Mobistar schaft roamingtarieven binnen EU af voor prepaidklanten

Mobistar heeft zijn nieuwe roamingtarieven bekendgemaakt. Vanaf 30 april rekent de provider bij abonnees zes cent per MB voor datagebruik in de EU. Voor prepaidklanten worden de roamingtarieven binnen de EU geheel afgeschaft.

De nieuwe tarieven zijn een gevolg van de nieuwe wetgeving voor roamingtarieven. Mobistar kiest ervoor om de maximale toeslag van 6 eurocent per MB alleen in rekening te brengen bij abonnementen. Nu is dat nog 24 eurocent per MB. De verbruikte data in de EU wordt niet in mindering gebracht op de nationale bundel van klanten. Ook voor bellen en sms'en gaat Mobistar de maximale toeslag van 6 cent per minuut en 2,4 cent per sms rekenen.

Gebruikers van prepaid-herlaadkaarten kunnen vanaf 30 april hun beltegoed zonder bijkomende kosten in de hele Europese Unie gebruiken. Gratis bonussen of opties met extra minuten, sms'jes of extra data die klanten kunnen toevoegen aan hun abonnement of herlaadkaart, zijn vanaf 30 april ook in Europa geldig. Bij gebruik buiten België en binnen de EU wordt dan wel de toeslag van 6 eurocent per minuut of MB en 2,4 eurocent per sms in rekening gebracht.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

06-04-2016 • 14:58

54 Linkedin

Submitter: ThePietn1

Reacties (54)

54
53
24
5
0
27
Wijzig sortering
Gebruikers van prepaid-herlaadkaarten kunnen vanaf 30 april hun data zonder bijkomende kosten in de hele Europese Unie gebruiken. Gratis bonussen of opties met extra minuten, sms'jes of extra data die klanten kunnen toevoegen aan hun abonnement of herlaadkaart, zijn vanaf 30 april ook in Europa geldig. Bij gebruik buiten België en binnen de EU wordt dan wel de toeslag van 6 eurocent per minuut of MB en 2,4 eurocent per sms in rekening gebracht.
Spreekt elkaar tegen.
Is het nu wel 6ct/MB (dus een gepeperde 60 euro per GB !) of niet ????
https://www.mobistar.be/n...-en-surfen-het-buitenland

Voor klanten met een Kangoeroe-, Dolfijn- of Panter-abonnement en talloze oudere tariefplannen worden vanaf 30 april 2016 volgende prijzen toegepast:
Bellen: 0,23 €/min wordt 0,0605 €/min
Sms'en: 0,0726 €/sms wordt 0,0242 €/sms
Surfen: 0,242 €/MB wordt 0,0605 €/MB

Heb je een herlaadkaart? Zowel in België als in de Europese Unie kan je bellen, sms’en en surfen aan dezelfde prijs. Als je een bonus of optie geactiveerd hebt, zijn deze ook in het buitenland geldig en betaal je slechts 0,0605 €/min of MB extra en 0,0242 €/sms extra.


Extra tarief bij pre-paid geldt dus alleen als je bonus of extra opties hebt geactiveerd. Lijkt me inderdaad niet helder naar klanten toe, maar het spreekt elkaar dus niet tegen.
Het artikel tekent de boel volgens het Mobistar (postieve) plaatje, maar is dat achterliggend totaal niet, en de titel klopt niet eens (roaming tarieven voor prepaid klanten verdwijnen hélémaal niet.

Zie ook dit draadje waarin Mobistar geen antwoord meer (durft) geven op m'n tweets.
https://twitter.com/ArneWynand/status/714785974832730112

De tarieven op de effectieve prijslijst: https://www.mobistar.be/s...Tarif%20pdf%20NL%20v5.pdf
zeggen dat de vermelde tarieven enkel toegepast worden buiten je bundel om. In het geval van de prepaid klanten staat die nota er niét bij en lijken de tarieven in de tabel van toepassing: nl €0,5/MB, €0,12/SMS en €0,3/min.
Een zware verhoging van het Europese maximum tarief dat van toepassing is sinds 1/7/2014 (tot 30 April 2016). Tarieven, (waarschijnlijk buiten bundel maar onbevestigd door tegenstrijdige berichten van Mobistar zelf), vanaf 30/4 versus voor 30/4:

Bellen: €0,3 vs €0,19 per minuut
SMS berichten verzenden: €0,12 vs €0,06 per SMS
Surfen: €0,5 vs €0,2 (!) per MB
De EU tarieven vanaf 30/4 beschrijven een nationaal geldend tarief + extra roaming tarief (om dan ergens een jaar later volledig te moeten verdwijnen). In plaats van dat dit tot een prijsdaling leid, schopt Mobistar gewoon het nationaal geldend tarief tot 250% de lucht in om nog meer te vangen op buitenlands verbruik dan voor de EU regels van toepassing waren. Maw, dat is hun eigen backdoor in de EU regelgeving (die spijtig genoeg waarschijnlijk zelfs volstrekt legaal is).

