Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 53 reacties

MSI kondigt een moederbord voor gamers aan. De Z170A Gaming M6 moet zich onder andere onderscheiden met een controllerchip van Asmedia voor usb 3.1, die voor hogere doorvoersnelheden moet zorgen.

De Z170A Gaming M6 nestelt zich tussen de M5- en M7-moederborden in de Gaming-reeks van MSI, die ook rond Intels Z170-chipset zijn opgebouwd. Bij de M6 maakt MSI voor het eerst gebruik van de Lighting Asmedia 2142-chip.

Deze controllerchip voor usb 3.1 generatie 2 vormt de brug tussen de pci-interface en twee usb 3.1-poorten, maar anders dan de veelgebruikte Asmedia 1142-chip, wordt de 2142 gekoppeld met pci-e 3.0 x2 en ondersteunt daarmee een doorvoersnelheid van 16Gbit/s. Met name bij gebruik van twee usb 3.1 generatie 2-accessoires tegelijk moet dit de prestaties ten goede komen. De Asmedia 1142-controllerchip ondersteunt alleen pci-e 2.0 x2 of pci-e 3.0 x1, met respectievelijke bandbreedtes van 10Gbit/s en 8Gbit/s.

MSI rust de Z170A Gaming M6 daarnaast uit met een nieuwe generatie van Killer Networking-technologie. De Killer-netwerkkaarten en -chips van Rivet Networks moeten voor lage latency en het voorkomen van lag zorgen, maar MSI geeft nog geen details over de nieuwe generatie. Details over de prijs en beschikbaarheid van het moederbord zijn er ook nog niet.

MSI Z170A Gaming M6MSI Z170A Gaming M6MSI Z170A Gaming M6

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (53)

Mooi, maar waarom niet in een revisie van de M5/M7? Het enige verschil wat ik nu kan opmerken is de (theoretische) toename in snelheid van de USB 3.1 gen 2 en de vernieuwde Killer NIC. Maar wat heb je aan 16 gbit/s USB? Ik lees dat dit de snelheid bij gebruik van meerdere devices moet verbeteren, maar zou niet weten welke apparaten via USB 3.1 Gen 2 worden verbonden die dergelijke bandbreedte nodig hebben. Een externe GPU ga je in dit geval niet gebruiken, en eer USB 3.1 Gen 2 Type C beeldschermen gemeengoed worden zit die connector waarschijnlijk al lang en breed op nieuwe dedicated GPU's.

Verder is het leuk om op te merken dat de normaal rood zijnde onderdelen nu grotendeels zwart zijn uitgevoerd. Er zullen zeker mensen zijn waarbij dit aanspreekt, maar voor mij persoonlijk had het rood mogen blijven. Zelf heb ik de MSI Z170A-Gaming M5 en heb geen intenties te upgraden voor deze magere (extra) functies/eigenschappen. Als de prijs veel boven de M5 ligt zullen niet veel mensen dit product kopen.
Ook benieuwd of de rode led-lijnen er nog op zitten zoals op de m5.
Maar wat heb je aan 16 gbit/s USB?
Die USB-c poort is niet alleen voor USB, maar er kunnen ook andere protocollen over dezelfde connector. Denk bijvoorbeeld aan HDMI, Ethernet, Thunderbolt, etc. Het is roch mooi dat de bandbreedte er is?
De huidige asmedia controller kan aangesloten worden via Gen2 x2 of Gen3 x1. In de praktijk gebruikt iedereen Gen3 x1 via de PCH. Er zijn nog niet veel USB 3.1 devices op de markt maar diegene zie er zijn lopen al tegen de lmiltaties op van de Gen3 x1 implementatie. Dus met deze nieuwe chip kun je met een USB dongle de volledige snelheid benutten. In het geval van 2 USB 3.1 devices gebruikte je met de oude controller op Gen3 x1 maar 40% van de capaciteit 8Gb/s /2 = 4Gb/s terwijl 10Gb/s gehaald kan worden, dit is met de nieuwe controller ook verhoogd naar 80%.
Je zegt nu wel "wie gebruikt er nu USB 3.1" maar dat argument gaat 2 kanten op. Waarom zou ik USB 3.1 apparatuur kopen als er geen apparaten zijn waar ik er gebruik van kan maken? Die opmerking over bandbreedte geld precies hetzelfde. Liever te veel dan te weinig.
Ik snap dit soort berichten nooit echt. Het betreft hier een vrij generiek moederbord waar eigenlijk niets echt speciaals op zit. In ieder geval geen echte innovatie. Een product als deze gaat gewoon op in de zee van de vele andere moederborden van deze fabrikant en alle andere fabrikanten die precies hetzelfde moederbord maken.

