erg weinig uit.
Behalve dan dat deze zet er voor zorgt dat niet Šlles meer bij de NSA terecht komt. En ik heb sterk mijn twijfels of de KGB de gegevens met ze gaat delen.

Ofwel: Zoveel mogelijk spreiden van deze informatie is wellicht nog het beste wat men kan doen?
Dat spreiden doen ze onderling wel. Informatie van derden (lees: Nederlanders) zullen al die diensten gewoon onderling verhandelen en ruilen, ze hebben aan ons toch geen verantwoordelijkheid af te dragen.
Zeg je nou daadwerkelijk: "Privacy Schmivacy, laat *iedereen* mijn informatie maar hebben?" ;)
Nee, dat zegt hij niet. Hij zegt alleen dat de overheid maling heeft aan onze privacy, evenals (inderdaad) de grote meerderheid van de burgers.

Ik zal eerlijk bekennen dat ik het ook al op heb gegeven. Het is gewoon te laat. Het instituut dat onze rechten zou moeten beschermen heeft besloten dat privacy opgeofferd mag worden, helaas.
Nee, ik zeg juist dat als men de informatie toch heeft, het beter is als deze verdeeld is over partijen die elkaar niet vertrouwen.... Zo heeft niemand een volledige berg informatie.
Tsja, ik kan me niet echt zorgen maken over het verplaatsen van de informatie van de NSA naar de KGB. Of de ťťn het nou heeft of de ander maakt in de praktijk erg weinig uit.
Dat maakt in de praktijk voor een Russische journalist of oppositielid ontzettend veel verschil.
Ik ben ook bang voor die keerzijde, maar als we in Europa nu dezelfde stap zouden (durven) nemen denk ik dat het goed zou zijn voor de IT-sector als geheel. Doordat Europa (over het algemeen genomen) toch wat beter let op de privacy van de burger denk ik dat het wel goed zou zijn voor de economie en om 'minder afhankelijk' te worden van enkele Amerikaanse multinationals.
Zit daar nou niet de crux?
Rusland als natie is ook bezig met zijn privacy, die merkt dat buitenlandse mogendheden in staat zijn om op Russisch netwerk te komen terwijl ze zelf achter de feiten aan vissen.


En het argument dubbele motieven is kinderachtig, tor-netwerk dat toch redelijk veilig werd geacht is ook gekraakt met relatief simpele middelen. Issue met Apple werd op de spits gedreven met als boodschap dat je een telefoon niet op een manier mag beveiligen dat het een onomkeerbaar proces is. Je zag multi-nationals springen over de aanpak, maar de race van best beveiligde telefoon is over.


Data staat bij Facebook, Google en MS ook niet veilig, daar worden niet alleen honderden verzoeken gedaan en gehonoreerd,
data die weg zou zijn staat nog gewoon op servers blijkt na heel veel aandringen door Peter R de Vries.


Is die keerzijde hier al geen realiteit? Volgens mij namelijk wel.
Alleen heb je weinig europese bedrijven die een waardig alternatief zouden kunnen ontwerpen en bouwen en ook nog eens onafhankelijk zijn van Amerikaanse bedrijven alsook een overnamebod vanuit de VS zouden afslaan, al was het maar net uit overweging om elke band met de VS achterwege te laten.
SAP misschien?

Daarnaast zijn er natuurlijk wel wat (grotendeels Euopese) alternatieven, die met behulp van een wat grotere cashflow best kunnen worden uitgebouwd (Kolab, Zarafa, Open-XChange)
SAP heeft met grote waarschijnlijkheid een link met de VS en is dus zeker niet veilig te noemen. Daarnaast zijn vele van de alternatieven goed, maar de integratie met bijvoorbeeld AD in vergelijking met Exchange blijft achterlopen. Dat is net heel de kracht van MS.
LDAP-integratie is er natuurlijk wel vaak, maar zo'n geintegreerd systeem als MS heeft met OS, AD, Office, Exchange etc is inderdaad niet snel te repliceren met wat beschikbaar is.
Het probleem is vrij algemeen: Europeanen zijn handelaars, Amerikanen zijn ondernemers. Het is geen toeval dat vrijwel alle grote IT-spelers uit de VS komen. Bedrijven als Google, Oracle, MS, etc hadden immers ook in Europa kunnen ontstaan als we ondernemender zouden zijn. Kennis is er voldoende, maar het wordt voor andere dingen gebruikt.
Klopt dat heel veel bedrijven afhankelijk zijn genaskt van hun mailsysteem, vooral de grotere bedrijven waarbij hun mail systeem op ťťn of andere manier vaak verbonden zijn met het vastleggen van hun hiŽrarchisch structuur in een organisatie. Of er staan ingewikkelde IAM oplossingen waar je niet zo snel vanaf stapt zonder flink te investeren. Maar wil je naar elkaar zeer vertrouwelijk informatie versturen, dan moet je zowieso niet je standaard mail systeem gebruiken.
Misschien, misschien niet. Feit is wel dat als de emails gaan via een Amerikaanse Outlook server de Amerikaanse overheid met een Freedom Act of een vergelijkbare wet al die emails kunnen gaan lezen. De natte droom van de CIA die maar wat graag de emails van het Rode Gevaar wil kunnen lezen. Wat dat betreft zou het ook niet gek zijn als Nederland, en per extensie Europa, een vergelijkbaar initiatief zou beginnen!
Als je zelf een exchange server hebt gaat er niks via een Amerikaanse outlook server, waar haal je dat? En wat office365 betreft, heeft MS verschillende rechtzaken lopen precies omdat ze de emails die op servers staan buiten de VS niet vrijgeven. Ik heb meer vertrouwen in MS dan in software fabrikanten die door Poetin ondersteund worden.

