Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 84 reacties

Naar verluidt heeft Apple een geheim team samengesteld om te onderzoeken welke wijzigingen het aan de App Store kan aanbrengen. Er zou onder andere gekeken worden naar mogelijkheden voor ontwikkelaars om hun apps tegen een vergoeding in de store aan te prijzen.

Bij dat laatste gaat het om een met Googles Play Store vergelijkbaar model, waarbij een app tegen betaling bovenaan komt te staan in de zoekresultaten. Op die manier kan Apple meer verdienen aan de App Store, aangezien de marketingbudgetten van app-producenten steeds verder toenemen, schrijft Bloomberg.

Volgens de geruchten zouden zo'n honderd werknemers op het project zijn gezet. Dat is inclusief menskracht vanuit het advertentieonderdeel van Apple, iAd, dat naar verluidt verkleind wordt. Het team zou geleid worden door Todd Teresi, vice president van het bedrijf.

Naast de introductie van betaalde zoekresultaten moet de wijze van browsen door de inhoud worden verbeterd. Aangezien het nieuwe team pas kortgeleden is gestart, is nog niet duidelijk welke veranderingen te verwachten zijn.

De App Store is een belangrijke bron van inkomsten voor Apple. Het bedrijf krijgt zo'n dertig procent van elke verkochte app. De store heeft nu zo'n 1,5 miljoen apps. Klanten hebben sinds de start van de store zo'n 100 miljard apps gedownload. Apple boekte in het afgelopen jaar een recordwinst van 18,4 miljard dollar, omgerekend omgeveer 16,4 miljard euro.

Apple App Store

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (84)

"Bij dat laatste gaat het om een met Googles Play Store vergelijkbaar model, waarbij een app tegen betaling bovenaan komt te staan in de zoekresultaten."

RIP indie developer. Deze gaat nooit kunnen concurreren met de big-budget software huizen die enorm grote bedragen tot hun beschikking hebben om hun app omhoog te duwen in de lijsten.
Ik heb zo'n idee dat het doel iets ingewikkelder is dan tegen betaling bovenaan een search staan. Het probleem waar Apple juist mee kampt is dat het erg moeilijk is geworden voor ontwikkelaars om hun app gevonden te laten worden als ze niet al heel populair waren of een Pick of the Week.

Is het bij gewone producten niet ongebruikelijk tot wel 50% van je budget aan marketing uit te geven, ik denk dat je bij apps soms wel tot de 80% van je budget moet gaan.

Omdat dat het voor kleinere ontwikkelaars moeilijker maakt om door te breken tussen het marketing geweld van de grote jongens is Apple juist op zoek naar manieren om het aantrekkelijker te maken/houden om voor iOS te ontwikkelen.

Het zal dus meer inhouden dan alleen wie het meest betaalt staat het hoogst omdat dat precies het tegenovergestelde bereikt. Misschien bieden op keywords, daar kun je met relatief weinig geld toch goed uit komen.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 15 april 2016 10:27]

Kan me ook niet voorstellen dat het alleen maar betaalde rankings worden, daar schiet helemaal niemand mee op behalve King, Zynga, Gameloft etc, etc. Misschien dat ze verschillende filters/rankings introduceren waarop je als gebruiker kunt filteren, en dat je als ontwikkelaar alleen in bepaalde rankings je weg omhoog kunt kopen.

Het grote probleem blijft toch hoe je goede en/of relevante apps vindbaar kunt maken zonder op user reviews of sales te vertrouwen. Die twee criteria liggen natuurlijk het meest voor de hand, maar zijn allebei onbetrouwbaar en beinvloedbaar. Ik denk toch dat je een soort van syndication nodig hebt, zoiets als Pinterest ofzo, waarbij een algoritme je suggesties kan doen voor subgroepen die een betrouwbare indicator kunnen zijn voor jouw voorkeuren. Stel dat ik van retro games hou bijvoorbeeld, dan hecht ik 0 waarde aan reviews/ervaringen van mensen die alleen van games met flashy graphics houden. Een lastig probleem maar wel iets wat je van een groot bedrijf als Apple mag verwachten dat ze hier meer mee doen dan nu, de huidige app store is gewoon vrij karig en antiek wat app discovery betreft, de hele markt voor kleine ontwikkelaars is al jaren geleden compleet doodgeslagen.
Grote partijen doen het op een net wat andere manier, die kopen oa reclame op televisie en maken gebruik van bekende mensen.