Het linkje naar de vermelding van hun 'oude' tarieven (www.mobistar.be/anciens-plans-tarifaires) in die prijslijst werkt niet eens.

Altijd leuk als de kleine lettertjes niet gelezen worden.

Verder de:
"Je gratis nationale bonussen of opties met extra belminuten, sms’jes, surfvolume of extra Facebook en Twitter zijn ook geldig in zone 1 en worden tegen de volgende tarieven aangerekend" is onduidelijk as hell. Gratis nationale bonussen en opties, die geldig zijn in zone 1, worden nog is tegen de volgende tarieven aangerekend.... Eeehhsaywhat?
Voor prepaid gebruikers zijn er geen bijkomende kosten. Voor abonnees en prepaid gebruikers die gebruik maken van voordeelbundels (Bijv: 1GB voor €5, om wat te noemen) geld echter wél een toeslag van 6 cent per MB.

Daar zit het verschil hem in. :)
6 cent per MB is wel een extra kost...
ff een prepaidkaart kopen voor je vertrekt en op je gewone nummer doorschakeling instellen naar het prepaid nummer ... spaart je veel geld uit...
zeker als je wat van je data wil gaan gebruiken buiten de hotelkamers en free wifispots... ik zou een maandje vpn erbijpakken voor wie geen eigen vpn heeft draaien; als je een pc hebt die thuis staat te serveren kan je die weliswaar inzetten als vpn, heb je ook ineens toegang tot je data op je eigen netwerk. (moet wel minstens een PRO versie van windows hebben of linux draaien), kwestie dat je nergens niet zou worden gesniffed op die publieke netwerken...
Klopt niet want je betaalt dan nog altijd de prepaid tarieven die altijd hoger zullen zijn dan de 6ct per MB of per min die je toeslag betaalt bij je abo. Meerbepaald 30ct per min en 50ct per MB. Geef mij dan maar de 6ct toeslag op mijn bundel.
ik weet niet wat er juist bij mobistar allemaal in de prepaid packs zit, ik zit zelf bij proximus (abonnement). Maar als er bvb 200mb is inbegrependan is de prepaid toch goedkoper (voor data uiteraard, voor bellen is prepaid altijd een pak duurder dan een abonnement, al is het wel zo dat je bij een abonnement bijna nooit al je minuten opgebruikt en er dus een stukje voor iets gaat betalen wat je niet verbruikt.)

mijn ervarring leert me trouwens dat als je data en belminuten over hebt je beter naar een lager pakket kan gaan waar je soms toekomt en soms een klein beetje moet bijbetalen dan op een duurder pakket te blijven staan. Het is namelijk zo dat voor extra minuten je eigenlijk amper iets meer betaald dan de minuten waarvoor je reeds betaald hebt met de abokosten...

bv; stel dat je voor 25€ oneindig sms hebt, 2gb data en daarbij nog eens 250 belminuten krijgt, een belminuut zou dus in princiepe 10ct kosten als je de rest niet meerekent. bel je nu meer dan die 250 minuten dan kost een belminuut 10.5 ct/minuut.. als je een duurder abo pakt kost dat meteen 5 euro meer, en als je minder dan 5 euro moet toeleggen voor het bellen en andere keren niets toeleggen, dan is het beter om 1x 25+5 te betalen en de volgende keer maar 25 dan dat je elke maand 30 moet neertellen... enkel als je elke maand 5€ moet toeleggen zal je dus iets voordeliger uitkomen als je dat duurder abo neemnt, want de prijs per minuut zakt wellicht ook een halve cent, dus voor 30€ krijg je dan geen 300 maar 315 minuten per maand.