Ter info MS heeft zelfs al enkele zaken gewonnen
http://www.telegraaf.nl/d...ver_data_in_Europa__.html

[Reactie gewijzigd door bush op 28 september 2016 09:03]

Die eigen Exchangeserver downloadt, als je hem veilig wilt houden, wel updates van een Amerikaanse server, waarmee de geheime diensten mogelijkheden hebben om hem van spionagesoftware te voorzien.
Even je aluhoedje afzetten. Je denkt niet meer helder door het knellen.
Dit gaat over Rusland, niet over mij. De vraag is dan of de Russen een hoedje op hebben, maar dat ze Amerikaanse software niet vertrouwen is een gegeven. Het argument dat je zelf een Exchange-server beheert gaat niet op, want je kent de software niet en je zult patches moeten installeren om het ding veilig te houden. Als de bron van de patches niet vertrouwd is kan worden, dan is de enige oplossing de software niet te gebruiken, waarvan de Russen nu akte geven.
Ik vraag me af of dat niet voor de show is. Waarom was Microsoft dan de eerste partner met NSA? Volgens de documenten van Snowden?
Ik heb niks gelezen in de documenten van Snow over medewerking van MS. Mogelijks tappen ze de lijnen af, ondertussen hebben zowat alle bedrijven de encryptie versterkt om dit onmogelijk te maken.
http://www.motherjones.com/files/blog_prism.jpg

Het PRISM programma was Microsoft de eerste partij die mee deed. In 2007.
Microsoft heeft een OS wat rond de wereld gigantisch veel gebruikt is. Weet je wel hoeveel informatie je daaruit kan putten als inlichtingendienst?
Dat toont niet dat MS mee deed, dat toont dat MS een target was van het PRISM programma
Volgens mij is dat vaak in overleg gegaan. Die "PRISM" kamertjes zijn daarbij bekend. (Gewoon een keiharde tap in de glasvezel net voor de servers van o.a. Microsoft vandaar ook de naam prism hea.. ) Er staat "provider" niet echt target.

De taps zijn geplaatst zo kort mogelijk voor de servers. Daar weten ze vast vanaf. Alleen moet Microsoft nou aan een boel PR doen e.d. zodat hun klanten denken dat ze er alles aan doen... hahaha en bepaalde mensen trappen daar gewoon in. Microsoft speel toneel met hun klanten. Achter het toneel zijn ze gewoon vriendjes met waar ze nu tegen vechten zogenaamd... overheid enzovoort.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 7 oktober 2016 23:45]

Dit zal ongetwijfeld zo zijn. Weliswaar is het niet beter in Amerika :P
Ik vermoed dat ze bij staatsbedrijven gewoon de voordeur kunnen gebruiken.
Voor de "veiligheid" gaan al je certificaten naar ondrive. Ook van al je servers die je hebt draaien. Dus als 'ze' erbij willen hebben ze je beveilging al. Eventueel screenshots van het bewijs.

Megadrive voor een 'beter' alternatief voor one-droevig en gratis 50 Gig. Ook nog veel sneller.
Je kunt hier natuurlijk een dubbele agenda van Poetin achter zoeken. Maar stel dat de EU zou voorstellen om de data van haar burgers minder toe te vertrouwen aan de Googles en Apples van deze wereld, dan zouden we hier waarschijnlijk juist heel positief op reageren.

Het is eigenlijk best sneu dat het vertrouwen in informatiebedrijven zo laag is, terwijl ze tegenwoordig zo'n belangrijke rol vervullen. In dit specifieke getal vertrouwen we eigenlijk zowel de Amerikanen en de Russen niet. En geloven dat alles wat in je eigen land gemaakt wordt wel allemaal eerlijk en netjes is, is ook nogal naief.
Uiteraard met de nodige 'state-approved' backdoors.
Aangezien het een lijst is bedoeld voor staats-bedrijven zie ik daar geen enkel probleem in mocht dat zo zijn.
Ik denk dat deze russische mail voor amerikaanse inlichtingendienten veel makkelijk te hacken zal zijn dan bijvoorbeeld Outlook/Echange servers gehost in Rusland zelf.
Het is onwaarschijnlijk dat de Russen in 1 keer een volledig veilige email suite zonder lekken hebben geproduceerd. Juist nieuwe software zit meestal vol met bugs en lekken. Waarschijnlijk is het dus veel makkelijker om lekken te vinden in deze nieuwe software dan in een suite die al jarenlang is verbetert en geoptimaliseerd om aanvallen van hackers te weerstaan zoals MS Outlook/Exchange server.
Vervang de usa backdoors voor ussr backdoors, tja beter zelf de controle houden..
Stimuleren van de nationale economie?
Alleen Rostelecom wordt er beter van hoor.
En de russische belastingbetaler mag het ophoesten.

edit: typo

[Reactie gewijzigd door opcxtreme op 29 september 2016 08:56]

omdat er twijfels zijn over de veiligheid van software van Amerikaanse bedrijven
Op zich niet onbegrijpelijk, andersom zullen Amerikanen hun data ook niet graag onderbrengen bij Russische bedrijven. Maar vermoedelijk gaat het Poetin er ook om de eigen bevolking te kunnen controleren.

Het is jammer dat het internet zo langzamerhand toch weer binnen de oude staatsgrenzen wordt gedrukt (zie ook het Iraanse "internet").

[Reactie gewijzigd door torp op 28 september 2016 08:45]

Ik denk dat het persoonlijk te danken is aan Amerikaanse regering die aan afluister praktijk is begonnen. Dat we weer naar oude staatsgrenzen gaan. Natuurlijk het ander landen hebben het vast ook gedaan.

Ik hoop niet allen dat het zou lijden tot Koude Oorlog v 2.0 of SKYNET momenten.

Oh btw linkje voor mensen die geÔnteresseerd zijn: http://www.rostelecom.ru/en/

[Reactie gewijzigd door umbrella1982 op 28 september 2016 10:07]

De VS aan afluister praktijken begonnen? Je volgt dit soort onderwerpen waarschijnlijk niet, maar achter de schermen is er al decennia lang een spionage oorlog gaande. Rusland vs VS, China vs Rusland, VS vs China, China vs EU, VS vs EU et cetera. Ook tijdens de transitie van KGB naar FSB (lees: na de val van de Sovjet-Unie) ging het spelletje vrolijk door.

Het is erg zorgelijk hoe sommige Nederlanders tegelijkertijd moord en brand schreeuwen over de VS, en voor de Russen keer op keer pardonkaarten trekken voor hun zetten in het geostrategische schaakspel. Rusland wil net zo graag wereld dominantie als elke andere supermacht. En daarmee speelt het het spelletje net zo smerig als de rest. Maar je merkt dat wel vaker onder onze bevolking; landen die vreemder voor ons zijn dan de gene waar we een lange band mee hebben, geven de eerst genoemden eerder het voordeel van de twijfel, totdat ze zelf hun vingers branden en kennis maken met de realiteit (omtrent Rusland was dat voor mij overigens hoe 'vriendelijk' we werden behandeld tijdens de viering van het Rusland-Nederland jaar, als het constant gewrik door Rusland in de Baltische staten en andere ex-Sovjet satellietstaten zoals Polen, als het manipuleren van Franse politiek door het financieel steunen van Front National et cetera et cetera).
Het komt deels omdat Amerika continue overal de vinger in de pap wil.

