Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 83 reacties

Oculus kampt met tekorten aan componenten bij het uitleveren van Rift-headsets. Dat bevestigt het bedrijf in een mail aan klanten. Daardoor krijgen veel klanten de Rift weken later dan hen bij de bestelling in januari was beloofd.

Mail Oculus uitstel RiftKlanten die in januari een Rift hadden besteld, kregen te zien dat Oculus hun bestelling uiterlijk eind maart zou gaan uitleveren, maar dat wordt nu bij veel klanten medio april. Het bedrijf vermeldt niet welke componenten het tekort komt.

Het valt op dat Oculus klanten pas informeert nadat de beloofde leverperiode al was verstreken. Het is onbekend waarom het bedrijf klanten niet eerder op de hoogte heeft gesteld. Eerder deze week meldde Oculus alleen dat de eerste Rifts waren uitgeleverd.

Als compensatie voor de wachttijd zal Oculus de verzendkosten, die in de Benelux boven de veertig euro uitkomen, niet in rekening brengen. Het is onbekend hoeveel klanten de Rift later krijgen vanwege het tekort aan componenten.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (83)

Heel lastig allemaal - maar het is het wachten waard - geloof me! Ik en een collega zaten gelukkig bij de kickstarter backers groep - ook hier leek in eerste instantie de EU levering van te hakkelen, maar gelukkig hebben ze die belofte uiteindelijk wel waar gemaakt: hij werd 1 april bezorgd.

Kijk voor zover je die nog niet had gezien onze unboxing video op GoT: klikkerdeklik

See you in Rift 8-)
De HTC Vive is veruit de beste VR bril van het moment, vooral omwille van de 3D controllers en de chaperonemodus, die ervoor zorgt dat je eenvoudig je omgeving kan zien zonder de bril te moeten afzetten.

Oculus was de pionier, maar is al achterhaald vooraleer hun definitieve versie verstuurd is.
Ben ik het niet mee eens - het zijn beide 1st gen consumer VR brillen en op beide valt het eea aan te merken.

Chapperone van de Vive is idd een mooi systeem. Feit is dat die vanuit de launch ook met controllers wordt geleverd.

Dat gezegd hebbende: als je enkel voor zittende/staande VR gaat (kan uiteraard met beide brillen, voordat we die discussie weer krijgen): het is niet zo dat je lekker even wat kan eten/drinken (zonder rietje) met je bril op (althans dat is mij ervaring met genoeg VR brillen): het is dus niet zaligmakend, maar zeker wel een goede implementatie.

De Rift daar en tegen is voor een 1st gen consumer VR bril een stuk comfortabeler en ik snap dat ze ipv een camera gekozen hebben om audio te integreren (zo'n camera kan in de volgende versie komen, net als de Vive in een volgende iteratie wellicht audio kan krijgen): het voegt in die zin momenteel meer toe dan een chapperone systeem (bij de Rift icm beschikbare software).

Dan tot slot de controllers: ja de Touch controllers komen later, maar als je ze zelf al hebt geprobeerd (ik wel iig): ze benaderen de virtuele vertaling van je handen een stuk beter dan de de Vive controllers: dat hoeft voor gaming niet perse een plus te zijn, maar als je het hele sociale gedeelte van VR er in meeneemt (reden voor FB geweest om Oculus te kopen): vind ik ze een stuk innovatiever werken.

Wederom: beide brillen staan momenteel nog in de kinderschoenen (er valt nog genoeg te verbeteren) en qua content is er voor beide platformen ook nog niet zo 'heel veel' beschikbaar (relatief gezien). Maar dit is een goed begin en ik ben blij dat ik het allemaal nog ga mee maken 8-)
Toch snap ik Xxana wel. Het is natuurlijk een faal dat de oculus niet standaard komt met motion controllers. Dat voegt zoveel toe voor de immersie.
Als je de Rift zou hebben (;)) en zou zien welke software momenteel beschikbaar is (en waar de DK1/DK2 developers afgelopen jaren ook grotendeels mee hebben gewerkt): nee niet echt... dat het er allemaal komt: zeker, maar een gemis op dag 1: niet helemaal.