ik zit in ieder geval op een abo waarbij ik nu meestal toekom (ik bel elke maand minstens 90% van de minuten weg) en af en toe eens moet bijleggen als ik eens wat meer heb gebeld... bovendien bel ik gratis naar vaste lijnen, oneindig sms en 2gb data..
ik snap trouwens niet dat mensen nog altijd prepaid nemen, zeker nu dat de meeste prepaid automatisch aanvult of vereist dat je minstens 1x per maand herlaad om van bepaalde dingen te kunnen blijven genieten zoals data. als je minstens 1x per maand je kaart herlaadt, neem dan een abonnement voor dat bedrag en je al ineens merken hoeveel extra je krijgt. bovendien kan je dan na een maandje of twee je abonnement laten aanpassen naar het voor jouw voordeligste tarief zodat je alleen nog betaalt wat je nodig hebt (wellicht spaar je zo'n 20 tot 40% uit per maand, naargelang bij welke provider je zit)
Niet ten opzichte van de kosten die ze in het eigen land al maken... Prepaid gebruikers betalen in heel europa nu altijd €0,06 per MB.
Gratis bonussen of...
... wordt dan wel de toeslag van 6 eurocent per...
Is inderdaad misschien wat ongelukkig geformuleerd, maar er staat inderdaad hetgeen WhatsappHack zegt: toeslag in EU (m.u.v. België) enkel bij deze bonussen/extra's. Binnen je prepaid"bundel" is het zonder de toeslag.
Ik blijf het, ondanks de voorbeelden/reacties hierboven, zeer onduidelijk vinden. Hoe definieer je immers een bonus/optie ? Volgens mij adverteren ze bij bijna alle prepaid mogelijkheden met 'x GB gratis extra' of iets in die aard.
Neem bvb Internet On Mobile. Per definitie gaat dat over een Prepaid formule met inbegrepen data. Echter is het wel zo dat je daarbij bij een top-up van x euro aan belwaarde, gratis x GB krijgt gedurende een maand. Valt die data dan wel of niet te gebruiken in het buitenland ?

EDIT: als ik naar hun nieuwe tarief-steekkaart kijk : https://www.mobistar.be/s...Tarif%20pdf%20NL%20v5.pdf , dan kan ik daar toch echt nergens vinden hoe je inbegrepen data kunt gebruiken. Het lijkt me dat je dus nooit inbegrepen data in het buitenland kunt gebruiken, en je sowieso altijd minstens 6c per MB gaat betalen.

[Reactie gewijzigd door Twixie op 6 april 2016 15:36]

het is dan ook nog niet actief ... ga eens terugkijken na 30 april; dan zullen de aanpassingen erop staan.
Kijk misschien eens goed naar het document, en dan vooral naar de titels bovenaan ;).
Ja, inderdaad.
Iedereen was hallelujah over afschaffen van roamingkosten.
maar nergens was aangegeven dat het UIT de bundel moet komen.
Voor prepaid niet, voor abonnementen wel.

Edit:
Dat tweede gaat dus over:Gratis bonussen of opties met extra minuten, sms'jes of extra dataa

[Reactie gewijzigd door Deick op 6 april 2016 15:18]

Het is slecht verwoord in het artikel. Op de Mobistar website is het duidelijker. Een voorbeeld :

Abonnee met 2 gb aan data verbruikt 100 mb in het buitenland :
- betaalt 6 euro extra
- heeft zijn 2 Gb nationaal nog over

Prepaid met 2 gb aan data verbruikt 100 mb in het buitenland :
- betaalt 6 euro extra
- heeft nationaal maar 1,9 Gb over

De abonnee is dus zeker niet benadeeld.
Nou kan het aan mij liggen, maar hoe kun je nu met 'prepaid' nog 6 euro extra betalen ? Is dat niet het hele idee achter prepaid.. dat je het al betaald hebt. Dat het van je bundel afgaat (dus van je MB's) lijkt me logisch.
Als prepaid betaal je inderdaad op voorhand.

Je laadt bijvoorbeeld op met 50 euro, en krijgt hiervoor 5GB data als bonus (fictieve cijfers).
Als die 5GB data op is, of als de 30 dagen voorbij zijn, heb je nog steeds 50 euro op je account staan.

Dus om het voorbeeld van Berryvh erbij te nemen:
Prepaid met 2 gb aan data verbruikt 100 mb in het buitenland :
- betaalt 6 euro extra
- heeft nationaal maar 1,9 Gb over

De prepaidklant heeft in dit geval die 6 euro betaald van die 50 euro, en heeft nog 44 euro over (+ z'n bonus data).
Zoveel duidelijker staat het niet op de Mobistar website...
Zie https://www.mobistar.be/n...-en-surfen-het-buitenland

Het lijkt eerder onderstaand voorbeeld te zijn.