Daarbij worden we doodgegooid met shit uit de USA. ...
Hun culturele export wordt als maatstaf aangenomen en dat is naar mijn idee heel erg fout.

Als andere landen... en dan met name uit de rode hoek ook maar iets doen en wij lezen dat hier horen we vaak alleen maar het ene kleine topje van de ijsberg en daar trekken mensen al snel hun conclusies uit..

Bij Amerika hoor je ook alleen het topje omdat de rest overspoeld wordt Door afleiding etc.

Beide landen zijn imho gelijk aan elkaar alleen sympathie voor Amerika word er bij ons met de paplepel ingegoten en Rusland zal in Veel gevallen per definitie de bad guy zijn..

Als we hier thuis ooit gaan emigreren dan is dat eerder naar de Russische federatie dan binnen de eu of USA. .
Hmm, waar zou ik liever wonen, een plutocratie of een autocratie? Ik hou het maar liever bij de ietwat knullige maar toch principiŽle sociale democratie die wij hier in Nederland hebben, dank u.
Als USA er niet geweest was dan had heel Europa Duits gesproken.
Zonder het Amerikaans oorlogsmaterieel en de informatie die de Engelse aan de Russen doorspeelden nadat ze Engima gekraakt hadden spraken de Russen allemaal Duits.

En als ze Europa na de tweede wereldoorlog niet verder hadden geholpen spraken we allemaal Russisch.

Schijnt men makkelijk te vergeten.

Ook het aantal Amerikanen die hun leven hebben gegeven zodat wij niet Amerikaans/Engels maar nog steeds onze eigen taal en politiek kunnen voeren is nogal vreemd voor een land dat overal vinger in de pap wil.

USA heeft een andere benadering heeft dan elke andere wereldmacht.

Er zijn een aantal historische fouten gemaakt maar praktisch ieder land dat USA tot op heden geholpen heeft destijds is er financieel, cultureel en politiek er op vooruit gegaan.
Enkel het laatste decennium loopt het op dat gebied soms wat moeilijker wegens een aantal externe factoren.

Je verwijst naar Rusland en China.
Rusland tussen 40 en 60 miljoen doden van hun eigen bevolking alleen al onder Stalin.
China tussen 60 en 80 miljoen doden van hun eigen bevolking alleen al onder Mao.

Rusland is nog steeds een Russische beer die zijn eigen jongen opvreet.
Kijk trouwens eens naar wat beide landen nog steeds uitvreten met hun eigen bevolking, veiligheid en milieu.
Dan nog niet eens gesproken over hoe zij andere landen 'bevrijden' en zich daarna daarop parasiteren.

Ik hoor niemand praten over de vele miljarden die USA jaarlijks besteed aan hun marine die de vele internationale wateren bewaken waardoor er vrije internationale handel mogelijk is.
Noch Europa, Rusland of China dragen daar aan bij ook al profiteren zij daarvan.
Als Amerika beslist om al hun schepen terug te trekken zal dat verstrekkende gevolgen hebben.

Het is nogal naÔef te denken dat Nederland niet aan spionage doet. Ieder land doet aan spionage. Zowel internationaal als nationaal als er enig vorm van inzicht is.

Ik schaam mij ervoor om iedere keer te moeten lezen hoe Nederlands militairen pang pang moeten roepen wegens geen kogels tijdens oefeningen. Of hoe er telkens bespaart wordt op het leger dat ons moet beschermen terwijl diezelfde militairen zich zorgen moeten maken over de kwaliteit van hun wapens.

Vlak voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog hadden we ook van dergelijke politici.
Ze waren gewaarschuwd van te voren wat Duitsland van plan was, ze waren ervan op de hoogte en ze deden gewoon verder of er niets aan de hand was en we hebben die prijs moeten betalen.

Nu is de wereld een stuk gevaarlijker en onveiliger geworden. Denk je dat de grote 'held' Edward Snowden ons zal beschermen?
Niet gelezen dat als Rusland Europa binnen valt wij als Europa ons niet kunnen verdedigen? Dan zijn wij terug aangewezen op die 'slechte' Amerikaantjes.

[Reactie gewijzigd door El_Bartholomew op 28 september 2016 16:44]

Wat is het leven toch simpel als je alle propaganda maar gelooft.
Ach schei toch uit dat we landen die vreemd voor ons zijn eerder het voordeel van de twijfel geven. Europa is gewoon pro VS en anti Rusland en daarbij laat ik de discussie wie slechter is gewoon in het midden. Europa pikt niks van Rusland, terwijl als de VS samen met de Britten Irak binnen vallen, en dat ook nog onder valse voorwendselen, je er verder nauwelijks wat van hoort. Maar als Rusland de Krim binnenvalt, dan zijn de rapen gaar en moeten er boycotten komen. Bovendien is het Europa die steeds verder oprukt richting de grenzen van Rusland en provoceert met Navo oefeningen op de grens met Rusland. En nee ik ga nu echt niks goed zitten praten wat de Russen allemaal doen, maar wat je zegt dat we eerder de Russen het voordeel van de twijfel geven, is absoluut niet waar.
Waar het op neer komt is dat Rusland niet echt een rechtsstaat is, voor zijn eigen burgers niet en ook niet binnen de internationale gemeenschap. Dat is voor mij al reden genoeg om met argusogen te kijken naar alles wat ze doen. En Poetin heeft daar het heft in handen, hij had een tweede Gorbachev kunnen zijn en iets echts moois kunnen bewerkstelligen, maar helaas, hij heeft een andere weg gekozen.
Ik geloof dat je de werkelijkheid hier wel enigszins simplificeert, of zelfs ernstig geweld aan doet. De Amerikaanse regering is helemaal nergens mee begonnen, althans, ik daag je uit om aan te tonen dat zij als eerste zijn gaan afluisteren op het internet. Dat destijds bekend is geworden dat er allerlei Backdoors (zouden) zijn die door de VS verplicht werden gesteld is natuurlijk geen bewijs dat zij begonnen zijn.