Mobile Strike is de meest recente met Arnold Schwarzenegger maar daarvoor had je Kate Upton in game of war. Die laatste zou meer dan 500mln aan omzet hebben gedraaid...

Ranking kopen is meer voor kleinere partijen met een beperkt budget. En dan nog hopen dat genoeg mensen het willen proberen waarna je toch weer met dezelfde dilemma zit.
Exposure behouden.
Het zal dus meer inhouden dan alleen wie het meest betaalt staat het hoogst omdat dat precies het tegenovergestelde bereikt.
Inderdaad. De hoogste plek zou je moeten verdienen, maar niet moeten kopen.
En ook de hoogste plaats zou niet heilig moeten zijn. Als je die eenmaal hebt bereikt raak je die lastig kwijt, ook niet aan een nieuwere concurrent die misschien wel beter is. Een betere methode zou zijn om bijvoorbeeld met een top 10 te werken. Elke zoekopdracht geeft je de top 10 meest relevante apps die in een random volgorde worden gezet.
Inderdaad dan beland je in een soort bubble waar resultaten lastiger verschuiven dan nodig is...

Gelukkig zin er wel 'beste nieuwe app' lijstjes enzo, dit kan nieuwe apps boosten om net zo veel downloads te halen als de oudere (die in de hoofdlijst bovenaan staan).
Dus ik zoek op "Firefox" en moet eerst door een aantal apps die niet Firefox zijn heenscrollen voordat ik de specifieke applicatie krijg die ik zocht? 8)7
Nee, want een 100% hit kun je er makkelijk uitvissen en sowieso bovenaan zetten. Maar, als je zoekt op pak-em-beet "PDF editor" dan zou je een combinatie van de tien meest gedownloade en best gereviewde kunnen laten zien.

Daar heb je meer aan dan een lijst gebaseerd enkel op een cumulatief downloadcijfer omdat dat sowieso al de oudste app bevoordeeld en weinig kans biedt voor nieuwkomers.
Maar dat schiet ook niet op als jan en alleman allerlei B-kwaliteit appjes voor doel x maken. Toen ik een goede SSH app zocht bijvoorbeeld kreeg ik eerst allerlei meuk, en pas later kwam PaderSync tevoorschijn. Laatst idem dito met een app om gifjes om te zetten naar MP4 (omdat dat kreng geen gif ondersteuning heeft... Wat ik nogal lame vind.), me eigen rot gezocht naar een goede app. Pas na eindeloos scrollen kwam er iets naar voren en die had ook nog eens de beste rating. Raadsel waarom die niet als eerste naar voren kwam.

Ik snap niets van die hele zoekfunctie bij Apple.
Denk (hoop) ook dat er meer achter zit. Meer geld verdienen met de App Store is een nutteloos doel aangezien Apple een business model heeft dat geld verdient door apparaten te verkopen. Elke verbetering aan de App Store zou moeten leiden tot een verbetering van het ecosysteem zodat nog meer mensen een iOS-apparaat overwegen. Puur en alleen focussen op meer geld verdienen met de App Store lijkt me daarom nogal kortzichtig.
Ik baal ervan dat ik de link kwijt ben, maar kwam onlangs een erg goed artikel tegen over hoe het daadwerkelijk werkt. Er zijn een aantal belangrijke websites buiten de app store die "hot" nieuwe apps promoten, en de illusie geven dat dit door gebruikersstemmen besloten wordt.