Als het nou om intel ging die een nieuwe chipset heeft, of een nieuwe CPU is het een wat minder generiek product, dus dan is de nieuwswaarde veel groter.

De enige die baat heeft bij dit soort "nieuwsberichten" is de fabrikant van het bord. Voor hun is het gewoon gratis reclame.
wellicht dat MSI Tweakers een beetje helpt met het betalen van de stroomrekening? ;)
Zo werkt dat hier niet. Is al vaker aan bod genomen maar Tweakers doet zulke dingen niet. En als er al gesponsorde content zou zijn, zou dat duidelijk aangegeven worden.

Sowieso zie je die dit soort berichten over mobo's ook van andere fabrikanten voorbij komen.

[Reactie gewijzigd door Wildfire op 6 september 2016 12:25]

Ik betwijfel dat ten zeerste.
Even terug de archief in 'Xbox One Review' Met prachtige oneliners die rechtstreeks lijken te komen van MS marketing teams

Of nog zo prachtig artikel 'The Division' die een 9 kreeg... :?

Even snel wat artikelen uit mijn hoofd die ik bijzonder tenenkrommend vond, tevens een luchtje aan zit. Als je het mij vraagt

[Reactie gewijzigd door osmosis op 6 september 2016 12:43]

Ik denk dat elke game gerelateerde site/magazine zich hier her en der schuldig aan maakt. Al is het door de verwennerij van luxe perstripjes.

Bij films zie je dit ook overduidelijk terug. Marvel films die consistent hoge ratings krijgen van "recensenten", daar geloof ik ook geen reet meer van.
Andere films in het 'populaire-pulp-entertainment' genre worden zwaar kritisch beoordeeld op zaken als karakter ontwikkeling, sterkte van het plot en dergelijke (edit: ter verduidelijking, dit is natuurlijk niet aan de orde in Marvel films). Ook al gaat het om een komedie met als enkel doel mensen aan het lachen te brengen.

[Reactie gewijzigd door echtwaarisdatzo op 6 september 2016 13:27]

Ok. Duidelijk. Gebeurd niet.

Maar jullie posten toch nieuws welke interessant is voor de Tweakers 'community'. Mensen met meer interesse in consumenten elektronica dan de doorsnee consument, welke zich verdiepen in de producten die zij eventueel willen aanschaffen. Die graag over de bijzonderheden, de uitschieters binnen al het aanbod willen lezen.

De vraag die SuperKris dan eigen zou willen stellen is, 'voor welke specifieke meer eisende / anders eisende categorie gebruiker is deze dan bedoeld?' (denk ik)