Daarbij zijn de afluisterpraktijken gewoon naadloos ontstaan vanuit spionage zoals die er al vele decennia is tussen (o.a.) deze twee landen. Er is dus niet echt sprake van 'beginnen', op dit vlak is de Koude Oorlog gewoon nooit geŽindigd. Het is ook gewoon afwachten op de volgende grote confrontatie. Maar goed, de komende maanden hoeven we daar niet bang voor te zijn.
Ameika is in ieder geval begonnen om op grote schaal zijn vrienden af te luisteren. NAVO partners, bervriende landen, staatshoofden. Dat maakt het land zeer onbetrouwbaar.

Daarnaast wordt al sinds mensenheugnis steeds grote confrontaties, rampen en crisissen voorspeld. en altijd komen deze voorspellingen uit....eens....ooit. Het maakt dergelijke opmerkingen meteen inhoudsloos en bankmakerij.
Euhja, als je geen vrienden hebt, kun je ze ook niet afluisteren....
Of even omdenken: als de VS ons afluistert zijn we waarschijnlijk geen vrienden.
Uiteraard. Ik bedoel er ook mee te zeggen dat het er mij in dit deel van de discussie niet om ging om de VS vrij te pleiten. Ik leef niet onder een steen en het is mij volslagen helder wat er gebeurt op dat terrein, even los van of ik het goedkeur of begrijp.

Ik denk ook dat veel vriendschap voor de bŁhne is. De VS voelen al geruime tijd dat hun supremacie onder druk staat (of al is verdwenen) en halen rare sprongen uit om hun rol als wereldmacht vast te houden. De grote vraag is natuurlijk waarom ze ons bespioneren. Is dat uit gebrek aan vertrouwen? Denken ze dat we onder ťťn hoedje gaan spelen met Rusland of China? Of willen ze gewoon weten wat er gebeurt zodat ze daarop in kunnen spelen in bijvoorbeeld de Verenigde Naties?

Hoe het ook is, het staat redelijk los van de discussie over de wederzijdse spionage tussen VS en Amerika, omdat deze al vele malen langer bestaat en beide mogendheden hier waarschijnlijk evenveel voordeel uitgehaald hebben. Amerika heeft daarbij het voordeel dat ze, in elk geval op politiek niveau, vrienden heeft om af te luisteren. De Russen hebben dat niet, ze hebben hooguit een aantal landen die in dezelfde hoek zijn geduwd (China, Iran, Turkije, Griekenland) waar ze mogelijk verbondjes mee kunnen sluiten.
Het is vanuit het professioneel paranoÔde gezichtspunt van een veiligheidsdienst volkomen logisch dat je zowel je 'vrienden' als 'vijanden' afluistert. Hoe weet je anders of je vrienden daadwerkelijk zijn en doen wat ze zeggen? Of niet stiekem ook vriendjes zijn met je vijanden?
Wat veel mensen vergeten is dat Amerika de uitvinder is van het hedendaagse internet.
Dus ze weten alle ins&outs van het internet, en hoe ze dus iedereen in de gaten moeten houden.

Privacy is er nooit geweest op het internet, veel mensen denken (vind ik) ten onrechte dat er ooit privacy is geweest, vroeger werd er ook al afgeluisterd etc. Alleen was dit niet bekend, of werd er niet zo uitvoerig over gesproken
Dat Amerika er niet mee begonnen is maakt die backdoors niet minder kwalijk. Deze zet komt nog vrij laat als je het mij vraagt, wellicht moest het Russische alternatief nog ontwikkeld worden. Waarom zou je (als land zijnde) je vrijwillig laten bespioneren door het meest agressieve land op deze aardbol?
Ze maken niet alleen backdoors. Ze hebben ook gewoon zeer veel mensen in dienst die gewoon betaald worden om Exploits op te zoeken. Dat zijn hun zogenaamde wapens. Zero days verzamelen en natuurlijk niet melden maar misbruiken.
Ze hebben daar gewoon zwaar veel zero days gewoon op de plank liggen om te gebruiken wanneer ze dat nodig hebben. Kijk maar naar o.a. Stuxnet virus wat meerdere exploits bevatte! 4!!! Dat is niet normaal voor een virus. Meeste hebben gewoon 1 exploit. En 2 zero days is al gigantisch zeldzaam. Maar 4?? Dat is niet normaal.
Lol weet niet waar jij geweest bent maar de aivd luistert af en slaat ook nog eens alles op de laatste jaren en doet dat voornamelijk in opdracht van amerika, dit is al vele malen (ook hier) voorbij gekomen...
Misschien moet je mijn bericht nog eens lezen. Ik reageer op iemand die beweert dat de VS is begonnen met afluisteren. Ik geef alleen aan dat dat niet aan te tonen is. Ik ontken nergens dat de VS afluistert.

Maar probeer het nog een keer, zou ik zeggen.
Reden ze waren toen al bang voor Rusland, terecht of niet laat ik in het midden. Bewust ontwikkel voor militaire doeleinden.
Hoewel het ten tijde van de Koude Oorlog was, is ARPANET nooit speciaal ontwikkeld als anti-Russisch iets. Het idee achter wat ARPANET is geworden was ontstaan op MIT. Een aantal Amerikaanse en Britse onderzoekers bedachten daar wat TCP/IP is geworden.
ARPANET, Het ARPANET (ARPA Network) was het eerste operationele packet switching computernetwerk, de voorloper van het internet, opgezet in de late jaren zestig door het Advanced Research Projects Agency (ARPA) van het Amerikaanse ministerie van Defensie (DoD).
Helaas weer halve waarheden.

ARPANET was helemaal gebouwd door een aantal Amerikaanse universiteiten en een bedrijf geheten BBN. De naam is ontleend aan ARPA, inderdaad, maar enkel omdat zij de financiering van het plan voor zich namen.

ARPANET is kortstondig ook gebruikt door het Amerikaanse leger, maar zij wilden een eigen netwerk. Voor het leger werd een aparte versie gemaakt genaamd MILNET. MILNET (later NIPRNET) en ARPANET waren wel verbonden met elkaar middels een gateway. Daarmee werd ARPANET een helemaal civiel netwerk.

ARPANET en MILNET werden nooit door het Amerikaanse leger gebruikt voor geheime communicatie, dit was verboden. ARPANET diende eigenlijk voornamelijk voor wetenschappelijke doeleinden.