In werkelijkheid bepalen een aantal VCs wie er op de homepage komt, geheel naar eigen inzicht en eigen belang. Om een lang verhaal kort te maken: een heel klein groepje baasjes bepaald of jouw apps gaat slagen of niet.
Omdat dat het voor kleinere ontwikkelaars moeilijker maakt om door te breken tussen het marketing geweld van de grote jongens is Apple juist op zoek naar manieren om het aantrekkelijker te maken/houden om voor iOS te ontwikkelen.
Als je een kleine ontwikkelaar bent heb je waarschijnlijk ook een kleiner marketing budget dan "de grote jongens". Ik denk dat met betaald je app promoten het probleem daarmee niet wordt opgelost. Maar wie weet, het zijn geruchten...

Uit het artikel:
Er zou onder andere gekeken worden naar mogelijkheden voor ontwikkelaars om hun apps tegen een vergoeding in de store aan te prijzen.

[Reactie gewijzigd door JorzoR op 15 april 2016 14:36]

Ik heb liever dat de Apple Store sneller laadt.
Op m'n iPhone 6s laadt alles redelijk direct. Soms vertraging van een seconde of wat. Ben wat dat betreft tervreden
Moet je op je iPhone maar eens een review willen schrijven... dat duurt lang! En dan ook nog je wachtwoord invullen (in plaats van Touch ID).
Gaat hier rap. Word wel gek van dat je constant je wachtwoord moet geven.

Heeft iemand enig idee waarom Touch ID er steeds af schiet in de Store na een herstart en je de eerste keer je wachtwoord moet opgeven.
Google Play is beduidend sneller in ieder geval. Dat is mijn benchmark.
Gebruik je wel vergelijkbare telefoons?
Ik zie geen merkbaar verschil.
Nee. Heb eerlijk gezegd ook nooit het verschil gemerkt. Heb een HTC M7 en een Iphone 5S van mijn werk. Wel vergelijkbaar. Die stores werken nagenoeg even snel in mijn geval.
Ik gebruik een iPad. Wellicht dat dat 't 'm is. Dat ding is ook traag geworden intussen.
Klopt op de iPad Air 2 is die soms ook erg traag.

Kennelijk is die te oud in Apple termen.

Waarom maken ze er niet gewoon een website van ? Google Play heeft er wel een.

[Reactie gewijzigd door skatebiker op 15 april 2016 15:05]

Is de App Store niet grotendeels een website in een app wrapper? Op OS X en in iTunes in ieder geval wel.
Details or it didnt happen.

Ik heb zowel de app stores van google en apple net getest, maar lijken me beide toch even snel.....
Nexus 5 en (veel oudere ) iPhone 5s hier. Geen verschil hier in de Stores. Ben toch razend benieuwd naar jou "benchmark"
ik hoop dat ze de app store op de Mac ook sneller maken want dat is echt heel erg sloom.
Ben ik ook geen fan van inderdaad.
Dan hoop ik voor u dat ze de Apple Store text only gaan maken :+ of straks slaat Apple de afbeeldingen van de meest gedownloade apps al automatisch op, op uw iphone/ipad. Meer ontopic: Ik hoop dat ze gesponsorde apps dan wel goed gaan screenen, te vaak voorgekomen de laatste tijd dat er troep met spyware (instagram overname praktijken) uit de appstore kwam. Zodra je die ook kan sponsoren dan kan het heel hard gaan met verspreiding van een bepaalde besmetting.
Kijk die is vast een stuk sneller! Al zitten er nog steeds afbeeldingen in;-) maar wel in retro style
Fantastisch dit! Nooit geweten, geen idee of het bruikbaar is, maar geinig en laadt als een tierelier..
Dank voor je suggestie. Ook ik kende die nog niet. :Y)
5 seconden op 3G in een gebouw die door de bouw op veel plekken rottig bereik heeft op een afgelegen terrein. 3 seconden op wi-fi. Dit alles op een iPhone 5S.
Eens. Probleem is, de App Store is op dit moment een wrapped website. Soms heeft bijvoorbeeld CSS moeite met laden.