Bij de Vive is het anders: veel concepten gaan uit van Roomscale (want dat biedt nieuwe mogelijkheden) en dus ook de motion controllers (immers waren die dag 1 bij roomscale development voorhanden - itt dus de Oculus devkits).
Feit blijft wel dat de Oculus langer in ontwikkeling is, door de DK1 en DK2 veel meer feedback heeft kunnen krijgen vanuit de mensen en toch met minder mogelijkheden verscheept dan wat in het begin de grootste concurent zal worden.
Mja meer mogelijkheden - de content is toch nog redelijk beperkt - begrijp me niet verkeerd ik had ze liever ook meteen gehad (als is het maar om er zelf mee bezig te gaan). Aan de andere kant: het is niet dat het nog jaren duurt, en zo wordt ie vast met een leuke line-up gelaunched :)

Nogmaals - ik praat het niet goed, maar het zij zo.

Edit: en toch vind ik het het wachten waard: die Vive controllers voelen als Wii-motes on steroids, waarbij Touch echt m'n handen meer virtueel maakt: dat vind ik toch net wat vetter/meer immersive. Niks ten nadele verder van de Vive controllers - ze liggen ook zeer zeker fijn in de hand.

[Reactie gewijzigd door BaT op 3 april 2016 19:51]

Euhm ik heb een rift en ben een ontwikkelaar en wat zou het probleem zijn ? Er zijn net 30 titels aangekondigd (https://www.oculus.com/en...ng-to-oculus-on-march-28/), zo moeilijk lijkt de integratie niet te gaan. En persoonlijk, een jaar geleden was het inderdaad een dev kit met haken en ogen, bvb als je zelf je .Net wrapper wou schrijven, maar op een namiddagje knutselen had je het ding volledig aan de praat in je eigen schoolboek demotje (en ik ben geen directx guru).

Edit: ik denk dat je dat ook min of meer bedoeld (wat ik hier boven zeg), maar had de context niet gelezen/begrepen dus mod maar naar de vergeetput :p

[Reactie gewijzigd door A_in_O op 3 april 2016 10:59]

Beide brillen staan inderdaad nog in de kinderschoenen, maar een paar toevoegingen op je reactie zijn wel op zn plaats, zo heeft de Vive bijvoorbeeld wel audio, en hoewel het geen drama is dat de controllers van de Rift later komen, is een belangrijk punt wel dat de kosten daarvan nog niet bekend zijn dus het is nog maar de vraag hoeveel Rift gebruikers die controllers er later bij gaan kopen, wat een 2splitsing veroorzaakt in de Rift gebruikers groep.

Verder ben ik trouwens super benieuwd hoe je die Rift controllers heb kunnen testen? voor zover mij bekend zijn die alleen aan een handjevol journalisten overhandigd voor een korte test, met de vraag er alsjeblieft niet over te praten? (en degene die het toch wel deden zeggen dat het lekkerder in de hand ligt maar minder goed trackt) of is dat alweer achterhaald?
Met audio bij de Rift bedoel ik de geintegreerde headphones - niet de audio jack/usb aansluiting die de Vive heeft om een eigen headset op aan te sluiten (of je gebruikt natuurlijk een draadloze koptelefoon). Punt blijft dat je bij de Vive een aparte koptelefoon over je VR bril moet dragen (of losse dopjes), waarbij het bij de Rift echt een geheel vormt met de bril (je kan de headphones ook 'los' van je hoofd wegdraaien als je even iets meer uit de echte wereld wil meekrijgen: goed over nagedacht).

Oculus Touch heb ik overigens voor het laatst geprobeerd tijdens Oculus Connect 2 (sep 2015, Loews-Hollywood/LA).

Edit: op GDC afgelopen maart kon je Oculus Touch iig ook bij de Nvidia stand uitproberen (icm Epic's Bullet Train) - in de Oculus Booth waarschijnlijk ook wel (alhoewel ik daar niet binnen ben geweest). Zo geheim is het niet meer hoor :)

[Reactie gewijzigd door BaT op 3 april 2016 19:42]

Bij de Vive worden ook oortjes meegeleverd, dus audio zit er echt wel bij.
Waar BaT op doelt is het feit dat bij de Rift de headphones geďntegreerd zijn IN de headset zelf, waar bij de HTC Vive je alsnog een losse kabel van de oortjes om je heen hebt hangen..
Ja losse oordopjes - kijk even naar hoe het bij de Rift is geinplementeerd en kijk dan nog eens naar m'n comment...
Beetje offtopic, maar als VR Evangelist haak ik er toch even graag op in...