Abonnee met 2 GB aan data verbruikt 100 MB in het buitenland :
- betaalt 6 euro extra
- heeft zijn 2 GB nationaal nog over

Prepaid met 2 GB aan data verbruikt 100 MB in het buitenland :
- betaalt niks extra
- heeft maar 1,9 GB over

Prepaid met 2 GB aan data verbruikt 2,1 GB in het buitenland, met extra bonus / optie :
- gaat 6 euro af van ingekochte bundel
- Heeft niets over
Neen, klopt niet, omdat inbegrepen GBs gewoon altijd bonus/optie zijn. Het is zoals Tweaker-Steyn hierboven al zegt.
Het is enkel wanneer je data aangerekend wordt van je belwaarde, dat het gewoon aan het nationaal tarief is.
Alle aanrekeningen gaan uiteraard gewoon van je pre-paid beltegoed af.

Er is m.a.w. geen mogelijkheid om in het buitenland te surfen zonder beltegoed te verliezen.
prepaid betaalt geen 6 extra maar het gaat gewoon af van het resterend bedrag. Bij de abonnee komt het boven op het maandelijkse bedrag.

als prepaid en als abonnee kost roaming data je gewoon 0,0605 euro per mb.
Ik begrijp het niet goed. Mensen met een abonnement zijn slechter af dan mensen met een prepaidkaart?
Klopt. Dit heeft er meer mee te maken dat het lastig is de voorwaarden van een bestaand contract te wijzigen. De contractant mag dan namelijk zijn contract opzeggen indien hij het niet eens met de wijzigingen. Het is dus, voor nu, makkelijker de contracten later pas aan te passen.
Klanten mogen dan afzien van het abonnement, mits de wijziging geen voordeel levert. Ik denk dat je moeilijk kunt beargumenteren dat afschaffing van roamingkosten nadelig is voor klanten :P
Je denkt te logisch.
Een contract mag opgezegd worden als de firma de voorwaarden aanpast. Er is niet opgenomen in de wet dat die verandering in het nadeel van de klant moet zijn.
Een telecomcontract mag in Nederland alleen opgezegd worden als de provider die voorwaarden in het nadeel van de consument aanpassen. Als het een voordeel is, mag je niet zomaar opzeggen. (bron)
Wanneer het in de voorwaarden is opgenomen dat ontbinding alleen mogelijk is wanneer er sprake is van een nadelige wijziging, dan is het toch gewoon klaar? Zie hier voorwaarden van Telfort:

2.3. Telfort mag de Algemene Voorwaarden of de (Aanvullende) voorwaarden
en de tarieven wijzigen. Deze wijzigingen gaan vier weken na de
bekendmaking in, of op een latere datum die Telfort op de bekendmaking
vermeldt. Als de Contractant een voor hem nadelige wijziging niet
accepteert, kan hij de Overeenkomst schriftelijk opzeggen met ingang
van de datum waarop de nieuwe voorwaarden ingaan. De opzegging
dient voor de ingangsdatum van de wijziging door Telfort te zijn
ontvangen.

Zelf heb ik gepoogd mijn contract bij KPN op te zeggen, toen ik als Hi klant met 3 weken naar KPN werd overgezet. Ik kreeg echter 1000MB extra, waardoor ik niet kon ontbinden. Misschien had het er ook wat mee te maken dat in de voorwaarden dat KPN B.V. de definitie van Hi was. :P
Je mag in je algemene voorwaarden zetten wat je wil, de wet gaat daar boven.
Nou, afschaffing van roaming tarieven is voor mij dus wel nadelig, aangezien ik een RED business abo van €60 per maand heb en niet heel veel bel/internet in het buitenland. Als volgend jaar de roaming tarieven helemaal weg gaan, ben ik duurder uit. Vodafone heeft mij meegedeeld dat het geen reden tot opzegging was helaas... (zakelijk abo)
Ik begrijp niet hoe het uberhaupt nadelig voor jou zou kunnen zijn als roaming straks net zo duur is als je binnenland-tarieven. Tenzij, je nu al goedkoper kunt bellen in het buitenland dan in het binnenland, en deze goedkopere prijzen ineens omhoog gaan op 15 juni 2017.
Nou, ik betaal niets voor bellen in het buitenland nu en heb 1GB data in het buitenland gratis, maar er zijn goedkopere abo's for bellen in NL en data in NL. Als ik dus een abo kan afsluiten voor 2GB abo en onbeperkt bellen in NL voor €30 per maand en er geen roaming tarieven meer zijn, zou ik goedkoper uit zijn.
Lijkt me wat onzinnig gezien je in België ALTIJD en zonder reden uw contract kan opzeggen.
Klopt, zelfde bij KPN die zeiden dat het voor abonnees technisch nog niet mogelijk was.
nieuws: KPN schaft roamingtarieven binnen EU af voor prepaidklanten

