Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 71 reacties

Facebook gaat via kunstmatige intelligentie aan de hand van de inhoud van foto's automatisch onderschriften genereren. De functie heet 'automatic alternative text' en moet ervoor zorgen dat gebruikers met een visuele beperking kennis kunnen nemen van de inhoud van een foto.

FacebookDe gegenereerde tekst kan vervolgens weer door schermlezer-software worden voorgelezen, zo meldt Facebook. Het systeem herkent de inhoud van foto's op basis van een neuraal netwerk, dat geleerd heeft om foto's te herkennen aan de hand van miljoenen voorbeelden.

Zo kan het een foto omschrijven met termen als 'bevat drie personen, glimlachend, buiten'. Tot nu toe hoorden personen met een schermlezer alleen dat er een foto werd getoond, en wie deze had gedeeld. De nieuwe functie van Facebook is het resultaat van een langer lopend onderzoek, dat gericht is op de vraag hoe personen met een visuele beperking gebruikmaken van het sociale netwerk.

De functie komt eerst beschikbaar voor gebruikers met Engelstalige schermlezers op iOS. Later wil Facebook de nieuwe mogelijkheden ook op andere platformen implementeren. Ook moet de ondersteuning uitgebreid worden naar aanvullende talen.

facebook alt text

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (71)

Ik vind het maar een enge ontwikkeling. Zodra dit systeem een beetje volwassen is, zijn ze zo goed in staat om te zien waar een foto over gaat, dat ze nog een manier hebben om je leven en vrienden te analyseren.
De app heeft volgens mij nu al toegang tot de foto's op je telefoon. Dan kan die straks ook alle foto's scannen zonder dat deze gepost zijn.
Even eng want onomkeerbaar is wat daaraan vooraf gaat: de sociaal-culturele verandering die de Amerikaanse FB algoritmen met ingebakken taboe's zullen veroorzaken.

[Reactie gewijzigd door eekastar op 6 april 2016 21:59]

Dat is ook een van die services die Microsoft aanbiedt en die iedereen kan gebruiken in zijn app/website. Gisteren belande ik via reviews: Microsoft ziet toekomst vol bots op zo'n demo pagina. Test het zelf eens op https://www.captionbot.ai . Dat werkt verrassend goed. Vermoedelijk is het zoiets dat we ook van Facebook kunnen verwachten.
Heb het nu 4x getest en alle 4x heeft de bot geen idee wat het is, maar de schattingen zijn niet slecht.

https://img.youtube.com/vi/G8okygYeCHw/maxresdefault.jpg

I think it's a young girl riding a skateboard on the floor.
ahahaha, voortaan wel even een NSFW erbij graag XD
Bij mijn werk is dit niet NSFW. Volgende keer zal ik doen.
Ik denk dat het een vrouw met botox billen is. :Y)
Exact waar ik aan dacht, alleen de microsoft-oplossing is indrukwekkender wat mij betreft, aangezien die ook natuurlijke zinnen genereert. De facebook-voorbeelden zijn toch meer opsommingen van onderwerpen. Dat eerste lijkt mij geschikter als je de gegenereerde tekst als onderschrift van een foto wil gebruiken.
Daar sta ik wel versteld van.
Een foto van een verjaardagstaart van mij: "I think it's a birthday cake" :)
Of deze: "I am not really confident, but I think it's a close up of a person holding a cat."
https://www.google.be/sea...8#imgrc=HD0VTQMffzV0WM%3A
Jammer dat je daar eerst de schermlezer voor aan moet zetten. Ik zou het best eens een tijdje by default willen zien, simpelweg omdat ik benieuwd ben naar hoe goed het momenteel werkt! :)
Nah als ik zie dat het informatie als image contains a pizza/ tree, sky outdoor of meer van dat soort informatie lijkt me het vernamelijk bedoeld voor slechtziende.
Nee, meer voor reclame. Want, FB mag gewoon gebruik maken van je foto's dus zijn ze makkelijker te vinden voor commercialsharks. Dat was ook een reden om FB te verwijderen. :Y)
Jij hebt m door. Het is natuurlijk een hand hulpmiddel voor blinden en slechtzienden en als je het zo brengt stuit je op minder weerstand dan wanneer je zegt dat het om data mining of reclamedoeleinden gaat.
Het maakt het doorzoeken van afbeeldingen natuurlijk stukken makkelijker. Naast de gewone teksten die soms nietszeggend zijn komen nu ook belangrijke steekwoorden beschikbaar. Een eigen onderschrift als 'mmm lekker gegeten vanavond' is minder bruikbaar dan 'image of a pizza and coke'. Als het merk dan ook nog eens zichtbaar is op de foto is dat dubbel mooie informatie.
Iedereen schreeuwt altijd verwijderen, verwijderen! Maar denk je echt dat fb jouw oude profiel heeft verwijderd? Jij kan nog steeds gebruikt worden voor reclames. FB gebruiken is niet fout, mensen moeten zich alleen realiseren wat ze er op zetten.
Mee eens. Gelukkig ben ik geen roeptoeter die zegt dat je je FB moet verwijderen. Ik heb het zelf gedaan omdat het geen toegevoegde waarde heeft in mijn sociale leven. Ik zie veel mensen gebukt gaan onder 'reactie-stress'. Daarmee was voor mij het verhaal passe en dat van het reclame was inderdaad een bijzaak.