'Zie totaal geen toekomst in VR' suggereert dat je niet weet dat het al tientallen jaren voor diverse zaken (training, prototyping, visualisaties) wordt gebruikt. Punt was dat het alleen te kostbaar was om toe te passen: een paar jaar geleden kostte een top-of-the-line VR HMD over de tienduizenden dollars... of je gebruikte een Cave opstelling - maar die zijn niet mobiel en kosten ook een aardige duit.

VR wordt met komst van de eerste wave van 'consumer VR' betaalbaar - en reken maar dat er toekomst in zit. Door mijn functie als Studio Manager van een VR Studio ben ik al in contact geweest met een groot aantal diverse branches (niet alleen vastgoed, waar wel onze roots zitten) en iedereen ziet er wel een toepassing in: zowel in marketing als in (interne) communicatie - laat staan entertainment (maar wij doen vooral B2B).

Uiteraard zal AR straks ook een grote rol gaan spelen: dingen die je bv 'morgen' in VR maakt wil je wellicht 'overmorgen' nog enkel in AR gaan toepassen - dat geeft niet: je moet VR (en ook AR - wordt tzt toch hetzelfde brilletje imho) zien als een communicatie platform: toepassen/gebruiken daar waar het nut heeft.

Dat bepaalde mensen totaal geen toekomst in VR zien verbaast me dan ook enorm: er is vrij weinig creativiteit nodig om al wat voor de handliggende toepassingen te verzinnen - laat staan de zaken die straks zelfs 'VR enthusiasts' als mijzelf nog versteld doen staan (zo heb ik laatst the Void mogen beta testen - geen consumer VR opstelling, maar als je personen als Steven Spielberg versteld doet staan - doe je toch iets goed... klikkerdeklik voor mijn impressie.)

[Reactie gewijzigd door BaT op 3 april 2016 00:02]

Denk ook dat 3d modelling erg veel sneller en simpeler kan werken in vr
Bij 3D modeling staan veel functies ter beschikking van de gebruiker. In een huidige VR bril moeten die vanuit een beperkte schermoverlay worden benaderd. Er is natuurlijk een 80-20% regel voor wat een gebruiker daad werkelijk nodig heeft, en met een echt goede contextgevoelige menuopbouw is dat nog wel verder terug te brengen. Een CAD toepassing voor een VR bril zie ik vooralsnog niet. Een grote 3D monitor met shutterglasses en een goede positietracking van deze bril (de bekende bolletjes en stokjes) kan een hele goede 3D ervaring geven en sluit niet het gebruik van je bedieningsapparaten uit. Verwar een dergelijke oplossing niet met de 3D brilletjes bij de TV's. Voor de position tracking zijn bij voorkeur meer camera's rond de monitor nodig om de positie en oriëntatie van de bril te volgen. Momenteel zijn dergelijke oplossingen al in een (dure) 3D wall verwerkt. De techniek is er dus al, nu alleen nog de miniaturisatie en kostenverlaging.