Als het antwoord dan is: 'Tja, hij blinkt eigenlijk nergens specifiek uit, zelfs niet in de categorie bang-for-buck' ... dan moet ik mij wel aansluiten bij SuperKris zijn stelling.
USB3.0 begint eindelijk door te dringen op alle moederbordjes en dat is het nieuws, MSI doet zijn release. Volgende week Asus, Gigabyte etc. Wat maakt het uit? Dit nieuws is interessant voor de mensen die NU een nieuw systeem aan het bouwen zijn een net iets meer keuze hebben. En natuurlijk helpt Google en de keywords ook een beetje ;)
USB 3.0 zat al op de meeste moederborden, vanaf het budgetsegment zelfs al en al zeker op de andere gamingborden. Nou is een nieuw USB 3.1 chip die er nog meer uit weet te persen en een idem netwerkchip natuurlijk wel leuk om te weten maar ook weer niet zo leuk als jij het opvatte.
Ik ben benieuwd naar de prestaties, tot nu toe heeft asus de kroon op het gebied van usb prestaties met een flinke voorsprong. Wanneer krijgen we weer eens een uitgebreide mobo review?
Beloofd veel goeds, ben wel benieuwd welke consumenten USB devices nou echt baat hebben bij deze snelheid. Over 10 jaar zeggen we vast, ah die 3.1 chip van ASmedia is zo traag als dikke stront door een trechter :9
Zodra ssd's hdd's benaderen in prijs per gb gaat externe opslag allemaal over op ssd's. Nu zijn er ook al een hoop externe ssd's en deze kunnen een usb 3.1 controler aardig aan de tand voelen. Externe videocapture kaarten zijn ook nog een waardige grootverbruiker van snelheid, een uncompressed 4K 60fps HDR videostream vraagt bijvoorbeeld ook veel bandbreedte.
Tja de vraag is echter wat voor een beest van een videokaart je moet hebben om 4K battlefield one beelden te kunnen capturen.... Mijn 980ti komt op 100% resscale en alles op ultra met de helft van de pixels niet eens boven de 35 fps uit.

De dag dat we 4k capture kaarten nodig hebben voor andere dingen dan films illegaal opnemen is nog een eind uit zicht.

Daarnaast heb ik hogere resoluties nooit echt goed begrepen. Als ik naar film als avatar kijk of bijvoorbeeld iron man om zo maar wat voorbeelden te noemen dan zijn de geanimeerde delen bijna levensecht zelfs op een 1080p scherm. in mijn ogen maakt een hogere resolutie niet het beeld mooier of realistischer. het maakt alles wat niet realistisch eruit ziet alleen maar duidelijker zichtbaar.

We kunnen nog jaren vooruit met de 1080p resolutie in de gaming wereld. Het beeld zal eerst foto realistisch kunnen worden zoals een 'echte film'. pas daarna heb je in pc's hogere resoluties nodig. (althans voor gaming) het is totaal nutteloos om een game met bepaalde texture resolutie te spelen op een hogere resolutie. je geeft alleen maar dezelfde textures weer met meer pixels. waar er met 1080p 1 pixel rood is wordt deze op 4k 4 pixels groot. Resolution scale in BF4 en one is een hele mooie techniek waarbij je echt het realisme verhoogt en alles echt mooier en scherper wordt. Dit is echter zo bizar zwaar dat er nog geen hardware ter wereld de game op 120 FPS kan draaien op de hoogste settings.

Hogere pixel dichtheid maakt uiteindelijk antialiasing overbodig. Echter zie ik in films die op zijn genomen in het echt ook geen kartels op een 1080p scherm. dus ergens gaat onze huidige techniek momenteel mank. Als een film als avatar gemaakt kan worden dan moeten deze zelfde beelden ook met games geproduceerd kunnen worden op 1080p. de hardware daarvoor nodig zien we pas over 10 / 15 jaar? ondertussen zetten we vol in op 4k en zijn we al bezig op 8k. terwijl we aan de andere kant hardware hebben die de beelden nog niet eens vloeiend op 1080p kunnen tonen... Wat is het nut?

Meer is in dit geval niet altijd beter.

[Reactie gewijzigd door sygys op 6 september 2016 12:21]

Echter zie ik in films die op zijn genomen in het echt ook geen kartels op een 1080p scherm. dus ergens gaat onze huidige techniek momenteel mank.
Dat komt doordat je met een camera in feite analoge anti-aliasing hebt. De reden van kartels bij een gegenereerd beeld is dat er voor die pixel maar één ding berekend wordt, je ziet maar één object op die plek. Anti-aliasing zorgt er kort door de bocht voor dat je berekent dat die pixel eigenlijk misschien maar voor 65% gevuld wordt door dat object, en voor 35% door wat er achter ligt. In een camera gebeurt dit echter van nature, er valt vanzelf 65% licht van dat object op de pixel en voor 35% van wat er langs het object aan licht aan komt zetten. Een computer doet eigenlijk net alsof er maar één enkele lichtstraal op een pixel valt, vandaar dat dat niet werkt (tenzij met AA dus).