Ze zouden er beter aan doen het gewoon een native app te maken. Wellicht gaan ze dat nu doen maar ben bang van niet. Voordeel voor Apple is wel dat het kan zijn dat je de volgende keer de app store opent er ineens een hele andere app staat.
Ik dacht altijd dat het aan mn internet lag, maar ik ben dus niet de enige :p
Inderdaad, dat ding is supertraag op mijn Air 2 (vooral de opstarttijd). Persoonlijk prefereer ik de Play Store, overzichtelijker en sneller.
Amen. Op de telefoon valt het heel erg mee, maar de Store op de mac is godsallejezus traag. Aan m'n verbinding ligt het niet. Zelfs op een gbit glasvezel was t nog trager dan een toiletbezoek na een avond flink zuipen en een kapsalon...

Nooit kunnen uitvogelen waarom.
Grappig jarenlang beweerde apple (en bepaalde mensen die een fan van apple zijn) dat de store er niet was om winst te maken. (zelfs al wees je op het feit dat de 30% een heel pak meer inkomsten bracht dan wat er ooit uitgegeven werd aan onderhoud/controles) .

Indien dit er effectief doorkomt is het wel duidelijk dat dit wel degelijk het geval is.
Je kan ook gewoon de kwartaalcijfers nakijken.

Uit de kwartaalcijfers van de laatste jaren blijkt duidelijk dat de App Store zelf slecht een marginale winst genereerd voor Apple, zeker in vergelijking met andere activiteiten.

Ik denk ook dat je eens dringend het verschil tussen omzet en winst moet opzoeken. Die 30% is geen winst, maar extra omzet voor Apple, hiervan dient nog de hele server infrastructuur betaald te worden, personeel om de apps te reviewen, developers, onderhoud...
Dus je bevestigd het beeld dat K995 schetst. Dat beeld is echter inderdaad onjuist. Op basis van kwartaalcijfers:
Annual Apple App Store revenue in 2013 and 2015 (in billion U.S. dollars)
This statistic presents the cumulative Apple App Store earnings of mobile app developers as of January 2016. As of the last reported period, Apple had paid a total of 40 billion U.S. dollars to iOS app developers. Two years ago, this figure amounted to 15 billion U.S. dollars.
Die 40 miljard is dus al afgeroomd met de omzetheffing die Apple inhoudt.
Do the math..


http://www.statista.com/s...-apple-app-store-revenue/
Laten we eens gaan tellen dan, er van uitgaande dat de cijfers op die site kloppen.
2013: totaal 15 miljard, 2015 40 miljard. In twee jaar 25 miljard uitbetaald. Apple zou dan 12,5 miljard verdient hebben in twee jaar. Laten we 2015 een goed jaar maken met zo'n 8 miljard. Heel veel geld, maar bruto. Kijken we dan naar de bruto omzet van Apple in 2015: 234 miljard, dan zie je inderdaad dat dit slechts een klein percentage van de omzet is, 3,4%.
Het doel van de app-store is en was altijd het bevorderen van het iOS ecosysteem en het liefst ook zorgen voor een mate van buy-in. Deze geruchten zijn voorlopig wat het zijn, geruchten, en zelfs daar staat in dat het één van de mogelijkheden is waar ze naar kijken. Dus, even afwachten wat het echt wordt.

Wel een belachelijk groot team lijkt me, 100 man om te onderzoeken hoe de App Store moet worden...
Een klein percentage van de omzet zegt natuurlijk niks over de winsgevendheid van het platform.
Daarnaast vangt Apple ook nog gevolgopbrangsten af van apps die via de store zijn aangeschaft en die komen daar nog bovenop.
Je moet vastellen dat de Apple store een zeer winstgevend concept is. Dat is ook altijd de bedoeling geweest, Apple is een beursgenoteerd bedrijf dat winst moet maken namelijk.
Dat heeft ook niks met geruchten te maken maar betreft gewoon keiharde cijfers.
Ik deel je mening, maar feitelijk zegt deze wijziging helemaal niet of er sprake was van winst ;)
Heb je ook een link/bron waarin Apple beweerde geen winst wilde maken? Volgens mij zeiden ze altijd dat ze nauwelijks winst maakten (eerste jaren in elk geval)...kan me niet herinneren dat ze zeiden dat ze geen winst wilden maken?
Indien dit er effectief doorkomt is het wel duidelijk dat dit wel degelijk het geval is.
En dat concludeer jij op basis van een paar regeltjes uit een artikel gebaseerd op een gerucht waar toevallig ook iets over betaalde rankings in staat 8)7