Voor 3D informatie gebruikers denk ik trouwens wel dat een VR bril een goedkope oplossing kan zijn. De interactie die een informatiegebruiker met een 3D model kan hebben is in een meer beperkte functieset samen te ballen. Voorlopig hebben we echter ook nog het argument dat A_in_O al noemt dat voor volledige informatie ook nog de 2D productietekeningen nodig zijn. Bedrijven staan echter wel op het vinkentouw om de overgang te maken annotaties voor bewerkingsinformatie direct in het 3D model te gaan verwerken (PMI --> Product and Manufacturing Information). Dit raakt alleen de hele keten (toeleveranciers en producent) en zal dus een proces met zijn eigen traagheid zijn. Is al die bewerkingsinformatie in het 3D model, dan worden 2D tekeningen overbodig en is met een goede navigatie het 3D model echt leidend geworden. Persoonlijk kan ik net wachten om eerlijk te zijn. Zelf beschouw ik de 2D tekeningen als een indirectheidslaag met alle bijbehorende synchronisatie problemen.
De headtracking van de oculus is verbluffend goed. Ik heb zelf een DK2 (dus met de extra tracking camera) en het resultaat durf ik zelfs voor zakelijk gebruik (dus de tracking, niet de kwaliteit van de graphics) in te zetten. Maar uiteraard, dat is zolang je min of meer stilstaat/zit en dat werkt voor een virtuele vergadering bvb met een ontwerp op de tafel maar niet om een rondleiding te geven in een virtueel gebouw. Het gebrek aan eye tracking werkt wel vermoeiend (daar je de gewoonte kweekt om rond te kijken met je hoofd) maar is niet zo een drama.
Ik denk dat de shutter brillen 3d ervaring door veel mensen niet serieus kan worden genomen omdat maar weinig mensen het effect ervan hebben ervaren wanneer een dergelijke bril wordt gecombineerd de headtracking zoals bij de VR brillen nu normaal is. Dat headtracking voor die shutterbrillen niet op gang kwam is (mijn vermoeden) omdat ze voor toepassing bij films en TV niet zo relevant was. Het is voor een TV toestel een hele opgave om 4 kijkers ieder afzonderlijk op head tracking getunede frames voor te schotelen. Met een voldoende beeldfrequentie moet dan iedere kijkers 2 frames krijgen, een voor het linker, en een voor het rechteroog. Ook vraag ik mij af of het vanuit een standpunt genomen stereoscopisch beeld van een film in effect vergelijkbaar is met dat van een 3D model waar met een shutter 3D bril naast kan worden gestaan.

Het voordeel van de VR bril is dat de beelden persoonlijk zijn en misschien later ook de beeldverwerking aan de kant van de gebruiker kan worden gelegd. Het enkelvoudige scherm dat alle frames voor alle gebruikers moet tonen is dan geen bottleneck meer. Voor een ontwerper achter een CAD systeem die in zijn eentje zijn/haar werk doet is dit probleem er niet, vandaar mijn keuze voor de shutter glasses voor CAD engineers.

Die VR brillen worden zeker een "game" changer voor computergamers en gebruikers van 3D informatie. Al lijken ze nu voor velen nog wat duur. Als oplossing zijn ze goedkoper dan een vergelijkbare shutter glass opstelling, verwacht ik. De eye tracking is trouwens een aspect waardoor ik denk dat de huidige generatie 3D brillen snel verouderd zal zijn, daar geef ik je gelijk in. Er zo over nadenkende, voor een shutter glass is dit eye tracking een non issue, omdat ze zelf geen graphics genereerd. Over eye tracking gesproken, eerder heb ik al eens de Fove Headset aangekaart (nog vapourware hoor). Maar ook het feit dat de oplossingen voor eye tracking beschikbaar zijn maakt dit een must have voor de volgende generatie brillen. Eye tracking geeft je ogen het onderscheid tussen focus en periferiegebied terug en is ook nog eens lief voor je hardware.
Ik denk niet dat een immersed 3D omgeving daarbij veel gaat helpen. Een extra "natuurlijk aanvoelende" pointing device, headtracking dus, zou wel veel helpen om regelmatig lichtjes van kijkhoek te wijzigen maar gaat niet werken om de grove navigatietaken in je model intuitief aan te kunnen sturen. Als je snel rond je model wil roteren of in/uit zoomen lijkt het met knap lastig om dat aan headtracking te koppelen laat staan intuitief te maken. Dan zou je evengoed nu een tweede muis voor je linkerhand kunnen integreren, maar je begrijpt ook dat dit niet werkt tenzij je jezelf traint om tweehandig te zijn.

Veel software is nog geschreven als pure desktopapplicatie en veel 3D modelling opdrachten (architectuur, productontwerp, ...) hebben nog 2D aanzichten nodig die misschien toch overzichtelijker zijn op een groot vlak scherm of een blad papier. In de praktijk lijkt men toch veel te wisselen tussen het ruimtelijk model en de aanzichten, maar dit is persoonlijke ervaring. Mijns insziens richt de ontwerper, met goede reden, zich nog altijd naar de overzichtelijkheid voor de afnemer van het ontwerp.