Wat de zin van 4K betreft, qua films ben ik het wel met je eens, maar in games ben je veel vaker ook op kleine stukjes van het beeld aan het focussen (denk aan racen op hoge snelheid, je tuurt naar de horizon om te zien wanneer je uit moet wijken, of in een shooter speur je misschien in de verte naar vijanden), en dan zijn die extra pixels veel nuttiger. Desalnietemin ben ik nog zeer tevreden met mijn Full HD beamer en voel ik geen zware noodzaak om te gaan upgraden (los van dat hogere resolutie beamers nog niet echt te betalen zijn voor mij). Het is zelfs op zo'n groot scherm niet zo dat ik me ga storen aan pixels (al kun je ze op 92" wel zien als je je best doet).
Het is minder eenvoudig dan je denkt, je ziet in films geen kartelrand omdat de rand geblurred is, dat is precies wat AA doet. Omdat dat voor iedere lijn moet worden berekend is het zwaar voor de videokaart. Zelfs bij 4K resoluties heeft AA nog een voordeel, pas bij 8K resoluties op bijvoorbeeld een 27" monitor ga je het verschil tussen met of zonder AA niet meer zien.
4K capture is zeker niet verre toekomstmuziek, er zijn al meerdere streamingdiensten in staat tot het streamen van 4K video. Twitch is hier ook al mee bezig en de grote streamers gebruiken allemaal een zelfstandige streaming pc, deze neemt dus het video encoding en streaming deel voor zijn rekening terwijl de hoofdpc zich enkel met de game bezig houd. Om game beelden te capturen op de computer waar je op gamed heb je geen capturekaart en dus geen usb 3.1 nodig en staat dus los van deze discussie.
"Als ik naar film als avatar kijk of bijvoorbeeld iron man om zo maar wat voorbeelden te noemen dan zijn de geanimeerde delen bijna levensecht zelfs op een 1080p scherm. "

Hetzelde bij Pixar animatie films, dat word gerenderd op 2160p of hoger en terug geschaalt naar 1080p.

Als je op je 1080p scherm, VSR of DSR toepast en 2160p downsampeld naar 1080p, krijg je hetzelfde effect. Zelfs op youtube zie je het verschil al behoorlijk goed, als ik 2160p selecteer, krijg ik beduidend betere kwaliteit. Ondanks dat ik het kijk op 1080p (21:9 wel).

[Reactie gewijzigd door echtwaarisdatzo op 6 september 2016 13:31]

Killer Network gaf bij mij alleen maar gezeik... :/ liever niet
Dus eigenlijk Network Killer :D
Wat voor een gezeik dan?
Ik heb de indruk dat het niet zoveel toevoegt.
Intel lijkt mij dan een betere optie. Die vind je op wat duurdere mobos.
Toen ik upgrade naar Windows 10, wilde-ie niet meer hoger dan 100mbps. Terug naar 8.1 weer 1gbps. Daarna upgraden, weer 100mbps. Moederbord vervangen door 1tje met intel networking en we hadden weer 1gbps.

Had ik destijds nog een topic over lopen, maar niemand had een suggestie die werkte.
Heb de soortgelijke problemen ervaren met killer network in mijn alienware machines, vanaf nu dus alleen maar intel
Dat heb ik nooit gehad, maar wel vaker issues met crashes gehad die aan de drivers bleken te liggen. Uiteindelijk bij m'n vorig mobo maar een Intel-kaartje geplaatst: geen problemen meer.

Nieuwe mobo's wil ik voortaan alleen met een LAN-chip van Intel...
A zo. Thx voor de info.
Ik weet nu zeker dat het een Intel chip wordt :)
Ik heb hetzelfde probleem... via die killer network word hij gelimiteerd op 100mbps en in het begin van windows opstarten altijd de eerste paar seconden gezeik met het verbinden van internet...
De killer network ligt er op mijn M5 ook om de haverklap uit... :(
Ik heb net de m7 besteld. Ben benieuwd hoe de prestaties met de chipset qua usb 3.1 daar dan zijn.
Die doet het nog steeds niet slecht met 10Gbit/s
Jammer genoeg geen mATX :X
Zou het een mooi bordje vinden