ontopic: Het ging mij er om dat ze nu foto's kunnen plaatsen onder bepaalde steekwoorden en die dus ook makkelijk op te zoeken zijn. Tenminste, zo ziet ik het.

[Reactie gewijzigd door DutchWalnut op 5 april 2016 09:15]

Relax, de massa gaat altijd voor middel of laagmatig ;-)
Niet voor wat goed voor ze is. Maar wat makkelijk is.
En dat is voor vele facebook en whatsapp. Omdat bijna iedereen dit heeft doe ik het ook maar visie. Is helemaal prima, lekker laten gebeuren. En als je het zelf niet wilt dan niet doen. O-)
Als jij een product koop, dan wil je een betrouwbaar product, toch?

Ja, als ik ervoor betaal. If you're not paying for it, you are the product.
Of: je mag een gegeven paard niet in de bek kijken. Als je het niet bevalt, zeg je je account op, daar is geen houdgreep op van toepasssing.
Google foto's heeft in zijn algoritmes ook al zoiets opgenomen. Je kunt tussen al je foto's gewoon zoeken naar steekwoorden die je nooit hebt opgegeven.
Zoek je bijvoorbeeld op zee, dan krijg je foto's van zee, zoek je op eten, dan krijg je je foto's met eten.
Best handig
Alleen is daar de insteek iets anders van; dat is gedaan om de 'zoekbaarheid' te vergroten van de foto's waarbij FB het wil doen voor mensen met een visuele beperking..

Het n sluit het ander echter niet uit natuurlijk.
Nee, de echte reden dat ze dit soort technologie maken is om nog meer informatie aan je profiel toe te kunnen voegen. Nu er tegenwoordig zoveel foto's worden gemaakt valt daar veel meer informatie uit te halen dan uit een paar comments en likes.
Dat ze hetzelfde systeem nu ook inzetten om blinden van dienst te zijn is daar alleen een bijeffect van.
Klopt 100% volgens mij. Enkel gebruiken ze die technologie al een hele tijd, en door dit aan te bieden wordt dit enkel maar bevestigd aan de buitenwereld. Dan nog is het slechts een topje van de sluier wat ze vrijgeven. Ze kunnen bijna alles automatisch herkennen op een foto, zelfs de gemoedstoestand van personen op een foto.
Hoe lang zou het duren voordat er een omschrijving onder komt..
"Dit is weer dezelfde vrouw.. met dezelfde nepglimlach.. die een foto van .. zichzelf maakt *zucht* "

Een beetje net zo 'eigenwijs' als de Twitter AI van Microsoft, dat zou wel cool zijn.. haha

[Reactie gewijzigd door DonJunior op 5 april 2016 07:58]

Ben dan ook benieuwd hoe lang he zal duren alvorens 4chan deze Facebook AI weet te trollen.
Waarschijnlijk nooit. Zelfs al zou deze "bot" leren van user submitted content (wat hij niet doet zover ik weet), er worden zoveel miljoenen foto's per dag op Facebook gegooid dat je daar als 4chan geen deuk in maakt.