Verder is het keyboard nog onmisbaar ; regelmatig wil je exacte coordinaten, afstanden, diameters, etc ingeven. Je kan wel leren blindtypen maar ik moet nog altijd af en toe kijken waar mijn toetsen precies staan tussen het wisselen van muis en keyboard bvb.
Toetsenbord virtueel maken, goede vinger tracking en voila.
Volledig mee akkoord, maar dan spreek je over betere inputdevices die even handig zouden zijn zonder immersion, niet perse over VR (tracking + immersion + haptics)

Op de lange termijn ben ik wel optimistisch over goeie tracking/input en misschien dat die door de komst van de budget brillen een boost krijgt maar mij lijkt het keyboard, muis en drawing tablet zo ingeburgerd dat je echt een zeer intuitief paradigma nodig hebt, zoals zeer betrouwbare spraakherkenning (staat nog lang niet op punt kijk maar naar Siri of Cortana) of wat meer in de toekomst, gedachteherkenning (nog te experimenteel, veel calibratie/training nodig).

Eerlijk gezegd moet ik eens rondkijken voor een goede glove, goede raad is meer dan welkom, misschien dat die nu wel al op punt staan om door te breken ; ik kan me wel voorstellen dat game developers er al dagelijks mee werken.
Allemaal leuk en aardig, maar ik wil niet met zo'n ding op me hoofd lopen. Het Smartphone tijdperk is al erg zat. Zombies over straat. Straks als VR helemaal overhypt is word het nog veel erger.

VR word het nieuwe laser gamen. call of duty in een geanimeerd opgestelt level.

Ik wil om me heen kunnen kijken. Ik wil zien wat er om me heen gebeurd. Ik wil dan ook melden dat ik 25 (bijna 26) ben dus echt geen ouwe zeikerd. Ik Game al sinds ik 11 ben.
Ik wil om me heen kunnen kijken. Ik wil zien wat er om me heen gebeurd.
Hey, en dat is precies wat VR doet, in 3D!
Inderdaad, denk dat hij/zij/overig het per ongeluk verwart met 3D tv of bioscoop.
Dit is niet iets waarmee je over straat loopt, anders had ik je punt gezien.

Dit is iets waar mensen zich thuis mee bezig houden, pas op The Party (grote lanparty in eindhoven) heb ik de DK2 van de Oculus kunnen proberen, wat mij opviel was het bijzonder realistische 3D beeld wat je krijgt.
Bij de consumenten versie zal het er nog beter uit zien.
Voorlopig zal ik nog wachten met de aanschaf gezien de prijs, maar ik zie zeker het gaming potentieel hier voor wel :)
Het is natuurlijk aan ieder zelf of hij wel of niet in vr investeert. Op dit moment vind ik het voor consumenten nog een beetje prijzig. Ik wacht dan ook tot het iets meer doorontwikkeld is voordat ik erin ga investeren. Zie het vooral als een leuke nieuwe manier om te gamen.
Het lijkt me dat je al tevreden met een game op een smarphoneschermpje/tablet. Met een watergekoeld monster en enkele 4K 40"+ schermen ga je ook niet over straat lopen laat staan dat je je moeder al opmerkt in je eigen kamer. Waarom hebben doorwinterde gamers al die dingen nu ? Omdat ze (relatief) betaalbaar zijn.
Ik ben blij dat ik hem niet gepreorderd heb, ondanks dat ik het de laatste jaren met veel interesse in spanning af heb zitten wachten. Om deze reden:

Oculus ‘Always On’ Services and Privacy Policy May Be a Cause for Concern

Met geen mogelijkheid op aarde dat ik Facebook opnames laat maken in mijn kamer, zelfs als hij uit staat. Jij hebt er niets over te zeggen: alle rechten liggen bij Facebook. Over mijn lijk dat ik daarvoor teken; ik wacht wel tot er een apparaat komt wat niet je volledige privéleven overneemt.
Ken je OSVR al? Open Source VR. Mooi project. Heb er 1 getest - werkt heel fijn. Tevens een stuk goedkoper dan de Oculus. http://www.osvr.org/
Ziet er goed uit, alleen blijft de hamvraag natuurlijk: is hij compatible met Rift-games? Want die gaan in groten getale uitkomen en daarnaast heeft Facebook natuurlijk miljarden liggen om support als het ware te kopen van gamedesigners.
Mijn rift is in januari besteld en zou in juni geleverd worden. Hoef ik nu ook geen verzendkosten te betalen?
Het gaat over klanten die in maart geleverd zouden krijgen. Die van jou duurt nog een paar maand.
Geld voor alle mensen die tot1 april de pre-order hebben gedaan. Zelfs als je pas in maart een pre-order hebt gedaan.
Mijn rift zou ook pas in juni komen en ook ik betaal geen shipping kosten :)