Dat de app store op de schop moet daar is volgens mij iedereen het wel mee eens, wacht nou eerst maar eens ff af wat ze gaan doen voordat je de fanboy-hamer er weer bij haalt want daar zit volgens mij niemand op te wachten. Misschien willen ze die 30% wel verlagen of afschaffen, en het verschil voortaan uit betaalde rankings halen, weet jij veel...
En dat laatste geloof jij zelf dat ze die 30% zomaar op gaan geven? 8)7
Volgens mij was mijn comment toch vrij duidelijk en ondubbelzinnig. :O :X

Als ze dezelfde inkomsten kunnen halen uit andere bronnen en daarmee de 30% fee zouden kunnen verlagen, en op die manier (betaalde rankings) ook nog eens de app search & discovery flexibeler/eerlijker/makkelijker/wat dan ook kunnen maken, dan zou dat inderdaad een optie kunnen zijn ja. Een optie dus, en niet iets 'waar ik in geloof', het was dan ook een rethorische vraag ('misschien willen ze wel ...' in plaats van 'zo kunnen ze nog meer geld binnenharken uit de app store', waarbij dat laatste ook nog eens onzin is gezien de minieme bijdrage van de app store aan de totale winst van Apple).

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 15 april 2016 13:17]

Gezien het verleden lijkt mij de kans 99% dat het en - en gaat worden. Dus 30% van je apps afstaan en wil je 'featured' worden o.i,d dan kost je dat nog eens zoveel extra.
Ik heb liever dat ze de apps voor AppleTV gaan integreren met de huidige Appstore, zodat het een stuk makkelijker zoeken wordt. Aankopen die je dan via de (iTunes) Appstore doet, kunnen dan makkelijk op je AppleTV gezien worden onder 'Purchased' :+
Ik moest even 2 keer lezen, maar ik begrijp nu wat je bedoelt. Je wilt vanaf iOS specifiek naar Apple TV apps kunnen zoeken.
En dan op de Apple TV een vinkje dat die ervoor zorgt dat automatisch aangekochte apps worden gedownload die compatible zijn met de Apple TV.
Maar waarom zou je dat willen dan? Je kunt nu ook niet aankopen in de Mac App Store laten zien in de iOS App Store (en dat is prima wat mij betreft).
Dit geeft mij hoop. Sinds ik een iPhone heb wordt ik telkens verdrietig als ik apps probeer te zoeken of te bladeren.

Veel is onduidelijk en altijd dezelfde dingen die naar voren komen.
Als er van de 1,5 miljoen apps er 1 miljoen uit zouden gooien zouden de meeste gebruikers dat niet eens merken. Ik vermoed dat de 10.000 populairste apps 90% van de omzet maken.
Ik denk stiekem dat er een of 2 nullen van jou getal af kunnen.
De snelheid van de appstore binnen iTunes kan in ieder geval stukken beter, maar dat geld voor heel iTunes. Dat blijft toch de voornaamste reden waarom ik iTunes zoveel mogelijk vermijd, voelt enorm log en lomp aan.
Jammer dit, zolang ze dan inderdaad maar een knop maken dat ik bijvoorbeeld alleen wil zoeken naar gratis apps. Ik heb er met google ook altijd een hekel aan dat wanneer ik zoek op een fabrikant of product ik eerst allemaal webwinkels en andere zaken te zien krijg alvorens ik de website van de fabrikant/product zie waar ik naar op zoek ben.
Dat mag wel, sinds de introductie is het concept niet aangepast, alleen is de ui wat witter en scherper geworden
Bij mijn weten zijn er nogal wat ontwikkelaars die zich storen aan het geen prijs mogen vragen voor het bijhouden c.q. updaten van hun software. Naast nog heel wat andere kritiekpunten: https://www.macstories.ne...w-needs-big-improvements/

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True