Hoewel TCP/IP de basis vormt van het internet stamt het internet niet helemaal af van ARPANET. Het 'WWW' zoals wij dit kennen is later ontwikkeld door Tim Berners-Lee toen hij bij CERN werkte. De moderne webserver en hypertext zijn door hem uitgevonden.

Geen idee wat je wil betogen, maar misschien is het een idee om je eerst eens in te lezen.
Leuk zo'n stukje Wikkpedia, maar nog geen feiten. laat staan halve leugens in jou woorden.

ARPANET United States defense program
A
RPANET, in full Advanced Research Projects Agency Network, experimental computer network that was the forerunner of the Internet. The Advanced Research Projects Agency (ARPA), an arm of the U.S. Defense Department, funded the development of the Advanced Research Projects Agency Network (ARPANET) in the late 1960s. Its initial purpose was to link computers at Pentagon-funded research institutions over telephone lines.


In the Beginning, ARPA created the ARPANET.
And the ARPANET was without form and void.
And darkness was upon the deep.
And the spirit of ARPA moved upon the face of the network and ARPA said, 'Let there be a protocol,' and there was a protocol. And ARPA saw that it was good.
And ARPA said, 'Let there be more protocols,' and it was so. And ARPA saw that it was good.
And ARPA said, 'Let there be more networks,' and it was so."


TCP/IP kwam pas veel later net als DNS en all andere moderne protocollen om een netwerk te automatiseren
Volgens mij ging het hier om mail.ru

Ik heb al verschillende developers gesproken die hier mee bezig (geweest) zijn. Ze pakken het schijnbaar groots aan..
Dames,
Afluisteren of spionage is zo oud als de mensheid en ontwikkelt zich vrolijk met de technische/wetenschappelijke ontwikkelingen mee. Dus wie gaat roepen wie er wanneer mee begonnen is...absoluut niet boeiend of relevant. Iedereen doet dit sinds mensenheugenis om een voordeel te behalen op een ander.

Bevriende naties, vijanden, neutralen...het maakt niet uit, iedereen bespioneert iedereen. En niet alleen tussen landen, ook tussen bedrijven, branchegenoten concurrenten vindt genoeg 'spionage activiteit' plaats. Sterker nog, op school vindt dit ook plaats. Dan noem je het afkijken en examens jatten.
De virtuele Koude Oorlog bestaat er sinds de russische sanctie! Er is nog steeds conflict tussen de Amerikaanse kapitalisten en de Russische communisten. Spionage tussen de 2 landen blijven sterk.

De russische overheid willen al geen cent meer betalen aan de amerikanen en willen daarvoor hun eigen economie beschermen.
Je mag de "ook" in "ook niet graag" weglaten.

In Duitsland zijn legio steden inmiddels Windows-frei. Misschien om andere redenen dan Poetin, maar gezien de spyware die Windows is, is de stap van Poetin wel logisch.

Ik vind het eigenlijk opvallend dat ze hier zo lang mee hebben gewacht.
Politie van frankrijk ook.
Nou, als je even de documentaire bekijkt zero days. Dan snap ik Rusland best. De NSA heeft een schat aan exploits op de plank liggen. En natuurlijk de samenwerking met NSA is blootgelegd door snowden. De kans dat er in de software van Microsoft iets is ingebouwd is zeer aanwezig. Microsoft was namelijk de eerste partner van NSA volgens de documenten van Snowden.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 28 september 2016 19:36]

Nou, dat iraanse internet is wel een logische stap na Stuxnet. Compleet begrijpelijk dat Iran volledige controle wil over zijn internet nadat Israel en de VS een soort van act of war virus lanceren om uranium verrijkings centrifuges onklaar te maken.

http://www.imdb.com/title/tt5446858/ Zero Days Goede film trouwens :)
Nee wat stuxnet kwam niet alleen via het Net, maar via lokale access op de machines. Verder moet je toch gewoon toegeven dat overheden zo'n landelijk natienet (het is geen Internet) alleen maar maken om controle te houden over de bevolking?
Gedeeltelijk zullen ze best wel de bevolking in de gaten willen houden, maar je hebt ook zomaar kans dat ze dit doen om een 2e stuxnet te voorkomen.
Die voor het belangrijkste geval lokaal geÔnstalleerd is door mensen met een usb stickje? Dat kan de Mossad/Shin Bet nog steeds wel hoor. Het is gewoon een excuus om lekker, met het aanwaaien van nationalistische gevoelens, controle te houden over de burger. Want alles van buiten is eng! Lekker op je eigen Intranetje blijven met paginas over Frans Bauer, Gerard Jodelding en GTST... maar dan de Iraanse versies ervan ;).
Niet alles van buiten is eng, maar zodra de Amerikanen je in het vizier hebben voor regime change of een flinke portie "democratie" is het Internet een tool om onrust te veroorzaken. Zie de Arab Spring etc.
Arab Spring in de schoenen schuiven van de Amerikanen alleen is een illusie en getuige van zowel Antisemitisme ("De Arabiertjes zijn niet klaar voor Democratie, daar moet een sterke dictator even goed overheen!" (en ja Arabieren zijn een Semitisch volk) als grootheidswaanzin.

Zeker zal de VS het hebben aangewakkerd, maar er kwam ook echt uit de bevolking zelf een drang om eens goed te rellen. MOet je je voorstellen als je vader verdwijnt door een zooitje zakken die hem doodmartelen omdat ze "bang" zijn of dat ze niks doen aan extremisme (en dat is er al sinds de jaren 60, Arabische staten lijden al aan extreem islamitische terreur ver voordat het "westen" er mee in aanraking kwamen) en de dictator deed er NIKS tegen. Nee hij was meer bezig deze mensen aan te moedigen omdat het hem in het zadel hield (Assad en Hesbollah bijvoorbeeld) of net doen alsof je heel vroom bent (Saddam Hussain, die de Koran in zijn eigen bloed overschreef. Iets wat een gigantische zonde is omdat bloed onrein is, maar de extremisten vonden het fantastisch).

Dus ja "Amerikanen in het vizier" getuigt van een Oud Linkse of Nieuw Rechtse (Alt Right) visie... waarin Putin fantastisch is en de VS alles kwade. Als jij werkelijk denkt dat mensen gaan rellen omdat er een paar websites op het Internet staan, en alleen daarom? Dan ben je ver verloren in een van die twee putten. Er speelde bij de Arabic Spring een HELE Hoop meer.