Je kunt het controleren door naar de history page te gaan: https://shop.oculus.com/en-us/history-login/

[Reactie gewijzigd door Xtr3me4me op 2 april 2016 20:17]

Inderdaad, mijn verzendkosten zijn ook verdwenen, ik heb vrij laat een pre-order gedaan (juli levering), onder het mom van; eerst even wat reviews afwachten van rift vs vive.

De pre-order kan alvast staan omdat er toch nog niets in rekening gebracht wordt.

Nu is deze actie natuurlijk mooi megenomen!

En wat vertraging zit ik ook niet mee, ik volg VR al wat jaartjes, die paar maanden kan er nog wel vanaf :) (kan ik ook op de nieuwe generatie videokaarten wachten)
Het bedrijf dat de oculus rift maakt. Die brengen immers geen verzendkosten neer in rekening. Dus geven ze geld.
Het bedrijf noemt Oculus, het product noemt Rift. Je mag het dus gewoon de Rift noemen.
Het is op reddit naar voren gekomen dat palmer zelf de kosten voor zichzelf in rekening brengt ( de verzendkosten in dit geval)
Mooi idee, zie je niet vaak

[Reactie gewijzigd door Derk S op 2 april 2016 23:54]

Inderdaad, alle bestellingen t.e.m. 1 april komen in aanmerking. Normaal zijn de verzendkosten verwijderd uit je order history.
Je kunt het zien door je order te bekijken op de Oculus site. Als het goed is zie je dat je verzendkosten verdwenen zijn.

[Reactie gewijzigd door UncleSam op 2 april 2016 21:31]

Want ze moeten je, aangenomen dat ze jouw order op tijd leveren, dan compenseren voor... :?

Ze zullen gedupeerden (mensen die hun order niet op tijd geleverd krijgen (c.q. 'beloofde leverdatum')) compenseren; niet iedereen die toevallig in Januari besteld heeft. Ik vind 't al ontzettend netjes van ze en een beetje sneu om daar dan meteen ook van mee te willen profiteren...

[Reactie gewijzigd door RobIII op 2 april 2016 19:54]

Ik stel gewoon een vraag. Ben zelf ook niet van mening dat ik ergens voor gecompenseerd dien te worden. Bedoel juni is al een behoorlijk vaag begrip. Maar goed begrijp uit de reacties hier onder dat blijkbaar iedereen die reeds besteld heeft gecompenseerd wordt, en dat is inderdaad erg netjes.
Ze mogen nog wel meer compenseren. Hoe meer hoe beter.
Dat is enorm vervelend. Ik zou daar aardig geďrriteerd over zijn, je wilt toch zo snel mogelijk aan de gang als je al maanden van tevoren betaald hebt.

Wat denken jullie trouwens? Zodra zij met de controllers komen, zal de Oculus dan dezelfde functionaliteit kunnen krijgen als de Vive? Ik heb wat filmpjes gezien van de Vive en moet eerlijk zeggen, het lijkt wel een generatie verschil met waarmee de Oculus nu op de proppen komt.

Ik wilde eigenlijk geen geld gelijk hieraan uitgeven, eerst de kat uit de boom kijken, maar nadat ik deze impressions gezien heb kan ik eigenlijk niet meer wachten. Wat een revolutie gaat dat worden als het is wat ik denk dat het is.
Nee, sowieso heeft de Vive een camera op de voorkant zitten, wat heel erg helpt met de veiligheid.

En ik zou blijven wachten. Als je de Giant Bomb stream hebt gezien, zijn we duidelijk nog lang niet op dat punt aangekomen. Misschien over een paar maandjes. :)
Ik zet serieus te denken aan een HTC Vive, Youtube-channel Barnacules Nerdgasm had het er ineens over en die is normaal erg kritisch op nieuwe equipment maar is laaiend enthousiast over deze, en heeft ook de Oculus uitgeprobeerd.