Daarnaast, hoe wil je dat praktisch doen? De bot herkent wat er op staat, dus hij heeft al een database. Als je bijv. duizenden foto's van Hitler zou gaan uploaden zegt die bot gewoon dat het een man is met een snor. Hij gaat echt niet opeens ome Henk herkennen als Hitler.
genoeg voorbeelden te vinden van matige foto's waar donkere mensen niet op herkent worden ... het zou me ook niet verbazen dat Hitler opeens je oom wordt ...
"Och nee weer een duckface..."

Lijkt me ook leuk als het met verkeerdekeuzes op de proppen komt. 'Mevrouw met grote borsten" in plaats van Ome Theo...
Pas maar op, straks leest je ome Theo je berichten :P
Verzuurt: De comment.
Gelijk met dezelfde 'nette' uitspraken :-)
Dan hoop ik tochwel dat deze functie niet standaard getoond wordt maar dat het door de gebruiker mogelijk is deze functie aan- danwel uit te schakelen.
Zou er denk ik anders een beetje simpel van worden om ook nog eens te lezen wat m'n ogen te zien krijgen ... uiteraard geldt dit niet voor de mensen die een visuele beperking hebben...

[Reactie gewijzigd door Hanzo op 5 april 2016 14:08]

Alt-text is de html-tag die in beeld komt als de foto niet getoont (kan) worden of die gebruikt kan! worden door voorlees software voor blinden. Of door marketing troep.
Wellicht dat Tweakers ook die kant op wil, dat ze je daarvoor al een -1 geven.... 8)7
Ik wil ook van de moderator graag een reactie waarom dit off-topic of anderszins ongewenst zou zijn; onwaarheden verkondig ik daar namelijk niet...

Uberhaupt: Bij negatieve moderatie een rede vermelden zou beschouwd kunnen worden als opbouwende kritiek... als mijn post een "fout" is of bevat kan ik zo in de toekomst dit mogelijk ook voorkomen... Ook heb ik ondertussen in het verleden zat posts gehad die zonder daadwerkelijke reden negatief zijn gemodereerd; Ik begin admin-abuse te vermoeden. sorry. Als een admin het oneens is met mijn mening dient die namelijk (mijner insziens) gewoon te reageren, niet negatief te modereren. wat hier naar mijn gevoel wel gebeurt!

[Reactie gewijzigd door Annihlator op 5 april 2016 14:00]

Dat is precies hetzelfde als de mening die ik over de genoemde functie heb gegeven ....... dubbel en dwars hoeft niet ... blijkbaar wordt het toch niet gewaardeerd als je je mening erover geeft gezien de 0 die ik ervoor krijg ....
Is me trouwens opgevallen dat dit de laatste tijd veel vaker gebeurt bij mensen die hier posten ... interne beleids verandering ????
Warning: This photo may contain nuts... ;-)
Oh god zij dank, nu hoeven we helemaal niets "origineels" te doen. Volgende stap, automatische upload van status als je langs een "landmark" komt. Inclusief foto's waar je dan "in gefotoshopt" wordt. Super. En natuurlijk automatische reply's op likes. Zo, helemaal vol automatische sociale situatie... brrrrrrrrr. Wat is facebook toch een zinloze zooi. 8)7 8)7 8)7
Dat lijken me wel gave opties eigenlijk, dan is op een gegeven moment facebook een volledig autonoom iets, hoeft niemand er meer naar te kijken :P

Dat facebook dan beter scoort op de Turing-schaal dan een deel van zijn gebruikers zou de volgende stap zijn!
Ik heb 3 fotos geprobeerd, krijg elke keer "I think this may be inappropriate content so I won't show it"
Eens kijken wat hij van Zwarte Piet maakt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True