Maar goed.. te offtopic.
Dat hou je zeker niet tegen door je internet af te sluiten. Zolang er mensen je land in komen kan je netwerk gewoon geÔnfiltreerd worden.
Stuxnet is juist het slechte voorbeeld, het infecteerde systemen die helemaal niet aan het internet hingen. Dus een "tweede stuxnet" kan je krijgen met of zonder deze internet controles.
Jammer dat je gelijk negatief doet over putin hierin....

En zelfs al zou het zo zijn... en wat dan nog...
Amerika bespioneerd niet alleen zijn eigen mensen maar de halve wereld...

En juist dat is de reden dat putin dit er doorheen drukt...
En daar geef ik hem enorm groot gelijk in...
Helaas zijn er weinig goede alternatieven voor Windows in Veel situaties waar Linux niet haalbaar is

Maar hoe dan ook... Jammer te zien dat je als een geÔndoctrineerd schaap gelijk de negatieve uitlatingen over putin doet...
Die vent is minstens net zo heilig als menig ander staatshoofd alleen heeft hij de ballen om het te zeggen... De meeste andere in zijn klasse verschuilen zich achter allerlei andere mensen of regeltjes
Maar vermoedelijk gaat het Poetin er ook om de eigen bevolking te kunnen controleren.
Ehhh....was Nederland niet kampioen aftappen?
Elke overheid bespioneert haar eigen bevolking. Zeker na de toename van terrorisme worden onze burgerrechten in het kader van terrorismebestrijding met voeten getreden. We zijn wat dat betreft zelf geen haar beter dan Meneer Poetin.
Op zich wel een mooi initiatief als dit serieus gaat worden, dan wellicht nog een Chinese variant ernaast en je krijgt gewoon concurrentie op de desktop op een niveau wat er nu amper is.

Linux wil maar niet doorbreken aan de desktop-kant, en exchange / outlook is ook nog geen enkele fatsoenlijke variant voor.

Ik zie het wel positief in als het ze gaat lukken.
Linux wil maar niet doorbreken aan de desktop-kant, en exchange / outlook is ook nog geen enkele fatsoenlijke variant voor.
Linux heeft alle potentie, maar het grootste gemis zit in driver-support. Tenzij Rusland ook alle hardware zelf gaat ontwikkelen blijft dat onveranderd. Sowieso, als Rusland een eigen besturingssysteem zou willen hebben kunnen ze het beste uitgaan van een basis van FOSS, zoals GNU/Linux of FreeBSD. Van de grond af beginnen is een ondoenlijke taak en eigenlijk zonde van alle moeite die ze erin stoppen. In China hebben ze dat in ieder geval ook gedaan dacht ik, Red Flag Linux of zoiets?

Qua Outlook snap ik de fuzz nooit zo. Ik gebruik Thunderbird met de Lightning plugin op een IMAP-server en een OwnCloud-server voor kalender, contacten en todo's, voor al mijn groupware-behoefte. Zowel persoonlijk als professioneel. Nog nooit essentiele features gemist. Het heeft zijn scherpe randjes, maar ik voel me elke keer weer onthand als ik gedwongen met Outlook aan de slag moet.
Slechte driver-support? 10 jaar geleden misschien maar nu is er genoeg hardware die out of the box werkt hoor. ok, zo'n yoga 3 is ff vervelend, maar als je een beetje oplet kan het prima.
Nouja, het heeft me heel wat hoofdbreken gekost om Ubuntu goed aan de praat te krijgen op mijn nieuwe Skylake laptop met Intel IGP / NVidia GTX 965M mbv Optimus. Het werkt inmiddels stabiel op de nvidia, maar switchen tussen IGP en de nvidia kan ik wel vergeten. Als ik mazzel heb werkt dat na een reboot maar meestal moet ik dan de configuratie weer opnieuw draaien. Sowieso werkt optimus niet zoals het bedoeld is, waarbij de desktop environment op de IGP draaien en grafisch zwaardere toepassingen en games automatisch op de DGP gedraaid worden. Bumblebee doet een poging met het optirun-gebeuren maar dat is ook verre van soepel, en werkt op mijn laptop helemaal niet. Het is maar hopen dat als de overstap naar Wayland komt, dit soepeler gaat werken. Nvidia heeft al aangegeven dat in ieder geval niet voor X.org te gaan ondersteunen.

Mijn nieuwe desktop PC heeft een Creative Core3D Sound-chip op het moederbord. Werkt ook niet op Linux. Inmiddels heb ik dat maar opgegeven en er een losse geluidskaart bijgestopt.

Dus gebrekkige driver-support iets van 10 jaar geleden? Helaas, zo ver zijn we nog lang niet. Als je zorgvuldig je onderdelen uitzoekt voor een Desktop PC en daarbij absolute prioriteit aan Linux-ondersteuning geeft dan is het goed te doen. Als je ook andere dingen laat meewegen in de component-keuze wordt het al een stuk moeilijker.
[...]
Linux heeft alle potentie, maar het grootste gemis zit in driver-support. Tenzij Rusland ook alle hardware zelf gaat ontwikkelen blijft dat onveranderd.
Juist driver-support kan hiermee een giga-boost krijgen...
Momenteel is driversupport een beetje kip-ei probleem waar niemand in wil investeren omdat de opbrengst te laag is, maar als je de hele russische markt ermee binnen kan halen dan is het kip-ei probleem zo de wereld uit.
Sowieso, als Rusland een eigen besturingssysteem zou willen hebben kunnen ze het beste uitgaan van een basis van FOSS, zoals GNU/Linux of FreeBSD.
Ze zullen daar idd vanuit gaan, alleen ipv de versplinterde window-manager mogelijkheden die er nu zijn zal Rusland dan gewoon 1 window-manager moeten kiezen en die goed moeten maken tov alle huidige halve implementaties.
Dat zie ik nu net als voordeel, er worden dan keuzes gemaakt.
Qua Outlook snap ik de fuzz nooit zo. Ik gebruik Thunderbird met de Lightning plugin op een IMAP-server en een OwnCloud-server voor kalender, contacten en todo's, voor al mijn groupware-behoefte. Zowel persoonlijk als professioneel. Nog nooit essentiele features gemist. Het heeft zijn scherpe randjes, maar ik voel me elke keer weer onthand als ik gedwongen met Outlook aan de slag moet.
Dus je gebruikt 1 programma met daarnaast 1 plugin en ook nog eens 2 server-elementen en dan heeft het nog scherpe randjes en dan zie je de fuzz niet?
Als je nou zou aankomen met een groupware-distro die je zo kan deployen en beheren dan had ik me er iets bij kunnen voorstellen, maar nu heb je gewoon een hobby-bob oplossing die beheerstechnisch een ramp is.
Beheerstechnisch een ramp? Beheer is eenvoudig. Het opzetten kost even wat werk maar is ook grotendeels geautomatiseerd.