Dit filmpje:
https://youtu.be/iWproPHhHd0
Video net gezien.... HEBBEN die VIVE !!!!

Wat een gaaf spul is dat! Het systeem is zelfs zo acuraat dat wanneer je de controller in de lucht gooit, hem weer kan opvangen, met je VR op je neus!!

[Reactie gewijzigd door sokolum01 op 3 april 2016 05:35]

FYI: dat kan ook met de touch controllers van de Rift. Die verwacht ik q3 2016.
Mits de componenten genoeg voorradig zijn... :+
Er is helemaal niets betaald bij de pre-order. pas wanneer de levering klaar staat wordt het geld afgeschreven...

De Touch controllers schijnen ergonomisch gezien beter te zijn als de Vive controllers. Daar staat tegenover dat die nu al leverbaar zijn en de Touch controllers pas 2016H2.
Maar kan je met de OR ook de controllers zien liggen, draaien en lopen?
De reactie van Oculus is: we richten ons voor nu op de zittende ervaring.
Nog niets echt bekend dus.

Op youtube is al wel te zien dat staan en omdraaien geen probleem is.
Het grootste probleem wat ze op moeten lossen is de lange kabel naar je pc voor de 2e camera.
Wat bedoel je eigenlijk?

Dat de Vive beter is of de Oculus?
Hij bedoelt dat de Vive een completere VR ervaring geeft. Veel mensen vinden het gemis van de touch controllers een groot punt en zijn van mening dat de Rift niet zonder zou moeten uitkomen. Oculus bevestigd dit ook en zegt hard te werken aan de release van de controllers. Ondertussen brengt de 'concurrent' al wel een volledige opzet uit.
Al met al zal het een leerzaam proces zijn voor Oculus. De Touch levering zal een stuk spoeler verlopen. En ergens in 2017/2018 zal de CV2 wel een stuk beter gaan lopen op het begin.

Voor het eerst heb ik een preorder geplaatst voor een product en ik volg het op de voet.

Als ik dit hele proces zo zie heb ik toch wel zwaar respect voor een bedrijf zoals Apple. Op de eerste dag direct wereldwijd een launch. Al heb je dan nog steeds tekorten.

Het zet me wel aan het denken hoe we tegenwoordig ons als consument gedragen. Door sociaal media en internet zijn we een andere consument geworden als 10 jaar geleden.

We eisen steeds meer. En Oculus is erdoor gezwicht.

Ik roep iedereen om op hun shipping korting te spenderen aan goede VR games. De goede VR developers hebben brood nodig. We gaan het groot maken :)
Ik roep iedereen om op hun shipping korting te spenderen aan goede VR games. De goede VR developers hebben brood nodig. We gaan het groot maken :)
Je bent het toonbeeld van hoe de consument volgens jou is veranderd.


Een leerzaam proces zal het zeker zijn maat geen garantie tot succes zoals je wilt doen geloven. Ze beloven jaren van alles maar leveren nog steeds niets. Nu weer uitstel. De concurrentie is ze voor.
Ja maar het feit dat de concurrentie hun ,na deze week, scherp maakt. Dat is in het voordeel van de consument. Zie bijvoorbeeld de shipping fee.
Ik denk dat ze wel blij zijn met Vive als directe concurrent. Oculus en HTC/Vive moeten de VR PC markt laten groeien.

De consument is de winnaar maar dat is ook hun doel. Van Oculus tenminste.


Dit hele VR gebeuren heeft iets magisch en historisch.
Klopt ze hebben brood nodig. Maar als ik naar de meeste grote bedrijven kijk. Zullen dan voornamelijk aandeelhouders en directeuren er het meest van profiteren. Wil je echt dat je geld bij de devs komt je kijken wie er aan de game gewerkt heeft en direct enkele euro's overmaken. Anders spek je alleen directeuren en aandeelhouders.
Wij hebben bij Vive een ander problem. Daar wordt alles gecancelled.

https://www.reddit.com/r/..._has_just_been_cancelled/
Ik heb ook met credit card besteld (waar nu de problemen zitten bij Vive), heb voor de zekerheid even gebeld, en mijn bank heeft de reservering wel geaccepteerd, ik hoop dat alles komende week netjes op de post gaat nu. Als je pre-order in "April Shipment - Netherlands - Part 1" zit en je met credit card hebt betaald even checken dus of er een reservering is gedaan en of die is gelukt!
Schijnbaar een oepsje bij het fulfillmentbedrijf dat ze gebruiken. Even contact opnemen en ze proberen het gewoon nog eens zonder dat je helemaal achterin de rij moet gaan staan.

http://blog.htcvive.com/us/2016/04/an-update-on-pre-orders/
bedrijfje van 2miljard wat nog geen simpele vooraad kan onderhouden, belooft veel voor de toekomst
Je kan het ook anders zien.