[Reactie gewijzigd door hoi3344 op 6 september 2016 11:52]

De Z170A Gaming M6 moet zich onder andere onderscheiden met een controllerchip van Asmedia
Na deze zin was het bekeken voor me, er zijn zoveel compatibilitiets issues met Asmedia USB chipsets dat het voor mij geen optie meer is.
Mijn m5 heeft ook een Asmedia chip. Nog geen apparaat tegen gekomen die niet werkte. Wat voor problemen praten we over ?
Onder andere mijn Vive had problemen met de ASmedia chipset op mijn bord, mij Tobii EyeX kent ook al issues en ook de Rift schijnt nogal eens issues te hebben met ASMedia chips.
Zowel HTC als Occulus bevelen dan ook gebruik van native Intel/AMD USB3 aansluitingen of losse controllers met de Fresco Logic FL1100EX chipset aan in het geval van issues.
Standaard dingen als een muis, usbsticks etc zijn niet zo een probleem.
Ah ok. Er is recent wel een driver update langs gekomen voor mij welke in de notes aangeeft dat deze bepaalde fixes heeft voor de Rift. Misschien is het nu beter :)

Bij de m5 is de 3.1 door ASMedia geregeld, en de 3.0 door Intel zo lijkt het. Apart.

[Reactie gewijzigd door Xfade op 6 september 2016 17:10]

De Intel 3.1 controllers zijn een stuk duurder waarschijnlijk, of ze hebben ze simpelweg nog niet, dus dan moet je voor "the latest and greatest" uitwijken.
Beter ASMedia dan Renesas iig.
Nog steeds dat rode lijntje rechts onder, waarom elke keer weer. Ook met RGB verlichte volledig zwarte MB's nog steeds dat rode licht gevende lijntje onderin. Rare design keuze..

Mooi bordje voor de rest. Het word zo moeilijk kiezen tussen de Asus Z170 PRO GAMING/AURA en deze. Asus heeft de reputatie zo heb ik begrepen, en uitstekende fan controls. Dus ik neig voor het volgende project naar de asus.
We shall see, het heeft geen haast dus tegen de tijd dat ik het aan wil schaffen is misschien kabylake of zelfs cannonlake er al. En krijg je volledig zwarte all-stealth MB's, zoals het hoort potverdriedubbeltjesjandorienogantoe.

[Reactie gewijzigd door echtwaarisdatzo op 6 september 2016 13:38]

Mooi bord.
De naamgeving usb 3.1 generatie 2 is hopelijk tijdelijk en niet de de officiële benaming? Niet echt overzichtelijk als we straks dingen krijgen als: usb 4.2.5b generatie 2.7 layer 3 o.i.d.
Het zou wel de slagingskans van externe GPU's voor laptop / tablet's kunnen vergroten wanneer dit via USB kan. Nu heb je daar per se Thunderbolt of een speciale merk eigen verbinding voor nodig.
Mooi die zwarte kleur.

Heb zelf een Z170 KRAIT bord van MSI, ben daar erg tevreden over. :)
Hoezo?
't is toevallig zelfs mijn lievelingskleur :)

Totaal offtopic:
Een (wiskundige) vriend van me beweerde hetzelfde, tot ik hem vroeg of 0 dan ook geen getal was.
Uiteraard wel volgens hem.
Toen bleek RGB #000000 plots wel een kleur te zijn ;)

(En anders doe je mij maar RGB #010101, daar kan ik best mee leven)

--

On Topic

Ik heb eveneens de KRAIT-variant. Niet eens om mee te gamen, maar voor mijn ESXi-servertje.
Het was een van de weinig moederborden die ik kon vinden met 3 PCI-e slots waar mijn PCI-e x4 kaartjes in pasten (2 dubbele NIC-kaarten, RAID-controller) en waar 64GB RAM op kon.

Aan de USB-prestaties heb ik niet veel, ik denk dat heel de virtualisatie-laag daar een vertragende factor in speelt, maar dat wist ik op voorhand.


Ben er tot nu toe best tevreden over.

[Reactie gewijzigd door tc-t op 6 september 2016 11:40]