Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 26 reacties
Bron: 3D Alpha

3D Alpha brengt ons in dit artikel op de hoogte van de (mogelijke) specificaties van de NVidia NV25. Hier is wat zij hebben weten los te peuteren:

*Design Process: .13um
*Clock Speed: 300MHz
*Memory Speed: 200MHz (400MHz DDR)
*Fill rate: 4.8 Gigatexels
*TC&L polygon rate: 90-100 million
*Rendering pipelines: 16
*Eye Candy: FSAA, S3TC[break]Met als commentaar hierbij:[/break]Yeah, I found it hard to believe as well. However, this is from a somewhat reliable source. The NV25 is expected to be released around May 2001, if NVIDIA is able to follow the 6-month release schedule. Iím sure some additional Eye Candy features will be added, but FSAA and S3TC were the only ones I could confirm. Also, the clock speed seemed rather high at first glance, but then I realized they would be producing these things at .13um instead of .18um as they have been with the NV15 (clocked at 200MHz). So 300MHz is probably not beyond the realm of possibility. If they can deliver on this, Iíll be damn impressed!

Rightie. Lijkt mij sterk dat deze specificaties echt iets betekenen voor het uiteindelijke product. Het lijkt mij zelfs sterk dat dit van een 'reliable source' komt. Maar ja, je weet nooit...

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (26)

Op zich lijkt 't een logische verbetering t.o.v. NV15. Hopelijk wordt gaan ze dan ook een 256-bit brede geheugenbus bouwen, anders heb je zo weinig aan de hoge fillrates.
maar euh afgezien van of het klopt of niet

is 0.13um niet heel erg moeilijk om te maken ??
of kunnen we tegen die ijd ook cpu's met 0.13 verwachten ??

Tom
Aangezien videokaarten tot nu toe achter hebben gelopen op CPU's (0.25u CPU was er eerder dan Videochip ... hetzelfde met 0.18u) zullen er al eerder 0.13u CPU's uitkomen, ik denk omdat de CPU-bakkers betere technieken hebben dan de videochip-bakkers :9.
Het geheugen zou wel een zeer grote bottleneck worden op deze manier ... als je ziet wat voor een bottleneck het 166MHz DDR-geheugen nu al is voor de GeForce 2 GTS ... en zo groot is het verschil in snelheid tussen 333MHz en 400MHz effectief nou ook weer niet. Ik vind de power van de GeForce 2 al verspild, maar dan ... Waarschijnlijk, mocht de NV25 echt deze specs hebben, wordt er wel een andere oplossing gebruikt (zoals bij de V5 5500/6000 of ATI Rage Fury Maxx). Of misschien tegen die tijd wordt er wel een heel nieuw type geheugen gebruikt ... (QDR-Ram ;))
Yep, 0.13 um is moeilijk te maken, maar er zijn een paar foundries druk bezig om het proces onder controle te krijgen. Ik meen mij te herinneren dat NVidia zijn chips laat maken bij TSMC en die zijn inderdaad al heel ver met dit proces. Tevens moet je niet vergeten dat het nog bijn een jaar duurt voordat de processor uitkomt.

Het is leuk te weten dat TSMC, als voormalig Philips dochter, veel ASML machines heeft staan.
Nog steeds geen Tilerendering(teminste niet genoemd) ik dnek dat als deze chip 16 pipelines heeft die op 300MHz lopen levert dat een fillrate van 4.8 Gigatexel(zijn dus geen dual texture units zoals de geforce 2 heeft) op en een geheugenbandwith van ongeveer 6.4GB per sec. Veel te weinig dus.
Tilerendering zou hier wat kunnen doen en ook die onboard Z buffer zou erg helpen, maar kan nVidea in 1 jaar een core helemaal van de grond op designen? We zullen zien want er zit nog een generatie tussen (NV20) en een jaar is erg lang in computertijd. Zucht waarom gaat het allemaal zo snel zit hier nog steeds met me banshee......
Ik denk dat het tijd word om ook maar eens cache op de videokaarten te gaan integreren (en L1 en L2 cache op je video dus)

ps dZeus: wat ik denk dat de bitboys doen?
Ueh helemaal niets, behalve was specs op een papiertje krabbelen, die gasten verkopen alleen vaporware.
Femme:
256-bit geheugenbus? wordt het aantal geheugentraces vanuit de videochip dan niet verdubbeld? lijkt me bijna onmogelijk te realiseren, of anders veel te duur. Waarschijnlijk zijn eDRAM (BitBoys), parallel processing (3Dfx, ATI, Matrox?) en sneller type geheugen (???) de enige oplossingingen die op dit moment zijn te realiseren, met eDRAM op dit moment eigenlijk met een korreltje zout nemen, want dat duurt nog wel ff denk ik.

Slash:
wet denk je dat de BitBoys al een paar jaar proberen te doen? het process van embedded DRAM (eDRAM) staat echter nog redelijk in de kinderschoenen, en het kost nog redelijk wat tijd om het helemaal bruikbaar te maken (wat de BitBoys zich dus iets te laat realiseerden).
dZeus:

Dit vroeg men een tijdje geleden ook al:
Waarom wordt die geheugenbus niet verbreed? Iemand had schijnbaar een mailtje gestuurd naar Asus met de vraag waarom zij geen GeForce2 planken gingen maken met een 256-bit bus ipv 128. Hij kreeg als antwoord dat de videokaarten dan te duur zouden worden, en dus dat hij slecht zou verkopen. Ik betwijfel dat. Waarschijnlijk zal bij een verdubbeling van bandbreedte de GF chip zelf nog steeds niet de bottleneck zijn, dus ik denk dat er toch wel heel wat mensen zijn, die voor $100 extra een twee keer snellere kaart in huis willen halen.

Maar daarmee kon je ook op iets anders: De NV25 staat dus gepland voor Mei 2001. Dat is 12 maanden na de release van de GF2. Daar tussenin zou dus, als nVidia haar schema blijft volgen, nog een release van een videokaart moeten zitten. Ik denk dat daar wel eens goed de NV20 zou kunnen zitten: Een NV15 met een paar extra features (betere FSAA) en een 256 bit geheugenbus met opgekrikte snelheid en 128 MB geheugen. Hebben ze zelf voor die kaart minder R&D, terwijl ze weer een goede kaart hebben.

* 786562 Vleermuis
Rendering pipelines: 6 staat er toch echt in het artikel! En geen 16 Maar ik zou niet weten hoe je met 6 pipelines( wat wel weer logischer is dan 16,) *300 Mhz 4.8 Mpixels wil halen.
Bovendien:
</div><div class=b4>As a side note, I should add that some of the basic technology in NV25 will probably debut in the NV20 part, slated for release this fall. NV25 will likely be a higher-clocked version of NV20 with some minor changes.</div><div class=b1>
Dus er zal wel geen tile-ing aan te pas komen, want dat zullen ze echt niet in de NV20 hebben.
</div><div class=b4> De c staat voor clipping, een extra stap in het tnl proces die dan ook de videokaart kan doen. </div><div class=b1>

hielko, clipping zat er al in bij de eerste geforce, maar nvidia dacht dat die feature niet interessant was voor de marketing, dus hebben ze het niet vermeld. Maar toen begon ATI in hun kaarten ook clipping te noemen, en nu doet nvidia dat ook om niet achter te blijven. Het is dus niets nieuws.

Gillish

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True