[Reactie gewijzigd door Composed op 6 april 2016 15:03]

Mensen met een abonnement zijn een grotere melkkoe in dit kader vermoed ik eerder...
Wellicht heeft de catagorie met abbo al een beter tarief en komt het alsnog gunstiger uit
Volgens mij is dit niet zo als het in je voordeel is. Dit is duidelijk in je voordeel, dus snap ik het helemaal niet.
Of niet en betalen prepaid klanten nu binnenlands al tarieven die lijken op de nieuwe maximale EU tarieven. Als je dan als provider in het buitenland de EU maxima moet hanteren dan kun je er een marketing slaatje uit slaan en zeggen dat je voor prepaid klanten de roaming hebt afgeschaft.
Blijkbaar wel, gebruikers met prepaid kunnen hun bonussen in EU gebruiken, terwijl postpaid gewoon de volle pot blijft betalen "buiten bundel"
In deze pdf staat dan weer dat bij prepaid ze 0,5/MB aanrekenen?
https://www.mobistar.be/s...Tarif%20pdf%20NL%20v5.pdf
Hoe ik het nu interpreteer, is dat je je data uit je bundel kunt aanspreken, mits 6c/MB extra. Eens je data uit je bundel op is, rekenen ze inderdaa 50c/MB aan.
Hoe ondoorzichtig kan je je tariefstelling maken... |:(
Dus kun je nu al NL'er een Mobistar sim halen uit BE en hier gebruiken alsof je in BE woont? Is Mobistar in het algemeen goedkoper dan de NL'se telecomboeren?
Ik denk dat je een adres in België nodig hebt. Dus je moet wel degelijk in België wonen. In het Vlaams telefoneren is echter geen vereiste.

[Reactie gewijzigd door biglia op 6 april 2016 16:39]

Nee hoor. Je hebt geen adres in BE nodig. Je kunt nu dus met een Belgische simkaart in Nederland voor 6 cent per minuut bellen, maar als mensen jouw bellen, moeten ze een buitenlands nummer bellen (duur) en jij betaalt 2 cent/min voor de inkomende oproep.

Ik denk dus niet dat het heel goedkoop zal zijn, maar het is wel handig voor als je SMSjes voor 3 cent/stuk wilt sturen.
Veel mensen denken dat ze nu goedkoop uitzijn maar als ik een rekensommetje maak is het nog altijd knap prijzig. Stel ik ga 4 weken op vakantie in de EU en ik gebruik 1000 MB aan data. Kost me dat toch wel even € 60, terwijl ik bij tele2 een buitenlandbundel koop van 1000 MB voor € 10.
Of bij Vodafone prepaid 1GB voor 10 euro, met de 'Online Only' Blox, of met de 15 euro YOU L bundle (100 min + 1GB, NL + EU).
Zwitserland, omgeven door landen die deel uitmaken van de EU, valt er buiten ...
Dat is inderdaad belangrijk om te onthouden.
Mijn vader arriveerde tijdje terug in Zwitserland, deed Facebook open op zijn smartphone en direct volgende het smsje van de provider 'U hebt uw verbruikslimiet van 60 euro bereikt' 8)7
Tsja, de Russische Kaliningrad, ook omgeven door EU landen, valt er ook buiten.... Logisch toch? :|

Een beetje provider beschouwd Zwitserland / Isle of Man / Andorra / Monaco gewoon als "zone 1" waardoor je ook daar gratis kunt roamen. Maar ze hoeven het niet te doen.
Nou, das ook leuk. De abonnementen, zeg maar de trouwe klanten, zijn de slechter af dan de prepaids? Als geste naar de vaste klanten toe kan dit tellen!
dus ik als Internet on Mobile klant bij mobistar ? kan mijn data gratis gaan gebruiken in EU ? _/-\o_

of ben ik nu zo mis ? indien niet, Das fijn :D

[Reactie gewijzigd door Tipzi op 6 april 2016 19:26]

Het artikel (en de pagina van mobistar) zijn heel vaag omschreven:

Iedereen betaalt 6 cent per MB in het buitenland. Alleen bij een abonnee is het bovenop zijn abonnementsgeld en bij prepaid gaat het van het beltegoed. Omdat het nu goedkoper is om te bellen in het buitenland dan binnenland voor prepaid klanten, noemt Mobistar het 'gratis'. Maar uiteindelijk gaat er nog steeds 6 cent per MB af of 6 cent per min.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee