Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 54 reacties
Submitter: erikloman

Gigabyte heeft een nieuwe gamelaptop ge´ntroduceerd op de Computex, de Aero 14. De laptop draagt een Nvidia GeForce GTX 970M en een Intel Core i7 van de Skylake-generatie mee.

Om precies te zijn gaat het om een Intel Core i7-6700HQ met een maximale snelheid van 3,5GHz, samen met zijn eigen HD Graphics 530. Er zijn twee opties als het gaat om de GeForce-kaart: een versie met een GTX 970M met 3GB geheugen of een GTX 965M met 2GB. Dat alles stuurt een 14"-beeldscherm aan met 2560x1440 pixels.

In totaal kan de laptop maximaal 32GB ddr4 ram aan opgedeeld in 2 slots en beschikt het moederbord over twee m2-ssd-slots met een pci-e 3.0-interface. Overige opslag of allerhande apparatuur zijn aan te sluiten via drie usb 3.0-aansluitingen of één type c usb 3.1-aansluiting. Verder beschikt de laptop over een hdmi 2.0-poort, mini-displayport, een gecombineerde audio in- en uit-minijackingang en een sd-kaartlezer.

Het toetsenbord beschikt over programmeerbare macrotoetsen en achtergrondverlichting die automatisch op het omgevingslicht reageert. Dat geheel wordt in een aluminium behuizing gegoten en geleverd in drie kleuren: zwart, oranje of groen.

Gigabyte belooft een maximale accuduur van 10 uur bij een accucapaciteit van 94,24Wh. Daarmee komt het gewicht van de 33,5 bij 25 bij 1,99 centimeter metende laptop op 1,89 kilogram. Wat het geheel in de verschillende configuraties moet gaan kosten, is nog niet bekend.

Gigabyte Aero 14Gigabyte Aero 14Gigabyte Aero 14

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (54)

Ben benieuwd naar het koelontwerp en de temperaturen hiervan.
Zie de enorme opening met koelribben tussen toetsenbord en scherm:
http://www.gigabyte.com/f...02/20160505160122_big.png

Zie ook dit filmpje:
https://youtu.be/XnYN0ycgzco

[Reactie gewijzigd door erikloman op 2 juni 2016 05:24]

Achter het zwarte rooster zie ik inderdaad drie behoorlijk brede heatsinks liggen. Ik hoop dat het koper is, maar het lijkt mij meer op nikkel plated alu.
Ehh... hoe dik is hij nou? De titel spreekt over 20mm, maar direct in de eerste alinea staat "op een millimeter na 2 centimeter" wat zou betekenen dat hij 19 of 21mm is... Maar de laatste alinea zegt weer dat hij "33,5 bij 25 bij 19,9 centimeter" is wat zou betekenen dat het een enorme kubus is...

[Reactie gewijzigd door Robbaman op 31 mei 2016 10:50]

Dat is het stukje wat tweakers zelf getypt heeft.
Is inderdaad een grote gamebak als de afmetingen van tweakers zouden kloppen. Uiteraard is het foute informatie van tweakers.net.

Verschil tussen 1 mm en 1 cm is natuurlijk niks :p
Voor een moderne laptop is ie wel groot ja, vergeleken met oudere laptops valt het (gelukig) mee
Nou mijn eerste laptop (met windows 3.1) en een helderheid regelaar aan de zijkant was geen 20cm dik zoals tweakers.net aangeeft bij deze laptop.

Ja hij was dik mijn eerste laptop, maar geen 20cm..

Even ter herhaling want volgens mij volg je hem niet: tweakers.net geeft aan dat deze laptop 19,9 CM (centimeter) dik is. In werkelijkheid is de laptop 1/10e van dat qua dikte. Oftewel gewoon weer eens een klein maar slecht foutje van tweakers.net
Oh....god, ja, klopt, had ik niet gezien, maakt enorm veel verschil, kan je wel zeggen dat ze je warme lucht hebben verkocht als hij dan daadwerkelijk 20cm zou zijn.
Haha of juist koude lucht. Een laptop van bijna 20cm dik kan natuurlijk ook beter de boel koud houden.
Bron zegt: Dimensions 335(W) x 250(D) x 19.9(H) mm
Dan is het dus niet "op een millimeter na 2 centimeter", maar "op een tiende millimeter na 2 centimeter".
Betwijfel het of deze laptop de 10 uur haalt. De king van de gaminglaptops met een lange batterij duur. De Alienware 15R2 & 17R3. Hebben hetzelfde formaat accu, beschikbaar in dezelfde congifuratie. En haalt alleen 11uur in idle stand met lage brightness. Bij productiviteit/huis tuin en keuken gebruik daalt dit al snel naar 6 tot 7 uur. Echt gaan photoshoppen etc is het al snel 5 uur accu duur.