Qua configuratie kost het je misschien 5 minuten extra. Echter heb ik ook een aantal collega's die Outlook geburiken, en die hangen bij elke herinstallatie of update weer met de helpdesk aan de lijn omdat het niet meer werkt. Zo ideaal is dat dus ook niet.

In gebruik werkt het minstens net zo goed. Die scherpe randjes zijn er bij Outlook namelijk ook, maar dan op andere onderdelen. Perfecte software maken is vrij lastig, schijnt ;)
Als het dan opensource software zou zijn, dan wel. Maar ik gok dat het een state-sponsored closed source softwarepakket is. En dan heeft het vrij weinig zin om over te stappen. De kans dat er een backdoor zit in een softwarepakket van Amerikaanse bodem dat door bijna alle grote bedrijven onder de loep ligt is kleiner dan die van een softwarepakket van de Russische regering dat nog niemand gebruikt.
Aannames! Ze hebben een lijst van 2000 Russische software bedrijven opgesteld. Daar zitten vast ook een hele stapel open source bedrijven tussen. Ik kan ook echt niet inschatten hoeveel de software gebruikt (gaat) worden; bedenk wel dat Rusland heel wat inwoners heeft.

Moeten ze een inhaal slag doen mbt. features en bugs? Vast. Maar dat lijkt me te regelen. Wellicht is het plan gebaseerd op OpenOffice. Ik weet het niet, jij ook niet :)

Ik denk dat de roebels veel belangrijker zijn. In totaal wordt er 20 mld per jaar betaald aan buitenlandse software. Dat is serieus geld, wat op dit moment simpelweg je land uit stroomt.

Ik respecteer ergens wel wat Poetin hier doet. Ook in Nederland zijn licentieinkopen een probleem voor de overheden -- maar wij hebben de ballen niet om gewoon te zeggen "en nu gaan we het doen" (maar passen de regeltjes vrij "vriendelijk" aan)

[Reactie gewijzigd door atlaste op 28 september 2016 09:36]

Want jij hebt natuurlijk inzage in wat er met alle verkeer in de cloud van MS gebeurd? MS is zwaar aan het inzetten op zijn Office365 en Outlook.com, ook voor bedrijven. Dan heb je niet eens backdoors nodig want alle relevante data staat gewoon op de servers van MS
Maar als MS daar niet vertrouwelijk mee omgaat dan verliezen ze die zakelijke klanten weer net zo snel als dat ze ze binnenhalen.

Jij kijkt toch ook niet naar vertrouwelijke informatie van klanten als je daar bij zou kunnen? Waarom zou MS dat dan wel doen?
Linux wil maar niet doorbreken aan de desktop-kant,
Misschien niet in grote getallen (even het android verhaal negeren) maar ik werk toch bij collega developers dat het (naast OSX) toch wel meer ingeburgerd is dan een 10 jaar geleden.

Zelf ontwikkel ik zelden in een windows omgeving, dat was 12 jaar geleden wel anders en gewoon ondenkbaar. Het kantoor waar ik vandaag werk gebruikt zelf niets van Microsoft producten (zijn al posix platformen)

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 28 september 2016 20:59]

[...]
Misschien niet in grote getallen (even het android verhaal negeren) maar ik werk toch bij collega developers dat het (naast OSX) toch wel meer ingeburgerd is dan een 10 jaar geleden.
Doorbreken is juist in grote getallen... Oftewel het wil maar doorbreken aan de desktop-kant.

Dat het een niche-rol vervult en dat die niche-rol groter is dan 10 jaar geleden maakt niet dat het wel doorbreekt, het blijft een niche-rol vervullen.
Veel software wat je gebruikt bestaat in de vorm van een webapplicatie. Dat scheelt ook enorm. Daarnaast is Linux denk ik niet het grootste gevaar voor Microsoft.

Maar Google met hun eigen kernel en straks een gefuseerd OS tussen Chrome en Android welke op laptops en desktops gaat draaien en weet ik waar. Dat is veel gevaarlijker voor Microsoft.
Ooit van Zentyal gehoord?
Ik ook, maar dan moeten ze Windows ook vervangen want anders heeft het weinig zin.
Noem maar eens een goed alternatief voor Outlook en Exchange die ook nog eens gebruiksvriendelijk is en in een bedrijfsomgeving te implementeren is. Ik hoor het graag.
http://www.openchange.org/

http://www.zentyal.org/

[Reactie gewijzigd door snaf op 28 september 2016 10:35]

Dat er Exchange look-a-likes zijn had ik ook al door. Lees ' die ook nog eens gebruiksvriendelijk is en in een bedrijfsomgeving te implementeren is. ', denk niet dat deze hieraan voldoen mede omdat je ook geen compatible client hebt opgenoemd.
Bij ons vinden ze IBM Notes een volwaardig alternatief. Ik heb er na tien jaar nog steeds vrijwel dagelijks ruzie mee.
Het meerendeel van de gebruikers die thuis Windows hebben, hebben ook Office. Vaak is Office als proefversie meegeleverd, je ontkomt er niet aan.

Mijn punt is dat Office voor de meeste gebruikers vertrouwd is, veel functies heeft die er ook echt toe doen en native door Exchange ondersteund wordt.

Ik verwachtte ook als antwoord op mijn vraag dat het er niet is.
nou nou, de email zoekmachine van outlook/echange mag ook wel eens beter gemaakt worden. Voor de rest is het wel een ok pakket.
Google Apps? :+ Maar inderdaad, het zijn er niet veel.
Is ook van Amerikaanse bodem, dus geen alternatief voor de Russen. ;)
Ah weet je, dit is eigenlijk helemaal geen slecht idee van Poetin.

Als je een kwart miljard per jaar naar het buitenland schuift, is het simpel te beredeneren dat het handiger is om dat gewoon niet te doen. Dat stimuleert immers de lokale economie, werkgelegenheid, etc, etc. Dat geld kan Rusland bovendien best goed gebruiken.

Zijn er dan dubbele motieven? Ik denk het niet. Op zich doet Poetin normaliter wat goed is voor Rusland. Het zou me daarom niets verbazen als er geen dubbele motieven hier zijn. Maar mocht dat toch het geval zijn, is het altijd nog beter om je landgenoten te laten afluisteren door de inlichtingendienst in je eigen land, dan door de NSA in de USA.
Een kwart miljard binnen je eigen economie houden klinkt erg goed. Maar qua ondersteuningskosten voor het complete overheidsapparaat en overheidsondernemingen van een groot land als Rusland is het niet erg veel. Wanneer de alternatieve software een problematische implementatie heeft of net iets minder efficiŽnt werkt (bv. door gewenning aan de software die verdwijnt) ben je zo een meervoud kwijt.
Volgens het artikel bestrijkt het totale 20 miljard per jaar aan licentieuitgaven. Dit is slechts de eerste fase. Ultimo lijkt me dat dat zichzelf terugverdient.
20 miljard roebel/ 280 miljoen Euro per jaar aan kosten voor buitenlandse software.
Dat is op het hele overheidsapparaat van Rusland niet veel. Wanneer alle medewerkers in overheidsdienst die met de alternatieve software te maken krijgen daardoor iets minder efficiŽnt werken is de economische impact veel groter.
Minder efficiŽntie zal in het begin vooral komen doordat er aan de nieuwe software gewend moet worden. Een groter gevaar bij dit soort gedwongen migratie van 'eigen' software is dat er geen goede ťťn-op-ťťn vervanging is, waardoor concessies gedaan moeten worden aan de functionaliteit of waardoor functionaliteit van pakket X niet meer goed aansluit op de functionaliteit van pakket Y van een ander departement.
Weet ik niet. Je verhaal klopt op zich, de vraag is alleen hoe ze het precies gaan invullen. We weten allemaal dat voor de bulk van het werk het best mogelijk moet zijn om het gewoon 'goed' in te vullen.

Ik ben daarom wel nieuwsgierig hoe dit gaat lopen, maar veroordeel het niet op voorhand. Deze zet heeft best potentie imho.

PS: Een ander ding wat ik me net bedacht is dat door de afhankelijkheid Rusland ook meer pijn lijdt bij economische sancties. Door het in eigen land te trekken, loop je dit risico niet. Dat idee is conceptueel griezeliger...
Ik ben het eens met deel 1 van je reactie. Waarom het geld weg laten vloeien als je het ook zelf kunt. Ik ben zelf dan ook tegen de verkoop van voormalige staats/nutsbedrijven aan buitenlandse investeerders. Maar een reel risico is natuurlijk dat je zelf niet of te traag innoveert. China heeft dat destijds 'netjes' opgelost door gewoon alles te kopiŽren en hebben nu een model wat wel blijkt te werken (kapitalistisch maar oner controle van de overheid). Misschien wil Rusland daar ook naartoe?

Dubbele motieven denk ik dan wel, en lijkt me in de huidige gang van zaken ook logisch. Iedere overheid is bezig met afluisteren, dus wees er maar zeker van dat dat hier ook gebeurd.
Stap 2 is wellicht de Rusische software in Europa promoten als beter/goedkoper alternatief voor Outlook, etc. Dan zijn die backdoors al handig :)

Of het beter is om door je eigen landgenoten afgeluisterd te worden dan de NSA, weet ik zo niet. Degene die je in het ene geval kan beschermen tegen de NSA, luistert je nu zelf af. Wie gaat dan nog voor je opkomen? In beperkte mate geen probleem, maar als het te ver doorslaat wel.
Wel hopen dat de nieuwe email clients platform onafhankelijk zijn, anders mogen ze nog een keer aan de bak als Windows wordt vervangen.
Outlook is bij mij nooit binnengekomen, als windows moet worden vervangen is er nog Linux zelf in verschillende russische/chineese smaken :9~
Hoeft niet per se:

nieuws: Rusland kiest Alt Linux en ReactOS als Windows-alternatieven

Ik meen me te herinneren dat ze van Rusland destijds iets in de trant van 1 miljoen euro hebben gekregen om e.e.a. wat vaart te geven
Naast dat ik de beslissing begrijp met alle onderliggende redenaties (voor Rusland), denk ik ook dat ze in een "World of hurt" terecht komen.

Migratie trajecten, mailboxen overzetten mensen instrueren is altijd al uitdagend, maar de kans is groot dat het nieuwe alternatief niet zo uit ontwikkeld is als exchange en outlook en de werkelijke kosten en ellende vele malen groter zullen zijn.

Welke browser zouden ze daar nu gebruiken?
Ik denk niet dat er negatieve geluiden naar buiten gebracht gaan worden vanuit Rusland omtrent de migratie. Er zal alleen geroepen worden dat het zeer goed gaat en alles op schema ligt. En misschien is dat wel zo, wie weet. :)
Waarom wordt in het bericht gedaan alsof dit allemaal Poetin's persoonlijke ideeen zijn? Als Nederland iets besluit dan wordt dat toch ook niet als het persoonlijke streven van Rutte gepresenteerd?
Rutte is minister-president en kan Nederland vertegenwoordigen maar kan niet zelfstandig beslissingen nemen. Poetin is president en dictator en kan dat wel en doet dat ook. Dat is nogal een verschil...
de traispolitica die geldig zou moeten zijn in NL
:-)
Ik doelde op het laatste. Dat Rutte minister-president van Nederland is wist ik. Maar dat Poetin president en dictator zou zijn, is ook maar omdat wij hem die label opkleven. Afaik heeft Rusland ook een grondwet, een Doema, verkiezingen, scheiding der machten...
Dit gaat Microsoft uiteindelijk heel veel geld kosten als heel Rusland geen gebruik meer gaat maken van Microsoft diensten
En het is niet alleen Rusland. Overheidsinstellingen over de hele wereld proberen ervan af te stappen om verschillende redenen. Als het niet de privacy is, dan zijn het wel de licentiekosten.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True