Ze hebben bijvoorbeeld gerekend op een miljoen orders en er zijn er twee miljoen geplaatst. Je koopt natuurlijk in naar verwachting je hebt een budget/lening en daar koop je voor in als het dan een groter succes blijkt te zijn dan verwacht is dat alleen maar goed. Hoe eerder de r&d terug is
Hoe eerder de prijs kan zakken
Hoe eerder het mainstream word.
Hoe meer ervoor word ontwikkeld

Volgens mij heeft Apple en Samsung dit ook al eens gehad. Maar zij hebben volgens mij 10x de productiecapaciteit van occulus
Er is al sinds januari bekend dat er ruim 2 miljoen pre-orders zijn.

Dat je in april ontdekt dat er een tekort is... Je zou zeggen dat er meer speelt. Of proces is niet in orde of toeleverancier heeft niet de capaciteiten en Oculus heeft zich zwaar misrekent of er wordt niet op tijd betaald waardoor leveringen worden opgeschort.

Het kan overigens nog prima dat er daadwerkelijk een tekort is maar dat lijkt me veel te simpel.
Je weet in januari dat je zoveel stuks moet gaan leveren en plaatst dus ook zo snel mogelijk je bestellingen. Aan de hand van de feedback van leveranciers bepaal je een leverdatum voor je eigen klanten. Als 1 van die leveranciers ineens problemen krijgt (en dat kan zijn omdat ze zelf niet snel genoeg kunnen produceren, dat kan door kwaliteitsproblemen zijn, maar ook weer veroorzaakt worden door een externe partij van hen) dan loopt alles vertraging op met dit gevolg.

Neen, je kan het dus zeker niet altijd voorzien.
Ik vermoed dat jij te simpel denkt dat het simpel is.
Zoals Oculus zelf zegt:
Stuff happens in manufacturing at scale and you roll with it.
We hebben het over behoorlijke aantallen.
Ik heb hem gelijk besteld toen ik het pre-order emailtje kreeg. Dat was op 6 januari om 17:34. Maar als ik nu inlog en naar de order geschiedenis kijk staat daar nog steeds als shipping date TBA. Ben dus heel benieuwd of Oculus wel genoeg Rifts heeft geproduceerd om de normale pre-order klanten binnen korte termijn hun Rift te kunnen sturen.
Ik heb 10 minuten eerder gepreordered en zat al stevig in april. Jij denk ik eind april/begin mei.
Ik wou eerst een reactie geven als "zie je wel met je preorder".


Maar ze compenseren het wel weer heel netjes.
Goeie zaak als je je beloftes niet na kunt komen dat je dan een compensatie doet.
Ik zal je even uit een droom halen, dit is geen reguliere pre order, er is tot op heden nog steeds niets afgeschreven van mijn credit card, ik heb alleen een bestelling geplaatst welke ik pas hoef te betalen wanneer Oculus over gaat tot levering.


Dus om een tekst als 'Zie je wel met je preorder' te willen plaatsen vind ik bijzonder grappig als je niet eens weet wat voor pre order het is :)

[Reactie gewijzigd door Azerion op 2 april 2016 23:15]

mijn leverancier is ook vrij close met de producent wat betreft aankoop van materialen. vaak kan het dus gebeuren dat ik 2 maand moet wachten en dan worden er wel in eens 3000 stuks van een apparaat geleverd bij mijn leverancier ....
het probleem is vooral dat er soms tekorten ontstaan omdat de fabrikant er gewoon niet meer kan produceren, en een extra lijn opstarten is vaak te kostelijk.

[Reactie gewijzigd door Petzl op 2 april 2016 20:32]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True