De Alienware is hiermee al een uitzondering want de rest ziet zijn accu tijd veel sneller leeglopen.

Slecht geschreven artikel trouwens.

"Het toetsenbord beschikt over programmeerbare macrotoetsen en achtergrondverlichting die automatisch op het omgevingslicht reageert. Dat geheel wordt in een aluminium behuizing gegoten en geleverd in drie kleuren: zwart, oranje of groen."

Wat wordt in de behuizing gegoten? Het keyboard of is de behuiing zelf van gegoten aluminium?

[Reactie gewijzigd door Rin op 31 mei 2016 11:43]

+ de extra leds die een alienware heeft laat hem nog meer zuipen. Hij heeft wel 2 led strips minder als de R1 maar denk niet dat het wat uitmaakt. Maar misschien met de leds uit dat je er nog 5 a 10 min extra kan uithalen.
DIe leds staan uitbij deze testen op review sites. Andere laptops met soortgelijke specs komen voerigens niet eens in de buurt. Er wordt letterlijk maar een aantal wat geslurpt wanneer je de laptop heel mild gebruikt. Maar dan nog zijn de cijfers van GIgabyte niet te halen.
Ziet er erg strak uit ! word er jaloers van als ik er naar kijk, en mijn dikke BTO laptop in gedachte houd..

Is deze laptop ook te krijgen met een Full HD scherm ? ( meer heb ik voor gamen en standaard laptop gebruik niet nodig op 14 ich)

Wat ik me trouwens afvraag, de laatste weken zijn er nog aardig wat nieuwe laptop gelanceerd, echter allemaal nog met de gtx 900 serie. Hoe lang duurt het voordat Nvidia met mobiele chips komt, en hadden de fabrikanten dan niet beter even kunnen wachten ?

Het beestje zal wel een prijsje van 1600 - 2200 euro mee krijgen, maar ja als de koeling het goed ontworpen is en de bouw kwaliteit gewoon 100% is , dan is dat ook wel terecht, ik bedoel 14 inch en dan deze specs !

[Reactie gewijzigd door holhuizen op 31 mei 2016 10:55]

Veel mensen kopen voor de vakantie een nieuwe laptop, dus kunnen fabriekanten moeilijk lang wachten met het uitbrengen van nieuw laptops. Als de 10xx serie snel zou uitkomen zouden ze dat waarschijnlijk wel gedaan hebben. Dus ik verwacht dat dit nog minstens een maand duurt.
Heb nu ook als een Gigabyte laptop P35W, destijds ook een laptop die zeer goede prijs/kwaliteit scores haalde in reviews. Hopelijk is dat bij deze kleinere jongere broer ook zo. De P35W Is een 15 inch variant met een GTX 870m. En ik moet zeggen dat smaakt naar meer. Lekker mobiel en toch krachtig genoeg voor mijn casual gaming. Ik kijk wel uit naar deze nieuwe laptop. Maar zoals hierboven werd aangegeven een 1070 of een 1080 is toch wel het verwachte upgrade punt, mede omdat deze juist energie efficiŰnter zouden moeten zijn bij betere performance.
Ik heb een eerste generatie P34G (i7 4700HQ en GTX760m), en qua prestaties is het ding echt een beest (kan er bijv. prima GTA op [zeer] hoge settings op spelen op 1080p). De laptop blijft ook erg koel, zelfs na lang, intensief gebruik (exhaust aan de achterkant is heet, maar toetsenbord blijft koel). Nadelen zijn het lawaai in zwaar bedrijf (twee erg enthousiaste fans), wat waarschijnlijk onvermijdelijk is, maar vooral de ondermaatse built quality: heb mijn laptop nu iets van twee jaar, en bij de scharnieren zijn in de body zelf fikse scheuren in het aluminium ontstaan (lijkt bij deze op het oog een stuk beter, want over de gehele breedte). Heeft geen invloed op het functioneren, maar desondanks ronduit teleurstellend...
Desondanks vind ik (de zwarte variant) van deze laptop wel erg interessant - denk overigens niet dat ik een ga aanschaffen met een 9xx series GPU (mocht ik weer voor Gigabyte gaan - daar moet ik me nog een keer goed over beramen), maar wacht tot de nieuwe generatie erin verwerkt is.

Ik verwacht dat de prijs zo rond de 1750 euro komt te liggen (in lijn met de huidige P34 modellen), tenzij dit een nieuwe, meer exclusieve lijn naast de P-serie gaat worden.

[Reactie gewijzigd door w00t00w op 31 mei 2016 11:52]

Wat is hier zo bijzonder aan?

Mijn MSI GS60 van anderhalf jaar oud heeft ook een 970m is en 19,9mm dik en kun je ook met 3k scherm krijgen en heeft ook 2 m2-ssd slots. Mist alleen USB-C, maar ik krijg door de titel de indruk dat 970m + 20mm nieuw bijzonder zou zijn.

Laat ze maar een volwaardige 1070 of 1080 in een laptop van 20mm plaatsen :) .
goed argument, dit is denk ik een staaltje persbericht overtypen.
Wei zegt dat dit bijzonder is dan? Dat maak jij ervan.
Deze heeft een batterij van bijna 95Wh en een batterylife tot 10 uur, van wat ik google kan vinden heeft die GS60 maar 45Wh uur batterij en is in 2,5 uur leeg met alleen al een MP4tje kijken.

[Reactie gewijzigd door AlphaBlack_NL op 31 mei 2016 10:58]

Een batterij met grotere capaciteit mag ook wel bijna 2 jaar na uit komen van de MSI. Dan is dat dus de bijzondere eigenschap en niet de 970 in 20mm. Je kunt er 5 uur film op kijken in plaats van 2,5 uur.

Voor gamen maakt het namelijk amper verschil want dan ga je van 30 naar 60 minuten. Gamen, dus werkelijk de laptop benutten, wil je op netstroom doen. Op batterij wordt de performance namelijk nog gecapped ook (op 30FPS).

Misschien dat ze zich duidelijk kunnen onderscheiden op prijs.

Edit: De MSI heeft overigens 52Wh batterij. Klein verschil ;)

[Reactie gewijzigd door Shaflic op 31 mei 2016 11:17]

Persoonlijk vind ik hem veel mooier dan een laptop met een kinderachtig draakje achterop, ook in het oranje.
ik hou wel van het sober design. maar die oranje achterkant, jakkes! waarom moet gaming gear er altijd zo opzichtig uitzien? niet elke gamer is 16 jaar en kickt op kleurtjes...
Ik vind dit nog wel meevallen, dit is maar ÚÚn kleur, i.p.v. flitsende logo's van o.a. Razer, Alienware (Dell) en zelfs Asus.

Met deze laptop kan je nog wel op je werk aankomen, zelf al heb je hem met een oranje achterkant i.p.v. geheel zwart..

(Overigens, als 20-jarige met een black-red kleurenschema PC met LED, kick ik ook op kleurtjes ;) )
Die van Dell kan je gewoon uitzetten blijft het zwart ( als het om het hoofdje gaat ) of wit ( als het om de tekst alienware gaat ). Met een alienware als je alle lichten op een neutrale kleur of uitzet best op werk aankomen.

Ik gebruik het namelijk ook en krijg alleen maar positieve reacties.
Ach, ik noemde maar een aantal voorbeelden, heb geen ervaring met allemaal.

De Razer Blade is bijvoorbeeld ook een hele leuke laptop, zelfs als zakelijk, maar een beetje te flashy (en duur, maar goed..)
Alienwares zijn voleldig customizable. Ik heb zelf de lichtjes uit op werk. Is dan een vrij minimalistisch ogende machine. Al kan je wel alle leds qua kleur instellen.

Razer, MSI en Asus daarintegen laten maar 1 kleur toe en of helemaal uit.
Je kan hem ook gewoon in het zwart halen :) staat in 't artikel.
Er zijn ook modellen met een groene of zwarte achterkant:
http://www.gigabyte.com/f...02/20160505180411_big.jpg
Dat ziet er uit als een leuke gamelaptop die je wel fatsoenlijk kan meenemen :)
wow, dat ziet er strak uit met die specs! een lichte sterke laptop met een goede gpu, die ook nog eens portable is(ipv die andere bakbeesten).
Ik vraag me af hoe ze dat met de hitte doen. Ff de benchmarks afwachten maar :)
Kijk, dit is nou eens een leuke laptop.
Relatief licht in gewicht, dun genoeg om simpel mee te nemen op reis (in het vliegtuig) en tˇch nog lekker wat graphische kracht in zich!

(edit: En ook nog eens wat poorten, unlike some other thin laptops.... )

Vindt dit persoonlijk een veel betere aanpak dan die dikke, zware game-laptops met 980's (in SLI?!!) die vervolgens luider zijn dan een vliegtuig op de startbaan.

Het enige waar ik erg naar benieuwd ben, is de warmte en de afvoer van deze.
Zou zonde zijn als je last krijgt van thermal throttling :/

Review, please! _/-\o_

[Reactie gewijzigd door Awesomehobo op 31 mei 2016 10:52]